PDA

Bekijk Volledige Versie : Saudiër vraagt asiel in VS wegens geaardheid



Marsipulami
13-09-10, 00:06
Saudiër vraagt asiel in VS wegens geaardheid

zo 12/09/2010 - 16:54

Een Saudische diplomaat heeft asiel aangevraagd in de Verenigde Staten. Hij vreest dat hij bij zijn terugkeer naar Saudi-Arabië vervolgd en geëxecuteerd zal worden wegens zijn homoseksuele geaardheid en zijn vriendschap met een joodse vrouw. Voor de VS is de asielaanvraag een lastige kwestie.

De diplomaat luidde de alarmbel bij nieuwszender NBC. Hij werkte op het Saudische consulaat in Los Angeles. Maar toen zijn geaardheid en zijn vriendschap met een joodse vrouw aan het licht kwam, weigerden de Saudische autoriteiten zijn diplomatiek paspoort te verlengen. Ze eisen nu dat de man terugkeert naar Saudi-Arabië. Hij leeft al enkele maanden ondergedoken in de Verenigde Staten.

"Mijn leven hier is in gevaar en als ik moet terugkeren naar Saudi-Arabië, word ik overdag in het openbaar gedood", schrijft de man in een e-mail aan NBC. Hij zou zich op een Saudische website ook beklaagd hebben over "militante imams die de islam onverdraagzaam hebben gemaakt".

Voor de VS is de asielaanvraag een moeilijke kwestie, want de regering onderhoudt al jaren goede banden met Saudi-Arabië en het koningshuis van Abdullah.

In 1994 kreeg een Saudische man die voor de VN in de VS werkte asiel omdat hij zijn land ervan beschuldigde het terrorisme te steunen. Hij had ook kritiek geuit over de mensenrechten in Saudi-Arabië.