PDA

Bekijk Volledige Versie : Een Hoofddoek dragen in de westerse samenleving...



Siham_s
24-10-10, 21:02
Assalamu Aleykoum Warahmatu Allahi wa Barakatuh,

Tegenwoordig spelen religieuze aspecten binnen onze samenleving een steeds grotere rol. Religies als het Christendom, het Jodendom en met name de Islam. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld wordt de Islam niet meer als een religie gezien, maar eerder als een bedreiging. Veel mensen zijn dan ook tegen deze religie. Ze zijn vaak van mening dat de Islam de vrouw onderdrukt en haar geen rechten toekent. Ook wordt de hoofddoek of de hijaab als een van de onderdrukkingen gezien. Hoe is dit beeld werkelijk tot stand gekomen? Waarom dragen de meisjes überhaupt een hoofddoek? Hoe reageert de maatschappij hierop? Hoe gaan mensen om met meisjes die hun hoofddoek vrijwillig dragen? In deze essay zal dit allemaal aanbod komen.

Wat houdt het dragen van een hoofddoek precies in? Het dragen van een hoofddoek of hijaab houdt in dat een meisje of vrouw zichzelf bedekt. Hierbij wordt bedoeld, dat het algehele lichaam(van hoofd tot voeten) van een meisje of vrouw bedekt moet zijn behalve haar gezicht en handen. Een hoofddoek behoort ook tot de onderwerping aan God of Allah. Daarnaast dient het ter bescherming van de vrouw. In de koran werd deze vers hierover geopenbaard: "En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun schoonheid niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, en dat ze hun doeken (goemoer, meervoud van gimaar) over hun borst slaan en hun schoonheid niet openlijk tonen ..." (24:31).

Maar dit advies werd niet alleen in de Islam geopenbaard. Een dergelijk advies werd ook aan het volk van Jezus en Mozes geopenbaard. In de bijbel staat deze vers geopenbaard:
"Maar iedere vrouw die bidt of profeteert met onbedekt hoofd [fysieke hoofd] onteert haar hoofd [geestelijk hoofd]: want dat is ook alles wat men alsof ze geschoren"( Korintiërs 11:5)

In het Jodendom wordt het bedekken van het hoofd door een vrouw als een onderscheid gezien tussen een joodse en een niet-joodse vrouw. Daarnaast worden vrouwen met een hoofdbedekking als een goed gelovige en vrome vrouw waargenomen(Devorah, 2010).

In de Tora (in Sjmot/Exodus) kun je opmaken dat een Joodse vrouw altijd hoofdbedekking moet dragen. Ook de Talmoed en de Sjoelchan Aroech schrijven dit duidelijk voor: "Het is niet de bedoeling dat de dochters van Israël met hun hoofd onbedekt naar de shuq (markt / publieke winkelstraten) gaan of ze nu beschikbaar (in die zin: weduwe of gescheiden) of getrouwd is." (Misjne Torah-Sefer Qedoesja-Hilkhot Eesoereh Bee'ah hfst. 20 halachaa 17)

Nu het duidelijk is wat een hoofddoek inhoudt, waar het vandaan komt en welke religies dit aanmoedigen, komen er toch nog een aantal vragen naar voren? Deze verzen zijn nu meer dan 13 eeuwen oud. Dit hoort toch niet meer bij onze tijd? Veel mensen zijn het eens met deze stelling. Ze zijn van mening dat een hoofddoek ofwel bedekkende kleding niet van deze tijd is(opinie Eenvandaag, 2010). Maar wat is dan werkelijk van deze tijd? Wat is nu werkelijk de reden dat meisjes en vrouwen zichzelf moeten bedekken?
Vanuit het Jodendom, het Christendom en de Islam kan deze vraag op dezelfde manier beantwoord worden. Een vrouw moet hetgeen wat haar mooi en aantrekkelijk maakt bedekken voor alle mannen, behalve voor haar vader, broer, oom, opa en zoon, zodat geen van hen in de fout gaat. Het gevolg van het niet dragen van bedekkende kledij en het vrij omgaan van mannen met vrouwen, is het aantal misdaden tegen vrouwen toegenomen in de meeste westerse landen. Deze landen zijn dan ook dé landen waar alles maar kan en mag(Al-yaqeen, 2003).

Zo wordt duidelijk dat alle drie de religies een grote waarde hechten en bescherming bieden aan de vrouw, terwijl de maatschappij deze waarde en bescherming niet meer waardeert. Hoe komt het dat de maatschappij een verkropt beeld hierover heeft ontwikkeld? Het feit dat de vrouw geen hoofdbedekking mag dragen, is een actueel onderwerp in het dagelijks leven. Ook wordt er in de politiek hier fors op in gegaan. Enkele politici als: Ayaan Hirsi Ali, Pim Fortuyn en tegenwoordig ook Geert Wilders. Wat deze politici met elkaar gemeen hebben, is dat ze in strijd zijn tegen de onderdrukking van de vrouw. Zoals eerder in dit artikel werd vermeld, veel mensen associëren de Islam met de onderdrukking van de vrouw. Daarnaast hebben veel ex-moslims hun verhaal gedaan in verscheidene boeken. Zo heeft Ouarda Saillo haar verhaal beschreven in haar inmiddels wereldwijd bekende boek: `Dochter van Agadir´. In dit boek vertelt zij haar verhaal over hoe haar vader haar moeder heeft mishandeld in de vroegere jaren. Zij heeft dan ook een slecht beeld gecreëerd over de meeste moslimmannen.

Een grote misopvatting die een lezer kan krijgen, is dat elementen van de cultuur worden samengebracht met die van het geloof. In het geloof zijn man en vrouw gelijk. Enkele bewijzen hierover vanuit het religieuze oogpunt: De vrouw is echter de luister van de man. (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.. (Korintiërs 11:3)

Ook de Koran geeft duidelijk aan dat vrouwen niet minderwaardig aan mannen zijn. Allah (God) heeft hen beide geschapen en zij zijn gelijk in de ogen van Allah. Wanneer man en vrouw gelijk zijn in de ogen van hun Schepper, hoe kunnen zij dan minderwaardig zijn in de maatschappij of in de ogen van mannen? “Waarlijk, de mannen die zich onderwerpen en de vrouwen die zich onderwerpen, en de gelovige mannen en de gelovige vrouwen, en de gehoorzame mannen en de gehoorzame vrouwen, en de waarheidlievende mannen en de waarheidlievende vrouwen, en de geduldige mannen en de geduldige vrouwen, en de nederige mannen en de nederige vrouwen, en de liefdadige mannen en de liefdadige vrouwen, en de vastende mannen en de vastende vrouwen, en de mannen die hun kuisheid bewaken en de vrouwen die bewaken, en de mannen die Allah veel gedenken en de vrouwen die gedenken – Allah heeft voor hen vergiffenis en een machtige beloning bereid.” (33:35)

Er kan dus worden geconcludeerd dat men tegenwoordig zo in de weer van de misopvattingen van hun eigen cultuur en visies, dat de werkelijke boodschap van deze religies op de achtergrond wordt gelaten. De mensen zijn vergeten dat deze religies andere bedoelingen hebben en dat dergelijke mishandelingen en onderdrukkingen juist verboden worden.

Bovendien kan er uit deze citaten worden geconcludeerd dat de onderdrukking van een vrouw door de man, niet van de religie komt, maar juist het gebrek aan kennis over de religie. In veel culturen is de man het hoofd van het gezin en draagt daarbij vele verantwoordelijkheden over de vrouw en kinderen(Verheij, 2010). Daarbij oefent de man een enorme druk op vrouw en kind. Wanneer zijn verwachtingen in het gezin niet worden nagekomen, kan dit leiden tot huiselijk geweld, zoals wordt omschreven in het boek van Ouarda Saillo.

Vrouwen met een hoofddoek in Nederland worden nog steeds bestempeld met een taalachterstand of zijn niet geïntegreerd en worden daarom minder snel geaccepteerd. Als meisjes of vrouwen wegens hun hoofddoek op straat, op school of op het werk niet aanvaard worden, dan remt de hoofddoek inderdaad de integratie af(De Standaard, 2004). Daarnaast worden deze vrouwen niet gelijk behandeld als andere vrouwen, die geen hoofddoek dragen(CGB, 2010). In de toekomst zal dit naar verwachting toenemen. Meisjes die in Nederland zijn geboren en getogen, en een hoofddoek dragen, voelen zich net zo Nederlands als meisjes die geen hoofddoek dragen. Zij zijn net zo hoog opgeleid, ondanks deze capaciteiten worden zij niet geaccepteerd of aangenomen voor bepaalde functies. Deze meiden hebben moeite met hun sociale identiteit. Zij willen met de hoofddoek deelnemen aan de samenleving, maar worden niet geaccepteerd. En hoe meer de maatschappij deze jonge vrouwen aanvalt op hun identiteit, des te meer zij zich via symbolen zullen uiten(De Standaard, 2004). Deze meisjes gaan naar buiten, zoals ze zijn.

Ikzelf, kan mij zeer hierin plaatsen. Ik ben zelf een Marokkaanse moslim en draag ook een hoofddoek, maar ik word niet door mijn familie onderdrukt. Bovendien studeer ik aan een HBO opleiding en heb grote doelen voor mezelf in de nabije toekomst.
Helaas is de eerste indruk die je maakt, bepalend(Broek van den, 2010). Binnen enkele seconden kan al worden bepaald of een bepaalde functie jou wordt gegund of niet. Maar ik laat mij hierdoor niet tegenhouden.
Als professionele toegepaste psycholoog, zal ik vaak in aanmerking komen met cliënten die niet samen met mij willen werken, omdat ik een hoofddoek draag. Ik zal hier dan mijn capaciteiten sterk moeten uiten, zodat het duidelijk wordt dat mijn resultaten tellen en niet mijn uiterlijk! Uiteraard zal ik deze persoon op de juiste manier behandelen, zodat het voor deze persoon duidelijk wordt dat ik een professional ben.

Om deze essay af te sluiten, wil ik nog benadrukken dat waar men ook komt ter wereld. Of het nu in het noorden, het zuiden, het oosten of in het westen is, men dient elkaar de vrijheid en gelijkheid te geven! Als bepaalde religies in een land of maatschappij worden uitgesloten, dan zullen mensen het gevoel van saamhorigheid kwijtraken en wordt het alsmaar moeilijker om samen een maatschappij te vormen(Pedagogiek, 2006).

Wassalam Aleykoum,

Siham
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

ronald
24-10-10, 23:47
Mijn vrouw, dochter en schoondochters lopen gewoon met hoofddoekjes om en verkeren ook in universitaire kringen rond. Nooit daarmee last gehad. Je persoonlijkheid en wat je in je mars hebt bepalen uiteindelijk de waardering. Op straat? Ook niet.
Mijn zonen, schoonzoon en ik met keppel/hoed en baard hebben daarentegen, vaak vanuit Marokkaanse hoek, opmerkingen gekregen. Dat is een keerzijde.

tanger'73
25-10-10, 00:00
Mijn vrouw, dochter en schoondochters lopen gewoon met hoofddoekjes om en verkeren ook in universitaire kringen rond. Nooit daarmee last gehad. Je persoonlijkheid en wat je in je mars hebt bepalen uiteindelijk de waardering. Op straat? Ook niet.
Mijn zonen, schoonzoon en ik met keppel/hoed en baard hebben daarentegen, vaak vanuit Marokkaanse hoek, opmerkingen gekregen. Dat is een keerzijde.


Dat laatste is zeer vervelend en uiterst onvriendelijk en helemaal als rasechte amsterdammer.

Stopnaald
27-10-10, 13:35
Allereerst even dit: het aangehaalde bijbelboek Korinthiërs is een brief van de apostel Paulus aan de inwoners van de stad Korinthië en is dus geen door God/Allah/Jaweh geopenbaarde tekst. Paulus was een man die vrouwen en homo's openlijk haatte. Voor diegenen die bereid is zich daarover te laten informeren, zijn voldoende bronnen beschikbaar.