PDA

Bekijk Volledige Versie : "Atheïsten durven hun morele superioriteit niet ter discussie stellen"



Marsipulami
23-12-10, 16:41
"Zwaar racistische praat in de loge"

Antropoloog Jan Blommaert haalt in Knack stevig uit naar de wereld van de vrijmetselarij, waartoe hij een jaar of vijf behoorde.

Jan Blommaert © Filip Van Roe

‘Ik ben vrijmetselaar geweest’, zegt Jan Blommaert, die tegenwoordig verbonden is aan de universiteit van het Nederlandse Tilburg. ‘Ik zat in de werkplaats van Siegfried Bracke, overigens – ik stip het maar even aan. Maar ik ben eruit gestapt, ik ben op eigen verzoek in slaap gesteld, zoals dat heet. Want eens vrijmetselaar, altijd vrijmetselaar, je kunt jezelf niet laten ontdopen.’

Waarom bent u eruit gestapt?

Blommaert: Het stoorde mij dat vrijmetselaars hun eigen morele superioriteit nooit ter discussie stellen. Alle anderen zijn fout, alleen hun morele beginselen zijn de beste. Wat mij ook dwars zat, was het bedrog. Soms zei ik dingen in de werkplaats die ik een week later door een broeder hoorde verkondigen op een faculteitsvergadering – ik werkte toen nog aan de Universiteit Gent, het was trouwens via dat academische milieu dat ik gerekruteerd was.

Het anti-islamdenken wordt ook stevig gevoed vanuit de loges. De prominente islambasher Wim Van Rooy is bijvoorbeeld vrijmetselaar. Of is dat toeval?

Blommaert: Het wijst er in elk geval op dat het debat binnen die gemeenschap op geen enkele manier beter is dan het debat in de publieke ruimte. Toen ik vrijmetselaar werd, ruim tien jaar geleden, leefde ik in de overtuiging dat het debat in de loge op een hoger niveau zou worden gevoerd, volgens het oude rationele verlichtingsidee. Maar dat klopt niet. Ik heb tamelijk verstandige mensen horen zeggen: ‘Ik heb niets tegen islamieten, maar ze moeten ophouden met hun vrouwen te besnijden.’ Alsof vrouwenbesnijdenis ook maar íéts met de islam te maken heeft. Er heerst binnen de vrijmetselarij een enorme hoeveelheid onwetendheid, die wordt toegedekt door het idee dat vrijmetselaars het allemaal beter weten.

Misschien was u iets te idealistisch, toen u toetrad?

Blommaert: Ik was wellicht al wat te oud, en dus te slim, toen ik toetrad. En dat is zoiets als leren rijden op latere leeftijd, dat is ook geen goed idee, want je bent je veel te bewust van wat er gebeurt en wat er allemaal kan misgaan. Je kunt beter als jong veulen lid worden van de loge, dan vind je dat allemaal nog leuk: een schortje dragen, belangrijke mensen ontmoeten… Want in verkiezingstijd zie je politici van alle partijen opduiken in de werkplaatsen.

Behalve van het Vlaams Belang, neem ik aan.

Blommaert: Mmm, toch niet, hoor. Die zijn er ook.

Hoezo? Ik dacht dat Vlaams Belangers geen lid mogen worden? Wijlen Ward Beysen wilde men destijds zelfs uit de vrijmetselarij verstoten omdat hij te veel optrok met Filip Dewinter.

Blommaert: Ja, dat is even zo geweest, maar inmiddels is dat standpunt ten opzichte van Vlaams Belang fel verzacht. Er zijn héle rechtse loges. En je hebt natuurlijk evengoed racisten bij de Lijst Dedecker, of bij de vakbond. Geloof me, ik hoorde soms zwaar racistische praat in mijn werkplaats.

Tien jaar geleden zei Luc Van der Kelen in Knack dat het bruine gedachtegoed zich een weg had gebaand naar de Antwerpse loges. Dat is dus erger geworden?

Blommaert: Absoluut. En niet alleen in de Antwerpse, maar bijvoorbeeld zeker ook in de Brusselse loges. Ja, onder het mom van humanistische ideeën wordt vandaag veel gediscussieerd hoe selectief we onze samenleving in de toekomst gaan maken. Het is slecht gesteld met de erfenis van de verlichting.

Joël De Ceulaer

"Zwaar racistische praat in de loge" - Kerstinterviews - Dossiers - Knack.be (http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/dossiers/kerstinterviews/zwaar-racistische-praat-in-de-loge/article-1194893997412.htm)

Fulanadetal
23-12-10, 17:05
Wat een stomme titel. Het artikel gaat over Vrijmetselaars (en dan nog over de leden van bepaalde loges in België, dus niet alle Vrijmetselaars), niet over atheïsten.

mark61
23-12-10, 17:37
Ik dacht dat er zero tolerance voor opgeleukte topictitels was?

Tis wel gekend dat tsjeven een pokkehekel aan de vrijmetselarij hebben, ik denk door het vage verband met protestanten, en concurrentie in gekonkelefoezel in het algemeen natuurlijk :cheefbek:

mark61
23-12-10, 17:38
Wat een stomme titel. Het artikel gaat over Vrijmetselaars (en dan nog over de leden van bepaalde loges in België, dus niet alle Vrijmetselaars), niet over atheïsten.

Verbaast u niet, dit is Mars' handelsmerk. Hij vindt dat lollig en aanzettende tot discussie.

Marsipulami
23-12-10, 22:22
Het artikel gaat over Vrijmetselaars niet over atheïsten.

In België zijn dat gewoon synoniemen.

Fulanadetal
23-12-10, 22:30
Dat wist ik niet.

Ik heb een Vrijmetselaar van zeer nabij gekend. OK, maar eentje.
Zeker geen racist. Hij zei dat je alleen lid kon worden als je een "schepper" of "opperwezen"
(opperbouwmeester van het heelal, als ik me goed herinner) erkende. Niet echt
atheïstisch dus.
Ik las hun tijdschrift ook. Ontzettend duf oude mannen blad eigenlijk. Stond niks
racistisch of complotterigs in.

Maar goed, er zullen vast ook enge loges zijn.

mark61
24-12-10, 00:34
In België zijn dat gewoon synoniemen.

Onder sommige tsjeven wellicht.

knuppeltje
24-12-10, 10:40
In België zijn dat gewoon synoniemen.

Voor sommige België is 'synoniem' een woord, waarvan ze blijkbaar de betekenis niet begrijpen.

Pizzaman
24-12-10, 10:41
In België zijn dat gewoon synoniemen.

In Belgica hebben ze wel vaker het idee dat dingen hetzelfde zijn, terwijl er wel een verschil is.

super ick
24-12-10, 10:50
Het blijft voor gelovigen moeilijk om atheisten niet als een aanspreekbare groep te zien.
Het enige wat een atheist niet doet is geloven.
Het leven van een atheist draaid niet om het niet-geloven i.t.t. het leven van gelovigen.

Slinger
24-12-10, 10:59
Het blijft voor gelovigen moeilijk om atheisten niet als een aanspreekbare groep te zien.
Het enige wat een atheist niet doet is geloven.
Het leven van een atheist draaid niet om het niet-geloven i.t.t. het leven van gelovigen.

Misschien heeft het er mee te maken dat gelovigen op die manier de twijfel waardoor ze zelf gekweld worden te lijf willen gaan. Sommigen hebben ook hun perioden waarin ze zich atheïst voelen. Dat gevoel ken ik ook als ik een boek van Hawking of Dawkins lees.

knuppeltje
24-12-10, 11:05
Het blijft voor gelovigen moeilijk om atheisten niet als een aanspreekbare groep te zien.

Dat kan omgekeerd evenredig zijn.

knuppeltje
24-12-10, 11:06
Misschien heeft het er mee te maken dat gelovigen op die manier de twijfel...

Gelovigen twijfelen niet. Anders zouden ze niet geloven.

Slinger
24-12-10, 11:12
Gelovigen twijfelen niet. Anders zouden ze niet geloven.

Ik kan je verzekeren dat dat niet waar is. Voor de menselijke geest is het onmogelijk om vaststaande waarheden te aan te nemen zonder van tijd tot tijd te twijfelen. Zelfs ons aller Sallahaddin heeft zich wel eens in die richting uitgelaten. Geloof de gelovige die zegt geen twijfel te kennen maar niet.

knuppeltje
24-12-10, 11:15
Geloof de gelovige die zegt geen twijfel te kennen maar niet.

Die ben ik nog nooit tegen gekomen.

Bofko
24-12-10, 11:20
Die ben ik nog nooit tegen gekomen.

Heel vreemd, want ze zijn er wel degelijk.En ik denk zelfs veel meer dan iedereen denkt.

Slinger
24-12-10, 11:21
Die ben ik nog nooit tegen gekomen.

??

Dat staat haaks op wat je hierboven beweerde.

rbn
24-12-10, 11:35
Het enige wat een atheist niet doet is geloven.
Het leven van een atheist draaid niet om het niet-geloven i.t.t. het leven van gelovigen.

atheïsten geloven ook.. atheïsme is een levensovertuiging.. dat een atheïst niet gelooft in één of meer goden wil overigens niet zeggen dat een atheïst non-spiritueel is..

Bofko
24-12-10, 11:49
atheïsten geloven ook..
Wat moeten we dan met de term 'ongelovige' ? Is dat een niet-bestaande term ?

rbn
24-12-10, 12:12
Wat moeten we dan met de term 'ongelovige' ? Is dat een niet-bestaande term ?

het begrip ongelovige kan van toepassing zijn op iemand die er een ander geloof op nahoudt dan van degene die de ander ongelovig noemt..

Slinger
24-12-10, 12:16
Wat moeten we dan met de term 'ongelovige' ? Is dat een niet-bestaande term ?

Het is een onmogelijke term. Op een schaal van 0 tot 10 gelooft iedereen wel een beetje.

illmatik
24-12-10, 12:35
Misschien heeft het er mee te maken dat gelovigen op die manier de twijfel waardoor ze zelf gekweld worden te lijf willen gaan. Sommigen hebben ook hun perioden waarin ze zich atheïst voelen. Dat gevoel ken ik ook als ik een boek van Hawking of Dawkins lees.

Grappig. Gisteren hoorde ik Stephen Hawking nog zeggen dat hij geen atheïst is.

Sjarlus
24-12-10, 12:37
[...]Op een schaal van 0 tot 10 gelooft iedereen wel een beetje.
Definiëer 'geloven'.
Ik neig wel naar rbn zijn mening dat ook atheïsme een levensovertuiging is. Uit de ontkenning van een
god/schepper/hiernamaals volgt tot op zekere hoogte een gedeelde visie visie op het leven en hoe het geleid zou moeten worden.

illmatik
24-12-10, 12:40
Definiëer 'geloven'.
Ik neig wel naar rbn zijn mening dat ook atheïsme een levensovertuiging is. Uit de ontkenning van een god/schepper/hiernamaals volgt tot op zekere hoogte een gedeelde visie visie op het leven en hoe het geleid zou moeten worden.

Goh, in een inmiddels stokoude discussie waarin ik stelde dat een atheïst in feite een gelovige is had je een heel ander standpunt. Met jou nog een aantal andere fossielen van NvdD. Wat is het nu precies?

Slinger
24-12-10, 12:51
Grappig. Gisteren hoorde ik Stephen Hawking nog zeggen dat hij geen atheïst is.

Hij zit er dicht bij, denk ik. Overigens heb ik het niet over Hawking, maar over mij zelf.

illmatik
24-12-10, 12:54
Hij zit er dicht bij, denk ik. Overigens heb ik het niet over Hawking, maar over mij zelf.

Hij vertelde toch echt dat hij overtuigd is van het bestaan van God. Met nog wat wetenschappelijke argumenten er achteraan. Zit je dan dicht bij het atheïsme?

Ja, ik snap dat je het over jezelf had. Ik snap alleen niet hoe je dan op dat punt aankomt bij het lezen van boeken van iemand die met wetenschappelijke argumenten probeert aan te tonen dat God bestaat. Het zal wel, pik.

Olive Yao
24-12-10, 13:28
Hij vertelde toch echt dat hij overtuigd is van het bestaan van God. Met nog wat wetenschappelijke argumenten er achteraan. Zit je dan dicht bij het atheïsme?

Dit vind ik zo gauw niet terug via google?

(Stephen Hawking + god)

illmatik
24-12-10, 13:38
Dit vind ik zo gauw niet terug via google?

(Stephen Hawking + god)

Het was op NGC HD. Misschien is er een Uitzendinggemist-dingetje op hun site. 23-12-2010.

mark61
24-12-10, 13:38
Niet-postzegelverzamelen part # 4.575 :moe:

Slinger
24-12-10, 13:42
Hij vertelde toch echt dat hij overtuigd is van het bestaan van God. Met nog wat wetenschappelijke argumenten er achteraan. Zit je dan dicht bij het atheïsme?

Ja, ik snap dat je het over jezelf had. Ik snap alleen niet hoe je dan op dat punt aankomt bij het lezen van boeken van iemand die met wetenschappelijke argumenten probeert aan te tonen dat God bestaat. Het zal wel, pik.

Hawking probeert echt niet aan te tonen dat God bestaat. Hij heeft wel eens gezegd dat hij vermoedt dat God niet bestaat. In elk geval gaan zijn boeken echt niet over God, maar over het ontstaan van het heelal.

The Phoenix
24-12-10, 13:46
:lol:

wat een idioot onzin allemaal, zeg ...

:zwaai:

Slinger
24-12-10, 13:48
:lol:

wat een idioot onzin allemaal, zeg ...

:zwaai:

Valt best mee, zo lang jij je er niet bemoeit...

Joesoef
24-12-10, 13:51
De volgende keer dat de topictitel weer opgeleukt wordt wis ik de gehele discussie.


http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/322104-athe-sten-durven-hun-morele-superioriteit-niet-ter-discussie-stellen.html