PDA

Bekijk Volledige Versie : Benedictus XVI schrijft brief aan Ahmadinejad



Marsipulami
11-11-10, 21:48
Benedictus XVI schrijft brief aan Ahmadinejad

Hilversum (Van onze redactie) 11 november 2010 - Paus Benedictus XVI heeft een brief geschreven aan de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad. Dat werd gisteren meegedeeld door Vaticaans woordvoerder Ciro Benedetti. De pauselijke boodschap werd op 11 november in de hoofdstad Teheran overhandigd door kardinaal Jean-Louis Tauran, voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog.

Qom
Kardinaal Tauran is tot en met overmorgen op een christelijk-islamitische conferentie in de voor sjiieten heilige stad Qom, in centraal-Iran.

Reactie
Zegsman Benedetti kon geen mededelingen doen over de precieze inhoud van de brief. Wel zei hij dat het pauselijke schrijven een reactie is op een brief die de Iraanse president begin oktober aan de paus stuurde. In die brief bedankt Ahmadinejad Benedictus voor zijn veroordeling van de geplande Koranverbranding in de Verenigde Staten. Ook pleit hij daarin voor samenwerking tussen moslims en christenen in de strijd tegen materialisme, secularisme, islamofobie en het verval van gezinswaarden.

Steniging
In september protesteerde het Vaticaan tegen de veroordeling tot de stenigingsdood van een Iraanse vrouw.

Marsipulami
11-11-10, 21:49
Brief paus aan Ahmadinejad gepubliceerd

Hilversum (Van onze redactie) 11 november 2010 - Het Vaticaan heeft vanmiddag de brief gepubliceerd die paus Benedictus XVI onlangs schreef aan de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.

Relatie tot God
De paus schrijft dat het zijn diepste overtuiging is dat respect voor de transcendente dimensie van de menselijke persoon een “onmisbare voorwaarde is voor de opbouw van een rechtvaardige maatschappelijke orde en een stabiele vrede”. De relatie met God is “het ultieme fundament voor de onvervreemdbare waardigheid en het sacrale karakter van ieder menselijk leven”.

Katholieken in Iran
Benedictus XVI refereert aan de vorige maand gehouden assemblee van de Bisschoppensynode over het Midden-Oosten. Daarin bespraken de katholieke synodevaders de moeilijkheden die christelijke gemeenschappen in het Midden-Oosten ondervinden. Benedictus zegt dat de katholieken in Iran hun best doen loyaal een bijdrage te leveren aan het algemeen welzijn van het land.

Hartelijke betrekkingen met Iran
Aan het einde van de brief drukt de paus de hoop “dat de hartelijke betrekkingen, die tussen de Heilige Stoel en Iran gelukkig reeds bestaan, zich verder zullen ontwikkelen, evenals de relatie tussen de lokale Kerk met de burgerlijke autoriteiten”.

Bilaterale commissie
De paus zegt ervan overtuigd te zijn dat de introductie van een bilaterale commissie behulpzaam kan zijn bij de behandeling van kwesties van gedeeld belang, waaronder de vraag naar de juridische status van de Katholieke Kerk in het land.

Abu_Hurayrah
11-11-10, 21:58
De paus schrijft dat het zijn diepste overtuiging is dat respect voor de transcendente dimensie van de menselijke persoon een “onmisbare voorwaarde is voor de opbouw van een rechtvaardige maatschappelijke orde en een stabiele vrede”.

Dat zijn mooie woorden, maar het strookt niet met de vergoddelijking van Profeet Jezus door het gros van de Christenen. En dan heb ik het niet over de wonderen die hij verricht heeft, hoewel dat wellicht heeft bijgedragen aan zijn vergoddelijking.

Marsipulami
11-11-10, 22:16
Dat zijn mooie woorden, maar het strookt niet met de vergoddelijking van Profeet Jezus door het gros van de Christenen. En dan heb ik het niet over de wonderen die hij verricht heeft, hoewel dat wellicht heeft bijgedragen aan zijn vergoddelijking.

Volgens de koran heeft Jezus wonderen gedaan:

En [God zal hem] als een gezant tot de Israëlieten [zenden, om te zeggen]: "Ik ben tot jullie gekomen met een teken van jullie Heer: dat ik voor jullie uit klei iets als de vorm van een vogel zal scheppen, er dan in zal blazen en dat het dan met Gods toestemming een vogel zal zijn. Dat ik blindgeborenen en melaatsen te genezen en doden levend maak, met Gods toestemming..." (Koran 3:49)

Abu_Hurayrah
11-11-10, 22:21
Volgens de koran heeft Jezus wonderen gedaan:

En [God zal hem] als een gezant tot de Israëlieten [zenden, om te zeggen]: "Ik ben tot jullie gekomen met een teken van jullie Heer: dat ik voor jullie uit klei iets als de vorm van een vogel zal scheppen, er dan in zal blazen en dat het dan met Gods toestemming een vogel zal zijn. Dat ik blindgeborenen en melaatsen te genezen en doden levend maak, met Gods toestemming..." (Koran 3:49)

Hij was niet de enige die wonderen heeft gedaan, ik erken dat hij wonderen heeft gedaan. Wat ik niet erken is dat Allah met de schepping vergeleken wordt, wat niet transcendent is.

Marsipulami
11-11-10, 22:34
Hij was niet de enige die wonderen heeft gedaan, ik erken dat hij wonderen heeft gedaan. Wat ik niet erken is dat Allah met de schepping vergeleken wordt, wat niet transcendent is.

Volgens de koran was Maria maagd en werd zij zwanger van Jezus door toedoen van God.


19 Hij zei: "Maar ik ben de gezant van jouw Heer om jou een reine jongen te schenken." 20 Zij zei: "Hoe zou ik een jongen krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft; en ik ben geen onkuise vrouw." 21 Hij zei: "Zo is het. Jouw Heer heeft gezegd: 'Het is voor Mij gemakkelijk. En het is opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken en uit barmhartigheid van Ons. En het is een beslissing die gevallen is.?" * 22 Dus werd zij zwanger van hem en trok zich met hem terug naar een afgelegen plaats. (koran 19: 19-22)

Abu_Hurayrah
11-11-10, 22:37
Volgens de koran was Maria maagd en werd zij zwanger van Jezus door toedoen van God.


19 Hij zei: "Maar ik ben de gezant van jouw Heer om jou een reine jongen te schenken." 20 Zij zei: "Hoe zou ik een jongen krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft; en ik ben geen onkuise vrouw." 21 Hij zei: "Zo is het. Jouw Heer heeft gezegd: 'Het is voor Mij gemakkelijk. En het is opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken en uit barmhartigheid van Ons. En het is een beslissing die gevallen is.?" * 22 Dus werd zij zwanger van hem en trok zich met hem terug naar een afgelegen plaats. (koran 19: 19-22)

Profeet Jezus is inderdaad door Allah geschapen zonder het hebben van een vader. Alle mensen zijn door Allah geschapen. Adam is zelfs zonder vader en moeder geschapen en Eva ook!

Mij werd pas geleden door een Christen verteld dat binnen het katholicisme de verering van Maria een belangrijke rol speelt, in zo'n mate dat het vergoddelijking is en dat het voor hem de reden is om geen katholiek te zijn!

Marsipulami
11-11-10, 22:46
Profeet Jezus is inderdaad door Allah geschapen zonder het hebben van een vader.

En zo wordt het een semantische discussie verschillend woordgebruik, maar daarom nog geen verschillende betekenis.



Alle mensen zijn door Allah geschapen. Adam is zelfs zonder vader en moeder geschapen en Eva ook!

En de evolutietheorie ?



Mij werd pas geleden door een Christen verteld dat binnen het katholicisme de verering van Maria een belangrijke rol speelt, in zo'n mate dat het vergoddelijking is en dat het voor hem de reden is om geen katholiek te zijn!

De schepper legt zijn ziel in de schepping zoals een kunstenaar zijn ziel legt in het kunstwerk. God is aanwezig in zijn schepping. Kijk naar de schepping en je ziet God.

Abu_Hurayrah
11-11-10, 22:52
En zo wordt het een semantische discussie verschillend woordgebruik, maar daarom nog geen verschillende betekenis.

En de evolutietheorie ?

De schepper legt zijn ziel in de schepping zoals een kunstenaar zijn ziel legt in het kunstwerk. God is aanwezig in zijn schepping. Kijk naar de schepping en je ziet God.

De evolutietheorie is mensenwerk, dat hoef je niet tegenover het scheppingsvermogen van Allah te plaatsen, lijkt me zeer onverstandig.

Je kunt het nog zo mooi brengen, het blijft lelijk om Allah en Zijn Eigenschappen niet consequent transcendent te beschrijven met beschrijvingen die Hij Zelf heeft goedgekeurd. Niet de beschrijvingen en vergelijkingen die jij ervan maakt. Je moet direct zijn bij zo'n belangrijke onderwerp als deze en niet in onduidelijkheden vervallen met metaforen, waar iedereen een eigen draai aan kan geven.

Marsipulami
11-11-10, 23:03
De evolutietheorie is mensenwerk, dat hoef je niet tegenover het scheppingsvermogen van Allah te plaatsen, lijkt me zeer onverstandig.

Veel moslims stellen dat de evolutietheorie in strijd is met de koran. Nochtans komt die term niet voor in de koran. Dan zijn er maar twee mogelijkheden. a) De koran is fout of b) de evolutietheorie is fout.

Nochtans is er nog een derde mogelijkheid met name: a) de koran is goed b) de evolutietheorie is goed maar (c) de manier waarop veel mosims de koran begrijpen is fout.


Je kunt het nog zo mooi brengen, het blijft lelijk om Allah en Zijn Eigenschappen niet consequent transcendent te beschrijven met beschrijvingen die Hij Zelf heeft goedgekeurd. Niet de beschrijvingen en vergelijkingen die jij ervan maakt. Je moet direct zijn bij zo'n belangrijke onderwerp als deze en niet in onduidelijkheden vervallen met metaforen, waar iedereen een eigen draai aan kan geven.

Woorden zijn altijd metaforen. Als je zegt 'stoel' dan is dat woord niet de stoel zelf. De stoel is de werkelijheid waarnaar het woord slechts verwijst. Een werkelijkheid die niet samenvalt met het woord. Zoals het woord 'stoel' kan verwijzen naar duizenden verschillende stoelen wat betreft materiaal, kleur en grootte. Zo kan een woord uit een boek op verschillende manieren begrepen worden.

Abu_Hurayrah
11-11-10, 23:13
Veel moslims stellen dat de evolutietheorie in strijd is met de koran. Nochtans komt die term niet voor in de koran. Dan zijn er maar twee mogelijkheden. a) De koran is fout of b) de evolutietheorie is fout.

Nochtans is er nog een derde mogelijkheid met name: a) de koran is goed b) de evolutietheorie is goed maar (c) de manier waarop veel mosims de koran begrijpen is fout.

Ach, de evolutietheorie heeft verschillende uitleggen. Wat maakt het uit dat die theorie niet aangehangen wordt door veel gelovige mensen. Je haalt hier de Koran erbij, maar je had net zo goed de Bijbel of de Torah erbij kunnen halen. Ik geloof best in de evolutie van groot geschapen mensen naar klein geschapen mensen, maar wel met het gegeven dat het met de Wil van Allah gebeurd.


Woorden zijn altijd metaforen. Als je zegt 'stoel' dan is dat woord niet de stoel zelf. De stoel is de werkelijheid waarnaar het woord slechts verwijst. Een werkelijkheid die niet samenvalt met het woord. Zoals het woord 'stoel' kan verwijzen naar duizenden verschillende stoelen wat betreft materiaal, kleur en grootte. Zo kan een woord uit een boek op verschillende manieren begrepen worden.

Losse woorden kun je inderdaad vaak als metaforen gebruiken, maar in zinnen hoeft dat niet en dat is waar het om gaat. Je kunt zeggen een stoel die korte poten heeft, die van eiken hout gemaakt is en die bruin geverfd is. Zo is een stoel ineens geen metafoor meer voor allerlei verschillende stoelen en die duidelijkheid behoor je in de eerste plaats te betrachten met de grootste voorzichtigheid in de beschrijving van Allah, zonder met eigen verzinsels te komen.

Marsipulami
11-11-10, 23:23
.. maar wel met het gegeven dat het met de Wil van Allah gebeurd.

God is groot, waarom zou hij de wereld niet kunnen geschapen hebben door middel van evolutie ?



Losse woorden kun je inderdaad vaak als metaforen gebruiken, maar in zinnen hoeft dat niet en dat is waar het om gaat. Je kunt zeggen een stoel die korte poten heeft, die van eiken hout gemaakt is en die bruin geverfd is. Zo is een stoel ineens geen metafoor meer voor allerlei verschillende stoelen en die duidelijkheid behoor te in de eerste plaats te betrachten met de grootste voorzichtigheid in de beschrijving van Allah, zonder met eigen verzinsels te komen.

Je bedoelt dat de context waarin een woord gebruikt wordt de betekenis ervan scherper stelt. Je hebt de context die een gehele zin is. Je hebt de context van een paragraaf of een hoofdstuk van een boek, de context van het gehele boek, de context van andere boeken in relatie tot het eerste boek en uiteindelijk de context van de samenleving, de tijd en de wereld waarin het boek gelezen wordt. Naargelang de context verandert, verschuift ook de betekenis van een woord of een tekst.

Abu_Hurayrah
11-11-10, 23:31
God is groot, waarom zou hij de wereld niet kunnen geschapen hebben door middel van evolutie ?

Kweenie, ik ontken het niet, noch bevestig ik het. Ik zit er niet echt mee, jij wel?


Je bedoelt dat de context waarin een woord gebruikt wordt de betekenis ervan scherper stelt. Je hebt de context die een gehele zin is. Je hebt de context van een paragraaf of een hoofdstuk van een boek, de context van het gehele boek, de context van andere boeken in relatie tot het eerste boek en uiteindelijk de context van de samenleving, de tijd en de wereld waarin het boek gelezen wordt. Naargelang de context verandert, verschuift ook de betekenis van een tekst.

Klopt. Als we het dan toch over de Koran hebben, de Koran wordt afgezien van zijn eigen uitleg en specificering van zaken, van de ene vers met de andere vers door een talrijk boeken met overleveringen en uitspraken van de Profeet salAllahu 'alayhi wa salam en zijn metgezellen. Zodanig dat er geen ruimte hoeft te zijn voor onduidelijkheden met metaforen, behalve daar waar Allah Zegt dat het om een metafoor gaat.

Marsipulami
11-11-10, 23:58
Kweenie, ik ontken het niet, noch bevestig ik het. Ik zit er niet echt mee, jij wel?

Tja, er worden elk jaar kilo's boeken geschreven door moslims die menen dat de evolutietheorie in strijd is met de koran. Terwijl 99,99% van de wetenschappers de evolutietheorie onderschrijven als een zeer waardevolle theorie. Het zou de geloofwaardigheid van de islam ten goede komen als moslims hun strijd tegen de evolutietheorie zouden stoppen.



Klopt. Als we het dan toch over de Koran hebben, de Koran wordt afgezien van zijn eigen uitleg en specificering van zaken, van de ene vers met de andere vers door een talrijk boeken met overleveringen en uitspraken van de Profeet salAllahu 'alayhi wa salam en zijn metgezellen. Zodanig dat er geen ruimte hoeft te zijn voor onduidelijkheden met metaforen, behalve daar waar Allah Zegt dat het om een metafoor gaat.

Je hebt overleveringen die betrouwbaar en onbetrouwbaar zijn, je hebt overleveraars die ook maar mensen zijn en fouten en vergissingen begaan.

En je hebt behalve de textuele context ook nog de tijd, de cultuur, de omringende maatschappij die aan een tekst zijn betekenis helpen geven.

Sommige islambaschers verwijzen naar koranteksten die niet fraai klinken in de oren van andersdenkenden. Verstandige moslims zeggen dan dat die verzen uit hun context gerukt zijn, met name verwijzen betreffende teksten naar een context van oorlog. Dat deze citaten niet gelden in vredestijd enz. Daarmee geven ze aan dat de juiste interpretatie van de koran een onophoudelijk proces is waarbij naar gelang de historische en culturele context telkens opnieuw moet gezocht worden naar de juiste betekenis van een tekst. De juiste interpretatie van de koran is dus nooit af.