PDA

Bekijk Volledige Versie : Bejaarde moet in 2,15 minuut plasje doen.



Joesoef
21-09-10, 12:09
Voor toiletbezoek staat bij Osira 2,15 minuten

<script type="text/javascript" language="javascript">var id2 = '0.1993942629663893';</script> <!-- start embeddedContextsMaster --> Op de verpleegafdelingen van de woonzorgcentra van de OsiraGroep kan het personeel de werkdruk nauwelijks meer aan.
<!-- end embeddedContextsMaster -->
AMSTERDAM - Voor het opmaken van een bed staat één minuut 45, voor het aan- en uitttrekken van steunkousen één minuut, en aan begeleiding bij toiletbezoek kan twee minuut vijftien worden besteed.

Op de verpleegafdelingen van de woonzorgcentra van de OsiraGroep, één van de grootste zorginstellingen van Amsterdam, is een efficiencyslag gaande. Personeel moet op de klok werken. Per patiënt wordt met de stopwatch vastgesteld hoeveel tijd een handeling kost. Zo wil de leiding de uit de pan reizende personeelskosten terugdringen. Maar ontwrichting van de zorg dreigt, vindt ook de leiding zo blijkt uit vertrouwelijke stukken.

Hetzelfde werk moet door minder mensen worden gedaan. Wie boventallig is wordt flexwerker en kan als een soort uitzendkracht in alle twaalf vestigingen worden ingezet.

Ondertussen stapelen de klachten zich op. Personeel kan de werkdruk nauwelijks meer aan. Goede krachten stappen op omdat ze zo hun werk niet meer willen uitoefenen. Patiënten voelen zich verwaarloosd want tijd voor een praatje is er niet meer.

De slechte zorg wordt voor een deel ook veroorzaakt door invoering van een ander vergoedingensysteem van het ministerie van Volksgezondheid waarbij de zorg niet meer per bed maar per patiënt wordt betaald. ''We hebben een aantal zwakke plekken in onze organisatie, maar we doen alles om het weer op een goed niveau te krijgen,'' zegt Harry Moeskops van de raad van bestuur. (HET PAROOL)

VANDAAG MEER IN DE KRANT
De zorg bij Osira is bijna ontwricht
De zorg in veel woonzorgcentra van de OsiraGroep in Amsterdam is in gevaar. Personeel kan de werkdruk niet meer aan en patiënten worden verwaarloosd. Intussen gaan de bezuinigingen door. Alles gaat op de klok; voor hulp bij toiletbezoek staat 2 minuut 15. De verpleegzorg als bioindustrie. <sup><sub>(18-9-2010)

parool.nl
</sub></sup>

John2
21-09-10, 12:16
Ja zorgverzekeraars kunnen beter investeren in ziekenhuizen dan in de echte zorg.

Eke
21-09-10, 22:23
[B] De verpleegzorg als bioindustrie. <sup><sub>(18-9-2010)

parool.nl
</sub></sup>


Bio-industrie kun je tenminste nog boycotten...

Bij gemeente aankloppen en vragen om meer kangeroewoningen (en varianten daarop bedenken),
meer kleinschalige woonunits in de woonbuurten zodat buurtbewoners betrokken kunnen worden,
Gezonde bejaarden en werkelozen (op vrijwillige basis) inschakelen.


WIE ??? wie heeft een goed idee ?

NOU JA, we zullen moeten veranderen, want dit is misdadig t.o.v. de ouderen die daar leven en de werknemers die daar werken.

reallife
21-09-10, 23:41
Voor toiletbezoek staat bij Osira 2,15 minuten

<script type="text/javascript" language="javascript">var id2 = '0.1993942629663893';</script> <!-- start embeddedContextsMaster --> Op de verpleegafdelingen van de woonzorgcentra van de OsiraGroep kan het personeel de werkdruk nauwelijks meer aan.
<!-- end embeddedContextsMaster -->
AMSTERDAM - Voor het opmaken van een bed staat één minuut 45, voor het aan- en uitttrekken van steunkousen één minuut, en aan begeleiding bij toiletbezoek kan twee minuut vijftien worden besteed.

Op de verpleegafdelingen van de woonzorgcentra van de OsiraGroep, één van de grootste zorginstellingen van Amsterdam, is een efficiencyslag gaande. Personeel moet op de klok werken. Per patiënt wordt met de stopwatch vastgesteld hoeveel tijd een handeling kost. Zo wil de leiding de uit de pan reizende personeelskosten terugdringen. Maar ontwrichting van de zorg dreigt, vindt ook de leiding zo blijkt uit vertrouwelijke stukken.

Hetzelfde werk moet door minder mensen worden gedaan. Wie boventallig is wordt flexwerker en kan als een soort uitzendkracht in alle twaalf vestigingen worden ingezet.

Ondertussen stapelen de klachten zich op. Personeel kan de werkdruk nauwelijks meer aan. Goede krachten stappen op omdat ze zo hun werk niet meer willen uitoefenen. Patiënten voelen zich verwaarloosd want tijd voor een praatje is er niet meer.

De slechte zorg wordt voor een deel ook veroorzaakt door invoering van een ander vergoedingensysteem van het ministerie van Volksgezondheid waarbij de zorg niet meer per bed maar per patiënt wordt betaald. ''We hebben een aantal zwakke plekken in onze organisatie, maar we doen alles om het weer op een goed niveau te krijgen,'' zegt Harry Moeskops van de raad van bestuur. (HET PAROOL)

VANDAAG MEER IN DE KRANT
De zorg bij Osira is bijna ontwricht
De zorg in veel woonzorgcentra van de OsiraGroep in Amsterdam is in gevaar. Personeel kan de werkdruk niet meer aan en patiënten worden verwaarloosd. Intussen gaan de bezuinigingen door. Alles gaat op de klok; voor hulp bij toiletbezoek staat 2 minuut 15. De verpleegzorg als bioindustrie. <sup><sub>(18-9-2010)

parool.nl
</sub></sup>

Bij ons is het nog niet zo erg. Als dit de toekomst is? :(

ps: overigens is dit in de thuiszorg een bekend systeem. In verpleeg/verzorgingshuizen is het veel lastiger toe te passen omdat je bijv niet blijft wachten tot een bewoner klaar is met zijn of haar toiletbezoek maar de bel geeft en weer naar de volgende bewoner gaat. En anders is er altijd wel iets op te ruimen of te doen terwijl je wacht. Je bent zelden met 1 klus tegelijk bezig.

super ick
22-09-10, 09:11
Kunnen ze die tehuizen niet automatiseren?

s'morgens om 8 uur keert het bed zich automatisch om en komt de bejaarde op een lopende band terrecht die hem/haar naar de doucheruimte transporteerd. Een soort bejaarden wasstraat.
Vervolgens wordt hij/zij per lopende band aan tafel gezet waar een robot (afgekeken van de automobielindustrie) hem/haar het onbijt voert.
Tussendoor kan hij/zij via de webcam contact hebben met de kinderen en/of partner zodat bezoek overbodig wordt, TV kijken of borduren.

Ideaal voor alle betrokkenen.

De eerste bejaardenwasstraat. Ik weet zeker, het is een kwestie van tijd.

reallife
22-09-10, 15:54
Kunnen ze die tehuizen niet automatiseren?




Dat soort opmerkingen maken we zelf als personeel ook vaak onder elkaar. :)

John2
22-09-10, 16:13
We kunnen er grapjes over maken maar voorlopig zitten de opa's en oma's er maar mee, wachtend als een hond wanneer ze eindelijk hun behoefte mag doen.

reallife
22-09-10, 16:30
We kunnen er grapjes over maken maar voorlopig zitten de opa's en oma's er maar mee, wachtend als een hond wanneer ze eindelijk hun behoefte mag doen.

Alleen onder etenstijd mogen mensen niet naar het toilet bij ons. En ook hierin zijn er altijd uitzonderingen. :student:

John2
22-09-10, 17:30
Alleen onder etenstijd mogen mensen niet naar het toilet bij ons. En ook hierin zijn er altijd uitzonderingen. :student:
Je hebt dankbaar werk lijkt mij, al is er de laatste jaren veel veranderd jaren terug hadden jullie nog tijd voor de mensen, maar tegenwoordig moeten zelfs wij al onze eigen koffie pakken als we eens per jaar langs komen.
Misschien maar weer eens demonstreren in den Haag. ;)

reallife
22-09-10, 19:16
Je hebt dankbaar werk lijkt mij, al is er de laatste jaren veel veranderd jaren terug hadden jullie nog tijd voor de mensen, maar tegenwoordig moeten zelfs wij al onze eigen koffie pakken als we eens per jaar langs komen.
Misschien maar weer eens demonstreren in den Haag. ;)

Dat is goed voor je om je eigen koffie te pakken :ego:

Dankbaar werk. Dat is wisselend. :hihi: Hoeven ze ook niet te zijn hoor.

@Eke: Af en toe gelukkig nog wel grappige conversaties. Ik heb er eentje opgeschreven. De stipjes zijn kleine pauzes in het gesprekje.

Dhr V. 'Ik wil naar huis!'
Ik: 'Het is nu nacht en u bent ziek. Wie moet er dan voor u zorgen?'
Dhr V: 'mijn ouders natuurlijk.'
IK: 'Oh, okee.'
....
Ik: Hoe oud bent u meneer V?
Dhr V: 'Dat gaat je niets aan.
Ik: Dat klopt'
....
Ik: 'ik ben 46.'
Dhr V: 'Ik ben 95.'
...
Ik: 'hoe oud zijn uw ouders eigenlijk?'
Dhr V: 'Dat weet ik niet meer hoor!'
Ik: 'misschien moet u dan eigenlijk voor hen zorgen want dan zijn ze al minstens 115 jaar.
Dhr V: kijk me kritisch aan en zegt. 'Het is een gekke wereld en jij bent de ergste!'

Zo cute hè. :hihi: