PDA

Bekijk Volledige Versie : Jan Smit is ook van de duivel. Hoe Christenen worstelen met de duivelse kafircultuur



Hatert
29-12-10, 12:17
Jan Smit, die is ook van de duivel

Van onze verslaggeefster Anneke Stoffelen − 29/12/10, 03:12

De aula van het¿Revius Lyceum in Doorn was te klein voor de eerste lezing over de gevaren van popmuziek van Stichting Jij Daar. © Gabriel Eisenmeier
DOORN - Op het scherm speelt een oud reclamefilmpje. Een braaf gezinnetje zit in de auto en hoort op de radio een opgewekt nummer. Even later zitten ze vrolijk mee te neuriën: 'I wanna fuck you in the ass, I wanna fuck you in the ass.' Aan het einde verschijnt de boodschap van een taalbureau in beeld 'Engels leren? Soesman Language Training.'

Voor de meeste atheïsten waarschijnlijk best een grappig filmpje, maar in de bomvolle zalen van het Revius Lyceum in Doorn blijft het doodstil. Rond de vijftienhonderd gereformeerde bezoekers, vooral jongeren, zijn hier vanavond bijeen om geconfronteerd te worden met de 'dodelijke waarheid over popmuziek'. Spreker is Koos de Jong, vroeger dj en verslaafd aan alcohol, nu volledig in de Heer. De reclame toont volgens hem perfect het gevaar aan van de popcultuur. 'Voor je het weet tik je mee met een vrolijk deuntje, zonder dat je weet wat ze zingen. Wat heeft Satan een machtige troef in handen om zo jouw hoofd vol te pompen met zijn gedachtengoed.'

Het is vanavond voor het eerst dat de Stichting Jij Daar een poplezing organiseert. Komende weken volgen bijeenkomsten in Apeldoorn en Veenendaal. De belangstelling voor de primeur in Doorn is enorm. Buiten dirigeren verkeersleiders de honderden auto's en een aantal touringcars afkomstig uit alle hoeken van de Bible Belt met moeite naar een parkeerplek. Binnen is de aula al gauw te klein. Dankzij videoschermen in de hal en op de eerste verdieping van de school kan toch iedereen meeluisteren.

Niet naar luisteren
Ties Mons (16) en zijn vriendin Lydia van der Vlist (15) kwamen hier met een bus van de jeugdclub van Groot Ammers, een dorpje aan de Lek bij Schoonhoven. Ties vindt veel popmuziek afkeurenswaardig. 'Ze zingen dat je eigen baas bent, alsof er geen God bestaat. Sommigen zeggen misschien: ik versta toch niet wat ze zingen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt er beter niet naar luisteren.' Aan deze lezing hoopt hij enkele argumenten over te houden die hij kan gebruiken in discussies. 'Ze zullen wel gaan zeggen dat het allemaal slecht is.'

Ties wordt niet teleurgesteld. Volgens Koos de Jong is er weinig hedendaagse muziek waarin de stem van de duivel niet doorklinkt. Hij heeft enkele blote videoclips van popster Lady Gaga aan elkaar gemonteerd en de tekst letterlijk in het Nederlands vertaald. 'Aan jullie de vraag: hoeveel van Gods geboden worden in deze fragmenten níet overtreden?' Het antwoord laat zich raden.

Spreekbuis van het kwaad
En dan heeft De Jong nog niet eens de meest extreme voorbeelden meegenomen, zegt hij zelf. Ook een op het oog zo onschuldige artiest als Jan Smit laat zich volgens De Jong gebruiken als spreekbuis van het kwaad. Luister maar eens goed naar de tekst van Hemel is Hier: 'Maar als dit alles niet bestaat is het voor jou nog niet te laat. Leef gewoon je leven.' Of Zeven Zonden: 'Maar de grootste zonde dat is nummer zeven. Want vannacht ben jij van mij, ik neem je mee naar huis.'

Een bezoeker fluistert geschrokken: 'Marilyn Manson enzo kende ik wel. Maar dat Jan Smit ook zulke liedjes heeft, wist ik niet.'
Doel van de poplezing is jongeren bewust te maken van deze invloeden en misschien de enkeling in de zaal die nog niet is bekeerd, het licht te laten zien. Wie nog niet in de Heer is, wordt op een avond als deze met enige meelij bekeken. Koos de Jong vanachter zijn microfoon: 'De grote vraag is: geloof je Jan Smit, of geloof je Jezus Christus?' Met een gebaartje naar de Volkskrant: 'Dat is meteen een mooie kop voor in de krant.'

Psalm
Maar de jongeren hier weten het antwoord op die grote vraag al. De 15-jarige Brenda van Veenschoten uit Barneveld, op Uggs en met een zilveren sjaaltje om, deed een jaar geleden de Top 40 in de ban. 'Op school was er voorlichting en toen ging ik meer naar de teksten luisteren. Ik ben blij dat ik gestopt ben met muziek luisteren als ik hoor wat ze vanavond zeggen.'

Het is niet altijd gemakkelijk om de pop uit je leven te bannen, weet De Jong ook. 'Je komt op je werk en daar staat de radio aan. Wat ik weleens deed: de hele dag een psalm neuriën voor mezelf. Zo komt die troep je hoofd niet binnen.'

Mirjam Broekhuizen (22) uit Woudenberg werkt als projectmanager op een kantoor waar voortdurend Radio 538 aanstaat. 'Soms heb ik het er met collega's wel over, van 'wat een goor nummer is dit'. Maar dan moet er wel een opening zijn. Zomaar vragen of die radio niet uit kan, heeft geen zin.' Broekhuizen heeft geleerd zich voor de muziek af te sluiten. 'En in mijn autootje terug naar huis zet ik lekker een gospel-cd op.'

Jan Smit, die is ook van de duivel - Nieuws - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/nieuws/article/detail/1369264/2010/12/29/Jan-Smit-die-is-ook-van-de-duivel.dhtml)

Slinger
29-12-10, 13:20
Alweer een kafirtopictitel, en dan nog wel in combinatie met de duivel. Schaap, je leert bij in haatzaaien. :duim:

Eke
29-12-10, 13:31
Schaap, je leert bij in haatzaaien. :duim:


Volgens mij heb jij je verdiept in Neerlands Hoop in Bange Dagen, Hatert ?
Cabaret op het scherpst van de snede : het publiek uitkaffiren :hihi:

Sjarlus
29-12-10, 13:44
Hatert moet nog uit de kast komen als kafir. Zie je wel vaker bij kafirbashers.

naam
29-12-10, 16:33
Christenen zijn toch kafirs, worstelen die met hun eigen kafircultuur?

Heerlijk die oubollige jaren 50 mentaliteit van onze gristenen.

super ick
29-12-10, 16:50
Ik word doodziek van die zelfbedachte topictitels van die dorpsgek.
Wat is dat voor gebrek aan beleid hier om die aap eens duidelijk te maken dat een artikel geplaatst dient te worden met de originele titel.

Daarnaast heeft het woord kafir nogal een negatieve lading voor niet-moslims. In de Koran wordt ook niet bepaald lovend gedaan over hen.

rbn
29-12-10, 17:41
Ik word doodziek van die zelfbedachte topictitels van die dorpsgek.
Wat is dat voor gebrek aan beleid hier om die aap eens duidelijk te maken dat een artikel geplaatst dient te worden met de originele titel.

Daarnaast heeft het woord kafir nogal een negatieve lading voor niet-moslims. In de Koran wordt ook niet bepaald lovend gedaan over hen.


mocht er een award bestaan voor Zeikerd van het Jaar 2010 dan zou je die met vlag & wimpel winnen.. terwijl je al scheldend staat te zeuren dat de originele titel geplaatst moet worden heb je blijkbaar niet in de gaten dat de originele topictitel zowel boven- als onderaan het bericht staat vermeld..

overigens plaatste jij kort geleden een topic met foutieve bronvermelding.. iets wat een overtreding is van de huisregels..
http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/321468-geert-fopt-zijn-aanhang-sharia-dreigt.html#post4572212
mischien moet je eerst maar eens in de spiegel kijken voordat je al scheldend anderen de maat gaat nemen..

super ick
29-12-10, 21:47
mocht er een award bestaan voor Zeikerd van het Jaar 2010 dan zou je die met vlag & wimpel winnen.. terwijl je al scheldend staat te zeuren dat de originele titel geplaatst moet worden heb je blijkbaar niet in de gaten dat de originele topictitel zowel boven- als onderaan het bericht staat vermeld..

overigens plaatste jij kort geleden een topic met foutieve bronvermelding.. iets wat een overtreding is van de huisregels..
http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/321468-geert-fopt-zijn-aanhang-sharia-dreigt.html#post4572212
mischien moet je eerst maar eens in de spiegel kijken voordat je al scheldend anderen de maat gaat nemen..

Volg een cursus compjoetoeteren voor dummies dan had je de bron er zo bij gehad. Stond er ook, alleen geen hyperlink.
Niet zeuren dus.

Als ik me irriteer aan deze gek dan post ik dat, daar heb ik jou goedkeuring niet voor nodig.

Olive Yao
30-12-10, 00:31
If I was ur girlfriend

rbn
30-12-10, 11:18
Thomas Berge gered door God

Thomas Berge heeft het licht gezien. De zanger zegt dat hij gered is door God.

De 20-jarige volkszanger is katholiek opgevoed, maar sinds een week gaat hij weer naar de kerk. ‘’Mijn geloof in de heer is veel sterker nu. Sinds vorige week ben ik lid van onze parochie. Ik bid nu veel. Opeens voelde ik de kalmte over me komen en ik dacht: Hé, dit goede gevoel wil ik vasthouden," vertelt hij in het AD.

Sinds hij dat gevoel heeft gekregen, bidt hij elke dag. "Voor een mooie dag, en dat het goed gaat met mijn ouders, familie en fans. Soms bid ik ’s middags of ’s avonds nog een keer om die rust weer te voelen."

Thomas heeft zichzelf weer ontdekt en dat is volgens hem te horen in zijn muziek. Hij weet nu beter wie hij is en wat hij wil. Thomas:"De teksten gaan dieper en de muziek is steviger."

Chiel Ottink, zoals Thomas echt heet, heeft een zwaar jaar achter de rug. Niet alleen liet hij zich opnemen in de afkickklinikek van Keith Bakker, ook verbrak hij de relatie met Daisy.

Thomas Berge gered door God - Privé | Het laatste Privé nieuws leest u op Prive.nl van De Telegraaf [prive] (http://www.telegraaf.nl/prive/8618065/__Thomas_Berge_gered_door_God__.html?p=14,2)

reallife
30-12-10, 11:24
Thomas Berge gered door God

Thomas Berge heeft het licht gezien. De zanger zegt dat hij gered is door God.

Sinds hij dat gevoel heeft gekregen, bidt hij elke dag. "Voor een mooie dag, en dat het goed gaat met mijn ouders, familie en fans. Soms bid ik ’s middags of ’s avonds nog een keer om die rust weer te voelen."

Chiel Ottink, zoals Thomas echt heet, heeft een zwaar jaar achter de rug. Niet alleen liet hij zich opnemen in de afkickklinikek van Keith Bakker, ook verbrak hij de relatie met Daisy.



En Daisy dan? Zelfs geen gebed meer voor haar? :droef:

Niet dat ik ze ken hoor. Weet eigenlijk niet eens wie het is.

naam
30-12-10, 11:29
Thomas Berge gered door God

Thomas Berge heeft het licht gezien. De zanger zegt dat hij gered is door God.

De 20-jarige volkszanger is katholiek opgevoed, maar sinds een week gaat hij weer naar de kerk. ‘’Mijn geloof in de heer is veel sterker nu. Sinds vorige week ben ik lid van onze parochie. Ik bid nu veel. Opeens voelde ik de kalmte over me komen en ik dacht: Hé, dit goede gevoel wil ik vasthouden," vertelt hij in het AD.

Sinds hij dat gevoel heeft gekregen, bidt hij elke dag. "Voor een mooie dag, en dat het goed gaat met mijn ouders, familie en fans. Soms bid ik ’s middags of ’s avonds nog een keer om die rust weer te voelen."

Thomas heeft zichzelf weer ontdekt en dat is volgens hem te horen in zijn muziek. Hij weet nu beter wie hij is en wat hij wil. Thomas:"De teksten gaan dieper en de muziek is steviger."

Chiel Ottink, zoals Thomas echt heet, heeft een zwaar jaar achter de rug. Niet alleen liet hij zich opnemen in de afkickklinikek van Keith Bakker, ook verbrak hij de relatie met Daisy.

Thomas Berge gered door God - Privé | Het laatste Privé nieuws leest u op Prive.nl van De Telegraaf [prive] (http://www.telegraaf.nl/prive/8618065/__Thomas_Berge_gered_door_God__.html?p=14,2)

Kieth Bakker, ja dan ga je vanzelf weer geloven. :stout:
Onze bad boy Thomas. (met h)

knuppeltje
30-12-10, 13:36
Ik geef die brave christen-zieltjes groot gelijk, die ongelooflijke slijm-tierelier met z'n misselijk gekwijl moet onmiddellijk verbannen worden naar een totaal onbewoond eiland. :fpotver: