PDA

Bekijk Volledige Versie : Incident tussen Turken en PVV verzwegen



Hatert
26-10-10, 07:02
Incident tussen Turken en PVV verzwegen

Arjen van der Ziel − 25/10/10, 23:00

PVV-europarlementariėr Barry Madlener
BRUSSEL - Het Europees parlement verzwijgt in notulen een aanvaring tussen PVV-europarlementariėr Barry Madlener en de Turkse minister van Europese Zaken Egemen Bagis.

Het gaat om een confrontatie in mei van dit jaar tijdens een vergadering van het Europese en het Turkse parlement. De Turkse minister noemde Madlener toen een 'racist'.

Van de gekke
'Dit is van de gekke', reageert Madlener. 'Die confrontatie tussen Bagis en mij was een van de opvallendste momenten in die vergadering. Notulen horen een eerlijke weergave te zijn van wat er is gezegd.'

Delegaties van het Europese en het Turkse parlement komen vandaag weer bijeen in Brussel. Madlener wil dan, bij de vaststelling van de notulen, eisen dat de omstreden opmerking alsnog wordt genoteerd. De PVV'er: 'Ik neem dit hoog op, omdat ik geen racist ben. Ik ben tegen toetreding van Turkije tot de Europese Unie en ik heb kritiek op de islam. Maar dat is geen racisme.'

Geen politiek
Volgens Thomas Grünert, secretaris van het Europees parlement, is de opmerking van de Turkse minister niet opgenomen omdat het 'niet echt een politiek punt' was. 'Het was iets persoonlijks tussen Bagis en Madlener. Wij vonden het niet in het belang van het bestuur van de Europese Unie om die confrontatie tussen de Turkse minister en Madlener te benadrukken.'

Bagis deed zijn uitspraak over Madlener tijdens een ontmoeting van Europese en Turkse parlementariėrs in mei in Istanbul. 'Racisme is een heel gevaarlijke ziekte waaronder Europa veel heeft geleden', aldus de minister. 'Het is duidelijk dat er nog steeds mensen zijn die er aan lijden.' De Turkse bewindsman verweet de PVV'er te lijden aan die ziekte racisme. 'Meneer Madlener, wij zullen u genezen.'

Kritische vragen
Aanleiding voor de ergernis van Bagis waren enkele kritische vragen van Madlener. De PVV-eurparlementariėr had er eerder ook kritiek op geuit dat de Turkse regering eind vorig jaar had geweigerd om een Tweede Kamer-delegatie te ontvangen, omdat Geert Wilders mee zou komen. 'U bent wel goede vriendjes met de Iraanse dictator Ahmadinejad, terwijl u mijn partijleider weigert. Het is een schande.'

D66-europarlementariėr Sophie in 't Veld zegt Madlener te zullen steunen als hij vandaag aanpassing van de notulen vraagt. 'Natuurlijk, honderd procent, zet het er maar in en vergeet het. Ik hoop dat Madlener daarna eindelijk eens inhoudelijk gaat deelnemen aan het debat, in plaats van alleen maar theater te maken.'

VK