PDA

Bekijk Volledige Versie : Undercover in de wereld van de boerka's en niqaabs



HUISBAAS
12-12-10, 12:49
Hella van der Wijst wandelt 10 december door Den Haag met moslima Shaista Khan die vanaf haar achttiende een niqaab draagt. De regering heeft aangekondigd binnenkort een algeheel boerkaverbod af te kondigen. Dat betekent dat vrouwen met gezichtsbedekkende sluiers dan niet meer over straat kunnen zonder een boete te riskeren. Met als gevolg dat deze vrouwen niet meer de deur uit komen of, zoals in het geval van Shaista, noodgedwongen moeten verhuizen naar een land waar het nog niet verboden is. Is dat terecht of stellen wij te hoge eisen aan vrouwen zoals Shaista?

Wat weten wij eigenlijk van de naar schatting 200 vrouwen in Nederland die een gezichtssluier dragen? Waarom dragen ze de boerka of niqaab? Hella gaat de uitdaging aan om ook zélf te ervaren hoe het is een niqaab te dragen. Met een verborgen camera registreert ze de reacties van mensen op straat en vertelt ze wat ze er zelf van vindt de wereld te zien vanonder een gezichtssluier.

Shaista Khan was net van de middelbare school toen ze bewust koos voor een leven met een gezichtssluier. “In de acht jaar dat ik nu de niqaab draag zijn de reacties van angst in haat veranderd. Door de retoriek van onder andere de PVV voel ik me als Nederlandse vrouw die vrijwillig heeft gekozen voor de gezichtssluier steeds minder veilig”, vertelt Shaista die Pakistaanse ouders heeft. Er zijn volop misverstanden en veronderstellingen over het waarom en hoe van de boerka, zo blijkt in deze speciale wandeling. Zo legt Shaista in een speciale winkel voor gezichtssluiers het verschil uit tussen boerka, niqaab en hoofddoek. Ook blijkt er een laatste mode voor gezichtsbedekkende kleding te bestaan.

Als Hella en Shaista allebei in niqaab wandelen met de verborgen camera ervaren ze heftige negatieve reacties van mensen op straat. Voorbijgangers denken in het algemeen dat vrouwen gedwongen worden hem te dragen en reageren afwijzend. Shaista legt uit dat zij en de meeste moslima’s in Nederland de niqaab juist als een grote vorm van vrijheid ervaren. Hella en Shaista gaan ook in discussie of de gezichtssluier wel past in een geëmancipeerd democratisch land als Nederland.

Deze speciale wandeling vanonder de gezichtssluier wil vooral informatie geven over een wereld en visie waar de meeste Nederlanders meer mening dan kennis over hebben. Ook heeft KRO De Wandeling een enquête laten uitvoeren door Maurice d’Hondt over hoe Nederlanders denken over het boerkaverbod. Het resultaat daarvan wordt in de week van 10 december bekend gemaakt.

http://dewandeling.kro.nl/201002/14shaista.aspx (http://dewandeling.kro.nl/201002/14shaista.aspx)
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl

salahehdin
12-12-10, 16:00
Ik heb de documentaire ook gezien je kan ze nog bekijken op KRO - Home
(http://www.kro.nl)
Maa sjaa Allah dat zo een vrouwen nog bestaan !
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.ansaar.nl