PDA

Bekijk Volledige Versie : ''Politie moet stoppen met selectief aanhouden van jongeren''



HUISBAAS
09-10-10, 20:50
Wij hebben niets gedaan en toch moet de politie ons hebben. Zijn haren kort geschoren, een zwart leer jasje en sportschoenen.

De jongen die het woord richt tot burgemeester Annemarie Jorritsma ziet er op het eerste gezicht uit als ‘Marokkaan'. Hij heeft er genoeg van. Telkens vraagt de politie hem om zijn id-kaart en telkens wordt hij in verband gebracht met criminele activiteiten. ,,En daar heb ik helemaal niets mee te maken."

De jongen kwam gisteravond samen met zo'n twintig andere jongeren naar de politieke markt om zijn ongenoegen te uiten over de manier waarop de politie met hen omgaat.

De onrust in Kruidenwijk is niet alleen een zaak die de gemoederen van volwassen en politici bezighouden. De politie moet stoppen met het selectief aanhouden van jongeren, was hun boodschap. In de afgelopen week zijn er door De Schoor twee bijeenkomsten in Kruidenwijk gehouden met jongeren, zij worden direct geconfronteerd met de onrust in de wijk.

Jongerenwerker Romeo Lobo, die de jongeren had gemobiliseerd, maakt zich boos. ,,Deze jongeren worden ernstig benadeeld. Er is een klein groepje dat het verpest en deze jongeren worden er op aangekeken. Er wordt extra op hen gelet, terwijl zij zich voorbeeldig gedragen. Ik heb ze meegenomen zodat zij hun ongenoegen kunnen uiten."

De jongens worden dagelijks geconfronteerd met stigmatisering, zeggen zij zelf. Ze worden meegenomen naar het bureau omdat zij geen identiteitsbewijs hebben of krijgen een boete van zestig euro omdat zij op de grond spugen. ,,Ik liep een paar weken geleden op straat met handschoenen. Ik had het gewoon koud, weet je. Word ik door een agent aangesproken, dat ik inbrekerswerktuig bij mij had. Het was gewoon koud", aldus een zestienjarige die anoniem wil blijven. Anoniem, dat willen zij het liefst blijven. ,,Omdat het al zo lastig is."

Jorritsma zei toe over twee weken met de jongens en de politie om tafel te gaan, aldus almerevandaag.nl (http://www.almerevandaag.nl/nieuws/almere/article6453900.ece/Almeerse-jongeren-boos-over-behandeling-door-politie).
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

tanger'73
09-10-10, 21:19
Nadat de jongeren volwassen worden, zal dat selectief aanhouden wel stoppen.