PDA

Bekijk Volledige Versie : De kerk is barbaars en ziek



aboenoeh
30-11-10, 21:28
http://weeswaakzaam.wazzup.nl/files/2010/11/paus_rug_425.jpg

Een criminele bijbelse mentaliteit bracht de Kerk tot het grootste ontuchtschandaal in de geschiedenis, met minstens 100.000 slachtoffers.


Betast onder de douche, gedwongen om een oude man te pijpen, slaag en schoppen krijgen, je eigen kots moeten opeten, anaal verkracht worden… Je kunt het zo smerig niet bedenken of het is gebeurd, met kinderen in alle leeftijden, van 2 (!) tot 16 jaar.

En niet één keertje, nee, ontelbare keren, systematisch. Het seksueel misbruik in katholieke instellingen blijkt in elk land waar het opduikt geen incident te zijn, maar een patroon.

Eind deze week verschijnt het eerste rapport van de commissie-Deetman, die op verzoek van de bisschoppen onderzoek doet naar de ontucht in Nederlandse internaten, kostscholen en seminaries. Dat advies zal gaan over hoe de hulp aan slachtoffers, die zich tot woensdag 1 december kunnen melden, het beste vorm kan krijgen (zie kader). Velen durven nú pas, veertig tot vijftig jaar na dato, te spreken over wat hen is aangedaan.

Zoals op het Eindhovense internaat Eikenburg, van de – hoe verzin je het – Broeders van Liefde. ‘Hij vroeg me ’s avonds op zijn kamer te komen voor een drankje’, vertelt Henk Overdevest, die er in 1968 aankwam, over een broeder. ‘We hadden gesprekken over mijn thuissituatie, over mijn problemen. Totdat die man ineens midden in de nacht toesloeg. Ik werd aangerand. Ik was 12 jaar en erg geschrokken, kon geen kant op natuurlijk. Ik had geen bescherming. Ik kon het niet thuis vertellen, want daar was ook geen vertrouwen. Dat was vreselijk moeilijk.’

Wat een veilige haven had moeten zijn, bleek een klimaat van angst, geweld en misbruik. Met levenslange trauma’s tot gevolg.

Henk herinnert zich nog een voorval. Op een zaterdagmiddag, tijdens een potje biljarten, stond een jongen tegen het biljart geleund. ‘Broeder Johannes kwam achter hem staan met zijn armen op het biljart. Die jongen kon geen kant op. Broeder Johannes maakte van die rare ritmische bewegingen, een aantal minuten bleef hij zo tegen hem aanrijden. We stonden met zijn allen apathisch te kijken. Niemand die durfde in te grijpen, zo bang was je. En terwijl hij zo bezig was zag je zijn ogen helemaal uitpuilen, het zweet op zijn voorhoofd, hijgend. Na drie minuten was hij klaar, en toen liep hij weg.’

Beerput
Het is maar het topje van de ijsberg. Het seksueel misbruik van misdienaars, kostschooljongens en -meisjes, weerloze kinderen die aan de hoede van de Kerk toevertrouwd waren, is zonder twijfel het grootste religieuze schandaal aller tijden. De enorme omvang blijft buiten zicht, omdat de schijnwerper van land tot land gaat, als ergens weer een schandaal opduikt van broeders, priesters en bisschoppen die hun handen (en erger) niet thuis hebben kunnen houden.

Hoeveel mishandelingen, hoeveel verkrachtingen, hoeveel psychisch leed, hoeveel zelfmoorden wereldwijd het betreft: het valt niet meer precies na te gaan. Hoevelen zullen nooit naar buiten getreden zijn, uit schaamte?

Wie de cijfers uit het omvangrijkste onderzoek, te weten het Amerikaanse, doorrekent naar de 1,1 miljard katholieke zieltjes op aarde, komt zelfs met een voorzichtige schatting op zeker 100.000 slachtoffers van seksueel misbruik. Honderdduizend kapotgemaakte levens.

Het deksel van de Nederlandse beerput werd in maart van dit jaar gelicht door NRC Handelsblad en de Wereldomroep. Zij onthulden over seksueel misbruik bij instituut Don Rua in ’s Heerenberg, van de orde der salesianen – broeders die al bij onze oosterburen in opspraak waren gekomen. Ronduit schokkend waren de persoonlijke drama’s die daarna naar de oppervlakte opborrelden. Inmiddels worden tientallen instellingen ermee in verband gebracht; de misdrijven lopen van een Tilburgse frater die in 1935 in onderbroekjes graaide tot een pater uit Enschede die in 2000 na seksueel misbruik uit zijn functie is gezet.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Slinger
30-11-10, 21:53
http://weeswaakzaam.wazzup.nl/files/2010/11/paus_rug_425.jpg

Een criminele bijbelse mentaliteit bracht de Kerk tot het grootste ontuchtschandaal in de geschiedenis, met minstens 100.000 slachtoffers.


Betast onder de douche, gedwongen om een oude man te pijpen, slaag en schoppen krijgen, je eigen kots moeten opeten, anaal verkracht worden… Je kunt het zo smerig niet bedenken of het is gebeurd, met kinderen in alle leeftijden, van 2 (!) tot 16 jaar.

En niet één keertje, nee, ontelbare keren, systematisch. Het seksueel misbruik in katholieke instellingen blijkt in elk land waar het opduikt geen incident te zijn, maar een patroon.

Eind deze week verschijnt het eerste rapport van de commissie-Deetman, die op verzoek van de bisschoppen onderzoek doet naar de ontucht in Nederlandse internaten, kostscholen en seminaries. Dat advies zal gaan over hoe de hulp aan slachtoffers, die zich tot woensdag 1 december kunnen melden, het beste vorm kan krijgen (zie kader). Velen durven nú pas, veertig tot vijftig jaar na dato, te spreken over wat hen is aangedaan.

Zoals op het Eindhovense internaat Eikenburg, van de – hoe verzin je het – Broeders van Liefde. ‘Hij vroeg me ’s avonds op zijn kamer te komen voor een drankje’, vertelt Henk Overdevest, die er in 1968 aankwam, over een broeder. ‘We hadden gesprekken over mijn thuissituatie, over mijn problemen. Totdat die man ineens midden in de nacht toesloeg. Ik werd aangerand. Ik was 12 jaar en erg geschrokken, kon geen kant op natuurlijk. Ik had geen bescherming. Ik kon het niet thuis vertellen, want daar was ook geen vertrouwen. Dat was vreselijk moeilijk.’

Wat een veilige haven had moeten zijn, bleek een klimaat van angst, geweld en misbruik. Met levenslange trauma’s tot gevolg.

Henk herinnert zich nog een voorval. Op een zaterdagmiddag, tijdens een potje biljarten, stond een jongen tegen het biljart geleund. ‘Broeder Johannes kwam achter hem staan met zijn armen op het biljart. Die jongen kon geen kant op. Broeder Johannes maakte van die rare ritmische bewegingen, een aantal minuten bleef hij zo tegen hem aanrijden. We stonden met zijn allen apathisch te kijken. Niemand die durfde in te grijpen, zo bang was je. En terwijl hij zo bezig was zag je zijn ogen helemaal uitpuilen, het zweet op zijn voorhoofd, hijgend. Na drie minuten was hij klaar, en toen liep hij weg.’

Beerput
Het is maar het topje van de ijsberg. Het seksueel misbruik van misdienaars, kostschooljongens en -meisjes, weerloze kinderen die aan de hoede van de Kerk toevertrouwd waren, is zonder twijfel het grootste religieuze schandaal aller tijden. De enorme omvang blijft buiten zicht, omdat de schijnwerper van land tot land gaat, als ergens weer een schandaal opduikt van broeders, priesters en bisschoppen die hun handen (en erger) niet thuis hebben kunnen houden.

Hoeveel mishandelingen, hoeveel verkrachtingen, hoeveel psychisch leed, hoeveel zelfmoorden wereldwijd het betreft: het valt niet meer precies na te gaan. Hoevelen zullen nooit naar buiten getreden zijn, uit schaamte?

Wie de cijfers uit het omvangrijkste onderzoek, te weten het Amerikaanse, doorrekent naar de 1,1 miljard katholieke zieltjes op aarde, komt zelfs met een voorzichtige schatting op zeker 100.000 slachtoffers van seksueel misbruik. Honderdduizend kapotgemaakte levens.

Het deksel van de Nederlandse beerput werd in maart van dit jaar gelicht door NRC Handelsblad en de Wereldomroep. Zij onthulden over seksueel misbruik bij instituut Don Rua in ’s Heerenberg, van de orde der salesianen – broeders die al bij onze oosterburen in opspraak waren gekomen. Ronduit schokkend waren de persoonlijke drama’s die daarna naar de oppervlakte opborrelden. Inmiddels worden tientallen instellingen ermee in verband gebracht; de misdrijven lopen van een Tilburgse frater die in 1935 in onderbroekjes graaide tot een pater uit Enschede die in 2000 na seksueel misbruik uit zijn functie is gezet.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Grotendeels mee eens, maar Bijbels is het niet, en het betreft niet de kerk, maar bepaalde elementen in de katholieke kerk.

ronald
30-11-10, 22:00
Grotendeels mee eens, maar Bijbels is het niet, en het betreft niet de kerk, maar bepaalde elementen in de katholieke kerk.
De kerk heeft wel het celibaat verzonnen en dat is een groot bepalend element.

justus
01-12-10, 05:52
eerlijk gezegd begin ik te geloven dat aboenoetje gevaarlijk en ziek is.... hey joh, je mag verhuizen hoor als je zo de pest aan westerlingen en hun dingen hebt, vertrek dat gewoon. doei!

Slinger
01-12-10, 08:50
De kerk heeft wel het celibaat verzonnen en dat is een groot bepalend element.

De Roomse kerk is niet de, maar een kerk.

Bart.NL
01-12-10, 08:55
De Roomse kerk is niet de, maar een kerk.

De Roomse Kerk is De Kerk en de rest zijn afsplitsingen.

Slinger
01-12-10, 09:03
De Roomse Kerk is De Kerk en de rest zijn afsplitsingen.

Haal je schoolgeld terug of google maar eens op Grote Schisma (1054).

Bart.NL
01-12-10, 09:29
Haal je schoolgeld terug of google maar eens op Grote Schisma (1054).

Dat was de eerste afsplitsing.

Misschien is het beter voor jou om niet zo neerbuigend te doen. Ik ben misschien geen historicus zoals jij, maar dat wil niet zeggen dat ik achterlijk ben.

Slinger
01-12-10, 09:57
Dat was de eerste afsplitsing.

Misschien is het beter voor jou om niet zo neerbuigend te doen. Ik ben misschien geen historicus zoals jij, maar dat wil niet zeggen dat ik achterlijk ben.

Hwet was geen afsplisting, maar een schisma, een scheiding. Je zou kunnen zeggen dat toen pas de Rooms-katholieke kerk is ontstaan.

Bart.NL
01-12-10, 10:17
Hwet was geen afsplisting, maar een schisma, een scheiding. Je zou kunnen zeggen dat toen pas de Rooms-katholieke kerk is ontstaan.

Daarvoor was er één kerk en werd de paus in Rome, officieel als het hoogste gezag erkend, ook al werd het belang daarvan in de loop der eeuwen steeds minder. Voor jouw mening is wel iets te zeggen, net zo goed als dat voor mijn mening geldt. De eenheid was er meer in naam dan in werkelijkheid.

Slinger
01-12-10, 10:55
Daarvoor was er één kerk en werd de paus in Rome, officieel als het hoogste gezag erkend, ook al werd het belang daarvan in de loop der eeuwen steeds minder. Voor jouw mening is wel iets te zeggen, net zo goed als dat voor mijn mening geldt. De eenheid was er meer in naam dan in werkelijkheid.

Je hebt een goed begin.

The Alchemist
01-12-10, 12:16
http://weeswaakzaam.wazzup.nl/files/2010/11/paus_rug_425.jpg

Een criminele bijbelse mentaliteit bracht de Kerk tot het grootste ontuchtschandaal in de geschiedenis, met minstens 100.000 slachtoffers.


Betast onder de douche, gedwongen om een oude man te pijpen, slaag en schoppen krijgen, je eigen kots moeten opeten, anaal verkracht worden… Je kunt het zo smerig niet bedenken of het is gebeurd, met kinderen in alle leeftijden, van 2 (!) tot 16 jaar.

En niet één keertje, nee, ontelbare keren, systematisch. Het seksueel misbruik in katholieke instellingen blijkt in elk land waar het opduikt geen incident te zijn, maar een patroon.

Eind deze week verschijnt het eerste rapport van de commissie-Deetman, die op verzoek van de bisschoppen onderzoek doet naar de ontucht in Nederlandse internaten, kostscholen en seminaries. Dat advies zal gaan over hoe de hulp aan slachtoffers, die zich tot woensdag 1 december kunnen melden, het beste vorm kan krijgen (zie kader). Velen durven nú pas, veertig tot vijftig jaar na dato, te spreken over wat hen is aangedaan.

Zoals op het Eindhovense internaat Eikenburg, van de – hoe verzin je het – Broeders van Liefde. ‘Hij vroeg me ’s avonds op zijn kamer te komen voor een drankje’, vertelt Henk Overdevest, die er in 1968 aankwam, over een broeder. ‘We hadden gesprekken over mijn thuissituatie, over mijn problemen. Totdat die man ineens midden in de nacht toesloeg. Ik werd aangerand. Ik was 12 jaar en erg geschrokken, kon geen kant op natuurlijk. Ik had geen bescherming. Ik kon het niet thuis vertellen, want daar was ook geen vertrouwen. Dat was vreselijk moeilijk.’

Wat een veilige haven had moeten zijn, bleek een klimaat van angst, geweld en misbruik. Met levenslange trauma’s tot gevolg.

Henk herinnert zich nog een voorval. Op een zaterdagmiddag, tijdens een potje biljarten, stond een jongen tegen het biljart geleund. ‘Broeder Johannes kwam achter hem staan met zijn armen op het biljart. Die jongen kon geen kant op. Broeder Johannes maakte van die rare ritmische bewegingen, een aantal minuten bleef hij zo tegen hem aanrijden. We stonden met zijn allen apathisch te kijken. Niemand die durfde in te grijpen, zo bang was je. En terwijl hij zo bezig was zag je zijn ogen helemaal uitpuilen, het zweet op zijn voorhoofd, hijgend. Na drie minuten was hij klaar, en toen liep hij weg.’

Beerput
Het is maar het topje van de ijsberg. Het seksueel misbruik van misdienaars, kostschooljongens en -meisjes, weerloze kinderen die aan de hoede van de Kerk toevertrouwd waren, is zonder twijfel het grootste religieuze schandaal aller tijden. De enorme omvang blijft buiten zicht, omdat de schijnwerper van land tot land gaat, als ergens weer een schandaal opduikt van broeders, priesters en bisschoppen die hun handen (en erger) niet thuis hebben kunnen houden.

Hoeveel mishandelingen, hoeveel verkrachtingen, hoeveel psychisch leed, hoeveel zelfmoorden wereldwijd het betreft: het valt niet meer precies na te gaan. Hoevelen zullen nooit naar buiten getreden zijn, uit schaamte?

Wie de cijfers uit het omvangrijkste onderzoek, te weten het Amerikaanse, doorrekent naar de 1,1 miljard katholieke zieltjes op aarde, komt zelfs met een voorzichtige schatting op zeker 100.000 slachtoffers van seksueel misbruik. Honderdduizend kapotgemaakte levens.

Het deksel van de Nederlandse beerput werd in maart van dit jaar gelicht door NRC Handelsblad en de Wereldomroep. Zij onthulden over seksueel misbruik bij instituut Don Rua in ’s Heerenberg, van de orde der salesianen – broeders die al bij onze oosterburen in opspraak waren gekomen. Ronduit schokkend waren de persoonlijke drama’s die daarna naar de oppervlakte opborrelden. Inmiddels worden tientallen instellingen ermee in verband gebracht; de misdrijven lopen van een Tilburgse frater die in 1935 in onderbroekjes graaide tot een pater uit Enschede die in 2000 na seksueel misbruik uit zijn functie is gezet.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

oh, see the "glorious " history of the church : The Spanish inquisition & the rest , the bloody crusades , the christian support of western imperialism everywhere , the christian Spanish conquistadors in S.America ....

what a disgusting pope concept & church : :kotsen2: wlagelijk achterhaald versleten achterlijk instituut :

The church & vatican are just criminal organisations : guilty as charged : guilty of :

individual, social, material, spiritual, political, economical, mental, psychological & other crimes against humanity for so long now ....


crimes against humanity great noble jewish prophet_human Jesus we believe in had nothing to do with !

mark61
01-12-10, 12:55
De Roomse Kerk is De Kerk en de rest zijn afsplitsingen.

De roomse kerk is zelf een afsplitsing.

Kijk, daar komt ons paapje dan toch weer om de hoek kijken, ondanks al dat verhullende geleuter :hihi:

Wide-O
01-12-10, 13:12
Katholieken zijn geen christenen. bandiet

H.P.Pas
01-12-10, 13:27
Katholieken zijn geen christenen. bandiet
Klopt.
Christenen bestaan niet, katholieken wel.

rbn
01-12-10, 13:31
De roomse kerk is zelf een afsplitsing.



van wie heeft de katholieke kerk zich dan afgesplitst?

Slinger
01-12-10, 13:35
van wie heeft de katholieke kerk zich dan afgesplitst?

Van de Oosterse kerken

Het schisma van 1054 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters_Schisma)

rbn
01-12-10, 13:40
Van de Oosterse kerken

Het schisma van 1054 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters_Schisma)

toen bestond de katholieke kerk al eeuwen..

Slinger
01-12-10, 13:45
toen bestond de katholieke kerk al eeuwen..

Neem even de moeite om het Wikipedia-artikel te lezen.

Wide-O
01-12-10, 13:49
Klopt.
Christenen bestaan niet, katholieken wel.

Je kent dat Ierse grapje wel?

"Hi, I'm a Muslim."
"OK, but are you a Catholic or a Protestant Muslim?"

Kadzjing! ;)

rbn
01-12-10, 13:55
Neem even de moeite om het Wikipedia-artikel te lezen.

nee dank je..

Soldim
01-12-10, 13:59
Neem even de moeite om het Wikipedia-artikel te lezen.

nee dank je..


Kennis maakt hen met vooroordelen zo onzeker.

Slinger
01-12-10, 13:59
nee dank je..

Doe maar niet.

H.P.Pas
01-12-10, 14:09
Kennis maakt hen met vooroordelen zo onzeker.

Onwetenheid is kracht.

rbn
01-12-10, 14:11
Kennis maakt hen met vooroordelen zo onzeker.

een summier wikipediapaginaatje lezen is voor jou mischien ruimschoots voldoende om te denken dat je dan kennis over het onderwerp in huis hebt maar ik stel hogere eisen aan mezelf..

H.P.Pas
01-12-10, 14:30
een summier wikipediapaginaatje lezen is voor jou mischien ruimschoots voldoende om te denken dat je dan kennis over het onderwerp in huis hebt maar ik stel hogere eisen aan mezelf..

Een wikipediapaginaatje niet lezen levert meer kennis op ?

mark61
01-12-10, 14:32
van wie heeft de katholieke kerk zich dan afgesplitst?

Van de christelijke kerk. Er waren arianen, monofysieten, en nog wat volk. Dat was 325. Daarna kwam nog es het Schisma. De katholieken zijn dus de club die beweert dat de bisschop van Rome het opperhoofd aller christenen is.

H.P.Pas
01-12-10, 14:34
Van de christelijke kerk.

:student: Van de Heilige Katholieke en Apostolische Kerk van Chaldecon.

mark61
01-12-10, 14:38
:student: Van de Heilige Katholieke en Apostolische Kerk van Chaldecon.

:hihi: oh pardon

Marsipulami
01-12-10, 14:42
Het maakt niet uit wie van wie is afgesplitst. De Roomse kerk is de enige ware kerk van Jezus Christus.

H.P.Pas
01-12-10, 14:54
Het maakt niet uit wie van wie is afgesplitst. De Roomse kerk is de enige ware kerk van Jezus Christus.

"En toen Hij thuis gekomen was, vroeg Hij hun: Waarover waart gij onderweg in gesprek? En zij zwegen, want zij hadden onderweg met elkander erover gesproken, wie de meeste was. En Hij ging zitten, riep de twaalven en zeide tot hen: Indien iemand de eerste wil zijn, die zal de allerlaatste zijn en aller dienaar" (Marcus 9:33 t/m 35). "Gij zult u niet rabbi laten noemen; want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn" (Matteüs 23:7 t/m 11).



Dat is dan ook weer opgehelderd:
Gij zult u niet rabbi laten noemen.
Gij zult u paus laten noemen.

rbn
01-12-10, 15:00
Van de christelijke kerk. Er waren arianen, monofysieten, en nog wat volk. Dat was 325.


laat ik de vraag anders stellen: van welke vroeg-christelijke stroming is de katholiek kerk afgesplitst?

Marsipulami
01-12-10, 15:01
"En toen Hij thuis gekomen was, vroeg Hij hun: Waarover waart gij onderweg in gesprek? En zij zwegen, want zij hadden onderweg met elkander erover gesproken, wie de meeste was. En Hij ging zitten, riep de twaalven en zeide tot hen: Indien iemand de eerste wil zijn, die zal de allerlaatste zijn en aller dienaar" (Marcus 9:33 t/m 35). "Gij zult u niet rabbi laten noemen; want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn" (Matteüs 23:7 t/m 11).



Dat is dan ook weer opgehelderd:
Gij zult u niet rabbi laten noemen.
Gij zult u paus laten noemen.



Primaatschap van Petrus

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Met het Primaatschap van Petrus wordt binnen de Rooms-katholieke Kerk het leerstuk bedoeld, volgens welk de pausen de opvolgers en plaatsbekleders zijn van de apostel Petrus. Deze wordt in dat kader de Eerste (of ook wel) Prins der Apostelen genoemd. Het leerstuk vindt zijn Schriftuurlijke onderbouwing in het Evangelie volgens Matteüs en in het bijzonder in de verzen Math 16:18-19:

18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.
Een andere schragende passage voor het primaatschap van Petrus wordt gevonden in het Johannesevangelie (Johannes 21, 15-19):

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid mijn lammeren. 16 Hij zeide ten tweeden male weder tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief? En hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet het, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed mijn schapen. 17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen. 18 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jonger waart, omgorddet gij uzelf en gij gingt, waar gij wildet, maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar gij niet wilt. 19 En dit zeide Hij om te kennen te geven, met welke dood hij God verheerlijken zou. En dit gezegd hebbende, sprak Hij tot hem: Volg Mij.

Op grond hiervan hebben de pausen zich steeds beroepen op het zijn van plaatsbekleder van Petrus. De aanduiding van de Katholieke Kerk als apostolische kerk (zoals terug te vinden is in de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel) is hierop terug te voeren. In het apostolische beginsel van het Primaatschap van Petrus, definieert de Katholieke Kerk zich - als het ware - als de werkelijk door Christus gestichte Kerk. Deze visie wordt ook nader uiteengezet in de Catechismus van de Katholieke Kerk:

In het college van de twaalf neemt Petrus de eerste plaats in. Jezus heeft hem een unieke zending toevertrouwd. Dankzij een openbaring die van de Vader kwam, had Petrus beleden: 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God'. Onze Heer had hem toen gezegd: 'Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen' (Mt. 16,18). Christus, 'de levende steen' (1 Petr. 2,4) geeft zijn op Petrus gebouwde kerk de verzekering van de overwinning op de macht van de dood. Omwille van het geloof dat Petrus heeft beleden, zal hij de onwankelbare rots van de kerk blijven. Hij zal de zending hebben, dit geloof te behoeden voor iedere tekortkoming en zijn broeders erin te bevestigen.[1]

Sleutels

Belangrijk zijn de sleutels die Christus aan Petrus zou hebben gegeven. Door deze sleutelmacht wordt Petrus binnen de Katholieke Kerk beschouwd als de "primus inter pares" onder de apostelen. Hij werd daarom Eerste der Apostelen (Principes Apostolorum) genoemd, hetgeen in het Nederlands ook wel vertaald wordt als Prins van de Apostelen.

Wide-O
01-12-10, 15:02
Inderdaad...

Matthew 23:8
But be not ye called Rabbi: for one is your Master, even Christ; and all ye are brethren.
Matthew 23:9
And call no man your father upon the earth: for one is your Father, which is in heaven.


Paus betekent dus "vader". Oeps.

Celibaat?

1st Timothy 3:1
This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a good work.
1st Timothy 3:2
A bishop then must be blameless, the husband of one wife, vigilant, sober, of good behaviour, given to hospitality, apt to teach;


Ook wel lastig dat Petrus nooit in Rome is geweest. Fautje.

En een vrouw had ...

Matthew 8:14
And when Jesus was come into Peter's house, he saw his wife's mother laid, and sick of a fever.

Enfin, zo kan ie wel weer. :hihi:

rbn
01-12-10, 15:05
Een wikipediapaginaatje niet lezen levert meer kennis op ?

ja..

H.P.Pas
01-12-10, 15:10
Primaatschap van Petrus

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Met het Primaatschap van Petrus wordt binnen de Rooms-katholieke Kerk het leerstuk bedoeld, volgens welk de pausen de opvolgers en plaatsbekleders zijn van de apostel Petrus.


De onfeilbare paus als plaatsbekleder van de driemaal falende Petrus.
Naja, als jullie daar gelukkig mee zijn..

super ick
01-12-10, 15:11
Wat een gewauwel over sprookjes.

H.P.Pas
01-12-10, 15:13
Wat een gewauwel over sprookjes.

Kssjtt !
In je hok jij.

Slinger
01-12-10, 15:17
Het maakt niet uit wie van wie is afgesplitst. De Roomse kerk is de enige ware kerk van Jezus Christus.

Dat het gedrag van de kerkleiders al duizend jaar niet bepaald imitatio christi is geweest mag de pret niet drukken. En nog steeds.

Marsipulami
01-12-10, 15:18
De onfeilbare paus als plaatsbekleder van de driemaal falende Petrus.
Naja, als jullie daar gelukkig mee zijn..

Ja, maar sinds het eerste vaticaans concilie is de paus onfeilbaar geworden (ook onvijlbaar).

Marsipulami
01-12-10, 15:20
Dat het gedrag van de kerkleiders al duizend jaar niet bepaald imitatio christi is geweest mag de pret niet drukken. En nog steeds.


Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.

Bart.NL
01-12-10, 15:20
Ja, maar sinds het eerste vaticaans concilie is de paus onfeilbaar geworden (ook onvijlbaar).

Niet dat we daar in de praktijk veel van merken.

H.P.Pas
01-12-10, 15:22
Primaatschap van Petrus


Met het Primaatschap van Petrus wordt binnen de Rooms-katholieke Kerk het leerstuk bedoeld, volgens welk de pausen de opvolgers en plaatsbekleders zijn van de apostel Petrus.

Dat was een vernieuwing. Op het concilie van Chaldecon was de gelijkheid van de apostelen, bedoeld werden de verenigde kerken, het uitgangspunt. (Vandaar ook de benaming apostolische kerk.

Technisch geproken is de Roomse kerk dus een afsplitsing.

Slinger
01-12-10, 15:23
Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.

Als er berouw is.

Slinger
01-12-10, 15:26
een summier wikipediapaginaatje lezen is voor jou mischien ruimschoots voldoende om te denken dat je dan kennis over het onderwerp in huis hebt maar ik stel hogere eisen aan mezelf..

Ok, jij legt de lat hoger. Welke publicatie die je zelf gelezen hebt kun je ons aanraden?

H.P.Pas
01-12-10, 15:40
laat ik de vraag anders stellen: van welke vroeg-christelijke stroming is de katholiek kerk afgesplitst?

Over welke kerk heb je het nu ?
In Chaldecon vond een vereniging van kerken plaats. (Al mocht niet iedereen meedoen, Arianen, Nestorianen en andere ketters kwamen niet aan boord.)
De daaruit onstane verenigde kerk noemde zich 'katholiek' (= algemeen).
Praktisch alle bestaande christelijke kerken, inclusief de protestantse, beschouwen zichzelf als opvolgers van die kerk en dus als 'katholiek':



Nederlandse Geloofsbelijdenis
ARTIKEL 27
De katholieke of algemene kerk
Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Bart.NL
01-12-10, 16:00
Technisch geproken is de Roomse kerk dus een afsplitsing.

Technisch geproken is Communistisch China een afsplitsing van Nationalistisch China (Taiwan). Veelal leiden dit soort spitsvondigheden niet tot veel inzicht.

Wide-O
01-12-10, 16:04
Het nummer 11 daarentegen!

Joesoef
01-12-10, 16:17
Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.

Dat roept wel wat vragen op als je de krant leest.

Marsipulami
01-12-10, 16:21
Dat roept wel wat vragen op als je de krant leest.

Als de krant je stoort hoef je ze toch niet te lezen.

H.P.Pas
01-12-10, 16:34
Veelal leiden dit soort spitsvondigheden niet tot veel inzicht.

Veelal niet maar in dit geval wel.
Het verklaart de stroeve verhouding tussen de Roomse en de orthodoxe kerken, die in 'Rome' een usurpator zien, een soort voortzetting van het Romeinse keizerschap met andere middelen.
(Die vergelijking stamt van Dostojewski).

Slinger
01-12-10, 16:40
Technisch geproken is Communistisch China een afsplitsing van Nationalistisch China (Taiwan). Veelal leiden dit soort spitsvondigheden niet tot veel inzicht.

Inderdaad, het gaat niet om spitsvondige details, maar wel om het onderscheid tussen de vroeg-christelijke kerk en de huidige rooms-katholieke kerk. En dan zien we toch op allerlei gebied wezenlijke verschillen. Bijvoorbeeld op het gebied van de autoriteit van de Paus, maar ook bij de heiligenverering, de Mariaverering, de aflaten, het celibaat en ga zo maar door. De protestanten claimen niet voor niets dat juist zij de voortzetting zijn van de oorspronkelijke, vroeg-christelijke, katholieke kerk. En met reden. Ook de Oosterse kerken, stellen dat zij de voortzetting zijn van die vroeg-christelijke kerk. Je kunt eigenlijk wel met recht zeggen dat het juist de tegenwoordige Roomse kerk is, die het meest is afgeweken.

Bart.NL
01-12-10, 16:45
Veelal niet maar in dit geval wel.
Het verklaart de stroeve verhouding tussen de Roomse en de orthodoxe kerken, die in 'Rome' een usurpator zien, een soort voortzetting van het Romeinse keizerschap met andere middelen.
(Die vergelijking stamt van Dostojewski).

Ok.

Bart.NL
01-12-10, 16:51
Inderdaad, het gaat niet om spitsvondige details, maar wel om het onderscheid tussen de vroeg-christelijke kerk en de huidige rooms-katholieke kerk. En dan zien we toch op allerlei gebied wezenlijke verschillen. Bijvoorbeeld op het gebied van de autoriteit van de Paus, maar ook bij de heiligenverering, de Mariaverering, de aflaten, het celibaat en ga zo maar door. De protestanten claimen niet voor niets dat juist zij de voortzetting zijn van de oorspronkelijke, vroeg-christelijke, katholieke kerk. En met reden. Ook de Oosterse kerken, stellen dat zij de voortzetting zijn van die vroeg-christelijke kerk. Je kunt eigenlijk wel met recht zeggen dat het juist de tegenwoordige Roomse kerk is, die het meest is afgeweken.

Het is meer een historische vergelijking, en ik wilde nooit beweren dat de RK kerk beter zou zijn. Als die indruk zou zijn gewekt, dan is dat ten onrechte. Het lijkt me ook wel duidelijk, gezien de schandalen.

Alleen is het moeilijk om nu nog te achterhalen hoe de vroeg christelijke kerk was. Het feit dat het protestantisme heeft kunnen ontstaan, geeft eigenlijk wel aan dat de oorspronkelijke boodschap onrecht is aangedaan, maar dat wil niet zeggen dat de protestanten dichter bij de oorspronkelijke boodschap zitten.

Voorbeeld: de RK kerk had een renteverbod en De Bijbel is ook duidelijk genoeg over dit onderwerp. De oorspronkelijke boodschap is dat je geen rente mag heffen. De Islam zegt hetzelfde.

Eric de Blois
01-12-10, 16:56
eerlijk gezegd begin ik te geloven dat aboenoetje gevaarlijk en ziek is.... hey joh, je mag verhuizen hoor als je zo de pest aan westerlingen en hun dingen hebt, vertrek dat gewoon.

Daar sluit ik mij bij aan justus. Aboenoeh is uitermate selectief in zijn verontwaardiging. Altijd kankeren op het westen, blanken, christenen, homo's en ongelovigen. Over kritiek op de islam hoor je meneer niet. Dan zeg ik: rot dan gauw op als het allemaal zo beroerd is in het westen. Maar kennelijk is de weelde, luxe en rijkdom van het westen zo ontzettend aantrekkelijk dat meneer toch graag blijft profiteren. Dit getuigt natuurlijk van een volkomen gebrek aan principes. Meneer is gewoon een schaamteloze ruziezoeker en opportunist.

Voor de volledigheid: ik vind het gedrag van een aantal katholieke priesters wel weerzinwekkend. In tegenstelling tot aboenoeh, ben ik in staat om kritsich te kijken naar fouten binnen de 'eigen' cultuur.

Slinger
01-12-10, 17:02
Het is meer een historische vergelijking, en ik wilde nooit beweren dat de RK kerk beter zou zijn. Als die indruk zou zijn gewekt, dan is dat ten onrechte. Het lijkt me ook wel duidelijk, gezien de schandalen.

Alleen is het moeilijk om nu nog te achterhalen hoe de vroeg christelijke kerk was. Het feit dat het protestantisme heeft kunnen ontstaan, geeft eigenlijk wel aan dat de oorspronkelijke boodschap onrecht is aangedaan, maar dat wil niet zeggen dat de protestanten dichter bij de oorspronkelijke boodschap zitten.

Voorbeeld: de RK kerk had een renteverbod en De Bijbel is ook duidelijk genoeg over dit onderwerp. Dus het is niet zo simpel. De oorspronkelijk boodschap is dat je geen rente mag heffen. De Islam propageert hetzelfde.

Het is helemaal niet moeilijk om te achterhalen hoe de oorspronkelijke kerk was. In elk geval zien we uit de eerste eeuw een eerste neerslag in de Bijbel, in de Evangeliën en de geschriften van Paulus en vanuit de eeuwen daarna zijn er tal van geschriften overgeleverd van kerkvaders (Augustinus, Ambrosius, en vele anderen), verslagen van concilies, traktaten tegen ketters, geloofsbelijdenissen, strijd tussen iconoclasten en iconodoulen, de verschillende dogma's en eigenaardigheden (celibaat, onfeilbaarheid van de paus, Mariaverering) die de Roomse kerk aan de leer heeft toegevoegd en ga zo maar door. Eigenlijk is er niets beter gedocumenteerd dan de ontwikkeling van de leer van de kerk. Je kunt wel als een objectief feit vaststellen dat de Roomse kerk wel heel ver is afgeweken en dat het geloof van de oude-christelijke kerk veel meer lijkt op het geloof van de protestantse kerken. De beweging in de zestiende eeuw werd dan ook niet voor niets de Reformatie genoemd, namelijk een terugkeer naar de oorspronkelijke waarden van de kerk.

Marsipulami
01-12-10, 17:06
De Rooms katholieke kerk is als enige de boodschap van Christus trouw gebleven.

Marsipulami
01-12-10, 17:06
Je kunt eigenlijk wel met recht zeggen dat het juist de tegenwoordige Roomse kerk is, die het meest is afgeweken.

500 jaar protestantse indoctrinatie levert wel wat op.

Slinger
01-12-10, 17:11
De Rooms katholieke kerk is als enige de boodschap van Christus trouw gebleven.

Lees Dostojewki's indrukwekkende verhaal over Jezus en de grootinquisiteur van Sevilla maar eens. Je vindt het in De Gebroeders Karamazov en dan weet je precies waar het met de Roomse kerk fout is gegaan.

Slinger
01-12-10, 17:14
De Rooms katholieke kerk is als enige de boodschap van Christus trouw gebleven.

Vind jij dat je Christus trouw blijft door het sexueel misbruik van aan priesters toevertrouwde kinderen?

Marsipulami
01-12-10, 17:25
Vind jij dat je Christus trouw blijft door het sexueel misbruik van aan priesters toevertrouwde kinderen?

Die kinderen zijn niet het slachtoffer van een kerk maar van individuele daders.

Marsipulami
01-12-10, 17:29
Lees Dostojewki's indrukwekkende verhaal over Jezus en de grootinquisiteur van Sevilla maar eens. Je vindt het in De Gebroeders Karamazov en dan weet je precies waar het met de Roomse kerk fout is gegaan.

Wat ik al zei over anti-katholieke propaganda.

super ick
01-12-10, 17:35
Die kinderen zijn niet het slachtoffer van een kerk maar van individuele daders.

De kerk veroorzaakt het door achterlijke regelgeving, de kerk probeert het te verzwijgen.

Harts intelligentie
01-12-10, 17:39
Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.


!!!!!!!!!!!!!!!!

= hoe kleiner de zonde hoe kleiner de genade of tot bijna geen genade in geval van heel klein zonde = alleen de kleine zondaars krijgen bijna geen genade = onzin = dan maar groots gaan zondigen volgens die paulus van je :

Hitler & zelfs Satan zelf bijv zouden dus de grootste genade krijgen !!!!!!!!!!!!! mooi is dat !

God .....wat en onzin , zeg !

reallife
01-12-10, 17:42
Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.

Een vrijbrief voor manipulatie, misbruik en intimidatie?

Harts intelligentie
01-12-10, 17:45
Het maakt niet uit wie van wie is afgesplitst. De Roomse kerk is de enige ware kerk van Jezus Christus.

fout :

Jesus als profeet _mens was slechts een jood die werd gezonden door Allah aan de joden alleen , dus ...

Harts intelligentie
01-12-10, 17:46
De Rooms katholieke kerk is als enige de boodschap van Christus trouw gebleven.


Jesus had juist niets te maken met die kerk van je !

Marsipulami
01-12-10, 17:49
fout :

Jesus als profeet _mens was slechts een jood die werd gezonden door Allah aan de joden alleen , dus ...


Islamitische indoctrinatie en geschiedenisvervalsing. Jezus' boodschap was al over de wereld verspreid voordat de islam bestond.

Marsipulami
01-12-10, 17:50
Een vrijbrief voor manipulatie, misbruik en intimidatie?


Dat moet je aan Paulus vragen.

Harts intelligentie
01-12-10, 17:50
Een vrijbrief voor manipulatie, misbruik en intimidatie?


Een vrijbrief voor alle Satans , voor alle Hitlers , voor alle massa_mmordenaars , oorlogscriminelen ................brrrrr

John2
01-12-10, 17:51
De Rooms katholieke kerk is als enige de boodschap van Christus trouw gebleven.
Pardon?


Het maakt niet uit wie van wie is afgesplitst. De Roomse kerk is de enige ware kerk van Jezus Christus.
Ach ge zijt een Belg dus wij kunnen het u niet kwalijk nemen.

Marsipulami
01-12-10, 17:52
De kerk veroorzaakt het door achterlijke regelgeving, de kerk probeert het te verzwijgen.

Met de regels van de kerk is niks mis. Het is bovendien soms erg verstandig om discreet met een aantal problemen om te gaan.

Marsipulami
01-12-10, 17:56
En aan de prikkers die geobsedeerd zijn door sexueel misbruik. Het is nog nergens en nog nooit bewezen dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen in de katholieke kerk dan erbuiten.

John2
01-12-10, 17:57
fout :

Jesus als profeet _mens was slechts een jood die werd gezonden door Allah aan de joden alleen , dus ...

Lees de woorden van Jezus eens en kom dan terug met echt de waarheid.

reallife
01-12-10, 17:57
Die kinderen zijn niet het slachtoffer van een kerk maar van individuele daders.

De kerk creëerde de voedingsbodem. Nog steeds. Overigens ook in de protestantse kerk. Op protestantse kostscholen voor de kinderen van zendelingen zijn ook vreselijke dingen gebeurd met kinderen die daar al heel jong kwamen.

De kerk is geen heilig instituut. De kerk wordt gevormd door mensen die feilbaar zijn en vreselijke fouten kunnen maken. Alleen al het woord onfeilbaarheid. Mensen die zichzelf op zo'n hoog voetstuk plaatsen maken vroeg of laat een diepe val.

Harts intelligentie
01-12-10, 17:58
Islamitische indoctrinatie en geschiedenisvervalsing. Jezus' boodschap was al over de wereld verspreid voordat de islam bestond.

ja ,ja ....

u're not making any sense : je bent zo makkelijk te weerleggen = a piece of cake :

Hoe je het ook wendt of keert :

feit is : dat zowel de wetenschap, historie als islam hadden bewezen dat en bijbel & Tora grotendeels menselijk verzinsels waren, dus :

bovendoen : Allah was degene die Jesus , Mohammed & alle ander profeten waar we heilig in geloven & in hun desbetreffend tawhied boodschappen gezonden :

by the way :

je kan dat blijven door ontkenen = irrelevent :

Jesus bestond ook veel eerder dan de ...wetenschap , al eerder dan echt integer geschiedschrijving ....

Jesus werd door Allah gezonden met de tawhied boodschap = de origineel Evangelie die bijna niets te maken heeft gehad met de Bijbel,alle profeten waren gezonden door Allah aan hun eigen volkeren alleen ; behalve Mohammed die werd gezonden door Allah aan zowel de heel mensheid als aan de Djinns zelf , dus ....

Mohammed die werd voorspeld door Jesus, Moses ...Mohammed als de grootste nobelste profeet ooit : jouw profeet & de mijne ...

Islam had al die eerder tawhied boodschappen van alle eerder profeten, inclusief jesus, Moses .....compleet gemaakt , bevestigd & vervangen !

P.s.: Jesus zal wel terug komen op aarde inderdaad om de islamitisch shari3a te hanteren , zal het kruis breken , onder veel ander natuurlijk , dus ...

reallife
01-12-10, 18:02
Dat moet je aan Paulus vragen.

Nee. Ik vraag naar de interpretatie van de RK kerk hierin. Maar als je niet wilt of kunt antwoorden is dat geen probleem.

Marsipulami
01-12-10, 18:03
De kerk creëerde de voedingsbodem.

Sexueel misbruik komt minder vaak voor in de kerk dan daarbuiten. Men fixeert zich op daders die geassocieerd kunnen worden met de kerk. De rest van de misbruikte kinderen kan niemand wat schelen. Het gaat niet over de kinderen, maar men wil een ideologische strijd voeren op de kap van de slachtoffers die zo nog eens een tweede keer misbruikt worden. Je kan ook alle dagen de krant gaan volschrijven over het sexueel misbruik dat door tandartsen is gepleegd de laatste 100 jaar.

Harts intelligentie
01-12-10, 18:04
Lees de woorden van Jezus eens en kom dan terug met echt de waarheid.

nogmaals : want jullie zijn zo hardleers :Jesus was slechts een joodse profeet_mens die werd gezonden door Allah aan de joden alleen :

het christendom & het jodendom bestaan in feite niet : bestaan alleen in de hoofden van christenen & joden :

Jesus had bijna niets te maken gehad met de bijbel : deze laatste die grotendeels bestaat uit menselijk verzinsels ....

Harts intelligentie
01-12-10, 18:05
Lees de woorden van Jezus eens en kom dan terug met echt de waarheid.

nogmaals : want jullie zijn zo hardleers :Jesus was slechts een joodse profeet_mens die werd gezonden door Allah aan de joden alleen :

het christendom & het jodendom bestaan in feite niet : bestaan alleen in de hoofden van christenen & joden :

Jesus had bijna niets te maken gehad met de bijbel : deze laatste die grotendeels bestaat uit menselijk verzinsels ....

de origineel Evangelie van Jesus is verloren gegaan : & wordt bewaard door Allah ....

Marsipulami
01-12-10, 18:05
Nee. Ik vraag naar de interpretatie van de RK kerk hierin. Maar als je niet wilt of kunt antwoorden is dat geen probleem.

Paulus zei letterlijk, hoe groter de zonde hoe groter de genade. Lees de bijbel. De katholieke kerk gaat hier veel genuanceerder mee om dan de protestanten. "Het geloof zonder de werken is dood." zegt de RKK in navolging van ik denk de brief van Jacobus.

reallife
01-12-10, 18:06
Met de regels van de kerk is niks mis. Het is bovendien soms erg verstandig om discreet met een aantal problemen om te gaan.

Met welke problemen bijv?

Marsipulami
01-12-10, 18:08
ja ,ja ....

u're not making any sense : je bent zo makkelijk te weerleggen = a piece of cake :

Hoe je het ook wendt of keert :

feit is : dat zowel de wetenschap, historie als islam hadden bewezen dat en bijbel & Tora grotendeels menselijk verzinsels waren, dus :

bovendoen : Allah was degene die Jesus , Mohammed & alle ander profeten waar we heilig in geloven & in hun desbetreffend tawhied boodschappen gezonden :

by the way :

je kan dat blijven door ontkenen = irrelevent :

Jesus bestond ook veel eerder dan de ...wetenschap , al eerder dan echt integer geschiedschrijving ....

Jesus werd door Allah gezonden met de tawhied boodschap = de origineel Evangelie die bijna niets te maken heeft gehad met de Bijbel,alle profeten waren gezonden door Allah aan hun eigen volkeren alleen ; behalve Mohammed die werd gezonden door Allah aan zowel de heel mensheid als aan de Djinns zelf , dus ....

Mohammed die werd voorspeld door Jesus, Moses ...Mohammed als de grootste nobelste profeet ooit : jouw profeet & de mijne ...

Islam had al die eerder tawhied boodschappen van alle eerder profeten, inclusief jesus, Moses .....compleet gemaakt , bevestigd & vervangen !

P.s.: Jesus zal wel terug komen op aarde inderdaad om de islamitisch shari3a te hanteren , zal het kruis breken , onder veel ander natuurlijk , dus ...


De koran bevat in belangrijke mate elementen die overgenomen zijn uit de joods christelijke traditie. Dat is de enige conclusie die wetenschappelijk kan genoemd worden. Voor het overige is het origineel meestal beter dan de kopie.

Marsipulami
01-12-10, 18:09
Met welke problemen bijv?

Bv beschuldigingen aan het adres van iemand van sexueel misbruik. Zou jij het plezierig vinden als iemand jou zou beschuldigen van sexueel misbruik en dat deze beschuldiging vervolgens aan de grote klok werd gehangen.

The_Grand_Wazoo
01-12-10, 18:10
Sexueel misbruik komt minder vaak voor in de kerk dan daarbuiten. Men fixeert zich op daders die geassocieerd kunnen worden met de kerk. De rest van de misbruikte kinderen kan niemand wat schelen. Het gaat niet over de kinderen, maar men wil een ideologische strijd voeren op de kap van de slachtoffers die zo nog eens een tweede keer misbruikt worden. Je kan ook alle dagen de krant gaan volschrijven over het sexueel misbruik dat door tandartsen is gepleegd de laatste 100 jaar.

Fout, de meesten kan de kinderen juist wel iets schelen. Maar het verdriet over die misbruikten wordt weggedrongen door de woede over een kerk die moreel zeer hoog te paard zit en diep is gevallen en alles, maar dan ook alles in het werk heeft gesteld om de misbruikers de hand boven het hoofd te houden. Als je het nou hebt 'over de rug van de slachtoffers' dan is dat eerder van toepassingen op de gedragingen van de kerkelijke functionarissen. En dan nog wel in de hele hierarchie. Daaruit laat zich de prioriteiten van deze kerk afleiden, macht en machtsbehoud, de kudde kan hun gestolen worden. Tandartsen spreken zich niet uit over de sexuele moraal, de kerk doet dat bij voortduren en blijkt zijn eigen leer aan de laars te lappen.

Bespaar mij je kromme kletspraatjes.

Harts intelligentie
01-12-10, 18:11
Dat moet je aan Paulus vragen.

moet ze niet doen, volgens me :

want paulus was de grootste veraader van Jesus ooit : Paulus als DE grootste leugenaar ooit :

antisemistisch Paulus die het christendom had gesticht : chrstendom die bestaat alleen in de hoofden van paulus & van de rest van die Bijbel schrijvers :

crimineel Paulus die de boodschap van Jesus had vervalst, veranderd & gescheiden van de Tora ...& had dat gemixt met Grieks & met ander heidense elementen voor antisemistisch , politiek & voor ander down to earth doeleinden ...

Bedreiger huichelaar Romeinse Keizer Constantijn had de genade klap gegeven aan Paulinisme door die te verheven tot staats' religie voor politiek redenen : had dat gemixt met Romeinse elementen ...ach , je kent het verhaal :


DE katholierk kerk had haar bestaan te danken aan 3 factoren:

haar theologie was Grieks , haar kanoniek & bestuurs wet , tot op zeker hoogte althans , was Romeins , haar heilig geschiedenis was joods :

de protestaantse reformatie had de Griekse elementen gematigd , de Romeinse afgewezen & de joodse versterkt voor politiek & voor nationalistisch redenen , wel te verstaan ...

pff....u do believe in a big lie : May God show u the right path & guide u ......

The_Grand_Wazoo
01-12-10, 18:14
Bv beschuldigingen aan het adres van iemand van sexueel misbruik. Zou jij het plezierig vinden als iemand jou zou beschuldigen van sexueel misbruik en dat deze beschuldiging vervolgens aan de grote klok werd gehangen.

Wat een intens krom gezwets. Iemand die zich daaraan schuldig maakt zou dat idd niet leuk vinden.
Nou de andere en eigenlijke vraag. Hoe zou jij het vinden als je sexueel misbruikt was en personen van macht en aanzien die in staat zijn de schuldige(n), spannen zich enkel in om er voor te zorgen dat de schuldige zijn gerechte straf ontloopt en maken jou het leven zuur?

Marsipulami
01-12-10, 18:14
Fout, de meeste kan de kinderen juist wel iets schelen. Maar het verdriet over die misbruikten wordt weggedrongen door de woede over een kerk die moreel zeer hoog te paard zit en diep is gevallen en alles, maar dan ook alles in het werk heeft gesteld om de misbruikers de hand boven het hoofd te houden. Als je het nou hebt 'over de rug van de slachtoffers' dan is dat eerder van toepassingen op de gedragingen van de kerkelijke functionarissen. En dan nog wel in de hele hierarchie. Daaruit laat zich de prioriteiten van deze kerk afleiden, macht en machtsbehoud, de kudde kan hun gestolen worden. Tandartsen spreken zich niet uit over de sexuele moraal, de kerk doet dat bij voortduren en blijkt zijn eigen leer aan de laars te lappen.

Bespaar mij je kromme kletspraatjes.

Zoals ik al aangaf en je hier zelf duidelijk illustreert probeer je die misbruikte kinderen voor je eigen ideologische kar te spannen.

Marsipulami
01-12-10, 18:17
Wat een intens krom gezwets. Iemand die zich daaraan schuldig maakt zou dat idd niet leuk vinden.
Nou de andere en eigenlijke vraag. Hoe zou jij het vinden als je sexueel misbruikt was en personen van macht en aanzien die in staat zijn de schuldige(n), spannen zich enkel in om er voor te zorgen dat de schuldige zijn gerechte straf ontloopt en maken jou het leven zuur?

Als ik misbruikt was dan zou ik naar de politie stappen. Maar daar zit precies het probleem agent cowboy met de revolver aan zijn middel heeft dat soort klachten tot voor een aantal jaren niet ernstig genomen. Justitie heeft gefaald niet de kerk.

reallife
01-12-10, 18:17
Bv beschuldigingen aan het adres van iemand van sexueel misbruik. Zou jij het plezierig vinden als iemand jou zou beschuldigen van sexueel misbruik en dat deze beschuldiging vervolgens aan de grote klok werd gehangen.

Dat gebeurd toch ook met mensen in andere functies, buiten de kerk. Onderwijzers,ed.

Harts intelligentie
01-12-10, 18:21
De koran bevat in belangrijke mate elementen die overgenomen zijn uit de joods christelijke traditie. Dat is de enige conclusie die wetenschappelijk kan genoemd worden. Voor het overige is het origineel meestal beter dan de kopie.


nogmaals : Bijbel & Tora zijn grotendeels menselijke verzinsels die bijna niets te maken gehad met Jesus of met Moses , al zouden ze nog steeds resten van waarheid bevatten hier & daar , tot op zeker hoogte althans :


we geloven in alle profeten , inclusief in Jesus, Moses ...& in hun origineel Evangelie & origineel Tora :

Islam, historie & de wetenschap hadden bewezen dat zowel de Bijbel als de Tora grotendeels menselijke verzinsels waren , nogmaals !


nogmaals : want je bent zo illogisch & irrationeel als wat :

Allah was degene die alle profeten had gezonden , inclusief Jesus, Moses,Mohammed met de tawhied boodschappen die werden compleet gemaakt , bevestigd & vervangen door islam !

Alle profeten,inclusief Jesus, Moses ; Mohammed ....hadden fundamenteel de tawhied verkondigd :

Allah als de enig echt God & schepper van alle wezens & dingen : de enige echt God die men moet aanbidden ......gehoorzamen, diens Wet hanteren ...

Marsipulami
01-12-10, 18:22
Dat gebeurd toch ook met mensen in andere functies, buiten de kerk. Onderwijzers,ed.

Ja, maar het is voor de media en de katholiekenhaters veel minder interessant als er geen kerkelijke functionaris bij betrokken is. Dus dan hoor je er nauwelijks van.

Marsipulami
01-12-10, 18:24
nogmaals : Bijbeml & Tora zijn grotendeels menselijke verzinsels die bijna niets te maken gehad met Jesus of met Moses , al zouden ze nog steeds resten van waarheid bevatten hier & daar , tot op zeker hoogte althans :


we geloven in alle profeten , inclusief in jesus, Moses ...& in hun origineel Evangelie & origineel Tora :

Islam, historie & de wetenschap hadden bewezen dat zowel de Bijbel als de Tora grotendeels menselijke verzoinsels waren , nogmaals !


nogmaals : want je bent zo illogisch & irrationeel als wat :

Allah was degene die alle profeten had gezonden , inclusief Jesus, Moses,Mohammed met de tawhied boodschappen die werden compleet gemaakt , bevestigd & vervangen door islam !

Ja, ik ken dat liedje wel. Je moet dat niet altijd herhalen. Nu nog eens proberen om de zaak op een objectieve manier te bekijken.

Wide-O
01-12-10, 18:24
Dat gebeurd toch ook met mensen in andere functies, buiten de kerk. Onderwijzers,ed.

Da's, euh, anders. Snap dat dan! :ego:

(Of zoiets, beetje zoals bij de mafia. Die zijn ook niet echt schuldig, want niet-mafiosi plegen ook misdrijven. Duidelijk? ;))

Harts intelligentie
01-12-10, 18:31
Ja, ik ken dat liedje wel. Je moet dat niet altijd herhalen. Nu nog eens proberen om de zaak op een objectieve manier te bekijken.

Da's geen liedje : da's de waarheid : u can see that if u can count from 1 to 10 at least !


objectief ???? :lol:

Objectivity does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere :

besides :

the original messages of Moses, Jesus ...do not exist on earth anymore : were changed , falsified ....

The Qur'an & Sunna as revelations from the same source that had revealed the messages to all the other prophets are the one & only credible original sources in that regard under the bright light of history !


islam is the one & only true objective universal belief : The Qur'an as the one & only authentic original holy book left ....


islam that was revealed by the same Allah who had revealed all those tawhied messages to all the other prophets , including to Jesus, Moses ...we believe in !

Do the "math" !

Slinger
01-12-10, 18:33
fout :

Jesus als profeet _mens was slechts een jood die werd gezonden door Allah aan de joden alleen , dus ...

Daar hebben we ons islamietje ook weer. Jongen, wat heb jij als volgeling van de valse en gewelddadige profeet te zoeken in een intern-christelijke discussie?

Marsipulami
01-12-10, 18:34
objectief ???? :lol:

Objectivity does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere :


islam is the one & only true objective universal belief : The Qur'an as the one & only authentic original holy book left ....


islam that was revealed by the same Allah who had revealed all those tawhied messages to all the other prophets , including to Jesus, Moses ...we believe in !


Moslims hebben geen verstand van historisch kritisch tekstonderzoek. Dat is voor westerse oriëntalisten. Het is een veel te groot taboe in de islamitische wereld om kritische vragen te stellen over de koran. Laat staan de antwoorden te beluisteren.

Slinger
01-12-10, 18:36
Paulus zei letterlijk, hoe groter de zonde hoe groter de genade. Lees de bijbel. De katholieke kerk gaat hier veel genuanceerder mee om dan de protestanten. "Het geloof zonder de werken is dood." zegt de RKK in navolging van ik denk de brief van Jacobus.

Zoals ik al zei, als de zondaar voor God en de mensen berouw toont. In het geval van de kerkelijke sexueel-misbruikers is daar in veel gevallen geen sprake van.

Marsipulami
01-12-10, 18:37
Zoals ik al zei, als de zondaar voor God en de mensen berouw toont. In het geval van de kerkelijke sexueel-misbruikers is daar in veel gevallen geen sprake van.

Jij bent God of zo ?

reallife
01-12-10, 18:38
Ja, maar het is voor de media en de katholiekenhaters veel minder interessant als er geen kerkelijke functionaris bij betrokken is. Dus dan hoor je er nauwelijks van.

Dat is onzin.

Slinger
01-12-10, 18:39
islam that was revealed by the same Allah who had revealed all those tawhied messages to all the other prophets , including to Jesus, Moses ...we believe in !

Do the "math" !

De islamitische Allah, is een afgod, zijn gewelddadige boodschap, daar geloven wij niet in want die staat haaks op de boodschap van Jezus Christus en Zijn apostelen.

reallife
01-12-10, 18:41
Da's, euh, anders. Snap dat dan! :ego:

(Of zoiets, beetje zoals bij de mafia. Die zijn ook niet echt schuldig, want niet-mafiosi plegen ook misdrijven. Duidelijk? ;))

Moet idd zelf ook aan de maffia denken. :argwaan:

Harts intelligentie
01-12-10, 18:43
Moslims hebben geen verstand van historisch kritisch tekstonderzoek. Dat is voor westerse oriëntalisten. Het is een veel te groot taboe in de islamitische wereld om kritische vragen te stellen over de koran. Laat staan de antwoorden te beluisteren.


haha :

see Edouard Said's famous book "Orientalism" , among many other sources to see the very racist imperialist unscientific nature of western Orientalism; especially in relation to islam :

see the German nazi Orientalism in relation to hinduism ...see the italian fascist one ...

read this great book too about western Orientalism in relation to buddhism, taoism, confucious, hinduism .....= had confirmed most of Said's conclusions about western orientalism & had tried to rehabilitate western Orientalism under the flag of post_modernistic Orientalism that tries to cleanse itself from its imperialist unscientific racist subjective past :

"Oriental enlightenment : the encounter between western & Asian thought " by J.J.Clarke : great great book indeed : 2006 !

P.S.: feiten over de Qur'an ,Qur'an kritiek, de Qur'an taal , linguistiek ...zijn juist heel goed gedocumenteerd & geanvanceerd in islam :

er zijn er bovendien van die uiterst geraffineerd religieuze wetenschappen in islam met betrekking tot de Qur'ann, Qur'an uitleg die hun weerga absoluut niet kenen in ander religies ...

Marsipulami
01-12-10, 18:45
Dat is onzin.


OK een citaatje van sexueelgeweld.nl

"Hoe vaak komt seksueel misbruik van kinderen voor?

Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede-) plegers was vrouw. Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie. Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combi-neren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onder-zoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. "


Als we alleen al dat eerste zinnetje in cijfers omzetten dan komen we op 1.2 miljoen vrouwelijke slachtoffers die als kind misbruikt werden. Waar zitten al die daders ?

Slinger
01-12-10, 18:45
Jij bent God of zo ?

Nee, maar wel een kenner van de Roomse leer. En ik weet dat vergeving van zonden onmogelijk is zonder berouw. Je wilt toch niet zeggen dat het anders is? Dat zou namelijk tegen de Roomse leer ingaan.

Slinger
01-12-10, 18:47
er zijn er bovendien van die uiterst geraffineerd religieuze wetenschappen in islam met betrekking tot de Qur'ann, Qur'an uitleg die hun weerga absoluut niet kenen in ander religies ...

...die de inhoud van de koran op ingewikkelde, geraffineerde manier verdraaien, zodat niemand het nog begrijpt.

Marsipulami
01-12-10, 18:49
Nee, maar wel een kenner van de Roomse leer. En ik weet dat vergeving van zonden onmogelijk is zonder berouw. Je wilt toch niet zeggen dat het anders is? Dat zou namelijk tegen de Roomse leer ingaan.

Jij meende te mogen beoordelen wie er berouw heeft en wie niet. Dat is de taak van God volgens de roomse leer.

Slinger
01-12-10, 18:55
Jij meende te mogen beoordelen wie er berouw heeft en wie niet. Dat is de taak van God volgens de roomse leer.

De vergeving van zonden is een zaak van God, maar wie berouw toont, dient dat ook te doen voor de mensen die hij benadeeld heeft en van hen vergeving te zoeken. De misbruikers in de Roomse kerk laten dat veelal tot op de dag van vandaag na en proberen hun misdaden zelfs toe te dekken. En daarin worden ze gesteund door de hiërarchie van de Roomse kerk, tot op het hoogste niveau, zie Daneels en Ratzinger. En daarmee is de hele Roomse kerk schuldig en gecorrumpeerd.

Abu_Hurayrah
01-12-10, 18:57
Moslims hebben geen verstand van historisch kritisch tekstonderzoek. Dat is voor westerse oriëntalisten. Het is een veel te groot taboe in de islamitische wereld om kritische vragen te stellen over de koran. Laat staan de antwoorden te beluisteren.

Historisch wetenschappelijk tekst onderzoek zoals die naar de wetenschappelijke geschriften van Aristoteles en de zijnen, die zijn wel mooi dankzij een Moslim in het Westen binnen gehaald.

In het kleine boek "Geloof en wetenschap in de Islam" (blz. 24, inleiding) lees ik het volgende over de bijdragen van Ibn Rushd in deze historisch wetenschappelijke kennis:

"De film van Yusuf Shahin toont niet alleen Ibn Rushd als moslims vrijdenker, maar benadrukt ook dat de eerste rationeel-wetenschappelijke christelijke denkers die in de 12e en 13e eeuw met de Kerk in botsing kwamen zich baseerden op het gedachtegoed van Ibn Rushd. De implicatie daarvan is dat Ibn Rushd de stimulans heeft gegeven voor een ontwikkeling die in Europa uiteindelijk zou leiden tot een grote wetenschappelijke bloei en tot maatschappelijke vooruitgang. Dit aspect van het 'Latijns Averroisme' (Averroes is de Westerse benaming voor Ibn Rushd) wordt ook door sommige Arabische modernisten naar voren geschoven: Ibn Rushd als de vader van de Europese Renaissance en van de Verlichting." (Von Kugelgen, p.411)

Harts intelligentie
01-12-10, 18:59
...die de inhoud van de koran op ingewikkelde, geraffineerde manier verdraaien, zodat niemand het nog begrijpt.

i explained that to u many times , i am not gonna repeat myself again :

the Qur'an is mostly easy : mostly cristal clear ......

islam is very easy mostly ....

there's what is called OMO Al Kitab : the mother of the book : cristal clear everyone can understand , to some extent at least :

Qur'an explanation can be tested to the mother of the book, the other verses can be explained thus by those mother of the book verses , by other verses that resemble them, by the sunna as a revelation, by scholars, , sahaba....makes sense ....

Marsipulami
01-12-10, 19:01
De vergeving van zonden is een zaak van God, maar wie berouw toont, dient dat ook te doen voor de mensen die hij benadeeld heeft en van hen vergeving te zoeken. De misbruikers in de Roomse kerk laten dat veelal tot op de dag van vandaag na en proberen hun misdaden zelfs toe te dekken. En daarin worden ze gesteund door de hiërarchie van de Roomse kerk, tot op het hoogste niveau, zie Daneels en Ratzinger. En daarmee is de hele Roomse kerk schuldig en gecorrumpeerd.

Het is niet de taak van de kerk om de rol van politie en justitie te gaan overnemen. Er valt de kerkelijke hierarchie niets te verwijten. Bovendien zijn zij ook nog eens wettelijk gebonden aan het beroepsgeheim.

Slinger
01-12-10, 19:01
want paulus was de grootste veraader van Jesus ooit : Paulus als DE grootste leugenaar ooit :

antisemistisch Paulus d

crimineel Paulus

[/SIZE]

Als je dan toch aan het schelden bent, ik kan het ook:

Er was maar één verrader, crimineel en antisemiet en dat was de moorddadige, pedofiele, valse profeet, die jij als Mohammedaan aanbidt.

Slinger
01-12-10, 19:04
Het is niet de taak van de kerk om de rol van politie en justitie te gaan overnemen. Er valt de kerkelijke hierarchie niets te verwijten. Bovendien zijn zij ook nog eens wettelijk gebonden aan het beroepsgeheim.

Wat een bullshit. Het is een criminele bende, inderdaad, net als de maffia.

Slinger
01-12-10, 19:07
i explained that to u many times , i am not gonna repeat myself again :

the Qur'an is mostly easy : mostly cristal clear ......

islam is very easy mostly ....



Dan heb je geen "geraffineerde" uitleggers nodig.

En het is onzin wat je zegt, want als ik in een topic maar een paar eenvoudige vragen stel, dan komt er een batterij aan drogredenen die er allemaal op neerkomen dat er iets anders staat dan er te lezen is.

Harts intelligentie
01-12-10, 19:09
Historisch wetenschappelijk tekst onderzoek zoals die naar de wetenschappelijke geschriften van Aristoteles en de zijnen, die zijn wel mooi dankzij een Moslim in het Westen binnen gehaald.

In het kleine boek "Geloof en wetenschap in de Islam" (blz. 24, inleiding) lees ik het volgende over de bijdragen van Ibn Rushd in deze historisch wetenschappelijke kennis:

"De film van Yusuf Shahin toont niet alleen Ibn Rushd als moslims vrijdenker, maar benadrukt ook dat de eerste rationeel-wetenschappelijke christelijke denkers die in de 12e en 13e eeuw met de Kerk in botsing kwamen zich baseerden op het gedachtegoed van Ibn Rushd. De implicatie daarvan is dat Ibn Rushd de stimulans heeft gegeven voor een ontwikkeling die in Europa uiteindelijk zou leiden tot een grote wetenschappelijke bloei en tot maatschappelijke vooruitgang. Dit aspect van het 'Latijns Averroisme' (Averroes is de Westerse benaming voor Ibn Rushd) wordt ook door sommige Arabische modernisten naar voren geschoven: Ibn Rushd als de vader van de Europese Renaissance en van de Verlichting." (Von Kugelgen, p.411)

Precies :

valt echt niet te discussieren met deze irrationeel illogisch gasten hier die alles ontkenen : ontkenen de historisch feiten & ander met betrekking tot islam, het christendom, het jodendom ....ontkenen zelfs die algemeen bekend feiten met betrekking tot Bijbel & Tora die werden bewezen zowel door de wetenschap, door historie als door de islam !

ongeloofelijk hoe ze nog steeds blijven geloven in al die bijbelse & Tora fabeltjes verzinsels , ook na al die "glorieus " historie van de kerk ....de Spaanse inquisitie ; de kruistochten & de rest ..................

Dan houdt het op dan ! = vrijheid van geloof !

als ze willen blijven geloven in al die christelijk & joodse onzin, da's hun probleem dan !


ze vergeten ook hoe islam middeleeuwe Europa uit diens achterlijkheid , onwetendheid, intolerantie, bijgeloof , antisemitisme ...onder de heerschappij van die achterlijk exclusieve inquisitieachtig discriminerend antisemistisch onwetend bijgelovig heksen jachten ...kerk had gehaald !

hoe islamistisch spanje had zelfs die protestaantse reformatie ontketend & de rest ...

hoe de wetenschappelijk empirisch methode was een moslim produkt & uitvinding , samen met de evolutie, psychologie & veel meer , eeuwen voordat F.Bacon, Darwin, Freud werden geboren .....


www.muslimheritage.com

www.1001inventions.com

wa salam !

Slinger
01-12-10, 19:10
Historisch wetenschappelijk tekst onderzoek zoals die naar de wetenschappelijke geschriften van Aristoteles en de zijnen, die zijn wel mooi dankzij een Moslim in het Westen binnen gehaald.

In het kleine boek "Geloof en wetenschap in de Islam" (blz. 24, inleiding) lees ik het volgende over de bijdragen van Ibn Rushd in deze historisch wetenschappelijke kennis:

"De film van Yusuf Shahin toont niet alleen Ibn Rushd als moslims vrijdenker, maar benadrukt ook dat de eerste rationeel-wetenschappelijke christelijke denkers die in de 12e en 13e eeuw met de Kerk in botsing kwamen zich baseerden op het gedachtegoed van Ibn Rushd. De implicatie daarvan is dat Ibn Rushd de stimulans heeft gegeven voor een ontwikkeling die in Europa uiteindelijk zou leiden tot een grote wetenschappelijke bloei en tot maatschappelijke vooruitgang. Dit aspect van het 'Latijns Averroisme' (Averroes is de Westerse benaming voor Ibn Rushd) wordt ook door sommige Arabische modernisten naar voren geschoven: Ibn Rushd als de vader van de Europese Renaissance en van de Verlichting." (Von Kugelgen, p.411)


Helemaal waar. Ibn Rushd staat aan de basis van de Europese Renaissance. Hij leerde ons te breken met blind geloof aan autoriteiten. De Europeanen hebben hem nagevolgd.

Marsipulami
01-12-10, 19:11
Wat een bullshit. Het is een criminele bende, inderdaad, net als de maffia.

Dat zegt veel over jouw vooroordelen jegens de kerk, maar niets over de kerk.

Harts intelligentie
01-12-10, 19:16
Dan heb je geen "geraffineerde" uitleggers nodig.

En het is onzin wat je zegt, want als ik in een topic maar een paar eenvoudige vragen stel, dan komt er een batterij aan drogredenen die er allemaal op neerkomen dat er iets anders staat dan er te lezen is.

ik zie geen tegenstrijdigheid in wat ik zei : dat bestaat alleen in je hoofd :

men moet genoeg kennis hebben over de Qur'an, sunna , over de historie van de openbaring van de Quran die werd geopenbaard in een periode van meer dan 20 jaar : niet in 's dus :

men moet over de nodig kennis beschikken om de context van sommigge versen te weten , de bedoeling ervan, de zin & betekenis ervan ...want sommigge versen kunnen alleen door de Sunna van de profeet uitgelegd worden , door de sahaba, scholars, door echt kennis hebbers wat dat betreft , ander verzen kunnen alleen door God geinterpreteerd worden ....maar de Qur'an is grotendeels makkelijk te begrijpen & dan heb ik het hier over OMO Al Kitab : the mother of the book : al die cristal clear verzen ............

men kan meestaal de Qur'an heel goed begrijpen , tot op zeker hoogte althans :

het feit dat de Qur'an is voor alle tijden & volkeren vereist dus ook Al Ijtihad , dynamisch kennis , constant zoektocht, ervaring, praktijk ....

Harts intelligentie
01-12-10, 19:25
Helemaal waar. Ibn Rushd staat aan de basis van de Europese Renaissance. Hij leerde ons te breken met blind geloof aan autoriteiten. De Europeanen hebben hem nagevolgd.


Ibn Rushd was toch wel een vroom "orthodox" moslim joh om je teleur te stellen :

jou moeite voor niks dus ...Ibn Rushd had wel fouten gemaakt zoals enig ander mens , maar de Qur'an & Sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam, niet Ibn Rushd of enig ander ...

want alle moslims, alle moslim geleerden moeten zich baseren op de Qur'an & Sunna ...als openbaringnen !

& Qur'an uitleg laat juist gen enkel ruimte voor subjectieve opinies voor de bovenstaande genoemd redenen :

because Faith & Qur'an are not a matter of opinions !

like science as not a matter of opinions .........

Harts intelligentie
01-12-10, 19:29
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami :
Dat zegt veel over jouw vooroordelen jegens de kerk, maar niets over de kerk.



oh, see the "glorious " history of the church : The Spanish inquisition & the rest , the bloody crusades , the christian support of western imperialism everywhere , the christian Spanish conquistadors in S.America ....

what a disgusting pope concept & church : wlagelijk achterhaald versleten achterlijk instituut :

The church & vatican are just criminal organisations : guilty as charged : guilty of :

individual, social, material, spiritual, political, economical, mental, psychological & other crimes against humanity for so long now ....


crimes against humanity great noble jewish prophet_human Jesus we believe in had nothing to do with !

H.P.Pas
01-12-10, 19:38
want alle moslims, alle moslim geleerden moeten zich baseren op de Qur'an & Sunna ...als openbaringnen !


Ibn Rushd had daar een andere mening over. (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=3521307&postcount=53)


Uitgespeld: Als de filosofische waarheid de geopenbaarde waarheid tegenspreekt, moet de geopenbaarde waarheid anders geïnterpreteerd worden.

Harts intelligentie
01-12-10, 19:39
Als je dan toch aan het schelden bent, ik kan het ook:

Er was maar één verrader, ...

je bent gewoon een irrationeel illogisch idioot die niet de moeite waard om mee te discussieren :

ik was niet aan het schelden met betrekking tot Paulus : dat zijn historisch & ander feiten over de man ...

ach ...laat maar : self_defeating exit tactic van je :

als je denkt dat wat je zegt over de groot profeet van islam : de grootste & nobelste profeet ooit : jouw profeet & de mijne & voor de heel mensheid : de best mens ooit : de profeet van genade , vergeffenis, ......me ervan kan weerhouden de waarheid te vertelklen, da, ben je een groter idioot dan ik eerst dacht .....een waardeloos idioot !

Harts intelligentie
01-12-10, 19:40
Ibn Rushd had daar een andere mening over. (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=3958815&postcount=568)

so what ??? The poor lad made those mistakes : may God forgive him :

The Qur'an & Sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam, niet Ibn Rushd , dus ...

& Faith , Qur'an are not a matter of opinions !

Slinger
01-12-10, 19:41
Ibn Rushd was toch wel een vroom "orthodox" moslim joh om je teleur te stellen :

jou moeite voor niks dus ...Ibn Rushd had wel fouten gemaakt zoals enig ander mens , maar de Qur'an & Sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam, niet Ibn Rushd of enig ander ...

En daarom staat de islamitische wereld nog steeds op allerlei gebieden op enorme achterstand, na eerst een voorsprong te hebben gehad.


want alle moslims, alle moslim geleerden moeten zich baseren op de Qur'an & Sunna ...als openbaringnen !

& Qur'an uitleg laat juist gen enkel ruimte voor subjectieve opinies voor de bovenstaande genoemd redenen :

because Faith & Qur'an are not a matter of opinions !

like science as not a matter of opinions .........

Ibn Rushd argumenteerde dat er twee manieren waren om tot de waarheid te komen, namelijk de rede en de openbaring. De rede was voor de geleerden en filosofen, de openbaring voor het gewone volk.

Natuurlijk kwam hij in conflict met de orthodoxe moslims die hem levenslang verbanden uit zijn stad en zij geschriften verbrandden. Dat was het einde van Ibn Rushd voor wat de moslims betreft. Gelukkig kreeg hij in het westen navolgers.

Slinger
01-12-10, 19:44
je bent gewoon een irrationeel illogisch idioot die niet de moeite waard om mee te discussieren :

ik was niet aan het schelden met betrekking tot Paulus : dat zijn historisch & ander feiten over de man ...

ach ...laat maar : self_defeating exit tactic van je :

als je denkt dat wat je zegt over de groot profeet van islam : de grootste & nobelste profeet ooit : jouw profeet & de mijne & voor de heel mensheid : de best mens ooit : de profeet van genade , vergeffenis, ......me ervan kan weerhouden de waarheid te vertelklen, da, ben je een groter idioot dan ik eerst dacht .....een waardeloos idioot !

Wie kaatst moet de bal verwachten.

Jij kunt op geen enkele manier bewijzen dat Paulus een crimineel was, en ook niet dat hij een verrader was. Het enige dat je kunt is deze beschuldiging steeds weer herhalen, maar bewijzen nooit.

Voor mijn aanmerkingen op jouw profeet zijn daarentegen goede gronden, zoals je heel goed weet. En mijn profeet is hij al helemaal niet. Ik loop niet achter een karavaanrover aan, God bewaar me.

rbn
01-12-10, 19:45
Dat was het einde van Ibn Rushd voor wat de moslims betreft. Gelukkig kreeg hij in het westen navolgers.

dat is pertinente onzin.. zijn tweedelige 'The Distinguished Jurist's Primer' geldt voor moslims als een vd beste handboeken voor de studie vd islamitische rechtswetenschappen..

Harts intelligentie
01-12-10, 19:58
..............


.

je blijkt weer een totaal waardeloos illogisch irrationeel hypocriet homo die de algemeen bekende feiten niet kan erkenen als zodanig :

Paulus was geen profeet , dummy = DE grootste antisemiet , de grootste veraader van joodse profeet _mens Jesus ooit, Jesus die werd door Allah aan de joden alleen gezonden ,

paulus als dE grootste leugenaar ooit met het christendom als DE grootste grap_leugen ooit die hij had gesticht :

da's geen gescheld : dat zijn feiten die werden bewezen door zowel de wetenschap, de historie als door de islam die al die eerder sprookjes van het christendom & van het jodendom hadden ontmaskerd :

vandaar dat je gaat de profeet van islam op deze ordiniare wijze demonizeren bij gebrek aan argumenten dus , want je kan niet toegeven dat het christendom = paulinisme in feite : DE grootste leugen çgrap ooit is : jouw probleem :

wat je zei is dus irrelevent : kan niks veranderen aan de feiten :

vertel me even , hypocrioet moraal ridder : wat heb je als homo te maken met religie juist : religie, paulus, Jesus, het christendoim, het jodendom, islam ...die beschouwen homosexualiteit als DE grootste walgelijkste zonde ooit .............= wat een bizar pervers paradox = een achterlijk ordinaire vies homo hypocriet moraal ridder die pretendeert op "te komen" voor zijn geloof " zonder argumenten notabene die homosexualiteit veracht & terecht :

een geloof die je niet echt belijdt of gelooft in :


je bent maar een ordinaire irrationeel idioot vol met haat gewoon die waait met de wind mee .....

je krijgt voortaan geen aantwoord meer : waardeloos vent !


I know this tactic of urs : u just think u can make me stop telling the truth about that biggest lie _joke ever = christianity & judaism : sweet dreams : i will continue doing that :

science , history, reason, common sense , islam are my best weapons & arguments , so !

what u say is just silly ridiculous rhetorics & propaganda ...

sjo
01-12-10, 19:58
Wat ik al zei over anti-katholieke propaganda.

IDD dat zei je al zojuist.........maar toen tegen Slinger. Prima. Niks mis mee. Slinger zal dat met me eens zijn. Maar als je je wilt afzetten tegen de opvattingen van Dostojefski moet je toch beter beslagen ten ijs komen.

gr.
sjo

Harts intelligentie
01-12-10, 20:09
[QUOTE=Slinger;4557181]En daarom staat de islamitische wereld nog steeds op allerlei gebieden op enorme achterstand, na eerst een voorsprong te hebben gehad.

this is my last answer to u, vulgar hypocrit dummy :

je luister niet naar rede , logica ...:

Nogmaals : dit is de zoveelste keer die je dezelfde onzin vertelt die ik je tig keer had uitgelegd :

islam als zodanig op sociaal, economisch, politiek , juridisch ...& op ander niveaus bestaat niet meer juist : komt wel terug , don't worry :

islam wordt tegenwoordig wel misbruikt door al die "moslim" dictaturen die worden actief daarin gesteund door het "democractisch " westen tegen de wil & belangen van de moslim volkeren :

de ondergang van moslims & hun actueel situatie was ruimschoots verdiend & is te wijten aan het feit dat moslims islam hadden veraaden op allerlei manierzen ...ligt dus niet aan islam ....

Harts intelligentie
01-12-10, 20:11
Ibn Rushd argumenteerde dat er twee manieren waren om tot de waarheid te komen, namelijk de rede en de openbaring. De rede was voor de geleerden en filosofen, de openbaring voor het gewone volk.

Natuurlijk kwam hij in conflict met de orthodoxe moslims die hem levenslang verbanden uit zijn stad en zij geschriften verbrandden. Dat was het einde van Ibn Rushd voor wat de moslims betreft. Gelukkig kreeg hij in het westen navolgers.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H.P.Pas
Ibn Rushd had daar een andere mening over.

so what ??? The poor lad made those mistakes : may God forgive him :

The Qur'an & Sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam, niet Ibn Rushd , dus ...

& Faith , Qur'an are not a matter of opinions !

H.P.Pas
01-12-10, 20:15
so what ??? [/B]


Ibn Rushd was toch wel een vroom "orthodox" moslim joh om je teleur te stellen :




Hij was, anders dan jij beweert, géén orthodox moslim.

Harts intelligentie
01-12-10, 20:22
Hij was, anders dan jij beweert, géén orthodox moslim.

Dat was ie wel , in de islamitisch zin althans , niet in de christelijke :

irrelevent ook nog :

want nogmaals :
Qur'an & sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam, niet ibn rushd iof enig ander moslim , dus ....

& faith & Qur'an are not a matter of opinions as science is not a matter of opinions ; even though the very natures of both islam & science are different : modern science as the natural daughter of islam in the sense that the excperimental empirical grounds of modern science were muslim products & inventions thanks to that islamic spirit that elevates the search for knowledge in the broader sense , experience, practice, hard work, constant search , the use of reason ...to the level of religious duties , to the level of worship of God :

True science is therefore a worship of God , when it's liberated from materialism as an ideology & from its mechanical materialistic 1 sided, 1 dimentional, color blind handicaped backward paradigms ...

well, materialism is agonizing, idem dito for that materialistic mechanical "newtonian _Cartesian " paradigm; so ....

Harts intelligentie
01-12-10, 20:26
oh, see the "glorious " history of the church : The Spanish inquisition & the rest , the bloody crusades , the christian support of western imperialism everywhere , the christian Spanish conquistadors in S.America ....

what a disgusting pope concept & church : wlagelijk achterhaald versleten achterlijk instituut :

The church & vatican are just criminal organisations : guilty as charged : guilty of :

individual, social, material, spiritual, political, economical, mental, psychological & other crimes against humanity for so long now ....


crimes against humanity great noble jewish prophet_human Jesus we believe in had nothing to do with !

Harts intelligentie
01-12-10, 20:29
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
Dat moet je aan Paulus vragen.

moet ze niet doen, volgens me :

want paulus was de grootste veraader van Jesus ooit : Paulus als DE grootste leugenaar ooit :

antisemistisch Paulus die het christendom had gesticht : chrstendom die bestaat alleen in de hoofden van paulus & van de rest van die Bijbel schrijvers :

crimineel Paulus die de boodschap van Jesus had vervalst, veranderd & gescheiden van de Tora ...& had dat gemixt met Grieks & met ander heidense elementen voor antisemistisch , politiek & voor ander down to earth doeleinden ...

Bedreiger huichelaar Romeinse Keizer Constantijn had de genade klap gegeven aan Paulinisme door die te verheven tot staats' religie voor politiek redenen : had dat gemixt met Romeinse elementen ...ach , je kent het verhaal :


DE katholierk kerk had haar bestaan te danken aan 3 factoren:

haar theologie was Grieks , haar kanoniek & bestuurs wet , tot op zeker hoogte althans , was Romeins , haar heilig geschiedenis was joods :

de protestaantse reformatie had de Griekse elementen gematigd , de Romeinse afgewezen & de joodse versterkt voor politiek & voor nationalistisch redenen , wel te verstaan ...

pff....u do believe in a big lie : May God show u the right path & guide u ......

mark61
01-12-10, 20:31
Hé, racist, ik en 10.000 goden wachten op antwoord. Het is dat zij aardiger zijn dan die 2,5 woestijngevallen, de meesten doen niet aan hellen en zij zwaaien daar zeker niet de scepter.

Harts intelligentie
01-12-10, 20:32
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
Moslims hebben geen verstand van historisch kritisch tekstonderzoek. Dat is voor westerse oriëntalisten. Het is een veel te groot taboe in de islamitische wereld om kritische vragen te stellen over de koran. Laat staan de antwoorden te beluisteren.


haha :

see Edouard Said's famous book "Orientalism" , among many other sources to see the very racist imperialist unscientific nature of western Orientalism; especially in relation to islam :

see the German nazi Orientalism in relation to hinduism ...see the italian fascist one ...

read this great book too about western Orientalism in relation to buddhism, taoism, confucious, hinduism .....= had confirmed most of Said's conclusions about western orientalism & had tried to rehabilitate western Orientalism under the flag of post_modernistic Orientalism that tries to cleanse itself from its imperialist unscientific racist subjective past :

"Oriental enlightenment : the encounter between western & Asian thought " by J.J.Clarke : great great book indeed : 2006 !

P.S.: feiten over de Qur'an ,Qur'an kritiek, de Qur'an taal , linguistiek ...zijn juist heel goed gedocumenteerd & geanvanceerd in islam :

er zijn er bovendien van die uiterst geraffineerd religieuze wetenschappen in islam met betrekking tot de Qur'ann, Qur'an uitleg die hun weerga absoluut niet kenen in ander religies ...

Harts intelligentie
01-12-10, 20:34
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
De koran bevat in belangrijke mate elementen die overgenomen zijn uit de joods christelijke traditie. Dat is de enige conclusie die wetenschappelijk kan genoemd worden. Voor het overige is het origineel meestal beter dan de kopie.


nogmaals : Bijbel & Tora zijn grotendeels menselijke verzinsels die bijna niets te maken gehad met Jesus of met Moses , al zouden ze nog steeds resten van waarheid bevatten hier & daar , tot op zeker hoogte althans :


we geloven in alle profeten , inclusief in Jesus, Moses ...& in hun origineel Evangelie & origineel Tora :

Islam, historie & de wetenschap hadden bewezen dat zowel de Bijbel als de Tora grotendeels menselijke verzinsels waren , nogmaals !


nogmaals : want je bent zo illogisch & irrationeel als wat :

Allah was degene die alle profeten had gezonden , inclusief Jesus, Moses,Mohammed met de tawhied boodschappen die werden compleet gemaakt , bevestigd & vervangen door islam !

Alle profeten,inclusief Jesus, Moses ; Mohammed ....hadden fundamenteel de tawhied verkondigd :

Allah als de enig echt God & schepper van alle wezens & dingen : de enige echt God die men moet aanbidden ......gehoorzamen, diens Wet hanteren ...

Harts intelligentie
01-12-10, 20:36
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
Hoe groter de zonde hoe groter de genade volgens Paulus.


!!!!!!!!!!!!!!!!

= hoe kleiner de zonde hoe kleiner de genade of tot bijna geen genade in geval van heel klein zonde = alleen de kleine zondaars krijgen bijna geen genade = onzin = dan maar groots gaan zondigen volgens die paulus van je :

Hitler & zelfs Satan zelf bijv zouden dus de grootste genade krijgen !!!!!!!!!!!!! mooi is dat !

God .....wat en onzin , zeg !

Harts intelligentie
01-12-10, 20:37
Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami
Islamitische indoctrinatie en geschiedenisvervalsing. Jezus' boodschap was al over de wereld verspreid voordat de islam bestond.

ja ,ja ....

u're not making any sense : je bent zo makkelijk te weerleggen = a piece of cake :

Hoe je het ook wendt of keert :

feit is : dat zowel de wetenschap, historie als islam hadden bewezen dat en bijbel & Tora grotendeels menselijk verzinsels waren, dus :

bovendoen : Allah was degene die Jesus , Mohammed & alle ander profeten waar we heilig in geloven & in hun desbetreffend tawhied boodschappen gezonden :

by the way :

je kan dat blijven door ontkenen = irrelevent :

Jesus bestond ook veel eerder dan de ...wetenschap , al eerder dan echt integer geschiedschrijving ....

Jesus werd door Allah gezonden met de tawhied boodschap = de origineel Evangelie die bijna niets te maken heeft gehad met de Bijbel,alle profeten waren gezonden door Allah aan hun eigen volkeren alleen ; behalve Mohammed die werd gezonden door Allah aan zowel de heel mensheid als aan de Djinns zelf , dus ....

Mohammed die werd voorspeld door Jesus, Moses ...Mohammed als de grootste nobelste profeet ooit : jouw profeet & de mijne ...

Islam had al die eerder tawhied boodschappen van alle eerder profeten, inclusief die van Jesus, Moses .....compleet gemaakt , bevestigd & vervangen !

P.s.: Jesus zal wel terug komen op aarde inderdaad om de islamitisch shari3a te hanteren , zal het kruis breken , onder veel ander natuurlijk , dus ...

rbn
01-12-10, 20:49
Hij was, anders dan jij beweert, géén orthodox moslim.

gezien hij vanaf jongs af aan bekend raakte met de studie vd shari3ah, hier een specialist in werd en de shari3ah vervolgens de rest van z'n leven toeggepast heeft lijkt het erop dat hij wel degelijk een orthodoxe moslim was..

de door hem beschreven fiqh standpunten omtrent strafbepalingen voor afvalligheid en overspel zijn hetzelfde zoals ze gelden in saudi-arabië en bij de taliban..

mark61
01-12-10, 20:50
God .....wat en onzin , zeg !

Eerste verstandige uitspraak in tienduizenden woorden.

H.P.Pas
01-12-10, 20:51
Qur'an & sunna zijn DE hoogste autoriteit in islam,


Dat is het standpunt van de orthodoxe Islam. Ibn Rushd week daarvan af. Hij was dus geen orthodoxe moslim.


Dat was ie wel.

Nee dat was hij niet.


Irrelevent ook nog


Als zijn orthodoxie het irrelevant is, waarom begin je er dan over. Jij hebt het het punt in de discussie gebracht, niet ik.

Marsipulami
01-12-10, 20:53
IDD dat zei je al zojuist.........maar toen tegen Slinger. Prima. Niks mis mee. Slinger zal dat met me eens zijn. Maar als je je wilt afzetten tegen de opvattingen van Dostojefski moet je toch beter beslagen ten ijs komen.

gr.
sjo

Dostojewski was anti-katholiek en aanhanger van de Russisch orthodoxe kerk (dewelke in tegenstelling tot andere religieuze stromingen onder het communistisch tijdperk gedoogd werd omwille van de inschikkelijkheid t.a.v. van de communistische leiders waarvan de misdaden ondertussen voldoende gedocumenteerd werden).

mark61
01-12-10, 20:59
Dostojewski was anti-katholiek en aanhanger van de Russisch orthodoxe kerk (dewelke in tegenstelling tot andere religieuze stromingen onder het communistisch tijdperk gedoogd werd omwille van de inschikkelijkheid t.a.v. van de communistische leiders waarvan de misdaden ondertussen voldoende gedocumenteerd werden).

Zoals het katholicisme in Polen, bedoel je. Ff voor de heldendaden. Ik noem een Glemp of een Wielgus :hihi:

Je bent net zo'n joker als sallah.

Marsipulami
01-12-10, 21:05
Zoals het katholicisme in Polen, bedoel je. Ff voor de heldendaden. Ik noem een Glemp of een Wielgus :hihi:

Je bent net zo'n joker als sallah.

Uiteindelijk was het Karol Woytila, een poolse paus die onder het communisme geleefd heeft die het communisme ten val heeft gebracht in Polen met een domino-effect in de rest van de oostbloklanden onder communistische dictaturen.

mark61
01-12-10, 21:06
gezien hij vanaf jongs af aan bekend raakte met de studie vd shari3ah, hier een specialist in werd en de shari3ah vervolgens de rest van z'n leven toeggepast heeft lijkt het erop dat hij wel degelijk een orthodoxe moslim was..

de door hem beschreven fiqh standpunten omtrent strafbepalingen voor afvalligheid en overspel zijn hetzelfde zoals ze gelden in saudi-arabië en bij de taliban..

Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.

Marsipulami
01-12-10, 21:10
Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.


In principe kan rede en openbaring niet in strijd zijn met elkaar. Als dat toch het geval schijnt te zijn dan zijn er twee mogelijkheden.

1) de rede vergist zich (wetenschappers beweerden eeuwenlang dat de zon rond de aarde draaide in plaats van omgekeerd -achteraf zagen ze hun fout in).

2) de openbaring wordt verkeerd geïnterpreteerd door de gelovigen.

H.P.Pas
01-12-10, 21:11
Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.

:droef: Dat stond in mijn link; rbn leest geen links, schijnt het.

H.P.Pas
01-12-10, 21:18
In principe kan rede en openbaring niet in strijd zijn met elkaar. Als dat toch het geval schijnt te zijn dan zijn er twee mogelijkheden.

1) de rede vergist zich (wetenschappers beweerden eeuwenlang dat de zon rond de aarde draaide in plaats van omgekeerd -achteraf zagen ze hun fout in).

2) de openbaring wordt verkeerd geïnterpreteerd door de gelovigen.

Ibn Rushd ging voor 2), luid en duidelijk.

Harts intelligentie
01-12-10, 21:19
Dat is het standpunt van de orthodoxe Islam. Ibn Rushd week daarvan af. Hij was dus geen orthodoxe moslim.

Nee dat was hij niet.


Als zijn orthodoxie het irrelevant is, waarom begin je er dan over. Jij hebt het het punt in de discussie gebracht, niet ik.


Bestaat er geen orthodox Islam joh :

dat zijn labels uitgevonden door het westen & christelijke projecties maar :

er is er maar 1 islam wiens bronen zijn de Qur'an & Sunna met name als DE hoogste autoriteit in islam :

ik gebruikte die label voor die idioot Slinger omdat ie Ibn Rushd presenteerde als een soort Eurocentrisch geleerde die niet zou geloven in de Qur'an & Sunna , meer niet :

Ibn Rushd bleef geloven in de Qur'an & Sunna toch wel :



ieder moslim kan geen moslim zijn zonder te geloven in de Qur'an & Sunna als DE hoogste autoriteit in Islam: Ibn rushd week ervan : dat was zijn probleem, maar bleef toch geloven in de Qur'an & Sunna !


P.S.:



Oorspronkelijk geplaatst door H.P.Pas
Hij was, anders dan jij beweert, géén orthodox moslim.


Oorspronkelijk geplaatst door rbn :

gezien hij vanaf jongs af aan bekend raakte met de studie vd shari3ah, hier een specialist in werd en de shari3ah vervolgens de rest van z'n leven toeggepast heeft lijkt het erop dat hij wel degelijk een orthodoxe moslim was..

de door hem beschreven fiqh standpunten omtrent strafbepalingen voor afvalligheid en overspel zijn hetzelfde zoals ze gelden in saudi-arabië en bij de taliban..

Harts intelligentie
01-12-10, 21:28
Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.

I always have to repeat myself, i see :

Didn't u know that reason,that all human thought, including the western one, & even logics that are mostly cultural habits , to some extent at least, morality, ethics ..............are not "universal" in the absolute sense :

idem dito for western thought, for liberal democracy, secularism, for western epistemology ....


see how post_modernism tries to combine western individualism with Oriental holism by introducing heart, feeling, intuition to science & epistemology even ???

Didn't u know that "universalism; truth, objectivity" don't exist as such when it comes to human thought, ethics , morality, cultures, logics , epistemology ..???

Didn't u know that objectivity doe not exist , not even at the level of exact sciences , let alone elsewhere ???

that islam is the one & only objective true universal belief ever ???

islam that elevates the use of reason, the search for knwoledge , experience, practice , work , constant search ...to the level of religious dutioes even , to the level of worship of God :

true science is therefore a worship of God in islam ....

reason can therefore never be above the revelation in islam, dummy, for the above mentioned reasons then ...

see my signature too while u are at it ...

rbn
01-12-10, 21:32
Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.

de shari3ah is de essentie aangezien dit voor moslims de manier is om allaah zo goed mogelijk te dienen en dat is de kern van het bestaan vd mens.. ibn rushd heeft van jongs af aan de shari3ah met de paplepel naar binnen gekregen, werd specialist in de studie vd shari3ah en is dit vervolgens jarenlang gaan toepassen zowel als rechter en als jurist.. dit deed hij conform de islamitische rechtsleer.. zo orthodox als je het maar krijgen kunt..

rbn
01-12-10, 21:35
:droef: Dat stond in mijn link; rbn leest geen links, schijnt het.


heb geen link van jou gezien.. was zeker weer zo'n pruisisch wandtegeltje uit de tijd vd frans-duitse oorlog ?

Harts intelligentie
01-12-10, 21:38
Je bent net zo'n joker als sallah.

:lol:

just have the decency not to hide ur ignorance behind pretentions, silly monkey !

i would bet u didn't understand much of what i was saying that i have to repeat myself over & over again ...

well, mooi niet , zoek het maar uit dan, ....


well, dummies , just take a look at the recent developments at the level of thought, epistemology, ethics , logics ...

there's a real thought revolution world wide taking place at all levels that will change the very nature of human reason, thought, epistemology, logics , ethics .....beyond ur imaginations :

But u do keep applying ur surpassed backward Eurocentric imperialistic paternalistic "modernism = Eurocentrism "=enligtenment" whose "universalism , truth,objectivity" claims were fundamentally proven wrong by post_modernism as the logic conclusion of modernism ....................

post_modernism that calls for pluralism , relativism , even outside of western thought, epistemology ...outside of liberal democracy even but u keep subjecting other beliefs , cultures, thought ...to ur surpassed Eurocentric urs :

silly really !

U do seem to live in the stone age when it comes to that :

so : dan houdt het op : bekijk het maar dan !


P.S.: Alles behoort getoetst te worden aan de bronen van islam, niet andersom , inclusief rede, inclusief deze materialistisch westerse "beschaving" zonder ziel , dus , voor de bovenstaande redenen dan ..

Harts intelligentie
01-12-10, 21:42
:lol:

:zwaai:

Marsipulami
01-12-10, 21:48
Ibn Rushd ging voor 2), luid en duidelijk.

Dan was het waarschijnlijk een heel verstandig man.

fisherman1969
01-12-10, 22:01
http://weeswaakzaam.wazzup.nl/files/2010/11/paus_rug_425.jpg

Een criminele bijbelse mentaliteit bracht de Kerk tot het grootste ontuchtschandaal in de geschiedenis, met minstens 100.000 slachtoffers.


Betast onder de douche, gedwongen om een oude man te pijpen, slaag en schoppen krijgen, je eigen kots moeten opeten, anaal verkracht worden… Je kunt het zo smerig niet bedenken of het is gebeurd, met kinderen in alle leeftijden, van 2 (!) tot 16 jaar.

En niet één keertje, nee, ontelbare keren, systematisch. Het seksueel misbruik in katholieke instellingen blijkt in elk land waar het opduikt geen incident te zijn, maar een patroon.

Eind deze week verschijnt het eerste rapport van de commissie-Deetman, die op verzoek van de bisschoppen onderzoek doet naar de ontucht in Nederlandse internaten, kostscholen en seminaries. Dat advies zal gaan over hoe de hulp aan slachtoffers, die zich tot woensdag 1 december kunnen melden, het beste vorm kan krijgen (zie kader). Velen durven nú pas, veertig tot vijftig jaar na dato, te spreken over wat hen is aangedaan.

Zoals op het Eindhovense internaat Eikenburg, van de – hoe verzin je het – Broeders van Liefde. ‘Hij vroeg me ’s avonds op zijn kamer te komen voor een drankje’, vertelt Henk Overdevest, die er in 1968 aankwam, over een broeder. ‘We hadden gesprekken over mijn thuissituatie, over mijn problemen. Totdat die man ineens midden in de nacht toesloeg. Ik werd aangerand. Ik was 12 jaar en erg geschrokken, kon geen kant op natuurlijk. Ik had geen bescherming. Ik kon het niet thuis vertellen, want daar was ook geen vertrouwen. Dat was vreselijk moeilijk.’

Wat een veilige haven had moeten zijn, bleek een klimaat van angst, geweld en misbruik. Met levenslange trauma’s tot gevolg.

Henk herinnert zich nog een voorval. Op een zaterdagmiddag, tijdens een potje biljarten, stond een jongen tegen het biljart geleund. ‘Broeder Johannes kwam achter hem staan met zijn armen op het biljart. Die jongen kon geen kant op. Broeder Johannes maakte van die rare ritmische bewegingen, een aantal minuten bleef hij zo tegen hem aanrijden. We stonden met zijn allen apathisch te kijken. Niemand die durfde in te grijpen, zo bang was je. En terwijl hij zo bezig was zag je zijn ogen helemaal uitpuilen, het zweet op zijn voorhoofd, hijgend. Na drie minuten was hij klaar, en toen liep hij weg.’

Beerput
Het is maar het topje van de ijsberg. Het seksueel misbruik van misdienaars, kostschooljongens en -meisjes, weerloze kinderen die aan de hoede van de Kerk toevertrouwd waren, is zonder twijfel het grootste religieuze schandaal aller tijden. De enorme omvang blijft buiten zicht, omdat de schijnwerper van land tot land gaat, als ergens weer een schandaal opduikt van broeders, priesters en bisschoppen die hun handen (en erger) niet thuis hebben kunnen houden.

Hoeveel mishandelingen, hoeveel verkrachtingen, hoeveel psychisch leed, hoeveel zelfmoorden wereldwijd het betreft: het valt niet meer precies na te gaan. Hoevelen zullen nooit naar buiten getreden zijn, uit schaamte?

Wie de cijfers uit het omvangrijkste onderzoek, te weten het Amerikaanse, doorrekent naar de 1,1 miljard katholieke zieltjes op aarde, komt zelfs met een voorzichtige schatting op zeker 100.000 slachtoffers van seksueel misbruik. Honderdduizend kapotgemaakte levens.

Het deksel van de Nederlandse beerput werd in maart van dit jaar gelicht door NRC Handelsblad en de Wereldomroep. Zij onthulden over seksueel misbruik bij instituut Don Rua in ’s Heerenberg, van de orde der salesianen – broeders die al bij onze oosterburen in opspraak waren gekomen. Ronduit schokkend waren de persoonlijke drama’s die daarna naar de oppervlakte opborrelden. Inmiddels worden tientallen instellingen ermee in verband gebracht; de misdrijven lopen van een Tilburgse frater die in 1935 in onderbroekjes graaide tot een pater uit Enschede die in 2000 na seksueel misbruik uit zijn functie is gezet.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Goed zo GELOOF maakt meer kapot dan je lief is ongeacht wat voor geloof.
Ga maar bij je zelf te rade , zelfmoordenaars die anderen opblazen om hun geloof te verdedigen , hele bevolkings groepen die elkaar bevechten om dezelfde redenen, je hoeft er niet eens KATHOLIEK voor te zijn :wink:

Marsipulami
01-12-10, 22:09
Goed zo GELOOF maakt meer kapot dan je lief is ongeacht wat voor geloof.
Ga maar bij je zelf te rade , zelfmoordenaars die anderen opblazen om hun geloof te verdedigen , hele bevolkings groepen die elkaar bevechten om dezelfde redenen, je hoeft er niet eens KATHOLIEK voor te zijn :wink:

Matteüs 22:36-40

"Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat."

H.P.Pas
01-12-10, 22:10
heb geen link van jou gezien.. was zeker weer zo'n pruisisch wandtegeltje uit de tijd vd frans-duitse oorlog ?

Ait-met-plaat ?
Welkom terug. :engel:
Het betrof een verwijzijng naar Ibn Rushd: On the harmony of religion and philosophy. (Kitab al-kashf ‘an manahij al-adilla)
Ver voor de Frans-Duitse oorlog dus.
:slaap:

Slinger
01-12-10, 22:25
want paulus was de grootste veraader van Jesus ooit : Paulus als DE grootste leugenaar ooit :

antisemistisch Paulus die het christendom had gesticht : chrstendom die bestaat alleen in de hoofden van paulus & van de rest van die Bijbel schrijvers :

crimineel Paulus

Je zegt het gewoon nog een keer, en je durft het steeds weer te zeggen, zonder enig bewijs aan te voeren.

Dan mag ik ook nog een keer: Mohammed was een bewezen pedofiel, karavaanrover en massamoordenaar.

John2
01-12-10, 22:47
nogmaals : want jullie zijn zo hardleers :Jesus was slechts een joodse profeet_mens die werd gezonden door Allah aan de joden alleen :

het christendom & het jodendom bestaan in feite niet : bestaan alleen in de hoofden van christenen & joden :

Jesus had bijna niets te maken gehad met de bijbel : deze laatste die grotendeels bestaat uit menselijk verzinsels ....

Sorry maar tegen zoveel onzin kan ik niet op.................
Christenen en Joden bestaan niet.
Jezus heeft niets met de bijbel te maken pfff......

H.P.Pas
01-12-10, 23:00
Bestaat er geen orthodox Islam joh :


Kort samengevat:
-IbnRushd was een orthodox moslim.
-Dat is niet relevant.
-Orthodoxe islam bestaat niet (orthodoxe moslims dus ook niet).
Dit laatste volgens de prepostmoderne newtonianmaterialistic Cartesiaanse logica die niet telt; tot op zekere hoogte althans.

wg Harts intelligentie

Dank voor je boeiende bijdrage tot zover.

Abu_Hurayrah
01-12-10, 23:18
Ibn Rushd had daar een andere mening over. (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=3521307&postcount=53)

Nou ik heb dus vandaag zijn Fasl al-Maqal gelezen, welke naar het Nederlands vertaald is onder de titel "Geloof en wetenschap in de Islam", en naar aanleiding daarvan heb ik zoveel geleerd als dat wanneer er over Filosofie gesproken wordt, dat dit betrekking heeft op de natuurwetenschap, vervolgens, aangaande jouw citaat van:


Uitgespeld: Als de filosofische waarheid de geopenbaarde waarheid tegenspreekt, moet de geopenbaarde waarheid anders geïnterpreteerd worden.

Is het foutief om naar aanleiding van dit gegeven, welke ik niet als incorrect zie, te stellen dat de bronnen van de Islam, de Koran, de Hadith, de Ijmaa' (consensus) en de Qiyaas (analogie) naast zich neer gelegd worden. Ik zie het niet als incorrect omdat ik deze citaat herken uit zijn werk van Fasl al-Maqal, waarin uitgelegd wordt wat het belang is van een allegorische interpretatie voor de Filosofie (natuurwetenschap) wanneer de ogenschijnlijke betekenis uit de bronnen van de Islam daar niet mee in overeenstemming zijn. Hij geeft nader weer dat in zo'n geval de contradictie in feite niet aanwezig is, maar dat de bronnen met elkaar in evenwicht gebracht dienen te worden aan de hand van een allegorische interpretatie. Hierbij geeft hij aan dat een dergelijke interpretatie nooit door leken gedaan mag worden en zelfs dat het nooit aan leken gepresenteerd mag worden, omdat dit gelijk zou staan aan ongeloof (kufr). Verder geeft hij (Ibn Rushd) onmiskenbaar aan dat de hoofdbronnen van de Islam, de Koran en de Hadith, geen fouten kunnen bevatten, maar dat het wel als een zuster gezien zou moeten worden van de Filosofie en dat de mensen die onterecht allegorische interpretatie verrichten op de bronnen van de Islam, de mensen naar ongeloof leiden en onrecht aan doen aan zowel de religieuze bronnen van de Islam als de Filosofie (natuurwetenschap).

Marsipulami
01-12-10, 23:42
Nou ik heb dus vandaag zijn Fasl al-Maqal gelezen, welke naar het Nederlands vertaald is onder de titel "Geloof en wetenschap in de Islam", en naar aanleiding daarvan heb ik zoveel geleerd als dat wanneer er over Filosofie gesproken wordt, dat dit betrekking heeft op de natuurwetenschap, vervolgens, aangaande jouw citaat van:



Is het foutief om naar aanleiding van dit gegeven, welke ik niet als incorrect zie, te stellen dat de bronnen van de Islam, de Koran, de Hadith, de Ijmaa' (consensus) en de Qiyaas (analogie) naast zich neer gelegd worden. Ik zie het niet als incorrect omdat ik deze citaat herken uit zijn werk van Fasl al-Maqal, waarin uitgelegd wordt wat het belang is van een allegorische interpretatie voor de Filosofie (natuurwetenschap) wanneer de ogenschijnlijke betekenis uit de bronnen van de Islam daar niet mee in overeenstemming zijn. Hij geeft nader weer dat in zo'n geval de contradictie in feite niet aanwezig is, maar dat de bronnen met elkaar in evenwicht gebracht dienen te worden aan de hand van een allegorische interpretatie. Hierbij geeft hij aan dat een dergelijke interpretatie nooit door leken gedaan mag worden en zelfs dat het nooit aan leken gepresenteerd mag worden, omdat dit gelijk zou staan aan ongeloof (kufr). Verder geeft hij (Ibn Rushd) onmiskenbaar aan dat de hoofdbronnen van de Islam, de Koran en de Hadith, geen fouten kunnen bevatten, maar dat het wel als een zuster gezien zou moeten worden van de Filosofie en dat de mensen die onterecht allegorische interpretatie verrichten op de bronnen van de Islam, de mensen naar ongeloof leiden en onrecht aan doen aan zowel de religieuze bronnen van de Islam als de Filosofie (natuurwetenschap).


Ja, maar het loopt natuurlijk fout als zogenaamde islamitische geleerden en woordvoerders zelfs geen kennis willen nemen van de inzichten van andersdenkenden enkel omwille van het gekoesterde grote eigen gelijk van de islam.

H.P.Pas
01-12-10, 23:51
Ja, maar het loopt natuurlijk fout als zogenaamde islamitische geleerden en woordvoerders zelfs geen kennis willen nemen van de inzichten van andersdenkenden enkel omwille van het gekoesterde grote eigen gelijk van de islam.

Dat wist IbnRushd ook al:


But if someone other than ourselves has already examined that subject, it is clear that we ought to seek help towards our goal from what has been said by such a predecessor on the subject, regardless of whether this other one shares our religion or not.

Abu_Hurayrah
01-12-10, 23:54
Ja, maar het loopt natuurlijk fout als zogenaamde islamitische geleerden en woordvoerders zelfs geen kennis willen nemen van de inzichten van andersdenkenden enkel omwille van het gekoesterde grote eigen gelijk van de islam.

In dat boek van Ibn Rushd, zegt hij dat de Moslims wetenschappelijke inzichten die door veel inspanning door andere gemeenschappen, dan de Moslimse, verkregen zijn met beiden handen dienen te worden opgepakt en te worden bestudeerd op correctheid en dat wanneer er een fout tegengekomen wordt, dan dient volgens Ibn Rushd er een excuus voor gezocht te worden. Hij geeft aan dat het erg veel scheelt wanneer het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden en dat het niet uit maakt van welke (geloofs-) gemeenschap bepaalde wetenschappelijke kennis (filosofie, natuurwetenschap) komt, daar het als de zuster van de religie gezien wordt vanwege de waarheid die er door onomstotelijke bewijzen aan ten grondslag ligt.

Dit moet niet verwart worden met kennis van andere religies, dus beste Marsipulami, ik spreek over filosofie (natuurwetenschap) als kennis naast de Islamitische religie en dat is ook waar Ibn Rushd op doelt in zijn werken.

H.P.Pas
02-12-10, 00:04
Dit moet niet verwart worden met kennis van andere religies, dus beste Marsipulami, ik spreek over filosofie (natuurwetenschap) als kennis naast de Islamitische religie en dat is ook waar Ibn Rushd op doelt in zijn werken.

Het beperkt zich niet tot wat we nu 'natuurwetenschap' noemen.
IbnRushd noemt met name logica, wiskunde, astronomie en juridische sluitredenen (dat betreft dus de vorm, niet de inhoud van wetten en wetinterpretaties) als gebieden waarop men van de heidenen kan en moet leren.
Andere religies vallen er inderdaad buiten. Leefde hij hier en nu (zo beweer ik :) ) zou hij zeker filologie en tekstkritiek genoemd hebben.

Abu_Hurayrah
02-12-10, 00:09
Het beperkt zich niet tot wat we nu 'natuurwetenschap' noemen.
IbnRushd noemt met name logica, wiskunde, astronomie en juridische sluirtredenen (dat betreft dus de vorm, niet de inhoud van wetten en wetininterpretaties) als gebieden waarop men van de heidenen kan en moet leren.
Andere religies vallen er inderdaad buiten. Leefde hij hier en nu (zo beweer ik :) ) zo hij zeker filologie en tekstkritiek genoemd hebben.

Klopt, maar voor alle duidelijkheid, filologie en tekstkritiek bestonden toen ook, het zij onder andere benamingen.

super ick
02-12-10, 10:15
Sexueel misbruik komt minder vaak voor in de kerk dan daarbuiten. Men fixeert zich op daders die geassocieerd kunnen worden met de kerk. De rest van de misbruikte kinderen kan niemand wat schelen. Het gaat niet over de kinderen, maar men wil een ideologische strijd voeren op de kap van de slachtoffers die zo nog eens een tweede keer misbruikt worden. Je kan ook alle dagen de krant gaan volschrijven over het sexueel misbruik dat door tandartsen is gepleegd de laatste 100 jaar.

Slaap rustig verder.

super ick
02-12-10, 10:20
In dat boek van Ibn Rushd, zegt hij dat de Moslims wetenschappelijke inzichten die door veel inspanning door andere gemeenschappen, dan de Moslimse, verkregen zijn met beiden handen dienen te worden opgepakt

Hmmm, dit spreekt iedereen aan, denk ik......


wanneer er een fout tegengekomen wordt, dan dient volgens Ibn Rushd er een excuus voor gezocht te worden.

Aha, dus toch. Toetsen aan de islam en als het niet 'klopt' een excuus zoeken. Dat vind ik toch weer net iets te vaag. Daar kan je alle kanten mee op. Zo zit er geen vooruitgang in.
Voortschrijdend inzicht maakt dat de waarheid van vandaag, morgen achterhaald kan zijn. De geschiedenis heeft dat bewezen. Behalve voor de islam.


Het ergste is misschien wel dat sommige moslims daarin het gelijk van islam zien. Zie die schizofreen met zijn grote gekleurde letters.

Harts intelligentie
02-12-10, 17:44
In dat boek van Ibn Rushd, zegt hij dat de Moslims wetenschappelijke inzichten die door veel inspanning door andere gemeenschappen, dan de Moslimse, verkregen zijn met beiden handen dienen te worden opgepakt en te worden bestudeerd op correctheid en dat wanneer er een fout tegengekomen wordt, dan dient volgens Ibn Rushd er een excuus voor gezocht te worden. Hij geeft aan dat het erg veel scheelt wanneer het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden en dat het niet uit maakt van welke (geloofs-) gemeenschap bepaalde wetenschappelijke kennis (filosofie, natuurwetenschap) komt, daar het als de zuster van de religie gezien wordt vanwege de waarheid die er door onomstotelijke bewijzen aan ten grondslag ligt.

Dit moet niet verwart worden met kennis van andere religies, dus beste Marsipulami, ik spreek over filosofie (natuurwetenschap) als kennis naast de Islamitische religie en dat is ook waar Ibn Rushd op doelt in zijn werken.

Ok ::

Feit is het daarmee bedoeld dat ideologisch "kennis" dient afgewezen te worden door moslims , de rest die wel van wetenschappelijk & niet_ideologisch aard zou zijn is wel te accepteren natuurlijk want Islam verheeft het vergaren van kennis in het algemeen, de wetenschap , ervaring, praktijk, constant zoektocht tot het niveau van religieuze plichten & aanbidden van God :

True science is therefore a worship of God in that sense when it's liberated from materialism as an ideology & from its materialistic paradigms for example :

wat vind je trouwens van het feit dat Ibn Rushd rede boven openbaring zou had willen verheven : dat klopt niet , volgens me : zijn woorden werden verdraaid, geloof ik, weet ik niet ...

Ik heb zijn boeken nog niet gelezen ...

Harts intelligentie
02-12-10, 17:50
Ja, maar het loopt natuurlijk fout als zogenaamde islamitische geleerden en woordvoerders zelfs geen kennis willen nemen van de inzichten van andersdenkenden enkel omwille van het gekoesterde grote eigen gelijk van de islam.


wie zegt dat dan ???

moslims behoren open te zijn voor alle niet_ideologisch & echt wetenscvhappelijk kennis die niet zou "geinfecteerd" zijn door ideologie :

zie bijv hoe de modern wetenschap, human sciences zijn tegenwoordig gedomineerd door materialisme als een ideologie & & door diens paradigms :

moslims accepteren de wetenschappelijke feiten maar niet diens ideologisch interpretaties bijv :

moslims accepteren niet veel gedeelten van de evolutietheorie met betrekking tot de mens & ander bijv :

bijv dat de mens zou afstammen van chimps ....onder veel ander natuurlijk !

Harts intelligentie
02-12-10, 18:00
Sorry maar tegen zoveel onzin kan ik niet op.................
Christenen en Joden bestaan niet.
Jezus heeft niets met de bijbel te maken pfff......


Read what i said carefully about islam , judaism, christianity : makes all the sense of the world, i guess :

Islam makes more sense than the rest , i assure u that fact = talking about the other religious beliefs , ideologies ...even though all beliefs, thoughtstreams .....contain elements of truth here & there , to some extent at least: the same goes for christianity, judaism even though they are fundamentally wrong & were mostly human inventions ...+ were replaced by Islam :

Marx bijv had niet helemaal ongelijk : zijn reductionistisch deterministisch materialistisch leer bevatte wel elementen van waarheid hier & daar , maar was fundamenteel fout , dus ...


Islam makes sense : if not always rationally because islam surpasses reason sometimes, then use ur heart , feeling, intuition ...

because : Hart's intelligentie staat boven de cognitieve meestaal in geval van een gezond verstand daarbij ...


Islam is very easy & makes sense : more than the rest of the other beliefs , ideologies such as materialism in all shapes & forms : liberalism, Marxism ...
prove me wrong then !

Harts intelligentie
02-12-10, 18:09
Kort samengevat:
-IbnRushd was een orthodox moslim.
-Dat is niet relevant.
-Orthodoxe islam bestaat niet (orthodoxe moslims dus ook niet).
Dit laatste volgens de prepostmoderne newtonianmaterialistic Cartesiaanse logica die niet telt; tot op zekere hoogte althans.

wg Harts intelligentie

Dank voor je boeiende bijdrage tot zover.


Doe maar niet zo ironisch of slim : ben je niet :

Lees' wat ik zei met meer aandacht dan !

Ibn Rushd of enig ander moslim zijn niet de maatstaaf :

alleen de Qur'an & Sunna zijn de hoogste autoriteit in Islam ,daarna komt de rest : companions of the prophet, geleerden, scholars ...die behoren getoetst te worden op hun beurt aan de bronen van Islam : Qur'an & Sunna :


kan geen moslim zijn ieder die niet zou geloven in het feit dat Qur'an & Sunna zijn de hoogste autoriteit in islam, onder ander ...

Alles behoort getoetst te worden aan de bronen van islam bovenndien : (Qur'an & Sunna), niet andersom : inclusief rede, logica , ethiek, moraal, epistemologie & de rest ...inclusief westerse denken, maatstaffen, ethiek ....

makes sense : because Qur'an & Sunna are real authentic original revelations : with Islam as the one & only true objective universal belief ...the one & only universal true objective belief" or "tool" to judge analyze interpret evealuate all other beliefs, human thought, civilizations, cultures, ideologies , visions of Man life the world the universe ...

Harts intelligentie
02-12-10, 18:14
Dan was het waarschijnlijk een heel verstandig man.

Natuurlijk joh : hoe kan het nou anders : past precies in jou Eurocentrisch kortzichtig reductionistisch & christelijk straatje !

Harts intelligentie
02-12-10, 18:17
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mark61
Hij stelde de rede boven de openbaring. Dat is de essentie. De rest is details.




=Harts intelligentie;4557396]I always have to repeat myself, i see :

Didn't u know that reason,that all human thought, including the western one, & even logics that are mostly cultural habits , to some extent at least, morality, ethics ..............are not "universal" in the absolute sense :

idem dito for western thought, for liberal democracy, secularism, for western epistemology ....


see how post_modernism tries to combine western individualism with Oriental holism by introducing heart, feeling, intuition to science & epistemology even ???

Didn't u know that "universalism; truth, objectivity" don't exist as such when it comes to human thought, ethics , morality, cultures, logics , epistemology ..???

Didn't u know that objectivity doe not exist , not even at the level of exact sciences , let alone elsewhere ???

that islam is the one & only objective true universal belief ever ???

islam that elevates the use of reason, the search for knwoledge , experience, practice , work , constant search ...to the level of religious dutioes even , to the level of worship of God :

true science is therefore a worship of God in islam ....

reason can therefore never be above the revelation in islam, dummy, for the above mentioned reasons then ...

see my signature too while u are at it ...

................

Harts intelligentie
02-12-10, 18:20
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mark61

Je bent net zo'n joker als sallah.



:lol:

just have the decency not to hide ur ignorance behind pretentions, silly monkey !

i would bet u didn't understand much of what i was saying that i have to repeat myself over & over again ...

well, mooi niet , zoek het maar uit dan, ....


well, dummies , just take a look at the recent developments at the level of thought, epistemology, ethics , logics ...

there's a real thought revolution world wide taking place at all levels that will change the very nature of human reason, thought, epistemology, logics , ethics .....beyond ur imaginations :

But u do keep applying ur surpassed backward Eurocentric imperialistic paternalistic "modernism = Eurocentrism "=enligtenment" whose "universalism , truth,objectivity" claims were fundamentally proven wrong by post_modernism as the logic conclusion of modernism ....................

post_modernism that calls for pluralism , relativism , even outside of western thought, epistemology ...outside of liberal democracy even but u keep subjecting other beliefs , cultures, thought ...to ur surpassed Eurocentric urs :

silly really !

U do seem to live in the stone age when it comes to that :

so : dan houdt het op : bekijk het maar dan !


P.S.: Alles behoort getoetst te worden aan de bronen van islam, niet andersom , inclusief rede, inclusief deze materialistisch westerse "beschaving" zonder ziel , dus , voor de bovenstaande redenen dan ..

Harts intelligentie
02-12-10, 20:00
Groot nobel joodse profeet_mens Jesus waar we ook in geloven & in zijn origineel Evangelie die bijna niets te maken had met de huidig Bijbel die grotendeels verzonen was door die crimineel Paulus als de grootste veraader van Jesus ooit , als de grootste leugenaar ooit & door de rest van de Bijbel schrijvers ...., Jesus die werd door Allah gezonden aan de joden alleen zal wel terug komen op aarde om de islamistisch shari3a te hanteren , zal het kruis breken ...onder ander :

Dan zullen we wel zien wie dan gelijk had ....

als dat tijdens onze eigen levens zou kunnen gebeuren althans : laten we dat hopen :

anders : we zien elkaar na de dood dan ...

De overduidelijke waarheid van Islam is alleen niet te zien of te bevatten voor of door blinden van het hart ,van het verstand ... , met alle respect voor fysiek blinde mensen inderdaad :

Sommigge Fysiek blinde mensen kunnen veel beter zien dan veel ziende mensen inderdaad ...

Archie Bunker
03-12-10, 00:50
Sexueel misbruik komt minder vaak voor in de kerk dan daarbuiten. Men fixeert zich op daders die geassocieerd kunnen worden met de kerk. De rest van de misbruikte kinderen kan niemand wat schelen. Het gaat niet over de kinderen, maar men wil een ideologische strijd voeren op de kap van de slachtoffers die zo nog eens een tweede keer misbruikt worden. Je kan ook alle dagen de krant gaan volschrijven over het sexueel misbruik dat door tandartsen is gepleegd de laatste 100 jaar.

Tuurlijk joh,
Maar zelf als dat waar was ligt het bij geestelijken toch wat gevoeliger.
De problemen zijn ook niet van gisteren en vandaag.

Het gedwongen celibaat werd al in 1530 in de confessio augustana aangevallen(artikel 23)
Er staat kort samengevat ongeveer het volgende:

Het zou beter zijn als iedere geestelijke kan trouwen, want de rotzooi die voorkomt uit het gedrag van de priesters onder de celibaatsverplichting is bekend en brengt de kerk in opspraak.
Daarom doen wij Lutheranen het anders. Bij ons mogen geestelijken trouwen.

Dus dat er gedonder komt van een gedwongen celibaat is al eeuwen bekend.

Marsipulami
03-12-10, 01:15
Tuurlijk joh,
Maar zelf als dat waar was ligt het bij geestelijken toch wat gevoeliger.
De problemen zijn ook niet van gisteren en vandaag.

Het gedwongen celibaat werd al in 1530 in de confessio augustana aangevallen(artikel 23)
Er staat kort samengevat ongeveer het volgende:

Het zou beter zijn als iedere geestelijke kan trouwen, want de rotzooi die voorkomt uit het gedrag van de priesters onder de celibaatsverplichting is bekend en brengt de kerk in opspraak.
Daarom doen wij Lutheranen het anders. Bij ons mogen geestelijken trouwen.

Dus dat er gedonder komt van een gedwongen celibaat is al eeuwen bekend.

Pff, ik heb nog nooit een studie gezien die aantoont dat celibatairen vaker bij sexueel misbruik betrokken zouden zijn dan niet-celibatairen. Als jij over andere informatie beschikt dan verneem ik dat graag.

Verder een citaatje van de site sexueelgeweld.nl

Hoe vaak komt seksueel misbruik van kinderen voor?

"Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede-) plegers was vrouw. Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie. Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combi-neren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onder-zoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. "

De percentages 40 % meisjes en 9 % jongens laat op een totaal van 16 mio NL'ers vermoeden dat zo'n 4 miljoen mensen rondlopen in Nederland die slachtoffer (geweest) zijn van sexueel kindermisbruik. Dat staat in schril contrast met het eerder vrij beperkte aantal aanklachten tegen celibataire kerkfunctionarissen. Het staat in ieder geval vast dat naar alle warschijnlijkheid meer dan 99 % van het kindermisbruik wordt gepleegd door niet-celibatairen.

The_Grand_Wazoo
03-12-10, 10:47
Als ik misbruikt was dan zou ik naar de politie stappen. Maar daar zit precies het probleem agent cowboy met de revolver aan zijn middel heeft dat soort klachten tot voor een aantal jaren niet ernstig genomen. Justitie heeft gefaald niet de kerk.

De politie heeft het niet serieus genomen en de organisatie waar de misbruikers deel van uit maakten heeft de slachtoffers onder druk gezet om de politie buiten de deur te houden en zelf louter en alleen activiteiten ondernomen om de slachtoffers stil te houden en de daders veilig te stellen.

Dit is geen ideologisch gekleurd beeld, maar een waarheidsgetrouwe weergave van de katholieke praktijk van de afgelopen 50 jaar.

Bespaar mij je gewauwel over het slachtofferschap van de katholieke kerk. Zinssneden als 'over de rug van de slachtoffers' zijn al helemaal een gotspe.

Abu_Hurayrah
03-12-10, 10:51
Hmmm, dit spreekt iedereen aan, denk ik......



Aha, dus toch. Toetsen aan de islam en als het niet 'klopt' een excuus zoeken. Dat vind ik toch weer net iets te vaag. Daar kan je alle kanten mee op. Zo zit er geen vooruitgang in.
Voortschrijdend inzicht maakt dat de waarheid van vandaag, morgen achterhaald kan zijn. De geschiedenis heeft dat bewezen. Behalve voor de islam.


Het ergste is misschien wel dat sommige moslims daarin het gelijk van islam zien. Zie die schizofreen met zijn grote gekleurde letters.

Nee niet toetsen aan de Islam, maar toetsen aan het rechtsgeldig doen maken van wetenschappelijk bevindingen aan de hand van wetenschappelijke criteria. Dat is wat ik uit de woorden van Ibn Rushd begreep. Hij zegt verder juist dat als het getoetst is aan de wetenschappelijke criteria, dat je dan kunt zoeken naar een overeenkomst in de bronnen van de Islam en dat indien er een ogenschijnlijke tegenspraak opdoemt, dat men dan een allegorische interpretatie mag uitvoeren (op de bronnen van de Islam) indien aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Niet alles is namelijk voor allegorische interpretatie vatbaar. Verder zegt Ibn Rushd dat het bedrijven van wetenschap een plicht is en dat er dus hiernaar gestreefd dient te worden. Hij legt uit dat wetenschap zich op bewijsbare waarheden berust, wat zou betekenen dat het de zuster is van de waarheiden uit de Islam en ze om die reden niet met elkaar in conflict kunnen zijn. Snap je?

Eke
03-12-10, 14:08
Nee niet toetsen aan de Islam, maar toetsen aan het rechtsgeldig doen maken van wetenschappelijk bevindingen aan de hand van wetenschappelijke criteria. Dat is wat ik uit de woorden van Ibn Rushd begreep. Hij zegt verder juist dat als het getoetst is aan de wetenschappelijke criteria, dat je dan kunt zoeken naar een overeenkomst in de bronnen van de Islam en dat indien er een ogenschijnlijke tegenspraak opdoemt, dat men dan een allegorische interpretatie mag uitvoeren (op de bronnen van de Islam) indien aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Niet alles is namelijk voor allegorische interpretatie vatbaar. Verder zegt Ibn Rushd dat het bedrijven van wetenschap een plicht is en dat er dus hiernaar gestreefd dient te worden. Hij legt uit dat wetenschap zich op bewijsbare waarheden berust, wat zou betekenen dat het de zuster is van de waarheiden uit de Islam en ze om die reden niet met elkaar in conflict kunnen zijn. Snap je?

Aboe, zou je me dit willen uitleggen aan de hand van de volgende spreuk, gebaseerd op een Hadith.

’Het kind is de kapitein voor zeven jaar, en een slaaf voor zeven jaar en een vizier voor zeven jaar. Zodat hij uiteindelijk een goed karakter kan vormen binnen 21 jaar.''

als het tenminste niet teveel off-topic is. :)

Archie Bunker
03-12-10, 18:20
Pff, ik heb nog nooit een studie gezien die aantoont dat celibatairen vaker bij sexueel misbruik betrokken zouden zijn dan niet-celibatairen. Als jij over andere informatie beschikt dan verneem ik dat graag.

Stel nou even dat je gelijk hebt,
dan praat dat het misbruik binnen de kerk niet goed.

De priesterwijding is geloof ik zelfs een sacrament binnen de R-K kerk.
Nou, dat sacrament wordt naar mijn mening aardig bezoedeld als je je als priester daarna schuldig maakt aan sexueel misbruik van kinderen.
En de gevolgen voor het imago van de R-K kerk zijn navenant.

Maar, goed. Misschien beschik je over data waaruit blijkt dat het sexueel misbruik van dominees van pakweg de PKN hoger ligt dan dat van Roomse priesters. Zo ja, dan hoor ik het graag.

Abu_Hurayrah
03-12-10, 19:40
Aboe, zou je me dit willen uitleggen aan de hand van de volgende spreuk, gebaseerd op een Hadith.

’Het kind is de kapitein voor zeven jaar, en een slaaf voor zeven jaar en een vizier voor zeven jaar. Zodat hij uiteindelijk een goed karakter kan vormen binnen 21 jaar.''

als het tenminste niet teveel off-topic is. :)

Ik ken de gegeven tekst niet als Hadith en ook niet als bekende spreuk. Ik kan er verder ook niks over zeggen.

Harts intelligentie
03-12-10, 19:52
Ik ken de gegeven tekst niet als Hadith en ook niet als bekende spreuk. Ik kan er verder ook niks over zeggen.

Must be some old ninja samourai :lol: , or hindu, buddhist .....thing !

Don't know ...

aboenoeh
03-12-10, 20:53
Aboe, zou je me dit willen uitleggen aan de hand van de volgende spreuk, gebaseerd op een Hadith.

’Het kind is de kapitein voor zeven jaar, en een slaaf voor zeven jaar en een vizier voor zeven jaar. Zodat hij uiteindelijk een goed karakter kan vormen binnen 21 jaar.''

als het tenminste niet teveel off-topic is. :)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op Maroc.NL (http://www.maroc.nl/forums)

deze spreuk is niet gebaseert op een hadieth maar op een gezegde van 1 van de 12 imams van de shia medheb.

deze spreuk is nergens te vinden behalve op een site van ahloelbayt
al-islam.org

en op andere sunni sites die alles overnemen zonder te verifieren
zo zie je maar dat de meeste westerse sunni sites gerund worden door onwetende copy past moslims

zoals:

http://opvoedmix.leukeleu.nl/islam-en-opvoeding/puberteit-in-de-islam/drie-stadia-in-het-leven-van-een-kind

Drie stadia in het leven van een kind | Puberteit in de islam (http://babynamen.ansaar.nl/Puberteit-in-de-islam/drie-stadia-in-het-leven-van-een-kind.html)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

Eke
03-12-10, 21:21
Ik ken de gegeven tekst niet als Hadith en ook niet als bekende spreuk. Ik kan er verder ook niks over zeggen.

Aboe, bedankt in ieder geval....en jij ook, Harts Intelligentie !

Ik heb haar gevonden op Ansaar.nl. , de opvoedingssite ervan. "De Islam heeft de opvoeding van een kind in drie stadia verdeeld" :


’Het kind is de kapitein voor zeven jaar, en een slaaf voor zeven jaar en een vizier voor zeven jaar. Zodat hij uiteindelijk een goed karakter kan vormen binnen 21 jaar.''

Wat doe je nu met zo'n uitspraak. Dit is mijn vraag. Ze krijgt het belang van een Hadith.

Eke
03-12-10, 21:42
deze spreuk is niet gebaseert op een hadieth maar op een gezegde van 1 van de 12 imams van de shia medheb.

deze spreuk is nergens te vinden behalve op een site van ahloelbayt
al-islam.org

en op andere sunni sites die alles overnemen zonder te verifieren
zo zie je maar dat de meeste westerse sunni sites gerund worden door onwetende copy past moslims

zoals:

http://opvoedmix.leukeleu.nl/islam-en-opvoeding/puberteit-in-de-islam/drie-stadia-in-het-leven-van-een-kind

Drie stadia in het leven van een kind | Puberteit in de islam (http://babynamen.ansaar.nl/Puberteit-in-de-islam/drie-stadia-in-het-leven-van-een-kind.html)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl


Bedankt !
Wat is Shia Medheb, Aboenoeh ?

Waarom heeft Alhoelbayt-al Islam.org deze spreuk weer onder de aandacht gebracht ????

Er zit iets liefdevols in om je kleintje 'te volgen' in z'n ontdekkingswereldje, maar zogauw het bv. naar de peuterspeelzaal gaat doet het al dingen samen met anderen, zoals liedjes zingen, kringgesprekje, buiten spelen.

Het slavenverhaal ..daarmee kan ik niet goed uit de voeten. Hoe kijk je daar tegenaan ? En het vizierverhaal ?

Eke
03-12-10, 21:55
en op andere sunni sites die alles overnemen zonder te verifieren
zo zie je maar dat de meeste westerse sunni sites gerund worden door



Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl


Nu snap ik het !

Die spreuk zorgt ervoor dat de kleutertijd---in Nederland 'belangrijk' vanwege het begin van naar school
gaan op beide sites ( copy paste !) niet genoemd wordt. Ze noemen 1-6 jaar peutertijd...



Nou is copy paste soms erg tijdsbesparend, ik doe het zelf ook wel---en wie niet ?---,maar checken of het inderdaad klopt blijft nodig...je hebt gelijk, Aboenoeh.
En ik vind het moeilijk om deze opbouwende kritiek hier neer te zetten:bloos:

fisherman1969
03-12-10, 22:43
Matteüs 22:36-40

"Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat."


Elk geloof , gelooft dat zij het ,,ware,, geloof hebben ,uiteindelijk komt het op het zelfde neer , zie deze visie van de Jehova,s Getuigen:
De Tien Geboden zijn belangrijke wetten. Maar ook de vele andere wetten die God de Israëlieten geeft, zijn belangrijk. Eén van die wetten luidt: ’Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele verstand, je hele ziel en al je kracht.’ Een andere luidt: ’Je moet je naaste liefhebben als jezelf.’ Gods Zoon, Jezus Christus, zei dat dit de twee grootste wetten zijn die Jehovah zijn volk Israël heeft gegeven. Later zullen wij nog veel horen over Gods Zoon en wat hij onderwees.

Je denkt of hoopt toch niet dat aboenoehdit serieus neemt ?