PDA

Bekijk Volledige Versie : Met 130 km wordt de lucht te vuil



mark61
20-11-10, 14:35
NRC Gepubliceerd: 20 november 2010 09:30 | Gewijzigd: 20 november 2010 09:30
Door een onzer redacteuren

Den Haag, 20 nov. De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur kan ervoor zorgen dat de Europese luchtkwaliteitseisen niet worden gehaald. Harder rijden kan ook leiden tot meer verkeersslachtoffers.

Dat blijkt uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu, CDA) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Uit het rapport blijkt ook dat meer mensen last hebben van geluidshinder.

Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft op verzoek van het kabinet de gevolgen van het regeerakkoord voor de leefomgeving bekeken. Uit het rapport blijkt dat het kabinet-Rutte op het gebied van milieu en natuur veel Europese eisen en afspraken niet haalt.

Zo komt het aandeel duurzame energie in Nederland in 2020 op 9 procent uit, veel minder dan de kabinetsdoelstelling én de Europese eis van 14 procent. Dat streven is overigens al lager dan de 20 procent die het vorige kabinet onder leiding van Balkenende wilde halen.

Verder haalt het kabinet Europese natuurafspraken niet. Nederland moet Natura2000-gebieden (door Europese natuurwetgeving aangewezen gebieden) beschermen, maar die liggen vooral in de Ecologische Hoofdstructuur en juist daarop wil het kabinet-Rutte bezuinigen. Ook de biodiversiteitsdoelen komen door die bezuiniging in het gedrang. Door een bezuiniging op de verbetering van oppervlaktewater gaat de waterkwaliteit in Nederland niet snel genoeg omhoog.

Staatssecretaris Atsma wilde het rapport aanvankelijk niet naar de Kamer sturen om dat het om een eerste analyse gaat. Een nadere uitwerking van de maatregelen uit het regeerakkoord volgt later. Maar de oppositie in de Tweede Kamer drong de afgelopen maanden aan op „een groene doorrekening” van de kabinetsplannen. Pas na nieuwe druk vanuit de Tweede Kamer in een debat afgelopen donderdag gaf staatssecretaris Atsma toe. In een brief aan de Kamer schrijft hij dat „eerst meer zicht nodig is op concrete maatregelen en verdere uitwerkingen van het regeerakkoord”.

MaarVolgens de oppositie is duidelijk waar het kabinet heen wil. Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks: „Dit kabinet koerst willens en wetens af op een confrontatie met Europa. Maar Europese afspraken zijn niet vrijblijvend.”

Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) stelt dat veel mensen juist aan die Europese normen hun bescherming ontlenen. „Neem mensen die langs de snelweg wonen. Als er straks 130 kilometer per uur wordt gereden, zitten die mensen in viezere lucht.”

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het rapport „schokkend”. Ze zegt: „Dit kabinet lapt het groene beleid aan zijn laars.”

John2
20-11-10, 15:09
Weer zo een onzin verhaal van links die geen rekening houd met de bevolkings dichtheid van Nederland, verder rijdt Nederland veel wagens op LPG en Benzine die minder vervuiling veroorzaken dan diesel wagens.
Ook zal de verhoging van de maximum snelheid het aantal file's doen afnemen en is er geen rekening gehouden met de technische gegevens dat een hetere motor een betere en volledige verbranding geeft en dat de wagens voldoen aan een betere technologie zodat een hogere snelheid geen nadelige gevolgen heeft voor de natuur.
Zo heeft bijvoorbeeld mijn auto uit 2008 een betere verbranding door electronice inspuiting een lagere verbruik dan een wagen van voor 2000, dus zou de lucht vervuiling een probleem zijn haal dan de oude auto's en vrachtwagens van de weg en leer de mensen economisch rijden, rustig optrekken, je wagen laten uitlopen als het stoplicht op roodstaat, enz.

tanger'73
21-11-10, 21:53
fijnstof emissies is een ernstig probleem voor mensen met luchtwegen klachten. En dit deel van de wereld laat op radarbeelden al goed zien hoe vuil de concentratie lucht hier wel niet is.

mark61
21-11-10, 21:55
fijnstof emissies is een ernstig probleem voor mensen met luchtwegen klachten. En dit deel van de wereld laat op radarbeelden al goed zien hoe vuil de concentratie lucht hier wel niet is.

In NL is die op diverse plekken constant boven de wettelijke norm. Best bewaarde 'geheim' van NL.

mark61
21-11-10, 21:56
Weer zo een onzin verhaal van links die geen rekening houd met de bevolkings dichtheid van Nederland, verder rijdt Nederland veel wagens op LPG en Benzine die minder vervuiling veroorzaken dan diesel wagens.
Ook zal de verhoging van de maximum snelheid het aantal file's doen afnemen en is er geen rekening gehouden met de technische gegevens dat een hetere motor een betere en volledige verbranding geeft en dat de wagens voldoen aan een betere technologie zodat een hogere snelheid geen nadelige gevolgen heeft voor de natuur.
Zo heeft bijvoorbeeld mijn auto uit 2008 een betere verbranding door electronice inspuiting een lagere verbruik dan een wagen van voor 2000, dus zou de lucht vervuiling een probleem zijn haal dan de oude auto's en vrachtwagens van de weg en leer de mensen economisch rijden, rustig optrekken, je wagen laten uitlopen als het stoplicht op roodstaat, enz.

imbeciel2

tanger'73
21-11-10, 22:01
In NL is die op diverse plekken constant boven de wettelijke norm. Best bewaarde 'geheim' van NL.


inderdaad en hele provincies werken daaraan mee, zoals provincie zeeland met haar fosforfabriek thermpos. En de bevolking maar wijsmaken dat het alemaal wel meevalt.

Pizzaman
21-11-10, 22:13
Laten we ons nu eens realiseren dat, wanneer het in Duitsland gewoon 'voll gaaaaaasssss' is,
het niet opschiet wanneer we hier de boel naar de bliksem blijven helpen
door weer het liefste jongetje van de klas te spelen.
Frankrijk is al jaren 130.

Sure, straks vervuilt geen enkele transportonderneming nog. Allemaal failliet.
Gezien de Appie Heijn toch moet leveren, dan maar vieze Poolse stinkvrachtwagens?
Laat ze eens nadenken...

En bijvoorbeeld die belachelijke extra wegenbelasting op LPG afschaffen!

Natuurlijk hebben we hier extra vervuiling. De bevolkingsdichtheid is relatief veel hoger.
Hou dan maar op met het importeren van mensen. Ook goed voor het milieu...

tanger'73
21-11-10, 22:52
over die snelheid nog. Wat mij betreft gooi maar zelfs naar 160 km, dat milieu is toch al naar de klote.

John2
21-11-10, 22:58
imbeciel2

inplaatst van schelden leg eens uit waarin ik ongelijk heb?

Carolus1
21-11-10, 23:03
Een oorzaak van de opwarming is de sterke reductie van roetdeeltjes.
Afschaffen die roetfilters dus.

Vloeken in de milieukerk, dat weer wel.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

naam
22-11-10, 08:06
Ach, zolang men zijn/haar longen nog mag asfalteren met behulp van sigaretten valt dit wel mee.

sidi bibi
22-11-10, 09:01
Weer zo een onzin verhaal

en is er geen rekening gehouden met de technische gegevens dat een hetere motor een betere en volledige verbranding geeft

Denk je echt dat er verschil zit in de temperatuur van een automotor die resp 30, 130 of 180 rijdt?

super ick
22-11-10, 09:24
NRC Gepubliceerd: 20 november 2010 09:30 | Gewijzigd: 20 november 2010 09:30
Door een onzer redacteuren

Den Haag, 20 nov. De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur kan ervoor zorgen dat de Europese luchtkwaliteitseisen niet worden gehaald. Harder rijden kan ook leiden tot meer verkeersslachtoffers.

Dat blijkt uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu, CDA) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Uit het rapport blijkt ook dat meer mensen last hebben van geluidshinder.

Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft op verzoek van het kabinet de gevolgen van het regeerakkoord voor de leefomgeving bekeken. Uit het rapport blijkt dat het kabinet-Rutte op het gebied van milieu en natuur veel Europese eisen en afspraken niet haalt.

Zo komt het aandeel duurzame energie in Nederland in 2020 op 9 procent uit, veel minder dan de kabinetsdoelstelling én de Europese eis van 14 procent. Dat streven is overigens al lager dan de 20 procent die het vorige kabinet onder leiding van Balkenende wilde halen.

Verder haalt het kabinet Europese natuurafspraken niet. Nederland moet Natura2000-gebieden (door Europese natuurwetgeving aangewezen gebieden) beschermen, maar die liggen vooral in de Ecologische Hoofdstructuur en juist daarop wil het kabinet-Rutte bezuinigen. Ook de biodiversiteitsdoelen komen door die bezuiniging in het gedrang. Door een bezuiniging op de verbetering van oppervlaktewater gaat de waterkwaliteit in Nederland niet snel genoeg omhoog.

Staatssecretaris Atsma wilde het rapport aanvankelijk niet naar de Kamer sturen om dat het om een eerste analyse gaat. Een nadere uitwerking van de maatregelen uit het regeerakkoord volgt later. Maar de oppositie in de Tweede Kamer drong de afgelopen maanden aan op „een groene doorrekening” van de kabinetsplannen. Pas na nieuwe druk vanuit de Tweede Kamer in een debat afgelopen donderdag gaf staatssecretaris Atsma toe. In een brief aan de Kamer schrijft hij dat „eerst meer zicht nodig is op concrete maatregelen en verdere uitwerkingen van het regeerakkoord”.

MaarVolgens de oppositie is duidelijk waar het kabinet heen wil. Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks: „Dit kabinet koerst willens en wetens af op een confrontatie met Europa. Maar Europese afspraken zijn niet vrijblijvend.”

Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) stelt dat veel mensen juist aan die Europese normen hun bescherming ontlenen. „Neem mensen die langs de snelweg wonen. Als er straks 130 kilometer per uur wordt gereden, zitten die mensen in viezere lucht.”

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het rapport „schokkend”. Ze zegt: „Dit kabinet lapt het groene beleid aan zijn laars.”

Je kunt op je klompen aanvoelen dat de vooruitgang op technisch gebied meer van invloed is op de uitstoot van fijnstof dan de keuze tussen 120 en 130 rijden.
Een gemiddelde dieselmotor heeft 20 keer minder uitstoot dan 10 jaar geleden.
De aanschaf van zuinige kleine auto's is vooral het laatste jaar enorm toegenomen.
Alle automerken kunnen label A auto's leveren.
Hybridetechniek maakt 1:20 makkelijk haalbaar.
Opel Ampera staat voor 2011 op de kalender: 1,6 ltr per 100 km.

Al deze veranderingen zijn van veel grotere invloed dan het verschil van die 10 km. Bovendien zijn de plekken waar 130 gereden mag worden maar schaars. Ik neem aan dat rond de grote steden de limiet gewoon 80 blijft.
Uiteraard neemt de concentratie fijnstof toe op plekken waar het erg druk is. Op die plaatsen geldt, door die drukte, vaak al een snelheidsbeperking en die blijft gewoon bestaan.

Die 130 gaat dus maar op beperkte schaal gereden worden, op een beperkt aantal plaatsen, door een beperkt aantal mensen (PvdA en GL-stemmers rijden immers overal, altijd 80 km/u nietwaar? :stout: )

Het valt me wel op hoe die milieudiscussie altijd gekaapt wordt door Groen Links. Een partij die nog nooit verantwoordelijkheid heeft hoeven dragen.
Talloze malen hebben ze er keihard naast gezeten op het gebied van milieu. Wie herinnert zich de zure regen nog die onze bomen ging slopen?

Femke Halsema was warm pleitbezorgster voor de plannen om grote SUV en JEEPS te weren uit de binnensteden.
Tot ze er achter kwam dat ze met haar nostalgische oude busje liefst 60! keer meer vervuilde dan een moderne SUV. En maar blijven schreeuwen over anderen en principes. Wat zij al die jaren onnodig vervuild heeft maakt ze haar hele leven niet meer goed.

Die Europese regelgeving is voor een dichtbevolkt landje als Nederland zeer moeilijk te halen. Teveel concentraties van industrie en steden en te weinig grondoppervlak om dat met natuurgebieden te compenseren. Leg bv. PArijs, Londen of het Ruhrgebied eens over de kaart van Nederland heen en je krijgt hetzelfde beeld. Alleen hebben die landen de mazzel dat ze voldoende natuur hebben om te compenseren.

BTW wie houden de schone moderne kerncentrales tegen? Waarom moest er op de Maasvlakte onlangs en nieuwe kolencentrale neergezet worden?

Joesoef
22-11-10, 10:23
Die 130 is natuurlijk gewoon gezwam. Bijna Nergens in NL lenen de wegen zich om veilig 130 te reiden en die 10 km verschil op zo een klein stukje worden direct teniet gedaan door de stremmingen elders. Enige wat het oplevert is een gevoel. Boeiend. Ergerlijke is dat gezwam over iets wat eigenlijk gezwam is en alleen om het gevoel draait van een paar blikliefhebbers.

super ick
22-11-10, 10:35
Die 130 is natuurlijk gewoon gezwam. Bijna Nergens in NL lenen de wegen zich om veilig 130 te reiden en die 10 km verschil op zo een klein stukje worden direct teniet gedaan door de stremmingen elders. Enige wat het oplevert is een gevoel. Boeiend. Ergerlijke is dat gezwam over iets wat eigenlijk gezwam is en alleen om het gevoel draait van een paar blikliefhebbers.


Inderdaad, een druppel op een gloeiende plaat. Begrijp niet waar GL zich druk over maakt.

Witte78
22-11-10, 10:41
Die 130 is natuurlijk gewoon gezwam. Bijna Nergens in NL lenen de wegen zich om veilig 130 te reiden en die 10 km verschil op zo een klein stukje worden direct teniet gedaan door de stremmingen elders. Enige wat het oplevert is een gevoel. Boeiend. Ergerlijke is dat gezwam over iets wat eigenlijk gezwam is en alleen om het gevoel draait van een paar blikliefhebbers.

Elke mogelijkheid om het gevoel van mensen te verbeteren moet je aangrijpen, zeker als het geen negatieve consequenties heeft. Ik snap eigenlijk niet waarom iemand er tegen zou kunnen zijn.

knuppeltje
22-11-10, 10:45
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand er tegen zou kunnen zijn.

Daar kom je nog wel achter als hierdoor het aantal ernstige aanrijdingen sterk stijgt.

Sjarlus
22-11-10, 10:59
Ook zal de verhoging van de maximum snelheid het aantal file's doen afnemen
:haha:
Ja, we zijn zo snel waar we zijn moeten dat files niet de kans krijgen om te ontstaan.

Joesoef
22-11-10, 11:11
Elke mogelijkheid om het gevoel van mensen te verbeteren moet je aangrijpen, zeker als het geen negatieve consequenties heeft. Ik snap eigenlijk niet waarom iemand er tegen zou kunnen zijn.

Negative gevolgen genoeg, meer ongelukken meer geluidsoverlast, de investeringen om eea mogelijk te maken en je schiet er niets mee op, tijdswinst nihil.

Bofko
22-11-10, 11:18
:haha:
Ja, we zijn zo snel waar we zijn moeten dat files niet de kans krijgen om te ontstaan.

:D Een andere oplossing voor het fileprobleem is minder wegen. Met alleen een A2 in Nederland ben je snel klaar met je filemeldingen.

Witte78
22-11-10, 11:23
Ik lees in dat bericht vooral "kan" en "kan". Alles kan. Ik denk dat het in de praktijk vooral betekent dat men minder boetes krijgt voor het rijden van 123km/u op sommige stukken. Er zijn genoeg plaatsen waar geen bebouwing is (dus geen overlast). En meer ongelukken vindt ik een slecht argument. 80 is nog veiliger. 50 nog veiliger. 10 nog veiliger. Ik geloof niet dat 130 in significant meer ongelukken resulteert, zeker gezien het feit dat auto's de laatste jaren veel veiliger zijn geworden.

Maar goed, ik reed regelmatig in de avond de volledige A1, ik vind in die situatie 130 makkelijk kunnen (en dat reed ik meestal ook minimaal).

super ick
22-11-10, 11:42
Gezien de politieke verhoudingen zou ik toch een volle rechterbaan moeten zien met 70-rijders.
Dat is immers de laagst toegestane sneldheid op de snelwegen en je belast er het milieu het minst mee. Minder ongevallen, minder ernstig, minder uitstoot, minder lawaai.

Waarom geven die moralisten niet het goede voorbeeld? Kennelijk planken zij lekker mee. Intussen de milieumoralist uithangen. Stelletje hypocrieten.

mark61
22-11-10, 11:44
Gezien de politieke verhoudingen zou ik toch een volle rechterbaan moeten zien met 70-rijders.
Dat is immers de laagst toegestane sneldheid op de snelwegen en je belast er het milieu het minst mee. Minder ongevallen, minder ernstig, minder uitstoot, minder lawaai.

Waarom geven die moralisten niet het goede voorbeeld? Kennelijk planken zij lekker mee. Intussen de milieumoralist uithangen. Stelletje hypocrieten.

Weer een stompzinnige opmerking. Wat heb jij vandaag? Die gefrustreerd geraakt van het weekend en nou helemaal gedegenereerd?

Je zult zien dat OV-reizigers meest links zijn. De helft van alle mensen reist per OV. Was je even vergeten zeker, dat dat bestaat. Is waar ook, verdraaid.

naam
22-11-10, 12:05
Enige wat het oplevert is een gevoel. Boeiend.

Daar gaat het om in het leven, gevoel. Dat is boeiend inderdaad. Het afdoen met dat gevoel is niet interessant is veel te makkelijk. Voor jou een stuk blik, voor een ander zijn lust en zijn leven die hij/zij elke dag poetst.

knuppeltje
22-11-10, 12:08
voor een ander zijn lust en zijn leven die hij/zij elke dag poetst.

Yep, een levensgevaarlijk verlengstuk van hun penis.

Niet voor niets dat het meestal mannen zijn die zo hard mogelijk willen racen.

Joesoef
22-11-10, 12:56
Daar gaat het om in het leven, gevoel. Dat is boeiend inderdaad. Het afdoen met dat gevoel is niet interessant is veel te makkelijk. Voor jou een stuk blik, voor een ander zijn lust en zijn leven die hij/zij elke dag poetst.


Als het je niet bevalt moet je maar verhuizen, Duitsland bijvoorbeeld.


Mijn gevoel zegt vrouw thuisblijven, hoofddoek, niet met buurman praten, jij niet luisteren klappen.

Pizzaman
22-11-10, 13:19
Mijn gevoel zegt vrouw thuisblijven, hoofddoek, niet met buurman praten, jij niet luisteren klappen.

Muha, mijn gevoel zegt hierover heel iets anders.

Jij ouwe Mercedes wegdoen, en lopen. Vrouw vrijlaten uit keuken.
Geengrote mond meer hebben tegen schoonmoeder, en ieder jaar kadootje voor vrouw bij moederdag.
Niet meer in theehuis hangen maar helpen met afwas.

Niet bevallen, terug naar zandbak, mag vrouw meenemen :hihi:

Kom op zeg!

reallife
22-11-10, 13:47
Als het je niet bevalt moet je maar verhuizen, Duitsland bijvoorbeeld.


Mijn gevoel zegt vrouw thuisblijven, hoofddoek, niet met buurman praten, jij niet luisteren klappen.


Jouw vrouw slaat vast terug... :ego:

naam
22-11-10, 14:35
Als het je niet bevalt moet je maar verhuizen, Duitsland bijvoorbeeld.


Mijn gevoel zegt vrouw thuisblijven, hoofddoek, niet met buurman praten, jij niet luisteren klappen.

Zie je wel gevoel is belangrijk, ook voor jou. Jouw gevoel zegt wat anders dan mijn gevoel. Duitsland is wel het beste land waar je naar toe zou moeten verhuizen om harder te kunnen rijden. Gelukkig heb ik familie in Duitsland die ik regelmatig bezoek.

Gevoel is een belangrijkere drijfveer dan ratio.

Joesoef
22-11-10, 17:16
Duitsland is wel het beste land waar je naar toe zou moeten verhuizen om harder te kunnen rijden. Gelukkig heb ik familie in Duitsland die ik regelmatig bezoek.


:argwaan:

Sjarlus
22-11-10, 17:36
Jaja die Naam toch. Tokkie avant la lettre.

naam
22-11-10, 17:43
Jaja die Naam toch. Tokkie avant la lettre.

Nou en of met familie in Duitsland en dan harder rijden dan 120 km/u. Joepie. :fpiraat:

Wide-O
22-11-10, 17:44
Gevoel is een belangrijkere drijfveer dan ratio.

Eén twaalfde meer gevoel ook?

naam
22-11-10, 17:54
Eén twaalfde meer gevoel ook?

Yep, ik rijd al altijd 130. :stout:

Wide-O
22-11-10, 17:58
Yep, ik rijd al altijd 130. :stout:

Op de teller, dus ongeveer 121. :fpiraat:

Gevoel is tegen 180 Eau Rouge op het circuit van Francorchamps opgaan. Gemengde gevoelens, zelfs. :hihi:

super ick
22-11-10, 18:28
Weer een stompzinnige opmerking. Wat heb jij vandaag? Die gefrustreerd geraakt van het weekend en nou helemaal gedegenereerd?


Niet lullen Mao61, jou oordeel over mijn posts is niet alleen van vandaag.


Je zult zien dat OV-reizigers meest links zijn. De helft van alle mensen reist per OV. Was je even vergeten zeker, dat dat bestaat. Is waar ook, verdraaid.

Natuurlijk! De linschen maken geen gebruik van de snelwegen. Daarom rijden er op de rechterbaan vrijwel alleen vrachtwagens. Anders zouden zij er natuurlijk massaal tussen gereden hebben. :maf2::maf2::maf2:

John2
22-11-10, 18:59
Denk je echt dat er verschil zit in de temperatuur van een automotor die resp 30, 130 of 180 rijdt?
Zeker weten!!!


:haha:
Ja, we zijn zo snel waar we zijn moeten dat files niet de kans krijgen om te ontstaan.

Simpel rekensommetje het aantal auto's over een stuk snel weg bij 120 of 130 is een verschil van bijna 10%:engel:

tanger'73
22-11-10, 19:00
:D Een andere oplossing voor het fileprobleem is minder wegen. Met alleen een A2 in Nederland ben je snel klaar met je filemeldingen.


De A2 richting Utrecht en vice versa heeft inmiddels al een flinke verbetering van maar liefst 5 rijstroken ondergaan.

John2
22-11-10, 19:05
Niet lullen Mao61, jou oordeel over mijn posts is niet alleen van vandaag.
Natuurlijk! De linschen maken geen gebruik van de snelwegen. Daarom rijden er op de rechterbaan vrijwel alleen vrachtwagens. Anders zouden zij er natuurlijk massaal tussen gereden hebben. :maf2::maf2::maf2:

Zit Mark/Mao61 niet zo te pesten...............:engel:

H.P.Pas
22-11-10, 19:06
Zeker weten!!!



Simpel rekensommetje het aantal auto's over een stuk snel weg bij 120 of 130 is een verschil van bijna 10%:engel:

Te simpel; 10% hogere snelheid -> 20% langere remweg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg).
Meer afstand nodig; minder auto's op een stuk weg.
Netto effect is een capaciteitsvermindering.

John2
22-11-10, 19:19
Te simpel; 10% hogere snelheid -> 20% langere remweg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg).
Meer afstand nodig; minder auto's op een stuk weg.
Netto effect is een capaciteitsvermindering.
Als je iedere 100 m inderdaad afrem is het ook geen 130km per uur maar slechts 90km gemiddeld, we gingen uit van 130km per uur ten opzichte van 120km p/u zonder obstakels die de snelheid remmen.
Remmen veroorzaken juist files immers de tweede wagen moet harder remmen als wagen 1 enz.

tanger'73
22-11-10, 19:24
Te simpel; 10% hogere snelheid -> 20% langere remweg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg).
Meer afstand nodig; minder auto's op een stuk weg.
Netto effect is een capaciteitsvermindering.

En niet te vergeten de reactietijd van sommige mensen, die zelfs bij volle bewustzijn zich als dronkelappen door het verkeer heen slenteren.

naam
22-11-10, 20:31
Op de teller, dus ongeveer 121. :fpiraat:

Gevoel is tegen 180 Eau Rouge op het circuit van Francorchamps opgaan. Gemengde gevoelens, zelfs. :hihi:

I know dat doe ik dus niet.124 on precies te zijn, daarom rijd ik 140 op de teller en 240 in germanie. :stout: ja dat haalt ie op de teller.

sidi bibi
22-11-10, 23:30
Zeker weten!!!

De temperatuur van de motor van je auto is bij alle snelheden dezelfde. Gewoon een onzinverhaal dat hoe harder je rijd, de temperatuur hoger wordt en de effectiviteit van het brandstofgebruik toeneemt. Bij 600 km/uur helemaal gratis.

naam
22-11-10, 23:48
De temperatuur van de motor van je auto is bij alle snelheden dezelfde.

Als je koelsysteem werkt en je rijdt. Bij stilstaan kan ie overkoken als de fan het niet doet. :denk: Dus hoe langzamer hoe warmer, want minder koeling door rijwind. :ego:

John2
22-11-10, 23:48
De temperatuur van de motor van je auto is bij alle snelheden dezelfde. Gewoon een onzinverhaal dat hoe harder je rijd, de temperatuur hoger wordt en de effectiviteit van het brandstofgebruik toeneemt. Bij 600 km/uur helemaal gratis.
Nee kerel de temperatuur van de motor wordt in eerste instantie geregeld door jou termostaat en een voeler die jou fan inschakeld.
Bij 80-90 graden gaat jou termostaat open en blijft de temperatuur op 90 graden gaat jou fan aan voor extra koeling.
Daarna kunnen de temperaturen oplopen tot boven de 100 graden binnen de motor en 97 graden op je koelsysteem terwijl je bedrijfstemperatuur lager is. Juist de temperaturen die hoger zijn en die worden bereikt bij hogere snelheid geven een schonere en volledige verbranding welke beter is voor het millieu.
Vraag het anders even aan Wide-O die veel ervaring heeft met de race techniek.

John2
22-11-10, 23:50
Als je koelsysteem werkt en je rijdt. Bij stilstaan kan ie overkoken als de fan het niet doet. :denk: Dus hoe langzamer hoe warmer, want minder koeling door rijwind. :ego:
A: koop een andere wagen.....
B: Geef hem een beter onderhoud.....
:hihi:

naam
22-11-10, 23:56
A: koop een andere wagen.....
B: Geef hem een beter onderhoud.....
:hihi:

Sinds 15 jaar een leasert, dus das geen probleem meer. :verrassin:

sidi bibi
23-11-10, 00:04
Als je koelsysteem werkt en je rijdt. Bij stilstaan kan ie overkoken als de fan het niet doet. :denk: Dus hoe langzamer hoe warmer, want minder koeling door rijwind. :ego:

Bij normaal functioneren bedoel ik.

sidi bibi
23-11-10, 00:12
Nee kerel de temperatuur van de motor wordt in eerste instantie geregeld door jou termostaat en een voeler die jou fan inschakeld.
Bij 80-90 graden gaat jou termostaat open en blijft de temperatuur op 90 graden gaat jou fan aan voor extra koeling.
Daarna kunnen de temperaturen oplopen tot boven de 100 graden binnen de motor en 97 graden op je koelsysteem terwijl je bedrijfstemperatuur lager is. Juist de temperaturen die hoger zijn en die worden bereikt bij hogere snelheid geven een schonere en volledige verbranding welke beter is voor het millieu.
Vraag het anders even aan Wide-O die veel ervaring heeft met de race techniek.

Denk je nou echt dat die paar graden verschil in verbranding geven. De temperatuur kan naar 110 graden gaan door een overdruksysteem.
O ja, die Wide-O, heeft ie geraced of alleen techniek. Heb zelf zo'n 8 jaar stock-car races gedaan, zo'n 8,2 liter Chrysler motor. Lekker zuipen dat ding. Dat gezeur over milieu.

naam
23-11-10, 00:14
Bij normaal functioneren bedoel ik.

Anyways, de theorie hoe sneller hoe warmer klopt niet. Het is eerder hoe langzamer hoe warmer, want de motor kan dan moeilijker zijn warmte kwijt. In de stad loopt de temperatuur van sportwagens als ferrari vaak hoog op. Op een warme dag in de file krijgen auto's het moeilijk.

sidi bibi
23-11-10, 00:15
Sinds 15 jaar een leasert, dus das geen probleem meer. :verrassin:

De auto van John2:

http://www.autojunk.nl/fotos/volgas-never-die-they-only-get-lower/41495/1

sidi bibi
23-11-10, 00:20
Anyways, de theorie hoe sneller hoe warmer klopt niet. Het is eerder hoe langzamer hoe warmer, want de motor kan dan moeilijker zijn warmte kwijt. In de stad loopt de temperatuur van sportwagens als ferrari vaak hoog op.

Klopt, ook tegen een berg op, lage snelheid. Tis vervelend als het warm is maar verwarming op volle toeren aanzetten geeft enige remedie.

tanger'73
23-11-10, 01:01
Anyways, de theorie hoe sneller hoe warmer klopt niet. Het is eerder hoe langzamer hoe warmer, want de motor kan dan moeilijker zijn warmte kwijt. In de stad loopt de temperatuur van sportwagens als ferrari vaak hoog op. Op een warme dag in de file krijgen auto's het moeilijk.

Da's correct, motorvoertuigen bezitten niet voor niks grillen zodat de rijwind de radiator flink kan doorzeven en het koelsysteem mede ondersteund.

tanger'73
23-11-10, 01:04
De auto van John2:

http://www.autojunk.nl/fotos/volgas-never-die-they-only-get-lower/41495/1


Vandaar dat hij denkt met die enorme snelheid op de teller flink warmte te produceren.

sidi bibi
23-11-10, 01:09
Vandaar dat hij denkt met die enorme snelheid op de teller flink warmte te produceren.

Russisch model, geeft de temperatuur in roebels aan.

Wide-O
23-11-10, 08:58
De temperatuur van de motor van je auto is bij alle snelheden dezelfde. Gewoon een onzinverhaal dat hoe harder je rijd, de temperatuur hoger wordt en de effectiviteit van het brandstofgebruik toeneemt. Bij 600 km/uur helemaal gratis.

Bedoel je watertemperatuur, olietemperatuur of uitlaatgastemperatuur (EGT)?

Watertemperatuur blijft als het goed is hetzelfde. Olie en EGT is een ander verhaal.

EGT gaat van ongeveer 400°C (koudstart) tot 1.1000°C (waarop de motor plof begint te zegggen :hihi:). Heeft vooral te maken met lucht/benzine mengsel. Die temperatuur wordt gemeten in het uitlaatspruitstuk, zo dicht mogelijk bij de motor, en geeft ook aan welke temperaturen je bereikt in je cylinders. Uiteraard koelt dit nog af verder door de lengte van de uitlaat en één of meerdere katalysatoren.

Mijn auto stelde ik af om bij vollast ongeveer max 900°C te verkrijgen. (is voor iedere auto anders, hangt af van de plaats van de sensor).

Gek genoeg vervuil je wellicht iets meer bij lagere EGT's (onvolledige verbranding, dus meer onverbrande koolwaterstoffen in de uitlaat).

Verplicht vervangen van de lambda sensor om de 2 jaar zou heel erg goed zijn voor het milieu (en kost ook nix). Die dingen raken vervuild, waardoor ze een lagere spanning afgeven, en het mengsel bij stilstand/lage belasting te rijk maken. Idem voor de luchtmassameter. (wel iets duurder).

:strik:

Verder is dat 130 verhaal natuurlijk academisch in het geval van NL.

Edit: ik heb het hier puur over benzine motoren.

Wide-O
23-11-10, 09:08
En niet te vergeten de reactietijd van sommige mensen, die zelfs bij volle bewustzijn zich als dronkelappen door het verkeer heen slenteren.

Zelfs een alerte chauffeur heeft ongeveer 1 seconde nodig om te reageren. Bij 120 ben je dan al 33,3 meter verder, bij 130 36,1 meter. En dan moet je auto dus nog remmen. Bij droog wegdek doet een gemiddelde auto daar zo'n 40 meter over bij 100 km/u. (FF te lui om uit te rekenen voor 120 en 130). Gaan we uit van perfect functionerende remschuiven, remvloeistof, remblokken en banden...

Vaak trapt men in het begin dan nog niet hard genoeg op de rem, dus wordt het allemaal nog wat langer (vandaar de noodstophulp bij duurdere modellen)

reallife
23-11-10, 10:58
Bij 600 km/uur helemaal gratis.

:hihi:

H.P.Pas
23-11-10, 11:11
Bij droog wegdek doet een gemiddelde auto daar zo'n 40 meter over bij 100 km/u. (FF te lui om uit te rekenen voor 120 en 130).

Dat is niet zo moeilijk; de remweg is evenedig met het kwadraat van de beginsnelheid:

100km/h -> 40m
120 km/h -> 1,44 x 40m = 57.6 m
130 km/h -> 1.69 x 40m = 67.6 m

sidi bibi
23-11-10, 11:22
Bedoel je watertemperatuur, olietemperatuur of uitlaatgastemperatuur (EGT)?

Watertemperatuur blijft als het goed is hetzelfde. Olie en EGT is een ander verhaal.

EGT gaat van ongeveer 400°C (koudstart) tot 1.1000°C (waarop de motor plof begint te zegggen :hihi:). Heeft vooral te maken met lucht/benzine mengsel. Die temperatuur wordt gemeten in het uitlaatspruitstuk, zo dicht mogelijk bij de motor, en geeft ook aan welke temperaturen je bereikt in je cylinders. Uiteraard koelt dit nog af verder door de lengte van de uitlaat en één of meerdere katalysatoren.

Mijn auto stelde ik af om bij vollast ongeveer max 900°C te verkrijgen. (is voor iedere auto anders, hangt af van de plaats van de sensor).

Gek genoeg vervuil je wellicht iets meer bij lagere EGT's (onvolledige verbranding, dus meer onverbrande koolwaterstoffen in de uitlaat).

Verplicht vervangen van de lambda sensor om de 2 jaar zou heel erg goed zijn voor het milieu (en kost ook nix). Die dingen raken vervuild, waardoor ze een lagere spanning afgeven, en het mengsel bij stilstand/lage belasting te rijk maken. Idem voor de luchtmassameter. (wel iets duurder).

:strik:

Verder is dat 130 verhaal natuurlijk academisch in het geval van NL.

Edit: ik heb het hier puur over benzine motoren.

Bedankt voor info.
Ik ging uit van een goed functionerende automotor met bijbehorende electronica en koelingscircuit. Reageerde op John die zei dat bij harder rijden de motor heter wordt en de verbranding beter. Dat geldt voor koude start naar bedrijfstemperatuur.

Wide-O
23-11-10, 11:32
Dat is niet zo moeilijk; de remweg is evenedig met het kwadraat van de beginsnelheid:

100km/h -> 40m
120 km/h -> 1,44 x 40m = 57.6 m
130 km/h -> 1.69 x 40m = 67.6 m

Dank. (ik was al zo nerdy bezig :hihi: ) In totaal zo'n 13 meter verschil dus (in het ideale geval).

Hé, dat is hetzelfde voor de lucht/rolweerstand bij het accelereren! Zou er een verband zijn? ;)

knuppeltje
23-11-10, 11:36
Dank. (ik was al zo nerdy bezig :hihi: )

Huh, helemaal niets van gemerkt. :stout:

Wide-O
23-11-10, 11:44
Reageerde op John


Ja, daar gaat het al fout. ;)



Dat geldt voor koude start naar bedrijfstemperatuur.

Jah, maar zelfs dat heeft maar indirect met temperatuur te maken. Bij koudstart werken de lambda sonde en de katalysator(en) nog niet, en zorgt de ECU voor een "vaste" mengselverhouding (die meestal aan de rijke kant is - dat ruik je dan ook). Zodra er een beetje temperatuur is in het uitlaatsysteem gebruikt de ECU de lambda om "stoich" te rijden (1/14.7 benzine/lucht IIRC) bij stationair en lage belasting. Dit neemt echter slechts enkele minuten in beslag.

Ik vermoed ook dat veel fabrikanten voor onze streken de ECU instellen om een zo zuinig/minst vervuilend verbruik te hebben tussen de 100 en 120 km/u (constante snelheid), maar daar durf ik niet op wedden. (it would make sense)

tanger'73
23-11-10, 12:52
Zelfs een alerte chauffeur heeft ongeveer 1 seconde nodig om te reageren. Bij 120 ben je dan al 33,3 meter verder, bij 130 36,1 meter. En dan moet je auto dus nog remmen. Bij droog wegdek doet een gemiddelde auto daar zo'n 40 meter over bij 100 km/u. (FF te lui om uit te rekenen voor 120 en 130). Gaan we uit van perfect functionerende remschuiven, remvloeistof, remblokken en banden...

Vaak trapt men in het begin dan nog niet hard genoeg op de rem, dus wordt het allemaal nog wat langer (vandaar de noodstophulp bij duurdere modellen)

Genau, ben zelf geen automonteur maar heb wel voertuigtechniek genoten. En kan alles zinnig rondom stopafstand bevestigen.

sidi bibi
23-11-10, 14:29
Ja, daar gaat het al fout. ;)



Jah, maar zelfs dat heeft maar indirect met temperatuur te maken. Bij koudstart werken de lambda sonde en de katalysator(en) nog niet, en zorgt de ECU voor een "vaste" mengselverhouding (die meestal aan de rijke kant is - dat ruik je dan ook). Zodra er een beetje temperatuur is in het uitlaatsysteem gebruikt de ECU de lambda om "stoich" te rijden (1/14.7 benzine/lucht IIRC) bij stationair en lage belasting. Dit neemt echter slechts enkele minuten in beslag.

Ik vermoed ook dat veel fabrikanten voor onze streken de ECU instellen om een zo zuinig/minst vervuilend verbruik te hebben tussen de 100 en 120 km/u (constante snelheid), maar daar durf ik niet op wedden. (it would make sense)

Ok, thx, met z'n allen weer wat wijzer.

super ick
23-11-10, 19:44
Dank. (ik was al zo nerdy bezig :hihi: ) In totaal zo'n 13 meter verschil dus (in het ideale geval).


Misschien een idee om dan wat meer afstand te houden?

Het kwam zomaar bij me op. Nooit eerder ergens gehoord. Soms lijkt de oplossing zo makkelijk.

Eh, moet ik er nog een smiley bijzetten of valt het Dirhammetje zo ook?

Witte78
23-11-10, 20:12
Misschien een idee om dan wat meer afstand te houden?

Het kwam zomaar bij me op. Nooit eerder ergens gehoord. Soms lijkt de oplossing zo makkelijk.

Eh, moet ik er nog een smiley bijzetten of valt het Dirhammetje zo ook?

Niet nodig. Je voorliggers hebben immers ook een langere remweg ;)

Joesoef
23-11-10, 20:19
Ik vermoed ook dat veel fabrikanten voor onze streken de ECU instellen om een zo zuinig/minst vervuilend verbruik te hebben tussen de 100 en 120 km/u (constante snelheid), maar daar durf ik niet op wedden. (it would make sense)


Dat idee heb ik nu ook, vakantie Frankrijk haal ik 1:20, zit de binnenring van parijs en wachten peage orleans ook bij.

H.P.Pas
24-11-10, 01:03
Misschien een idee om dan wat meer afstand te houden?



:aanwal: There's a hole in the bucket.. (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=4545223&postcount=40)

Wide-O
24-11-10, 01:40
:aanwal: There's a hole in the bucket.. (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=4545223&postcount=40)

Zou het daarom zijn dat blokrijden in B. werkt, Dear Liza? Ook al is het maar aan 100km/h...

(dat bestaat vast niet in NL...)

Joesoef
24-11-10, 08:42
Het verschil tussen 170km lang 120k/u of 130k/u rijden is slechts 4 minuten. Alsof het mogelijk is in NL om anderhalf uur 120 of 130 aan te houden.

Witte78
24-11-10, 09:18
Het verschil tussen 170km lang 120k/u of 130k/u rijden is slechts 4 minuten. Alsof het mogelijk is in NL om anderhalf uur 120 of 130 aan te houden.

Dus dan zullen de overlast en extra ongevallen ook wel meevallen.

reallife
24-11-10, 09:29
Het verschil tussen 170km lang 120k/u of 130k/u rijden is slechts 4 minuten. Alsof het mogelijk is in NL om anderhalf uur 120 of 130 aan te houden.

Zie wel eens mensen onderweg die het proberen. :argwaan:

super ick
24-11-10, 09:47
Niet nodig. Je voorliggers hebben immers ook een langere remweg ;)

Voor alle zekerheid maar een smiley erbij?

Bart.NL
24-11-10, 09:52
De beste oplossing voor het milieu is nog altijd dichter bij huis werken of de trein nemen. De rest stelt eigenlijk niet zoveel voor.

Joesoef
24-11-10, 09:53
Dus dan zullen de overlast en extra ongevallen ook wel meevallen.


Reactievermogen in het verkeer blijft ca 1 seconden, langere afgelegde weg tijdens reactietijd, langere remweg.

Die extra doden zijn die paar minuten tijdwinst meer dan waard. Gevoel is namelijk zeer belangrijk.

Witte78
24-11-10, 10:12
Reactievermogen in het verkeer blijft ca 1 seconden, langere afgelegde weg tijdens reactietijd, langere remweg.

Die extra doden zijn die paar minuten tijdwinst meer dan waard. Gevoel is namelijk zeer belangrijk.

En zo kan je dus door blijven gaan tot je niet harder dan 10 mag. Je moet eerst maar eens aantonen dat 130 leidt tot significant meer doden.

Joesoef
24-11-10, 10:28
En zo kan je dus door blijven gaan tot je niet harder dan 10 mag. Je moet eerst maar eens aantonen dat 130 leidt tot significant meer doden.

Waar in NL kan je trouwens 170km lang 130 rijden?

H.P.Pas
24-11-10, 10:35
Waar in NL kan je trouwens 170km lang 130 rijden?

Zandvoort.

Wide-O
24-11-10, 11:08
Zandvoort.

Haal je ook niet. :hihi: (40 rondjes van 02:00, heb je al een behoorlijk snelle auto voor nodig...)

mark61
24-11-10, 11:57
Eugénie is trouwens 444444 geworden op haar kilometerteller, vandaag. Ze rookt en drinkt nog als een ketter, en laat iedereen weten dat ze er zeker nog 10 jaar aan vast wil plakken.

knuppeltje
24-11-10, 12:01
Eugénie is trouwens 444444 geworden op haar kilometerteller, vandaag. Ze rookt en drinkt nog als een ketter, en laat iedereen weten dat ze er zeker nog 10 jaar aan vast wil plakken.

Ze wil vast in het Guiness book of records komen te staan zeker?

mark61
24-11-10, 15:03
Ze wil vast in het Guiness book of records komen te staan zeker?

Met de trotse baas erbij :ego:

Pizzaman
24-11-10, 15:08
Met de trotse baas erbij :ego:

Kan je vergeten, mijn RangeRover heeft inmiddels de 6 ton bereikt.

mark61
24-11-10, 15:12
Kan je vergeten, mijn RangeRover heeft inmiddels de 6 ton bereikt.

ja ja ja, altijd grootspraak. RangeRovers halen meestal de hoek van de straat niet eens :hihi:

Pizzaman
24-11-10, 15:34
ja ja ja, altijd grootspraak. RangeRovers halen meestal de hoek van de straat niet eens :hihi:

Oh hij is ook twee restauraties verder, de derde zit er aan te komen. ;)
Engelse troep blijft nu eenmaal Engelse troep. Maar hij lekt niet (en nee de olie is niet op).
Maar OK dan de Mercedes van m'n buurman, 5,5 ton en geeft geen krimp.
(misschien een Benz blok in de Range gooien...)

Bofko
24-11-10, 15:48
Eugénie is trouwens 444444 geworden op haar kilometerteller, vandaag. Ze rookt en drinkt nog als een ketter, en laat iedereen weten dat ze er zeker nog 10 jaar aan vast wil plakken.

:D Met dik 76000 op jouw teller, kom jij net kijken.

mark61
24-11-10, 15:50
Oh hij is ook twee restauraties verder, de derde zit er aan te komen. ;)
Engelse troep blijft nu eenmaal Engelse troep. Maar hij lekt niet (en nee de olie is niet op).
Maar OK dan de Mercedes van m'n buurman, 5,5 ton en geeft geen krimp.
(misschien een Benz blok in de Range gooien...)

Net wat ik zeg. Bij mij is er een koppakking vervangen. En, toegegeven, de versnellingsbak. Maar verder niks bijzonders.

mark61
24-11-10, 15:50
:D Met dik 76000 op jouw teller, kom jij net kijken.

Hmm hoe bereken je dat? Ik vraag me eigenlijk af nu wat ik zelf heb afgelegd ja haha.

Bofko
24-11-10, 15:58
Hmm hoe bereken je dat? Ik vraag me eigenlijk af nu wat ik zelf heb afgelegd ja haha.

Berichtenteller.

Jij dacht aan gelopen kilometers?

Grappig. Met een natte vinger zou je idd ook aardig op dat aantal km"s kunnen uitkomen.

mark61
24-11-10, 20:32
Berichtenteller.

Jij dacht aan gelopen kilometers?

Grappig. Met een natte vinger zou je idd ook aardig op dat aantal km"s kunnen uitkomen.

Ja, dat dacht ik haha. Mja je leest wel eens van die statistieken, een mens doet dit en dat zoveel keer in zijn leven. Het lijkt me inderdaad niet overdreven.

knuppeltje
25-11-10, 11:58
ja ja ja, altijd grootspraak. RangeRovers halen meestal de hoek van de straat niet eens :hihi:

En buiten de woestijnen zijn het overal ook nog eens verschrikkelijke aso-bakken. :fpotver:

super ick
25-11-10, 15:20
Met de trotse baas erbij :ego:

Met dergelijke wrakken scoor je hoog in de vervuilers top 10.
Als we in dergelijke auto's allemaal 50 km/u rijden gaat dat zeker meer vervuiling opleveren dan 130 km/u in moderne auto's.

De topictitel moet veranderd worden in: Als we allemaal zo vervuilend bezig zouden als Mark zagen we van de uitlaatgassen geen hand meer voor ogen.

Lekker nostalgisch andersmans longen asfalteren. Wees er maar trots op.

John61
25-11-10, 15:34
Met dergelijke wrakken scoor je hoog in de vervuilers top 10.
Als we in dergelijke auto's allemaal 50 km/u rijden gaat dat zeker meer vervuiling opleveren dan 130 km/u in moderne auto's.

De topictitel moet veranderd worden in: Als we allemaal zo vervuilend bezig zouden als Mark zagen we van de uitlaatgassen geen hand meer voor ogen.

Lekker nostalgisch andersmans longen asfalteren. Wees er maar trots op.

hangt er vanaf hoeveel kilometer er gereden wordt. Een ouwe roestbak die een paar 1000 op jaarbasis rijdt of een nieuwe bak die 50.000 per jaar rijdt.

Andermans longen asfalteren doen we bijna allemaal aan mee, gezien de huidige consumptiemaatschappij waarin we leven. Vervuilende fabrieken, eindeloos transporteren van grondstoffen en producten.....

mark61
25-11-10, 16:23
Met dergelijke wrakken

Je lult uit je nekharen, zoals gewoonlijk.

Wat weet jij van de staat van mijn auto? Mijn auto zal toch echt door de milieukeuring moeten komen elk jaar. Alleen klassiekers en ouder hoeven niet aan de milieu-eisen te voldoen. LPG is bovendien de schoonste brandstof. Verder rijd ik geen korte ritjes, die zijn verreweg het vervuilendst, nieuwe of oude auto, dondert niet. De meeste mensen rijden wel overwegend korte ritten.

Je weet er geen ruk vanaf maar grijpt elke gelegenheid aan, onderwerp doet er niet toe, om mij en anderen af te zeiken.

Je verhuftert op zijn wilders dit forum. Wat is dat toch met jou, vanwaar die frustratie, die valse achterbaksheid?

Were you born an asshole or were you raised to be that way?

Zelden zo'n ziek stuk vreten als jou tegengekomen. En dan een beroep doen op fatsoen en zo. Je bent echt gestoord. Ga je moeder lastigvallen met je nare persoonlijkheid.

mark61
25-11-10, 16:26
Lekker nostalgisch andersmans longen asfalteren. Wees er maar trots op.

Zeg dat tegen je vriendje pizzaman met zijn RangeRover, die vervuilen enorm. Maar nee, daar kwam je niet op.

Je bent Bosma? Verward gebral uitslaan, pot ketel zwart? Idioot.

super ick
25-11-10, 18:19
mij en anderen af te zeiken.

Nee alleen jou.

:huil::huil::huil::huil::huil::huil:

Joesoef
25-11-10, 19:59
Net vanwege een hagelbuitje een uur in de file gestaan, dankzij de super-eco motor was dat verdomde koud.

super ick
25-11-10, 22:08
Net vanwege een hagelbuitje een uur in de file gestaan, dankzij de super-eco motor was dat verdomde koud.

Ik rij zo'n hybride en die is altijd lekker warm hoor.