PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Adviseurs Obama ruziën al maanden over Afghanistan'



HUISBAAS
23-09-10, 00:26
AMSTERDAM - Veiligheidsadviseurs van Barack Obama ruziën al maanden over wat te doen in Afghanistan. Zij denken dat de strategie van de Amerikaanse president tot mislukken gedoemd is.

The Washington Post-journalist Bob Woodward beschrijft in zijn nieuwe boek Obama Wars een hevig verdeelde regering die niet alleen strijd voert over het beleid, maar ook persoonlijke vetes uitvecht en verzwakt wordt door politieke spelletjes. Woodward is bekend om zijn rol in het onthullen van de Watergate-affaire.

Niet verliezen

Obama zit flink met Afghanistan in zijn maag. 'Ik heb twee jaar met het publiek om dit te regelen', zou hij gezegd hebben. Hij zou zijn tegenstribbelende vice-president Joe Biden hebben gevraagd hebben hem te steunen in zijn strijd tegen zijn militaire adviseurs. Zij wilden nieuwe troepen sturen, Obama wilde de militairen juist terugtrekken. Toen de president uiteindelijk besloot de troepen terug te trekken uit Afghanistan, zei hij 'ik kan de Democratische Partij niet verliezen.'

De belangrijkste adviseur van de president op het gebied van Afghanistan, luitenant-generaal Douglas Lute, vindt dat de beslissing van de president om Afghanistan te verlaten niet logisch volgt uit de analyse van de situatie die Obama zelf geeft. Speciale gezant voor Afghanistan Richard Holbrooke is wat minder subtiel, hij zou gezegd hebben dat de strategie van Obama 'gewoonweg niet werkt'. Biden en Holbrooke mogen elkaar niet. Zo zou Biden Holbrooke ‘de meest egoïstische schoft die ik ooit heb ontmoet’ hebben genoemd.

Manisch depressief

Opmerkelijk is verder de bewering in het boek dat de Afghaanse president Hamid Karzai gediagnosticeerd is als manisch-deressief. De Amerikaanse inlichtingendienst zou gerapporteerd hebben dat Karzai daar medicatie voor neemt. De wispelturige Karzai is een groot probleem voor Obama.

Het boek onthult ook informatie over de strijd tegen terroristen. Zo heeft de inlichtingendienst CIA een speciale troepenmacht van drieduizend man in Afghanistan ingezet, die uit vooral Afghanen bestaat die Taliban gevangennemen en doden en steun zoeken in stammengebieden.


Volkskrant
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl