PDA

Bekijk Volledige Versie : Halal frikandellen uit Holland



HUISBAAS
27-09-10, 15:44
Buitenlandse moslims zijn gek op onze oer-Hollandse snacks als kroketten, frikandellen en mexicano's.

'Buitenlandse moslims zijn gek op onze oer-Hollandse snacks als kroketten, frikandellen en mexicano's. In ‘Nederland zijn onze oriëntaalse producten juist populair. Eigenlijk is dat ook logisch. Turkse consumenten maken hun eigen Turkse pizza’s. Maar voor een goed Nederlands kroketje gaan ze naar de winkel.’

Enthousiast vertelt verkoopleider René van Appeldorn van voedselproducent Mekkafood over het gat in de markt dat het bedrijf waar hij voor werkt heeft ontdekt: halal geproduceerde snacks uit Holland. Kaskraker met internationale potentie

Mekkafood is in 1993 opgericht door voormalig supermarktondernemer Wout van Eeuwijk – zelf geen moslim. De Venlose ondernemer kwam op het idee nadat hij zijn supermarkt in 1992 aan Ahold had verkocht. De plaatsgenoot van Geert Wilders was op zoek naar een kaskraker, met internationale potentie. Hij vond het in snacks die voldoen aan de voedingsvoorschriften voor moslims. Van Appeldorn: ‘Het uitgangspunt van Van Eeuwijk was niet dat hij per se de islamitische markt wilde bedienen. Hij wilde gewoon een product maken dat door iedereen gekocht en gegeten kan worden, niemand uitgesloten. Vandaar halal, dat kan zowel door moslims als christenen en atheïsten worden gegeten.’

Mekkafood is vanaf het begin een succes. Aanvankelijk slaagde Van Eeuwijk er echter nauwelijks in zijn snacks ook bij niet-moslims aan de man te brengen. Van Appeldorn: ‘Daar is pas ongeveer vijf jaar geleden verandering in gekomen. Nu zien we dat pakweg 60 procent van onze klanten moslims zijn, 40 procent niet-moslims. Ik denk dat de associatie die mensen bij het woord halal hebben ook erg veranderd is. Eind jaren negentig antwoordden de meesten nog ‘eten voor buitenlanders’ als je ze vroeg wat halal eten is. Nu antwoorden de meesten: eten zonder varkensvlees. Dat is toch een andere insteek. Dat maakt onze snacks bijvoorbeeld ook uitermate geschikt voor mensen die allergisch zijn voor varkensvlees.’

Lees hier verder (http://www.volkskrant.nl/economie/article1423309.ece/Halal_frikandellen_uit_Holland)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Umarvlie
27-09-10, 16:01
... Zo levert het bedrijf ook veel snacks aan de horeca en produceert het de huismerken van een aantal grote Nederlandse supermarktketens – die er niet altijd bij vermelden dat het om halal voedsel gaat. Zo kan het zomaar gebeuren dat u al jaren onbewust halal snackt....


Ik zou nu die gezichtjes wel eens willen zien van een aantal snackende prikkers hier :D

Joesoef
27-09-10, 16:11
Die mekkatroep is gewoon vet voer, de turkse diepvriepizaa's van hun zijn schandelijk.

tanger'73
27-09-10, 16:15
Die mekkatroep is gewoon vet voer, de turkse diepvriepizaa's van hun zijn schandelijk.


Er zit echt veel vet aan toegevoegd, zelfs meer dan zo'n frikandel bij de febo.

Umarvlie
27-09-10, 16:19
Die mekkatroep is gewoon vet voer, de turkse diepvriepizaa's van hun zijn schandelijk.

Die haal je dan toch ook gewoon waar het hoort, bij de Turk :D, lekker afwisselen met een broodje Shoarma, extra knoflooksaus ... hmmm lekker gezond want er zit wat sla in!

mark61
27-09-10, 16:53
Net zulke meuk als andere meuk, alleen dan nephalal.

Slinger
27-09-10, 17:12
Ik zou nu die gezichtjes wel eens willen zien van een aantal snackende prikkers hier :D

Nou, ik denk dat het eerder andersom is: onbewust haram.

Joesoef
27-09-10, 17:13
Net zulke meuk als andere meuk, alleen dan nephalal.



Idd. Denk niet O het is halal, O het is oosters O dan is het lekker. Vet zout en slecht gekruid.

tanger'73
27-09-10, 17:20
Vet zout en slecht gekruid.

Wat dacht je van overmatig gekruid en vooral gezout, net als die kant & klaar burgers in het halalschap bij de albert heijn?

Joesoef
27-09-10, 17:29
Nou, ik denk dat het eerder andersom is: onbewust haram.


Ik moet je teleurstellen. Ik weet van diverse kantines dat de hamburgers, mexicano's en frikandellen 100% halal zijn zonder dat het wordt vermeld. Reden, lage inkoopprijs.

tanger'73
27-09-10, 17:32
Net zulke meuk als andere meuk, alleen dan nephalal.


Dat kan je wel stellen, gezien er zelfs geen moslim aan te pas komt maar notabene een wilders plaatsgenoot om halal op de markt te brengen.

Persoonlijk vind ik dat er heel wat moet gebeuren aan het eindfabrikaat van veel van die produkten. Ze smaken op de een of andere manier altijd anders en hebben geen consistentie. Kennelijk zit er bij de bereiding van die produkten zo'n halalaap net als bij familie knots handmatig met ingrediënten te strooien.

Ahlam851
27-09-10, 17:48
Halal? Geloof er niks van! Dus al die dingen worden op Islamitsiche wijze geslacht met de naam Bismillah etc.? Geloof je het zelf, al die moeite? En wie is de oprichter ...? Wil dan wel een keer graag meedraaien om te zien hoe dat allemaal werkt :moe: Bovendien is het allemaal vet en ongezonde troep wat je naar binnen werkt. Heel even en we krijgen waggelende dikke mannetjes en vrouwtjes en kinderen die aan flink overgewicht lijden (Amerika-beeld)

Bereid zelf wat lekker thuis dat gezond en niet vies is.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Brother1
27-09-10, 18:00
Wordt totaaal niet islamitisch geslacht. Ik eet helemaaal geen snacks als ik iets gefrituurd wil eten eet ik of vissticks of casouffle's
Oorspronkelijk geplaatst via mobiel.ANSAAR.NL
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Ahlam851
27-09-10, 18:09
Wordt totaaal niet islamitisch geslacht. Ik eet helemaaal geen snacks als ik iets gefrituurd wil eten eet ik of vissticks of casouffle's
Oorspronkelijk geplaatst via mobiel.ANSAAR.NL

Overduidelijk. Alleen hebben sommige mensen een te grote maag en minder hersencellen waardoor bepaalde handelingen zoals het grijpen naar zo'n frikandel.

Bij twijfel moeten wij als moslims sowieso afstand nemen van die zaken maar aan wie moet je het tegenwoordig uitleggen? Onbegonnen werk .. Allah yahdie man Ghalaq!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Joesoef
27-09-10, 18:13
Wordt totaaal niet islamitisch geslacht. I


En hoe weet je dat?

reallife
27-09-10, 18:42
[B]
'Buitenlandse moslims zijn gek op onze oer-Hollandse snacks als kroketten, frikandellen en mexicano's.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Jakkes.

Umarvlie
28-09-10, 08:54
Ik eet helemaaal geen snacks als ik iets gefrituurd wil eten eet ik of vissticks of casouffle's

Deze zin moet je nog maar even nalezen en 'm dan eens uitleggen....

mark61
28-09-10, 09:26
Deze zin moet je nog maar even nalezen en 'm dan eens uitleggen....

Hijs in denial :)