PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerk ingestort na middernachtmis



Marsipulami
25-12-10, 09:57
Kerk Diepenbeek ingestort na middernachtmis


http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_hbvl/2010/12/25/1721476/kerk-diepenbeek-ingestort-na-middernachtmis_5_460x0.jpg


07:16 Uitgerekend tijdens kerstnacht is in Lutselus, een parochie van het Limburgse Diepenbeek, de kerk zo goed als ingestort. Alleen de voor- en achterkant en een stuk van de toren staan nog recht. Er raakte niemand gewond.


Enkele uren voor de instorting was er nog een middernachtmis voorgedragen in de kerk. Daar waren een paar honderd mensen aanwezig. De priester van de kerk en burgemeester Etienne Steegmans van Diepenbeek spreken van een wonder. "Enkel het kruis en Onze-Lieve-Vrouw staan er nog. De rest is allemaal bedolven."

Man en baby ontsnapt aan dood
Rond 4 uur stortte de kerk in. Een vader en zijn zoontje kropen door het oog van de naald omdat hun auto voor de kerk geparkeerd stond. De wagen raakte wel zwaar beschadigd.

De man had een ritje gemaakt om zijn baby van een maand oud in slaap te wiegen. Toen hij merkte dat het jongetje sliep, stopte hij aan de kerk. Op een bepaald moment hoorde hij een hels lawaai. "Ik ben enorm geschrokken", vertelt de man.

De oorzaak van de instorting is voorlopig onduidelijk, maar waarschijnlijk is de kerk ingestort onder het gewicht van de sneeuw. Een expert zal ter plaatse komen om een en ander te onderzoeken en de stabiliteit van de nog rechtstaande delen te checken. In een cirkel van 80 tot 100 meter rond de kerk is alles afgesloten.

Foto: Tom Palmaers

John2
25-12-10, 10:05
Katholieke kerk???
Waarschuwing van God misschien!!!

Joesoef
25-12-10, 10:06
Wat een enorm geluk hebben die mensen gehad.

De kerk zoals hij ooit was:
http://new-server.vandemoer.be/media/2010/05/27/072807_Diepenbeek.jpg

John2
25-12-10, 10:10
Wat een enorm geluk hebben die mensen gehad.

De kerk zoals hij ooit was:
http://new-server.vandemoer.be/media/2010/05/27/072807_Diepenbeek.jpg

Inderdaad

Marsipulami
25-12-10, 10:13
Katholieke kerk???
Waarschuwing van God misschien!!!

God houdt katholieken de hand boven het hoofd. De verzekeringsmaatschappij was waarschijnlijk niet katholiek.

knuppeltje
25-12-10, 10:24
Kerk Diepenbeek ingestort na middernachtmis

Vast clandestien en zonder controle op de bouwvoorschriften gebouwd.

John2
25-12-10, 10:34
God houdt katholieken de hand boven het hoofd. De verzekeringsmaatschappij was waarschijnlijk niet katholiek.
Oei goede vraag, maar ik meende dat kerken collectief waren verzekerd binnen de kerken.


Vast clandestien en zonder controle op de bouwvoorschriften gebouwd.
This geen Moskee knuppeltje. :engel:

knuppeltje
25-12-10, 10:37
This geen Moskee knuppeltje. :engel:

Vertel eens wijsneus: hoeveel moskeeën worden er hier clandestien en zonder controle op de bouwvoorschriften gebouwd?

John2
25-12-10, 11:13
Vertel eens wijsneus: hoeveel moskeeën worden er hier clandestien en zonder controle op de bouwvoorschriften gebouwd?

A. wie zegt dat ik het over hier heb?
B. Noem jij eens een Moskee die is gebouwd volgens de eerste tekening en zonder aanpassingen.
C. Verder wordt elke kerk/moskee of wat dan ook dat hoger wordt dan 11 meter of vrije overkoepeling van 55m2 met bijzonder bouwvoorschriften gebouwd.

Zolang het bouwbedrijf en het installatie bedrijf voldoet aan de wet en bekend is bij diverse instellingen er weinig controlle is.
Er valt op vele manieren de bouwvoorschriften te ontduiken om zo tot een goede prijs te komen en noem mij één controleur die bijvoorbeeld het aantal stenen telt of monsters neemt van beton en of cement, noem mij één controleur die de moeite neemt om de draden en leidingen in de muur controleert, laat staan achter een plafon.
Ze kijken naar standaard zaken zoals zijn de gipsplaten geschroefd, werk de aarlekschakelaar binnen de norm etc.
In mijn hele bestaan heb ik nu twee kaar meegemaakt dat een pand niet kon worden opgeleverd omdat het niet voldeed aan de eisen, maar dan moet je het hebben van iemand die aan de bel trekt en die de verantwoordelijkheid wenst te nemen voor de veiligheid van de bewoners.

Een klein voorbeeldje;
Sinds 2000 moet er bij iedere nieuwbouw en renovatiebouw een rook/CO2 melder zitten in de huizen/gebouwen.
Een simpel aanpassing en de verantwoordelijkheid te verschuiven naar de bewoner wordt dit al ontdoken.
Kosten besparing 230 euro per pand die niet opwegen tegen het gevaar voor de bewoners.

Joesoef
25-12-10, 11:16
Vast clandestien en zonder controle op de bouwvoorschriften gebouwd.

Merkwaardig gebouw, grote overkapping, nauwelijks verschot. Gezien de crisistijd waarin het is gebouwd zwaar bezuinigd op de constructie.

Slinger
25-12-10, 13:28
Merkwaardig gebouw, grote overkapping, nauwelijks verschot. Gezien de crisistijd waarin het is gebouwd zwaar bezuinigd op de constructie.

Ik zal eens navragen. Misschien weten ze bij ons wel hoe het zit. Hoewel, Limburg, daar komen ze niet veel.

Marsipulami
25-12-10, 13:36
Oei goede vraag, maar ik meende dat kerken collectief waren verzekerd binnen de kerken.

Sinds de Franse revolutie zijn de kerken in België allemaal staatseigendom. De kerk is eigenlijk niet van de kerk. Ik weet eigenlijk niet of ze verzekerd zijn. In feite is de staat een verzekeringsmaatschappij op zichzelf.

Joesoef
25-12-10, 13:37
Ik zal eens navragen. Misschien weten ze bij ons wel hoe het zit. Hoewel, Limburg, daar komen ze niet veel.


Van de tijd dat ik nog in de bouw werkzaam was weet ik dat de staalconstructies uit de jaren '30 en '40 vaak erg licht zijn ontworpen. Beetje roest en een extreme externe factor doen de rest.

Slinger
25-12-10, 13:43
Van de tijd dat ik nog in de bouw werkzaam was weet ik dat de staalconstructies uit de jaren '30 en '40 vaak erg licht zijn ontworpen. Beetje roest en een extreme externe factor doen de rest.

Ik heb ook eens een blauwe maandag op kantoor gezeten, maar het was mijn vak niet. Ik was blij dat ik iets anders kon gaan doen. Maar als ik jouw foto van hierboven zo bekijk lijkt het me eerder een gebouw uit de jaren zestig.

Marsipulami
25-12-10, 13:46
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.931174)

Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.931173)

Joesoef
25-12-10, 13:52
Ik heb ook eens een blauwe maandag op kantoor gezeten, maar het was mijn vak niet. Ik was blij dat ik iets anders kon gaan doen. Maar als ik jouw foto van hierboven zo bekijk lijkt het me eerder een gebouw uit de jaren zestig.


Volgens filmpje van mars is de kerk 76 jaar oud. Jaren 60 zou er beton in moeten zitten....

Marsipulami
25-12-10, 14:03
Volgens filmpje van mars is de kerk 76 jaar oud. Jaren 60 zou er beton in moeten zitten....


Gewapend beton wordt al in mindere mate sedert het einde van de 19e eeuw gebruikt.

Als die kerk van de jaren einde jaren dertig is dan bestaat de mogelijkheid dat de overspanning gerealiseerd is met betonbalken (waarvan mogelijk de wapening binnenin is beginnen roesten).

Als er geen beton was dan moeten het Stalen of houten dakgebinten geweest zijn. Staal roesten en hout kan rotten.

Marsipulami
25-12-10, 14:05
Het interieur van de kerk in betere tijden

YouTube - Doopsel Lara 10-07-2010

Joesoef
25-12-10, 14:25
Gewapend beton wordt al in mindere mate sedert het einde van de 19e eeuw gebruikt.

Als die kerk van de jaren einde jaren dertig is dan bestaat de mogelijkheid dat de overspanning gerealiseerd is met betonbalken (waarvan mogelijk de wapening binnenin is beginnen roesten).

Als er geen beton was dan moeten het Stalen of houten dakgebinten geweest zijn. Staal roesten en hout kan rotten.


Doel op de overspanning. Duiker, Berlage, Rietveld en Poggenbeek hebben in NL rond de eeuwwisseling al een paar mooie staaltjes van betonconstructies laten zien, overspanningen waren echter vaak staal.
Ik ben jaloers op de belgische steden, veel artdeco en art-nouveau gebouwen zijn bewaard gebleven.

Is het nu een gerucht of is het waar dat de belgische bouw en woningtoezicht wat makkelijk is met haar toezicht.

Marsipulami
25-12-10, 14:34
Doel op de overspanning.

Ik ook. Als het gebouw uit de jaren dertig is dan is het heel progressief voor die tijd. Kan best wel dat er een betonnen overspanning in zit.

knuppeltje
25-12-10, 16:45
A. wie zegt dat ik het over hier heb?

Sjonny, wat kan jij ouwehoeren zeg, sodeju!.

knuppeltje
25-12-10, 16:47
Sinds de Franse revolutie zijn de kerken in België allemaal staatseigendom. De kerk is eigenlijk niet van de kerk. Ik weet eigenlijk niet of ze verzekerd zijn. In feite is de staat een verzekeringsmaatschappij op zichzelf.

Gatver, geen wonder dat die vieze priestertjes bij jullie niet vervolg worden.

Slinger
25-12-10, 16:48
Volgens filmpje van mars is de kerk 76 jaar oud. Jaren 60 zou er beton in moeten zitten....

Dat zou dus 1934 zijn. Erg moderne toren in dat geval.

knuppeltje
25-12-10, 16:53
Van de tijd dat ik nog in de bouw werkzaam was weet ik dat de staalconstructies uit de jaren '30 en '40 vaak erg licht zijn ontworpen. Beetje roest en een extreme externe factor doen de rest.

Nu ben ik de enigste hier die járen lang uitvoerder is geweest van groot en klein in de bouw. Maar aan het staal lag dat roesten niet Joes.
Wel eventueel aan te weinig beton-dekking eromheen, de kwaliteit van de beton of de toegevoegde chemische hulpmiddelen, en soms aan dat alles bij elkaar.

Joesoef
25-12-10, 17:38
Nu ben ik de enigste hier die járen lang uitvoerder is geweest van groot en klein in de bouw. Maar aan het staal lag dat roesten niet Joes.
Wel eventueel aan te weinig beton-dekking eromheen, de kwaliteit van de beton of de toegevoegde chemische hulpmiddelen, en soms aan dat alles bij elkaar.

Ik zat al te wachten totdat jij zou reageren. Ik heb nog geen betonconstructies gezien van voor de 2e wo die Zo een grote overspanning hebben, wat ik destijds ben tegen gekomen zijn stalen vakwerkconstructies met H profiel. Weet wel van boogconstructies vanaf 1900 maar daar zie ik hier weinig ruimte voor. Magoed ik ben van huis uit een elektrotechnicus met belangstelling voor architectuur en bouwkunde.

Pizzaman
25-12-10, 19:40
Nu ben ik de enigste hier die járen lang uitvoerder is geweest van groot en klein in de bouw. Maar aan het staal lag dat roesten niet Joes.
Wel eventueel aan te weinig beton-dekking eromheen, de kwaliteit van de beton of de toegevoegde chemische hulpmiddelen, en soms aan dat alles bij elkaar.

Heb je gelijk in - maar vergeet niet het effect van verbouwingen.
Alles berekend op 'hoe het zou moeten zijn', en niet hoe het op dat moment is.
Die toren zou overigens heel goed origineel kunnen zijn, modernistische stijl.

En vergeet niet de effecten van omringende bebouwing. Het boren van gaten mbt aanleg nieuwe verlichting, geluidsinstallatie, isolatie...
NB: heb je wel eens gezien dat na het heien van ee nieuwe supermarkt de halve buurt op instorten stond.
Daar waren die constructies vroeger gewoon niet op berekend.
Nu nog steeds niet, trouwens.

Of de effecten van jarenlange dreunen, door een verkeersheuvel in de straat waar vrachtwaegens net iets te hard overheen denderen.

Marsipulami
25-12-10, 22:29
Ik zat al te wachten totdat jij zou reageren. Ik heb nog geen betonconstructies gezien van voor de 2e wo die Zo een grote overspanning hebben, wat ik destijds ben tegen gekomen zijn stalen vakwerkconstructies met H profiel. Weet wel van boogconstructies vanaf 1900 maar daar zie ik hier weinig ruimte voor. Magoed ik ben van huis uit een elektrotechnicus met belangstelling voor architectuur en bouwkunde.


Voor zover ik uit beelden kan opmaken was er zeker geen overspanning met betonnen balken. Ook geen zware stalen I-profielen. Wel een uiterst lichte dakconstruktie van lichte stalen spanten (wellicht bij elkaar gehouden met klinknagels), houten balken, multiplex + roofing. Ik zie nergens sporen van verticale steunpilaren. Zo'n kerkdak zal al wel snel 15 x 40 m zijn x 60 kg sneeuw/m2 = 36 ton extra belasting (+ roest + ophanging vals plafond en later geplaatste warmte-isolatie).

Marsipulami
25-12-10, 22:32
De nadien geplaatste warmte-isolatie zou het probleem kunnen zijn. Daardoor werd de opgestapelde laag sneeuw in de laatste weken steeds dikker terwijl die zonder isolatie wellicht al (deels) gesmolten zou zijn.

Marsipulami
25-12-10, 22:53
http://s4.concentra.be/imgpath/000/000/187/620/id187620-230x230.jpg http://s4.concentra.be/imgpath/000/000/187/617/id187617-230x230.jpg http://s4.concentra.be/imgpath/000/000/187/621/id187621-230x230.jpg


Ik heb geen andere handen dan de uwe

Het gebeurde in een klein dorpje in Zuid-Frankrijk onmiddellijk na de oorlog. De gevluchte bewoners kwamen terug en zagen dat de oorlog alles verwoest had: huizen, school, kerk .. Geen enkele steen was op de andere gebleven. Er lag ook een groep Amerikaanse soldaten in het dorpje gekazerneerd. Ze hielpen de mensen bij het opruimen en herstellen van hun huizen de school en het kerkje. Tussen al de brokstukken en het puin van het kerkje vonden zij ook de stukken van het kruisbeeld waaraan de mensen zeer gehecht waren omdat het al vanaf mensenheugnis in het kerkje hing en in alle processies meegedragen werd. Daarom trachtten de soldaten het kruisbeeld te herstellen en de brokstukken aan elkaar te plakken … Doch de handen waren niet meer terug te vinden. Toen maakte één van de soldaten een bordje en hing het onder het kruisbeeld. Hij schreef er de volgende woorden op: 'I have no other hands than yours'.

Robert Kino e.a., Uw Rijk Kome. Het onze vader bidden en beleven. Lannoo, Tielt.

knuppeltje
26-12-10, 09:54
Ik zat al te wachten....

Van wat ik op tv zag was het ook geen betonnen dak. Een betonnen dak dat instort door sneewbelasting heb ik trouwens nog nooit meegemaakt.

Oorzaak zal echt wel liggen een een te lage aanname voor de sneewbelasting in de constructie-berekening voor het dak. Dat kan lang goed gaan, maar eens treed er materiaal-moeheid op, en dan is het over. Mogelijk heeft de aannemer zelf bij de uitvoering zich niet aan die berekeningen gehouden - en is de controle daarop ook niet adequaat geweest. Daarover kan ik uit eigen ervaring je wel heel sterke staaltjes vertellen.

Overigens heeft Mars ongelijk, er werd in de bouw nog nooit zoveel beton gebruikt als in de laatste 50 jaar.

super ick
26-12-10, 09:55
In de middeleeuwen bouwden ze degelijker, daar staan er nog genoeg van.

super ick
26-12-10, 09:56
Daarover kan ik uit eigen ervaring je wel heel sterke staaltjes vertellen.

Nee dank je. Iemand anders?

Joesoef
26-12-10, 09:58
In de middeleeuwen bouwden ze degelijker, daar staan er nog genoeg van.

Daar moest ik gisteren nog aan denken, bv de blauwe moskee in istanbul, de sintpieter in rome.

knuppeltje
26-12-10, 10:07
In de middeleeuwen bouwden ze degelijker, daar staan er nog genoeg van.

Klopt niets van.

Wolkenkrabbers bijvoorbeeld, moeten tegenwoordig aardbeving bestendig zijn tot 7 op de schaal van Richter, en die zijn tegenwoordig vele malen hoger dan die middeleeuwse gebouwen. Dat lukt alleen met een stalen constructie, en in dat geval kan er de gevelbekleding naar beneden komen, maar het gebouw blijft staan. Geen enkel middeleeuws gebouw komt daar zelfs maar bij in de buurt. St. Pieter, Louvre, Notre Damme - of wat dan ook, bij een beetje aardbeving gaan ze plat.

knuppeltje
26-12-10, 10:08
Nee dank je. Iemand anders?

Dan niet.

Fulanadetal
26-12-10, 13:26
Joesoef wat is "verschot"? Wil dat zeggen dat er compartimenten zijn
ofzo en dat het gewicht wordt gedragen door verschillende muren?
Ik weet niks van bouwen.

Is dit waarom we zoveel puntdaken hebben in Europa?

Wat moet het dubbel zijn voor de mensen die in de kerk waren een paar uur ervoor. Enerzijds een soort blijdschap/opluchting dat ze gespaard zijn gebleven.
Anderzijds het verdriet dat hun plaats van samenkomst is verdwenen, waar zoveel mensen zijn gedoopt, getrouwd, waar men afscheid heeft genomen van de overledenen, waar samen is gezongen, gelachen, gehuild, opgegroeid geleefd.

Marsipulami
26-12-10, 14:18
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.931570)

Joesoef
26-12-10, 18:55
Joesoef wat is "verschot"? Wil dat zeggen dat er compartimenten zijn
ofzo en dat het gewicht wordt gedragen door verschillende muren?
Ik weet niks van bouwen.

Is dit waarom we zoveel puntdaken hebben in Europa?




Verloop in een dak, idd ' schuinte'. Alleen een heel schuin dak, zodat de sneeuw naar beneden glijd' zou geholpen hebben. Constructie was waarschijnlijk te licht en niet onderhouden/ versterkt naar huidige eisen.






Meer daken ingestort in België

BRUSSEL - Niet alleen het dak van een kerk in Belgisch Limburg is dit weekeinde ingestort, maar nog meer daken begaven het tijdens de kerstdagen in België. Zondagochtend bezweek het dak van een hangar in de buurt van Luik onder het gewicht van sneeuw en ijs. In de loods stonden onder meer tractors, een auto, een boot en motoren.


Vrijdag stortte het dak in van een grote commerciële kippenren in het nabijgelegen plaatsje Nandrin. Iets verderop moest de brandweer van Hoei een dak van een winkel stutten, dat dreigde in te storten. Verder hebben de daken van een transportbedrijf en een woning in de omgeving het begeven. Niemand raakte gewond.

Fulanadetal
26-12-10, 18:57
Oh bedankt! Dat ik over schuine daken begon is toeval, ik wist echt niet
wat "verschot" was. Weer iets geleerd.

super ick
27-12-10, 09:44
Dan niet.

:hihi:

Marsipulami
27-12-10, 15:39
Lutselus krijgt nieuw kerkje

© afp

De gemeente Diepenbeek, die eigenaar is van de ingestorte kerk van Lutselus, zal drie miljoen euro ontvangen van verzekeraar Ethias. Volgens Het Belang van Limburg zijn de politieke partijen het al eens om dat geld te gebruiken voor de bouw van een nieuwe kerk of gebedsruimte. Het nieuwe gebouw zal wel kleiner zijn dan de dit weekend ingestorte kerk.

Waar het nieuwe gebouw moet komen, is nog helemaal niet duidelijk. Want door het verdwijnen van de 72 jaar oude kerk zou de huidige verkeersknoop in Lutselus opgelost kunnen worden.

De kerk stortte vrijdagnacht in, het dak bezweek door de sneeuw. Enkele uren voordien hadden nog 200 mensen de middernachtmis bijgewoond. Zaterdagavond werden uit veiligheidsoverwegingen de toren en de twee overige muren gesloopt. (belga/mvdb)

Marsipulami
27-12-10, 15:51
Lutselus krijgt nieuw kerkje
Het nieuwe gebouw zal wel kleiner zijn dan de dit weekend ingestorte kerk.



Ja, maar waar moet men dan naartoe op het ogenblik dat het aantal katholieken opnieuw begint te groeien ?

Slinger
27-12-10, 16:01
Ja, maar waar moet men dan naartoe op het ogenblik dat het aantal katholieken opnieuw begint te groeien ?

Daar houdt in Nederland echt niemand rekening mee.

knuppeltje
27-12-10, 16:03
Ja, maar waar moet men dan naartoe op het ogenblik dat het aantal katholieken opnieuw begint te groeien ?

Bluffert!!!!!!!!

super ick
27-12-10, 16:46
Ja, maar waar moet men dan naartoe op het ogenblik dat het aantal katholieken opnieuw begint te groeien ?

Fatsoenlijke kerk neer zetten! Het zal waarschijnlijk Afrika betreffen, daar geloven die sprookjes nog van de sint uit Rome.

Marsipulami
27-12-10, 17:13
Daar houdt in Nederland echt niemand rekening mee.

De katholieke kerk gaat al 20 eeuwen mee en is vanaf het begin enkel maar gegroeid in ledenaantal. De RK kerk heeft talloze (godsdienst-) oorlogen, wisselende beschavingen en culturen, wisselende regimes, enz., steeds opnieuw te boven gekomen. Een tijdelijk regionaal dipje in haar populariteit daargelaten natuurlijk.

Marsipulami
27-12-10, 17:16
Fatsoenlijke kerk neer zetten! Het zal waarschijnlijk Afrika betreffen, daar geloven die sprookjes nog van de sint uit Rome.

De mens is een religieus wezen. Godsdienst zal nooit verdwijnen. Het atheïsme is gebaseerd op frustraties jegens het verleden, maar komt zelf niet met een valabel alternatief. Als de katholieke kerk niet herleefd, dan zal wellicht op termijn de islam de belangrijkste godsdienst worden van Europa.

Slinger
27-12-10, 17:20
De katholieke kerk gaat al 20 eeuwen mee en is vanaf het begin enkel maar gegroeid in ledenaantal. De RK kerk heeft talloze (godsdienst-) oorlogen, wisselende beschavingen en culturen, wisselende regimes, enz., steeds opnieuw te boven gekomen. Een tijdelijk regionaal dipje in haar populariteit daargelaten natuurlijk.

In Nederland is het de laatste decennia hollend achteruit gegaan met de roomse kerk, zie dus de sloop van al die kerkgebouwen. En nu met die pedofilieschandalen gaat het nog veel harder.

super ick
27-12-10, 17:23
De mens is een religieus wezen.

Waar haal je die 'wijsheid' vandaan?


Het atheïsme is gebaseerd op frustraties.

Weer zo'n aanname. Je wordt steeds gekker. Kan je er niet bij dat mensen prima functioneren zonder geloof? Dat voor 'gij zult niet doden' geen geloof nodig is, sterker nog de bijbel niet nodig was geweest.


Als de katholieke kerk niet herleefd, dan zal wellicht op termijn de islam de belangrijkste godsdienst worden van Europa.

En de Atheisten verder groeien. Misschien moeten atheisten wel kerken op gaan richten waar gepredikt wordt dat god niet bestaat en je allemaal zelf moet doen en bidden geen flikker helpt.

Atheisme moet de snelst groeiende groep in Nederland zijn. Tenminste als die schijnheiligen zich, tegen beter weten in, niet als gelovigen blijven bestempelen.

Marsipulami
27-12-10, 17:29
In Nederland is het de laatste decennia hollend achteruit gegaan met de roomse kerk, zie dus de sloop van al die kerkgebouwen. En nu met die pedofilieschandalen gaat het nog veel harder.

De totale bevolking in NL is slechts 0.37% van de wereldbevolking. Dus wat men in Nederland denkt is gewoon niet relevant.

Marsipulami
27-12-10, 17:33
Atheisme moet de snelst groeiende groep in Nederland zijn. Tenminste als die schijnheiligen zich, tegen beter weten in, niet als gelovigen blijven bestempelen.

Atheïsten verkopen alleen gebakken lucht. Atheïsme stelt echt niets voor geloof me.

Slinger
27-12-10, 17:40
De totale bevolking in NL is slechts 0.37% van de wereldbevolking. Dus wat men in Nederland denkt is gewoon niet relevant.

Ware het niet dat dit topic over Nederland en Nederlandse toestanden gaat.

Bovendien is Nederland een gidsland, zoals je weet. Je ziet hetzelfde al in heel West-Europa en Noord-Amerika.

Marsipulami
27-12-10, 17:46
Ware het niet dat dit topic over Nederland en Nederlandse toestanden gaat.

Bovendien is Nederland een gidsland, zoals je weet. Je ziet hetzelfde al in heel West-Europa en Noord-Amerika.


Bwoah in Noord Amerika is het christelijk geloof zeker niet op de terugweg. En in west Europa zijn met de toetreding van Polen tot de EU, de katholieken terug in de meerderheid.

Slinger
27-12-10, 17:54
Bwoah in Noord Amerika is het christelijk geloof zeker niet op de terugweg. En in west Europa zijn met de toetreding van Polen tot de EU, de katholieken terug in de meerderheid.

Maar het zijn wel protestanten en niet de roomse kerk, die in Amerika de wind in de zeilen hebben, zelfs in Midden- en Zuid-Amerika.

Polen hoort echt niet bij West-Europa hoor, en wat dat katholicisme van de Polen betreft, dat is een reactie op het communisme en gaat over.

Marsipulami
27-12-10, 17:59
Maar het zijn wel protestanten en niet de roomse kerk, die in Amerika de wind in de zeilen hebben, zelfs in Midden- en Zuid-Amerika.

Protestanten zijn geen groep. Eerder een bont allegaartje van religieuze kliekjes met zeer uiteenlopende standpunten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Op termijn stappen die wel weer terug naar de moederkerk.


Polen hoort echt niet bij West-Europa hoor, en wat dat katholicisme van de Polen betreft, dat is een reactie op het communisme en gaat over.

In Polen overleefde het katholicisme decennialang atheïstische propaganda en onderdrukking. Elders in Europa zal het katholicisme de hetze die tegen deze geloofsstroming wordt gevoerd ook wel overleven.

Slinger
27-12-10, 18:12
Protestanten zijn geen groep. Eerder een bont allegaartje van religieuze kliekjes met zeer uiteenlopende standpunten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Op termijn stappen die wel weer terug naar de moederkerk.

Ha, ha, de grap van de dag.


In Polen overleefde het katholicisme decennialang atheïstische propaganda en onderdrukking. Elders in Europa zal het katholicisme de hetze die tegen deze geloofsstroming wordt gevoerd ook wel overleven.

Inderdaad, druk van buitenaf doet de kerk groeien, en daarom is de kerk in Oost-Europa zo sterk. Maar 'elders in Europa' lijdt de RK kerk onder bederf vn binnenuit en rotting die bij de kop begint en daardoor zal ze worden gemarginaliseerd, zoals nu al in de oorspronkelijk katholieke streken van Nederland het geval is.

Marsipulami
27-12-10, 18:33
Ha, ha, de grap van de dag.

Indrukwekkende argumentatie van jouw kant moet ik toegeven.


Inderdaad, druk van buitenaf doet de kerk groeien, en daarom is de kerk in Oost-Europa zo sterk.

De kerk groeit in navolging van Jezus en onder stuwing van het heilige Geest.


Maar 'elders in Europa' lijdt de RK kerk onder bederf vn binnenuit en rotting die bij de kop begint en daardoor zal ze worden gemarginaliseerd, zoals nu al in de oorspronkelijk katholieke streken van Nederland het geval is

De kerk in Europa daar is niks mis mee. Van rotting is geen sprake. Je kan hooguit zeggen dat ze de weersomstandigheden en tijdsgeest niet mee heeft. Maar dat blijft niet duren.

Slinger
27-12-10, 19:02
Indrukwekkende argumentatie van jouw kant moet ik toegeven.



De kerk groeit in navolging van Jezus en onder stuwing van het heilige Geest.



De kerk in Europa daar is niks mis mee. Van rotting is geen sprake. Je kan hooguit zeggen dat ze de weersomstandigheden en tijdsgeest niet mee heeft. Maar dat blijft niet duren.

Zo lang het celibaat gehandhaafd blijft, blijft dat duren.

Marsipulami
27-12-10, 19:07
Zo lang het celibaat gehandhaafd blijft, blijft dat duren.


Celibaat heeft daar niks mee te maken. Als je doelt op sexueel misbruik dan wordt dat alle verhoudingen in acht genomen vaker gepleegd door niet celibatairen.

Slinger
27-12-10, 19:12
Celibaat heeft daar niks mee te maken. Als je doelt op sexueel misbruik dan wordt dat alle verhoudingen in acht genomen vaker gepleegd door niet celibatairen.

In Nederland niet, overal, in Limburg, Noord-Brabant, Twente waren het celibatairen die aan hun zorgen toevertrouwde kinderen misbruikten.

Marsipulami
27-12-10, 19:15
In Nederland niet, overal, in Limburg, Noord-Brabant, Twente waren het celibatairen die aan hun zorgen toevertrouwde kinderen misbruikten.


Jezus was celibatair en Paulus was celibatair.

Voor de rest wordt er heel veel gesproken en geschreven over celibataire priesters terzake. Er is echter geen enkel bewijs dat celibatairen vaker betrokken zijn bij misbruik dan niet-celibatairen. Wellicht zijn ze beduidend minder vaak betrokken.

Slinger
27-12-10, 19:19
Jezus was celibatair en Paulus was celibatair.

Voor de rest wordt er heel veel gesproken en geschreven over celibataire priesters terzake. Er is echter geen enkel bewijs dat celibatairen vaker betrokken zijn bij misbruik dan niet-celibatairen. Wellicht zijn ze beduidend minder vaak betrokken.

Nogmaals alle katholieke misbruikers zijn celibatair. Dat is in andere landen ook het geval.

Marsipulami
27-12-10, 19:19
In Nederland niet, overal, in Limburg, Noord-Brabant, Twente waren het celibatairen die aan hun zorgen toevertrouwde kinderen misbruikten.


Academische onderzoekers zoals hoogleraar forensische psychiatrie Hans-Ludwig Kröber en prof. dr. Norbert Leygraf en dr. Manfred Lütz verklaarden in februari 2010 onder andere, dat „men eerder zwanger wordt van kussen dan dat men pedofiel zou worden door het celibaat”, dat celibataire mannen verhoudingsgewijs 36 keer minder vaak pedofiel misbruik plegen dan niet-celibataire mannen en dat het zoeken van een causaal verband tussen het celibaat en pedofilie „onverantwoord” is.[18] Er bestaat een scherpe tegenspraak tussen de huidige media-opinie en de wetenschappelijke consensus in dit vraagstuk;

Seksueel misbruik binnen de Katholieke Kerk - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_Katholieke_Kerk)

H.P.Pas
27-12-10, 19:22
Jezus was celibatair.

:wtf: Waar staat dat ?

Slinger
27-12-10, 19:22
Academische onderzoekers zoals hoogleraar forensische psychiatrie Hans-Ludwig Kröber en prof. dr. Norbert Leygraf en dr. Manfred Lütz verklaarden in februari 2010 onder andere, dat „men eerder zwanger wordt van kussen dan dat men pedofiel zou worden door het celibaat”, dat celibataire mannen verhoudingsgewijs 36 keer minder vaak pedofiel misbruik plegen dan niet-celibataire mannen en dat het zoeken van een causaal verband tussen het celibaat en pedofilie „onverantwoord” is.[18] Er bestaat een scherpe tegenspraak tussen de huidige media-opinie en de wetenschappelijke consensus in dit vraagstuk;

Seksueel misbruik binnen de Katholieke Kerk - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_Katholieke_Kerk)

Lees het Wikipedia-artikel maar eens goed, het hele artikel dus, misschien dat dan eens een lichtje bij jou gaat branden.

Marsipulami
27-12-10, 19:24
Lees het Wikipedia-artikel maar eens goed, het hele artikel dus, misschien dat dan eens een lichtje bij jou gaat branden.


Protestanten VS evenaren katholieken bij misbuik


De rooms-katholieke kerk in de VS raakte de laatste jaren in opspraak door seksueel misbruik. Maar bij protestanten komt het even vaak voor.

print stuur artikel door

Seksueel misbruik van minderjarigen komt in protestantse kerken in de Verenigde Staten minstens zo vaak voor als in de rooms-katholieke kerk. Dat blijkt uit cijfers van drie verzekeringsmaatschappijen waarbij tweederde van alle Amerikaanse protestantse kerken is aangesloten.

De afgelopen vijf jaar kwam de rooms-katholieke kerk in de VS regelmatig in opspraak door gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen. Volgens de kerk zelf gaat het om dertienduizend gegronde klachten sinds 1950, wat neerkomt op ongeveer 250 klachten per jaar.

Bij de protestanten ligt dat aantal minstens zo hoog. Dat blijkt uit cijfers die de verzekeraars Church Mutual, GuideOne en Brotherhood Mutual verstrekt hebben aan persbureau Associated Press. Zij krijgen samen ongeveer 260 klachten per jaar over seksueel misbruik binnen protestantse gemeenten.

Dat zijn ruwe cijfers, omdat niet alle Amerikaanse protestantse kerken bij een van deze maatschappijen verzekerd zijn. Een kwart van de ongeveer 225 duizend gemeenten heeft zich niet of elders verzekerd.

Daarnaast is het moeilijk om het aantal gevallen van misbruik te schatten omdat de protestantse kerken niet zo centraal georganiseerd zijn als de rooms-katholieke kerk.

Bovendien, zei hulpverlener Gary Schoener uit Minneapolis tegen Associated Press, is het nu bekend gemaakte aantal vermoedelijk maar het topje van de ijsberg. „Seksueel misbruik wordt zelden gemeld. Ook niet als dat plaatsvindt in de kerk.”

Volgens een medewerker van verzekeraar GuideOne worden de meeste misbruikzaken afgehandeld via bemiddeling die door de rechter is opgelegd. Schadevergoedingen voor slachtoffers lopen uiteen van miljoenen dollars genoegdoening tot slechts het vergoeden van de kosten voor hulpverlening aan het slachtoffer.

Tot op heden werd het hoogste bedrag uitbetaald in een schikking die een dominee uit Texas op last van een rechtbankjury moest treffen met zijn slachtoffers. Hij werd in 2001 aangehouden en moest in totaal ruim 37 miljoen dollar betalen.

Volgens verzekeraar ChurchMutual hoeft het geen verbazing te wekken dat er in kerken sprake is van misbruik. „Als je kwaad in de zin hebt, dan zoek je natuurlijk het gezelschap van mensen die je met open armen ontvangen, en die ervan uitgaan dat iedereen te goeder trouw is.”

In de grootste protestantse kerk van de VS, de Southern Baptist Church, bestaat een belangengroep van slachtoffers van seksueel misbruik. Die pleit voor registratie van predikanten die zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik. Daartoe is inmiddels een voorstel ingediend op de landelijke kerkvergadering van de Southern Baptists. Een speciale commissie zal volgend jaar met een voorstel komen.

Tot die tijd nemen sommige kerken al praktische maatregelen om misbruik tegen te gaan. Men zorgt er bijvoorbeeld voor dat de kindercrèche wordt gehouden in een ruimte met ramen, en dat er altijd meer dan een volwassene bij de kinderen is.


© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Marsipulami
27-12-10, 19:26
Lees het Wikipedia-artikel maar eens goed, het hele artikel dus, misschien dat dan eens een lichtje bij jou gaat branden.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat sexueel misbruik vaker voorkomt bij celibatairen. Als jij andere informatie hebt dan verneem ik die graag.

Marsipulami
27-12-10, 19:32
:wtf: Waar staat dat ?

We beschikken over vier verschillende levensbeschrijvingen van Jezus (evangeliën). Daarin wordt geen melding gemaakt van een huwelijks- of andere sexuele partner van Jezus.

Slinger
27-12-10, 19:33
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat sexueel misbruik vaker voorkomt bij celibatairen. Als jij andere informatie hebt dan verneem ik die graag.

Lees het Wikipedia-artikel nou maar en kijk om je heen en doe je ogen open, dan heb je geen wetenschappelijk bewijs nodig en dan kun je het zelf constateren.

Marsipulami
27-12-10, 19:38
Lees het Wikipedia-artikel nou maar en kijk om je heen en doe je ogen open, dan heb je geen wetenschappelijk bewijs nodig en dan kun je het zelf constateren.

Uit dat artikel kan ik op geen enkel ogenblik opmaken dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen bij celibatairen dan bij niet celibatairen. Het enige wat je kan stellen is dat het probleem uitvoerig is bestudeerd in de katholieke kerk, en elders niet.

Slinger
27-12-10, 19:40
Uit dat artikel kan ik op geen enkel ogenblik opmaken dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen bij celibatairen dan bij niet celibatairen. Het enige wat je kan stellen is dat het probleem uitvoerig is bestudeerd in de katholieke kerk, en elders niet.

Ja, dat deden de pastoors in enkele Twentse parochies ook. Ze bestudeerden de zaakjes van de koorknaapjes achter het altaar.

Marsipulami
27-12-10, 19:43
Ja, dat deden de pastoors in enkele Twentse parochies ook. Ze bestudeerden de zaakjes van de koorknaapjes achter het altaar.

Ik heb je inhoudelijke argumenten voor mijn standpunt en bronvermeldingen daarvoor gegeven zonder platvloers te worden. Misschien kan jij dat ook eens proberen.

Slinger
27-12-10, 19:55
Ik heb je inhoudelijke argumenten voor mijn standpunt en bronvermeldingen daarvoor gegeven zonder platvloers te worden. Misschien kan jij dat ook eens proberen.

Het is platvloers ja, maar wel de zuivere, naar buiten gebrachte waarheid. Informeer maar eens bij het bisdom Utrecht.

Marsipulami
27-12-10, 20:03
Het is platvloers ja, maar wel de zuivere, naar buiten gebrachte waarheid. Informeer maar eens bij het bisdom Utrecht.

Elk misbruikgeval is schrijnend, maar ik zit nog te wachten op je allereerste steekhoudende argument dat misbruik vaker zou gepleegd worden door celibatairen dan door niet celibatairen.

Uit rapporten (van Adriaenssens / België en Deetman /NL) blijkt dat er de laatste 30 jaar nog nauwelijks nieuwe gevallen waren waar geestelijken voor verantwoordelijk zouden zijn.

Anderzijds stelt een brochure van het ministerie van Justitie in Nl dat bijna 40% van de meisjes en 10 % van de jongens ervaringen kennen van sexueel misbruik voor hun 16e levensjaar. Wat neerkomt op 4000 000 slechtoffers alleen al in Nederland.

Slinger
27-12-10, 20:06
Elk misbruikgeval is schrijnend, maar ik zit nog te wachten op je allereerste steekhoudende argument dat misbruik vaker zou gepleegd worden door celibatairen dan door niet celibatairen.

Uit rapporten (van Adriaenssens / België en Deetman /NL) blijkt dat er de laatste 30 jaar nog nauwelijks nieuwe gevallen waren waar geestelijken voor verantwoordelijk zouden zijn.

Anderzijds stelt een brochure van het ministerie van Justitie in Nl dat bijna 40% van de meisjes en 10 % van de jongens ervaringen kennen van sexueel misbruik voor hun 16e levensjaar. Wat neerkomt op 4000 000 slechtoffers alleen al in Nederland.


Eén ding is zeker, het komt vaak voor bij 'mannen van God' die celibatair zijn. En dat geeft te denken.

John2
27-12-10, 20:10
:wtf: Waar staat dat ?
Dat vroeg ik mij ook af?


We beschikken over vier verschillende levensbeschrijvingen van Jezus (evangeliën). Daarin wordt geen melding gemaakt van een huwelijks- of andere sexuele partner van Jezus.
Sorry maar er worden meldingen gemaakt van enkele vrouwen in het leven van Jezus, verder neem ik aan dat ook jij jou bedgeheimen niet deelt met de wereld, zeker niet na wat er is gebeurd met zijn moeder waar meer als 2000 jaar nog over wordt gesproken.

Marsipulami
27-12-10, 20:11
Eén ding is zeker, het komt vaak voor bij 'mannen van God' die celibatair zijn. En dat geeft te denken.

Dat zegt veel over jouw vooroordelen jegens katholieken, maar niets over de werkelijkheid. Komaan één enkel steekhoudend argumentje moet je toch kunnen vinden voor je opinies.

Slinger
27-12-10, 20:13
Dat zegt veel over jouw vooroordelen jegens katholieken, maar niets over de werkelijkheid. Komaan één enkel steekhoudend argumentje moet je toch kunnen vinden voor je opinies.

Het zijn geen opinies, maar feiten. Jij zou ze ook kunnen zien als je je ogen open wilde doen.

Marsipulami
27-12-10, 20:15
Dat vroeg ik mij ook af?


Sorry maar er worden meldingen gemaakt van enkele vrouwen in het leven van Jezus, verder neem ik aan dat ook jij jou bedgeheimen niet deelt met de wereld, zeker niet na wat er is gebeurd met zijn moeder waar meer als 2000 jaar nog over wordt gesproken.

Het gaat niet over bedgeheimen, maar over de burgerlijke staat van Jezus. Daar doet men in regel niet zo geheimzinnig over.

Marsipulami
27-12-10, 20:16
Het zijn geen opinies, maar feiten. Jij zou ze ook kunnen zien als je je ogen open wilde doen.

Oogkleppen als gevolg van 500 jaar anti-katholieke protestantse indoctrinatie zal je wellicht bedoelen.

Slinger
27-12-10, 20:23
Oogkleppen als gevolg van 500 jaar anti-katholieke protestantse indoctrinatie zal je wellicht bedoelen.

Die pastoors hebben het misbruik toch echt zelf gepleegd, daar kan 500 jaar bloeiend protestants gemeenteleven niets aan af doen.

In Twente is er tussen protestanten en katholieken eigenlijk helemaal geen verschil van mening over de afschuwelijkheid van deze zaak die gaat over twee pastoors. Iedereen leeft met elkaar mee. Eén dezer dagen is er een hoorzitting.

Marsipulami
27-12-10, 20:29
Die pastoors hebben het misbruik toch echt zelf gepleegd, daar kan 500 jaar bloeiend protestants gemeenteleven niets aan af doen.

Had ik dan ooit ergens ontkend dat er pastoors waren die sexueel misbruik hebben gepleegd ?

Je hebt nog niet gereageerd op het artikeltje hoger uit Trouw dat aantoont dat sexueel misbruik minstens zo vaak voorkomt bij niet-celibataire protestantse voorgangers.



In Twente is er tussen protestanten en katholieken eigenlijk helemaal geen verschil van mening over de afschuwelijkheid van deze zaak die gaat over twee pastoors. Iedereen leeft met elkaar mee. Eén dezer dagen is er een hoorzitting

Ik sluit me aan bij alle mensen die dat verschrikkelijk vinden, maar daarmee heb je nog geen antwoord gegeven op mijn opmerkingen.

Slinger
27-12-10, 20:36
Had ik dan ooit ergens ontkend dat er pastoors waren die sexueel misbruik hebben gepleegd ?

Je hebt nog niet gereageerd op het artikeltje hoger uit Trouw dat aantoont dat sexueel misbruik minstens zo vaak voorkomt bij niet-celibataire protestantse voorgangers.

Ik sluit me aan bij alle mensen die dat verschrikkelijk vinden, maar daarmee heb je nog geen antwoord gegeven op mijn opmerkingen.

Dat artikel gaat over Amerika. Wat moet ik daar mee?

Laten we het er maar op houden dat het inderdaad verschrikkelijk is.

En dat de RK kerk stinkt, en dat is inderdaad al sinds de middeleeuwen het geval.

Marsipulami
27-12-10, 20:51
Dat artikel gaat over Amerika. Wat moet ik daar mee?

Lezen en proberen begrijpen. Misschien kan je er iets van opsteken.


Laten we het er maar op houden dat het inderdaad verschrikkelijk is.

OK


En dat de RK kerk stinkt, en dat is inderdaad al sinds de middeleeuwen het geval.

Met de katholieke kerk is niks mis. Dat protestanten behoefte hebben aan voortdurende diabolisering van het katholicisme, dat begrijp ik. Als ze zouden toegeven dat katholieken niet beter of slechter zijn dan protestanten, dan hebben de protestantse kerken geen redenen van bestaan meer.

Slinger
27-12-10, 21:01
Lezen en proberen begrijpen. Misschien kan je er iets van opsteken.



OK



Met de katholieke kerk is niks mis. Dat protestanten behoefte hebben aan voortdurende diabolisering van het katholicisme, dat begrijp ik. Als ze zouden toegeven dat katholieken niet beter of slechter zijn dan protestanten, dan hebben de protestantse kerken geen redenen van bestaan meer.

Katholieken zijn echt niet beter dan protestanten en vice versa. De kerkleiding is wel evil.

Joesoef
27-12-10, 21:05
Katholieken zijn echt niet beter dan protestanten en vice versa. De kerkleiding is wel evil.

Is er zo iets als een anarchistische gelovige?

Marsipulami
27-12-10, 21:06
De kerkleiding is wel evil.

Protestanten zijn wellicht jaloers op het feit dat de katholieken als gemeenschap onder elkaar de éénheid kunnen bewaren terwijl de protestantse kerken een zootje ongeregeld zijn zonder kerkleiding.

Slinger
27-12-10, 21:09
Protestanten zijn wellicht jaloers op het feit dat de katholieken als gemeenschap onder elkaar de éénheid kunnen bewaren terwijl de protestantse kerken een zootje ongeregeld zijn zonder kerkleiding.

Nee, wij zijn blij dat wij daar al 500 jaar vanaf zijn, want zo was het bij de eerste christenen en de vroegchristelijke kerk ook niet. En de geest waait waarheen hij wil, ook eventueel naar de roomsen.

Marsipulami
27-12-10, 21:11
Is er zo iets als een anarchistische gelovige?


Ja, toch wat betreft de abrahamitische godsdiensten. Dat zijn openbaringsgodsdiensten die het ondermeer moeten hebben van teksten. De interpretatie van dezelfde teksten kan echter verschillen. Sommige gelovigen houden vast aan voorbijgestreefde interpretaties. Die zou je anachronistisch kunnen noemen. Veel protestants-evangelische kerken wijzen bijvoorbeeld de evolutietheorie volkomen af, terwijl andere gelovigen daarover een veel genuanceerder standpunt hebben.

Slinger
27-12-10, 21:19
Is er zo iets als een anarchistische gelovige?

Nou, een anarchist is iemand die geen gezag erkent, bij een gelovige past dat niet zo, want een christen erkent in elk geval dat God boven hem staat en ook dat de overheid door God ingesteld is. Het past dan ook niet zo bij een christen om te ageren tegen de overheid, zelfs als dat een niet-christelijke overheid is. Hij zal het wel doen, maar dan moet er wel iets ernstigs aan de hand zijn.

Marsipulami
27-12-10, 21:20
Nee, wij zijn blij dat wij daar al 500 jaar vanaf zijn, want zo was het bij de eerste christenen en de vroegchristelijke kerk ook niet. En de geest waait waarheen hij wil, ook eventueel naar de roomsen.

De vroegste kerk zocht wel degelijk naar een consensus en éénheid onder de christenen. Anders dan de protestanten, waar éénieder zijn eigen kerkje mag oprichten als hij/zij het niet eens is met een ander.

Concilie van Jeruzalem - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Jeruzalem)

Marsipulami
27-12-10, 21:22
Nou, een anarchist is iemand die geen gezag erkent, bij een gelovige past dat niet zo, want een christen erkent in elk geval dat God boven hem staat en ook dat de overheid door God ingesteld is. Het past dan ook niet zo bij een christen om te ageren tegen de overheid, zelfs als dat een niet-christelijke overheid is. Hij zal het wel doen, maar dan moet er wel iets ernstigs aan de hand zijn.

Oeps ik had de post van Joesoef gelezen als anachronistische i.p.v. anarchistische gelovige. :p

Marsipulami
27-12-10, 21:24
Is er zo iets als een anarchistische gelovige?

Tweede poging: Eigenlijk is een gezonde dosis anarchisme een wezenlijk bestanddeel van elk godsgeloof.

Marsipulami
29-12-10, 13:03
Ingestorte kerk Lutselus wordt mogelijk gemeenschapshuis

29/12/10, 12u47

© belga

De ingestorte kerk van Lutselus in Diepenbeek wordt mogelijk vervangen door een gemeenschapshuis, dat naast de katholieke erediensten ook activiteiten voor andere gelovigen en culturele instanties moet herbergen.

Dat zegt schepen van Erediensten en Kerkfabrieken Keunen na een bespreking met de Diepenbeekse pastoors, parochieraad en het Bisdom.

Sinds de kerk van Lutselus vlak na de middernachtmis op kerstdag instortte, wordt druk overleg gepleegd over een nieuwe thuishaven voor de parochianen. Vandaag stond een vergadering op het programma met het gemeentebestuur, vertegenwoordigers van de parochie, de parochiale basisschool en het bisdom.

Nog geen beslissing
"Een beslissing is er nog niet, omdat alle opties eerst moeten becijferd worden", zegt Frank Keunen. "De conclusie van de bijeenkomst is dat de parochie in Lutselus actief wil blijven en dat hiervoor een nieuwe ruimte is aangewezen. Het is duidelijk dat een kerk met 450 plaatsen niet wenselijk is, omdat het aantal gelovigen zelden deze capaciteit vereist. Indien nodig kan er uitgeweken worden naar andere kerken in Diepenbeek. Vandaar dat de meerderheid van de betrokken partijen het idee genegen is om een soort gemeenschapshuis te bouwen. Hier kunnen eucharistievieringen plaatsvinden, maar mits goede afspraken ook andere culturele activiteiten georganiseerd worden. Deze ruimte zou ook kunnen gebruikt worden door personen of instanties van een andere geloofscultus".

De piste om toch een kleinschalige kerk te bouwen voor uitsluitend katholieke erediensten, is nog niet afgesloten. Alle opties worden nu becijferd, om tegen 1 maart 2011 een definitieve beslissing te nemen. (belga/eb)

Marsipulami
30-12-10, 13:04
Mogelijk referendum over kerk Lutselus

05:56 Het schepencollege van Diepenbeek wil zekerheid over de som die verzekeringsmaatschappij Ethias zal uitkeren na de instorting van de kerk in Lutselus. Pas dan wil men alle 7.000 inwoners van Lutselus raadplegen over de uiteindelijke bestemming van dat geld. Als het van schepen Leroux afhangt, krijgen alle 18.000 Diepenbekenaren hun zegje.


Gisteren vergaderden schepenen, pastoors, leden van de kerkraad van Lutselus, de basisschool en vertegenwoordigers van het Bisdom Hasselt over wat er nu moet gebeuren in de parochie.

“Een beslissing is er zeker nog niet”, zei schepen van Erediensten Frank Keunen. “We hebben vooral begrepen dat de parochie Lutselus actief wil blijven. Iedereen was het er ook over eens dat een nieuwe kerk voor 450 gelovigen niet nodig is. Ook al omdat Diepenbeek nog twee andere kerken telt, waarnaar men bij gelegenheden zou kunnen uitwijken.”

Andere godsdiensten
De piste om een kleinere kerk te bouwen voor uitsluitend katholieke bijeenkomsten, is echter niet helemaal afgesloten. “Maar de meerderheid pleitte voor een gemeenschapshuis waar zowel eucharistievieringen kunnen plaatsvinden als culturele activiteiten, lezingen of vergaderingen. Die ruimte zou zelfs gebruikt kunnen worden door mensen die een ander geloof belijden.

Hoe dan ook willen we wachten op een schriftelijke bevestiging van Ethias over de som die ze uitkeren. Als we dat bedrag kennen, willen we de mening van alle mensen in Lutselus vragen.”

“Ik wil zelfs alle Diepenbekenaren in een referendum bevragen”, geeft schepen van Gelijke Kansen Hugo Leroux aan. “Uiteindelijk gaat het hier om gemeenschapsgeld. Ik wil trouwens eens zien of de draagkracht voor een kerk in Lutselus zo groot is als de pastoors beweren.”

Hoe dan ook, tegen 1 maart wil het Diepenbeekse gemeentebestuur beslissen hoe het dossier verder moet.

Puin wordt geruimd nog voor school herbegint
Al het puin van de ingestorte kerk van Lutselus moet geruimd zijn voor 10 januari, wanneer de kerstvakantie eindigt. Dat zegt schepen van Openbare Werken Patrick Hermans.

“We hebben dit dossier met hoogdringendheid behandeld omdat de ingestorte kerk aan de vrije basisschool grenst en we de veiligheid van de kinderen willen waarborgen. In de offertevraag aan de aannemer staat dat hij tussen 3 en 9 januari mag werken en dan een terrein moet afleveren dat bouwrijp is.

Tegelijk moeten ook de brokstukken die op de fietsenstalling en de speelplaats van de school zijn terechtgekomen, geruimd worden. Belangrijk daarbij is dat de torenklok en andere waardevolle elementen eigendom blijven van het gemeentebestuur. Er zal trouwens iemand van de kerkgemeenschap aanwezig zijn tijdens de werken om eventuele waardevolle elementen aan te wijzen.”