PDA

Bekijk Volledige Versie : iksnaphetnogsteedsniet!

Mara
21-07-02, 22:08
Ik lees in interviews met jonge moderne moslima's dat zij de koran anders interpreteren dan dat het al die eeuwen is gedaan en dat komt doordat weinig mensen de koran niet zelf (konden) lezen maar zich laten voorlichtendoor anderen (of de hadiths). Hier op het prikbord lees ik soms meningen die er lijnrecht tegenover staan. Ik ben Nederlandse en wil graag meer weten over de Islam maar sommige geluiden zijn zo tegenstrijdig.

Mafkees
21-07-02, 22:09
Mara,

Volg je eigen weg,
laat je leiden door je gevoel,
geloof in Allah de Alwetende
heb vertrouwen in zijn wijsheid,
heb vertrouwen in jezelf,
en Incha allah Zul ook jij het Licht zien.

Gegroet Al3arbi Lama.....

Muslimaah
21-07-02, 22:25
Geplaatst door Mara
Ik lees in interviews met jonge moderne moslima's dat zij de koran anders interpreteren dan dat het al die eeuwen is gedaan en dat komt doordat weinig mensen de koran niet zelf (konden) lezen maar zich laten voorlichtendoor anderen (of de hadiths). Hier op het prikbord lees ik soms meningen die er lijnrecht tegenover staan. Ik ben Nederlandse en wil graag meer weten over de Islam maar sommige geluiden zijn zo tegenstrijdig.

Wat is modern..?

Een leek doet toch ook geen diagnose van een patient, omdat hij /zij kan lezen..

:) Mara, ik heb een cursus gevolgd over de verzameling en classificering van overleveringen , en ik stond versteld van de methodiek, de nauwkeurigheid, en de GROTE deelname van vrouwelijke islm theologen !! Ze gaven les !!

Ik ken n titel van n leesbaar boekje, en dat ga ik zo gauw ik het gevonden en opgezocht heb hier voor je plaatsen.

Om in staat te zijn, belangrijke van levensbelange beslissingen uit de Koran af te leiden, moet je niet alleen de taal kennen, maar de geschiedenis van de openbaringen, het leven van de profeet, elke factor op zich is n wetenschap, en bovenal ook de overleveringen en hun classificeringen..hugeeee..

Een vertaling is niet voldoende en bovenal ook niet competent.

Interpretatie moet uiterst nauwkeurig genomen worden, en dat gestoethaspel hiero op maroc.nl is echt niet de manier waarop moslims met kennis omgaan met deze bronnen, werkelijk niet.

Wij als moslims op dit forum, kennen het minieme van het minieme, en dat vind ik op zich jammer, omdat we jou in de war brengen.

Misschien dat je met iemand, die ik zelf heel betrouwbaar acht wil corresponderen via mail, het is een student van de Azhar Universiteit in Egypte, hij spreekt heel goed engels, en hij promoveert in Nl aan de Leidse Univ.

Als je dat werkelijk wil, dan kan ik je zn mail adres toesturen via n pm.

Mocht je daartoe geroepen voelen uiteraart.

Stuur me n pm als je het wil.

Meusli

Mijn oprechte excuses voor de verwarring die wij hier op maroc.nl omtrent de Islam, zaaien.

Simon
22-07-02, 09:29
Geplaatst door Mara

In al die eeuwen is de Koran ook steeds anders geinterpreteerd. Zo kan je Islamitische filosofen van 1000 jaar geleden lezen die nu nog steeds modern overkomen maar ook hedendaagse interpretaties die niet geschikt lijken voor deze tijd.
Er zijn stromingen binnen de Islam die zeggen dat lang geleden ook qua interpretatie het laatste woord over de Islam gezegd is. Er zijn ook stromingen die zeggen dat iedere tijd zijn eigen interpretatie nodig heeft.
Verder ben ik het met Al3arbi eens die zegt dat je daar je eigen weg in moet volgen. Juist dat eigen zoeken en nadenken daarover heeft een functie.

Simon

adib
22-07-02, 15:45
Toen ik me in het christendom moest verdiepen was ik slachtoffer van precies dezelfde verwarring. Ik heb types meegemaakt die varieerden van gereformeerd-buiten-hersteld-verband-artikel-31-zwarte-kousen, die hun kinderen niet tegen polio willen inenten, tot ultra-linkse katholieken van het geitenwollen sokken-type, die eigenlijk niet eens meer in God geloofden maar zich toch hardnekkig ‘katholiek’ bleven noemen.
De journalist Joris Luyendijk (nu correspondent van het journaal in Jeruzalem trouwens) heeft in zijn boekje ‘Een tip van de sluier’ de Islam gedefinieerd als ‘een samenstel van begrippen die voor alle moslims een belangrijke betekenis hebben, maar waarvan de betekenis per moslim sterk kan verschillen’ (of woorden van gelijke strekking). Bij moslims wekt zo’n definitie stomme verbazing, maar voor buitenstaanders is het misschien wel een zienswijze die kan helpen.
Mijn vader heeft me ooit het volgende geleerd: religie is een taal (en wel de taal van de verliefden). Mensen spreken verschillende talen. Sommige dingen kun je in de ene taal iets makkelijker verwoorden dan in de andere. Maar uiteindelijk kan iedere taal datgene zeggen wat nodig is. Tussen mensen die één moedertaal spreken zijn er grote verschillen, sommigen spreken hun moedertaal slecht, anderen goed; de één is dichter, de ander journalist, de derde boekhouder; de één praat veel en zegt niks, de ander praat weinig en zegt veel. Uiteindelijk is de vraag niet welke taal je het beste spreken kunt, het is belangrijk wat je met je taal zegt.

Adib

Mara
25-07-02, 12:37
Dank je wel voor de reacties. Moslima heeft gelijk ik moet niet verwachten hier op deze site veel te leren over de Islam dat kan ik beter bij andere instanties doen.

Groeten Mara

Chatoloog
25-07-02, 17:54
Geplaatst door Mara
Dank je wel voor de reacties. Moslima heeft gelijk ik moet niet verwachten hier op deze site veel te leren over de Islam dat kan ik beter bij andere instanties doen.

Groeten Mara

inderdaad
een leer pak je bij de wortels en als je de basis kent en de vertakkingen begrijpt dan kun je een standpunt hebben waarmee je alle kwestities kan benaderen

sjo
25-07-02, 22:49
Goedzo Mara.....inderdaad, die zoektocht is belangrijk.

En ook dat je die tocht reeds in je jeugd aanvangt. Was het God zelf niet die zij : "wie Mij vroeg zoekt zal Mij zeker vinden"

groeten
sjo

a-Salafi
25-07-02, 23:58
Geplaatst door Mara

Groeten Mara

Hallo Mara,

Ik heb een adviesje voor je. Onderstaand vind je 2 links. Beluister m.b.v. Realplayer de lezing en maak zelf een keuze.

De lezing handelt over een Metgezel (Salmaan al Farisee) van de Profeet (sallallahu 'alaihi wa sallam), die er alles voor over had om achter de waarheid te komen. Na lang een lange zoektocht is hij terecht gekomen bij Mohammed, de Laatste Boodschapper van Allah. Heel ontroerend en vele lessen bevattend

http://www.troid.org/new/audio/abuusamah/salmaan.ram

http://www.troid.org/new/audio/abuusamah/salmaanb.ram