PDA

Bekijk Volledige Versie : U bent tolerant, totdat het u te gek wordt



Seif
24-11-10, 21:01
Wisselcolumn
Martin Bosma

Laten we elkaar niets wijsmaken: we liggen elkaar niet. Volgens u ben ik een populist, extreem-rechts, zet ik groepen tegen elkaar op, ben ik stiekem tegen de democratie en eigenlijk deep down inside een fascist. Als er morgen foto’s van mij zouden opduiken in lederhosen en met gestrekte rechterarm, zult u zeggen: „zie je wel, ik heb het altijd geweten. Tokkietuig.”

Het is niet alleen dat u mij niet mag. U misgunt me zelfs mijn baan. Als alleen NRC-abonnees stemrecht zouden hebben (wees eerlijk: daar droomt u toch weleens van), komt mijn partij niet verder dan vier zetels. Met mijn vijfde plaats op de kandidatenlijst van de PVV was ik zo mooi buiten de boot gevallen.

Uw voorkeuren liggen anders: GroenLinks en D66 gunt u 51 zetels. (Met de 37 zetels voor de PvdA brengt u Sint Job fluitend naar het Catshuis.) Dat past helemaal in uw lifestyle: de onbespoten Toyota Prius, het ecohuisje in Toscane, de golfweekendjes bij vrienden in Londen. De islam is voor u geen enkel probleem. Kom op zeg. U bent immers tolerant! Om dat te bewijzen, krijgt de sympathieke Marokkaan die deze krant bij u bezorgt straks een extra fikse kerstfooi. Voor xenofobie is men tenslotte bij u aan het verkeerde adres.

En de kinderen? Stelt u hen bloot aan uw multiculturele idealen en staat u elke ochtend om half negen bij een zwarte school? Zit uw Emma, Anne-Fleur of Mees gezellig in een klas vol met Mohammeds en Ali’s?

Ho, ho. Het moet niet te gek worden natuurlijk. Als het erop aankomt, rijdt u toch liever een extra blokje met die kinderbakfiets. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met al die moslims daar. U bent tenslotte geen racist. Nee, het komt door dat computerlokaal of de kleur van het behang. Of zoiets. Uw vrienden van Minerva of de D66-afdeling Oud-Zuid knikken begrijpend. Die doen immers hetzelfde.

Ik ben het zo ongeveer met alles wat u vindt oneens. Het multiculturalisme vind ik verschrikkelijk. Hoofddoekjes en moskeeën zijn mij een gruwel. Ik geloof voor geen meter in de klimaathype en Al Gore vind ik een charlatan. Van Obama gaan mijn stekels recht overeind staan. Het christendom vind ik mooi. Het EU-nationalisme bezie ik als de reïncarnatie van de Sovjet-Unie. Reagan, Solzjenitsyn en Jabotinsky hangen in mijn werkkamer ingelijst aan de muur.

Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty. Ik ben vierkant pro-Israël (‘extreem-rechtse kolonistenleiders’ – zoals deze krant hen noemt – zijn voor mij mensen bij wie ik graag over de vloer kom). Mijn lotsverbondenheid geldt de laatste autochtonen in Transvaal of de Tarwewijk, niet de elites die een miljoen moslims op ons dak stuurden. Ik vind helemaal niet dat het ‘de trots van Nederland is dat we hier juist niet de ene cultuur beter vinden dan de andere’. Nederland vindt dat namelijk helemaal niet. Alleen de linkse elites vinden dat.

Ik schrijf het op in mijn boek De Schijn-élite van de Valse Munters: we zijn niet alleen politici, maar ook zendelingen. Vandaar mijn boek, vandaar Fitna, vandaar de frequente reizen van mijn fractieleider over de hele wereld. En vandaar het dissidente geluid dat ik elke drie weken mag laten horen – hier, in het hol van de leeuw.

Ondanks alles geef ik u niet op. U bent ook maar een slachtoffer, van uw opvoeding, uw opleiding en uw omgeving.

Jammer wel van die opzeggingen vanwege mijn column. Maar ja, linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening. Tallozen verlieten de Volkskrant toen daar de luiken opengingen. Joris Linssen en Kees Driehuis van de staatsomroep klaagden zelfs openlijk over een teveel aan ‘Wilders-stukken’.

Als al deze mensen vervolgens voor NRC Handelsblad hebben gekozen, zullen ze vanwege mij misschien weer migreren. Ik hoop het niet, maar het zij zo. Je zou hun lot bijna vergelijken met al die Nederlanders die steeds wegvluchten als de multiculturele samenleving hun straat of buurt overneemt. Zo krijgt de multikul ons allemaal in beweging.

Bron: NRC Handelsblad

Olive Yao
24-11-10, 21:53
Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty.

Geachte heer Martin Bosma,

Wat heeft u van de eerste drie auteurs gelezen?
Waarom leest u Hayek en Rand liever dan Keynes?

Kortom, inhoudsloos lulverhaal van een ijdele zwetser.

Max Stirner
25-11-10, 00:14
Leuk stukje

Kal-El B.V
25-11-10, 00:21
Leuk stukje

Ik denk dat de kwalificatie "huilie huilie" het beter dekt.

Kal-El B.V
25-11-10, 00:27
Hahaa!!

"Hij is vierkant pro-Israel" :D

mark61
25-11-10, 00:33
Randdebiel.

tanger'73
25-11-10, 00:35
Randdebiel.

is dit stuk echt afkomstig van hem?

mark61
25-11-10, 00:38
is dit stuk echt afkomstig van hem?

Ja wat denk jij. Misschien, nu het zo regent, dat je zijn onlangs verschenen boek ook nog wil lezen? :hihi: Hij is die joker die de taqiyya recentelijk heeft opgegraven.

Max Stirner
25-11-10, 00:43
Ik denk dat de kwalificatie "huilie huilie" het beter dekt.


Doe ns een citaatje ?

mark61
25-11-10, 00:44
Leuk stukje

Typical. Hij heeft net zulke gestoorde frustraties als jij. Wat hebben jullie toch met dat gemekker over 'linkse elites', terwijl die nog nooit aan de macht zijn geweest.

Nog maar een keer dan: het waren de 'rechtse elites' die de moslims naar Nederland hebben gehaald, onder het motto hoe analfa, hoe beter. Omdat ze die eerlijke volksjongens geen fatsoenlijk salaris wilden betalen, en liever een stel sukkelaars importeerden die je nog wel kon afschepen.

Die haat, die hysterie. Ben je ooit geknepen door een boomknuffelaarster in tuinbroek?

mark61
25-11-10, 00:46
Kreten slaken, niet één argument - daar past die randdebiel angstvallig voor op.

One-liners, want two is te moeilijk allemaal. Bovendien blijkt dan meteen de onzinnigheid van line one.

Aynranddebiel in dit geval.

Tis vast niet netjes, maar een betere omschrijving van zo'n figuur kan ik niet geven. Ik weet niet hoe mensen zo worden. Afgunst? Zou dat het zijn? Ooit vernederd door iemand? Ik vraag het me echt af.

tanger'73
25-11-10, 00:47
Ja wat denk jij. Misschien, nu het zo regent, dat je zijn onlangs verschenen boek ook nog wil lezen? :hihi: Hij is die joker die de taqiyya recentelijk heeft opgegraven.


van hem wil ik zelfs voor goud niks onder mijn neus voorbijgaan. Maar in zijn achterlijke stukkie boven komt hij op mij tamelijk racistisch over.

Max Stirner
25-11-10, 00:53
Typical. Hij heeft net zulke gestoorde frustraties als jij. Wat hebben jullie toch met dat gemekker over 'linkse elites', terwijl die nog nooit aan de macht zijn geweest.

Nog maar een keer dan: het waren de 'rechtse elites' die de moslims naar Nederland hebben gehaald, onder het motto hoe analfa, hoe beter. Omdat ze die eerlijke volksjongens geen fatsoenlijk salaris wilden betalen, en liever een stel sukkelaars importeerden die je nog wel kon afschepen.

Die haat, die hysterie. Ben je ooit geknepen door een boomknuffelaarster in tuinbroek?


Heb niets tegen bomenknuffelaarsters.

Vind het gewoon een amusant, en - ja - een in sommige opzichten raak, pennevruchtje.
En de voorspelbare, diepverontwaardigde - je zou bijna zeggen 'hatende' en hysterische' -reacties vind ik zo mogelijk nog amusanter.



Slaap lekker.

Olive Yao
25-11-10, 00:57
Heb niets tegen bomenknuffelaarsters.

En vind het gewoon een amusant, en - ja - een in sommige opzichten raak, pennevruchtje.
En de voorspelbare, diepverontwaardigde - je zou bijna zeggen 'hysterische' -reacties vind ik zo mogelijk nog amusanter.


Slaap lekker.


(...) een in sommige opzichten raak, pennevruchtje.

In welke opzichten raak?
En in de andere opzichten dus mis?

Vraag het eigenlijk niet aan jou, Max Stirner. De man zelf had dat moeten vertellen. Maar laat dat angstvallig achterwege, want wanneer hij moet motiveren valt hij door de mand.

Kal-El B.V
25-11-10, 01:02
Doe ns een citaatje ?

Begin van het artikel tot het eind ??

mark61
25-11-10, 01:10
De man zelf had dat moeten vertellen. Maar laat dat angstvallig achterwege, want wanneer hij moet motiveren valt hij door de mand.

Nou ja, hier niet, want dit is een column. Dan hoef je niks en mag je vrijwel alles.

Tis alleen, als ie dan een Boek schrijft staat er zo allejezus veel onzin in. Taqiyya :hihi: Je moet het gore lef maar hebben een partij leugens op te hangen, zonder blikken of blozen.

Olive Yao
25-11-10, 01:21
Nou ja, hier niet, want dit is een column. Dan hoef je niks en mag je vrijwel alles.

Tis alleen, als ie dan een Boek schrijft staat er zo allejezus veel onzin in. Taqiyya :hihi: Je moet het gore lef maar hebben een partij leugens op te hangen, zonder blikken of blozen.

Dat is zo.

Liegen dat het gedrukt staat.

justus
25-11-10, 08:23
is dit stuk echt afkomstig van hem?

vond het eerlijk gezegd meer iets van een persiflage van Youp hebben....zijn er echt lui die zo denken?

naam
25-11-10, 08:34
Wisselcolumn
Martin Bosma

En de kinderen? Stelt u hen bloot aan uw multiculturele idealen en staat u elke ochtend om half negen bij een zwarte school? Zit uw Emma, Anne-Fleur of Mees gezellig in een klas vol met Mohammeds en Ali’s?

Ho, ho. Het moet niet te gek worden natuurlijk. Als het erop aankomt, rijdt u toch liever een extra blokje met die kinderbakfiets. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met al die moslims daar. U bent tenslotte geen racist. Nee, het komt door dat computerlokaal of de kleur van het behang. Of zoiets. Uw vrienden van Minerva of de D66-afdeling Oud-Zuid knikken begrijpend. Die doen immers hetzelfde.
Bron: NRC Handelsblad

Dit vind ik wel een rake typering. Tenminste dit is mijn ervaring. Alhoewel ik niet weet wat de ouders dan stemmen.

Pizzaman
25-11-10, 09:30
vond het eerlijk gezegd meer iets van een persiflage van Youp hebben....zijn er echt lui die zo denken?

Net zoals er lui zijn die zo denken als Youpie... of Paultje.

:cola: Maar dat heet dan kunst. Vetbetaald, dat weer wel.

super ick
25-11-10, 10:24
van hem wil ik zelfs voor goud niks onder mijn neus voorbijgaan. Maar in zijn achterlijke stukkie boven komt hij op mij tamelijk racistisch over.

Lees de column en zie vervolgens de pissige reactie van Mao61. Dan weet je dat er een kern van waarheid in zit. Heel voorspelbaar. Inhoudelijk reageert hij ook niet over de column. Hij begint direct te schelden.

Het hoogste woord over de multiculturele samenleving met alle 'groeistuipen'. Maar zelf in een witte wijk of aan de grachtengordel of huis met oprijlaan, kindertjes op een witte school. De enige Marokkaan waar ze mee te maken hebben is vaak de krantenjongen.
Het is een soort nieuwe adel die heel Nederland tracht langs haar morele maatstaf te leggen.

mark61
25-11-10, 10:42
vond het eerlijk gezegd meer iets van een persiflage van Youp hebben....zijn er echt lui die zo denken?

Ja, maar dan ongrappig.

knuppeltje
25-11-10, 10:46
Kreten slaken, niet één argument - daar past die randdebiel angstvallig voor op.

Hij moet ze eerst hebben natuurlijk.

mark61
25-11-10, 10:48
Dit vind ik wel een rake typering. Tenminste dit is mijn ervaring. Alhoewel ik niet weet wat de ouders dan stemmen.

Rake typering van wie, precies? Er zijn vast zat ouders die 'niets tegen moslims, immigranten hebben', maar wel hun kinderen op een witte school zetten, maar heeft iemand uitgezocht wat ze stemmen dan inderdaad? Bovendien vind ik dat niet direct strijdig; je wil gewoon het beste onderwijs voor je kind. 'Zwarte' ouders kunnen dat trouwens ook doen, en doen dat ook. Wat wat anders is is dat sommige, veel (?) scholen zelf hun school wit proberen te houden. Ik ken daar in mijn omgeving schandelijke voorbeelden van.

Onderwijskwaliteitsverschillen wit- <> zwarte scholen zijn bij mijn weten niet eenduidig, overigens.

Kortom, stemmingmakerij op niks af.

tanger'73
25-11-10, 11:23
vond het eerlijk gezegd meer iets van een persiflage van Youp hebben....zijn er echt lui die zo denken?


'K zou het echt niet weten, ik vind het maar een vreemd en verward stukkie. Mocht deze echt van hem afkomstig zijn, dan kan hij zijn boekkie ook maar meteen de vuilcontainer inwerpen.

Slinger
25-11-10, 11:30
Randdebiel.

Geraakt?

Slinger
25-11-10, 11:33
Kreten slaken, niet één argument - daar past die randdebiel angstvallig voor op.

Het is een column Olive.

Wellicht herken je je er in?

knuppeltje
25-11-10, 11:53
Het is een column Olive.

Wellicht herken je je er in?

Sinds wanneer is een column een goede column als het uit niets anders dan wezenloos gebral bestaat? :maf2:

Olive Yao
25-11-10, 12:00
Martin Bosma U bent tolerant, totdat het u te gek wordt

Kwaliteit van onderwijs interesseert Bosma niet


En de kinderen? Stelt u hen bloot aan uw multiculturele idealen en staat u elke ochtend om half negen bij een zwarte school? Zit uw Emma, Anne-Fleur of Mees gezellig in een klas vol met Mohammeds en Ali’s?

Ho, ho. Het moet niet te gek worden natuurlijk. Als het erop aankomt, rijdt u toch liever een extra blokje met die kinderbakfiets. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met al die moslims daar. U bent tenslotte geen racist. Nee, het komt door dat computerlokaal of de kleur van het behang. Of zoiets. Uw vrienden van Minerva of de D66-afdeling Oud-Zuid knikken begrijpend. Die doen immers hetzelfde.


Dit vind ik wel een rake typering. Tenminste dit is mijn ervaring. Alhoewel ik niet weet wat de ouders dan stemmen.

Er staat dat moslims een ras zijn. Dat is onzin, die sommige moslims zelf overigens ook verkondigen; hij praat dus net als hen, hij is geïslamiseerd.

Ouders willen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. “Zwarte scholen” hebben wat dat betreft vaak een mindere reputatie. Kan me voorstellen dat ouders daarnaar luisteren. Dát is dan de reden waarom deze ouders hun kinderen liever niet op een “zwarte school” doen. Het gaat om de kwaliteit van het onderwijs.

Bosma geeft hier opzettelijk een valse voorstelling van. Hij begint over “multiculturele idealen” en “racisme”.

Bosma gooit zwarte scholen warrig op een hoop met moslimse scholen. Ook daarmee heeft hij geen argument. Ouders laten hun kinderen vaak openbaar onderwijs volgen en niet bijzonder onderwijs. Ze doen hun kinderen evenmin op een christelijke school als op een moslimse of joodse school.

Het belang van de kwaliteit van onderwijs noemt hij niet. Hij schrijft alleen “of zoiets” – het kan hem eigenlijk niet schelen – dus behoort de man geen politicus te zijn.

Het is begrijpelijk dat pvv-politici zich niet voor de kwaliteit van onderwijs interesseren, omdat zijzelf amper onderwijs gehad hebben. Ouders die wel belang hechten aan goed onderwijs voor hun kinderen dienen dat te beseffen en niet op Wilders te stemmen.

zie verder Bosma in onderwijsdebat (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=4548594)

Slinger
25-11-10, 12:04
Sinds wanneer is een column een goede column als het uit niets anders dan wezenloos gebral bestaat? :maf2:

Een goede column raakt mensen. Blijkbaar is dat hier het geval.

Slinger
25-11-10, 12:06
Er staat dat moslims een ras zijn. Dat is onzin, die sommige moslims zelf overigens ook verkondigen; hij praat dus net als hen, hij is geïslamiseerd.

Ouders willen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. “Zwarte scholen” hebben wat dat betreft vaak een mindere reputatie. Kan me voorstellen dat ouders daarnaar luisteren. Dát is dan de reden waarom deze ouders hun kinderen liever niet op een “zwarte school” doen. Het gaat om de kwaliteit van het onderwijs.

Madlener geeft hier opzettelijk een valse voorstelling van. Hij begint over “multiculturele idealen” en “racisme”.

Madlener gooit zwarte scholen warrig op een hoop met moslimse scholen. Ook daarmee heeft hij geen argument. Ouders laten hun kinderen vaak openbaar onderwijs volgen en niet bijzonder onderwijs. Ze doen hun kinderen evenmin op een christelijke school als op een moslimse school.

Het belang van de kwaliteit van onderwijs noemt hij niet. Hij schrijft alleen “of zoiets” – het kan hem eigenlijk niet schelen - dus behoort de man geen politicus te zijn.

Olive, je snapt toch wel dat de schrijver hier de opvattingen van degenen die hij beschrijft persifleert?

knuppeltje
25-11-10, 12:07
Een goede column raakt mensen. Blijkbaar is dat hier het geval.

Kan zo maar gebeuren dat de grootst mogelijke onzin heel veel mensen raakt.

Maar weer voor de zoveelste keer blijkt dat jij prima zogenaamde antwoorden kunt geven op niet gestelde vragen. :maf2:

Slinger
25-11-10, 12:08
Goed gezegd, knuppeltje: niets anders dan wezenloos gebral.

Dat is een mening van Knuppeltje. zoals gewoonlijk slecht onderbouwd.

knuppeltje
25-11-10, 12:08
Olive, je snapt toch wel dat de schrijver hier de opvattingen van degenen die hij beschrijft persifleert?

Ik denk weer, dat jij er helemaal niets van snapt.

Slinger
25-11-10, 12:10
Kan zo maar gebeuren dat de grootst mogelijke onzin heel veel mensen raakt.

Maar weer voor de zoveelste keer blijkt dat jij prima zogenaamde antwoorden kunt geven op niet gestelde vragen. :maf2:

Ik denk het niet, als mensen geraakt worden, dan zit er een kern van waarheid in.

knuppeltje
25-11-10, 12:11
Dat is een mening van Knuppeltje. zoals gewoonlijk slecht onderbouwd.

Van jou komend, hoef ik me daar dus helemaal niet druk om te maken.

Leer eerst maar eens antwoord te geven op vragen die je wel worden gesteld, in plaats van over iets anders te gaan leuteren.

knuppeltje
25-11-10, 12:13
Ik denk het niet, als mensen geraakt worden, dan zit er een kern van waarheid in.

Onzin, het kan net zo goed zijn dat ze geraakt worden door iets van wat denken dat het de kern en de waarheid is. :)

Slinger
25-11-10, 12:15
Van jou komend, hoef ik me daar dus helemaal niet druk om te maken.

Leer eerst maar eens antwoord te geven op vragen die je wel worden gesteld, in plaats van over iets anders te gaan leuteren.

Je zou me nog een uiteenzetting van de door Israël afgeschafte democratische instituties en procedures geven op de westbank van voor 1967. Weet je nog?

Olive Yao
25-11-10, 12:19
Ik denk het niet, als mensen geraakt worden, dan zit er een kern van waarheid in.

Wilders wordt geraakt door de Koran.

Slinger
25-11-10, 12:19
Wilders wordt geraakt door de Koran.

Inderdaad, en dan heb je meteen de kern van zijn verhaal te pakken. De daarin aanbevolen methode om met mensen om te gaan doet nog steeds opgeld, nu ook in Nederland.

Tomas
25-11-10, 12:29
Wilders wordt geraakt door de Koran.

Dat is te moeilijk, Olive. Snapt ie niet. Kijk maar.

Magoed, ik kan geen touw aan deze collum vastknopen. Wat persifleert ie nou? Zichzelf, Wilders, PVV-ers? Warrig.

tanger'73
25-11-10, 12:30
Het belang van de kwaliteit van onderwijs noemt hij niet. Hij schrijft alleen “of zoiets” – het kan hem eigenlijk niet schelen - dus behoort de man geen politicus te zijn.

Hoho, zijn collega debiel bij de naam van Richard de Mos, ambieërde wel schoolhoofd te zijn en dat ook denkt. Zoiets van dat je ambieert astronaut te worden en denkt dat ook te zijn. Ja, zulke gasten zitten tegenwoordig in de Staten Generaal.

Slinger
25-11-10, 12:32
Dat is te moeilijk, Olive. Snapt ie niet. Kijk maar.

Magoed, ik kan geen touw aan deze collum vastknopen. Wat persifleert ie nou? Zichzelf, Wilders, PVV-ers? Warrig.

Jou

Tomas
25-11-10, 12:36
Jou

Dan heb jij als een van de weinig er schik an.

Het extra grappige is dat mijn kinderen op de middelbare school in de Goudse wijk de Oosterwei hebben gezeten. Het sodom en gomorra van jullie multi culti drama. Magoed, dit is echt te moeilijk.

Slinger
25-11-10, 12:40
Dan heb jij als een van de weinig er schik an.

Het extra grappige is dat mijn kinderen op de middelbare school in de Goudse wijk de Oosterwei hebben gezeten. Het sodom en gomorra van jullie multi culti drama. Magoed, dit is echt te moeilijk.

Ik vind het prima dat je je verdedigt, maar het had van mij niet gehoeven, hoor.

Tomas
25-11-10, 12:45
Ik vind het prima dat je je verdedigt, maar het had van mij niet gehoeven, hoor.

Nee, 't is slechts grappig. En ter illustratie van de werking van je geest. Niet voor jou grappig natuurlijk, maar voor anderen. Gemeen en laag over je rug. Ik schaam me er zelfs voor. Gelukkig is het anoniem.

Olive Yao
25-11-10, 12:50
Martin Bosma U bent tolerant, totdat het u te gek wordt



Martin Bosma

Ik ben vierkant pro-Israël

Bron: NRC Handelsblad

De religieus-etnische zuiveringen in en om Israël zijn bezongen door Mozes en andere profeten. De joden in Israël breiden hun Lebensraum uit naar het oosten. Welk boek associeert Wilders ook weer met Mein Kampf?

Klopt het dat Wilders mede uit Israël betaald wordt?

justus
25-11-10, 12:51
Ja, maar dan ongrappig.

ach, met de juiste intonatie en blik zet je toch een aardig typetje neer, denk aan 'de gouden doden' jacobse en van es.

justus
25-11-10, 12:53
De religieus-etnische zuiveringen in en om Israël zijn bezongen door Mozes en andere profeten. De joden in Israël breiden hun Lebensraum uit naar het oosten. Welk boek associeert Wilders ook weer met Mein Kampf?

Klopt het dat Wilders mede uit Israël betaald wordt?

zag recent een documentaire waaruit bleek dat die dolle blonde veel poen vangt van een joodse usa miljardair en wat andere grootneuzige rijken uit die hoek. waarschijnlijk steunen die ook israel maar of dat andersom naar geertke toe ook geldt?

Olive Yao
25-11-10, 13:11
zag recent een documentaire waaruit bleek dat die dolle blonde veel poen vangt van een joodse usa miljardair en wat andere grootneuzige rijken uit die hoek. waarschijnlijk steunen die ook israel maar of dat andersom naar geertke toe ook geldt?

Wiens brood men eet ...

mark61
25-11-10, 13:14
ach, met de juiste intonatie en blik zet je toch een aardig typetje neer, denk aan 'de gouden doden' jacobse en van es.

Nee, want die hadden op hun manier nog een consistent verhaal. Dit is gerant in het luchtledige.

mark61
25-11-10, 13:16
Geraakt?

Nee, hoe kom je daarop? Bizarre geest heb jij.

mark61
25-11-10, 13:19
Een goede column raakt mensen. Blijkbaar is dat hier het geval.

Te stompzinnig voor woorden. Redenering van het soort als A > B, dan geldt ook als B > A. Ga je lagere-schoolgeld terughalen.

mark61
25-11-10, 13:20
Dat is een mening van Knuppeltje. zoals gewoonlijk slecht onderbouwd.

Nope, dat is een eenvoudige, feitelijke constatering. Te hoog gegrepen voor jou.

mark61
25-11-10, 13:21
Ik denk het niet, als mensen geraakt worden, dan zit er een kern van waarheid in.

Jij kan niet zindelijk denken, of je weigert het. Zit er een kern van waarheid in Marco Borsato?

Tomas
25-11-10, 13:35
http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/2009/12/3668149e-121b-4521-8792-04f2989b2006_butthead1.jpg

Mocht je net als ik geen idee hebben wie die Bosman is.

Olive Yao
25-11-10, 13:52
Martin Bosma U bent tolerant, totdat het u te gek wordt


Bij de begroting 2010 van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (in november 2009) kreeg Bosma forse kritiek van collega-Tweede Kamerleden. Hij pleitte hierbij onder andere tégen competentiegericht onderwijs, vóór betere lerarenopleidingen en voor het hijsen van de Nederlandse vlag op iedere school.

Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) stelde te veel te horen "wat de PVV niet wil" en vroeg Bosma om drie concrete belangrijke punten waar hij voor was. Nadat zij enige tijd aandrong antwoordde Bosma dat er "heldere examens" moesten zijn, de "studiefinanciering een belangrijke rol moest spelen" en dat het "handhaven van binariteit" erg belangrijk was.

Tofik Dibi (GroenLinks) noemde het antwoord "beschamend" en vroeg Bosma om concrete voorstellen die hij had gedaan.

Bosma antwoordde: "Ik ben met tal van moties gekomen. Ja, weet ik veel. Ik heb er niet eentje paraat. Morgen kom ik met een stapeltje". Bosma is echter niet met het "stapeltje" moties naar de kamer gekomen en meldde zich de dag volgende op het onderwijsdebat ziek. Margot Kraneveldt (PvdA) sprak van een "schrijnend gebrek aan ideeën bij de PVV over onderwijs".

bron: wikipedia

:haha:

Wilders beroept zich op zn zwijgrecht, Bosma meldt zich ziek, zo kan het ook.

rbn
25-11-10, 14:17
:haha:

Wilders beroept zich op zn zwijgrecht, Bosma meldt zich ziek, zo kan het ook.

bij de pvv hebben wel iets weg van de rapaille partij..

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00052/hadjememaar_52032a.jpg

tanger'73
25-11-10, 16:38
bij de pvv hebben wel iets weg van de rapaille partij..

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00052/hadjememaar_52032a.jpg


Ja, de onvoorwaardelijke "Hadtjememaars" wederom in volle glorie.

Max Stirner
25-11-10, 17:20
In welke opzichten raak?
En in de andere opzichten dus mis?

Vraag het eigenlijk niet aan jou, Max Stirner. De man zelf had dat moeten vertellen. Maar laat dat angstvallig achterwege, want wanneer hij moet motiveren valt hij door de mand.




Raak in de zin dat hij de gratuite, tot niets verplichtende tolerantie, ruimdenkendheid en het cultuurrelativisme van de 'tolerante, progressieve, kosmopolitische' medemens op de hak neemt.


Hij overdrijft, stereotypeert & persifleert, en ik vind dat eigenlijk wel grappig - hoewel misschein wel vooral vanwege de - voorspelbare en lichtgeraakte - reacties die hij uitlokt.

Max Stirner
25-11-10, 17:48
Dit vind ik wel een rake typering. Tenminste dit is mijn ervaring. Alhoewel ik niet weet wat de ouders dan stemmen.


Das heel simpel.

In Nieuw West & Noord stemmen die ouders op de PVV en in Centrum & de Jordaan op D66/GroenLinks.

Tomas
25-11-10, 17:55
Das heel simpel.

In Nieuw West & Noord stemmen die ouders op de PVV en in Centrum & de Jordaan op D66/GroenLinks.

In de praktijk is echter zelden iets simpel.

super ick
25-11-10, 18:15
Hoe leuk of grappig ook. Dergelijke columns moeten niet geschreven worden door kamerleden.

Max Stirner
25-11-10, 18:16
In de praktijk is echter zelden iets simpel.


Jawel hoor:

De eerste groep betreft onopgeleide tokkie-racisten en die zijn dus in de zwarte wijken gaan wonen en de tweede groep bestaat uit hoogopgeleide, kosmopolitische tolerante multicultirianen en die zijn dus in de witte wijken gaan wonen.

Slinger
25-11-10, 18:20
Te stompzinnig voor woorden. Redenering van het soort als A > B, dan geldt ook als B > A. Ga je lagere-schoolgeld terughalen.

Als A > B, dan B < A.

Olive Yao
25-11-10, 19:01
Wie heeft medelijden met Martin Bosma?

Marcel Hulspas, De Pers donderdag 25 november 2010


(…)

[Martin Bosma] beschouwt leden als volstrekt overbodig. (...) Partijcongressen zouden zo maar kunnen besluiten dat de islam misschien toch niet echt vreselijk gevaarlijk is, of dat een hoofddoekje best leuk kan staan.

Tot voor kort klonk daar een miniem wanklankje, maar met de luis Hero uit de pels verwijderd, kan de PVV uitgroeien tot wat hem (en Geert) altijd als ideaal voor ogen heeft gestaan: een stemmenmachine. Met één heilig doel: stemmen vergaren tegen ‘de islamisering’.

Daar moet je slim voor zijn. Iedereen weet dat de gemiddelde PVV-kiezer eigenlijk geen boodschap heeft aan hun angst voor de islam. Wat dat betreft heeft Bosma volkomen gelijk: als de PVV-stemmers van nu PVV-leden zouden worden, is dat hele islamstandpunt binnen één congres tot op het bot uitgekleed.

De stemmen zullen dus op een andere wijze bijeengeharkt moeten worden. Sociale wetgeving, de gezondheidszorg, de AOW – alle standpunten die de PVV op deze terreinen ooit heeft ingenomen bleken tijdens de formatie niets voor te stellen. Alles kon de vuilhoop op. Als er maar een rechts kabinet kwam, dat maatregelen kon nemen tegen de ‘islamisering’. Ziedaar de koers van de PVV. Het doel heiligt alle middelen. En de kiezer vindt al dat gedraai best, want ze zijn vóór alles boos op de politiek. Dus zolang Geert boos doet tegen de politiek, stemmen ze Geert.

Drie toeters
Bosma mocht woensdag zijn eerste column schrijven in de NRC. (…) Maar in het geval van Martin is het resultaat toch leerzaam.

Wat is Bosma toch boos! Hij doet zijn uiterste best om de NRC-lezer te beledigen. Die krant is de thuisbasis van de linkse elite met zijn ‘onbespoten Toyota Prius’ en zijn huichelachtige keuze voor een witte school. (Helemaal mee eens!) Aan het slot van zijn tirade tegen de hedendaagse burgerlijke tevredenheid (over drie weken wéér zo'n dosis beledigingen graag!), probeert hij nog een laatste sneer uit: ‘U bent ook maar een slachtoffer, van uw opvoeding, uw opleiding en omgeving’.

Ik heb niet veel op met de vaak te brave NRC. Maar het blijft een leerzame krant. Al lezende werd ik overvallen door een diep medelijden: wat moet die man een rotjeugd hebben gehad!


het hele artikel (http://www.depers.nl/binnenland/526819/Wie-heeft-medelijden-met-Bosma.html)

Olive Yao
25-11-10, 19:05
Hoe leuk of grappig ook. Dergelijke columns moeten niet geschreven worden door kamerleden.

Waarschijnlijk de verstandigste opmerking.

Tomas
25-11-10, 19:20
Jawel hoor:

De eerste groep betreft onopgeleide tokkie-racisten en die zijn dus in de zwarte wijken gaan wonen en de tweede groep bestaat uit hoogopgeleide, kosmopolitische tolerante multicultirianen en die zijn dus in de witte wijken gaan wonen.

Ik had het over de praktijk. Vermoei je je maar niet, fantaseer lekker door.

super ick
25-11-10, 22:12
Waarschijnlijk de verstandigste opmerking.

O sorry, ik weet niet wat mij bezielde.

Max Stirner
25-11-10, 22:33
Ik had het over de praktijk. .



De stemmen in bijv. Slotervaart, Geuzenveld en Osdorp waren bijna volledig verdeeld tussen enerzijds PvdA en anderzijds PVV.

Groen Links en D66 scoren met name in Centrum, Jordaan, Oud Zuid etc.



Dat zegt iets over de praktijk.

Wide-O
25-11-10, 22:36
Onderwijskwaliteitsverschillen wit- <> zwarte scholen zijn bij mijn weten niet eenduidig, overigens.


Daar is (onbedoeld, per ongeluk) in Chicago een gigantisch onderzoek naar gedaan. De uitkomst was op z'n minst verrassend te noemen. En nee, ik zeg niet wat die was. :ego:

Freakonomics, een boek dat je moet gelezen hebben.

En Ayn Rand... het moet echt niet gekker worden.

Olive Yao
25-11-10, 22:40
En Ayn Rand... het moet echt niet gekker worden.

Begrijpelijk als je er bij stilstaat wie Wilders betalen.
Wiens brood men eet, diens taal men spreekt (of zo).

Max Stirner
25-11-10, 22:46
Daar is (onbedoeld, per ongeluk) in Chicago een gigantisch onderzoek naar gedaan. De uitkomst was op z'n minst verrassend te noemen. En nee, ik zeg niet wat die was. :ego:

Freakonomics, een boek dat je moet gelezen hebben.

En Ayn Rand... het moet echt niet gekker worden.


Ben toch wel benieuwd...:strik:

Heb wel eens onderzoekje gelezen waaruit blijkt dat overwegend monoculturele scholen (wit, zwart, geel ... maakt niet uit) gemiddeld beter scoren dat multiculturele scholen .... ?



De uber-kapitalistische economische idolen van Bosma hebben vooralsnog trouwens verdomd weinig invloed op de economische standpunten van de PVV

Wide-O
25-11-10, 22:48
Begrijpelijk als je er bij stilstaat wie Wilders betalen.
Wiens brood men eet, diens taal men spreekt (of zo).

Ik geef toe dat ik dat allemaal niet zo gevolgd heb. Heb je daar een paar bronnen voor (excuus als je die al gegeven hebt). Ik weet echter wel precies waar Ayn Rand voor staat.

Ik kan me best wel een "Wilders" voorstellen die gewoon opkomt zonder sponsoring van allerlei rare lieden. Zoals het Vlaams Blok/Belang bvb.

Maar ik zie ook wel dat dat gedoe over takiyya en zo wereldwijd gelanceerd is. Heel vreemd was dat. Ook al geloof ik niet zo erg snel in complot-theorieën...

Ik weet ook wel dat Wilders erg pro-Israël schijnt te zijn - meer dan de gemiddelde NL politicus zeg maar. Maar het gaat dus verder? (eerlijke vraag)

Wide-O
25-11-10, 22:54
Ben toch wel benieuwd...:strik:

Heb wel eens onderzoekje gelezen waaruit blijkt dat overwegend monoculturele scholen (wit, zwart, geel ... maakt niet uit) gemiddeld beter scoren dat multiculturele scholen .... ?



Boekje kopen of uitlenen. :) Het ging in ieder geval niet over monoculturele scholen. Het ging over een goedbedoeld systeem (linkse kerk, zeg maar) waarbij kinderen uit "betere" scholen noodgedwongen in "minder goede" scholen terechtkwamen (en omgekeerd). En toevallig had men ook alle gegevens bijgehouden over de SAT scores.

Gewoon lezen (en nee, ik heb geen aandelen). Gaat ook niet over "opinies" maar over pure econometrie.

Freakonomics (http://en.wikipedia.org/wiki/Freakonomics).

Max Stirner
25-11-10, 23:16
Boekje kopen of uitlenen. :) Het ging in ieder geval niet over monoculturele scholen. Het ging over een goedbedoeld systeem (linkse kerk, zeg maar) waarbij kinderen uit "betere" scholen noodgedwongen in "minder goede" scholen terechtkwamen (en omgekeerd). En toevallig had men ook alle gegevens bijgehouden over de SAT scores.

Gewoon lezen (en nee, ik heb geen aandelen). Gaat ook niet over "opinies" maar over pure econometrie.

Freakonomics (http://en.wikipedia.org/wiki/Freakonomics).


Dank je, heb het boek besteld :)

naam
26-11-10, 07:48
Das heel simpel.

In Nieuw West & Noord stemmen die ouders op de PVV en in Centrum & de Jordaan op D66/GroenLinks.

Das te simpel. Ik woon in nieuw West en ik ken er geen een. Ik woon in een Groen Links, D66, hooguit VVD straat. Ja, dat wordt onderling uitgewisseld, maar je weet het natuurlijk nooit. Het is wel een hoog opgeleide witte straat overigens. Niemand van de ouders doet zijn kind echter op school in nieuw west. Vandaar de herkenbaarheid van de bakfietsouders.
Mijn kinderen zijn overigens gewoon hier in de buurt naar een zwarte school gegaan. Of ik dat nog een keer zou doen weet ik niet. Het wordt toch anders, meisjes niet mee mogen op schoolreisje etc. 4 jaar geleden had geen kind er een hoofddoekje op, nu heeft bijna iedereen dat. Weinig interactie en betrokkenheid van de ouders met de school die bijna geen Nederlands spreken. Verschilt toch ergens vind ik.
In mijn lagere schooltijd (jaren 70) zat ik overigens al in een flink gemengde klas met Marokkanen, Antillianen en Surinamers; iets dat ik als heel prettig heb ervaren en nu nog steeds profijt van heb.

Olive Yao
26-11-10, 08:33
Ik geef toe dat ik dat allemaal niet zo gevolgd heb. Heb je daar een paar bronnen voor (excuus als je die al gegeven hebt). Ik weet echter wel precies waar Ayn Rand voor staat.

Ik kan me best wel een "Wilders" voorstellen die gewoon opkomt zonder sponsoring van allerlei rare lieden. Zoals het Vlaams Blok/Belang bvb.

Maar ik zie ook wel dat dat gedoe over takiyya en zo wereldwijd gelanceerd is. Heel vreemd was dat. Ook al geloof ik niet zo erg snel in complot-theorieën ...

Ik weet ook wel dat Wilders erg pro-Israël schijnt te zijn - meer dan de gemiddelde NL politicus zeg maar. Maar het gaat dus verder? (eerlijke vraag)

Goedemorgen,

Atlas Shrugs (http://atlasshrugs2000.typepad.com/atlas_shrugs/)

Atlas shrugs is de website van Wilders' supporter Pamela Geller. In de kolom rechts ongeveer een derde van boven zie je SUPPORT WILDERS LEGAL DEFENSE FUND! staan. Je komt dan op Wilders' engelstalige website.

Atlas shrugged is de titel van de roman van Ayn Rand, over een vorm van libertarisme, gebaseerd op ethisch egoïsme, dat luidt dat eigenbelang de norm is voor ethiek.

Vrij Nederland – Op zoek naar dollars (http://www.vn.nl/Dossiers/Meer-dossiers/Wilders-en-de-PVV/Artikel-Wilders/Op-zoek-naar-dollars-1.htm)

Volkskrant – Giften voor proces-Wilders uit VS gaan naar partijkas (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2788/Geert-Wilders/article/detail/344037/2009/06/19/Giften-voor-proces-Wilders-uit-VS-gaan-naar-partijkas.dhtml)

Zoals bekend steunt Ali Wilders vanuit de American Enterprise Institute en de Wall Street Journal van Rupert Murdoch, neoconservatieve en aan libertarisme verwante organisaties.

Wilders zelf doet er geheimzinnig over, en doet voor zover bekend ook niets dat wettelijk niet mag, maar misschien komt op korte termijn dat wetsontwerp erdoor.

Wide-O
26-11-10, 09:07
Atlas shrugs is de website van Wilders' supporter Pamela Geller. In de kolom rechts ongeveer een derde van boven zie je SUPPORT WILDERS LEGAL DEFENSE FUND! staan. Je komt dan op Wilders' engelstalige website.


Toch niet Pamela Geller! :hihi: Dat mens is knettergek. Sarah Palin on crack. Beweerde zelfs dat Obama een onecht kind van Malcolm X is. :hihi:


And I pray dearly that in the ungodly event that Tehran or its jihadi proxies (Hez’ballah, Hamas etc) target Israel with a nuke, that she retaliate with everything she has at Tehran, Mecca, and Medina……………

Not to mention Europe. They exterminated all their Jews, but that wasn’t enough. Those monsters then went on to import the next generation of Jew killers. (This New Hatred Comes from Muslim Immigrants. The Jewish People are Afraid Now)

:maf2:

Bedankt voor de links, ga er straks achteraan.

Max Stirner
26-11-10, 10:13
Das te simpel. Ik woon in nieuw West en ik ken er geen een. Ik woon in een Groen Links, D66, hooguit VVD straat. Ja, dat wordt onderling uitgewisseld, maar je weet het natuurlijk nooit. Het is wel een hoog opgeleide witte straat overigens. Niemand van de ouders doet zijn kind echter op school in nieuw west. Vandaar de herkenbaarheid van de bakfietsouders.
Mijn kinderen zijn overigens gewoon hier in de buurt naar een zwarte school gegaan. Of ik dat nog een keer zou doen weet ik niet. Het wordt toch anders, meisjes niet mee mogen op schoolreisje etc. 4 jaar geleden had geen kind er een hoofddoekje op, nu heeft bijna iedereen dat. Weinig interactie en betrokkenheid van de ouders met de school die bijna geen Nederlands spreken. Verschilt toch ergens vind ik.
In mijn lagere schooltijd (jaren 70) zat ik overigens al in een flink gemengde klas met Marokkanen, Antillianen en Surinamers; iets dat ik als heel prettig heb ervaren en nu nog steeds profijt van heb.


In Osdorp heeft de PVV 26% van de stemmen behaald, in Geuzenveld/Slotermeer 23%.


Er even van uitgaande dat allochtonen - een kleine uitzondering daargelaten -niet op de PVV stemmen, maar wel een groot deel van het electoraat in die wijken uitmaken, zou je kunnen concluderen dat misschien wel 1 op de 2 autochtonen in die wijken op de PVV stemde.

Soldim
26-11-10, 10:20
In Osdorp heeft de PVV 26% van de stemmen behaald, in Geuzenveld/Slotermeer 23%.


Er even van uitgaande dat allochtonen - een kleine uitzondering daargelaten -niet op de PVV stemmen, maar wel een groot deel van het electoraat in die wijken uitmaken, zou je kunnen concluderen dat misschien wel 1 op de 2 autochtonen in die wijken op de PVV stemde.

Wat was het opkomst percentage in die wijken?

Bart.NL
26-11-10, 10:29
Ik weet ook wel dat Wilders erg pro-Israël schijnt te zijn - meer dan de gemiddelde NL politicus zeg maar. Maar het gaat dus verder? (eerlijke vraag)

Before Geert Wilders founded his Freedom Party PVV his visits to the Israeli embassy caught the attention of the Dutch intelligence service AIVD (see also: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laatste-24-uur/122782/AIVD-schaduwde-Wilders-bij-bezoeken-ambassade.htm ). These visits are remarkable because Geert Wilders declared many times that Muslim immigrants should renounce dual citizenship because of a potential loyalty conflict. The Dutch intelligence service AIVD suspected that Geert Wilders received instructions from the Israeli embassy and therefore he may be a traitor to the Netherlands.

Geert Wilders is a passionate Zionist who calls Jordan the only Palestinian state there will ever be (see also: http://www.nu.nl/algemeen/2374254/wilders-spreekt-in-israel.html ). This makes his allegiance to the Netherlands questionable and it also demonstrates that a passport does not guarantee loyalty. The activities and statements of Geert Wilders have the potential of destabilising the Netherlands.

Max Stirner
26-11-10, 10:42
Wat was het opkomst percentage in die wijken?


Weet ik niet, die cijfers heb ik even niet voorhanden.

Zal vast laag geweest zijn - ook zal de opkomst onder allochtonen waarschijnlijk lager zijn dan die onder autochtonen.

Desalniettemin :


Het bevestigt, denk ik, toch in min of meerdere mate dat Bosma een gevoelige snaar raakt als hij zegt dat Nederlanders vooral tolerant, ruimdenkend & cultuur-relativistisch zijn zolang het een ver van hun bed show betreft.

(Het ontkracht trouwens ook het beeld dat alleen wereldvreemde boertjes in witte dorpjes in Brabant en Limburg op de PVV stemmen - en dat 'onbekend onbemind maakt'.

naam
26-11-10, 11:22
In Osdorp heeft de PVV 26% van de stemmen behaald, in Geuzenveld/Slotermeer 23%.


Er even van uitgaande dat allochtonen - een kleine uitzondering daargelaten -niet op de PVV stemmen, maar wel een groot deel van het electoraat in die wijken uitmaken, zou je kunnen concluderen dat misschien wel 1 op de 2 autochtonen in die wijken op de PVV stemde.

De helft dus zeg je misschien. De helft dus ook minimaal niet als je alleen de stemmers meetelt.

mark61
27-11-10, 15:26
Als A > B, dan B < A.

Dat is niet wat jij beweerde. Terug naar school. Bovenstaande is overigens een tautologie, en als ik het goed heb bestaat < niet als logische operator, wel <>.

mark61
27-11-10, 15:35
(Het ontkracht trouwens ook het beeld dat alleen wereldvreemde boertjes in witte dorpjes in Brabant en Limburg op de PVV stemmen - en dat 'onbekend onbemind maakt'.

Niemand heeft dat beeld, dat verzin je. Weer zo'n fallacy van een standpunt bestrijden dat niemand inneemt.

Het opvallende is dat zoveel mensen PVV stemmen die a) nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien en b) niet tot de onderklasse behoren.

In een wijk met veel immigranten wonen maakt niet automatisch 'bekend met'. Nauwelijks, eigenlijk.

Max Stirner
27-11-10, 16:04
Niemand heeft dat beeld, dat verzin je. Weer zo'n fallacy van een standpunt bestrijden dat niemand inneemt.

Het opvallende is dat zoveel mensen PVV stemmen die a) nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien en b) niet tot de onderklasse behoren.

In een wijk met veel immigranten wonen maakt niet automatisch 'bekend met'. Nauwelijks, eigenlijk.


Ik heb wel het gevoel dat dat een beeld is dat word opgeroepen.

Er zijn zelfs tv-reportages over gemaakt:' PVV' ers in Spijk' en er is bijv. ook heel veel aandacht geweest voor PVV-stemmers in het 'witte' Volendam

Max Stirner
27-11-10, 16:06
De helft dus zeg je misschien. De helft dus ook minimaal niet als je alleen de stemmers meetelt.


50% zou een veel hoger percentage zijn dan in welke gemeente in NL dan ook.

Slinger
27-11-10, 19:14
Dat is niet wat jij beweerde. Terug naar school. Bovenstaande is overigens een tautologie, en als ik het goed heb bestaat < niet als logische operator, wel <>.

Nou, dat heb je mis. Terug naar wiskundeles.

Olive Yao
05-12-10, 20:50
Wisselcolumn
Martin Bosma

(...)
Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty.
(...)

Bron: NRC Handelsblad


The politics of Keynes

The term Keynesian economics is sometimes used as a synonym for left-wing economics: authors seem to believe that because Keynes offered a rationale for some kinds of government activism, he was a leftist of some kind, maybe even a socialist. But the truth is more complicated.

As we explain in the text, Keynesian ideas have actually been accepted across a broad part of the political spectrum. In 2004 the president was a conservative, as was his top economist, N. Gregory Mankiw; but Mankiw is also the editor of a collection of readings titled New Keynesian Economics.

And Keynes himself was no socialist – and not much of a leftist. At the time The General Theory was published, many intellectuals in Britain believed that the Great Depression was the final crisis of the capitalist economic system and that only an government takeover of industry could save the economy. Keynes, in contrast, argued that all the system needed was a narrow technical fix. In that sense, his ideas were pro-capitalist and politically conservative.

What is true is that the rise of Keynesian economics in the 1940s, 1950s and 1960s went along with a general enlargement of the role of government in the economy, and those who favored a larger role for government tended to be enthusiastic Keynesians. Conversely, a swing of the pendulum back toward laisser faire policies in the 1970s and 1980s was accompanied by a series of challenges to Keynesian ideas (…). But it's perfectly possible to have conservative political preferences while respecting Keynes's contribution and equally possible to be very liberal while questioning Keynes' ideas.

(…)

Keynes' ideas have penetrated deeply into the public consciousness, to the extent that many people who have never heard of Keynes, or have heard of him but think they disagree with his theory, use Keynesian ideas all the time. For example, suppose that a business commentator says something like this: “Because of a decline in business confidence, investment spending slumped, causing a recession”. Whether the commentator knows it or not, that statement is purely Keynesian economics.

Keynes himself more or less predicted that his ideas would become part of what “everyone knows”. In another famous passage, this from the end of The General Theory, he wrote: “Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influences, are usually the slaves of some defunct economist”.

(Paul Krugman, Robin Wells, Macroeconomics p. 474)


(De paranoia van amerikanen over socialisme blijkt wel uit zo'n passage. Geen wonder in een land waar de hysterische harlekijn Palin de nieuwe ziektekostenverzekering “communisme” noemt.)

tr_imparator
05-12-10, 21:19
Je zou hun lot bijna vergelijken met al die Nederlanders die steeds wegvluchten als de multiculturele samenleving hun straat of buurt overneemt. Zo krijgt de multikul ons allemaal in beweging.

Bron: NRC Handelsblad

Inderdaad bijna. Ze zijn allemaal weggevlucht naar Almere. En zijn PVV-stemmers. Dat was geen linkse-elite, maar pseudolinkse getakqieerd rechtse tuig.

super ick
05-12-10, 22:41
Niemand heeft dat beeld, dat verzin je. Weer zo'n fallacy van een standpunt bestrijden dat niemand inneemt.

Het opvallende is dat zoveel mensen PVV stemmen die a) nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien en b) niet tot de onderklasse behoren.

In een wijk met veel immigranten wonen maakt niet automatisch 'bekend met'. Nauwelijks, eigenlijk.

Moet je wel de uitwassen een beetje onder de pet kunnen houden. Dat lukt anno 2010 niet meer.