PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerkganger wordt stilaan bedreigde soort



Marsipulami
25-11-10, 10:56
Kerkganger wordt stilaan bedreigde soort

Belga do 25/11/2010 - 11:22


Het zondagse kerkbezoek neemt jaar na jaar af. Van de Vlamingen tussen 5 en 69 jaar oud gaat slechts 5,4 procent nog wekelijks naar de zondagsmis. In 1976 was nog 36 procent. Het aantal doopsels en begrafenissen blijft wel stabiel. Dat schrijft De Standaard.

Dat cijfers komen uit de studie "Kerkpraktijk in Vlaanderen" die Marc Hooghe, politicoloog aan de K.U.Leuven, heeft gemaakt.

Voor het eerst sinds 1998 telden de parochiepriesters het aantal aanwezigen tijdens de zondagsmis nog eens. De resultaten liggen volgens de studie in de lijn van wat al enkele decennia aan de gang is: een continue en geleidelijke afkalving van het zondagse kerkbezoek.

In 1976 ging 36 procent van de Vlamingen tussen 5 en 69 jaar nog wekelijks naar de zondagsmis. In 1998 was dat 13 procent. En in 2009 daalde dat aandeel tot 5,4 procent, of 247.000 mensen. "Als we de gegevens van de voorbije decennia op een rijtje zetten, zien we een zeer gelijkmatige afname van de zondagsmis. Je kunt bijna perfect voorspellen dat er jaarlijks ongeveer 0,8 procent minder kerkgangers zullen zijn", legt Hooghe uit. Als deze trend doorzet, blijven de kerken in 2016 op zondag leeg.

Doopsels scoren wel, huwelijken veel minder
De populariteit van doopsels en begrafenissen staat in contrast met het afkalvende "gewone" kerkbezoek. Die cijfers zijn de voorbije jaren min of meer op hetzelfde niveau gebleven. Van alle overledenen wordt 71 procent kerkelijk begraven. En 67 procent van de Vlaamse kinderen wordt kerkelijk gedoopt. De kerkelijke huwelijken zijn wel gedaald van 30 procent in 2006 naar 26 procent vorig jaar.

In West-Vlaanderen en Limburg liggen de cijfers van het kerkbezoek een stuk hoger dan in de rest van Vlaanderen. Volgens Hooghe heeft de kerk in die provincies nog steeds een belangrijke sociale functie, toch zeker op het platteland. In de verstedelijkte gebieden rond Antwerpen, Gent en Brussel is de kerkpraktijk het laagst.

Grote verschuivingen naar aanleiding van de zaak-Vangheluwe verwacht Hooghe niet. "We zullen het effect pas volgend jaar zien in de cijfers, maar ik denk niet dat oudere mensen hun levenslange gewoonte gaan opgeven door een schandaal", zegt hij in De Standaard.

knuppeltje
25-11-10, 11:04
Kerkganger wordt stilaan bedreigde soort

Hadden die brave priestertjes maar hun jatten bij hun eigen kloten moeten houden.

justus
25-11-10, 12:02
wie bedreigt die relifundies dan?

super ick
25-11-10, 14:15
Hadden die brave priestertjes maar hun jatten bij hun eigen kloten moeten houden.

Is ook verboden.

super ick
25-11-10, 14:19
Een Belg, een katholiek, verkleed als een soort clown.

Alle alarmbellen rinkelen bij de kinderdagverblijven.

mark61
25-11-10, 15:16
Bizar. Meer dan 2/3 weet de kerk wel te vinden als ie dood is, maar bij leven en welzijn niet. De godsvrees zit er niet echt in, tis meer gezellig of goedkoper dan een uitvaartcentrum?

Eke
25-11-10, 15:33
Bizar. Meer dan 2/3 weet de kerk wel te vinden als ie dood is, maar bij leven en welzijn niet. De godsvrees zit er niet echt in, tis meer gezellig of goedkoper dan een uitvaartcentrum?


Volgens mij wordt verwacht van de nabestaanden om een gulle greep in hun geldbuidel te doen...ook na afloop van de kerkdienst wordt er van iedere bezoeker een donatie verwacht.

Wat storend is als pastoors hun kans pakken als ze eindelijk weer een volle kerk hebben...ze kennen de overledene oppervlakkig, dus richten ze zich al prekend -en dan bedoel ik Prekend- tot de argeloze die op een hart houten bankje, in de kou, zonder wc in de buurt, geen kant op kan.

Tja, het heeft wel iets. Toch wel. Ondanks de pastoor.
Beter dan een stoffige Aula . Sommige Aula's zijn prettig voor een afscheid. Sommige.

mark61
25-11-10, 15:36
Volgens mij wordt verwacht van de nabestaanden om een gulle greep in hun geldbuidel te doen...ook na afloop van de kerkdienst wordt er van iedere bezoeker een donatie verwacht.

Wat storend is als pastoors hun kans pakken als ze eindelijk weer een volle kerk hebben...ze kennen de overledene oppervlakkig, dus richten ze zich al prekend -en dan bedoel ik Prekend- tot de argeloze die op een hart houten bankje, in de kou, zonder wc in de buurt, geen kant op kan.

:hihi: Je bent een ouderwetse papenhaatster. Ik heb er bij voorkomende gevallen nooit wat van gemerkt. Hoewel, de laatste tijd kom ik bij uitvaarten waar de kerk alleen als decor dient en de pastoor of dominee zo lang is opgesloten :)

Eke
25-11-10, 15:49
:hihi: Je bent een ouderwetse papenhaatster. Ik heb er bij voorkomende gevallen nooit wat van gemerkt.


Hoewel, de laatste tijd kom ik bij uitvaarten waar de kerk alleen als decor dient en de pastoor of dominee zo lang is opgesloten :)


Meer een hekel aan zalvende taal gebruikende mannen die over de hoofden van de mensen heen hun riedeltjes afdraaien.

. Wie is die kerel zelf ? Hoe denkt hij over God en doodgaan ? Over het Lijden van mensen ?
Waar is zijn passie, zijn mededogen en troost ? Een dooie mus......:p




Niet gek, Mark, vrijelijk de kerk kunnen gebruiken !En dat dan zonder beeldenstorm :)

super ick
26-11-10, 14:56
Bizar. Meer dan 2/3 weet de kerk wel te vinden als ie dood is, maar bij leven en welzijn niet.

:maf2: :cola: ?