PDA

Bekijk Volledige Versie : Kunstenaar zet kasteel open voor Roma



Marsipulami
02-01-11, 11:29
Kunstenaar zet kasteel open voor Roma

donderdag 30 december 2010
Auteur: Ann Braeckman


http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/12/29/delvoyegia.jpg.h380.jpg.568.jpg

Binnenland NO - Kunstenaar Wim Delvoye is van plan Roma te laten logeren op zijn kasteeldomein in Melle. 'Ik zal ze met open armen ontvangen', zegt Delvoye, die boos is omdat zijn plannen om op het domein een sculpturenpark in te richten 'geboycot' worden. 'Eens zien of ze dan liever Roma willen dan kunst.'

Wim Delvoye is kwaad, heel kwaad. In mei 2008 kocht hij het beschermde domein De Bueren met kasteel in het Oost-Vlaamse Melle. 'Ik wilde er een groot sculpturenpark van maken', zegt Delvoye, 'maar bij elk verbeteringswerkje dat ik uitvoer, word ik geboycot. Alles samen heb ik al ruim 1 miljoen geïnvesteerd, zonder dat het domein vooruitgang maakt', zucht hij. 'Het grootste deel van dat geld gaat naar dwangbetalingen en advocaten.' Delvoye heeft de hoop al opgegeven om er ooit nog een sculpturenpark in te richten en overwoog zelfs al om het domein weer te verkopen. 'Maar ik wil het niet zomaar opgeven', zegt hij strijdvaardig. 'Ik zal procederen tot op het bot.'

Bij wijze van provocatie nodigt Delvoye nu Roma uit om op zijn domein te verblijven. 'Om de mensen te choqueren', geeft hij toe. 'Als ik niets mag realiseren op mijn domein en er daar enkel koeien mogen grazen, dan zal ik het openstellen voor zigeuners en/of Roma. Je kan toch niet verantwoorden dat je wel koeien wil, maar geen mensen?'

'Ik zal de Roma en zigeuners met liefde ontvangen. Hun levensomstandigheden zullen hier beter zijn dan in Gent', zegt de eigenzinnige kunstenaar, die al ging aankloppen bij enkele zigeuners in Gent: 'Ik klopte op de deur van hun woonwagens, maar niemand deed open. Schrik zeker? (lacht).'

'Er werken vier Roemenen bij mij. Ze zijn nu met vakantie in hun thuisland. Ook aan hen heb ik gezegd: verspreid het nieuws: iedereen is welkom op mijn domein. Dinsdagavond nog belde ik met een gemeenteraadslid in Sint-Martens-Latem. Daar willen ze een tijdelijke verblijfplaats inrichten voor twintig woonwagens. Ze moeten dat niet doen, heb ik hen verteld. Laat ze naar mij komen.'

Het is niet zomaar een gek ideetje. 'Ik ben daar al maanden mee bezig. Ik heb zelfs speciale douches voor hen ontworpen. Het water haal ik uit mijn grachten. En als er weer moeilijk wordt gedaan over vergunningen, heb ik daar al een oplossing voor: de douches zijn zodanig gebouwd dat ze eenvoudig en snel demonteerbaar zijn.'

'Ik kijk uit naar de eerste woonwagen die aankomt op mijn domein. Dan zal iedereen wel moeten begrijpen dat er keuzes gemaakt moeten worden: kunst of Roma.'

Burgemeester laat betijen

'Wij hebben geen probleem met Wim Delvoye', reageert de Melse burgemeester Dirk De Maeseneer (CD&V). 'De kunstenaar heeft het met anderen aan de stok. Als hij inderdaad Roma op zijn domein wil uitnodigen, dan kunnen wij daar weinig aan verhelpen. Het is tenslotte privédomein. Al denk ik niet dat zoiets zijn problemen zal oplossen. Integendeel. Het lijkt me beter om naar een constructieve oplossing te zoeken.'

tanger'73
02-01-11, 13:21
Lekkere kunstenaar, door zigeuners te gebruiken voor zijn chantage praktijken aangedreven door frustraties. Die kasteel hoeven ze niet, echter wel terrein waar ze hun caravangemeenschap op kunnen stallen. Mocht hij die ter beschikking hebben?

Nog een idee is, mee profiteren van al die dwangsommen namens asielzoekers tegen de Belgische staat. Door ze als huisjesmelker tegen een bepaalde percentage in onderhuur te nemen.

(leen)
02-01-11, 13:52
Herkenbaar,
ik druk mijn eisen door jou strot,en als je niet doet wat ik wil komt er ellende.
waar maak ik dat toch meer mee?:maf2:

Marsipulami
02-01-11, 14:32
Die meneer zal zijn kasteel ook niet betaald hebben met geld dat hij heeft weggegeven aan goede doelen.


Walgelijk dat hij nu ook de Roma wil misbruiken om zijn persoonlijke ambities door te proberen drukken.

John2
02-01-11, 14:38
Die meneer zal zijn kasteel ook niet betaald hebben met geld dat hij heeft weggegeven aan goede doelen.


Walgelijk dat hij nu ook de Roma wil misbruiken om zijn persoonlijke ambities door te proberen drukken.

Inderdaad.

tanger'73
02-01-11, 14:48
Die meneer zal zijn kasteel ook niet betaald hebben met geld dat hij heeft weggegeven aan goede doelen.


Walgelijk dat hij nu ook de Roma wil misbruiken om zijn persoonlijke ambities door te proberen drukken.


"ik kijk uit naar de eerste woonwagen die aankomt op mijn domein. Dan zal iedereen moeten begrijpen dat er keuzes gemaakt moeten worden: 'Kunst of Roma.'"

uitermate walgelijk te noemen.

Slinger
02-01-11, 17:20
Volgens mij heeft dit topic gezorgd voor een primeur. Het is namelijk het eerste op maroc.nl waarbij iedereen dezelfde mening is toegedaan. Ik ook.

Uniek!

Fulanadetal
02-01-11, 18:38
Goed dat ze niet open deden. En als zijn sculpturen na een tijdje opeens wel mogen, moeten de Roma dan weer opkrassen zeker.

Douchen met grachtwater. Doet hij zelf vast ook niet, de held.

John2
02-01-11, 18:51
Voor mensen die persoonlijk bij de kunstenaar wil klagen.
Wim Delvoye | Facebook (http://www.facebook.com/people/Wim-Delvoye/611024903)

Fulanadetal
02-01-11, 18:55
Moet ik me dan registreren bij Facebook (vraagteken).

Marsipulami
02-01-11, 18:56
Het liep al eens mis bij een vorig kasteel

deredactie.be: Delvoye koopt kasteel Corroy-le-Château (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/archief/2.1222/cultuur%2Ben%2Bmedia/1.385180#)

Fulanadetal
02-01-11, 18:58
Ah, een kastelenfetisjist. Dure aandoening.

John2
02-01-11, 18:59
Moet ik me dan registreren bij Facebook (vraagteken).
Ja denk het wel maar we kunnen bijvoorbeeld een nieuwe site aanmaken op facebook bijvoorbeeld maroc.nl met als wachtwoord 0000 :hihi:

Marsipulami
02-01-11, 19:01
Ah, een kastelenfetisjist. Dure aandoening.

En volgens zijn website wil hij "Wim-city" bouwen rond het kasteel.



Website of Belgian artist Wim Delvoye (http://www.wimdelvoye.be/)