PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Muslim' gargoyle adorns French cathedral



mark61
08-09-10, 01:22
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/49009000/jpg/_49009135_010119112-1.jpg
It has been traditional for stonemasons to be featured on gargoyles

A Muslim stonemason in France has been immortalised by having his face carved on a gargoyle on the side of the medieval cathedral in Lyon.

Ahmed Benzizine - a 59-year-old master mason who worked on the renovation - was used as a model for the carving.

Next to it is an inscription in Arabic and French which reads: Allahu Akbar, God is Great.

But a local far-right group has said the carving is an affront to the Catholic Church.

Fellow stonemason Emmanuel Fourchet decided to carve the gargoyle, nicknamed Ahmed, in tribute to his friend, with whom he has worked on the renovation of religious buildings for several decades.

"I'm a Frenchman and a practising Muslim and I've always worked on historic monuments. I could work on mosques or synagogues as well," Mr Benzizine told the AFP news agency.

"I have a lot of respect for sacred places," he said, adding it had been a tradition since the church was first built in the 12th Century for stonemasons to appear as caricatures on gargoyles.

But the carving has been denounced by Les Jeunes Identitaires Lyonnais, a right-wing group which says it defends the region's traditional "ethnic and cultural identity".

"While in many Muslim countries, Christianity is forbidden and Christians persecuted, in Lyon, Muslims take over our churches at their leisure with the complicity of Catholic authorities," the group said on its website.

The church authorities are unperturbed, says the BBC's Hugh Schofield in Paris.

Since time immemorial, they say, outside church carvings have reflected - often humorously - the surrounding society - and what better symbol of coexistence than a Muslim gargoyle, he adds.

"There was no opposition, and no particular authorisation on the behalf of the Church," says church spokesman Pierre Durieux.

"In history, gargoyles were always profane figures and a chance for irony and satire. In any case, they're not inside the church," he said.

PaRiSCaSa
08-09-10, 12:00
A very nice symbol of interfaith harmony and bridge-building.

tanger'73
08-09-10, 17:56
Wie gaat er nou een beeld van een trol van zichzelf vervaardigen en op een richel van een kathedraal plaatsen?

mark61
08-09-10, 19:10
Wie gaat er nou een beeld van een trol van zichzelf vervaardigen en op een richel van een kathedraal plaatsen?

Lees eerst ff. Niet van zichzelf, en het is een vrolijke traditie.

tanger'73
08-09-10, 21:47
Lees eerst ff. Niet van zichzelf, en het is een vrolijke traditie.

'K lees dat een 59 jarige ahmed benzine zich beschikbaar had gesteld als gargoyle model. Moet je daar nou blij mee zijn?

knuppeltje
09-09-10, 12:01
Wie gaat er nou een beeld van een trol van zichzelf vervaardigen en op een richel van een kathedraal plaatsen?

Tja, ga eens kijken wat in de Renaissance gebeeurde.

Echt wereldberoemd mee geworden, en wordt nog steeds als een der grootste genieën beschouwd.

mark61
09-09-10, 12:16
'K lees dat een 59 jarige ahmed benzine zich beschikbaar had gesteld als gargoyle model. Moet je daar nou blij mee zijn?

Ja, waarom niet?

Next to it is an inscription in Arabic and French which reads: Allahu Akbar, God is Great.

Dat kan je ook niet blij maken? Ik vind het nogal wat, op een katholieke kerk. Tolerantie

tanger'73
09-09-10, 13:36
Ja, waarom niet?

Next to it is an inscription in Arabic and French which reads: Allahu Akbar, God is Great.

Dat kan je ook niet blij maken? Ik vind het nogal wat, op een katholieke kerk. Tolerantie


weet ik veel, vind het bij nader inzien wel apart. Waarom maakt die kathedraal zich dan daarzo druk om? alhoewel ik bij gebruik van deze woorden het laatste aan ironie en satire moet denken.

mark61
09-09-10, 13:42
weet ik veel, vind het bij nader inzien wel apart. Waarom maakt die kathedraal zich dan daarzo druk om? alhoewel ik bij gebruik van deze woorden het laatste aan ironie en satire moet denken.

Pff ik heb engelengeduld.

Dit is een traditie. Deze keer is als 'voorbeeld' een collega gekozen die toevallig moslim was. En als extraatje krijgt hij zelfs nog een verwijzing naar zijn geloof erbij.

De satire zit in de verbeelding van zijn gezicht.

ik vind jou erg negatief, net nu het een keer niet hoeft, niet van toepassing is.

tanger'73
09-09-10, 13:48
Pff ik heb engelengeduld.

Dit is een traditie. Deze keer is als 'voorbeeld' een collega gekozen die toevallig moslim was. En als extraatje krijgt hij zelfs nog een verwijzing naar zijn geloof erbij.

De satire zit in de verbeelding van zijn gezicht.

ik vind jou erg negatief, net nu het een keer niet hoeft, niet van toepassing is.

Nou ik hou niet van gargoyle en trollen.