PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaams onderwijs bevordert islamofobie



Marsipulami
22-11-10, 10:21
Vlaams onderwijs achteraan de klas

Walter Pauli − 22/11/10, 06u29

De Vlaamse scholier staat afwijzend tegenover de multiculturele samenleving en ziet het nut van geschiedenis of het politiek debat niet meer in.
Uit een internationaal vergelijkende studie blijkt dat Vlaamse scholieren beduidend slechter scoren dan hun Europese leeftijdgenoten wat democratische en maatschappelijke attitudes betreft. Vlaanderen is goed in overdracht van kennis, maar slecht in het aanleren van burgerzin. De resultaten komen er na een enquête bij 2.968 Vlaamse leerlingen, 1.630 leraars en 151 schooldirecteurs door onderzoekers van VUB en UA.

De cijfers zijn confronterend. Hoewel 97 procent van de ondervraagde veertienjarigen in principe vindt dat men "mensen met een andere levenshouding moet respecteren", staat de Vlaamse scholier, samen met de Nederlandse, van alle West-Europese leerlingen het terughoudendst tegen de multiculturele samenleving en immigranten. Vlamingen bengelen ook aan de internationale staart inzake het geloof in democratische waarden tout court. Ze scoren dan weer wel goed met hun positieve attitude ten opzichte van de gelijkheid tussen man en vrouw.

Vlaamse jongeren engageren zich in milieu- of mensenrechtenorganisaties of verenigingen die geld inzamelen voor een goed doel, maar in het algemeen vullen ze 'goed burgerschap' absoluut niet meer in op een politieke wijze. Ze hebben wel nog kennis van de instellingen, maar zien het nut van geschiedenis niet meer in, noch van het volgen van het politieke debat. Ook niet via de media.

De school draagt daar zeker toe bij. Vlaamse leerkrachten staan zowat aan de wereldtop met hun bekommernis om 'respect en zorg voor het milieu' of 'het ontwikkelen van concrete vaardigheden en competenties om een conflict op te lossen': dat beschouwen ze als de belangrijkste doeleinden van de 'burgerschapsopvoeding' op school. Maar vergeleken met hun Europese collega's malen Vlaamse leerkrachten maar weinig om 'het bevorderen van kennis over sociale, politieke en burgerlijke instituties' of 'het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger'.

Ten slotte is die schoolse situatie ook een afspiegeling van wat er thuis gebeurt. Niet minder dan 71 procent van de Vlaamse leerlingen discussieert nooit of bijna nooit met zijn ouders over politieke en sociale kwesties. Bij hun West-Europese leeftijdgenoten zakt dat cijfer tot 53 procent. Besluit van de onderzoekers: "Vlaanderen doet het in het beste geval gemiddeld, maar veel vaker doen we het slecht tot zeer slecht."

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) is verontrust over het "opzichtige gebrek aan politieke betrokkenheid", zeker omdat blijkt dat die passiviteit tijdens de schoolcarrière eerder versterkt wordt dan afneemt. "We oogsten wat we gezaaid hebben", stelt Smet. "Voor wiskunde hebben we bijvoorbeeld specifieke eindtermen, voor 'actief burgerschap' zijn die een stuk vager."

Als deel van de oplossing ziet Smet het inzetten van masters naast bachelors in het lager secundair - waarmee hij niet gezegd wil hebben dat bachelors, de vroegere regenten, niet voldoen.

Bofko
22-11-10, 10:36
Vlaams onderwijs achteraan de klas

Walter Pauli − 22/11/10, 06u29

De Vlaamse scholier staat afwijzend tegenover de multiculturele samenleving en ziet het nut van geschiedenis of het politiek debat niet meer in.

Geschiedenisles in mijn tijd was vaak verheerlijking van de eigen natie.Nog steeds, denk ik.
En scholieren vragen zich al eeuwen af wat het nut van geschiedenis is.

Weet je wat goed waardeloos is bij ons op school? Geschiedenis. Moet je allemaal oude feiten uit je kop leren.Ik zeg altijd: Gebeurd is gebeurd. Praten we niet meer over. Al dat ge-oha over de oude oertijd.Zeggen ze: Ja maar vroeger vraten de mensen mekaar op. Ik zeg: Nou en? Nou kotsen ze mekaar weer uit

Fons Jansen.

Helemaal los daarvan: I love history.

mark61
22-11-10, 10:39
Wie is überhaupt in staat het Belgische politieke debat te volgen dan? Nog afgezien van er zin in hebben?

tanger'73
22-11-10, 15:02
Voer voor psychologen, dat zo weer in het curriculum naast al die andere fobieën die we kennen kan worden bijgesloten.

aboenoeh
22-11-10, 20:35
Geschiedenisles in mijn tijd was verheerlijking van de eigen natie.

En scholieren vragen zich al eeuwen af wat het nut van geschiedenis is.



Weet je wat goed waardeloos is bij ons op school? Geschiedenis. Moet je allemaal oude feiten uit je kop leren.Ik zeg altijd: Gebeurd is gebeurd. Praten we niet meer over. Al dat ge-oha over de oude oertijd.Zeggen ze: Ja maar vroeger vraten de mensen mekaar op. Ik zeg: Nou en? Nou kotsen ze mekaar weer uit



Fons Jansen.



Helemaal los daarvan: I love history.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op Maroc.NL (http://www.maroc.nl/forums)

en zeker als je weet dat de geschiedenis lessen in vlaanderen berusten op masale vervalsing.:wijs::wijs:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl