PDA

Bekijk Volledige Versie : Gemeente besteeld burgers



super ick
22-11-10, 09:23
'Burger betaalt te veel voor afvalverwerking'
Uitgegeven: 22 november 2010 06:23
Laatst gewijzigd: 22 november 2010 07:24

AMSTERDAM - Gemeenten die hun afvalverwerking opnieuw hebben aanbesteed, hebben 16 tot 60 procent op de kosten bespaard. Deze kosten maken een belangrijk deel uit van de totale afvalkosten voor burgers.
© ANPDe besparingen zijn echter niet of nauwelijks teruggegeven aan de burger, hoewel de gemeentewet dit wel voorschrijft.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants naar aanleiding van afspraken van gemeenten om de afvalstoffenheffing inzichtelijk te maken.



Uit het onderzoek komt ook naar voren dat gemeenten creatieve manieren vinden om de besparingen niet aan de burger terug te hoeven geven.

Zo voeren gemeenten nieuwe posten op zoals het inzetten van extra personeel voor het zwerfvuil, een project schonere stad en het terugbetalen van een lening voor een parkeerfonds.


Utrecht

Van de verwachte besparingen geeft alleen Den Haag circa 60 procent terug aan de burger. Bij andere gemeenten wordt niets teruggegeven en steden als Utrecht, waar de kostenbesparing voor de gemeente 60 procent bedraagt, laten de tarieven voor de eindgebruiker zelfs stijgen.

''Het wordt tijd dat de rijksoverheid hier maatregelen tegen neemt en zorgt dat eindgebruikers niet meer gebruikt worden om de financiële gaten van de gemeenten op te vullen," aldus Jochem Moerkerken van Roland Berger.

Bofko
22-11-10, 09:33
Domme titel, en dan heb ik het niet over de spelfout.

Sinds wanneer zijn besparingen gejat geld ?

De gemeente , dat zijn we zelf!

knuppeltje
22-11-10, 09:49
Sinds wanneer zijn besparingen gejat geld ?

De gemeente , dat zijn we zelf!

Die we zelf, smijten ook wel eens over de balk en soms behoorlijk veel. Daarvoor zijn die besparingen hopenlijk niet bedoeld.

Bofko
22-11-10, 10:04
Die we zelf, smijten ook wel eens over de balk en soms behoorlijk veel. Daarvoor zijn die besparingen hopenlijk niet bedoeld.

Nee, hopelijk niet, nee. Iedereen moet zijn werk goed doen.

Misschien hadden ze beter niet kunnen besparen. Gewoon op de oude manier de afvalverwerking doen en vervolgens de burger vertellen dat in deze zware tijden alles duurder wordt, dus ook de gemeentelijke belasting. Hadden ze geen beschuldiging gehad over het bestelen van burgers.

knuppeltje
22-11-10, 10:09
Nee, hopelijk niet, nee. Iedereen moet zijn werk goed doen.

Misschien hadden ze beter niet kunnen besparen. Gewoon op de oude manier de afvalverwerking doen en vervolgens de burger vertellen dat in deze zware tijden alles duurder wordt, dus ook de gemeentelijke belasting. Hadden ze geen beschuldiging gehad over het bestelen van burgers.

Ik vind wel dat ook gemeenten moeten besparen waar dat mogelijk, zolang dat zeker niet ten koste van de kwaliteit gaat, ook bij afvalverwerking. Dat uitgespaarde geld geeft dan weer mogelijkheden om nog meer tot stand te brengen.

mark61
22-11-10, 10:21
Ik vind wel dat ook gemeenten moeten besparen waar dat mogelijk, zolang dat zeker niet ten koste van de kwaliteit gaat, ook bij afvalverwerking. Dat uitgespaarde geld geeft dan weer mogelijkheden om nog meer tot stand te brengen.

Ik heb meteen mijn twijfels bij 'afvalverwerking' en 'besparen'. Dat betekent vast 'slechter voor het milieu'.

knuppeltje
22-11-10, 10:35
Ik heb meteen mijn twijfels bij 'afvalverwerking' en 'besparen'. Dat betekent vast slechter voor het milieu.

Dat lijkt misschien zo, maar dat is toch blijkbaar niet altijd zo.
Industrieel scheiden en daarna verwerken van afval is volgens steeds meer experts veel beter en goedkoper, dan gescheiden ophalen en verwerken, terwijl we lange tijd dachten dat gescheiden ophalen beter en goedkoper was dan alles maar op een hoop gooien. Dat was misschien ook zo, maar de tijd heeft dat blijkbaar ingehaald. Dat industrieel scheiden gaat nu blijkbaar veel beter en veel fijner en daardoor ook veel goedkoper dan als mensen dat zelf doen.
Het lijkt me op deze manier voor het millieu veel beter.

mark61
22-11-10, 10:37
Dat lijkt misschien zo, maar dat is toch blijkbaar niet altijd zo.
Industrieel scheiden en daarna verwerken van afval is volgens steeds meer experts veel beter en goedkoper, dan gescheiden ophalen en verwerken, terwijl we lange tijd dachten dat gescheiden ophalen beter en goedkoper was dan alles maar op een hoop gooien. Dat was misschien ook zo, maar de tijd heeft dat blijkbaar ingehaald. Dat industrieel scheiden gaat nu blijkbaar veel beter en veel fijner en daardoor ook veel goedkoper dan als mensen dat zelf doen.
Het lijkt me op deze manier voor het millieu veel beter.

Wat heeft dat te maken met een nieuw contract? Daar gaat het hier toch over, niet over logistiek?

knuppeltje
22-11-10, 10:46
Wat heeft dat te maken met een nieuw contract? Daar gaat het hier toch over, niet over logistiek?

Ho even, je merkte op dat je besparing op afvalverwerking ivm millieu niet zag zitten.
Mijn antwoord daarop was mijn verhaal, daar blijf ik nog even bij, want nog steeds wordt er in de meeste gemeentes gescheiden opgehaald.
Die nieuwe contrakten kunnen ook pas afgesloten worden als er voldoende industriële scheiding mogelijk is, en dat is dus nog niet het geval, verre vandaar.
Blijft dus nog een heleboel daarin te investeren om daarna op de verwerking te kunnen gaan besparen. Hetzelfde verhaal als met de aanschaf van dure ziekenhuisapperatuur.

super ick
22-11-10, 10:48
Dat lijkt misschien zo, maar dat is toch blijkbaar niet altijd zo.
Industrieel scheiden en daarna verwerken van afval is volgens steeds meer experts veel beter en goedkoper, dan gescheiden ophalen en verwerken, terwijl we lange tijd dachten dat gescheiden ophalen beter en goedkoper was dan alles maar op een hoop gooien. Dat was misschien ook zo, maar de tijd heeft dat blijkbaar ingehaald. Dat industrieel scheiden gaat nu blijkbaar veel beter en veel fijner en daardoor ook veel goedkoper dan als mensen dat zelf doen.
Het lijkt me op deze manier voor het millieu veel beter.

Inderdaad. In Duitsland doen ze het al jaren, en al jaren gaat het beter. (net als scholing en gezondheidszorg maar dat terzijde)
Geld dat teveel betaald omdat de kosten enorm gedaald zijn moet terug naar de burger. Zo kunnen ze wel bezig blijven.

'daar kunnen ze dan andere dingen van tot stand brengen' Lekker vaag, geen controle.
Als je de mensen bestookt met allerlei nieuwe milieuheffingen moet je ook mans genoeg zijn het teveel betaalde terug te geven.
Gemeenten zijn juist de instanties die graaien waar ze maar kunnen.

mark61
22-11-10, 10:48
Ho even, je merkte op dat je besparing op afvalverwerking ivm millieu niet zag zitten.
Mijn antwoord daarop was mijn verhaal, daar blijf ik nog even bij, want nog steeds wordt er in de meeste gemeentes gescheiden opgehaald.
Die nieuwe contrakten kunnen ook pas afgesloten worden als er voldoende industriële scheiding mogelijk is, en dat is dus nog niet het geval, verre vandaar.
Blijft dus nog een heleboel daarin te investeren om daarna op de verwerking te kunnen gaan besparen. Hetzelfde verhaal als met de aanschaf van dure ziekenhuisapperatuur.

Ja in het algemeen wel, technologie enzo. Maar een gemeente die in één keer ff bezuinigt, dat gelooft toch niemand :hihi:

Maar we wachten af. Ik jaren scheiden. Altijd al misgivings, al dat transport en gewas en gespoel lijkt me ook geen succes. Wat doe je met drukinkt sludge? :vreemd:

super ick
22-11-10, 10:49
Wat doe je met drukinkt sludge?

Chemisch afval. Maar in jou geval: Opdrinken.

knuppeltje
22-11-10, 10:52
Ja in het algemeen wel, technologie enzo. Maar een gemeente die in één keer ff bezuinigt, dat gelooft toch niemand :hihi:

Maar we wachten af. Ik jaren scheiden. Altijd al misgivings, al dat transport en gewas en gespoel lijkt me ook geen succes. Wat doe je met drukinkt sludge? :vreemd:

Nee, een gemeente die zegt even heel snel fors te kunnen bezuinigen zonder brokken te maken, die is de drukinkt niet waard.

Wat ze met die drukinkt doen? Ik weet niet, misschien hebben de inktvissen er wat aan, als ze dat spul niet kunnen recyclen.

mark61
22-11-10, 12:23
Chemisch afval. Maar in jou geval: Opdrinken.

Humor en constructief prikken inéén.

Je verhuftert de website. Je bent schizofreen? Je bent tegen Wilders en verhuftering, maar je verkondigt alleen maar Wildersgebral en verhuftert hier de hele boel.

super ick
22-11-10, 17:31
Humor en constructief prikken inéén.

Je verhuftert de website. Je bent schizofreen? Je bent tegen Wilders en verhuftering, maar je verkondigt alleen maar Wildersgebral en verhuftert hier de hele boel.

Wilderiaanse spraakverwarring.

Over verhuftering gesproken. Aldus de prikker met een topnotering aan scheldpartijen.

Anderen een ziekte 'verwijten' is zeer laag bij de grond.