PDA

Bekijk Volledige Versie : Legpuzzel



mark61
08-10-10, 09:33
dinsdag 5 oktober 2010 door Frits Abrahams NRC

Was de omstreden opmerking van de Amsterdamse rechter Moors tegen Wilders een ‘eigen doelpunt’, zoals veel deskundigen menen? Moors vond dat Wilders ook in de rechtszaal de discussie uit de weg leek te gaan door zich op zijn zwijgrecht te beroepen.

Voor de niet-voetballiefhebbers: een ‘eigen doelpunt’ is een lelijk germanisme dat we ontlenen aan het woord ‘Eigentor’, gebruikt wanneer een team de bal in het eigen doel werkt. Zelf zou ik de opmerking van Moors liever een ‘uitglijer’ noemen en hem daarom willen vergelijken met de tackle waarmee Nigel de Jong het been van een tegenstander brak. De Jong glijdt bij zijn gevaarlijke tackles met beide benen laag over de grond. Net zomin als die Amsterdamse rechter heeft hij de bedoeling de ander te beschadigen, maar wél neemt hij het risico voor lief dat die ander beschadigd wórdt.

Twee affaires die samen het gesprek van de dag vormen en naadloos in elkaar overgaan, hoewel ze verder niets met elkaar te maken hebben – voor mij is zoiets het bewijs dat God bestaat. Die zit daarboven, als Hij zich verveelt, voor ons wat legpuzzels te bedenken, waarvan Hij de stukjes met een slordige zwaai naar beneden gooit.

Het laatste stukje dat Hij bedacht was gisteren dat zwijgrecht. Heel Nederland gonsde er opeens van: zwijgrecht. Omdat ik vroeger nogal wat uren in de rechtszaal heb doorgebracht (voor mijn werk, zeg ik er haastig bij) is het voor mij een bekend begrip. Het werd bijna altijd in praktijk gebracht door maffiose types, die van de vreselijkste misdaden verdacht werden en wijselijk hun mond hielden. „Van praten bij de rechter word je nooit beter”, zeggen die zware jongens, mede op advies van hun raadsman, allemaal tegen elkaar.

Dat ook Wilders, eveneens op advies van zijn advocaat, zijn toevlucht nam tot deze defensieve strategie, was interessant. Het wijst erop dat hij onzekerder is dan hij zich voordoet. Moors had gelijk: echte discussies gaat Wilders zoveel mogelijk uit de weg. In verkiezingstijd kan hij er niet helemaal aan ontkomen, maar verder legt hij liever verklaringen af. Ik heb het ook altijd een teken aan de wand gevonden dat hij nooit met Eberhard van der Laan, de enige PvdA’er die hij vreesde, wilde discussiëren. In serieuze discussies moet hij toelichten, motieven en bewijzen leveren – ook die Amsterdamse rechters hadden hem daar graag toe bewogen.

Maar Wilders, dat moet gezegd, was niet de enige die zich gisteren op zijn zwijgrecht beriep. Zijn rechters hoorde je verder ook niet, die lieten het hun persrechter opknappen. En hier komt God weer in beeld: ook Nigel de Jong, de straffende bondscoach Van Marwijk en de CDA-dissidenten Ferrier en Koppejan hielden de kaken op elkaar. Het begint een beetje flauw te worden. De publieke personen houden hun mond als het hun beter uitkomt. Pas zodra ze hun eigen belang ermee kunnen dienen, schuiven ze aan in de talkshows en de kranten. Kunnen wij, gewonere stervelingen, ook niet wat meer gebruikmaken van dat zwijgrecht?

Je maakt een flater op je werk, je baas roept je ter verantwoording en je zegt: „Sorry, zwijgrecht.” Je komt thuis met een verdacht parfumluchtje aan je kleren en je zegt tegen je ruikende vrouw alleen maar: „Ik vind je reactie schándelijk.”

knuppeltje
08-10-10, 10:30
In de Volkskrant staat vandaag een stuk van Hafid Bouazza. Hij heeft het onder andere over het volgens hem niet juiste gebruik in deze van het woord 'lijkt' door rechter Moors. Moors had volgens Bouazza het woord 'schijnt' moeten gebruiken.

Hoe terecht het is dat een schrijver de zuiverheid van het gebruik van de taal wilt bewaken - het is tenslotte zijn gereedschap - mij lijkt het in ieder geval het hele gedoe erover uiterst schijnheilig.

Geef mij maar Max Pam. Die zegt in zijn vergelijking van het proces Wilders met het proces Demjanjuk in dezelfde krant, een paar heel aardige dingen.

Geert, gooi Bram eruit en spreek, is de kop boven zijn artikel.

Het slot van zijn verhaal waarin ook nog iets heel opmerkelijks zegt over Koppejan:

Er zal weinig opzitten danWilders vrij te spreken, maar dat neemt niet weg dat de houding van Wilders om zich op zijn zwijgrecht te beroepen nogal miezerig is. Wilders doet dat op last van zijn advocaat Moscowicz. Zo verlaagt hij zich tot het niveau van Willem Holleder en Iwan Demjanjuk, die alle reden hadden hun mond dicht te houden.

Maar als Wilders meent wat hij zegt, heeft hij niets te verbergen. Als Wilders overtuigd is van zijn onschuld zou hij vrijuit moeten spreken. Daarmee zou hij rechters meer kleineren dan met al die geestloze obstructies die nu door zijn advocaat worden gepleegd. Wilder's advocaat heeft gewoon teveel verkeerde cliënten gehad, om zich te kunnen voorstellen dat een verdachte zich ook voornaam kan opstellen.

Er zijn in de geschiedenis veel politieke processen geweest: van Socrates tot Van Oldenbarnevelt en Oscar Wilde. In 1953 eindigde Fidel Castro zijn slotpleidooi met de woorden: La historia me absolvéra - de geschiedenis zal me vrijspreken. Castro kreeg 15 jaar en de geschiedenis heeft juist niet gunstig geoordeeld. Maar Wilders kan hooguit heel lullige boete van een paar honderd euro krijgen. En wat de geschiedenis van hem vindt, weten we pas over 50 jaar.
Vooruit Geert, gooi je advocaat de deur uit.

Ik ben het Met Pam eens. Als maar zeiken dat je totaal onschuldig in een politiek proces bent verzeilt - en dan angsthazig je mond dicht te houden - terwijl die vooraf niet eens dicht te meppen was - is een uiting van opperste lafheid.

Kortom, een gouden kans voor open doel die Geert - onze kruisridder voor het vrije woord - zomaar laat liggen.

mark61
08-10-10, 11:09
Yeps, het is lafheid en schuldbekentenis. Hij weet dat hij schuldig is en liegt en opruit en haat zaait, maar durft er niet voor uit te komen. Minkukel dus.

Olive Yao
09-10-10, 10:39
Ik weet dat het niet regent. Maar voor mij schijnt of lijkt*) het te regenen. Daarom moet jij me je paraplu lenen.


*) dat maakt niets uit

knuppeltje
09-10-10, 14:54
Ik weet dat het niet regent. Maar voor mij schijnt of lijkt*) het te regenen. Daarom moet jij me je paraplu lenen.


*) dat maakt niets uit

Dat verschil kan Moscowicz u haarfijn uitleggen.

H.P.Pas
09-10-10, 14:56
Dat verschil kan Moscowicz u haarfijn uitleggen.

Tegen een passende vergoeding uiteraard. :)

knuppeltje
09-10-10, 15:05
Tegen een passende vergoeding uiteraard. :)

Ik vrees dat Moscowicz zo zijn eigen idee heeft over wat hem passend lijkt.

Naar het schijnt, is dat niet misselijk, misschien wel om misselijk van te worden. :confused: