PDA

Bekijk Volledige Versie : Bisdom Den Bosch vernietigde zedendossiers



Marsipulami
18-12-10, 17:39
Bisdom Den Bosch vernietigde zedendossiers

za 18/12/2010 - 11:14


Het Nederlandse bisdom Den Bosch heeft jarenlang dossiers over seksueel misbruik door priesters vernietigd. De dossiers lagen in geheime archieven, melden NRC Handelsblad en de NOS Wereldomroep.

De 84-jarige oud-bisschop Jan Bluyssen zegt dat er geheime documenten verwijderd zijn. Zelf heeft hij belastende papieren laten vernietigen in de jaren 70. Die zaten in een geheim archief dat door zijn voorganger was samengesteld.

Bluyssen zegt dat hij de papieren heeft weggegooid omdat de zaken afgewerkt waren. Dat er nog een vraag over komen zou, daar heb ik nooit bij stilgestaan, aldus Bluyssen.

Hij is alvast niet bereid om er nog verder over te spreken met de kerkelijke commissie die seksueel misbruik onderzoekt in Nederland. Er deden al langer geruchten de ronde dat in Nederland dossiers waren verdwenen, maar dit is de eerste bevestiging van een kerkleider.

Pizzaman
18-12-10, 22:26
B;lijft de vraag: had ie zoveel werk als dat verwacht wordt, of was het te doen binnen een weekje :hihi:

Marsipulami
18-12-10, 22:52
Ik zie niet goed waarom een privé organisatie als de kerk haar correspondentie zou moeten bewaren.

tanger'73
18-12-10, 23:58
Nou, had hij maar stiekem kopietjes moeten achterhouden of iets tastbaars. Nu blijft het niks anders als symptomen van parkinson van een ouwe bejaarde lul, die denkt een compleet Bisdom een hak te zetten.

Marsipulami
19-12-10, 00:09
Nou, had hij maar stiekem kopietjes moeten achterhouden of iets tastbaars. Nu blijft het niks anders als symptomen van parkinson van een ouwe bejaarde lul, die denkt een compleet Bisdom een hak te zetten.

Die geheime dossiers die verdwenen zijn in NL lijkt me een doorslagje van de Belgische geruchten. Het graf van kardinaal Mercier werd zelfs opengebroken bij een huiszoeking door de politie in de kathedraal van Mechelen om die dossiers te vinden.

tanger'73
19-12-10, 00:27
Die geheime dossiers die verdwenen zijn in NL lijkt me een doorslagje van de Belgische geruchten. Het graf van kardinaal Mercier werd zelfs opengebroken bij een huiszoeking door de politie in de kathedraal van Mechelen om die dossiers te vinden.


alles op gebied van pedofillie met betrekking tot de katholieke kerk, wordt tegenwoordig zelfs op basis van geruchten meteen als waarheid aangenomen.

Marsipulami
19-12-10, 00:56
alles op gebied van pedofillie met betrekking tot de katholieke kerk, wordt tegenwoordig zelfs op basis van geruchten meteen als waarheid aangenomen.

In België moeten de bisschoppen zich verantwoorden voor een parlementaire commissie voor beschuldigingen van misbruik (onder andere) gepleegd (door priesters) op een moment dat die bisschoppen zelf nog niet geboren waren.

tanger'73
19-12-10, 15:42
In België moeten de bisschoppen zich verantwoorden voor een parlementaire commissie voor beschuldigingen van misbruik (onder andere) gepleegd (door priesters) op een moment dat die bisschoppen zelf nog niet geboren waren.


Katholieken hebben zo te zien net zoveel last van imagoschade als moslims. Waarbij echter de katholiek wordt verguist als pedofiel en de moslim als terrorist.

Samen gezellig bij elkaar komen op een verplichte EMA cursus op basis van deze uiteenlopende gronden, heeft denk ik ook geen zin?

Pizzaman
20-12-10, 08:48
Katholieken hebben zo te zien net zoveel last van imagoschade als moslims. Waarbij echter de katholiek wordt verguist als pedofiel en de moslim als terrorist.

Samen gezellig bij elkaar komen op een verplichte EMA cursus op basis van deze uiteenlopende gronden, heeft denk ik ook geen zin?

Jawel, dan kunnen de priesters die moslims eens flink af.... en daarna doen ze gezamenlijk boem, zo lost het een hoop ellende op. Weg met het hele zooitje.

Komaan Tanger - een heleboel van die priesters zijn gewoon viespeuken.
En de ene viespeuk houdt de ander de hand boven het hoofd.
Net als bij terroristen trouwens, heb je de affaire met de vrijlating van de Lockerbie-dader nog op het netvlies?

Laten we een congres voor ze organiseren, op een mooi cruiseschip, en dan die boot torpederen.
Wel zorgen dat de haaien honger hebben.

tanger'73
20-12-10, 14:09
Jawel, dan kunnen de priesters die moslims eens flink af.... en daarna doen ze gezamenlijk boem, zo lost het een hoop ellende op. Weg met het hele zooitje.

Komaan Tanger - een heleboel van die priesters zijn gewoon viespeuken.
En de ene viespeuk houdt de ander de hand boven het hoofd.
Net als bij terroristen trouwens, heb je de affaire met de vrijlating van de Lockerbie-dader nog op het netvlies?

Laten we een congres voor ze organiseren, op een mooi cruiseschip, en dan die boot torpederen.
Wel zorgen dat de haaien honger hebben.

onder elke rangen en standen heb je viespeuken, maar om vervolgens een compleet eeuwenoude instituut en religie daarmee te vereenzelvigen is niet serieus te nemen.

mark61
20-12-10, 14:36
onder elke rangen en standen heb je viespeuken, maar om vervolgens een compleet eeuwenoude instituut en religie daarmee te vereenzelvigen is niet serieus te nemen.

Wel als die systematisch en institutioneel misdaad en dader verbergen.

tanger'73
20-12-10, 14:39
Wel als die systematisch en institutioneel misdaad en dader verbergen.


Da's het minste wat men kan doen om het celibaat te handhaven. Het heilig verklaren gaat denk ik wat moeilijker?

mark61
20-12-10, 14:45
Da's het minste wat men kan doen om het celibaat te handhaven. Het heilig verklaren gaat denk ik wat moeilijker?

Castreren lijkt me dan een effectievere oplossing :cheefbek:

tanger'73
20-12-10, 14:57
Castreren lijkt me dan een effectievere oplossing :cheefbek:


YouTube - Gloria in excelsis Deo