PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands journalist verstoort openbare orde in Brussels station



Marsipulami
07-11-10, 17:45
Nederlands journalist verstoort openbare orde in Brussels station


In het Noordstation in Brussel is de Nederlandse journalist Arnold Karskens in de nacht van gisteren op vandaag opgepakt voor het verstoren van de openbare orde. Hij mengde zich in een politie-optreden en trachtte een groep mensen op te ruien.

Afsluiten

Politiewoordvoerder Johan Verleije bevestigt dat de onderzoeksjournalist intussen vrij is. Hij wordt niet vervolgd. Het incident gebeurde vandaag rond 1 uur toen agenten van de zone Noord het stationsgebouw wilden afsluiten. Tussen 1 en 4 uur 's nachts geldt er een toegangsverbod. Voor families asielzoekers wordt een uitzondering gemaakt.

Opruien

"Karskens maakte het optreden van de politie zeer moeilijk toen ze wilden sluiten. Tot tweemaal toe werd hij vriendelijk verzocht weg te gaan. Hij probeerde een groep van 30 à 40 mensen op te ruien om te blijven", aldus Verleye. De Nederlandse onderzoeksjournalist maakte in het Noordstation een reportage over illegalen. (belga/ep)

tanger'73
07-11-10, 20:17
Karskens is dan ook een oorlogsjournalist. Die houdt wel van een beetje duw en trekwerk.

mark61
07-11-10, 22:25
Goeie journalist. Als er geen oorlog is maakt ie hem zelf wel.

H.P.Pas
07-11-10, 23:51
Goeie journalist. Als er geen oorlog is maakt ie hem zelf wel.

Scoop. (http://en.wikipedia.org/wiki/Scoop_(novel))

rbn
08-11-10, 12:44
Geen lastpak bij wegjagen asielzoekers

De stroom asielzoekers groeit België boven het hoofd. Reden voor onze verslaggever Arnold Karskens om zich ter plaatse op de hoogte te stellen.

Het station van Brussel-Noord is de laatste maanden onderkomen voor een groeiend aantal asielzoekers en buitenlandse gelukzoekers. Ze slapen op dekens en karton. Tussen 1 uur en 4 uur ‘s morgens moet iedereen het gebouw verlaten, op de slapende kinderen en hun ouders na. Een beeld van deze nachtelijke exodus is niet iets waar je als land trots op bent, moet de Brusselse politie hebben gedacht. Agenten veegden zaterdagnacht met een complete hondenbrigade en gehuld in kogelwerende vesten het station schoon.

België verwacht dit jaar 20.000 asielzoekers en vangt in verhouding viermaal meer asielzoekers op dan de buurlanden. Een oorzaak is de 500 euro compensatie die een toegelaten asielzoeker per dag krijgt als er geen opvang is geregeld. Daar kun je ook in Brussel een goed hotel voor krijgen. Andere oorzaak is het ontbreken van duidelijk politiek beleid, want ja, er is geen regering.

Verslaggever Arnold Karskens van De Pers was zaterdagnacht voor een reportage op Brussel-Noord. De politie duldde geen pottenkijkers en maande hem naar buiten. Daar zag hij hoe een man door twee agenten aan zijn revers het gebouw werd uitgesleept. Toen hij daarvan een foto maakte, riep de dienstdoende commissaris dat het fotograferen van politieagenten verboden was. Na protest werd hij gearresteerd wegens ‘verstoring van de openbare orde’.

Tijdens zijn detentie werd de opname van het brute politieoptreden gewist. Censuur, zegt Karskens. Van opruiing, zoals de Brusselse politie mededeelt, was geen sprake. De aanklacht werd binnen enkele uren dan ook ingetrokken. De hoofdredactie van De Pers tekent protest aan tegen de arrestatie van de verslaggever.

Woensdag staat de reportage van Karskens in deze krant.

http://www.depers.nl/buitenland/522476/Geen-lastpak-bij-wegjagen-asielzoekers.html

rbn
08-11-10, 12:48
Een oorzaak is de 500 euro compensatie die een toegelaten asielzoeker per dag krijgt als er geen opvang is geregeld. Daar kun je ook in Brussel een goed hotel voor krijgen.

500 euro per dag ? ? ? ?

Bofko
08-11-10, 13:02
500 euro per dag ? ? ? ?


SSSJJT!!! Straks komt er nog een asielzoekersstroom vanuit NL richting Belgie

mark61
08-11-10, 14:19
500 euro per dag ? ? ? ?

Een asielzoeker had een tijd geleden een proces tegen de asielzoekersonderdakinstantie FEDASIL aangespannen, want die is officieel verplicht elke aanvrager onderdak te verschaffen, maar ze komen ik dacht 4.000 plaatsen tekort.

De rechter heeft dus een dwangsom opgelegd van 500 euro per dag, maar ik neem aan dat de asielzoeker in kwestie de eerste 500 euro nog moet ontvangen. En ik geloof ook niet dat het een 'class action suit' was zodat nu iedereen dat automatisch krijgt.

mark61
08-11-10, 14:20
SSSJJT!!! Straks komt er nog een asielzoekersstroom vanuit NL richting Belgie

:hihi:

Ik wil best wel een paar weken asiel in België.

tanger'73
08-11-10, 18:04
De stroom asielzoekers groeit België boven het hoofd. Reden voor onze verslaggever Arnold Karskens om zich ter plaatse op de hoogte te stellen.

Er gaan ook geruchten dat er vlak over de Belgische grens een sporttas met een opgevouwen Marokkaan aangetroffen zou zijn.

tanger'73
08-11-10, 18:19
Agenten veegden zaterdagnacht met een complete hondenbrigade en gehuld in kogelwerende vesten het station schoon.

Godsamme, dat klinkt als het natspuiten van de paardenstal. Zeker iets om niet trots op te wezen.

Wide-O
08-11-10, 18:33
:hihi:

Ik wil best wel een paar weken asiel in België.

Je laat't! :fpotver:

Maar weer een schreeuwende kop over een probleem dat al minstens dertig jaar oud is. En zeer schrijnend.

tanger'73
08-11-10, 20:00
Je laat't! :fpotver:

Maar weer een schreeuwende kop over een probleem dat al minstens dertig jaar oud is. En zeer schrijnend.



Ja die asielzoekers uit wallonië gaan natuurlijk voor die uit Kongo.

Wide-O
08-11-10, 20:05
Ja die asielzoekers uit wallonië gaan natuurlijk voor die uit Kongo.

Gek genoeg zijn er niet zoveel Congolezen die hier aanbelanden. Terwijl het daar tegenwoordig ook niet bepaald een pretje is.

Het Vlamingen/Walen gedoe gaat geheel aan mij voorbij, daarvoor moet je bij Mars zijn.

tanger'73
08-11-10, 20:11
Gek genoeg zijn er niet zoveel Congolezen die hier aanbelanden. Terwijl het daar tegenwoordig ook niet bepaald een pretje is.

Het Vlamingen/Walen gedoe gaat geheel aan mij voorbij, daarvoor moet je bij Mars zijn.

ok, die gaan dan voor de zwarten, waarvan tegenwoordig het hebben van zo'n huidskleur tussen de blanken het inderdaad geen pretje is.

Gelukkig maar, want die walen blijven bewust frans tegen die vlamingen snauwen om maar niet te begrijpen dat er op een gegeven moment geen geld meer voor ze is.

rbn
10-11-10, 16:51
Als de politie liegt

ARNOLD KARSKENS zat uren in een Brusselse cel, niet voor ordeverstoring, maar omdat hij een foto wilde maken. 'Als de politie over zoiets al liegt, wat moeten we dan nog geloven?'

Ik maak een artikel voor de Nederlandse krant De Pers over het probleem van asielzoekers in België: de explosieve groei van het aantal asielzoekers, het gebrek aan plaats, hun verblijf in hotels, de compensatie van 500 euro per dag als ze niet worden opgevangen. Ik heb veel asielzoekers gesproken, ze vertelden me dat ze ook vaak in het Noordstation in Brussel slapen. Omdat ik als journalist alles wil checken, ben ik zaterdagnacht naar het Noordstation getrokken. Tegen 1 uur was ik daar. Tal van roma lagen daar te slapen, er liepen een bewaker en politiemannen met een hond. Ik heb met hen gesproken, ze verwezen me naar de commissaris.

Daarop werd ik benaderd door twee agenten in burger. Ze wilden weten wie ik was, wat ik daar deed en wilden mijn perskaart zien. Die heb ik ook getoond. 'Maar u moet toch weg', zeiden ze, 'net als iedereen.' Ik ben dan ook weggegaan, maar ik ben door de glazen deuren van het station blijven kijken naar wat er binnen gebeurde.

Naar buiten gesleurd

Eerder was me al verteld dat gezinnen met kinderen in het station mochten blijven slapen. Alleenstaanden niet. Ik zag hoe een man door twee politieagenten aan zijn kraag naar buiten werd gesleurd. Ik had een kleine camera bij me, en heb daar een foto van gemaakt. Daarop kwamen de twee agenten in burger samen met de commissaris naar mij toe. 'In België mogen geen foto's worden gemaakt van politieagenten', zei hij. 'Onzin', reageerde ik, 'dit is openbaar terrein en dan mag dat wel, volgens Europees recht.'

Ik ben dan opgepakt voor verstoring van de openbare orde en naar het politiebureau van Sint-Joost-ten-Node gebracht. Na drie uur in de cel mocht ik gaan. De aanklacht 'verstoring van de openbare orde' heb ik niet getekend. Ik moest wel een verklaring ondertekenen dat ik al mijn bezittingen had teruggekregen. Toen ik nakeek of de opname nog op mijn fototoestel stond, bleek dat ze die gewist hadden. Daar heb ik dus protest tegen aangetekend en dan ben ik naar huis gegaan.

De volgende dag moest ik in Amsterdam zijn. Het Nederlandse persbureau ANP kwam er via Twitter achter dat ik een paar uur in een Belgische cel had doorgebracht. ANP belde de Belgische politiewoordvoerder. Die meldde doodleuk aan ANP dat ik een groep van 30 tot 40 asielzoekers in het station had opgeruid om te blijven. Dat is een pure leugen. Ik ben gewoon buiten op straat gearresteerd en ik heb die asielzoekers, die daar lagen te slapen, niet eens gesproken. Als ik die mensen echt had opgehitst, hadden ze me in de gevangenis moeten opsluiten.

Het Noordstation hangt vol bewakingscamera's. Ik daag de politici uit om die beelden op te vragen. Daarop zal te zien zijn dat die politiewoordvoerder liegt. Die man zou ontslagen moeten worden, net als die commissaris. Liegende politiefunctionarissen zijn de doodsteek voor de rechtsstaat. Het was op zich al een beschamend optreden van de politie om mij te arresteren en die foto te wissen, maar er ook nog over liegen gaat toch helemaal te ver. Ik weet uit ervaring dat veel Brusselse agenten daar trouwens hetzelfde over denken. Ze zijn niet allemaal zo.

Liegende politie vormt een groot gevaar. Als de politiewoordvoerder en een commissaris over zoiets onbenulligs al liegen, wat moeten we dan nog geloven van andere uitspraken? Over eventuele gevaren voor terroristische aanslagen, gevallen van corruptie. Het hoofd van de politie, de burgemeester, het parlement, mogen leugens van ambtenaren en het belemmeren van de vrije nieuwsgaring nooit accepteren. Tenzij we willen concurreren met landen als Birma, Cuba en Wit-Rusland.

ARNOLD KARSKENSWie? Journalist bij de krant De Pers. Wat? De Brusselse politie moest zich schamen. Waarom? Liegende politieagenten zijn een gevaar voor de democratie.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=733203H0

rbn
10-11-10, 16:55
De rechter heeft dus een dwangsom opgelegd van 500 euro per dag, maar ik neem aan dat de asielzoeker in kwestie de eerste 500 euro nog moet ontvangen. En ik geloof ook niet dat het een 'class action suit' was zodat nu iedereen dat automatisch krijgt.

fedasil betaald zich scheel en zal zo te zien nog heel veel meer moeten gaan dokken:

Opvangorganisatie Fedasil heeft sinds november vorig jaar 330.000 euro uitgekeerd aan klagende asielzoekers. ‘Maar veel zaken zijn nog niet afgehandeld, want we gaan systematisch in beroep’, zegt woordvoerster Mieke Candaele. Het totaalbedrag kan inmiddels in de miljoen euro’s zijn gelopen, al durft ze zelf geen bedragen te noemen.

Een medewerkster van de Arbeidsrechtbank in Brussel, die claims behandelt, vertelt dat er dagelijks tien tot vijftien nieuwe uitkeringsaanvragen binnenkomen. De geldsommen die worden toegewezen zijn enorm. ‘Ik heb bedragen gezien van 52.000 euro. Voor gezinnen met vader en moeder en zes kinderen loopt de rekening snel op.’
http://www.depers.nl/buitenland/522986/Belgie-is-vol-komt-allen.html

mark61
10-11-10, 17:13
fedasil betaald zich scheel en zal zo te zien nog heel veel meer moeten gaan dokken:

Opvangorganisatie Fedasil heeft sinds november vorig jaar 330.000 euro uitgekeerd aan klagende asielzoekers. ‘Maar veel zaken zijn nog niet afgehandeld, want we gaan systematisch in beroep’, zegt woordvoerster Mieke Candaele. Het totaalbedrag kan inmiddels in de miljoen euro’s zijn gelopen, al durft ze zelf geen bedragen te noemen.

Een medewerkster van de Arbeidsrechtbank in Brussel, die claims behandelt, vertelt dat er dagelijks tien tot vijftien nieuwe uitkeringsaanvragen binnenkomen. De geldsommen die worden toegewezen zijn enorm. ‘Ik heb bedragen gezien van 52.000 euro. Voor gezinnen met vader en moeder en zes kinderen loopt de rekening snel op.’
http://www.depers.nl/buitenland/522986/Belgie-is-vol-komt-allen.html

Na, dat loopt gesmeerd. Belgische efficiëntie :hihi:

mark61
10-11-10, 17:14
Je laat't! :fpotver:

Maar weer een schreeuwende kop over een probleem dat al minstens dertig jaar oud is. En zeer schrijnend.

Ja, wat wil je, de Europese landen doen een wedstrijd wie asielzoekers het beroerdste kan behandelen, dat ze naar een ander land gaan.

Wide-O
10-11-10, 17:18
Ja, wat wil je, de Europese landen doen een wedstrijd wie asielzoekers het beroerdste kan behandelen, dat ze naar een ander land gaan.

Brussel-Noord is akelig. Je wil echt niet uit een warm land daar belanden, 500 EUR per dag (bullshit dus) of niet.

Eén avond daar rondlopen, en je ziet een heel ander verhaal.

Ach, wat doe ik nog moeite. Misschien is het gebrek aan regering wel onze meest menslievende daad ooit. :belgie:

tanger'73
10-11-10, 17:24
Brussel-Noord is akelig. Je wil echt niet uit een warm land daar belanden, 500 EUR per dag (bullshit dus) of niet.

Eén avond daar rondlopen, en je ziet een heel ander verhaal.

Ach, wat doe ik nog moeite. Misschien is het gebrek aan regering wel onze meest menslievende daad ooit. :belgie:


Ja en die halve roodje per dag als vooruitzicht is niks vergeleken met acute omstandigheden waar die asielzoekers in verzeild zijn geraakt. Waar ook een opstand van de reguliere brusselse zwerverpopulatie verwacht kan worden.

mark61
10-11-10, 17:52
Brussel-Noord is akelig. Je wil echt niet uit een warm land daar belanden, 500 EUR per dag (bullshit dus) of niet.

Eén avond daar rondlopen, en je ziet een heel ander verhaal.

Ach, wat doe ik nog moeite. Misschien is het gebrek aan regering wel onze meest menslievende daad ooit. :belgie:

Midi kan me ook niet echt bekoren.

Niemand heeft ooit een oplossing bedacht waar mee te leven viel, en niemand zal dat ook ooit kunnen.