PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Moslims kosten veel geld’ Thilo Sarrazin miljonair



John2
19-10-10, 10:44
Bestseller ‘Moslims kosten veel geld’
Koele Thilo Sarrazin miljonair

Door: Eric Smit / Follow the Money ...
Gepubliceerd: vandaag 08:50

Duitslands meest besproken man verdiende al 3 miljoen aan zijn boek.

'Deutschland schafft sich ab’, luidt de titel van het controversiële werk van Sarrazin en even leek het erop dat de Duitser met deze publicatie zichzelf ook had afgeschaft. Sarrrazin legt in zijn boek de Duitse immigratiepolitiek langs de economische meetlat. ‘Moslims kosten de Duitse staat veel geld en zijn ‘niet bereid of niet in staat’ om zich te integreren in een Europees land.’ Sarrazin was tot voor kort bestuurslid bij de Deutsche Bundesbank. Door de enorme ophef over zijn boek werd hij gedwongen zijn baan eraan te geven. Sarrazin zal echter niet verdorsten, zijn pennevrucht is ‘ein sehr großer Erfolg’.

Een woordvoerder van zijn uitgever Deutsche Verlags-Anstalt (DVA) laat weten dat de laatste zeven weken 14 drukken van de persen zijn gekomen en dat er 1,1 miljoen boeken zijn uitgeleverd. ‘Het is moeilijk te zeggen hoeveel er zijn verkocht, maar houd u rekening met 850 tot 900 duizend exemplaren. We zijn natuurlijk zeer tevreden.’ Inlichtingen over het auteurscontract van Sarrazin worden niet verschaft. ‘Vragen die de schrijver betreffen moet u aan Herr Sarrazin zelf stellen’, klinkt het afgemeten. ‘En daarvoor moet u nog even geduld hebben, want hij is met vakantie’.

Even rekenen. In Duitsland wordt grofweg dezelfde royaltystaffel gebruikt als in Nederland. Auteurs verdienen tot de eerste 100 duizend verkochte exemplaren ongeveer 15 procent van de brutoverkoopprijs. Na honderdduizend verkochte boeken schuift het percentage op naar 17,5 procent. De verkoopprijs van Deutschland schafft sich ab is 22,99 euro. Na aftrek van belasting resteert 21,58 euro. Bij 850 duizend verkochte boeken verdient Sarrazin, uitgaande van een gemiddeld royalty-percentage van 16,5 procent, 3 miljoen euro. Nee, over zijn pensioen hoeft Sarrazin zich in zijn hangmat geen zorgen te maken.

Daarmee doet de Duitser het aanmerkelijk beter dan zijn Nederlandse evenknie Pieter Lakeman, die in 1999 het boek Binnen zonder kloppenschreef. Ook Lakeman had een economenbril op toen hij naar het immigratieprobleem keek. Lakeman kwam toen ook tot de conclusie dat immigratie nadelige gevolgen had voor de welvaart van het bestemmingsland. Van zijn boek werden elf jaar geleden ‘slechts’ 8 duizend exemplaren verkocht. Lakeman laat weten ‘zeker niet jaloers’ te zijn op het verkoopsucces van de Duitser. ‘Sarrazin is een meeloper terwijl ik een baanbreker was. Ik heb mijn boek bewust niet geschreven om geld te verdienen, ik heb er zelfs op toe moeten leggen. Ik wilde goedwillende mensen de ogen openen. Dat is gelukt’. Voordeel voor Lakeman: psychologische inkomsten zijn niet belastbaar.