PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken voelen zich nog steeds niet thuis



HUISBAAS
09-11-10, 15:28
De psychische gezondheid van Turken in Nederland is slechter dan die van autochtone inwoners en ook slechter dan die van Turken in Turkije.

De mentale conditie van Turkse vrouwen is nog slechter dan die van hun mannen. Een belangrijke oorzaak daarvoor is dat Turken zich in Nederland nog steeds niet thuis voelen en dat ze zichzelf als migrant blijven beschouwen: onderweg naar terugkeer naar het vaderland.

Dat concludeert onderzoeker Murat Can in zijn proefschrift Welkom thuis! De beleving van migrant zijn, waarop hij deze maand aan de Universiteit van Tilburg promoveert.



Volgens Can zijn stevige maatregelen nodig om de ongewenste en volgens hem zelfs potentieel gevaarlijke afstand tussen Nederlanders en Turken te verkleinen, aldus ad.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/530860/2010/11/09/Turken-voelen-zich-nog-steeds-niet-thuis.dhtml).
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Abu_Hurayrah
09-11-10, 20:21
De Turken maken het anders wel meer dan Marokkanen zich op hun gemak door het creëren van voorzieningen en bedrijven. Ik vind het knap van ze dat ze bij zowat iedere moskee een theehuis met cafetaria erop nahouden, met ook nog eens een kapper. :)

ronald
09-11-10, 23:30
Zou het kunnen zijn omdat in Nederland meer dan in Turkije deze vraagstelling wordt onderzocht en dus problemen bloot legt?
Beslissen niet vaak alleen de mannen hier te blijven wonen? Juist om de kansen hier een handeltje te starten wat succesvol is.
Is het verschil tussen Nederland en Turkije niet erg groot en "gemis" duidelijker wordt gevoeld?
Deze vragen kunnen natuurlijk ook bij Marokkaanse vrouwen worden gesteld maar de onderlinge band hier is bij hen mi warmer en dus meer ondersteunend dan bij Turken. Hoe je dit meet? U mag het zeggen.

tanger'73
09-11-10, 23:35
De Turken maken het anders wel meer dan Marokkanen zich op hun gemak door het creëren van voorzieningen en bedrijven. Ik vind het knap van ze dat ze bij zowat iedere moskee een theehuis met cafetaria erop nahouden, met ook nog eens een kapper. :)


turken zijn uitermate nationalistisch en hebben een goed gevoel voor organiseren. turkije als staat is mede oprichter en zit dan ook in bijna alle denkbare organisaties en diplomatieke vergaderstructuren van de wereld.

Abu_Hurayrah
10-11-10, 00:57
turken zijn uitermate nationalistisch en hebben een goed gevoel voor organiseren. turkije als staat is mede oprichter en zit dan ook in bijna alle denkbare organisaties en diplomatieke vergaderstructuren van de wereld.

Dat Turken een op nationalistische voorgeschiedenis gebaseerde achtergrond hebben, wil nog niet zeggen dat dit soort voorzieningen dankzij het doordrenken van het nationalisme zijn wat ze zijn. Ik denk dat Turken met het verstrijken van de tijd steeds minder nationalistisch zullen worden. Ik zie hun kracht in het organiseren eerder als resultaat van het onderhouden van nauwe familiecontacten met een gezonde liefde voor de Turkse taal. Het was natuurlijk nog gezonder geweest als ze diezelfde liefde voor de Arabische taal hadden, maar ja dat heeft niet zo moge zijn.

Wat ik wel een probleem vind bij Turken is het drankgebruik en het roken van sigaretten. Drankgebruik is vrij gebruikelijk op huwelijksfeesten, ze noemen het dan Raki. Daarnaast is het bij Turken geaccepteerder als de vrouw een sigaret opsteekt, zelfs als ze een hoofddoek draagt. Het tweede is bij mij meer een stereotype dan het eerste (drank gebruik).

naam
10-11-10, 07:09
Daarnaast is het bij Turken geaccepteerder als de vrouw een sigaret opsteekt, zelfs als ze een hoofddoek draagt. Het tweede is bij mij meer een stereotype dan het eerste (drank gebruik).

Waarom mag je zonder hoofddoek wel een sigaret opsteken?
Mogen mannen wel roken? Vrouwen zijn ook altijd de klos.

Pizzaman
10-11-10, 08:41
Waarom mag je zonder hoofddoek wel een sigaret opsteken?
Mogen mannen wel roken? Vrouwen zijn ook altijd de klos.

Eigenlijk heb ik het idee dat wie met een extremist wenste te verkeren,
verder ook niet moet zaniken over dingen die niet 'van hem mogen'.

Ze vonden hem toch zo leuk? :hihi:

Hetzelfde als sommige vrouwen die op 'van die hele stoere types' vallen, een beetje van die gewelddadige.
Je vraagt je altijd af waarom ze verbaasd zijn als ze een blauwe vlek krijgen.
Vonden ze toch leuk, dat super-dominante?

tanger'73
10-11-10, 09:00
Dat Turken een op nationalistische voorgeschiedenis gebaseerde achtergrond hebben, wil nog niet zeggen dat dit soort voorzieningen dankzij het doordrenken van het nationalisme zijn wat ze zijn. Ik denk dat Turken met het verstrijken van de tijd steeds minder nationalistisch zullen worden. Ik zie hun kracht in het organiseren eerder als resultaat van het onderhouden van nauwe familiecontacten met een gezonde liefde voor de Turkse taal. Het was natuurlijk nog gezonder geweest als ze diezelfde liefde voor de Arabische taal hadden, maar ja dat heeft niet zo moge zijn.

Wat ik wel een probleem vind bij Turken is het drankgebruik en het roken van sigaretten. Drankgebruik is vrij gebruikelijk op huwelijksfeesten, ze noemen het dan Raki. Daarnaast is het bij Turken geaccepteerder als de vrouw een sigaret opsteekt, zelfs als ze een hoofddoek draagt. Het tweede is bij mij meer een stereotype dan het eerste (drank gebruik).


Duidelijk, je benadert turken voornamelijk als religieuze entiteit. Nog wat, familiecontacten onderhouden vergt bar weinig organisatietalent. Je bent ermee opgescheept. Nationalisme en organisatie, daar zit beleid achter.

naam
10-11-10, 09:03
Duidelijk, je benadert turken voornamelijk als religieuze entiteit. Nog wat, familiecontacten onderhouden vergt bar weinig organisatietalent. Je bent ermee opgescheept. Nationalisme en organisatie, daar zit beleid achter.

Volgens mij zijn ze ook flink ondernemend. Tenminste dat zie je in de praktijk. Kom veel succesvolle turken tegen, ook in kufarbedrijven.

tanger'73
10-11-10, 09:04
Volgens mij zijn ze ook flink ondernemend. Tenminste dat zie je in de praktijk. Kom veel succesvolle turken tegen, ook in kufarbedrijven.


Dat heeft er zeker mee te maken, da's het hele plaatje wat turken betreft.

Abu_Hurayrah
10-11-10, 10:36
Waarom mag je zonder hoofddoek wel een sigaret opsteken?
Mogen mannen wel roken? Vrouwen zijn ook altijd de klos.

Van vrouwen verwacht je dat ze minder misdadig zijn dan mannen, toch? De misdaadcijfers liegen er niet om, ik heb ze niet paraat maar ik hoef je daarover vast niet te overtuigen.

Dus dat brengt mij bij het gegeven dat roken sowieso verboden is, ongeacht of het een man of een vrouw betreft. Maar je verwacht het gewoon minder snel van een vrouw dan van een man en helemaal als ze uiterlijke kenmerken van een religie heeft, zoals een hoofddoek.

Maar ben je het er niet mee eens dan dat vrouwen in de regel vaker de klos van misdrijven in de familiesfeer dan mannen?

Pizzaman
10-11-10, 13:45
Maar ben je het er niet mee eens dan dat vrouwen in de regel vaker de klos van misdrijven in de familiesfeer dan mannen?

Het een volgt een beetje uit het ander.

Bij misdrijven tussen echteliden, als de man de dader is...
(tenzij het een homo-huwelijk betreft...)