PDA

Bekijk Volledige Versie : Invaljuf om hoofddoek naar huis gestuurd



HUISBAAS
27-11-10, 14:26
AMSTERDAM - De Van Hoogstratenschool in Den Haag heeft vrijdag een islamitische invaljuf naar huis gestuurd omdat zij een hoofddoekje droeg. De protestantse basisschool wil niet dat leraren in de klas hun religieuze overtuiging uitdragen, tenzij het gaat om het christelijk geloof. De kinderen van de kleuterklas kregen vrij of mochten aanschuiven bij een andere klas.

De moslima was naar de school gezonden door een uitzendbureau, omdat de gewone kleuterjuf er vrijdag niet kon zijn. 'Bij het uitzendbureau is bekend dat onze school in de richtlijnen heeft staan dat leerkrachten geen hoofddoekje dragen', zegt directeur Ellen Overdijkink. 'Ik begrijp daarom ook niet waarom ze deze dame hebben gestuurd.'

Gewoon even afdoen

Ouders op het schoolplein vroegen zich af waarom de moslima niet gewoon even haar hoofddoekje af kon doen. Maar de directie heeft de docente daar niet expliciet om verzocht. Overdijkink: 'Zoiets ga ik niet van iemand vragen.' Er werd simpelweg besloten dat de lessen op deze manier niet door konden gaan.

De Van Hoogstratenschool is onderdeel van de overkoepelende Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH). Algemeen directeur Teun Klaver stelt dat de SCOH-scholen sinds een jaar of zeven hun personeel verbieden kleding te dragen die refereert aan andere geloofsovertuigingen dan de protestants-christelijke. 'Dus geen hoofddoekje, maar ook geen keppeltje.' Het dragen van een christelijk kruisje is bijvoorbeeld wel toegestaan. 'Graag zelfs', zegt Klaver.

Verklaring tekenen

Leerkrachten tekenen bij hun indiensttreding een verklaring waarin ze beloven de kledingregels te respecteren. 'Zo is het voor iedereen duidelijk wat wel en niet kan', zegt Klaver. Hij vindt het daarom te prijzen dat de directie van de Van Hoogstratenschool de islamitische juf geen les heeft laten geven. 'Je moet wel consequent zijn.'

Een bijzondere school mag in uitzonderlijke gevallen geloofsuitingen als de hoofddoek verbieden, zegt Marcel Scholten van de Commissie Gelijke Behandeling. 'Maar een simpel beroep op de protestants-christelijke identiteit van een school is daarvoor niet genoeg. Je moet schriftelijk heel duidelijk beargumenteerd vastleggen waarom dergelijke regels nodig zijn en waarom de identiteit van de school anders in het gedrang zou komen. Ook moet men consequent zijn: je mag niet nu ineens een hoofddoek verbieden als je het vorig jaar nog wel goedkeurde.' Of in dit specifieke geval is voldaan aan de wettelijke eisen, kan Scholten op afstand niet beoordelen.


Volkskrant
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Turkse27
27-11-10, 14:27
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

dat is toch heel begrijpelijk op een protestants-christelijke school? Op een islamitische school willen we toch ook geen juffen en meesters die het christendom gaan uitdragen? Ik zie er niets verkeerds in. Een foutje van het uitzendbureau, dat wel.

Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

justus
27-11-10, 16:01
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

dat is toch heel begrijpelijk op een protestants-christelijke school? Op een islamitische school willen we toch ook geen juffen en meesters die het christendom gaan uitdragen? Ik zie er niets verkeerds in. Een foutje van het uitzendbureau, dat wel.

Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

religieus onderwijs mag ook geen homosexuele leerkrachten weigeren...waarom dan wel hoofddoekjes? vind die dingen niet mooi maar als mensen ze willen dragen: hun zaak.

abdulhamid
27-11-10, 16:08
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

dat is toch heel begrijpelijk op een protestants-christelijke school? Op een islamitische school willen we toch ook geen juffen en meesters die het christendom gaan uitdragen? Ik zie er niets verkeerds in. Een foutje van het uitzendbureau, dat wel.

Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

wa alaykum salaam wa rahmatullahi wa barakatuhu


waarom is dit begrijpelijk?


1. ben jij alle islamitische scholen langsgeweest?

2. Christenen dragen ook hoofddoeken, alhoewel het merendeel er van af is geraakt, is het nog steeds een vereiste voor elke vrouw die in de Bijbel gelooft om haar haren te bedekken.

3. De Joden en de Christenen zullen pas tevreden zijn met jullie wanneer jullie het pad van Islam verlaten o.a. door de hoofddoek wat een Hoekm van Allah is, af te doen.

4. Wij als moslim moeten altijd rechtvaardig blijven zuster, maar ga de moeshrikoen niet bij voorbaat verdedigen.

Deze moslima zuster heeft niemand onrecht aangedaan en Allahu teala is haar Heer en haar Heer vraagt haar haar schoonheden te bedekken.

Dus deze Moeshrikoen moeten gewoon duidelijk zeggen " Geen Moslims in onze school. En dat is volgens de Nederlandse wet discriminatie op grond van religie en dat is verboden.

Maar om dat verbod te omzeilen, gebruiken ze de hoofddoek (onderdrukking-van-de-vrouw-smoes) als excuus om hun haat te verbergen.


soera Imran
118. O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien gij ze wilt begrijpen.

119. Ziet, gij hebt hen lief, maar zij hebben u niet lief. En gij gelooft in het gehele Boek; wanneer zij u ontmoeten zeggen zij: "Wij geloven." maar wanneer zij alleen zijn, bijten zij op hun vingertoppen van razernij over u. Zeg: "Sterft in uw razernij." Waarlijk, Allah weet goed wat in de harter is.

120. Als u iets goeds overkomt verdriet het hen en als u iets kwaads overkomt verheugen zij zich er over. Maar, indien gij geduldig blijft en God vreest, zullen hun plannen u in het geheel niet schaden; voorzeker, Allah weet hetgeen zij doen.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

moslimmeisje1
27-11-10, 16:15
ik sluit me aan bij justus,



maar Allatief, ik snap eigenlijk gewoon niet wat zulke mensen willen, soubhanAllah.. ik bedoel die dame is toch gewoon gediplomeerd. Ze gaat toch geen islamitische les geven ofzo? maarja het zijn koefar.

MashaAllah
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

moslimmeisje1
27-11-10, 16:18
wa alaykum salaam wa rahmatullahi wa barakatuhu


waarom is dit begrijpelijk?


1. ben jij alle islamitische scholen langsgeweest?

2. Christenen dragen ook hoofddoeken, alhoewel het merendeel er van af is geraakt, is het nog steeds een vereiste voor elke vrouw die in de Bijbel gelooft om haar haren te bedekken.

3. De Joden en de Christenen zullen pas tevreden zijn met jullie wanneer jullie het pad van Islam verlaten o.a. door de hoofddoek wat een Hoekm van Allah is, af te doen.

4. Wij als moslim moeten altijd rechtvaardig blijven zuster, maar ga de moeshrikoen niet bij voorbaat verdedigen.

Deze moslima zuster heeft niemand onrecht aangedaan en Allahu teala is haar Heer en haar Heer vraagt haar haar schoonheden te bedekken.

Dus deze Moeshrikoen moeten gewoon duidelijk zeggen " Geen Moslims in onze school. En dat is volgens de Nederlandse wet discriminatie op grond van religie en dat is verboden.

Maar om dat verbod te omzeilen, gebruiken ze de hoofddoek (onderdrukking-van-de-vrouw-smoes) als excuus om hun haat te verbergen.


soera Imran
118. O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien gij ze wilt begrijpen.

119. Ziet, gij hebt hen lief, maar zij hebben u niet lief. En gij gelooft in het gehele Boek; wanneer zij u ontmoeten zeggen zij: "Wij geloven." maar wanneer zij alleen zijn, bijten zij op hun vingertoppen van razernij over u. Zeg: "Sterft in uw razernij." Waarlijk, Allah weet goed wat in de harter is.

120. Als u iets goeds overkomt verdriet het hen en als u iets kwaads overkomt verheugen zij zich er over. Maar, indien gij geduldig blijft en God vreest, zullen hun plannen u in het geheel niet schaden; voorzeker, Allah weet hetgeen zij doen.


Tbarkelah 3liek, precies zoals je het zegt.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Paris.Casa
27-11-10, 16:23
Afraid of proselytism ? :hihi:

mark61
27-11-10, 16:51
wa alaykum salaam wa rahmatullahi wa barakatuhu


waarom is dit begrijpelijk?


1. ben jij alle islamitische scholen langsgeweest?

Mounafiq kbir :jammer:

mark61
27-11-10, 16:51
religieus onderwijs mag ook geen homosexuele leerkrachten weigeren...waarom dan wel hoofddoekjes? vind die dingen niet mooi maar als mensen ze willen dragen: hun zaak.

Religie heeft geen zin meer als gelovigen niet lekker kunnen discrimineren.

rbn
27-11-10, 17:20
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

dat is toch heel begrijpelijk op een protestants-christelijke school? Op een islamitische school willen we toch ook geen juffen en meesters die het christendom gaan uitdragen? Ik zie er niets verkeerds in. Een foutje van het uitzendbureau, dat wel.

Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,


inderdaad.. de fout ligt bij het uitzendburo; niet bij de school..

super ick
27-11-10, 17:43
Religie heeft geen zin meer als gelovigen niet lekker kunnen discrimineren.

Als het in de koran of bijbel staat is het vrijheid van godsdienst.
In de praktijk blijft het discriminatie. Voor degene die gediscrimineerd wordt maakt de reden niet uit.

abdulhamid
27-11-10, 19:17
Mounafiq kbir :jammer:
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op Maroc.NL (http://www.maroc.nl/forums)

astagfirallah
wat bedoel je hiermee?
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

ronald
28-11-10, 14:17
Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

dat is toch heel begrijpelijk op een protestants-christelijke school? Op een islamitische school willen we toch ook geen juffen en meesters die het christendom gaan uitdragen? Ik zie er niets verkeerds in. Een foutje van het uitzendbureau, dat wel.

Assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Belachelijk standpunt. Welke religieuze overtuiging uitte ze dan? Dat gezeur over een hoofddoekje dat zoveel religieuze overtuiging zou hebben is uit de lucht gegrepen. Zij uit alleen dat zij aan haar geloof trouw is. Op de meest orthodoxe joodse school hebben ze ook Islamitisch stagiaires met hoofddoek om. Diegenen die daar over geloof problemen maken zijn overtuigde Christelijke juffen die zo af en toe toch moeten laten vallen dat het jammer is dat men Jezus niet aanvaardt.

knuppeltje
29-11-10, 09:10
Op de meest orthodoxe joodse school hebben ze ook Islamitisch stagiaires met hoofddoek om.

Oeps.

nora09
29-11-10, 10:34
dat is dan toch de fout van het uitzendbureau, die hadden beter op moeten letten, de school had er regels over, wat ik overigens een domme regel vind, maar goed..

Ghaniangirl
29-11-10, 10:38
Foutje van het uitzendbureau dat is duidelijk!
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

super ick
29-11-10, 10:38
frappant hoe de volgers van de tolerante Jezus zelf keer op keer het tegendeel praktiseren.

rbn
29-11-10, 11:23
frappant hoe de volgers van de tolerante Jezus zelf keer op keer het tegendeel praktiseren.

kledingcodes zijn volkomen normaal op de arbeidsmarkt.. omwille van smaak, herkenbaarheid of veiligheid dien je als werknemer je te conformeren naar de kledingvoorschriften vd werkgever.. dat geldt vermoedelijk voor bijna alle banen.. in heel veel vd gevallen moet je volgens een bepaalde standaard 'netjes' gekleed zijn anders krijg je die baan niet.. niemand die daar over klaagt dat het intolerant en discriminerend is.. als er echter op grond van religieuze overwegingen kledingvoorschriften gehanteerd worden dan ineens is het discriminerend en intolerant.. :zozo:

Pizzaman
29-11-10, 11:33
Ik vraag me af hoe de school gereageerd zou hebben als ze een leernicht gekregen hadden.

:hihi:

The_Grand_Wazoo
29-11-10, 11:45
Ik vraag me af hoe de school gereageerd zou hebben als ze een leernicht gekregen hadden.

:hihi:
Dat is geen religieuze uiting, dus dat mag. Wel zal worden gevraagd i.v.m. de hygiene om niet met het opengewerkte zitvlak direct op de stoel plaats te nemen.

Slinger
29-11-10, 11:58
frappant hoe de volgers van de tolerante Jezus zelf keer op keer het tegendeel praktiseren.

Juist op een tolerante, christelijke school mag hooofddoekdwang niet getolereerd worden.

Sjarlus
29-11-10, 12:01
[...]Juist op een tolerante, christelijke school mag hooofddoekdwang niet getolereerd worden.
De juf droeg onder dwang een hoofddoek?

Witte78
29-11-10, 12:09
Onderscheid maken, dat is nou het hele idee achter bijzonder onderwijs. Behalve als argument tegen bijzonder onderwijs zie ik het probleem dan ook niet.

super ick
29-11-10, 14:16
Bijzonder onderwijs moet helemaal afgeschaft worden. Vooral de basisscholen. Kinderen onderwijzen en geloof zijn twee aparte dingen.
Bovendien horen kinderen niet van elkaar gescheiden te worden op basis van geloof.

Pizzaman
29-11-10, 14:55
De juf droeg onder dwang een hoofddoek?

Nee de hoofddoek jufte onder dwang.

super ick
29-11-10, 18:35
Roodkapje was waarschijnlijk ook een moslima.
En het bewijs dat vrouwen niet alleen over straat / bos moeten gaan. Deze keer ging het maar net goed.

Pizzaman
29-11-10, 18:40
Roodkapje was waarschijnlijk ook een moslima.
En het bewijs dat vrouwen niet alleen over straat / bos moeten gaan.
Deze keer ging het maar net goed.

Was die wolf dan halal aan het eten of hoe zat dat?

super ick
29-11-10, 21:42
Was die wolf dan halal aan het eten of hoe zat dat?

Waarschijnlijk wel. Roodkapje was toch zeker geen varken? Kom op zeg!

Pizzaman
30-11-10, 08:42
Waarschijnlijk wel. Roodkapje was toch zeker geen varken? Kom op zeg!

Hangt er van af natuurlijk.
Aan de ene kant had ze een hoofddoek, maar aan de andere kant
zit er nergens in het verhaal een sjaggerijnig mannelijk familielid.

Of was dat de boswachter met de shotgun?
Had die een baard?

umm_habiba
30-11-10, 09:08
notif
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

John2
30-11-10, 10:56
Bijzonder onderwijs moet helemaal afgeschaft worden. Vooral de basisscholen. Kinderen onderwijzen en geloof zijn twee aparte dingen.
Bovendien horen kinderen niet van elkaar gescheiden te worden op basis van geloof.

Zolang Christelijke (Bijzondere) Scholen beter onderwijs geven is er niets op tegen.
De meeste Christelijke scholen onderscheiden zich juist door gebondenheid van het geloof en door nauwere samenwerking bij het vervolg onderwijs.
Dat het woord Christelijk inhoud dat er in het weekend door de leerlingen een psalm of gezang moet worden geleerd en er op de maandag morgen een stukje uit de kinderbijbel wordt voorgelezen, kan ik niet direct zien als negatief beeld of invloed.
Dat verder vloeken of elkaar uitschelden op of rond de school verboden is, kan ik slechts zien als een pluspunt, net als het verbod van hoofddeksels (pet, muts, hoofddoek) in de school ook een pluspunt is omdat kinderen minder afwijken qua uiterlijk en hierdoor een betere hechter klas vormt.

super ick
02-12-10, 10:35
Zolang Christelijke (Bijzondere) Scholen beter onderwijs geven is er niets op tegen.

Lijkt mij eerder te komen omdat op christelijke scholen overwegend witte kindjes zitten met minder taalachterstand.


De meeste Christelijke scholen onderscheiden zich juist door gebondenheid van het geloof

Dat dank je de koekoek als je gelovigen exclusiviteit verleent. Dan onderscheiden ze zich in verbondenheid van het geloof.


Dat het woord Christelijk inhoud dat er in het weekend door de leerlingen een psalm of gezang moet worden geleerd en er op de maandag morgen een stukje uit de kinderbijbel wordt voorgelezen, kan ik niet direct zien als negatief beeld of invloed.

Ik wel. Kinderen krijgen een goed / slecht beeld ingeprent op basis van geloof. Op basisi van het feit dat zij anders zijn dan die in het schooltje aan de overkant.


Dat verder vloeken of elkaar uitschelden op of rond de school verboden is, kan ik slechts zien als een pluspunt, net als het verbod van hoofddeksels (pet, muts, hoofddoek) in de school ook een pluspunt is omdat kinderen minder afwijken qua uiterlijk en hierdoor een betere hechter klas vormt.

Dit geldt evenzeer voor openbare scholen. Wellicht is het voor kinderen op basisscholen niet eens een slecht idee een soort schoolkleding in te voeren. Dan haal je veel onderscheid mee weg.

Eens komen die kinderen in de echte wereld terrecht. Maar ja dan zijn ze natuurlijk allang gevormd tot superieure volwassen christenen en kan de buitenwereld geen kwaad meer aanrichten.
Allemaal angst. De basis van menig geloof.
Jezus was ook niet zo selectief in de omgang hoor.