PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaanse Joden steeds radicaler



HUISBAAS
14-10-10, 17:18
WASHINGTON, 13 oktober 2010 (IPS) - Amerikaanse joden, een belangrijk kiezerspubliek voor de Amerikaanse president Obama, blijken steeds sceptischer over zijn aanpak van het Midden-Oosten en nemen hardere standpunten in tegenover Iran. Dat blijkt uit een onderzoek van het American Jewish Committee (AJC).

Het AJC ondervraagt al meer dan tien jaar lang op geregelde tijdstippen een panel van zo'n achthonderd Amerikaanse joden. Daaruit blijkt nu een sterke daling van het vertrouwen in de manier waarop Obama de relaties met Israël behartigt. Terwijl acht maand geleden nog 55 procent van de bevraagden een positieve indruk had van de president, is dat percentage gedaald naar 49 procent. Omgekeerd is het percentage dat de houding van de regering afkeurt gestegen van 39 naar 45 procent.

Radicaler

Amerikaanse joden zien ook steeds meer in de agressieve houding van haviken in het Amerikaanse politieke landschap die forse acties tegen Iran eisen. Net geen 60 procent van de respondenten steunt militaire acties tegen Iran "om te vermijden dat het een nucleair wapen ontwikkelt, als diplomatie en sancties daar niet in slagen". Acht maanden geleden was dat nog 53 procent, en in 2008 amper 47 procent.

"Ik denk niet dat dit verrassende resultaten zijn, gezien de islamofobie in de Amerikaanse media, de constante nadruk op de Iraanse dreiging door Israëlische politici en hun aanhangers hier, en het onvermogen van de regering-Obama om te verduidelijken wat ze in het Midden-Oosten aan het doen is", zegt Stephen Walt, hoogleraar Internationale Relaties aan de universiteit van Harvard en auteur van het controversiële boek "De Israël-lobby".

"Ze hebben toegestaan dat hun critici de verhaallijn bepalen, terwijl ze niets doen om eender wie aan de linker- of rechterzijde vertrouwen in hun leiderschap te geven. Als je het mij zou vragen, zou ik ook zeggen dat mijn goedkeuring van zijn werk vrij laag is, hoewel ik het natuurlijk niet eens ben met het idee om Iran aan te vallen."

Verkiezingen

De resultaten worden niet toevallig nu gepubliceerd. Binnen drie weken zijn er verkiezingen waarin de Republikeinen mogelijk de controle verwerven over het Huis van Afgevaardigden of de Senaat.

Het is de eerste keer dat het AJC, dat zelf voorstander is van een agressieve politiek in het Midden-Oosten, binnen het jaar twee van dergelijke onderzoeken publiceert.

Ondanks hun relatief kleine aantallen – ongeveer 2 procent van de Amerikaanse bevolking – zijn joodse Amerikanen belangrijke geldschieters bij politieke campagnes, goed voor zo'n kwart van alle bijdragen voor nationale campagnes en meer dan 40 procent van de bijdragen voor de Democraten.

Republikeinen doen er al jaren alles aan om een deel van die geldstromen naar zich toe te trekken, onder meer door onvoorwaardelijk steun te bieden aan de Israëlische standpunten.

Toch kan de lage score volgens analisten ook met andere factoren dan het Midden-Oosten te maken hebben, waaronder de onmacht van de Amerikaanse regering om de economische crisis aan te pakken. De visie van de respondenten op de situatie in het Midden-Oosten blijkt immers nauwelijks veranderd ten opzichte van de vorige enquête.


MO.be
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl