PDA

Bekijk Volledige Versie : Rutte zoekt op dag 1 toenadering tot links



Joesoef
15-10-10, 07:27
Rutte zoekt op dag 1 toenadering tot links

Door Yvonne Doorduyn, Theo Koelé − 14/10/10, 20:58

www.volkskrant.nl



DEN HAAG - Mark Rutte, de eerste liberale minister-president in 92 jaar, wil premier zijn van alle Nederlanders en de hand reiken naar de samenleving. 'Ik kan dat niet afkondigen, maar het is wel mijn ambitie.'

Rutte zei dat donderdag op zijn eerste dag als minister-president, kort nadat hij van Jan Peter Balkenende de sleutel van het Torentje kreeg overhandigd. Hij kwam daarmee indirect terug op zijn opmerking een maand geleden, dat er een regeerakkoord in de maak was 'waarbij rechts Nederland zijn vingers kan aflikken'. Dat was tegen het zere been van het linker deel van de Tweede Kamer.

Rutte richtte zich donderdag nadrukkelijk op de oppositie, nadat het kabinet van VVD en CDA gisteren met koningin Beatrix op de trappen van paleis Huis ten Bosch stond. Het eerste naoorlogse minderheidskabinet zal voor plannen die gedoogpartner PVV niet steunt andere meerderheden in de Tweede Kamer moeten vinden. 'Dit kabinet heeft een politieke kleur. Het is liberaal-conservatief met parlementaire steun van de PVV. Maar de ambitie is ook om buiten de coalitie Nederland de hand te reiken en de dialoog aan te gaan.'
Rutte heeft naar eigen zeggen bewindslieden aangezocht die de Tweede Kamer 'met een open mind' tegemoet zullen treden. 'Zij moeten ook kunnen verliezen, want ze zullen ook wel eens niet hun zin krijgen.'

Zakelijke deal
PVV-leider Geert Wilders, die de nieuwe coalitie met 24 Kamerzetels gedoogt, waarschuwt vrijdag in de Volkskrant dat alle ministers zich 'iedere dag' moeten realiseren dat ze zonder zijn steun niet in de Trêveszaal zouden zitten. 'Ik ga heel goed opletten. Het is en blijft een puur zakelijke deal. Wij leveren en wij krijgen.'

De nieuwe premier maakte donderdag direct duidelijk hoe hij omgaat met de alternatieve uitleg van de kabinetsplannen door de PVV. PVV-onderhandelaar Barry Madlener had eerder op de dag gezegd dat de immigratiemaatregelen in het gedoogakkoord bedoeld zijn om de islamisering tegen te gaan. Rutte: 'We zijn het eens over de maatregelen. De PVV heeft het volste recht om die argumentatie te geven, maar ik ben niet bezig met de islam.'

Rutte bezwoer donderdag dat er een 'normaal' coalitiekabinet aantreedt. In een gesprek met buitenlandse journalisten maakte hij duidelijk dat het beleid van het nieuwe kabinet 'in overeenstemming zal zijn met de fundamentele grondrechten'.

Bij de sleuteloverdracht van het Torentje toonde Rutte zijn respect voor Balkenende. 'Jij laat het land sterker achter dan je het in 2002 aantrof.' Tegen de pers: 'Hij bleef overeind onder grote kritiek. We nemen afscheid van een groot man.'

Zijn grootste maatschappelijke uitdaging is volgens Rutte het vertrouwen in de politiek te herstellen. 'We moeten grenzen stellen en handhaven. Nederland moet een land worden waar afspraak afspraak is.'

Rutte gaf toe dat de nieuwe minister voor Immigratie en Asiel, de oud-burgemeester van Maastricht Gerd Leers, voor zijn aanstelling een apart gesprek met Wilders heeft gehad. 'Nee, andere ministers zijn niet bij hem langs geweest. Wilders is betrokken geweest bij de discussie, maar er is geen veto toegepast.' De PVV gedoogt het kabinet, maar krijgt geen inzage in de notulen van de ministerraad, noch in de agenda.

Joesoef
15-10-10, 07:28
Geen idee waarom de Volkskrant deze kop er boven heeft geplaatst. Zou 'eerste rimpel in vijver bruin1' te negatief zijn?

super ick
15-10-10, 07:47
Geen idee waarom de Volkskrant deze kop er boven heeft geplaatst. Zou 'eerste rimpel in vijver bruin1' te negatief zijn?

Nee hoor Joesoef,

Het was vooraf bekend. En ook uitgesproken. NIets nieuws dus.

De oppositie gaat niet bij voorbaat alles afschieten omdat ze zo nodig anti willen doen. Of omdat ze tegen Wilders zijn.
Ze zullen alles op de inhoud en situatie (bezuinigen) gaan beoordelen.

Er moet wel een land geregeerd worden. Het werd hoog tijd!

Joesoef
15-10-10, 08:11
Er moet wel een land geregeerd worden. Het werd hoog tijd!


Gaat dit zooitje niet lukken.....

super ick
15-10-10, 08:37
Gaat dit zooitje niet lukken.....

Dit is juist een uitgelezen kans om te zien of de democratie echt werkt.
Dit kabinet moet de meerderheid ook regelmatig, buiten de eigen coalitie en gedoogsteun zoeken. Moet de oppositie of een deel van de oppositie mee zien te krijgen en zal daar dus haar voorstellen op aan moeten passen.

Soldim
15-10-10, 09:00
Dit is juist een uitgelezen kans om te zien of de democratie echt werkt.
Dit kabinet moet de meerderheid ook regelmatig, buiten de eigen coalitie en gedoogsteun zoeken. Moet de oppositie of een deel van de oppositie mee zien te krijgen en zal daar dus haar voorstellen op aan moeten passen.

In mijn ervaring is het gevolg van een dergelijke werkwijze stilstand. Zodra de coalitie op gevoelige punten de steun van de opositie nodig heeft zal de opositie consessies op andere terreinen eissen. Dan gaan zelfs die paar maatregelen die Bruin I in petto had niet door.

(leen)
15-10-10, 09:06
natuurlijk moeten de heren het samen doen,das de uitslag van de stemmen.
en de tijd zal het leren of bruin het goed zal doen,
anderzijds zijn ze nu al veroordeeld door menigeen,er is altijd wel een groep die het weer anders wil.

knuppeltje
15-10-10, 09:49
Wie gaat er nu wie gedogen eigenlijk?

mark61
15-10-10, 10:29
Dan had ie ipv Bruin1 Paars3 moeten doen, dat regeert een stuk makkelijker.

God wat een loser.

Joesoef
15-10-10, 12:30
Wie gaat er nu wie gedogen eigenlijk?


De kiezer dit kabinet.

super ick
15-10-10, 15:23
Dan had ie ipv Bruin1 Paars3 moeten doen, dat regeert een stuk makkelijker.

God wat een loser.

Job stuurde Rutte rechtstreeks het bos in.

Achteraf zeer waarschijnlijk om taktische redenen. Rutte zou met hangende pootje terugkomen en dan had Job een sterkere uitgangspositie gehad.
Helaas voor hem.

Aardige burgermeester, slechte partijleider.

Best lullig voor hem. Kwam voor het premierschap eindigd in de kamer.

tanger'73
15-10-10, 15:58
In mijn ervaring is het gevolg van een dergelijke werkwijze stilstand. Zodra de coalitie op gevoelige punten de steun van de opositie nodig heeft zal de opositie consessies op andere terreinen eissen. Dan gaan zelfs die paar maatregelen die Bruin I in petto had niet door.


Daar gaat het om, op veel punten zullen ze de overige Kamer hard nodig hebben. Politiek is immers geven/nemen. Hoe dan ook een kabinet van niks, dat haar rit denk ik helemaal gaat uitzitten omdat het toch maar een holle vat betreft.

tanger'73
15-10-10, 16:12
Job stuurde Rutte rechtstreeks het bos in.

Best lullig voor hem. Kwam voor het premierschap eindigd in de kamer.

Juist beet genomen door woutertje Bos, die Job het bos in heeft gestuurd. Wie gaat er nou zo'n burgermeesterschap inruilen voor de Kamer of zelfs een kabinet?

Aït Ayt
15-10-10, 18:44
Best lullig voor hem. Kwam voor het premierschap eindigd in de kamer.

hoezo lullig? volgens mij vind je het prachtig dat hij het premierschap is misgelopen..

Aït Ayt
15-10-10, 18:49
PVV-onderhandelaar Barry Madlener had eerder op de dag gezegd dat de immigratiemaatregelen in het gedoogakkoord bedoeld zijn om de islamisering tegen te gaan. Rutte: 'We zijn het eens over de maatregelen. De PVV heeft het volste recht om die argumentatie te geven, maar ik ben niet bezig met de islam.'


op dag 1 begint de verwarring al.. dat kan nog wat worden de komende jaren als de burger steeds twee verschillende versies krijgt te horen over partijbeleid..

John2
15-10-10, 19:00
Wie gaat er nu wie gedogen eigenlijk?

Uhh de Moslims ons?:ergleuk:

fisherman1969
15-10-10, 19:57
Wat mij opvalt is meteen alles afkraken terwijl dit kabinet nog niet een dag zich heeft kunnen bewijzen.*)
Ook de naam ,BRUINkabinet ,,is een verwijzing naar de BRUINHEMDEN van ADOLF HITLER .
De verzinster van deze naam , is een van de wethouders die AMSTERDAM o.l.v van de P.V.D.A en financieele puinhoop hebben gemaakt .
Deze ,,dame,, weet zich ondertussen geen raad voor haar BLUNDER , die meteen hoofdzakelijk omhelst werd, door de P.V.D.A aanhang en helaas blijkbaar hier op dit forum ook in goede aarde valt ,,bruine aarde,, wel te verstaan ,hopelijk werkt het net zo goed als in de natuur :rolleyes:
Note : de verontschuldigingen van deze ,, DAME,,
In de Amsterdamse gemeenteraadscommissie algemene zaken van 16 september heeft PvdA raadslid Geke van Velzen een eventueel kabinet van PVV, CDA en VVD omschreven als bruin.
Hierdoor is een verkeerd beeld ontstaan over de zorgen die de PvdA fractie in Amsterdam heeft willen verwoorden over het mogelijke effect van nieuw regeringsbeleid voor de stad.

Fractievoorzitter Frank de Wolf: 'Het spijt Geke van Velzen dat zo de indruk gewekt is van een extreem rechtse coalitie. Dat heeft zij niet bedoeld. Het gaat haar vooral om de stad en hoe we in Amsterdam samenwerking blijven benadrukken.'
Liever gezegd hoe kunnen we nog dieper in de ,,bruine aarde ,,zakken .

*) Mijn motto is : Prijs de dag niet voor het avond is
Iemand of wat dan ook op voor hand al afkraken valt daar ook onder .
Volgens mij
:knipoog:

fisherman1969
15-10-10, 20:05
natuurlijk moeten de heren het samen doen,das de uitslag van de stemmen.
en de tijd zal het leren of bruin het goed zal doen,
anderzijds zijn ze nu al veroordeeld door menigeen,er is altijd wel een groep die het weer anders wil.

mee eens !
Ik woon al 72jaar in NEDERLAND en heb nog nooit gehoord dat een kabinet het goed deed :boogjes:

(leen)
15-10-10, 21:57
mee eens !
Ik woon al 72jaar in NEDERLAND en heb nog nooit gehoord dat een kabinet het goed deed :boogjes:

joop deed het goed :knipoog:

super ick
15-10-10, 23:13
Juist beet genomen door woutertje Bos, die Job het bos in heeft gestuurd. Wie gaat er nou zo'n burgermeesterschap inruilen voor de Kamer of zelfs een kabinet?

Goede vraag,

Woutertje moest weg. Verhagen voelt zich behoorlijk genomen door hem. Wouter en Maxim dat kon niet meer. Ik zie Wouter nog glimmen toen de PvdA er nog rooskleurig voor stond en men hem met zijn premierwens confronteerde. Geen woord toen over zijn pappadag.

Achteraf heeft de PvdA door het nodeloos opblazen van het kabinet een vies spelletje gespeeld om de macht. Zeker als je bedenkt dat ze rustig weer de CDA in zee waren gegaan.

Ondertussen was er wel grote behoefte aan politieke stabiliteit gezien de toestand op de wereld, militairen die sneuvelen a.g.v. een politieke beslissing waar je verantwoording voor draagt en niet te vergeten de crisis.
Voor mij een bewijs dat politici er alleen voor zichzelf zijn. Links niet uitgezonderd.

tanger'73
15-10-10, 23:28
Goede vraag,

Woutertje moest weg. Verhagen voelt zich behoorlijk genomen door hem. Wouter en Maxim dat kon niet meer. Ik zie Wouter nog glimmen toen de PvdA er nog rooskleurig voor stond en men hem met zijn premierwens confronteerde. Geen woord toen over zijn pappadag.

Achteraf heeft de PvdA door het nodeloos opblazen van het kabinet een vies spelletje gespeeld om de macht. Zeker als je bedenkt dat ze rustig weer de CDA in zee waren gegaan.

Ondertussen was er wel grote behoefte aan politieke stabiliteit gezien de toestand op de wereld, militairen die sneuvelen a.g.v. een politieke beslissing waar je verantwoording voor draagt en niet te vergeten de crisis.
Voor mij een bewijs dat politici er alleen voor zichzelf zijn. Links niet uitgezonderd.


Politiek is over de hele linie altijd vies, handjeklap en bedrog. Maar met de PVV erbij is die politiek er in een keer ook meteen mesjogge en zwakzinnig op geworden.

Ron Haleber
16-10-10, 10:01
Politiek is over de hele linie altijd vies, handjeklap en bedrog. Maar met de PVV erbij is die politiek er in een keer ook meteen mesjogge en zwakzinnig op geworden.
Eerst effe afwachten wat er nu gaat gebeuren...

Ook een vraag is: wat als Wilders wordt veroordeeld en de bajes ingaat! :wow:

tanger'73
16-10-10, 17:13
Eerst effe afwachten wat er nu gaat gebeuren...

Ook een vraag is: wat als Wilders wordt veroordeeld en de bajes ingaat! :wow:


Dat zou ik jammer vinden, wilders hoort niet in de bajes thuis. Daar zal hij het zeker geen seconde uithouden. 'K had meer iets in een krankzinnigen instituut voor hem gedacht.