PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nieuwe dictatuur Irak in de maak'



Redactie1
13-11-10, 19:42
BAGDAD - De Iraakse oud-premier Iyad Allawi verwacht dat de nieuwe regering van nationale eenheid er niet komt.





Allawi zei vrijdag (lokale tijd) in een interview met de Amerikaanse nieuwszender CNN dat hij zeker geen zitting zal nemen in het aanstaande kabinet van premier Nuri al-Maliki.

Allawi leidde donderdag een groep van zestig parlementariërs van zijn seculiere blok Iraqiya weg uit het parlement, nadat hij eerder in de week nog een akkoord had bereikt over het delen van de macht met onder anderen de partijenbond Rechtsstaat van al-Maliki. Allawi stelt dat zijn rivaal al-Maliki beloften niet is nagekomen.



''Dit is een nieuwe dictatuur in de maak in Irak'', aldus Allawi.



Marionetten

''Wij willen geen marionetten worden van een regering die de wil van het volk niet respecteert, die de deling van macht niet respecteert''. De Iraqiya-leider vreest oplopende spanningen en nog meer geweld in Irak.

Allawi zou een nieuw in te stellen raad voor strategisch beleid gaan leiden. Dit orgaan, voorgesteld door de Verenigde Staten, zou verregaande macht krijgen om al-Maliki te controleren.



Saddam Hussein

Verder zouden vier leden van Iraqiya, die een verleden zouden hebben in de Baath-partij van de in 2003 afgezette dictator Saddam Hussein, van een zwarte lijst worden gehaald, zodat ze weer politiek actief zouden kunnen worden. Allawi stelt nu dat al-Maliki zich niet houdt aan de gemaakte afspraken.



De politiek in Irak verkeert al sinds de verkiezingen in maart in een impasse. Tijdens de door aanslagen geteisterde stembusgang werd het seculier georiënteerde en door veel soennieten gesteunde Iraqiya de grootste partij met 91 zetels. De partijenbond Rechtsstaat haalde 89 zetels.



Coalitie

In de daarop volgende acht maanden slaagden al-Maliki en Allawi er niet in een coalitie achter zich te krijgen. Recent nam het geweld weer toe, waarna er deze week eindelijk een oplossing leek te komen voor de patstelling.



De uitlatingen van Allawi duiden erop dat er nog lang geen nieuwe regering in zicht is in Irak. ''Wij denken dat het concept van machtsdeling nu dood is'', aldus Allawi tegen CNN. Hij zei verder dat hij denkt aan het formeren van een nieuw oppositieblok in het parlement.

© ANP





'Nieuwe dictatuur Irak in de maak' | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/buitenland/2378023/...k-in-maak.html)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Eric de Blois
13-11-10, 22:54
Dictaturen zijn binnen theocratische culturen een heel vanzelfsprekend verschijnsel. Laat ze vooral lekker hun gang gaan.

Olive Yao
13-11-10, 23:01
Ha Eric,

Ik weet niet wat ik van dit bericht moet denken. Lijkt me wel gepast om er niet blind op af te gaan. Wie weet is er een andere lezing.

Eric de Blois
13-11-10, 23:07
Ha Eric,

Ik weet niet wat ik van dit bericht moet denken. Lijkt me wel gepast om er niet blind op af te gaan. Wie weet is er een andere lezing.

Ach ik vind het niet zo relevant of het al dan niet waar is. Wij moeten ons niet willen bemoeien met dat soort landen. Daar komt overwegend ellende van.

mark61
14-11-10, 02:31
Dictaturen zijn binnen theocratische culturen een heel vanzelfsprekend verschijnsel. Laat ze vooral lekker hun gang gaan.

Wat is een theocratische cultuur in vredesnaam? Waar zie jij er een?

Irak heeft altijd een seculier bewind gehad.

Hoe zeg je 'je lult er maar wat op los' in het Spaans?

Eric de Blois
14-11-10, 22:29
Wat is een theocratische cultuur in vredesnaam? Waar zie jij er een?

Irak heeft altijd een seculier bewind gehad.

Hoe zeg je 'je lult er maar wat op los' in het Spaans?

Nada que ver, lo que estás diciendo; of in volkstaal: hablas pura mierda; of hablas huevadas (Chile).

De regering Sadam was inderdaad seculier. Maar de meerderheid het volk zeker niet... De regering is niet representatief voor de cultuur en wil van het volk. Ik had het ook over de cultuur en niet over het bewind.

¿Entendiste huevón?

Spoetnik
15-11-10, 15:33
Ha Eric,

Ik weet niet wat ik van dit bericht moet denken. Lijkt me wel gepast om er niet blind op af te gaan. Wie weet is er een andere lezing.

Tuurlijk is er een andere reden. Allawi is boos omdat hij niet verkozen is tot de nieuwe president, maar Jalal Talabani.

Pizzaman
15-11-10, 16:02
Een nieuwe dictatuur? was de ouwe al weer op dan?

mark61
15-11-10, 18:09
Tuurlijk is er een andere reden. Allawi is boos omdat hij niet verkozen is tot de nieuwe president, maar Jalal Talabani.

Premier. Hij heeft tenslotte de verkiezingen gewonnen, zij het nipt. De president is een uithangbord zonder macht.

mark61
15-11-10, 18:12
Maar de meerderheid het volk zeker niet...

Hoe weet jij dat, cabron? Je hebt er een studie van gemaakt? Paar miljoen Iraki's geïnterviewd? De kiezers hebben overwegend op religieuze partijen gestemd?

Hablas pura mierda.

Blijkbaar heb je nog niet je voordeel gedaan met die uitgebreide literatuurlijst die ik voor je had samengesteld. Ik had het kunnen weten.

Spoetnik
15-11-10, 18:23
Premier. Hij heeft tenslotte de verkiezingen gewonnen, zij het nipt. De president is een uithangbord zonder macht.

Wel, dat wilde hij oorspronkelijk ja. Maar de aanleiding van dit interview was dat hij het presidentschap ook niet kreeg, zie http://www.allvoices.com/contributed-news/7275824-u-s-pressing-for-allawi-to-be-president-of-iraq-coalition-govt-still-a-long-way-off-

mark61
15-11-10, 18:25
Wel, dat wilde hij oorspronkelijk ja. Maar de aanleiding van dit interview was dat hij het presidentschap ook niet kreeg, zie http://www.allvoices.com/contributed-news/7275824-u-s-pressing-for-allawi-to-be-president-of-iraq-coalition-govt-still-a-long-way-off-

Ja eh hij moet niet denken dat ie om de Koerden heen kan :hihi:

Eric de Blois
15-11-10, 19:17
Hoe weet jij dat, cabron? Je hebt er een studie van gemaakt? Paar miljoen Iraki's geïnterviewd? De kiezers hebben overwegend op religieuze partijen gestemd?

Zijn kranten en boeken onbetrouwbaar?


Hablas pura mierda.

Gracias


Blijkbaar heb je nog niet je voordeel gedaan met die uitgebreide literatuurlijst die ik voor je had samengesteld. Ik had het kunnen weten.

(...)met die uitgebreide literatuurlijst die ik voor je had samengesteld (...)

Zelfverzekerdheid is nog geen bewijs van gelijk.

super ick
15-11-10, 21:39
In een stammencultuur werkt democratie niet. Er zal altijd onderdrukt worden.
Plus dat het een soort expirimeteerregio voor terrorisme is geworden.