PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Ezelproces tegen politicus Geert Wilders



super ick
06-10-10, 11:55
Het Ezelproces tegen politicus Geert Wilders
woensdag 6 oktober 2010 10:57



Wilders verwikkeld in een Ezelproces
‘Spanje is ook niet alles: prijst u gerust God, dat u als Nederlander geboren bent.’ Dat waren magische woorden van ‘Gerard Kornelis van het Reve die hij in de marge van zijn eigen ezelproces aan papier en aan ons toevertrouwde.

God als ezel vormde de grondslag van de strafrechtelijke aanklacht: ‘Als God zich opnieuw in de Levende Stof gevangen geeft, zal hij als Ezel terugkeren, hoogstens in staat een paar lettergrepen te formuleren, miskend en verguisd en geranseld, maar ik zal hem begrijpen en meteen met Hem naar bed gaan, maar ik doe zwachtels om Zijn hoefjes, dat ik niet te veel schrammen krijgt als Hij spartelt bij het klaarkomen.’

Gelasterd
Reve had God gelasterd. Als wij God vervangen door Allah, zouden we er weer een serieus probleem bij hebben. De minister van Buitenlandse zaken zou het knap druk krijgen met moslimdiplomaten.

Tijdens een college heb ik deze passage uit het werk van Reve geprojecteerd. Daarna vroeg ik aan studenten wat ze er van vinden. Een Nederlandse student van Marokkaanse afkomst zei tegen mij dat hij niets meer begrijpt van de commotie rond de belediging van de islam.

Harde discussie
Geert zweeg. De rechter was diep teleurgesteld. De rechters hadden zich voorbereid op een leuke en harde discussie met Geert. Wat in de media kan, kunnen wij ook, dachten de rechters. Geert mag de discussie niet uit de weg gaan, opperde de rechter.

Is een strafgeding tegenwoordig een debatcentrum? Of is het een proces om de waarheid te kunnen vaststellen?

De teleurstelling was af te lezen van hun gezicht.

Dialoog
De rechters in de zaak van Reve werden niet teleurgesteld:

- De president van de rechtbank: ‘Geeft u toe dit zo te hebben gepubliceerd in het tijdschrift Dialoog?’

- Reve: ‘Jawel edelachtbare.’

- De president van de rechtbank: ‘Welke ideeën propageert u eigenlijk?’

- Reve: ‘Ik schrijf, ik propageer niets. En als ik mij de incarnatie Gods voorstel, dan doe ik dat in de vorm van het lieftalligste wezen dat ik ken. Dat hoeft geen mens te zijn. Het zou een lam kunnen zijn, maar een ezel vind ik nog liever. De door ieder mens gewenste intimiteit met de godheid heeft voor mij een duidelijk seksueel karakter.’

- Rechter: ‘Vindt u de door u beschreven handeling niet pervers?’

- Reve:’ Als het dier God is, komt mij daarvoor geen oordeel toe. Over wat pervers is, bestaan verschillende meningen; als het dier de handeling op prijs stelt, zou zij dan verwerpelijk zijn?’

Haatzaaien
In de zaak die nu dient, zou Wilders kunnen zeggen: ‘Over de definitie van beledigen en haatzaaien, bestaan verschillende meningen. Er bestaat een onaantastbaar gevoel dat de vrijheid van meningstuiting alleen maar voor kunstenaars, academici en journalisten is. Een omkering van waarden: de vrijheid van meningsuiting is in de eerste plaats geconstrueerd voor volksvertegenwoordigers, dus politici. Daarna vond men het goed om dit recht ook aan andere categorieën toe te kennen.’

Maar nog steeds zijn er juristen die denken wat Reve mocht, mag Wilders niet. In het internet-tijdperk is deze stelling niet meer houdbaar. Tenzij men wil tiranniseren.

Voorliefde
Als God een Nederlander is, wat ik God van harte toewens, is Hij zeker op de hoogte van onze voorliefde voor vrijheid:

de tirannie verdrijven

die mij mijn hart doorwondt.

Naast God zou een onpartijdige, niet vooringenomen rechter ook een mooie aanvulling zijn op wat Nederland is.

Afshin Ellian

Joesoef
06-10-10, 12:22
Van een rechtsfilosoof had ik iets beters verwacht.

super ick
06-10-10, 13:42
Wat een sterke reactie zeg!

BlackBox
07-10-10, 07:17
Van een rechtsfilosoof had ik iets beters verwacht.
Inderdaad, het is appels met peren vergelijken.
Godslastering (Reve) betreft artikel 147 etc. van het Wetboek van Strafrecht.
De dagvaarding van Wilders betreft artikel 137 (d)1 en artikel 90 quater2 van het Wetboek van Strafrecht

1Artikel 137d van het Wetboek van Strafrecht stelt aanzetten tot haat, tot discriminatie of tot geweld strafbaar. De tekst in het wetboek luidt:
"Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie."

2Artikel 90 quater van het Wetboek van Strafrecht definieert het begrip discriminatie:
"Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast."

super ick
07-10-10, 17:20
Klopt, een beter vergelijk zouden de cartoons zijn.

Joesoef
07-10-10, 17:22
Wat een sterke reactie zeg!


Dag dik, hoest met je piemeltje?

super ick
07-10-10, 23:13
Dag dik, hoest met je piemeltje?

Sorry Joesoef maar ik kan je niet helpen.

Zijn je vrouwen ongesteld?

BlackBox
08-10-10, 09:30
Klopt, een beter vergelijk zouden de cartoons zijn.
Vergelijking binnen het Wetboek van Strafrecht: http://www.bdkennemerland.nl/index.php?p=wetgeving.