PDA

Bekijk Volledige Versie : Kill the banks!



Bofko
25-11-10, 18:11
http://www.bankrun2010.com/

Tomas
25-11-10, 18:26
Geen zin om het helemaal te lezen.

Heb slechts te melden: Een normaal mens weet dat voor elke bank geldt dat een bankrun het einde is van die bank. Wij willen namelijk dat banken ons geld niet in een kluis bewaren maar beleggen en uitlenen, zodat we rente krijgen. Of minimaal geen of weinig kosten hoeven te betalen voor het veilig stallen van ons geld. Wil je dat je bank altijd je geld beschikbaar heeft, moet je een bank kiezen die het opslaat in een kluis en er niks mee doet. Neem een kluis. En zeik verders niet aan onze kop.

Bofko
25-11-10, 19:03
Geen zin om het helemaal te lezen.

Heb slechts te melden: Een normaal mens weet dat voor elke bank geldt dat een bankrun het einde is van die bank. Wij willen namelijk dat banken ons geld niet in een kluis bewaren maar beleggen en uitlenen, zodat we rente krijgen. Of minimaal geen of weinig kosten hoeven te betalen voor het veilig stallen van ons geld. Wil je dat je bank altijd je geld beschikbaar heeft, moet je een bank kiezen die het opslaat in een kluis en er niks mee doet. Neem een kluis. En zeik verders niet aan onze kop.

Da's me te simpel. Dan heb je helemaal geen banken meer nodig maar alleen een kluis.Gewoon terug naar ouderwets transparant bankieren en geen ingewikkeld financieel ondernemerschap. Lagere rendementen maar wel safe.

Verder denk ik dat 'kill the banks' een utopie is. Je kunt banken niet straffen, je kunt alleen mensen straffen.Dat zou in dit geval de banktop moeten zijn, en niet de gemiddelde bankemployee. Maar die banktop laat zich niet straffen, die stappen gewoon in een ander branch als het ze te lastig wordt gemaakt..

Zayneb1
25-11-10, 19:29
Salaam aleikoum wa rachmatouAllahi wa barakatouhou,

Elhamdoelilah rabbi lalamien. Geweldig initiatief om ons huidige monetaire systeem onderuit te halen!! Dat Allah subhana wa ta'allah het mag vervangen door een halal versie, amien.

Zayneb
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Tomas
25-11-10, 19:43
Salaam aleikoum wa rachmatouAllahi wa barakatouhou,

Elhamdoelilah rabbi lalamien. Geweldig initiatief om ons huidige monetaire systeem onderuit te halen!! Dat Allah subhana wa ta'allah het mag vervangen door een halal versie, amien.

Zayneb
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Als Allah dat zou willen had ie dat toch allang gedaan? Wil ie niet, kan ie niet, of interesseert 't 'm net als mij geen ruk?

tanger'73
25-11-10, 20:28
Hele mooie woorden, maar daar zal het louter bij blijven. En zal een run op de banken alleen maar de economie verder in het slop brengen. 'K zou liever hebben gezien dat er een alternatief werd geboden om al dat opgenomen geld elders onder te brengen. Een nieuwe bank volgens de principes die ze voorstellen. Je hebt daar natuurlijk in eerste instantie een bankvergunning voor nodig en de centrale bank als onderdeel van het oude systeem gaat je die natuurlijk niet geven. Maar mocht er animo voor zijn en die run gaat daadwerkelijk plaatsvinden, dan zal de nood alle wet breken. Het voornaamste daarbij is wel, dat mensen dan bereid moeten zijn om als nieuwe klant hun uit protest opgenomen geld bij deze soorte van 'max havelaar bank' onder te brengen. Om zoveel mogelijk een zekere chaos en monetaire inflatie te beperken.

Dus om het niet alleen bij mooie woorden te laten, zouden ze er goed aan doen, om nu al een groot gebouw met een kluis erin achter de hand te hebben, mocht die run werkelijkheid worden. Kortom, dat het geld alleen wordt verplaatst naar een nieuwe bank onder een andere regime, maar niet wordt ontrokken uit de economie. 'K zou van zo'n bank onder dergelijke principes best wel directeur willen zijn.

Oproep, is overigens geen goed en doordacht plan.

Tomas
25-11-10, 20:34
.Gewoon terug naar ouderwets transparant bankieren en geen ingewikkeld financieel ondernemerschap. Lagere rendementen maar wel safe.

Wat volgens mij een stuk zou helpen is het afschaffen van alle overheidsregelgeving. Zoals de aftrekbaarheid van de hypotheek, lijfrentes, spaarloonregelingen en pensioenen. Afschaffen. Die zijn de bron van alle ellende. Niet het gewone bankieren. Ik wil bv een van mijn vele woekerpolissen stoppen, en mijn huidige door mijn werkgever geregelde financiele adviseur maakt zich zorgen of ik mijn jaarruimte dan nog wel volledig benut? Nee, ik denk het niet, maar ik wil het ook niet meer. En je moet verdomt sterk in je schoenen staan om toch niet weer in dat aftreksprookje te trappen. Vind ik.

Bofko
25-11-10, 20:59
Wat volgens mij een stuk zou helpen is het afschaffen van alle overheidsregelgeving. Zoals de aftrekbaarheid van de hypotheek, lijfrentes, spaarloonregelingen en pensioenen. Afschaffen. Die zijn de bron van alle ellende. Niet het gewone bankieren. Ik wil bv een van mijn vele woekerpolissen stoppen, en mijn huidige door mijn werkgever geregelde financiele adviseur maakt zich zorgen of ik mijn jaarruimte dan nog wel volledig benut? Nee, ik denk het niet, maar ik wil het ook niet meer. En je moet verdomt sterk in je schoenen staan om toch niet weer in dat aftreksprookje te trappen. Vind ik.

Yes ! Ik heb ook mijn bekomst van dit soort dingen. Het wordt te complex en het staat ver van je af.
Mijn eerste prioriteit nu is mijn hypotheek verlagen.Overwaarde op het huis financieel benutten is de valsstrik waar ik 8 jaar geleden ingetrapt ben. Heeft wel wat opgeleverd maar nog meer gekost.

super ick
25-11-10, 21:06
Tja als je tijden boven je stand geleefd hebt dan moet je ook weer tijden onder je stand leven.

Banken hebben veel te gemakkelijk krediet verstrekt. Sommigen sloten hypotheken tot wel 160% van de executiewaarde.

Je werd als bank zo'n beetje als achterlijk versleten als je geen geld 'van buiten' aantrok. Elders lenen en tegen een hoger percentage weer verstrekken. Eigen vermogen was ouderwets.
Zo is de economie een luchtbel geworden en moeten we weer heel wat stappen terug.

Witte78
25-11-10, 21:16
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog wel genoeg cash in omloop is voor zoiets. Gaan de meeste transacties niet elektronisch?

aboenoeh
25-11-10, 21:25
hoe dom moet je zijn om als westerling uw eigen graf te graven om daarna er zelf in te vallen:hihi::hihi::hihi:





http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7EAuaEIrHvmoVWtL5LYwjhsUzx1mTJ zq1jvSzJTfqlYSN5_P8
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

tanger'73
25-11-10, 21:33
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog wel genoeg cash in omloop is voor zoiets. Gaan de meeste transacties niet elektronisch?


Da's juist, er is in het maatschappelijk betalingsverkeer meer giraal dan chartaal geld in omloop. 'K voorzie grote problemen bij een dergelijke ondoordachte actie.

aboenoeh
25-11-10, 21:35
da's juist, er is in het maatschappelijk betalingsverkeer meer giraal dan chartaal geld in omloop. 'k voorzie grote problemen bij een dergelijke ondoordachte actie.
__________________
oorspronkelijk geplaatst op Maroc.NL (http://www.maroc.nl/forums)

neerhalen dat systeem dat het bloet van het volk onder hun nagels zuigt
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Witte78
25-11-10, 21:40
Da's juist, er is in het maatschappelijk betalingsverkeer meer giraal dan chartaal geld in omloop. 'K voorzie grote problemen bij een dergelijke ondoordachte actie.

Zoals wat dan?

tanger'73
25-11-10, 21:44
Zoals wat dan?


Het klassieke bankroet omdat er geen voldoende liquide deviezen zullen zijn en dat daardoor het vertrouwen in de banken onder enorme druk komt te staan en het systeem zal instorten.

Tomas
25-11-10, 21:45
Yes ! Ik heb ook mijn bekomst van dit soort dingen. Het wordt te complex en het staat ver van je af.
Mijn eerste prioriteit nu is mijn hypotheek verlagen.Overwaarde op het huis financieel benutten is de valsstrik waar ik 8 jaar geleden ingetrapt ben. Heeft wel wat opgeleverd maar nog meer gekost.

Ken mensen die opnieuw een hypotheek namen eind jaren 90 hun bijna afbetaalde huis om dat dan te beleggen. Da's nooit meer goedgekomen. Ik weet zeker als die hypotheekrente en een aantal beleggingsproducten niet aftrekbaar waren geweest bijna niemand in die onzin was gestapt. EN het heeft geen enkele toegevoegde waarde aan de economie. Niks. Er wordt een klein groepje extreem rijk mee.

Tomas
25-11-10, 21:48
Het klassieke bankroet omdat er geen voldoende liquide deviezen zullen zijn en dat daardoor het vertrouwen in de banken onder enorme druk komt te staan en het systeem zal instorten.

Dat heeft niks met elektronisch/giraal betalingsverkeer te maken. Banken hebben simpel weg niet al het geld van particuliere rekeningen in kas of in een kluis. Zie mijn eerste post hier. Een bank die dat doet kan geen rente geven. Alleen maar kosten vragen om het geld te beheren. Kies daar dan ook voor. Die banken heb je. Al eeuwen. Een bank die rente vergoedt moet zo min mogelijk eigen vermogen in kas hebben. uitlenen en beleggen. En veilig natuurlijk. En zolang de particuliere klanten geen gekke dingen dien gaat dat prima.

tanger'73
25-11-10, 21:53
Dat heeft niks met elektronisch/giraal betalingsverkeer te maken. Banken hebben simpel weg niet al het geld van particuliere rekeningen in kas of in een kluis. Zie mijn eerste post hier. Een bank die dat doet kan geen rente geven. Alleen maar kosten vragen om het geld te beheren. Kies daar dan ook voor. Die banken heb je. Al eeuwen. Een bank die rente vergoedt moet zo min mogelijk eigen vermogen in kas hebben. uitlenen en beleggen. En veilig natuurlijk. En zolang de particuliere klanten geen gekke dingen dien gaat dat prima.


Als mensen massaal gehoor geven aan deze oproep, komen ze hun geld chartaal opeisen. Dat banken dat om commerciële redenen niet allemaal op kas zullen hebben weet iedereen. Niet allemaal naar de bank rennen à la dsb, maar desnoods electronische overschrijven is beter.

tanger'73
25-11-10, 21:58
neerhalen dat systeem dat het bloet van het volk onder hun nagels zuigt
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Het systeem is inderdaad rot, maar het blijkt zich steeds te regenereren.

Zayneb1
25-11-10, 22:57
Salaam aleikoum wa rachmatouAllahi wa barakatouhou,

Elhamdoelilah rabbi lalamien.

De bank hoeft maar 5 % van haar vermogen daadwerkelijk te 'hebben', de rest is lucht, consumenten vertrouwen...

Een bank oprichten volgens de Nederlandse of Europese wetgeving kan alleen als je je onderwerpt aan het rente systeem...

De banken opblazen, figuurlijk dan, is volgens mij een goede stap in de richting van een beter systeem... Als dat massaal gebeurd hoef je je hypotheek ook niet meer af te lossen, hebben ze echt heel andere problemen aan hun hoofd :)

بسم الله الرحمن الرحيم

13:11 ... Voorzeker, Allah verandert de toestand van een volk niet voordat zij hetgeen in hun hart is veranderen...

Zayneb
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Bofko
25-11-10, 23:01
neerhalen dat systeem dat het bloet van het volk onder hun nagels zuigt
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Die 2 hersencellen van je worden heerlijk getriggerd door de topic-titel, niet ? Da's pas taal die je kunt waarderen.

Bofko
26-11-10, 00:17
De banken opblazen, figuurlijk dan, is volgens mij een goede stap in de richting van een beter systeem... Als dat massaal gebeurd hoef je je hypotheek ook niet meer af te lossen, hebben ze echt heel andere problemen aan hun hoofd :)


Nope.

Wie zijn 'ze' ? Uiteindelijk zijn WIJ dat ZELF. Zonder banken vallen we terug in een systeem van survival-of-the-fittest en meer anarchie, en dat gaat altijd ten koste van de zwakkeren in de samenleving.

Zonder banken loont het niet meer de moeite om te sparen. Dat wordt leven bij de dag en na mij de zondvloed.

Witte78
26-11-10, 09:17
Het klassieke bankroet omdat er geen voldoende liquide deviezen zullen zijn en dat daardoor het vertrouwen in de banken onder enorme druk komt te staan en het systeem zal instorten.

Dan zijn op gegeven moment alle pinautomaten leeg, maar zijn de banken nog lang niet in liquiditeitsproblemen. Opnemen aan het loket kan niet met de melding "We hebben momenteel geen cash meer op voorraad, probeer het volgende week nog eens. Maak intussen gebruik van elektronische transacties".

Dan is de hele actie afgelopen, een handje vol mensen die cash nodig hebben heeft wat ongemak, en business gaat verder as usual.

tanger'73
26-11-10, 12:07
Dan zijn op gegeven moment alle pinautomaten leeg, maar zijn de banken nog lang niet in liquiditeitsproblemen. Opnemen aan het loket kan niet met de melding "We hebben momenteel geen cash meer op voorraad, probeer het volgende week nog eens. Maak intussen gebruik van elektronische transacties".

Dan is de hele actie afgelopen, een handje vol mensen die cash nodig hebben heeft wat ongemak, en business gaat verder as usual.


Mensen gaan massaal en bewust hun rekeningen opzeggen, wat voor consequenties dat voor de banken zal hebben moge duidelijk zijn.

Maar dat is ook de hele bedoeling van deze actie, het laten instorten van het systeem en bij scratch beginnen. Maar wat je daarmee opschiet zonder gedegen alternatief, zie ik met lede ogen aan.

super ick
26-11-10, 14:54
Ken mensen die opnieuw een hypotheek namen eind jaren 90 hun bijna afbetaalde huis om dat dan te beleggen. Da's nooit meer goedgekomen. Ik weet zeker als die hypotheekrente en een aantal beleggingsproducten niet aftrekbaar waren geweest bijna niemand in die onzin was gestapt. EN het heeft geen enkele toegevoegde waarde aan de economie. Niks. Er wordt een klein groepje extreem rijk mee.

Die mensen zijn onder te verdelen in twee groepen.
De eerste die het willens en wetens heeft gedaan => gegokt en verloren => geen medelijden mee.
De tweede die in ondoorzichtelijke constructies van financiele 'adviseurs' zijn getuind. Dat zijn meestal mensen die zich het verlies niet kunnen veroorloven. Kijk naar degene die in paniek voor de poorten van DSB stonden. Trainingsbroek, t-shirt met vlekken en slippers er onder.

In Amerika noemen ze die white trash. Alleen daar was het nog extremer. Managers die bonussen kregen nav de jaarcijfers zagen de verzadigde markt met lede ogen aan en zijn aan die mensen hypotheken gaan verstrekken om ze vervolgens iedere keer te verhogen en daar de achterstallige rente mee te betalen. Dat die ballon een keer zou barsten wisten zij natuurlijk wel maar intussen waren zij 'gevuld'. Misdadig.

Soldim
26-11-10, 15:02
De eerste die het willens en wetens heeft gedaan => gegokt en verloren => geen medelijden mee.


Die groep wilde er financieel op vooruit gaan, niet gelukt. Dom.



De tweede die in ondoorzichtelijke constructies van financiele 'adviseurs' zijn getuind.


Die groep wilde er financieel op vooruit gaan, niet gelukt. Dom.

Tomas
26-11-10, 15:05
Die mensen zijn onder te verdelen in twee groepen.

I don't care. Kunnen er voor mijn part 40 of 7x7 zijn. Pick your holy number.

Punt is dat dit soort overheidsregelgeving altijd back fires. Het is vestzak broekzak regelgeving. Maak dit goedkoper en haal het daar terug. Of maak dat duurder en geef het daar weer terug. Koop nu betaal later. Al dat soort gezeik, is zinloos overheidsgeregel. Met de beste bedoelingen zal het wel verzonnen zijn. Maar het enige is dat al dat zinloze geschuif met geld alleen een stelletje parasieten heeft verrijkt. En nog altijd verrijkt. Ze zijn alleen wat stiller nu.

Nogmaals als de hypotheekrente niet aftrekbaar zou zijn geweest, EN lijfrente/koopsompolissen ook niet, had nooit iemand gekozen voor een degelijke constructie. Dat was dan namelijk kostbaar en overduidelijk heel risicovol geweest.

Nu hebben mensen -in diverse groepen te onderverdelen- het in grote aantallen wel gedaan. Verleid door de belastingdienst. Onder het mom van dief van je eigen portemonai. En ik begrijp dat wel. Zelf ben ik te conservatief. Maar maak ook zo mijn fouten op dat gebied. Nu aftrekken met 50% en straks betalen tegen...? Weet jij het? Met de huidige wetgeving zou het minder moeten zijn. Zo niet, dan ben ik ook de lul. En was simpel banksparen -Nee niet de nieuwe door de overheid verzonnen variant- verstandiger geweest.

Altijd weer dat linkse tuig.

knuppeltje
26-11-10, 15:09
Altijd weer dat linkse tuig.

Net als heilbotten dood knuppelen.

super ick
26-11-10, 23:08
I don't care. Kunnen er voor mijn part 40 of 7x7 zijn. Pick your holy number.

Punt is dat dit soort overheidsregelgeving altijd back fires. Het is vestzak broekzak regelgeving. Maak dit goedkoper en haal het daar terug. Of maak dat duurder en geef het daar weer terug. Koop nu betaal later. Al dat soort gezeik, is zinloos overheidsgeregel. Met de beste bedoelingen zal het wel verzonnen zijn. Maar het enige is dat al dat zinloze geschuif met geld alleen een stelletje parasieten heeft verrijkt. En nog altijd verrijkt. Ze zijn alleen wat stiller nu.


Als je dit al beredeneren kunt dat val je in groep 1.
Maar wat nu als je in groep 2 valt en natuurlijk best wat wil verdienen of goedkoper wil wonen maar geen risico wil lopen en 'de parasieten' je in de maling hebben genomen.
Er lopen helaas nog heel wat mensen rond die je hun vertrouwen geven als je een mooi pak aan hebt en een gladde babbel. Als overheid ben je daar medeverantwoordelijk voor.
Voor hen is dat 'pas op lenen kost geld' verzonnen. Dat vind ik wel triest.

knuppeltje
27-11-10, 10:06
Er lopen helaas nog heel wat mensen rond die je hun vertrouwen geven als je een mooi pak aan hebt en een gladde babbel.

Regel 1 voor populisten: Loop altijd in een net pak en houdt het bij een gladde babbel.

Zie het succes van Wilders en Rutte.

Slinger
27-11-10, 11:12
http://www.bankrun2010.com/

En stel dat het zou lukken.

Wat is er dan bereikt?

tanger'73
27-11-10, 12:08
Denk dat niemand nadien hier gelukkig van wordt, zonder goed doordacht alternatief dat onze welvaart nagenoeg behouden kan. 'K hou niet van louter droog brood zonder beleg en ik denk velen met mij.

super ick
27-11-10, 18:10
Regel 1 voor populisten: Loop altijd in een net pak en houdt het bij een gladde babbel.

Zie het succes van Wilders en Rutte.

Overtreffende trap: Inmiddels houden veel mensen heir rekening mee en is het verstandiger je stropdas af en toe af te doen. Zie Roemer en Bos?

Bofko
08-12-10, 16:38
parijs, 7 dec. Vandaag zou de revolutie moeten uitbreken. Vandaag, 7 december, zouden miljoenen mensen hun geld van de bank halen. Dat was althans het idee van volgelingen op Facebook van de Fransman Eric Cantona. Deze oud-stervoetballer riep onlangs in een interview op tot een revolutie tegen „het systeem” door een georganiseerde bankrun.

Maar het lijkt erop dat Cantona minder succesvol is als revolutionair dan hij ooit was als voetballer. Vanochtend waren er weinig tekenen van een bankrun. Bij drie banken op de Avenue Jean Jaurès in het negentiende arrondissement van Parijs was het rustig. Bankmedewerkers wilden niet zeggen of mensen hun geld van de bank hadden gehaald, maar rijen stonden er niet voor hun kantoren.

Op Facebook hadden bijna 40.000 mensen gezegd dat ze zouden deelnemen aan de actie. Enkelen van hen bevestigden vanochtend dat ze de daad bij het woord hadden gevoegd.
Het lokale radiostation France Bleu Picardie meldde vanochtend dat Cantona zelf vorige week vooraf bij zijn bank BNP Paribas een verzoek had ingediend tot opname van een groot bedrag. BNP bevestigde dat Cantona had aangekondigd meer dan 1.500 euro te zullen opnemen bij het filiaal van de bank in het dorpje Albert in Noord-Frankrijk. Maar Cantona is vandaag niet bij het filiaal langsgeweest. Franse cameraploegen stonden tevergeefs op de oud-sterspeler te wachten.

nrc

tanger'73
08-12-10, 18:07
Ja gemakzucht heeft liever de voorkeur boven principes. Buiten dat was deze oproep toch niet serieus te nemen.