PDA

Bekijk Volledige Versie : Dak Evangelische kerk ingestort



Marsipulami
28-12-10, 14:04
Daken Evangelische kerk en meubelzaak ingestort

http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_hbvl/2010/12/28/1722919/dak-evangelische-kerk-ingestort_1_515x0.jpg

09:08 In Zonhoven is gisteren het dak van de Evangelische kerk bezweken onder het gewicht van de sneeuw (foto). Net als in Lutselus was er op dat ogenblik niemand in de kerk aanwezig. De kerkgemeenschap treurt want ze had recent nog een nieuw dak van 27.000 euro laten plaatsen.


“Het dak is onder het gewicht van de sneeuw gezwicht”, zucht Steve Paulissen van de Christengemeenschap. “Vermoedelijk maandagochtend. Eén van onze buren had op dat ogenblik een zwaar gekraak gehoord maar kon niet meteen thuisbrengen waar dat geluid vandaan kwam. Pas toen George Clemens, onze predikant en eindverantwoordelijke, de kerk wilde klaarmaken voor de vieringen werd hij geconfronteerd met de ravage."

De brandweer kon, om erger te voorkomen, alleen maar stutten. De ravage in het kerkgedeelte is enorm.

De vieringen van de Evangelische gemeenschap zullen voorlopig elders worden georganiseerd.

Meubelzaak
Vanochtend is ook een deel van het dak ingestort bij meubelzaak Put-Schepkens in de Gestelstraat in Lummen. Het gaat om het platte dak van het magazijn. Door het gewicht van de sneeuw is een gat ontstaan van zo'n zes meter op zes.

"De winkel heeft gelukkig geen schade", zegt de dochter. Ook de ruimte waar de duurdere meubels zijn opgeslagen bleef gespaard.

Marsipulami
28-12-10, 23:44
Goed geîsoleerde daken verhogen het instortingsgevaar.

TV Limburg :: Sneeuw: gevaar voor goedgeïsoleerde daken - 28/12/2010 - Nieuwsberichten (http://www.tvl.be/nl/2010-12-28/sneeuw-gevaar-voor-goedgeisoleerde-daken/)

John2
28-12-10, 23:46
kennen ze in belgie niet bouwen???

Marsipulami
29-12-10, 00:05
kennen ze in belgie niet bouwen???

Kijk eens wat er gebeurde met de TU Delft faculteit bouwkunde, naar aanleiding van een defect koffiezetapparaat.

Een gebouw waar het kruim van de NL architecten en hun professoren dagelijks hun visie op bouwkunde verkondigen.


YouTube - TU delft bouwkunde instorting

Joesoef
29-12-10, 07:15
Niet alleen bij het bouwen maar ook bij het plaatsen van die constatieltjes stel ik zo mijn vraagtekens.

John2
29-12-10, 11:27
Niet alleen bij het bouwen maar ook bij het plaatsen van die constatieltjes stel ik zo mijn vraagtekens.

Je bedoeld waarschijnlijk in hoeverre de draagbalk nog draagt in de muren en waarom hij op deze belangrijke punten niet is gestut?