PDA

Bekijk Volledige Versie : De overheid als de vijand zien is een gevaarlijk spel



mark61
03-10-10, 14:50
zondag 3 oktober 2010 door Marc Chavannes

Het Gedoogkabinet is weer een stap dichterbij gekomen, nadat het CDA-congres het met tweederde meerderheid verwelkomde. Geert Wilders stelde met zijn Berlijnse woorden jegens Angela Merkel, de spankracht van de nieuwe combinatie op de proef. Intussen zet het coalitie- en gedoogakkoord de Nederlandse publieke zaak onder druk. Het is de vraag of dat een ‘feest voor de democratie’ is, zoals Maxime Verhagen zijn congres omarmde.

De vaste bezoekers van café De Kachel hebben straks hun eigen kabinet. Zij mogen weer roken en kunnen er nog eentje nemen op de korte linkse directe die Geert, Mark en Maxime de publieke omroep toebrengen. De ex-kiezers van VVD, PvdA en CDA, die zich in de steek gelaten voelden, hebben weer wat greep op Den Haag. Symboolpolitiek is ook politiek.

De bewoners van huizen met veel hypotheekschuld hebben trouwens ook niet te klagen. De renteaftrek voor de eigen villaschuld blijft gehandhaafd. Als zij ondernemer zijn krijgen zij nog een paar steuntjes in de rug. Anders dan mensen die minder goed geloot hebben in het leven. In de oude termen is het, zoals FNV-voorzitter Jongerius zei, ook een rijkeluiskabinet.

Toch is werkelijkheid ingewikkelder. Niet alleen omdat er ook heel wat gebeurt of wordt nagelaten waar een links kabinet voor zou tekenen. De zorg, de WW en de ontslagbescherming worden niet aangepakt op de manier waarmee VVD en CDA in hun verkiezingsprogramma’s meer banen schiepen dan zij nu doen volgens het Centraal Planbureau.

Naast die ‘rechtse’ en ‘linkse’ maatregelen, plus een dosis immigratie-bestrijding, blijft de vraag wat het Nederland is dat de drie partijen voor zich zien. De donderdag gepubliceerde regeer- en gedoogakkoorden beslaan mét de bijlages 94 pagina’s. Ruimte genoeg om de gewenste toekomst te schetsen en aan te geven hoe we daar moeten komen. Dat gebeurt maar zeer ten dele. Het is een lik-op-stuk-visie die hooguit blijkt uit zinnetjes, bezuinigingsposten en een paar extra uitgaven.

Het akkoord tussen VVD en CDA begint met een A4-tje gekenmerkt door sleutelwoorden als optimisme, dichter bij de burgers, minder bestuurlijke drukte, gelijkwaardigheid van mensen, een balans tussen rechten en plichten. Daar zijn weinig bezwaren tegen in te brengen door politieke opponenten. Het zijn nobele gedachten die geen uitwerking krijgen.

De twee coalitiepartners leggen vast dat zij de islam zien als godsdienst en dat de grondwettelijk verankerde vrijheid van godsdienst alle godsdiensten omvat. Handig voor de ambassades in het buitenland. Boodschap: dit is een kabinet van twee ervaren regeringspartijen. Dat is ook de gedachte waarmee de werkgevers zich neerleggen bij de politieke werkelijkheid. In de hoop dat het buitenland een vertaling kan bedenken voor het woord ‘gedogen’. Intussen zijn de douceurtjes welkom en blijft hervorming van de arbeidsmarkt op het lijstje staan.

Verreweg de grootste post waarop de twee coalitiepartners en hun niet zo stille vennoot blijvend willen bezuinigen is de overheid. Ruim zes miljard euro, een derde van hun doelstelling. Dat klinkt fors maar als je naar de opbouw kijkt zie je dat grote keuzes worden vermeden. Alle bestuurslagen blijven, alleen mogen ze niet meer door elkaar heen praten. Provincies blijven. Zelfs de waterschappen – alleen worden die laatste voortaan door de gemeenteraden benoemd. Dat scheelt pijnlijke verkiezingen.

Opnieuw worden taken van boven naar beneden gedelegeerd terwijl beneden wordt gekort. Opnieuw worden allerlei ministeries met ongerichte ‘bezuinigingstaakstellingen’ opgezadeld: u krijgt 5 procent minder, zie maar hoe u het doet. Ook dat gebeurt al sinds jaar en dag en levert relatief verfijnd ontwijkgedrag op. Outsourcing van taken, inhuren van adviseurs. Verzelfstandigde bestuursorganen.

Deze aanpak is niet nieuw, dus niet gevaarlijker dan wat kabinetten van diverse pluimage de afgelopen twintig jaar hebben gedaan. Alleen is de retoriek venijniger. De overheid is, naast de islam, de tweede grote boeman. Als symbool van de bereidheid daar nu eens echt wat aan te doen offert de coalitie eigen vlees: de Tweede Kamer gaat terug van 150 naar 100 zetels, de eerste van 75 naar 50. En het aantal ministeries wordt verder teruggebracht.

Voor welk probleem zijn deze ingrepen ook al weer de oplossing? Bestuurlijke drukte? Gewoon een onsje bezuinigen? Maar we wilden toch juist dat de burger meer controle kreeg over wat de overheid uitspookt? Als Kamerleden (en Gemeenteraadsleden, waar ook in het aantal wordt gesneden) te weinig voeling hebben met de burger, dan moet je hun aantal misschien uitbreiden. Opdat zij tijd hebben de dagelijkse noden van de burgers te leren kennen.

Nederland heeft vergeleken met omringende landen niet veel maar weinig volksvertegenwoordigers. En niet veel maar weinig ministeries. Wat gebeurt er als je minder ministers hebt? Dan zullen die twaalf nog meer worden gestuurd de bureaucratie, die zij overigens in woord en daad bestrijden. Je hoeft geen geniaal politiek psycholoog te zijn om het resultaat daarvan te voorspellen.

Trouwens, onder Reagan, Thatcher en George W. Bush is een zelfde oppervlakkige theorie op de praktijk losgelaten. Gecombineerd met een begrotingsfilosofie die ’starve the beast’ werd genoemd. De huidige Tea Party is in de Verenigde Staten de trotse vlaggedrager van deze Flintstone-theorie van het openbaar bestuur.

Er zijn altijd wel gemeentelijke dienstreizen naar Tokio waar op kan worden bezuinigd. Maar het was verstandig geweest als de drie coalitiepartners hadden nagedacht over waarom de overheid en de politiek zo veel vertrouwen hebben verloren. De WRR heeft daar kort geleden een uitstekend rapport (Het gezicht van de publieke zaak) over geschreven. Verder verdacht maken, bot bezuinigen en wat sleutelen aan de instituties is spelen met vuur.

Veel zal afhangen van de kwaliteit van de nieuwe ministersploeg. Ondanks alle fermetaal, ook zij zullen kennis maken met ‘de smalle marges van democratische politiek’, waar de vermaledijde Den Uyl in 1970 over schreef.

http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2010/10/03/de-overheid-als-de-vijand-zien-is-een-gevaarlijk-spel/#more-5380

Slinger eat your heart out.

mark61
04-10-10, 08:24
Nou eh slinger de ontkenner...

knuppeltje
04-10-10, 10:38
Nou eh slinger de ontkenner...

Die komt nog wel vertellen dat jij er helemaal niets van snapt.

Daat doe ik dus ook niet, en met mij zo wie zo 32% van die congresgangers. Hoeveel er daarnaast gedoken hebben weet ik niet, maar daar moeten er toch heel wat bij zijn geweest met kromme tenen.

Tja - het politiek geweten van de hatholieken is nog niet goed ontwikkeld, zei Piet Steenkamp volgens mij ooit eens, of in woorden van gelijke strekking.

Het bewijs dat dit nog zo is, krijste ons Camieltje zaterdag nog eens parmantig de zaal - en daarmee de ether in.

mark61
04-10-10, 11:16
Die komt nog wel vertellen dat jij er helemaal niets van snapt.

Daat doe ik dus ook niet, en met mij zo wie zo 32% van die congresgangers. Hoeveel er daarnaast gedoken hebben weet ik niet, maar daar moeten er toch heel wat bij zijn geweest met kromme tenen.

Tja - het politiek geweten van de hatholieken is nog niet goed ontwikkeld, zei Piet Steenkamp volgens mij ooit eens, of in woorden van gelijke strekking.

Het bewijs dat dit nog zo is, krijste ons Camieltje zaterdag nog eens parmantig de zaal - en daarmee de ether in.

Ik hoorde Adolf Verhagen heel duidelijk 'Dit is een feest voor de hypocratie' roepen. Zou dat nog ergens te zien zijn online?

knuppeltje
04-10-10, 11:24
Ik hoorde Adolf Verhagen heel duidelijk 'Dit is een feest voor de hypocratie' roepen. Zou dat nog ergens te zien zijn online?

Ik verdenk hem wel eens meer van al dan niet opzettelijke versprekingen. :giechel:

Sssamir
04-10-10, 11:28
Die komt nog wel vertellen dat jij er helemaal niets van snapt.

Daat doe ik dus ook niet, en met mij zo wie zo 32% van die congresgangers. Hoeveel er daarnaast gedoken hebben weet ik niet, maar daar moeten er toch heel wat bij zijn geweest met kromme tenen.

Tja - het politiek geweten van de hatholieken is nog niet goed ontwikkeld, zei Piet Steenkamp volgens mij ooit eens, of in woorden van gelijke strekking.

Het bewijs dat dit nog zo is, krijste ons Camieltje zaterdag nog eens parmantig de zaal - en daarmee de ether in.

Is dit geen stijl taal? Het leest in ieder geval voor geen meter.

knuppeltje
04-10-10, 11:40
Is dit geen stijl taal? Het leest in ieder geval voor geen meter.

Sorry dat ik uw gevoel voor taalschoonheid heb gekrenkt - het was niet mijn bedoeling - en ik bied u mijn oprechte excuses aan, maar om nu te stellen dat het voor geen meter leest - doet toch ernstig twijfelen aan uw vermogen tot begrijpend lezen.

Ik hoop oprecht dat de stijl van dit verweer u beter past - en voor u beter te lezen is, en ga over tot de orde van de dag.

Pleurt op stomme minkukel. :slapen:

Sssamir
04-10-10, 11:44
Hahhaha duidelijk geen stijl!!

John2
04-10-10, 11:47
Ik hoorde Adolf Verhagen heel duidelijk 'Dit is een feest voor de hypocratie' roepen. Zou dat nog ergens te zien zijn online?
Hoe snel kan een mens veranderen van mening, jij doet je titel landverrader eer aan!!!



Pleurt op stomme minkukel. :slapen:
En zo gaan wij om met medeprikkers, idioot!!!

knuppeltje
04-10-10, 11:50
En zo gaan wij om met medeprikkers, idioot!!!

Schijnheilig varken. :slapen:

John2
04-10-10, 12:18
Schijnheilig varken. :slapen:

Kan een varken schijnheilig zijn? :maf:

mark61
04-10-10, 13:10
Hoe snel kan een mens veranderen van mening, jij doet je titel landverrader eer aan!!!

Huh? Leg es uit?

Je weinige hersens zijn blijkbaar oververhit.

knuppeltje
04-10-10, 14:52
Kan een varken schijnheilig zijn? :maf:

Tja Sjonny, achteraf gezien weet ik eigenlijk niet of het wel eerlijk is om varkens met jou te vergelijken.

C4W1
04-10-10, 15:02
Video (http://www.rnw.nl/arabic/article/195373) met de top 6 van Wilders' zijn uitspraken!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

mark61
04-10-10, 16:01
Enfin, dit artikel is zeker te moeilijk.

Soldim
04-10-10, 16:18
Enfin, dit artikel is zeker te moeilijk.

Kalshoven heeft een min of meer vergelijkbare mening (over de regeer overeenkomst, niet over de moeilijkheidshalte van het bovenstaande artikel):

Ik verheugde me op deze column
Zo’n rechts kabinet zou vast en zeker allerlei maatregelen nemen waar linkse mensen weliswaar schande van spreken maar die, in redelijkheid, bijzonder verstandig zijn.

Lekker aan de kant van het kabinet-Rutte gaan staan, terwijl de goegemeente ertegen is – een lekker contrair stukje.

Geen hervormingen
Maar het lukt niet. Met de beste wil van de wereld kan ik in het document Vrijheid en verantwoordelijkheid, dat VVD en CDA hebben afgescheiden, een lijn ontdekken die aanleiding geeft tot enig enthousiasme. Als dit het beste is wat rechts te bieden heeft – laat dan maar.

Het CDA-congres heeft wat dat betreft een makkie vandaag. Waarom een moeilijke discussie voeren over de PVV als er overigens kraak noch smaak zit aan het afgesloten regeerakkoord? Waarom moeilijk doen als er weinig te winnen is?

Hervormingen, die hebben we nodig. Maatregelen die de Nederlandse economie sterker maken en op termijn geld besparen voor de schatkist. Dat die hervormingen er van deze ploeg niet zouden komen inzake de woningmarkt en het rekeningrijden – akkoord. Maar dan toch zeker wel op het terrein van de arbeidsmarkt en de pensioenleeftijd? Neen.

Grote werken
VVD en CDA maken geen woord vuil aan het ontslagrecht of de beperking van de duur van de WW, en nemen een allesbehalve krachtig standpunt in over de AOW- en pensioenleeftijd. Ze lopen aan de leiband van de PVV, die zoals bekend op sociaal-economisch terrein even conservatief is als de SP.

Gaat het kabinet op economisch terrein dan helemaal niets doen? Jawel, ik zie twee ‘grote werken’, en die zijn beide interessant.

Ten eerste neemt het kabinet zich voor de regelingen aan de onderkant van de arbeidsmarkt - de Bijstand, de uitkering voor jonggehandicapten Wajong en de Sociale Werkplaatsen - samen te voegen en de uitvoering eenduidig te beleggen.

Daar is potentiële winst te behalen, niet in de laatste plaats voor de betrokkenen. Dat het kabinet deze samenvoeging gepaard laat gaan met zeer zware bezuinigingen, doet afbreuk aan dit op zichzelf genomen prima idee.

Lastenverzwaringen
Het tweede grote werk is de sanering van het bestuur en het ambtenarenapparaat. Rutte en Verhagen gaan ministeries samenvoegen, bestuursorganen opheffen, en in vier jaar tijd afscheid nemen van zo’n honderdduizend werknemers in de publieke sector.

Als zij slagen waar al hun voorgangers faalden, hebben ze een majeure slag geslagen. Helaas vinden we nergens in het regeerakkoord een maatregel die aanleiding geeft te denken dat deze ambitie kans van slagen heeft.

Bij gebrek aan hervormingen moeten de openbare financiën op orde worden gebracht met slagerswerk en belastingverhogingen. Ja echt, lastenverzwaringen.

Terwijl Rutte het overleg over Paars-plus afgelopen zomer afbrak, omdat belastingverhogingen wat hem betreft taboe waren, presenteert hij nu doodleuk een rechts regeerakkoord dat de lasten voor burgers en bedrijven per saldo structureel met zo’n 6 miljard euro verhoogt.

Slagersmes
Het slagerswerk wordt gekenmerkt door twee dingen: eindeloze hoeveelheden sprokkelpostjes en boterzachte grote klappen. De grootste klap hangt samen met de hervorming van bestuur en ambtenarenapparaat.

Inclusief het bevriezen van de ambtenarensalarissen in 2011 denkt het kabinet hiermee structureel 7 miljard te bezuinigen. Het Centraal Planbureau – dat het financiële kader bij het regeerakkoord doorrekende – schrijft beleefd op dat het hier geen jota van gelooft.

Mochten alle bezuinigingen niettemin doorgang vinden, dan daalt het financieringstekort de komende jaren wel netjes door naar een tekort van minder dan 1 procent in 2015.

Nooit lekker gegeten
Ondanks de typering van FNV-voorzitter Agnes Jongerius (‘een rijkeluiskabinet’) zijn Rutte en Verhagen er in geslaagd de pijn van de bezuinigingen redelijk te verdelen. De koopkrachtplaatjes laten een beeld zien van 0 tot min 0,5 procent, zonder grote uitschieters.

‘De ambitie is de goede uitgangspositie van Nederland voor de toekomst te verzekeren, uit te breiden en te versterken’, schrijven Rutte en Verhagen. Ik lees het aan de voorgenomen maatregelen domweg niet af.

Als rechts Nederland bij dit alles de vingers aflikt, dan heeft het nog nooit lekker gegeten.

mark61
04-10-10, 17:25
Kalshoven heeft een min of meer vergelijkbare mening (over de regeer overeenkomst, niet over de moeilijkheidshalte van het bovenstaande artikel):

Ik verheugde me op deze column

Exactement.

super ick
04-10-10, 19:39
Geen hervormingen
Maar het lukt niet. Met de beste wil van de wereld kan ik in het document Vrijheid en verantwoordelijkheid, dat VVD en CDA hebben afgescheiden, een lijn ontdekken die aanleiding geeft tot enig enthousiasme. Als dit het beste is wat rechts te bieden heeft – laat dan maar.

Het CDA-congres heeft wat dat betreft een makkie vandaag. Waarom een moeilijke discussie voeren over de PVV als er overigens kraak noch smaak zit aan het afgesloten regeerakkoord? Waarom moeilijk doen als er weinig te winnen is?

Hervormingen, die hebben we nodig. Maatregelen die de Nederlandse economie sterker maken en op termijn geld besparen voor de schatkist. Dat die hervormingen er van deze ploeg niet zouden komen inzake de woningmarkt en het rekeningrijden – akkoord. Maar dan toch zeker wel op het terrein van de arbeidsmarkt en de pensioenleeftijd? Neen.


Eerst rechts afkraken en afzeiken en vervolgens het rekeningrijden en de woningmarkt aanpakken als hervorming betitelen?

Typisch taal van mensen die zelf 'hoog en droog' zitten. Beide maatregelen zijn slecht voor de economie. Slecht omdat ze de kosten om de hervormingen (lees geld wegkapen bij de burger) binnen te slepen enorm zullen zijn. Investeringen vooraf in systemen en daarna jaarlijks terugkomende kosten om te onderhouden, registreren, factureren, controleren. Dat is typisch links denken. Weer meer ambtenaren. Meer overheid. Meer kosten. Meer regeltjes.
De kosten van dat rekeningrijden zullen de pan uit rijzen t.o.v. de huidige regeling en geen hond gaat er minder van rijden.
Dat een groot deel van die automobilisten daar niet voor de fun rijden maar juist deelnemen aan de economie doet niet ter zake.

Hervormingen zijn dingen die je creeert. Je creert niets, je stimuleert niets, je neemt alleen.

Onder het mom van milieu, gelijkheid of gewoon omdat het kan.

Soldim
05-10-10, 13:03
en de woningmarkt aanpakken als hervorming betitelen?


Hij vind een hervorming van de woning markt overbodig? Als je zo tegen regeltjes bent, schaf dan dat ene regeltje van de hypotheekrente aftrek lekker af -- iedereen blij.

knuppeltje
05-10-10, 13:17
Hij vind een hervorming van de woning markt overbodig? Als je zo tegen regeltjes bent, schaf dan dat ene regeltje van de hypotheekrente aftrek lekker af -- iedereen blij.

Linkse rakker. :fpuh:

super ick
05-10-10, 13:38
Hij vind een hervorming van de woning markt overbodig? Als je zo tegen regeltjes bent, schaf dan dat ene regeltje van de hypotheekrente aftrek lekker af -- iedereen blij.

Natuurlijk. Eerst het woningbezit stimuleren omdat de huurmarkt bakken met geld kost en als dat doel bereikt is en mensen langlopende verplichtingen aan zijn gegaan de zaak weer intrekken.
Intussen zijn er ook miljarden verdient omdat veel mensen niet meer huren. Miljarden in wijken gepompt waarin hoofdzakelijk huurwoningen staan en heeft de overheid miljarden verdient aan transacties op de huizenmarkt.