PDA

Bekijk Volledige Versie : Rijssen schrikt van een film over religieuze strijd



mark61
08-10-10, 12:53
Gepubliceerd: 8 oktober 2010 12:04 | Gewijzigd: 8 oktober 2010 12:04 NRC

Door onze correspondent Annette Toonen

Rijssen, 8 okt. De toon was vooraf al gezet. De documentaire Rijssens Stille Oorlog van Emile van Rouveroy van Nieuwaal – gisteravond te zien in het overwegend gereformeerde Rijssen zelf – kwam de maker nog voor vertoning op kritiek te staan.

Van de gesuggereerde spanningen tussen christenen en moslims is geen sprake, stelde dominee Albert Schreuder van de Gereformeerde Gemeente. „De film klopt niet. Er wordt iets opgeroepen wat er niet is.”

Ongeveer 450 belangstellenden uit Rijssen, dat ongeveer duizend moslims telt op een totaal van ruim 28.000 inwoners, zagen gisteren hoe de reformatorische boekhandelaar Wieger Sweijers in de film verkondigt dat hij Allah niet als ware God ziet: „Wij vinden dat ze bedrogen worden, en dat vinden wij triest voor hen.”

Turkse afkomst

De documentaire laat zien hoe een PvdA-kandidaat van Turkse afkomst er tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen niet in slaagt een zetel te bemachtigen in de door de SGP gedomineerde raad. En dat de Rijssense Fatma Öztürk, hoe Nederlands ook, vreest dat de maatschappij haar nooit als een volwaardig burger zal zien zolang ze moslim is. „Er woedt een stille oorlog, in Nederland en misschien wel in heel Europa.”

Na de vertoning distantieerde de boekverkoper zich openlijk van de film. „Als ik vooraf had geweten dat de suggestie van ruzie werd gewekt, dan had ik me er niet voor geleend. Wij verdragen elkaar over het algemeen prima in Rijssen.”

Öztürk nam geen woord terug: „De titel is beladen, maar ik heb het niet voor niks gezegd. Mensen in Rijssen zijn over het algemeen behulpzaam en vriendelijk, maar er is een groep die het niet gemakkelijk maakt voor moslims.”

Doofpotpolitiek

Degenen die de tegenstellingen ontkennen, beticht ze van „doofpotpolitiek”. Want de Rijssense moskee is bekogeld met stenen, islamitische jongeren worden uitgedaagd met racistische uitspraken, jongetjes van vijf jaar schelden ouderen uit voor vieze Turk en bedrijven nemen geen moslims aan. „Als je de moed hebt zulke zaken te openbaren, dan gaat men ageren. Dat bevestigt juist het probleem.”

Sibel Öztürk en haar moeder, deze donderdag in het publiek, onderschrijven de opvatting van hun tante en schoonzus. De vijftienjarige Sibel is in Rijssen geboren. Ze woont er al jaren midden tussen de streng gereformeerden. „Onze buren respecteren ons, wij hen. Ook al hebben ze geen tv, of dragen de vrouwen geen broeken. Uit respect doen we op zondag geen dingen waar zij aanstoot aan kunnen nemen.”

Het neemt niet weg dat er zes weken geleden nog rotte eieren in hun achtertuin zijn gegooid. En dat was niet de eerste keer. Ook de ruiten van de woning en de muren zijn regelmatig bekogeld met eieren. En toch zeggen ze: „Wij houden van Rijssen.”

mark61
08-10-10, 12:55
http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_7274_4d9385ac486352bcb6c5437f7bef55c21 67e7a5d.gif

John2
08-10-10, 13:28
Sibel Öztürk en haar moeder, deze donderdag in het publiek, onderschrijven de opvatting van hun tante en schoonzus. De vijftienjarige Sibel is in Rijssen geboren. Ze woont er al jaren midden tussen de streng gereformeerden. „Onze buren respecteren ons, wij hen. Ook al hebben ze geen tv, of dragen de vrouwen geen broeken. Uit respect doen we op zondag geen dingen waar zij aanstoot aan kunnen nemen.”

Ik zou nog niet dood in Riessen willen liggen, maar dat neemt nog niet weg dat wat hier staat grote onzin is.
Dat verder de film kwaad bloed heeft gezet bij de Riessense bevolking kun je gif op nemen, je gaat ook in Mekka geen promotie voeren voor het Christendom.

sjo
08-10-10, 20:10
Ik zou nog niet dood in Riessen willen liggen, maar dat neemt nog niet weg dat wat hier staat grote onzin is.
Dat verder de film kwaad bloed heeft gezet bij de Reissense bevolking kun je gif op nemen, je gaat ook in Mekka geen promotie voeren voor het Christendom.

Gaat de vergelijking niet mank ? Gaat in Rijssen ook je kop er af als je iets doet wat de lokale overheid afkeurd ?

gr.
sjo

John2
08-10-10, 20:31
Gaat de vergelijking niet mank ? Gaat in Rijssen ook je kop er af als je iets doet wat de lokale overheid afkeurd ?

gr.
sjo

Nou nee niet direct maar ze komen wel met de greep achter je aan.

Slinger
08-10-10, 20:38
Rijssen op de Dag des Oordeels (http://www.cs.ru.nl/~freek/books/gebeuren.sat)

(leen)
08-10-10, 21:05
Nou nee niet direct maar ze komen wel met de greep achter je aan.

Kan me nog een anekdote herrineren over urk,
net toen de kerk uitging kwam er een auto langs met weinig geduld,
beetje claxonneren..
einigde in zwemles voor de chauffeur!

onwerkelijk maar waar.

John2
08-10-10, 22:27
Rijssen op de Dag des Oordeels (http://www.cs.ru.nl/~freek/books/gebeuren.sat)

Dank je voor dat prachtige stukje tekst van Campo:fpetaf:

John2
08-10-10, 22:29
Kan me nog een anekdote herrineren over urk,
net toen de kerk uitging kwam er een auto langs met weinig geduld,
beetje claxonneren..
einigde in zwemles voor de chauffeur!

onwerkelijk maar waar.

Ja ik weet nog dat je op zondag in de zomer op de stranden van urk niet kon wezen want dan verzopen ze je, het waren dorps wetten zoals we die velen nog kennen hier in de dorpen van Twente waar iedereen zich aan houd maar nergens beschreven staan.

abdulhamid
09-10-10, 12:57
kijk eens aan de Heilige Priesters "er is niks mis met Nederland qua moslims" zijn weer aan de gang..


Ontkennen, Ontkennen, Ontkennen!

Dat is al wat jullie doen. Het probleem ontkennen, ontkennen, ontkennen.


Jullie zijn zwaar irritant, imbeciel en niet in staat tot een redelijke discussie.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
09-10-10, 13:33
kijk eens aan de Heilige Priesters "er is niks mis met Nederland qua moslims" zijn weer aan de gang..


Ontkennen, Ontkennen, Ontkennen!

Dat is al wat jullie doen. Het probleem ontkennen, ontkennen, ontkennen.


Jullie zijn zwaar irritant, imbeciel en niet in staat tot een redelijke discussie.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Zeg Mark de tweede, wat en waar ontkennen wij iets, wij ontkennen niets sterker nog Wilders gaf al aan dat er problemen waren en Nederland moest islamatiseren en jij bevestig hier juist dat het zo is en dat Blondie hierin gelijk had, want jij stelt dat de Christenen in Rijssen zich maar moeten aanpassen ten opzichte van de Moslims die daar wonen, dus 17.000 mensen moeten zich gaan aanpassen voor enkele honderden Moslims omdat deze wensen te wonen in een Christelijk dorp als Rijssen?
Je doet je best maar, maar ik denk dat de Regge dan rood zal vloeien omdat deze boeren oet Riessen zich niet willen en kunnen aanpassen, het komt door inteelt zeggen we hier in Twente.
:fpetaf:

abdulhamid
09-10-10, 14:04
Zeg Mark de tweede, wat en waar ontkennen wij iets, wij ontkennen niets sterker nog Wilders gaf al aan dat er problemen waren en Nederland moest islamatiseren en jij bevestig hier juist dat het zo is en dat Blondie hierin gelijk had, want jij stelt dat de Christenen in Rijssen zich maar moeten aanpassen ten opzichte van de Moslims die daar wonen, dus 17.000 mensen moeten zich gaan aanpassen voor enkele honderden Moslims omdat deze wensen te wonen in een Christelijk dorp als Rijssen?

Je doet je best maar, maar ik denk dat de Regge dan rood zal vloeien omdat deze boeren oet Riessen zich niet willen en kunnen aanpassen, het komt door inteelt zeggen we hier in Twente.

:fpetaf:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op Maroc.NL (http://www.maroc.nl/forums)

1. Hoffelijk ben je in ieder geval niet, mijn naam is AbdulHamid
2. Ik kan enkel uitnodigen tot Islam, ik kan het niet eisen.
3. De Rijssenaren hoeven zich niet aan te passen, ze moeten zich als mensen gedragen niet als apen bananen gooien naar de moslim (i.e eieren naar moskeeen gooien)

4. Echte moslims laten hun bloed liever vloeien dan dat ze 1 atoom van hun religie opgeven, maar ik beloof je als deze Twentenaren het bloed van mijn moslimbroeders en zusters laat vloeien, zal ik met man en macht jullie terroriseren, begrijp je dat!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
09-10-10, 15:20
=abdulhamid;4502525]1. Hoffelijk ben je in ieder geval niet, mijn naam is AbdulHamid
Wie kaatst kan de bal verwachten zeker als jij net als Mark denkt alles met schelden te kunnen oplossen.


2. Ik kan enkel uitnodigen tot Islam, ik kan het niet eisen.
Ja en wat als een Christenen dit weigert of sterker nog zoals in Rijssen er niets mee te maken willen hebben en ze de Islam zien als iets van de duivel?


3. De Rijssenaren hoeven zich niet aan te passen, ze moeten zich als mensen gedragen niet als apen bananen gooien naar de moslim (i.e eieren naar moskeeen gooien)

Wees blij dat ze met eieren gooien en niet met een mestkar komen voorrijden, want ook deze dingen gebeuren in Rijssen.
Het zijn boeren die al sinds mensenheugenis wonen in dit dorp en zich gedragen als boeren die zich van de wet weinig of niets aantrekken, je van het land jagen met een schot hagel of met een greep, een groep mensen waar een Nederlander zich ver van houd een hechte gemeenschap waar niemand tussenkomt zelfs de duivel niet.


4. Echte moslims laten hun bloed liever vloeien dan dat ze 1 atoom van hun religie opgeven, maar ik beloof je als deze Twentenaren het bloed van mijn moslimbroeders en zusters laat vloeien, zal ik met man en macht jullie terroriseren, begrijp je dat!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl
Ach dat dachten de Romeinen ook maar die kregen ook geen poot aan de grond in Twente, maar je hebt lef moet ik zeggen om een Tukker te bedreigen, hoop alleen voor jou dat de boeren uit het Rijssen dit niet lezen want dan kon er inderdaad wel eens bloed vloeien.
Nou terrorist doe je best zo ik zeggen vanuit het westen pak je de A1 richting Duitse grens bij de afslag Wierden ga je eraf richting Rijssen, pas je op dat je niet verdwaald of wegzakt in de varkens mest!!! :lol:

Joesoef
09-10-10, 15:55
Ach dat dachten de Romeinen ook maar die kregen ook geen poot aan de grond in Twente, maar je hebt lef moet ik zeggen om een Tukker te bedreigen, hoop alleen voor jou dat de boeren uit het Rijssen dit niet lezen want dan kon er inderdaad wel eens bloed vloeien.
Nou terrorist doe je best zo ik zeggen vanuit het westen pak je de A1 richting Duitse grens bij de afslag Wierden ga je eraf richting Rijssen, pas je op dat je niet verdwaald of wegzakt in de varkens mest!!! :lol:


Boeren met bondkraagjes, en maar zeiken.

John2
09-10-10, 16:09
Boeren met bondkraagjes, en maar zeiken.

Boeren hebben geen bontkraagjes en zeiken is geen probleem als het maar doen in de stal.

Slinger
09-10-10, 17:19
Dank je voor dat prachtige stukje tekst van Campo:fpetaf:

Ja, je hebt van die teksten die, eens gelezen, voorgoed in je systeem blijven zitten en zelfs, voor een deel, je levensloop bepalen... Dit is er zo een, tenminste bij mij. En wat een prachtige slotzin:

En bij de heldere tonen van een vijfstemmig koraal werd ik in de zachtste,
blankste armen met rustige vleugelslagen opwaarts gevoerd.

Dat zijn trouwens ook de laatste woorden in de film waar we hier over hebben.

abdulhamid
09-10-10, 20:28
Wie kaatst kan de bal verwachten zeker als jij net als Mark denkt alles met schelden te kunnen oplossen.

Leg jezelf nader uit, je beticht mij van schelden, misschien kun jij mijn geheugen even opfrissen en aub geen Foxnews of CNN knip en plakwerk



Ja en wat als een Christenen dit weigert of sterker nog zoals in Rijssen er niets mee te maken willen hebben en ze de Islam zien als iets van de duivel?

Weigeren is een optie, de moslims die hier wonen hebben het recht niet om jullie dingen op te leggen, ze kunnen enkel uitnodigen.
Volgens mij snap jij het niet helemaal, je leest 2 regels Koran en je denkt te weten dat je Islamitische kennis hebt.



Wees blij dat ze met eieren gooien en niet met een mestkar komen voorrijden, want ook deze dingen gebeuren in Rijssen.
Het zijn boeren die al sinds mensenheugenis wonen in dit dorp en zich gedragen als boeren die zich van de wet weinig of niets aantrekken, je van het land jagen met een schot hagel of met een greep, een groep mensen waar een Nederlander zich ver van houd een hechte gemeenschap waar niemand tussenkomt zelfs de duivel niet.

Dus? Is het tegenwoordig onmogelijk om gewoon Moslim te zijn en in Rijssen te wonen zonder al deze kinderachtigheid?



Ach dat dachten de Romeinen ook maar die kregen ook geen poot aan de grond in Twente, maar je hebt lef moet ik zeggen om een Tukker te bedreigen, hoop alleen voor jou dat de boeren uit het Rijssen dit niet lezen want dan kon er inderdaad wel eens bloed vloeien.
Nou terrorist doe je best zo ik zeggen vanuit het westen pak je de A1 richting Duitse grens bij de afslag Wierden ga je eraf richting Rijssen, pas je op dat je niet verdwaald of wegzakt in de varkens mest!!! :lol:


Wie begint hier met dreigen? Wie begon met "bloed vloeien"?

Lef?

Lef heb ik niet nodig;

jij snapt het principe niet. Ik leef niet bi ithnillah voor of om deze wereld.

Lef heeft er niets mee te maken.

Geloof is het woord dat je moet zoeken.

Ik geloof in de overwinning van Rechtvaardigheid. Al moet ik tegen 20 Tukkers vechten, als ik geloof, dan versla ik jullie.

Heb jij gezien hoe Tjetjenen met een totaal aantal van 1 miljoen inwoners het aandurven om tegen Rusland te vechten. Is dat lef of heeft dat te maken met geloof?

Praat mij niet over Tukkers, want niet Tukkers noch Friezen hebben de Nazi's weten tegen te houden.

Met alle respect voor Nederlanders
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Slinger
09-10-10, 22:51
Al moet ik tegen 20 Tukkers vechten, als ik geloof, dan versla ik jullie.

_______________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

200 Marokkanen beginnen niets tegen 20 Tukkers.

John2
10-10-10, 10:43
kijk eens aan de Heilige Priesters "er is niks mis met Nederland qua moslims" zijn weer aan de gang..


Ontkennen, Ontkennen, Ontkennen!

Dat is al wat jullie doen. Het probleem ontkennen, ontkennen, ontkennen.


Jullie zijn zwaar irritant, imbeciel en niet in staat tot een redelijke discussie.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl


=abdulhamid;4502636]Leg jezelf nader uit, je beticht mij van schelden, misschien kun jij mijn geheugen even opfrissen en aub geen Foxnews of CNN knip en plakwerk
Nee hoor ik hoef hiervoor niet te knippen of te plakken, maar zie het stukje hierboven die jij eerder schreef.


Weigeren is een optie, de moslims die hier wonen hebben het recht niet om jullie dingen op te leggen, ze kunnen enkel uitnodigen.
Volgens mij snap jij het niet helemaal, je leest 2 regels Koran en je denkt te weten dat je Islamitische kennis hebt.
Het gaat vele Nederlanders niet eens om de Koran of de Islam op zich zelf, maar meer om het feit dat Moslims zaken gaan eisen op plekken die normaal niet kunnen maar door hun directe aktie van roepen en schreeuwen over discriminatie of afkeer van de Islam zaken voor elkaar krijgen waar wij als Nederlanders alleen maar van kunnen dromen en als je vraagt om voorbeelden wil ik jou er wel enkele geven.


Dus? Is het tegenwoordig onmogelijk om gewoon Moslim te zijn en in Rijssen te wonen zonder al deze kinderachtigheid?
Dat is niet alleen voor Moslims zo maar voor elke burger die zich wilt vestigen in een kleine gesloten gemeenschap, zij vinden dat we ons dan moeten aanpassen aan hun gewoontes, hun normen en hun waarden waak gebaseerd op eeuwen oude tradities die je vaak en veelvuldig tegen komt in kleine dorps gemeenschappen zoals Rijssen, Enter, Zwaanshoek, Borculo, noem ze maar op.
En ga je wonen in een landelijk gemeenschap op het platteland kom je in een nog sterkere samenleving terecht met nog sterkere bindingen van een naoberschap.
Er zijn in Nederland/Europa nu eenmaal gemeenschappen waar je als buitenstaander niet tussen komt en dat heb je te accepteren.


Wie begint hier met dreigen? Wie begon met "bloed vloeien"?
Ik had het niet over bloed, maar over een legende die heerst in Twente, zoals er veel legendes zijn, zo gaat er een legende over de beide rivieren de Dinkel en de Regge, die rood kleuren als er een ramp staat te gebeuren.
Vee die drinken uit de rivieren sterven bij bosjes en oogsten mislukken, ook zijn er in de periodes vele branden die vele dorpen platbranden.
Vroeger werd dit gezien als een waarschuwing, tegenwoordig weten we dat het komt door een lage waterstand waardoor waterplanten veel ijzer opnemen uit de oergronden en dit een rode kleur geeft en blauw alg ontstaat.


Lef?
Lef heb ik niet nodig;
jij snapt het principe niet. Ik leef niet bi ithnillah voor of om deze wereld.
Lef heeft er niets mee te maken.
Geloof is het woord dat je moet zoeken.
Een strijd om het geloof voer je met woorden, niet met bedreigingen of met daden.


Ik geloof in de overwinning van Rechtvaardigheid. Al moet ik tegen 20 Tukkers vechten, als ik geloof, dan versla ik jullie.
Ja maar die 20 Tukkers geloven ook en ook in de overwinning van de rechtvaardigheid, dat het land wat hun voorouders hebben bebouwd en hebben verzorgd eigendom is van de Tukkers, een bevolking met een eigen taal, met eigen tradities die zich eeuwen lang verzetten tegen elke vorm van onderdrukking.


Heb jij gezien hoe Tjetjenen met een totaal aantal van 1 miljoen inwoners het aandurven om tegen Rusland te vechten. Is dat lef of heeft dat te maken met geloof?

Dat is geen lef dat is gewoon dom, een strijd die nog steeds voorgang vind en jaarlijks duizenden doden kost, een strijd die nu zover is dat zelfs eenvoudige kooplieden uit zuidrusland die meloenen verkopen op straat worden vermoord uit wraak om de aanslagen een strijd die zelfs voor Moslims in Rusland het bijna onmogelijk maakt om er nog te leven door alle beperkingen die zijn opgelegd door de Doema en de stadsbesturen.
De Moslims in Rusland die hoofdzakelijk de markten bevolkten worden er weggepest of de bevolking kopen er hun goederen er niet meer.
Markten die worden gesloten, speciale gunningen die moeten worden aangevraagd en de nieuwe regel van de OVIR dat mensen uit Zuid Rusland een Visum nodig hebben naast hun binnenlandse paspoort en niet meer direct in aanmerking komen voor een buitenland paspoort.
Nee dan hebben de Moslims in Rusland een hoop gewonnen zeker in de grote steden zoals Moscow en St. Petersburg.


Praat mij niet over Tukkers, want niet Tukkers noch Friezen hebben de Nazi's weten tegen te houden.

Leer eerst eens een stukje geschiedenis over Nederland en dan speciaal over de WO II en kom dan nog eens terug met deze stelling.

John2
10-10-10, 10:48
200 Marokkanen beginnen niets tegen 20 Tukkers.
Als die straks bij mij voor de deur staan mag ik jou dan bellen? :hihi:

mark61
10-10-10, 11:05
Ik zou nog niet dood in Riessen willen liggen, maar dat neemt nog niet weg dat wat hier staat grote onzin is.
Dat verder de film kwaad bloed heeft gezet bij de Reissense bevolking kun je gif op nemen, je gaat ook in Mekka geen promotie voeren voor het Christendom.

Dat weet jij omdat? Rijssen ligt in Tukkerland? Waarom spel je de naam twee keer anders, en allebei de keren fout? Weet je wel waar het ligt?

Rijssen is de heilige stad van enige godsdienst? Deze docu is een propagandafilm voor de islam?

Kwaadaardige imbeciel.

John2
11-10-10, 08:10
Ja, je hebt van die teksten die, eens gelezen, voorgoed in je systeem blijven zitten en zelfs, voor een deel, je levensloop bepalen... Dit is er zo een, tenminste bij mij. En wat een prachtige slotzin:

En bij de heldere tonen van een vijfstemmig koraal werd ik in de zachtste,
blankste armen met rustige vleugelslagen opwaarts gevoerd.

Dat zijn trouwens ook de laatste woorden in de film waar we hier over hebben.
En dan het stukje over het beest in de slaapkamer die wordt beschreven als een oorlogsschip.


Dat weet jij omdat? Rijssen ligt in Tukkerland? Waarom spel je de naam twee keer anders, en allebei de keren fout? Weet je wel waar het ligt?

Rijssen is de heilige stad van enige godsdienst? Deze docu is een propagandafilm voor de islam?

Kwaadaardige imbeciel.
Hup en daar gaat onze foutieve onzin schrijver weer die nog van toeten nog van bloazen iets weet.
Ineens heeft meneer ook de kennis over de Twentse taal terwijl hij het moos niet kent.
Maar ik heb voor Marksky het verzoek moar efkens te kieken op google bie "Harm Oet Riessen ".

Humor in 't laeven is ohhh zo belangriek en lachen dut meer wonderen as met al oew problem'n noa de dokter toe te lopen, doar wörd d'r moar ene better van, da's de dokter eiges. De meeste luu loopt in 't laeven van alle dag an de humor veurbiej umdat ze völs te völle met heur eiges bezig bunt.
De gave van proat'n he'k van mien vader zaliger met e-kreeg'n, den kon proaten as Brugman, zo veur de voes vot, had niks op papier stoan en was menig politicus te slim af. Ik hoppe veur diegenen, diet mien straks op 't beeldscherm wet te vinden, d'ak die luu doar een bult plezier met doe en dan bedoel ik veurnameluk de Achterhoekers en Tukkers diet noa Canada, Amerika, Australië of wet ik woar ze hen bunt e-trokk'n.

John2
11-10-10, 08:13
Waarom loopt NvdD niet meer door en kunnen we niet alle stukjes hierdoor meer zien?

John2
11-10-10, 20:42
Nog steeds aan het zoeken Mark?