PDA

Bekijk Volledige Versie : Optocht slachtoffers misbruik naar Vaticaan



Eric de Blois
01-11-10, 15:24
Optocht slachtoffers misbruik naar Vaticaan

Bron: Trouw http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article3276957.ece/Optocht_slachtoffers_misbruik_naar_Vaticaan.html

http://www.nrc.nl/multimedia/dynamic/00299/paus_299940e.jpg

Foto: AP

(Novum/AP) - De politie van Rome heeft zondagavond een groep betogers tegengehouden die op weg waren naar het Vaticaan. Het ging om enkele tientallen mensen die in hun kindertijd door katholieke geestelijken zijn misbruikt, die met hun actie aan anderen wilden laten zien dat zij niet alleen zijn. De organisatoren willen ook dat de Verenigde Naties stelselmatig seksueel misbruik van kinderen bestempelen als misdaad tegen de menselijkheid.

"Vijftig jaar lang dacht ik dat ik de enige persoon in de hele wereld was die door een katholieke priester was misbruikt", zei de 63-jarige Sue Cox uit Groot-Brittannië. "Ik heb er vijftig jaar over gedaan om mijn stem te vinden, maar nu ik er over kan praten, wil ik opkomen voor de mensen die dat nog niet kunnen of nog niet met de angst, de schuld en de schaamte die slachtoffers voelen overweg kunnen."

De organisatoren verwachtten rond de driehonderd deelnemers uit een twaalftal landen, onder wie een stuk of vijftig voormalige pupillen van een katholiek doveninstituut in Verona. Het Vaticaan gaf geen toestemming om samen te komen op het plein voor de Sint-Pieter. De deelnemers verzamelden zich daarom in Rome om van daar naar de poorten van het Vaticaan te lopen.

De Vaticaanse woordvoerder Federico Lombardi liep de demonstranten tegemoet, maar vertrok onder politiebegeleiding weer toen een van hen 'schande' riep. Hij liet later telefonisch weten dat hij de organisatoren 'gaarne' in zijn kantoor zou ontvangen als zij hem wilden spreken. Een van de organisatoren, Gary Bergeron, sprak later kort met Lombardi en de twee spraken af zondagavond verder te praten als de actie was afgelopen.

Bergeron en de eveneens uit Boston afkomstige Bernie McDaid hadden de actie georganiseerd. Beiden werden als kind door dezelfde priester misbruikt. In 2003 spraken ze met de nummer twee van het Vaticaan en vijf jaar later was McDaid het eerste misbruikslachtoffer dat door paus Benedictus XVI tijdens diens bezoek aan de Verenigde Staten werd ontvangen. Maar acht jaar nadat het misbruikschandaal in de VS aan het licht kwam, heeft het Vaticaan volgens Bergeron en McDaid nog altijd niet genoeg verantwoordelijkheid genomen, geen handreiking naar de slachtoffers gedaan of afdoende maatregelen getroffen om kinderen te beschermen.

Einde bericht Trouw

Slachtoffers tegengehouden op weg naar het vaticaan. Een domme reactie die het het toch al beroerde imago van de katholieke kerk alleen nog maar verder omlaag haalt. De kerk is duidelijk niet geïnteresseerd in de slachtoffers maar slecht's in het beschadigde kerkelijke imago. 'Laat de kinderen tot mij komen', staat er in de bijbel. Sommigen nemen die oproep wel erg serieus en letterlijk.

Eric

Marsipulami
01-11-10, 16:05
Het ging om enkele tientallen mensen

Maar een magere opkomst voor een internationale bijeenkomst van slachtoffers.


"Vijftig jaar lang dacht ik dat ik de enige persoon in de hele wereld was die door een katholieke priester was misbruikt"

Ze heeft dan waarschijnlijk ook al 50 jaar lang geen krant gelezen, of televisie gekeken, ook geen radio beluisterd.