PDA

Bekijk Volledige Versie : Franse regering niet consequent voor Iraakse christenen



HUISBAAS
18-11-10, 09:05
Frankrijk heeft een luchtbrug geopend met Bagdad, om christelijke slachtoffers van een aanslag op te vangen. De humanitaire actie roept niet louter positieve reacties op. Volgens critici wil Parijs ’de schande van de uitzettingen van Roma’ wegpoetsen

Pierre Henry is algemeen directeur van France Terre d’Asile, een organisatie die in Frankrijk de asielzoekerscentra beheert. Hij heeft zijn bedenkingen over de voorkeursbehandeling voor Iraakse christenen.

Wat zit u dwars?
„De regering is niet consequent: Frankrijk telt honderden, zo niet duizenden asielzoekers voor wie geen plaats is in de opvangcentra die allemaal uit hun voegen barsten. Ga maar eens kijken bij het metrostation Porte de la Chapelle in Parijs, daar slapen elke nacht zeventig mensen uit de hoorn van Afrika, dat is een schandaal.’’

Bij veel asielzoekers is niet duidelijk of zij recht hebben op een status, bij de Iraakse christenen is geen enkele twijfel over de vraag of zij worden vervolgd om wat ze zijn. Verdienen zij geen voorrang?

„Maar het is niet aan ons om te beoordelen of al die anderen op straat in aanmerking komen voor asiel of niet. Wij moeten deze Iraakse christenen opvangen, dat staat buiten kijf. Ik zeg alleen dat de procedures en de opvang voor iedereen open moeten staan. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat vluchtelingen zo geweldig werden ontvangen, ik zou dat voor iedereen wensen. Bovendien: het fanatisme in Irak raakt iedereen even hard.”

De regering vindt dat iemand die door een vreselijk toeval het slachtoffer wordt van een aanslag op een markt in een andere situatie verkeert dan iemand die in een kerk zit en wordt aangevallen omdat hij christen is.

„Hoe moet je meten wie daar meer gevaar loopt? Ik zou daar zo niets over durven zeggen. Nogmaals, het is evident dat we ze moeten ontvangen. Maar het recht hoort voor iedereen gelijk te zijn.”

Trouw.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Paris.Casa
22-11-10, 22:37
Discrimination positive...

As Mitterand (son) used to claim : "Paris is the capital of the Arab World".

Welcome to our Arab brothers. Welcome home :rolleyes: Community is growing.