PDA

Bekijk Volledige Versie : Van het kastje naar de muur gestuurd door de katholieke kerk



Slinger
29-12-10, 10:34
Van het kastje naar de muur gestuurd door de katholieke kerk
PETER DE GRAAF
ARNHEM

'Het begon altijd met kietelen en stoeien', zegt Ruud Egging (55) uit Arnhem. 'De kapelaan wilde je ribben tellen en kleedde je half uit. Ik was 10 jaar en misdienaar. Ik vond het verschrikkelijk.'

Herman B. was in de jaren zestig kapelaan in de Walburgiskerk in Arnhem. Op de Walburgisschool ernaast gaf hij godsdienstles. Het bleef niet bij kietelen en strelen.

Egging: 'Op een zaterdag vlak voor Kerst mocht ik meehelpen met kerststukjes rondbrengen bij zieken en bejaarden. Daarna lokte hij me mee naar de lerarenkamer en deed de deur op slot. Ik moest me uitkleden en hij probeerde me af te trekken.'

De 10-jarige Ruud raakte in paniek en begon te gillen. Hij vluchtte de kamer uit - de sleutel zat in de deur. Maar beneden bleek de schooldeur ook op slot. Uit pure angst drukte hij op de elektrische bel voor het einde van het speelkwartier. De kapelaan zei geschrokken dat hij mocht gaan, maar dat hij het aan niemand mocht vertellen: 'Anders gebeurt er wat.'

Met dat dreigement heeft hij nog jaren geworsteld. Ruim veertig jaar heeft hij gezwegen. Twee jaar geleden kwam het er bij de psycholoog allemaal uit. Hij is toen ook naar Hulp & Recht gestapt, het meldpunt en klachtenbureau voor seksueel misbruik in de rooms-katholieke kerk. Dat was nog voor de hausse aan meldingen van dit jaar.

De beoordelings- en adviescommissie (BAC) van Hulp & Recht vond de klacht gegrond. Aartsbisschop Wim Eijk stuurde Egging in juni een excuusbrief: 'Het spijt mij als u seksueel bent misbruikt door een priester van het aartsbisdom Utrecht. Ik bied u daarvoor mijn verontschuldiging en spijtbetuiging aan.'

In de brief haalde Eijk ook nog een recente uitspraak van paus Benedictus XVI aan, maar hij repte met geen woord over een schadevergoeding. Egging wil een vergoeding voor medische kosten (psycholoog, medicijnen) en inkomensverlies: de voormalige hulpverlener in de verslavingszorg is een jaar geleden door alle psychische problemen in de WAO beland.

Hij maakte bezwaar bij het aartsbisdom, maar kreeg nul op het rekest. In augustus schreef Eijk dat er 'geen causaal verband' is tussen de problemen van Egging en het seksueel misbruik door de priester. Daarnaast onderstreepte de aartsbisschop dat de klacht zowel volgens het burgerlijk recht als het kerkrecht is 'verjaard'.

Tegen die afwijzing is Egging in beroep gegaan bij de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome, de enige weg die hem nog restte. Op die uitspraak zit hij nu te wachten. Egging: 'Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Al die brieven van de kerk zijn zo kil. Het is voor hen slechts een zaak, een puur juridisch verhaal. Alsof het niet om mensen gaat, kinderen die zijn misbruikt. Pastoraal geven ze niet thuis.'

Perschef Hans Zuijdwijk van het aartsbisdom wil niet inhoudelijk reageren: 'De zaak ligt in Rome. Maar we hebben een aantal redenen waarom wij vinden dat een schadevergoeding niet op zijn plaats is.'

De afgelopen maanden heeft Egging ontdekt dat Herman B. meer slachtoffers heeft gemaakt, als kapelaan in Arnhem en later als pastoor in het Twentse dorp Albergen. Nadat zijn verhaal in de regionale media was verschenen, meldde de een na de ander zich met soortgelijke ervaringen. Vorige week maandag kwamen acht slachtoffers in de leeftijd van 45 tot 55 jaar bijeen in Albergen: twee mannen die door kapelaan Herman B. in Arnhem en zes mannen die door pastoor Herman B. in Albergen waren misbruikt.

In het huis van een van de slachtoffers werden ervaringen uitgewisseld en plannen gesmeed voor het indienen van een gezamenlijke schadeclaim. 'Opvallend, bij iedereen begon het eerst met stoeien en kietelen. Daarna was het uitkleden of zelfs masturberen', aldus Egging. 'Als je al die verhalen hoort, dan denk je: o God, het had mijn verhaal kunnen zijn.'

Egging: 'In Albergen heeft de huishoudster de pastoor een keer betrapt toen hij met een misdienaar bezig was in de sacristie. Ze heeft daarover in 1983 een brief geschreven aan kardinaal Simonis. Die heeft de pastoor slechts een waarschuwing gegeven, meer niet. En de huishoudster werd ontslagen.'

Egging vindt het hypocriet dat de kerk nog steeds ontkent niet op de hoogte te zijn geweest van het grootschalige misbruik waaraan Herman B. en andere priesters zich destijds schuldig hebben gemaakt. 'Simonis zei op tv: wir haben es nicht gewusst. Hij liegt. Reken maar dat hij het geweten heeft.'

Pastoor Herman B. overleed in 1986. Egging heeft vorig jaar op advies van zijn psycholoog diens graf bezocht. Daar heeft hij een brief voorgelezen. 'Ik heb mijn gal gespuwd bij zijn graf. Dat hebben meer slachtoffers gedaan.'

Het was vorige week een emotionele, eerste bijeenkomst van slachtoffers van kapelaan/pastoor Herman B. 'Het is schokkend om te horen dat de kapelaan/pastoor zijn slachtoffers kennelijk zorgvuldig uitkoos en bij iedereen dezelfde werkwijze volgde', zegt Egging. 'Uit de verhalen bleek ook dat de man veel meer slachtoffers gemaakt moet hebben in Arnhem en Albergen. Tientallen jongens zijn bij hem misdienaar geweest.' Egging denkt dat sommige slachtoffers zich (nog) niet gemeld hebben uit schaamte of angst.

Letselschadeadvocaat Ivonne van Delft probeert zo veel mogelijk slachtoffers bijeen te brengen voor een gezamenlijke schadeclaim. Ze gaat slachtoffers ook begeleiden bij het indienen van een officiële klacht bij Hulp & Recht. 'Er zijn veel meer slachtoffers', weet Van Delft. 'Iedereen wist op de bijeenkomst wel vrienden of kennissen te noemen die hetzelfde was overkomen. Maar het is voor die mannen gewoon heel moeilijk om daarmee naar buiten te komen. Eentje is bijvoorbeeld aan alcohol verslaafd geraakt. Hij wil er verder geen werk van maken.'

Egging heeft ook uitgebreid gesproken met de commissie-Deetman, die seksueel misbruik in de r.k. kerk onderzoekt. In tegenstelling tot sommige andere slachtoffers heeft hij alle vertrouwen in Deetman: 'Ik denk dat het een goed, onafhankelijk onderzoek is. Iemand als Bert Smeets, woordvoerder van slachtoffergroep Mea Culpa, kan wel elke microfoon en camera pakken en roepen dat het niet zo is. Maar dat is zeker niet de mening van alle slachtoffers.'

1.800 meldingen bij klachtenbureau Hulp & Recht

Het katholieke klachtenbureau Hulp & Recht, dat al sinds 1995 bestaat, kreeg nog nooit zo veel meldingen te verwerken: 1.800. In voorgaande jaren waren dat er gemiddeld 10 tot 15.

Het leeuwendeel van de meldingen betreft seksueel misbruik (1.650). Daarnaast waren er ook meldingen van lichamelijke en geestelijke mishandeling door geestelijken.

85 procent van de meldingen betreft misbruik door religieuzen van ordes en congregaties, vooral op internaten en scholen. Uitschieters (meer dan 50 meldingen) zijn: Broeders van Liefde, Broeders van Maastricht, Franciscanen, Fraters van Tilburg, Fraters van Utrecht en Salesianen.

Bij de bisdommen is Den Bosch koploper (60 meldingen van misbruik door pastoors en anderen), gevolgd door Utrecht (58) en Roermond (51).

De commissie-Deetman heeft zelf en via Hulp & Recht en media bijna 2.000 meldingen binnengekregen, maar is nog bezig met de inventarisatie. Het onderzoeksrapport wordt eind volgend jaar verwacht.

Meerdere slachtoffergroepen hebben zich verenigd, zoals mannen die door paters Salesianen zijn misbruikt, of door Broeders van Liefde op het Eindhovense internaat Eikenburg, of door broeders Franciscanen op het jongensinternaat Sint Maria ter Engelen in Bleijerheide (Kerkrade). Deze maand formeerde zich ook een groep slachtoffers van kapelaan-pastoor Herman B. in Arnhem en Albergen.

De Volkskrant, 28 december 2010

Marsipulami
29-12-10, 11:05
Tja, volgens het verhaal betreft het hier een beschuldiging m.b.t. feiten die 45 jaar geleden gepleegd zouden zijn en is de beschuldigde al 24 jaar dood.

Voor het overige was er nooit een gerechtelijk onderzoek en hoeven er geen bewijzen te zijn. Recht op verdediging is ook niet nodig.

Na 45 jaar wenst deze brave man een schadevergoeding van mensen die absoluut niets met dit misdrijf te maken hebben. Kan het gekker ?

Slinger
29-12-10, 11:12
Tja, volgens het verhaal betreft het hier een beschuldiging m.b.t. feiten die 45 jaar geleden gepleegd zouden zijn en is de beschuldigde al 24 jaar dood.

Voor het overige was er nooit een gerechtelijk onderzoek en hoeven er geen bewijzen te zijn. Recht op verdediging is ook niet nodig.

Na 45 jaar wenst deze brave man een schadevergoeding van mensen die absoluut niets met dit misdrijf te maken hebben. Kan het gekker ?

Kijk nog maar eens naar het volgende citaat:


Egging: 'In Albergen heeft de huishoudster de pastoor een keer betrapt toen hij met een misdienaar bezig was in de sacristie. Ze heeft daarover in 1983 een brief geschreven aan kardinaal Simonis. Die heeft de pastoor slechts een waarschuwing gegeven, meer niet. En de huishoudster werd ontslagen.'

Reactie van Simonis: "Wir haben es nicht gewusst."

Marsipulami
29-12-10, 11:38
Kijk nog maar eens naar het volgende citaat:


Ik vind dat huishoudsters niet de meest aangewezen personen zijn om een gerechtelijk onderzoek te voeren.

Maar blijkt in ieder geval dat de kardinaal toen ook effectief iets gedaan heeft met de melding van de huishoudster. Dat siert hem.



Reactie van Simonis: "Wir haben es nicht gewüsst."

Hebben ze in Nederland dan geen justitieel apparaat waar je terecht kan als je slachtoffer bent van een misdrijf ? Waarom verwacht men van de kerk dat ze een parrallelle justitie ontwikkelt ?

Slinger
29-12-10, 11:44
Ik vind dat huishoudsters niet de meest aangewezen personen zijn om een gerechtelijk onderzoek te voeren.

Maar blijkt in ieder geval dat de kardinaal toen ook effectief iets gedaan heeft met de melding van de huishoudster. Dat siert hem.


Inderdaad, heeft hij actie ondernomen: de huishoudster kreeg haar congé.

En hij heeft de zaak weer eens in de doofpot gestopt.

Maar zijn "Wir haben es nicht gewusst" was in elk geval een bewuste leugen.

Marsipulami
29-12-10, 11:52
Inderdaad, heeft hij actie ondernomen: de huishoudster kreeg haar congé.

Tja, eigenaardige huishoudster die in dienst wil blijven van pedofiele baas die kinderen misbruikt voor haar ogen.

Verder stel ik voor dat die huishoudster wordt aangeklaagd voor schuldig verzuim. Waarom is ze niet naar het gerecht gestapt ? Zij was rechtstreekse getuige.



En hij heeft de zaak weer eens in de doofpot gestopt.

Opsluiten die huishoudster.


Maar zijn "Wir haben es nicht gewusst" was in elk geval een bewuste leugen.

Slinger
29-12-10, 11:56
Tja, eigenaardige huishoudster die in dienst wil blijven van pedofiele baas die kinderen misbruikt voor haar ogen.

Verder stel ik voor dat die huishoudster wordt aangeklaagd voor schuldig verzuim. Waarom is ze niet naar het gerecht gestapt ? Zij was rechtstreekse getuige.

Opsluiten die huishoudster.

Ja, schandalig van deze huishoudster!

Onverantwoordelijk gedrag van de roomse kerk, dat ze haar huishoudsters niet beter screent!