PDA

Bekijk Volledige Versie : Robot wast patiënten



Marsipulami
13-11-10, 11:09
Robot wast patiënten

YouTube - Towards an Assistive Robot that Autonomously Performs Bed Baths for Patient Hygiene


Onderzoekers van het Amerikaanse Georgia Instituut voor Technologie hebben een robot ontworpen die gebruikt wordt om ziekenhuispatiënten te wassen. Cody gebruikt een camera en een laser om gegevens te verzamelen over de persoon die gewassen moet worden en gaat vervolgens aan de slag.

Krachten doseren
Voornaamste opdracht voor Cody is dat hij zijn krachten moet doseren. Drukt de robot de spons te hard op de huid van de patiënt, dan doet hij hem of haar misschien pijn. Drukt de robot te zacht, dan wordt een patiënt niet terdege gewassen.

Hoofdonderzoeker Chih-Hung King liet zichzelf wassen door de robot. "In het begin voelde ik me een beetje gespannen, maar dat ging al snel over", zegt King. "De robot heeft me geen pijn gedaan."

Besparingen
De robot kan ingezet worden in ziekenhuizen en bejaardenhuizen. Hierdoor heeft het menselijke personeel tijd voor andere werkzaamheden en zijn er minder mensen nodig in de zorg.

Schaamte
Een bijkomend voordeel van de wasrobot is dat veel mensen niet graag een sponsbad krijgen van een mens, omdat ze zich dan misschien zouden schamen. Ook is een wasrobot mogelijk hygiënischer. (eb)

Marsipulami
13-11-10, 11:12
Moet nog wat aan gesleuteld worden voordat het systeem helemaal operationeel is.

Eric de Blois
13-11-10, 22:59
Geweldig! Alleen zou zo'n robot misschien een wat menselijker uiterlijk kunnen krijgen. Wel graag licht getint met een donker krullend haar en kort rokje.

Marsipulami
14-11-10, 11:24
Geweldig! Alleen zou zo'n robot misschien een wat menselijker uiterlijk kunnen krijgen. Wel graag licht getint met een donker krullend haar en kort rokje.


Zo eentje misschien


YouTube - Cute J-Girl Robot in Tokyo, Japan