PDA

Bekijk Volledige Versie : Léonard wil oude pedofiele priesters niet laten vervolgen



Marsipulami
28-10-10, 00:06
Léonard wil oude pedofiele priesters niet laten vervolgen

woensdag 27 oktober 2010, 19u23
Bron: belga

Pedofiele priesters die niet meer in functie zijn, moeten niet noodzakelijk vervolgd worden. Dat zegt aartsbisschop André-Joseph Léonard in een interview op de Franstalige omroep RTBF. Zo'n vervolging 'is niet noodzakelijk het evidente en adequate antwoord.'

Priesters die niet meer in functie zijn voor de rechtbank brengen wegens kindermisbruik, wordt door Léonard vergeleken met een 'soort van wraak' waarbij de beschuldiging 'tot het uiterste' gedreven wordt.

'Willen ze (de slachtoffers, nvdr) echt dat een priester van 85 jaar oud nu opeens aan de schandpaal genageld wordt, publiekelijk zwartgemaakt wordt?', vraagt de aartsbisschop zich af. 'Ik denk dat de meesten dat niet wensen', zegt hij.

Wraak

Léonard vergelijkt de berechting van pedofiele priesters die niet meer in functie zijn met 'een soort van wraak die geen enkel concreet resultaat meer heeft'. Hij vraagt zich af of dit 'een menselijke oplossing' is.

De aartsbisschop meent dat 'gerechtigheid in de eerste plaats betekent dat de slachtoffers gehoord worden'. Hij geeft niettemin toe dat priesters die kinderen misbruiken, gestraft moeten worden, alleen al om ander mogelijk misbruik te voorkomen.

kld

mark61
28-10-10, 00:37
Misschien vindt ie het rechtvaardig om ze met AIDS te besmetten?

Hij vindt vast ook dat nazi's niet meer vervolgd moesten worden na 1945, ze waren tenslotte niet meer in functie.

Wat een ongelooflijk zwijn. En dat moet dan morele richting geven.

Soldim
28-10-10, 07:36
'Willen ze (de slachtoffers, nvdr) echt dat een priester van 85 jaar oud nu opeens aan de schandpaal genageld wordt, publiekelijk zwartgemaakt wordt?', vraagt de aartsbisschop zich af. 'Ik denk dat de meesten dat niet wensen', zegt hij.


Waarom zouden die slachtoffers dat niet willen? Is gerechtigheid te veel gevraagd voor de aartsbisschop?

knuppeltje
28-10-10, 08:50
'Willen ze (de slachtoffers, nvdr) echt dat een priester van 85 jaar oud nu opeens aan de schandpaal genageld wordt, publiekelijk zwartgemaakt wordt?', vraagt de aartsbisschop zich af. 'Ik denk dat de meesten dat niet wensen', zegt hij.

Die stelt tenminste relevante vragen. :maf:

Marsipulami
28-10-10, 09:45
Echt wel een sympathieke man die Leonard. Het moet maar eens gedaan zijn dat gefrustreerde katholiekenhaters hun eigen agenda proberen te realiseren over de rug van slachtoffers van sexueel misbruik.

knuppeltje
28-10-10, 09:49
Echt wel een sympathieke man die Leonard. Het moet maar eens gedaan zijn dat gefrustreerde katholiekenhaters hun eigen agenda proberen te realiseren over de rug van slachtoffers van sexueel misbruik.

Lelijk smerig jezuïetje! :maf:

Marsipulami
28-10-10, 10:09
Open Vld: "Verjaringstermijn seksueel misbruik optrekken"

De Open Vld-Kamerleden Carina Van Cauter en Sabien Lahaye-Battheu zeggen bijzonder geschokt te zijn door de nieuwste uitlatingen van aartsbisschop Léonard. De geestelijke stelde woensdag dat priesters die zich bezondigden aan kindermisbruik, maar niet meer in functie zijn, niet meer voor de rechtbank moeten worden gebracht.

"Justitie is een kerntaak van de overheid, een kerkleider moet daar niet in tussenkomen", menen de Vlaamse liberalen, die een wetsvoorstel om de verjaringstermijn voor seksueel misbruik op te trekken tot 30 jaar opnieuw indienen.

Léonard stelde dat het bestraffen van priesters die niet meer in functie zijn veel weg heeft van wraak. "Recht spreken gaat helemaal niet over wraak nemen. Met deze uitspraken lijkt Léonard zich opnieuw in de positie van rechter te willen manoeuvreren. Hij vergeet blijkbaar dat Justitie in ons land onafhankelijk is."

"Dader centraal"

"Het is aan de rechter om te bepalen of de leeftijd van de dader al dan niet een verzachtende omstandigheid kan zijn, een kerkleider moet daar niet in proberen tussen te komen. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Léonard opnieuw de dader centraal stelt en niet de slachtoffers", stelt Van Cauter.

Sabien Lahaye-Battheu wijst erop dat seksueel misbruik van een minderjarige nu verjaart tien jaar nadat het slachtoffer de meerderjarigheid heeft bereikt. Dat druist volgens haar in tegen elk rechtvaardigheidsgevoel. Open Vld wil de termijn daarom optrekken naar 30 jaar. (belga/dea)

knuppeltje
28-10-10, 11:22
Léonard wil oude pedofiele priesters niet laten vervolgen

Ik begrijp die Léonard wel. Ook die oude priestertjes deden heel braaf wel meer dan vijf keer per dag op hun blote knietjes hun gebedjes. Daarom hebben die dan ook minder zonden begaan dan al die slechterikken die niet bidden, en juist die niet-bidders zouden dus heel zwaar gestraft moeten worden, zoveel is wel duidelijk.

Ik denk dat ook Belgische priestertjes heel goed op hun blote knietjes kunnen bidden, terwijl ze op het blote ruggetje van een heel bang jongetje kijken. Ok, zo'n ouwe Léonard, of Daneels, hebben dan misschien een beetje moeite met het knielen, dat kan, maar ook zij zijn jong geweest. Ik neem ook even aan dat het helemaal niet uitmaakt of zo'n Belgisch priestertje in het vlaams of in het latijn zijn gebedjes opzegt. Hij zal dat toch niet doen met zoveel kabaal - dat ze het aan het andere eind van het internaat kunnen horen, denk ik. En dat blote ruggetje is dan al zo verdooft door de ellende - en totaal van de wereld, dat het dat blote ruggetje worst zal wezen in welke taal dat priestertje bid. Ook als het om een Belgisch priestertje gaat, lijkt mij.

Ja, ik denk wel dat ook een Belgisch priestertje dagelijks heel braaf op zijn blote knietjes zijn gebedjes kan opzeggen, terwijl hij neerkijkt op een heel angstig bloot ruggetje.

Maar zo'n biddend priestertje doet in ieder geval minder zonden dan mensen die niet bidden, dat heb ik althans van een andere topic begrepen.
Gelukkig maar weer. :maf:

mark61
28-10-10, 11:26
Lelijk smerig jezuïetje! :maf:

Die post was alleen om jou te laten pavlovven. En ja hoor, in Hasselt was weer een eigenaardig gehinnik te worden. Het kwam uit het schuurtje waar Jef van zijn vrouw met zenne enternet moet gaan zitten, want ze wordt zot van hem.

knuppeltje
28-10-10, 11:30
Die post was alleen om jou te laten pavlovven. En ja hoor, in Hasselt was weer een eigenaardig gehinnik te worden. Het kwam uit het schuurtje waar Jef van zijn vrouw met zenne enternet moet gaan zitten, want ze wordt zot van hem.

Helaas, ook aan mij is weer de verleiding tot het kwade niet voorbij gegaan. :giechel:

Marsipulami
28-10-10, 11:46
De slachtoffers van sexueel misbruik dat niet door priesters werd gepleegd (99,99 %) blijven in de kou staan.

Soldim
28-10-10, 13:07
De slachtoffers van sexueel misbruik dat niet door priesters werd gepleegd (99,99 %) blijven in de kou staan.

99.99% werd niet door priesters gepleegt? Hmm, ik vind zo snel dat 527 personen melding van misbruik hebben gemaakt; dat betekend dus dat er vijf en en kwart miljoen belgen slachtoffer zijn van sexueel misbruik.

Dat verklaart natuurlijk wel voor een deel de misserabele toestand van je landje.

knuppeltje
28-10-10, 13:14
De slachtoffers van sexueel misbruik dat niet door priesters werd gepleegd (99,99 %) blijven in de kou staan.

Wat een miezerig excuus. Het is trouwens nog gelogen ook.

Vertel eens Mars, zouden die anderen ook elke dag braaf met hun handjes gevouwen hun gebedjes opzeggen.

mark61
28-10-10, 13:23
99.99% werd niet door priesters gepleegt? Hmm, ik vind zo snel dat 527 personen melding van misbruik hebben gemaakt; dat betekend dus dat er vijf en en kwart miljoen belgen slachtoffer zijn van sexueel misbruik.

Dat verklaart natuurlijk wel voor een deel de misserabele toestand van je landje.

:hihi: Tsjeven kunnen ook al niet rekenen.

mark61
28-10-10, 13:32
De slachtoffers van sexueel misbruik dat niet door priesters werd gepleegd (99,99 %) blijven in de kou staan.

Waarom is het toch dat jullie met alle geweld de aandacht van de daders willen afleiden?

Eerst de schuldigen vervolgen. Slachtofferhulp kan rustig parallel, tis helaas voor jou geen of / of.

Wide-O
28-10-10, 14:25
Hmm, ik vind zo snel dat 527 personen melding van misbruik hebben gemaakt

Dat zijn alleen maar de effectieve meldingen. Hoeveel mensen zouden zich niet gemeld hebben? 10%? of 90% ...

Het zal best ook wel gebeurd zijn bij karnavalsvereniging "Den Olijken Os", maar die mensen beweren tenminste niet dat ze God's eigen Grondpersoneel zijn.

Jammer dat het over de hoofden van de slachtoffers moet, maar ik vind die zelf-liquidatie van de RKK gewéldig. :boogjes:

Marsipulami
28-10-10, 14:53
Uit het rapport over sexueel misbruik in de kerk blijkt dat 3 kwart van de ouders op de hoogte waren van het misbruik, maar niets hebben ondernomen. Moeten die ouders ook niet vervolgd worden voor schuldig verzuim ?

mark61
28-10-10, 16:03
Uit het rapport over sexueel misbruik in de kerk blijkt dat 3 kwart van de ouders op de hoogte waren van het misbruik, maar niets hebben ondernomen. Moeten die ouders ook niet vervolgd worden voor schuldig verzuim ?

Ongelooflijke goorlap :kotsen:

Wide-O
28-10-10, 16:11
Ongelooflijke goorlap :kotsen:

Laat'm nou. Stiekem vindt ie het wel leuk. En misschien zelfs lichtelijk opwindend. :vreemd:

Marsipulami
28-10-10, 16:38
Open VLD bepleit een verlenging van de verjaringstermijn voor sexueel misbruik tot 30 jaar terwijl de verjaringstermijn voor moord 15 jaar is.

Slinger
28-10-10, 19:45
Open VLD bepleit een verlenging van de verjaringstermijn voor sexueel misbruik tot 30 jaar terwijl de verjaringstermijn voor moord 15 jaar is.

Gelukkig hanteert God geen verjaringstermijn. Ze zullen spoedig branden, die ouwe pedofiele priesters, voor eeuwig.

mark61
28-10-10, 19:50
Laat'm nou. Stiekem vindt ie het wel leuk. En misschien zelfs lichtelijk opwindend. :vreemd:

Ik heb liever dat ie aan leeftijdsgenoten zit dan aan kinderen :ego:

knuppeltje
29-10-10, 10:41
Open VLD bepleit een verlenging van de verjaringstermijn voor sexueel misbruik tot 30 jaar terwijl de verjaringstermijn voor moord 15 jaar is.

Ik ben het inderdaad met je eens dat die 15 jaar godgeklaagd is.

Marsipulami
29-10-10, 11:57
De slachtoffers deden in grote getale melding van misbruik bij de kerkelijk opgerichte commissie omtrent sexueel misbruik. Hoe komt het dat ze niet rechtstreeks naar het gerecht stapten ?

Justitie faalt duidelijk wat de bejegening van slachtoffers betreft waardoor er geen aangiftebereidheid was/is en misdaden niet vervolgd konden/kunnen worden. Wie moet er allemaal aangeklaagd worden voor schuldig verzuim bij justitie, politie en gerecht ?

Slinger
29-10-10, 11:59
De slachtoffers deden in grote getale melding van misbruik bij de kerkelijk opgerichte commissie omtrent sexueel misbruik. Hoe komt het dat ze niet rechtstreeks naar het gerecht stapten ?

Justitie faalt duidelijk wat de bejegening van slachtoffers betreft waardoor er geen aangiftebereidheid was en misdaden niet vervolgd konden worden. Wie moet er allemaal aangeklaagd worden voor schuldig verzuim bij justitie, politie en gerecht ?

Omdat ze ten onrechte vertrouwen in de kerk hadden.

Marsipulami
29-10-10, 12:07
Omdat ze ten onrechte vertrouwen in de kerk hadden.

Dan zal het opgelopen trauma waarschijnlijk ook wel meevallen.

Hoe komt het dat ze geen vertrouwen hadden in het gerecht ?

Slinger
29-10-10, 12:16
Dan zal het opgelopen trauma waarschijnlijk ook wel meevallen.

Ja hoor, allemaal aanstellerij van die slachtoffers, dat valt vast wel mee. Ben jij soms ook zo'n priester? Het lijkt er wel op.


Hoe komt het dat ze geen vertrouwen hadden in het gerecht ?

Zoals ik al zei, ze hadden vertrouwen in de schaapherders, maar wisten niet dat het wolven zouden blijken. In schaapskleren!

reallife
29-10-10, 12:25
De slachtoffers deden in grote getale melding van misbruik bij de kerkelijk opgerichte commissie omtrent sexueel misbruik. Hoe komt het dat ze niet rechtstreeks naar het gerecht stapten ?

Justitie faalt duidelijk wat de bejegening van slachtoffers betreft waardoor er geen aangiftebereidheid was/is en misdaden niet vervolgd konden/kunnen worden. Wie moet er allemaal aangeklaagd worden voor schuldig verzuim bij justitie, politie en gerecht ?

Omdat het vaak zo is dat een slachtoffer van seksueel misbruik zich vaak zelf schuldig voelt en het jaren duurt voor ze het bespreekbaar durven te maken.

Ik sluit overigens niet uit dat het gerecht faalt in de bejegening naar de slachtoffers. Maar wat Wide al schreef. Het gewone gerecht pretendeert niet Gods werkvolk te zijn.

reallife
29-10-10, 12:26
Kardinaal Simonis: Wir haben es nicht gewusst

Gepubliceerd: 24 maart 2010 08:37 | Gewijzigd: 25 maart 2010 10:33
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 24 maart. Kardinaal Simonis heeft gisteren in het tv-programma Pauw & Witteman verklaard dat veel bisschoppen in de jaren vijftig, zestig en zeventig niet op de hoogte waren van seksueel misbruik binnen de Katholieke Kerk. „Wir haben es nicht gewusst. Het is een beladen term. Maar het is wel waar”, zei de 78-jarige Simonis, oud-bisschop van Rotterdam en voormalig aartsbisschop.

Simonis vertelde „geweldig te zijn geschrokken” van het hoge aantal meldingen van misbruik. Hij zei medelijden te hebben met slachtoffers én daders. „Die hebben ook zichzelf geruïneerd.” De kardinaal zei zich verder „ontdaan” en „beschaamd” te voelen.

Simonis heeft in de 38 jaar dat hij (aarts)bisschop was „tien gevallen” van seksueel misbruik gekend. Hij heeft nooit overwogen de strafbare feiten aan het OM te melden. „Het was een andere tijd. Ik was me daar niet bewust van.”

Volgens Peter Nissen, hoogleraar godsdienstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, had Simonis aangifte moeten doen. „Door te zeggen dat het een andere tijd was, erkent hij impliciet de doofpotcultuur in de Katholieke Kerk. Die cultuur was funest.”

Volgens Nissen droeg Simonis als aartsbisschop „de eindverantwoordelijkheid voor alles wat in Nederland in de Katholieke Kerk gebeurde” en mag hij zich „niet verschuilen” achter het feit dat onderdanen hem niet op de hoogte brachten van de misstanden.

Marsipulami
29-10-10, 12:30
Ja hoor, allemaal aanstellerij van die slachtoffers, dat valt vast wel mee. Ben jij soms ook zo'n priester? Het lijkt er wel op

Ik ben volstrekt neutraal, kritisch en onbevooroordeeld in dezen.


Zoals ik al zei, ze hadden vertrouwen in de schaapherders, maar wisten niet dat het wolven zouden blijken. In schaapskleren!

Huh ? Waarom doet het gerecht niet gewoon zijn werk ?

reallife
29-10-10, 12:34
Vroeg me overigens af hoe ze met dergelijke zaken omgaan in de protestantse kerk en kwam op deze site.


http://www.smpr.nl/


Slachtoffers seksueel misbruik pastorale relaties


'Seksueel misbruik is zonde: kwaad in Gods ogen en onrecht tegen de medemens. De kerk dient onomwonden te kiezen voor slachtoffers.' (synode Samen op Weg-kerken - januari 1999)


Helaas komt seksueel misbruik ook voor in pastorale relaties binnen de Protestantse Kerk. Vrouwen en mannen die dat is overkomen, kunnen voor steun en begeleiding terecht bij de SMPR (Stichting Seksueel Misbruik in Pastorale Relaties).
De SMPR helpt seksueel misbruik in pastorale relaties bestrijden en voorkomen.

Zelf hulp nodig?
De eerste loyaliteit van de SMPR ligt bij de slachtoffers. Daarbij werkt zij samen met het IKON-pastoraat, zodat er een netwerk van pastores is, dat hulp kan bieden.

Marsipulami
29-10-10, 12:37
Simonis heeft in de 38 jaar dat hij (aarts)bisschop was „tien gevallen” van seksueel misbruik gekend. Hij heeft nooit overwogen de strafbare feiten aan het OM te melden. „Het was een andere tijd. Ik was me daar niet bewust van.”


Het is niet de taak van een kardinaal om aangifte te doen bij het gerecht. In tegendeel hij is gebonden aan het wettelijk beroepsgeheim hetgeen betekent dat alles wat hij verneemt in het kader van de uitoefening van zijn ambt confidentieel moet blijven. Bewijzen die werden verkregen als gevolg van schending van het beroepsgeheim worden in principe door de rechtbank nietig verklaard.

Het is aan de slachtoffers om aangifte te doen.

Slinger
29-10-10, 12:39
Ik ben volstrekt neutraal, kritisch en onbevooroordeeld in dezen.

Neutraal ben je niet, kritisch ook niet en onbevoordeeld al helemaal niet.



Huh ? Waarom doet het gerecht niet gewoon zijn werk ?

Omdat dat ook katholieken zijn, onder het juk van de Roomse kerk.

(leen)
29-10-10, 13:45
De slachtoffers deden in grote getale melding van misbruik bij de kerkelijk opgerichte commissie omtrent sexueel misbruik. Hoe komt het dat ze niet rechtstreeks naar het gerecht stapten ?

Justitie faalt duidelijk wat de bejegening van slachtoffers betreft waardoor er geen aangiftebereidheid was/is en misdaden niet vervolgd konden/kunnen worden. Wie moet er allemaal aangeklaagd worden voor schuldig verzuim bij justitie, politie en gerecht ?

het woord justitie moet je nu even in die tijd zien als zijnde 1 vriendenkliek van "ontwikkelde personen",elkaar dekkend waar nodig...

Soldim
29-10-10, 14:37
Ik ben volstrekt neutraal, kritisch en onbevooroordeeld in dezen.

Net als de paus en Léonard, of niet :zozo:

Marsipulami
29-10-10, 16:23
Gelukkig hanteert God geen verjaringstermijn.

Hoe weet jij dat ? Ben jij God ?

Eke
29-10-10, 17:06
Hoe komt het dat ze geen aangifte deden ?




Dit is dus behoorlijk verwarrend voor die kinderen. Het mag-niet,ze zijn overgeleverd, het is op z'n minst beschamend EN het gebeurt notabene in de kerk en/of door de kerk.
Van alle plaatsen notabene DE KERK. Het huis van God.
Hoe moeten zij dit nu aan hun ouders vertellen ? Veel ouders zullen vermoedelijk in eerste instantie kiezen voor de autoriteit van de volwassen priester.

En Mars, in de loop van hun leven komen ze vaak met de na-weeen te zitten van de escapades..tot aan langdurige depressies toe.

Moeten ze dan die hele grote stap nemen om 'een stukje van hun eigen kerk' aan te geven ??? Je weet toch hoe het voelt of gevoeld heeft om onderdeel te zijn van een hechte, misschien ouderwetse, geloofsgemeenschap. (boven 'het wereldse' uittorend)

mark61
29-10-10, 17:36
Vroeg me overigens af hoe ze met dergelijke zaken omgaan in de protestantse kerk en kwam op deze site.

Ik kan me daar ook doofpotaffaires van herinneren. Kleine gemeenschappen, iedereen de kaken stijf op elkaar. Dominees die tientallen jaren ongestoord hun gang konden gaan.

Wide-O
29-10-10, 17:49
Ik kan me daar ook doofpotaffaires van herinneren. Kleine gemeenschappen, iedereen de kaken stijf op elkaar. Dominees die tientallen jaren ongestoord hun gang konden gaan.

Oude Pekela. MAAR DIE NIEUWE PEKELAATJES! </Freek>

reallife
29-10-10, 17:53
Ik kan me daar ook doofpotaffaires van herinneren. Kleine gemeenschappen, iedereen de kaken stijf op elkaar. Dominees die tientallen jaren ongestoord hun gang konden gaan.

O jee ja. Vooral als ze plaatselijk veel macht hadden.

Wide-O
29-10-10, 17:59
Hoe moeten zij dit nu aan hun ouders vertellen ? Veel ouders zullen vermoedelijk in eerste instantie kiezen voor de autoriteit van de volwassen priester.


Ja. En dan wordt het nog ingewikkelder. Je verzwijgt het, probeert het te vergeten, je trouwt, krijgt eventueel kinders. En dan wil je NIET dat die zien dat papa ooit bij de taas is genomen (ik hou het netjes) door een of andere slijmerd in een jurk.

Een erg goede vriend van me heeft hier een boek over geschreven. Ik heb het manuscript verschillende keren gelezen. Het is bijzonder ingewikkeld. Zodra je de dader noemt, noem je ook het slachtoffer/de slachtoffers, en die WILLEN DAT NIET. They want to get on with their life. Maar blijven tegelijkertijd voor het leven getekend. En je moet ook oppassen dat je het gerecht niet voor de voeten loopt. Een gerecht dat botst op zwijgen van twee kanten.

Hij heeft het niet uitgebracht. Het boek is brilliant, geestig, roerend, schokkend, en staat tjokvol met viezigheid die ooit is uitgehaald op een seminarie. En waarvan hij weet heeft...

Ja, sommige van de priester-leraars zijn ondertussen veroordeeld (de laatste was overigens 87 jaar, twee maanden geleden), maar de man die het allemaal verborgen hield loopt nog steeds vrij rond.

Hij denkt er nu aan het boek te laten publiceren als hij zelf dood is. Ik blijf hem pushen om het NU uit te geven. Maar ik snap dat hij het niet wil. Niet uit gebrek aan durf, maar omdat hij geen oude wonden wil openrijten. En de volgende dag dan weer wel.

Maggoed, Mars weet hier alles van. Mars is een drol.

mark61
29-10-10, 18:01
O jee ja. Vooral als ze plaatselijk veel macht hadden.

Bizar hoe christenen dan opeens daders zieliger vinden dan slachtoffers. De ouderlingen wisten ervan. Enfin getalsmatig niet te vergelijken met de katholieke kerk. Dat vind ik het ongehoordste, dat uitgebreid gejeremieer over hoe erg het voor de daders is om exposed te worden.
Kan het immoreler, van de kant van de morele leidsmannen? -lieden?

reallife
29-10-10, 19:25
Bizar hoe christenen dan opeens daders zieliger vinden dan slachtoffers. De ouderlingen wisten ervan.


Kan me ook best voorstellen dat mensen niets van geloof willen weten. 't is vaak een ongelofelijke puinhoop.

Marsipulami
29-10-10, 21:46
Dat er voor sommige daders van misdrijven verzachtende omstandigheden kunnen gelden is een algemeen rechtsbeginsel. Dat Léonard dit gegeven ter sprake brengt getuigt van een evenwichtige kijk op de problematiek. Een heleboel slachtoffers zullen het trouwens met hem eens zijn.

Marsipulami
29-10-10, 21:48
Het is niet de taak van een kardinaal om aangifte te doen bij het gerecht. In tegendeel hij is gebonden aan het wettelijk beroepsgeheim hetgeen betekent dat alles wat hij verneemt in het kader van de uitoefening van zijn ambt confidentieel moet blijven. Bewijzen die werden verkregen als gevolg van schending van het beroepsgeheim worden in principe door de rechtbank nietig verklaard.

Het is aan de slachtoffers om aangifte te doen.

Op deze opmerking kwam nog geen reactie.

Marsipulami
29-10-10, 21:53
Bizar hoe christenen dan opeens daders zieliger vinden dan slachtoffers. De ouderlingen wisten ervan. Enfin getalsmatig niet te vergelijken met de katholieke kerk. Dat vind ik het ongehoordste, dat uitgebreid gejeremieer over hoe erg het voor de daders is om exposed te worden.
Kan het immoreler, van de kant van de morele leidsmannen? -lieden?

Jij geeft geen zier om de slachtoffers, wat jou interesseert is je frustraties en vooroordelen jegens alles wat met kerk en geloof te maken heeft manifesteren.

knuppeltje
30-10-10, 11:34
Dan zal het opgelopen trauma waarschijnlijk ook wel meevallen.

Jouw mededogen is weer ten hemel stijgend. :fuckit2:

knuppeltje
30-10-10, 11:36
Huh ? Waarom doet het gerecht niet gewoon zijn werk ?

Heel af en toe stel jij wel eens een goede vraag.

knuppeltje
30-10-10, 11:38
Hoe weet jij dat ? Ben jij God ?

Tweede goeden vraag van je. Je gaat vooruit.

Daarom zou het ook veel beter zijn dat justitie zijn werk beter doet.

knuppeltje
30-10-10, 11:41
Dat er voor sommige daders van misdrijven verzachtende omstandigheden kunnen gelden is een algemeen rechtsbeginsel. Dat Léonard dit gegeven ter sprake brengt getuigt van een evenwichtige kijk op de problematiek. Een heleboel slachtoffers zullen het trouwens met hem eens zijn.

Misschien wel, maar het zou zo maar kunnen dat de meesten daar anders over denken.

knuppeltje
30-10-10, 11:46
Op deze opmerking kwam nog geen reactie.

Vooruit dan, omdat je het zo vriendelijk vraagt.

Jij weet als ingewijde natuurlijk wat van hetgene dat de kardinaal ter oren is gekomen in een biechtcessie is gebeurd - en wat niet. Jij kunt ons dus heel goed vertellen wat ervan hij wel kan aangeven - en wat niet.
Dat moet voor jou toch geen enkel probleem zijn...toch?

Of is dit weer een van die bekende jezuïetentrucjes van je?

knuppeltje
30-10-10, 11:48
Jij geeft geen zier om de slachtoffers, ....

Oeps. :fuckit2:

mark61
30-10-10, 11:52
Jij geeft geen zier om de slachtoffers, wat jou interesseert is je frustraties en vooroordelen jegens alles wat met kerk en geloof te maken heeft manifesteren.

Hoe weet jij dat, imbeciel? Waar haal jij het recht vandaan ff te bepalen wat ik wel of niet denk?

JIJ geeft geen ruk om de slachtoffers, je wilt alleen maar tot elke prijs misdadigers beschermen tegen gerechte straf. Dat post je hier namelijk. Je vergoeilijkt misdaden die buiten de kerk als de meest afschuwelijke worden gezien. Niet-reli pedofielen worden keihard vervolgd en met pek en veren ingesmeerd en door de samenleving uitgekotst. Zware recidivisten in kerkelijk verband worden met fluwelen handschoenen aangepakt. Enfin, ze worden helemaal niet aangepakt. Welke prelaat zit in de cel momenteel?

Ik haat machtsmisbruik van totalitaire instituties als de katholieke kerk. Ik haat de manier waarop zijn functionarissen een staat in een staat vormen en straffeloos tekeer kunnen gaan. Een uitzonderingspositie hebben. Niemand durft hen aan te pakken, in 2010 notabene.

Met geloof heeft dat geen ruk te maken. Ik vind aanbidders van Tanri en Nyame heel aardige mensen.

mark61
30-10-10, 11:54
Dat er voor sommige daders van misdrijven verzachtende omstandigheden kunnen gelden is een algemeen rechtsbeginsel. Dat Léonard dit gegeven ter sprake brengt getuigt van een evenwichtige kijk op de problematiek. Een heleboel slachtoffers zullen het trouwens met hem eens zijn.

Wat is er voor verzachtende omstandigheid te bedenken voor een smeerlap in een machtspositie die kinderen misbruikt, en tegelijkertijd het absolute morele gezag in de samenleving opeist, onder verkettering van alternatieve moralen? Die door zijn superieuren wordt onttrokken aan rechtsvervolging? Die het slachtoffer intimideert om vervolging te ontlopen?

Donder op, schreibtischmörder.

En dan godverdomme namens de slachtoffers wagen te spreken. Hoe durf je gewoon.

mark61
30-10-10, 11:57
Kan me ook best voorstellen dat mensen niets van geloof willen weten. 't is vaak een ongelofelijke puinhoop.

Als de functionarissen van het geloof gewoon deden wat ze moeten doen konden ze de smet van dat geloof afhalen. Maar in het katholieke geval wringen ze zich in alle bochten om het onverdedigbare te verdedigen, om op elke manier de misdaad af te zwakken en de dader te beschermen. Ik dacht dat het verbergen van gezochte criminelen strafbaar was?

Door deze opstelling richten ze zelf het morele gezag van de kerk te gronde. Ze bevuilen hun godsdienst ermee.

En dat dan van een club die het morele monopolie opeist. Het is werkelijk onvoorstelbaar. Vooral ook dat de overheid en maatschappij dat in 2010 nog pikken. De terreur zit er diep in.

mark61
30-10-10, 11:59
Ja. En dan wordt het nog ingewikkelder.

Ja, dat begrijp ik allemaal ook.

Wide-O
30-10-10, 12:14
Ja, dat begrijp ik allemaal ook.

Ik zeg al niks meer hoor.

reallife
30-10-10, 12:16
Jij geeft geen zier om de slachtoffers, wat jou interesseert is je frustraties en vooroordelen jegens alles wat met kerk en geloof te maken heeft manifesteren.

Zo ervaar ik de kritiek van Mark en bijv Wide niet. Ze hebben iig in deze kwestie gewoon gelijk.

Als de daders de slachtoffers eens centraal zouden zetten ipv hun eigen ego zou het al heel anders overkomen.

mark61
30-10-10, 12:18
Ik zeg al niks meer hoor.

Lummel. De geslagen hond uithangen hè? :hihi:

Wide-O
30-10-10, 12:26
Lummel. De geslagen hond uithangen hè? :hihi:

Nou, 'k vond ut nogal kortaf. :ego:

mark61
30-10-10, 12:38
Nou, 'k vond ut nogal kortaf. :ego:

Oei. Vloms-Noordnederlandse cultuurclash. Verexcuseer :nerveus:

Marsipulami
30-10-10, 13:43
Cijfers

Hoe vaak komt seksueel misbruik van kinderen voor?

Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid.

Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede-) plegers was vrouw.

Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man.

In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie. Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combi-neren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar.

Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onder-zoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden.

Hoe veel zaken worden behandeld door het openbaar ministerie?
Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar. Het De kans dat een kind dodelijk slachtoffer wordt van een psychopatepleger van seksueel geweld is heel klein.

Wie plegen seksueel misbruik van kinderen?

Seksueel misbruik komt voor in alle milieus, zowel bij de lagere als hogere sociale klasse, bij mensen van alle gezindten en bij autochtone en allochtone Nederlanders. Voor zover bekend uit onderzoek zijn plegers vrijwel altijd mannen. Vrouwen vormen één tot drie procent van alle plegers. Meestal zijn hun slachtoffers kinderen binnen het gezin, jongens even vaak als meisjes. De helft tot driekwart van deze vrouwen pleegt het misbruik onder druk van een (hun) man die er bij aanwezig is. De meeste vrouwelijke plegers zijn zelf in hun jeugd seksueel misbruikt of verwaarloosd.

In 80 tot 95 procent van alle gevallen gaat het om bekenden van het kind. De onbekende ‘man in de bosjes’ of ‘kinderlokker’ komt maar zelden voor. De kinderen zijn doorgaans afhankelijk van de pleger of hebben vertrouwen in hem: een vader, broer, oom, de vriend van moeder, een tante, huisvriend, buurman, leraar of jeugdleider. Meisjes blijken vaker door gezins- of familieleden misbruikt te worden terwijl jongens vaker door mannen buiten de kring van verwanten worden misbruikt.


Bron: brochure van het ministerie van Justitie

http://www.seksueelgeweld.nl/

Marsipulami
30-10-10, 13:52
Uit het rapport van de commissie adriaenssens blijkt dat er de laatste 30 jaar nog nauwelijks nieuwe gevallen gepleegd door priesters bekend zijn.

Daar tegenover staan (zie hoger) de tienduizenden (honderduizenden) actuele slachtoffers van sexueel misbruik (anno 2010) waaraan geen aandacht gegeven wordt omdat er geen priesters bij betrokken zijn.

Eke
30-10-10, 14:04
Uit het rapport van de commissie adriaenssens blijkt dat er de laatste 30 jaar nog nauwelijks nieuwe gevallen gepleegd door priesters bekend zijn.

Daar tegenover staan (zie hoger) de tienduizenden (honderduizenden) actuele slachtoffers van sexueel misbruik (anno 2010) waaraan geen aandacht gegeven wordt omdat er geen priesters bij betrokken zijn.

Je hoeft je niet te verdedigen, Mars.
Het een staat los van het ander. Incest door pappie en misbruik door geestelijke is beiden behoorlijk 'fout' voor het zich nog ontwikkelende kind. Het verliest 'alleen maar' een ouder. (duhhhh)
Het verliest een plek waar het zich veilig kan voelen en verliest het vertrouwen in een volwassenen waar ie rotsvast opbouwde.Weg---die basisveiligheid. Het is blijkbaar een ding dat gebruikt kan worden. Geen mensje. Begint het je te dagen ?

ps. ik reageer nog op Wide-O. moet weer weg.

mark61
30-10-10, 16:19
[B]Cijfers

Ja en dan? In plaats van mijn posts te beantwoorden, wat je niet kan, denk je: last resort, we doen een jij-bak.

Wordt in NL dat misbruik goedgepraat door de club van georganiseerde daders? Nee, behalve door de katholieke kerk hier.

Waarom heb je geen cijfers over België? Je verandert deze discussie liever smiechterig in een duel B-NL? Waar slaat dat op, achterbakse tsjeef?

België heeft nog een veel langere weg te gaan in het blootleggen van taboe-onderwerpen dan Nederland. Zie bijvoorbeeld het onderwerp depressie, en het verschijnsel dat zelfmoord in Vlaanderen 2x zoveel voorkomt als in NL.

Tis altijd zo komisch hoe de NLse bereidheid de laatste taboes aan te pakken door idioten met tonnen boter op hun hoofd wordt aangegrepen om dan te roepen: 'Oh maar jullie zijn nog veel erguuur'.

Het ging dus over het institutionele misbruik van kinderen in de katholieke kerk, en de institutionele cover-up. Op slachtoffers wordt ingepraat, ze worden geïntimideerd op alle mogelijke manieren; de daders worden onttrokken aan het gerecht, verstopt, krijgen een andere baan waar ze lustig door kunnen gaan met hun praktijken. Aangifte doen is uit den boze. Tot in de hoogste gelederen, inclusief de huidige paus, is er kennis van deze praktijken, en worden ze beoefend. De paus leidde zelfs in een vorig bestaan de cover-up unit. Katholieke prelaten belazeren zelfs elkaar, waarbij het ene bisdom het andere een pedo opdringt zonder erbij te vertellen wat hij had gedaan (o.a. Los Angeles > Mexico, de Mexicanen waren furieus toen ze erachter kwamen)

En is dat de bond van sportvissers die dat deed? De vereniging van zaaduientelers?

Nee, de 2000 jaar oude dictatoriale organisatie die zichzelf tot monopolist van de moraal heeft uitgeroepen, het lichtend baken van de beschaving. Alleen de kerk had de wijsheid en de ethiek in pacht, daarbuiten lag en ligt niets dan barbarij en bijgeloof. Alle andere geloven en gelovigen dwalen. Ongelovigen zijn helemaal uit den boze.

Geef antwoord, lummel.

Marsipulami
30-10-10, 16:35
Ja en dan? In plaats van mijn posts te beantwoorden, wat je niet kan, denk je: last resort, we doen een jij-bak.

Wordt in NL dat misbruik goedgepraat door de club van georganiseerde daders? Nee, behalve door de katholieke kerk hier.

Waarom heb je geen cijfers over België? Je verandert deze discussie liever smiechterig in een duel B-NL? Waar slaat dat op, achterbakse tsjeef?

België heeft nog een veel langere weg te gaan in het blootleggen van taboe-onderwerpen dan Nederland. Zie bijvoorbeeld het onderwerp depressie, en het verschijnsel dat zelfmoord in Vlaanderen 2x zoveel voorkomt als in NL.

Tis altijd zo komisch hoe de NLse bereidheid de laatste taboes aan te pakken door idioten met tonnen boter op hun hoofd wordt aangegrepen om dan te roepen: 'Oh maar jullie zijn nog veel erguuur'.

Het ging dus over het institutionele misbruik van kinderen in de katholieke kerk, en de institutionele cover-up. Op slachtoffers wordt ingepraat, ze worden geïntimideerd op alle mogelijke manieren; de daders worden onttrokken aan het gerecht, verstopt, krijgen een andere baan waar ze lustig door kunnen gaan met hun praktijken. Aangifte doen is uit den boze. Tot in de hoogste gelederen, inclusief de huidige paus, is er kennis van deze praktijken, en worden ze beoefend. De paus leidde zelfs in een vorig bestaan de cover-up unit. Katholieke prelaten belazeren zelfs elkaar, waarbij het ene bisdom het andere een pedo opdringt zonder erbij te vertellen wat hij had gedaan (o.a. Los Angeles > Mexico, de Mexicanen waren furieus toen ze erachter kwamen)

En is dat de bond van sportvissers die dat deed? De vereniging van zaaduientelers?

Nee, de 2000 jaar oude dictatoriale organisatie die zichzelf tot monopolist van de moraal heeft uitgeroepen, het lichtend baken van de beschaving. Alleen de kerk had de wijsheid en de ethiek in pacht, daarbuiten lag en ligt niets dan barbarij en bijgeloof. Alle andere geloven en gelovigen dwalen. Ongelovigen zijn helemaal uit den boze.

Geef antwoord, lummel.


Zoals ik al zei: jij geeft geen zier om het lot van slachtoffers van sexueel misbruik. Ik discussieer niet met mensen die over de rug van de slachtoffers hun frustraties willen botvieren en hun eigen ideologische agenda willen doorduwen.

mark61
30-10-10, 16:44
Zoals

Geen weerwoord; je weet dat ik 100% gelijk hebt en geeft dit hiermee toe.

Debiele veronderstellingen over mijn motivatie is, na de jij-bak, wel het laagste van het laagste waar je mee kan komen.

Wat lul je over 'over de rug van slachtoffers'? Waar slaaaaaaaaaaat dat in hemelsnaam op? N'importe quoi. Je lult maar wat in de ruimte.

Ga je schamen in een hoekje. Nog zo'n minderwaardig, onoprecht, achterbaks figuur. Waarom richt je geen club op met Schaap en Ait?

Marsipulami
30-10-10, 16:52
Geen weerwoord; je weet dat ik 100% gelijk hebt en geeft dit hiermee toe.

Debiele veronderstellingen over mijn motivatie is, na de jij-bak, wel het laagste van het laagste waar je mee kan komen.

Wat lul je over 'over de rug van slachtoffers'? Waar slaaaaaaaaaaat dat in hemelsnaam op? N'importe quoi. Je lult maar wat in de ruimte.

Ga je schamen in een hoekje. Nog zo'n minderwaardig, onoprecht, achterbaks figuur. Waarom richt je geen club op met Schaap en Ait?

Je aanhoudend gescheld bewijst alleen maar je gebrek aan inhoudelijke argumenten. Mocht je ooit iets zinnigs te vertellen hebben verwittig me dan.

Eke
30-10-10, 23:10
Hij denkt er nu aan het boek te laten publiceren als hij zelf dood is. Ik blijf hem pushen om het NU uit te geven. Maar ik snap dat hij het niet wil. Niet uit gebrek aan durf, maar omdat hij geen oude wonden wil openrijten. En de volgende dag dan weer wel.

.

Dat laatste is het precies..je wilt de doos van Pandorra gesloten houden. Wat geweest is ligt achter je.


Maar wat wel speelt is dat de laatste jaren..nadat er al structurele verschillen zijn gevonden in de hersenen van homosexuelen die in de baarmoeder al zijn ontstaan ook verschillen in de hersenen zijn gevonden die duiden op pedosexualiteit. Deze verschillen zijn ontstaan door bepaalde hormoonspiegelveranderingen van de moeder, bv. onder invloed van stress.
Ook is van pedo's bekend dat een groep van hen zelf slachtoffer is geweest in z'n/haar jeugd.

Nou ja, als er meer bekend wordt kan er ook anders omgegaan worden met die jonge jongens die op de priesterinternaten terechtkomen. Preventief.

zie verder hoofdstuk IV Seksuele differentiatie van de hersenen in de baarmoeder
uit het boek :Wij zijn ons brein, van baarmoeder tot Alzheimer.
door hersenonderzoeker Dick Swaab

knuppeltje
31-10-10, 10:07
Cijfers

Hoe zit het met de cijfers over het aantal misbruiken door priesters wereldwijd waarvan kerkleiders vervolging van die priesters hebben verhinderd - of het ermee verder gaan niet hebben verhinderd maar gefaciliteerd?

Dat is de kernvraag in deze discussie. Met wereldwijd het veelvuldig verhinderen van vervolging - en het wereldwijd veelvuldig faciliteren van deze misdaad door de kerk, is de kerk het grootste pedonetwerk , en het grootste misdaadsyndicaat ter wereld geworden.

Maar ja, 'wij moeten geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de Hiërarchische Kerk dat zo definieert'. Wie zei dat ook weer Mars?
Volgens mij wordt de volgorde van wit en zwart tegenwoordig door de kerk en jou omgedraaid, ook al wordt daardoor het gehuichel er niet minder om.

mark61
31-10-10, 23:56
Je aanhoudend gescheld bewijst alleen maar je gebrek aan inhoudelijke argumenten. Mocht je ooit iets zinnigs te vertellen hebben verwittig me dan.

Argumenten voor wat? Ik geef een exposé over de recente geschiedenis van de katholieke kerk. Ik vraag je wat.

Je geeft geen antwoord maar begint als een waanzinnige met onzinnige 'beschuldigingen' rond te smijten.

Krijg ik nog antwoord, achterbakse leugenachtige tsjeef?

Immoraliteit krijgt door jou een geheel nieuwe dimensie.

Marsipulami
31-10-10, 23:58
Argumenten voor wat? Ik geef een exposé over de recente geschiedenis van de katholieke kerk. Ik vraag je wat.

Je geeft geen antwoord maar begint als een waanzinnige met onzinnige 'beschuldigingen' rond te smijten.

Krijg ik nog antwoord, achterbakse leugenachtige tsjeef?

Immoraliteit krijgt door jou een geheel nieuwe dimensie.


Op welke vraag moet ik antwoorden ?

mark61
01-11-10, 00:07
Op welke vraag moet ik antwoorden ?

Die goocheme 'discussietechniek' ben ik van andere prikkers ook allang zat. Ga lezen. Tip: er staat dan een vraagteken aan het eind van de zin.

Marsipulami
01-11-10, 00:13
Die goocheme 'discussietechniek' ben ik van andere prikkers ook allang zat. Ga lezen. Tip: er staat dan een vraagteken aan het eind van de zin.


Ik lees vooral woordenbraaksel met allerlei gescheld. Er zijn over het onderwerp heel veel vragen te stellen. Die stuk voor stuk een genuanceerd antwoord verdienen. Misschien kan je één heldere vraag stellen om te beginnen. Retorische vragen zijn geen vragen. Dus liefst een vraag waar je echt in het antwoord geïnteresseerd bent.

Marsipulami
02-11-10, 00:08
Agenten in burger in Mis Léonard

Geplaatst door onze redactie op maandag 1 november 2010 om 14:25u


SINT-PIETERS-WOLUWE (RKnieuws.net) - Mgr. Léonard heeft vandaag de mis opgedragen in Sint-Pieters-Woluwe. De viering werd in Eurovisie uitgezonden in verscheidene landen.

De plechtigheid verliep volkomen sereen. Er waren agenten in burger in de kerk om in te kunnen grijpen bij eventuele incidenten.

------------------

TV BRUSSEL

http://www.tvbrussel.be/video/4/volle-kerk-voor-aartsbisschop-leonard

Marsipulami
02-11-10, 12:31
Mettepenningen stapt op als woordvoerder van Léonard

© belga

HLN update Jürgen Mettepenningen neemt ontslag als woordvoerder van aartsbisschop Léonard. Mettepenningen stapt op vanwege een opeenstapeling van verschillende redenen, laat hij weten in een persbericht. "Langs deze weg meld ik dat ik met onmiddellijke ingang mijn functie van woordvoerder van Monseigneur André-Joseph Léonard neerleg. Een opeenstapeling van verschillende redenen en het gebrek aan vertrouwen maken dat ik niet meer wil, kan en zal functioneren als woordvoerder van Mgr. Léonard. Het is met veel spijt dat ik mijn taak stopzet." Om 15 uur geeft Mettepenningen meer toelichting op een persconferentie.

De afgelopen dagen en weken liet Mettepenningen zich al voorzichtig kritisch uit over zijn baan als woordvoerder. Onder meer in een radio-interview liet hij verstaan het niet altijd even makkelijk te vinden de woorden van de aartsbisschop uit te leggen. Mettepenningen moest de afgelopen weken verschillende keren in de bres springen om uitspraken van Léonard - onder meer over aids en pedofiele priesters - in perspectief te plaatsen.

Jürgen Mettepenningen is getrouwd en heeft twee dochters. Hij is doctor in de theologie. (belga/lpb)

02/11/10 12u58

Marsipulami
02-11-10, 12:52
Klacht tegen Léonard voor homofobe uitspraken

dinsdag 02 november 2010,

OOSTKAMP - De Oostkampse advocaat en sp.a-politicus Jean-Marie de Meester dient bij de onderzoeksrechter in Brugge een klacht met burgerlijke partijstelling in tegen aartsbisschop André Léonard.

De klacht bij het gerecht bevat een bundeling van klachten die de Oostkampenaar eerder neerlegde bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. Het bestuur van de koepelorganisatie van holebiverenigingen in Vlaanderen, Cavaria, ondersteunt het initiatief.

'Na consultatie bij andere juristen meen ik dat de aartsbisschop inbreuken pleegt op de antidiscriminatiewet en laster en eerroof pleegt door zijn homofobe uitspraken', zegt de Meester. 'Ik wil daarom een juridische toetsing van het spanningsveld tussen de vrijheid van meningsuiting en het homorecht binnen een religieuze context.'

De klacht bij het gerecht wordt dinsdagnamiddag om 15 uur toegelicht op een persconferentie.

Marsipulami
02-11-10, 12:58
Ook UCL neemt Léonard onder vuur

dinsdag 02 november 2010 RELIGIE

BRUSSEL - In Louvain-la-Neuve gaat een petitie rond waarin academici het ontslag van de aartsbisschop als voorzitter van de inrichtende macht vragen.

Van onze redacteur

De kritiek op André-Joseph Léonard houdt aan. 'Ik heb een probleem met wat hij gezegd heeft', sprak bisschop Johan Bonny van Antwerpen zondag in het Eén-programma De Zevende Dag. Hij had het over Léonards verklaringen van vorige week op RTBf, waar hij had aangegeven dat het volgens hem geen zin heeft oude geestelijken die niet meer in functie zijn en kinderen misbruikten, openlijk aan de schandpaal te nagelen.

Gisteren raakte bekend dat ook de universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL) bedenkingen heeft bij de uitspraken van Léonard, eerst die over aids als een soort immanente gerechtigheid, en nu dus die over bejaarde pedofielen. Enkele academici begonnen een petitie waarin zijn ontslag als voorzitter van de inrichtende macht wordt geëist. Hoeveel handtekeningen er al verzameld zijn, is niet duidelijk. De rector, Bruno Delvaux, steunt het initiatief niet. Hij vindt dat zo'n probleem intern moet worden opgelost.

Bonny en de UCL zijn de laatste in een intussen lange rij individuen en organisaties die Léonards uitspraken misplaatst vinden. Onder hen CD&V-senator Rik Torfs en een rist andere politici en het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB), dat zowat alle katholieke middenveldorganisaties met enig belang vertegenwoordigt.

Zo groeit de perceptie dat Léonard stilaan totaal geïsoleerd raakt. Er zijn de voorbije weken te veel uitschuivers geweest, luidt het her en der. Volgens Bert Claerhout, de hoofdredacteur van Kerk en Leven, maakt Léonard het geloof 'almaar minder relevant'.

Dat moet blijken, maar de twee druk bijgewoonde eucharistievieringen die Léonard het voorbije weekend voorging, doen vermoeden dat hij binnen de geloofsgemeenschap nog behoorlijk wat medestanders heeft. Gisterochtend droeg hij de mis op in een volgepakte Onze-Lieve-Vrouwkerk in Sint-Pieters-Woluwe, waar agenten in burger de rust bewaakten. In zijn homilie repte Léonard niet over de actualiteit, maar na de viering ging hij toch in op de controverse omtrent zijn uitspraken over bejaarde pedofielen en justitie. Hij is verkeerd begrepen, vindt hij. 'Het lijkt me voor iedereen beter dat zo'n priester tegenover zijn slachtoffer erkent wat hij heeft gedaan', aldus Léonard. Daaruit afleiden dat hij wil dat ze uit handen van justitie blijven, is onjuist, gaf hij aan. 'Ik denk net in de eerste plaats aan gerechtigheid.'

Zondag leidde Léonard de allerheiligenmis in de Sint-Sulpitiuskerk in Diest, voor 1.000 mensen. Ook daar was politie aanwezig. Hij zei te beseffen 'dat er in de harten van veel gelovigen vragen zijn, ook over mijn persoon'. Toen Léonard na de mis opstapte in de traditionele processie, zorgde een tiental misnoegden wel voor commotie: ze scholden hem uit voor 'hypocriet' en 'pedofiel' en gooiden fopspenen. Tijdens de viering had Léonard wel algemeen applaus geoogst.

Léonard kondigde aan dat hij binnenkort een brief schrijft aan alle priesters van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Hij zou erin uitleggen wat hij wel en vooral niet heeft willen zeggen met zijn recente uitspraken.


Jan Desloover

Marsipulami
06-11-10, 13:28
YouTube - MONSEIGNEUR LEONARD Entarté!!!


Léonard krijgt taart in gezicht tijdens plechtigheid

Aartsbisschop André Léonard heeft tijdens een kerkelijke plechtigheid een taart in het aangezicht gekregen. Dat is te zien op een filmpje van de katholieke website Gloria TV.

De feiten dateren van Allerheiligen. De aartsbisschop ging om 15.30 uur een gebedsdienst van Pro Sanctitate, een religieuze Franstalige lekenvereniging, voor in Ukkel.

Monseigneur Léonard wacht bij het spreekgestoelte tot het koor is uitgezongen. Plots komt een jongeman naar voren en duwt een taart in het gezicht van Léonard. Het koor stopt onmiddellijk met zingen en er klinkt geschreeuw. De dader kon de kathedraal verlaten.

Claire Jonnard, de Franstalige woordvoerster van het aartsbisdom, bevestigt het incident. "De aartsbisschop heeft de plechtigheid afgewerkt en heeft geen klacht willen neerleggen tegen zijn belager. We hebben helemaal geen idee wie het is en wat zijn bedoelingen waren", klinkt het.

Noël Godin zou niet achter de stunt zitten. De notoire taartengooier had in maart al laten weten dat Léonard zijn volgende doelwit zou zijn.

Slinger
06-11-10, 13:36
YouTube - MONSEIGNEUR LEONARD Entarté!!! (http://www.youtube.com/watch?v=SfScELzJulA)


Léonard krijgt taart in gezicht tijdens plechtigheid

Aartsbisschop André Léonard heeft tijdens een kerkelijke plechtigheid een taart in het aangezicht gekregen. Dat is te zien op een filmpje van de katholieke website Gloria TV.

De feiten dateren van Allerheiligen. De aartsbisschop ging om 15.30 uur een gebedsdienst van Pro Sanctitate, een religieuze Franstalige lekenvereniging, voor in Ukkel.

Monseigneur Léonard wacht bij het spreekgestoelte tot het koor is uitgezongen. Plots komt een jongeman naar voren en duwt een taart in het gezicht van Léonard. Het koor stopt onmiddellijk met zingen en er klinkt geschreeuw. De dader kon de kathedraal verlaten.

Claire Jonnard, de Franstalige woordvoerster van het aartsbisdom, bevestigt het incident. "De aartsbisschop heeft de plechtigheid afgewerkt en heeft geen klacht willen neerleggen tegen zijn belager. We hebben helemaal geen idee wie het is en wat zijn bedoelingen waren", klinkt het.

Noël Godin zou niet achter de stunt zitten. De notoire taartengooier had in maart al laten weten dat Léonard zijn volgende doelwit zou zijn.

Wie wind zaait wordt getaart!