PDA

Bekijk Volledige Versie : Polen voelen zich als Marokkanen behandeld door Nederlanders.



Hatert
07-09-10, 12:50
Discriminatie Uitgescholden, slecht behandeld

Polen zijn de nieuwe k*t-Marokkanen

Door: Camil Driessen/Remco Tomesen

Gepubliceerd: gisteren 23:37 Update: vandaag 11:42

Polen worden meer en heftiger gediscrimineerd. Maatschappelijke organisaties en zelfs de Poolse ambassade maken zich zorgen.

Ze vissen onze wateren leeg. Er is geen vis meer over in de buurt in het Westland en Friesland. Zo luiden althans de krantenkoppen. Tot overmaat van ramp rijden en botsen ze ook nog eens ladderzat over ons wegennet. En wat dacht u van onze campings? Geen rust meer te vinden sinds die lompe, luidruchtige Poolse arbeiders er slapen. De berichtgeving over Polen liegt er niet om.

Maar door dit soort berichten en de manier waarop ze bijvoorbeeld op de werkvloer worden behandeld, voelen Polen zich steeds vaker gediscrimineerd.

De Poolse ambassade in Den Haag maakt zich zorgen, zegt woordvoerder Janus Volosz. De ambassade ontvangt regelmatig berichten van landgenoten die vinden dat ze gestigmatiseerd worden. ‘Het is oneerlijk dat de hele groep Polen een slechte naam krijgt terwijl maar een kleine groep de problemen veroorzaakt.’

Alcoholcontroles
Zo maakte het KLPD vorige maand bekend dat het in het verkeer extra alcoholcontroles onder Polen gaat houden. ‘Dat vinden we discriminerend’, zegt Volosz. ‘We hebben dan ook bezwaar gemaakt bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en het KLPD en inmiddels is het bericht van hun website verdwenen.’

‘Polen hebben het idee dat ze minder welkom zijn dan voorheen’, constateert voorzitter ErnstJan Stroes van de Stedenband Den Haag-Warschau. De Stedenband heeft een belangrijke rol bij het ondersteunen van de Haagse Poolse gemeenschap: met zeker 15.000 man de grootste van Nederland. Naar schatting wonen en werken er in Nederland 100.000 Polen.

Het valt Stroes op dat alle MOE-landers (mensen uit Midden- en Oost Europa) over één kam worden geschoren. ‘Het zijn allemaal Polen die het doen. Laatst dreigde het in een wijk in Den Haag uit de hand te lopen en werd ik in paniek gebeld. Toen bleken het Bulgaren te zijn die de problemen veroorzaakten.’

‘Veel Polen die hier werken voelen zich echt gediscrimineerd, vooral op de werkvloer’, zegt Gienek Brzezinski van de stichting Nederlands-Pools Huis, die inburgeringscursussen geeft. ‘Ik hoor dat bijna dagelijks.’ Brzezinski (60) woont al 28 jaar in Nederland en voelde zich nooit slecht behandeld of gediscrimineerd, maar onder de Polen die de laatste jaren zijn gekomen wordt er volgens hem veel geklaagd. Op de werkvloer uit de discriminatie zich bijvoorbeeld als Poolse vrouwen zwaardere klussen krijgen toegeschoven dan Nederlandse vrouwen.

Of neem Maria (26) die nu een jaar in Nederland woont: ‘Ik ken veel verhalen van Polen die zich anders behandeld voelen, omdat ze uit Oost-Europa komen.’

Zo werd een vriendin van Maria door haar huisbaas voor hoer uitgescholden ‘omdat alle Oost-Europese vrouwen toch hoeren zijn’, zei die huisbaas.

Op Poolse internetfora proberen ‘reaguurders’ tot een verklaring te komen. Zo schrijft een Poolse man: ‘Waarom haten Nederlanders ons Polen eigenlijk zo fanatiek? Tot nu toe heb ik maar een antwoord gevonden: omdat ze xenofobisch zijn.’

Natuurlijk veroorzaken sommige Polen problemen. Maar volgens Stroes zijn die problemen verhoudingsgewijs niet groter dan bij andere bevolkingsgroepen. ‘Ze vallen onder het normale verwachtingspatroon. Alcoholisten en daklozen zie je bij iedere bevolkingsgroep en de criminaliteit is bij Polen iets hoger dan bij Nederlanders, maar lager dan bij andere allochtone groepen.’

Arbeidsethos
Werkgevers prijzen het arbeidsethos van Polen die wars zijn van de Nederlandse negen-tot-vijf mentaliteit. Bovendien doen Polen werk dat Nederlanders niet kunnen of willen doen. Uit een enquête van TNS NIPO bleek vorig jaar dat eenderde van de Polen onder zijn niveau werkte.

Ook bleek dat eenderde van de Polen weinig kennis heeft van wet- en regelgeving, waardoor de arbeiders geen beroep doen op sociale voorzieningen waar ze wel recht op hebben.

Ook accountmanager Rick de Vries van uitzendbureau Eurotemp, dat 500 Polen in dienst heeft, merkt wrevel bij zijn werknemers. ‘De discriminatie leeft onder onze Poolse uitzendkrachten. Ze hebben door dat hun imago er niet beter op wordt en vinden het heel jammer dat een kleine groep mensen het verpest voor ze. Ze zijn vooral bang dat het ten koste gaat van hun werkpositie.’

Zijn werknemers veroorzaken zelden problemen – De Vries heeft namelijk speciale jobcoaches in dienst genomen om ze in het gareel te houden: ‘Die spreken Pools en gaan regelmatig onverwacht kijken in het bungalowpark of er niet te diep in het glaasje wordt gekeken en er geen overlast wordt veroorzaakt.’

Pers

StevieK
07-09-10, 13:21
Ik merk in mijn arbeidsomgeving daar niet van, mijn collega's komen uit Polen, Hongarije,Slowakije,Bulgarije ,Portugal,Duitsland,Frankrijk,Belgie, Nederland wij werken en leven hier gedurende een vaarseizoen 24 uur met elkander samen, discriminatie hier op de werkvloer en na de werktijd ( gemiddeld toch wel 10 uur perdag - 7 dagen in de week) kennen wij hier niet. Ok er is echter een streng boord/huisregelement hier waarin we tijdens de werktijd in/om de nabijheid van onze gasten altijd engels of duits praten.
Niemand beklaagd zich daarover, we voelen hier ons een grote familie. De deur staat altijd open om vrijwillig te komen of te gaan. Discriminatie van ras,kleur geaardheid, goddienst is hier uit den boze, discriminatie heeft hier echter een gevolg: 1 enkele reis terug naar huis.

Nihad_zina
07-09-10, 13:54
discriminatie is zoiezo not done! :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

tanger'73
08-09-10, 00:38
onterecht gevoel van die Polen, want die staan er ondanks kort hier te zijn er toch beter voor als Marokkanen. Die hebben tenminste anders als Marokkanen een land van herkomst dat lid is van de EU en alles wat ze hier dus opbouwen ongestoord kunnen repatrieren.

Ron Haleber
08-09-10, 12:33
onterecht gevoel van die Polen, want die staan er ondanks kort hier te zijn er toch beter voor als Marokkanen. Die hebben tenminste anders als Marokkanen een land van herkomst dat lid is van de EU en alles wat ze hier dus opbouwen ongestoord kunnen repatrieren.

Juist Tanger. Dit lijkt me voldoende reden dat ze moeten ophouden met zeuren! :fpotver:

Don Pepe
08-09-10, 13:51
Dit moet Schaap een goed gevoel gevoel geven. Een gevoel van opluchting zelfs. Het is niet de Islam die nederlanders kopschuw maakt, maar gewoon de angst voor het vreemde, het onbekende. Overigens zie (lees) ik in onze omgeving relatief veel over (kleine) criminaliteit van Poolse (gast)arbeiders. Vaak is er grote consumptie van alcohol in het spel. Of is het 'not done' om zoiets hardop te zeggen?

John2
08-09-10, 14:53
. Die hebben tenminste anders als Marokkanen een land van herkomst

Marocco bestaat niet meer?:cola:

knuppeltje
08-09-10, 15:12
Marocco bestaat niet meer?:cola:

Blijkt maar weer dat zelfs één zinnetje helemaal lezen nog te moeilijk voor je is. Heb ik het nog niet over het begrijpen er van. :maf2:

mark61
08-09-10, 17:41
Antisemitische, xenofobe Polen die zich afvragen waarom mensen xenofoob zijn :zozo:

tanger'73
08-09-10, 17:52
Juist Tanger. Dit lijkt me voldoende reden dat ze moeten ophouden met zeuren! :fpotver:


Zeker, die zitten dan ook anders als Marokkanen in de asperge stekerij en massaal in de bouw. Bovendien spreken Marokkanen beter als hen de taal. Misschien worden ze wel erger als Marokkanen behandeld en is dat zeuren alsnog terecht?

tanger'73
08-09-10, 22:03
Denk eerder dat Nederlanders doorgaans aan die Polen verdienen, door ze bijvoorbeeld sleephutten van 2 bij 2 voor 1100,- euro te verhuren en tig andere soort afzetterij inclusief illegaal werkvoorziening jegens Polen plegen.

Als Marokkanen behandeld worden, mogen ze willen.

tanger'73
08-09-10, 22:23
Men ziet die Polen als vers vlees van Auswitz en dan denken ze net als Marokkanen behandeld te worden.

http://www.eo.nl/klaasgaatillegaal