PDA

Bekijk Volledige Versie : SGP vecht vrouwenuitspraak Europees aan



Umarvlie
14-10-10, 11:54
SGP vecht vrouwenuitspraak Europees aan

DEN HAAG - De SGP neemt geen genoegen met de uitspraak van de Hoge Raad dat zij vrouwen moet accepteren op de kieslijsten. De partij gaat in beroep bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg, zo heeft ze donderdag laten weten.

Dat vrouwen zich niet verkiesbaar kunnen stellen voor de SGP is volgens de Hoge Raad in strijd met het Vrouwenverdrag van de Verenigde Naties en met de Grondwet. De Hoge Raad bevestigde dit voorjaar een eerdere uitspraak van het gerechtshof in Den Haag. De staat moet volgens het arrest regelen dat er ook bij de SGP passief kiesrecht komt voor vrouwen.

De Hoge Raad vindt dat het recht op gelijke behandeling van man en vrouw zwaarder weegt dan de vrijheid van godsdienst. Dat arrest spoort volgens de SGP echter niet met de uitspraak van de Raad van State. De SGP spreekt ook van een fundamentele zaak over botsende grondrechten. „Het arrest van de Hoge Raad is strijdig met diverse uitspraken van het EHRM over de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van politieke partijen. Het gaat dus niet alleen om de SGP, maar ook om andere christelijke organisaties.”

knuppeltje
14-10-10, 11:59
Die willen hun mond wel opendoen voor de rechter.

John61
14-10-10, 12:04
Ik blijf het fascinerend vinden. De angst die sommige religieuzen hebben jegens vrouwen en homo's.

knuppeltje
14-10-10, 12:06
Ik blijf het fascinerend vinden. De angst die sommige religieuzen hebben jegens vrouwen en homo's.

Ik blijf het facinerend vinden hoe totale onbenullen dat als een privilege van sommige religieuzen vinden.