PDA

Bekijk Volledige Versie : Fedasil kan dwangsom asielzoeker niet betalen: pc's en auto's aangeslagen



Marsipulami
29-10-10, 11:51
Fedasil kan dwangsom asielzoeker niet betalen: pc's en auto's aangeslagen

Een gerechtsdeurwaarder heeft 'bewarend beslag' gelegd op vier wagens en vijftien computers van de hoofdzetel van Fedasil. Dat is het gevolg van een rechterlijke beslissing dat een asielzoeker recht had op een dwangsom, die Fedasil echter niet kon betalen. Dat melden De Standaard en de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws.

Dwangsom voor Congolees

De waarde van de voorwerpen stemt overeen met de dwangsom die Fedasil schuldig was aan een Congolese asielzoeker, die op 18 augustus aankwam in België. Zijn advocaat eiste voor hem via de rechtbank een plaats op. Omdat Fedasil die niet meteen kon geven, sprak de rechter een dwangsom van 500 euro per dag uit. Na 31 dagen wachten contacteerde de advocaat een deurwaarder.

De goederen zijn niet effectief in beslag genomen. Daarvoor moet de eiser naar de beslagrechter, maar de kans is klein dat die beslist de goederen in beslag te nemen. (belga/tw)

tanger'73
29-10-10, 12:31
wie is fedasil en wat is er met asielzoekers wiens leven in land van herkomst is verwoest en bij aankomst in asielzoekerscentrum wordt voortgezet?

Marsipulami
29-10-10, 12:52
wie is fedasil en wat is er met asielzoekers wiens leven in land van herkomst is verwoest en bij aankomst in asielzoekerscentrum wordt voortgezet?

Fedasil is het Federaal Centrum voor Opvang Asielzoekers. Het overheidsorgaan onder de minister van Binnenlandse Zaken dat moet instaan voor de opvang van asielzoekers in de procedure.

Een asielzoeker die niet wordt opgevangen gedurende het verloop van de procedure kan naar de rechter stappen. De rechter kan dan een dwangsom opleggen aan Fedasil om betrokkene toch op te vangen.

tanger'73
29-10-10, 13:01
Fedasil is het Federaal Centrum voor Opvang Asielzoekers. Het overheidsorgaan onder de minister van Binnenlandse Zaken dat moet instaan voor de opvang van asielzoekers in de procedure.

Een asielzoeker die niet wordt opgevangen gedurende het verloop van de procedure kan naar de rechter stappen. De rechter kan dan een dwangsom opleggen aan Fedasil om betrokkene toch op te vangen.


Dank voor de uitleg, maar staat 'aangeslagen' in het vlaams voor confisceren in het frans-nederlands of weet ik veel waar dat woord vandaan komt?

Zo te horen is de asielzoekersprocedure in België voor asielzoekers zo gek nog niet, mocht dat 'aangeslagene' ten gunste van de gevluchte gedupeerde komen.

Marsipulami
29-10-10, 13:14
Dank voor de uitleg, maar staat 'aangeslagen' in het vlaams voor confisceren in het frans-nederlands of weet ik veel waar dat woord vandaan komt?

Zo te horen is de asielzoekersprocedure in België voor asielzoekers zo gek nog niet, mocht dat 'aangeslagene' ten gunste van de gevluchte gedupeerde komen.

De goederen werden aangeslagen met het oog op het uitbetalen van de dwangsom aan de asielzoeker.

Maar daar zijn er nog wel een aantal tussenstappen denk ik. Er is 'bewarend beslag gelegd' dat betekent dat ze enkel effectief in beslag genomen worden als Fedasil op korte termijn zijn financiele verplichtingen jegens deze asielzoeker niet nakomt. In afwachting mag Fedasil deze goederen niet verkopen en moeten de goederen ter beschikking blijven.

Ik denk dat er geen verschil is tussen confisceren en aanslaan. Alleen dat het eerste Frans is en het tweede Nederlands.

tanger'73
29-10-10, 13:20
De goederen werden aangeslagen met het oog op het uitbetalen van de dwangsom aan de asielzoeker.

Maar daar zijn er nog wel een aantal tussenstappen denk ik. Er is 'bewarend beslag gelegd' dat betekent dat ze enkel effectief in beslag genomen worden als Fedasil op korte termijn zijn financiele verplichtingen jegens deze asielzoeker niet nakomt. In afwachting mag Fedasil deze goederen niet verkopen en moeten de goederen ter beschikking blijven.

Ik denk dat er geen verschil is tussen confisceren en aanslaan. Alleen dat het eerste Frans is en het tweede Nederlands.

hartelijk dank voor uw bondige uiteenzetting en voor wat betreft dat laatste doe mij maar dat frans, want dat aanslaan laat ik liever over aan de wildersen. Want die hebben tegenwoordig toch een hekel aan buitenlandse invloeden en dubbelvla.

mark61
29-10-10, 17:50
De goederen werden aangeslagen met het oog op het uitbetalen van de dwangsom aan de asielzoeker.

Maar daar zijn er nog wel een aantal tussenstappen denk ik. Er is 'bewarend beslag gelegd' dat betekent dat ze enkel effectief in beslag genomen worden als Fedasil op korte termijn zijn financiele verplichtingen jegens deze asielzoeker niet nakomt. In afwachting mag Fedasil deze goederen niet verkopen en moeten de goederen ter beschikking blijven.

Ik denk dat er geen verschil is tussen confisceren en aanslaan. Alleen dat het eerste Frans is en het tweede Nederlands.

In het Noord-Nederlands is dat 'beslag leggen op'.

'Aanslaan' betekent hier o.a. 'het opeisen van belasting over geld / goederen', 'het indrukken van een toets op een toetsenbord', '(een vat bier) openen', en, intransitief, 'beginnen te werken (van medicijnen of een motor)' alsmede 'beginnen te blaffen (hond)' :ego:

mark61
29-10-10, 17:54
Zo te horen is de asielzoekersprocedure in België voor asielzoekers zo gek nog niet, mocht dat 'aangeslagene' ten gunste van de gevluchte gedupeerde komen.

Het komt erop neer dat België zo bananenrepubliekerig wordt bestuurd dat de rechter tussenbeide moet komen omdat het bestuur faalt.

Het FEDASIL heeft te weinig middelen gekregen van de overheid, zodat nu ik dacht 2.000 asielzoekers de winter buiten op straat dreigen te moeten doorbrengen bij gebrek aan plaatsen. Het leger heeft nu een kazerne aangeboden, daar kunnen er dacht ik 1.000 in.

Dusse, ik denk niet dat je graag asielzoeker wil zijn in B. In NL overigens ook niet.

tanger'73
29-10-10, 18:04
Het komt erop neer dat België zo bananenrepubliekerig wordt bestuurd dat de rechter tussenbeide moet komen omdat het bestuur faalt.

Het FEDASIL heeft te weinig middelen gekregen van de overheid, zodat nu ik dacht 2.000 asielzoekers de winter buiten op straat dreigen te moeten doorbrengen bij gebrek aan plaatsen. Het leger heeft nu een kazerne aangeboden, daar kunnen er dacht ik 1.000 in.

Dusse, ik denk niet dat je graag asielzoeker wil zijn in B. In NL overigens ook niet.


in NL krijg je als asielzoeker geen computer of auto danwel diens waarde in middelen uitgedrukt, als ik zo ongeveer de topictitel mag geloven. Zo is er in België bij niet nakomen van asielfaciliteiten van rechtswege een nadrukkelijke schuldige partij waar asielzoekers anders dan in NL bij hun asielaanvraag juridisch garen kunnen spinnen.

mark61
29-10-10, 18:09
in NL krijg je als asielzoeker geen computer of auto danwel diens waarde in middelen uitgedrukt, als ik zo ongeveer de topictitel mag geloven. Zo is er in België bij niet nakomen van asielfaciliteiten van rechtswege een nadrukkelijke schuldige partij waar asielzoekers anders dan in NL bij hun asielaanvraag juridisch garen kunnen spinnen.

In NL is er onderdak. Die Congolees heeft intussen nog geen cent gezien, en chances are dat ie dat ook niet gaat zien. Intussen is ie dakloos. Enfin er zal wel een kerk ofzo zijn die hem opvangt.

Die andere duizenden asielzoekers die dakloos zijn krijgen intussen niks. Die staan op straat door wanbestuur.

Magoed, staar jij je blind op een oneetbare pc. Misschien kan ie in die auto slapen.

tanger'73
29-10-10, 18:13
In NL is er onderdak. Die Congolees heeft intussen nog geen cent gezien, en chances are dat ie dat ook niet gaat zien. Intussen is ie dakloos. Enfin er zal wel een kerk ofzo zijn die hem opvangt.

Die andere duizenden asielzoekers die dakloos zijn krijgen intussen niks. Die staan op straat door wanbestuur.

Magoed, staar jij je blind op een oneetbare pc. Misschien kan ie in die auto slapen.


Je begrijpt me niet, de asielzoeker kan wellicht juridisch en uit coulance rekenen op een versnelde en positieve asielaanvraag. Daar gaat het de meeste vluchtelingen om, in een tent slapen moesten ze toch al in het land waar vandaan ze gevlucht zijn.

in NL mag je in een tent of prefab slapen en intussen je opmaken voor deportatie omdat je asielaanvraag bij voorbaat wordt afgewezen.

Marsipulami
29-10-10, 21:56
Het komt erop neer dat België zo bananenrepubliekerig wordt bestuurd dat de rechter tussenbeide moet komen omdat het bestuur faalt.

Het FEDASIL heeft te weinig middelen gekregen van de overheid, zodat nu ik dacht 2.000 asielzoekers de winter buiten op straat dreigen te moeten doorbrengen bij gebrek aan plaatsen. Het leger heeft nu een kazerne aangeboden, daar kunnen er dacht ik 1.000 in.

Dusse, ik denk niet dat je graag asielzoeker wil zijn in B. In NL overigens ook niet.

België krijgt de laatste jaren beduidend meer asielaanvragen te verwerken in vergelijking met andere Europese landen. Dat komt omdat België op een veel humanere manier omspringt met de problematiek in vergelijking met bv. Nederland.