PDA

Bekijk Volledige Versie : Vietnamees redde honderd kinderen van abortus



HUISBAAS
01-11-10, 20:38
NHA TRANG - Eerst begroef Tong Phuoc Phuc geaborteerde foetussen aan de voet van de Vietnamese berg Hon Tom. Tot hij bedacht dat hij misschien beter levens zou kunnen redden.

Meer dan honderd kinderen heeft de 43-jarige Tong Phuoc Phuc in de afgelopen zeven jaar gered van een abortus. 'Het begon toen mijn vrouw in 2001 in het ziekenhuis moest bevallen van onze eerste zoon. De weeën waren zo zwaar dat ik God bad om hulp', aldus de rooms-katholieke bouwvakker, 'en de gelofte deed dat als God mijn vrouw en kind zou sparen, ik mij zou inzetten voor anderen.' Zijn gebed werd verhoord.

Terwijl zijn vrouw lag te herstellen, liep Phuc door het ziekenhuis van Nha Trang, een stad aan de Vietnamese zuidoostkust. Tot zijn verbazing zag hij zwangere vrouwen de verloskamer binnengaan, maar er telkens weer alleen uit komen. 'Waar zijn de baby's?, dacht ik. Ineens realiseerde me dat de vrouwen een abortus hadden gehad.'

Phuc nam zich na thuiskomst voor, zijn gelofte in te lossen door geaborteerde baby's te begraven. Hij ging ziekenhuizen en klinieken langs, en vroeg artsen die de foetussen in zakken in de vuilnisbak deponeerden om toestemming de levenloze lichaampjes mee te nemen. 'Ook een foetus heeft een ziel en heeft recht op een rustplaats', legde Phuc uit. Artsen en buren verklaarden hem voor gek, maar de Vietnamees zette door.

In het begin begroef Phuc de lichaampjes stiekem op een kerkhof in Nha Trang. Ruchtbaarheid durfde hij er niet aan te geven, uit vrees dat hij van slechte bedoelingen zou worden beticht. Later kocht hij, tot verbazing van zijn vrouw, een stuk grond op een berghelling om er een begraafplaats van te maken. Inmiddels liggen er ruim negenduizend geaborteerde kinderen begraven. Elk grafje heeft een nummer, geen naam; vele zijn gemarkeerd met een eenvoudige kunstbloem. Na honderden kinderen te hebben begraven, bedacht Phuc dat het beter zou zijn levens te redden. In ziekenhuizen sprak hij vrouwen aan die wanhopig waren over hun ongewenste zwangerschap en bood aan tijdelijk voor hun baby te zorgen. Ook beloofde hij het kind niet aan iemand anders te geven.

Wiegjes

Het duurde niet lang of Phucs kleine huis stond vol met wiegjes. 'Soms hebben we hier tien moeders die op de vloer moeten slapen', vertelde Phuc twee jaar geleden in een interview. 'Ik stuur niemand weg, al verdien ik maar 180 dollar per maand. Vooral in het begin was het moeilijk om melk en kleertjes te betalen. Nu helpen familieleden, buren, vrienden en soms ook buitenlandse donateurs.' De Vietnamese president Nguyen Minh Triet stuurde in 2006 een brief met lovende woorden, maar kwam niet met geld over de brug.

Op dit moment zorgt Phuc voor ongeveer veertig kleine kinderen op verschillende locaties. Een kerk in de buurt vroeg hij om voor vijftig andere baby's te zorgen. In veel gevallen helpen ook de echte moeders mee; meer dan vijftig kinderen zijn uiteindelijk naar hun ouderlijk huis teruggekeerd.

Phuc voelt telkens diepe dankbaarheid als een kind weer door zijn moeder wordt thuisgehaald. 'In 2004 nam ik elke dag ongeveer dertig lichaampjes mee om te begraven. Nu zijn er dagen dat ik geen baby's meer naar het kerkhof hoef meete nemen. Daar ben ik dolblij om.'

Regelmatig neemt Phuc ongewenst zwangere meisjes mee naar 'zijn' kerkhof en laat ze daarna de hartveroverende kleintjes in zijn woning zien. 'Ik doe dat om die meisjes bewust te maken van hun verantwoordelijkheid als ouders, zodat ze geen beslissingen nemen waarover ze hun leven lang spijt hebben.'


Nederlands Dagblad
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

HUISBAAS
01-11-10, 20:38
Ondanks alle ellende op deze wereld zijn er toch nog goede mensen. Respect voor het initiatief van deze man.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl