PDA

Bekijk Volledige Versie : Supersnelrecht voor 'nieuwjaarsettertjes' in Nederland



Marsipulami
02-01-11, 16:32
Supersnelrecht voor 'nieuwjaarsettertjes' in Nederland

© epa

Justitie in Nederland begint morgen meteen met supersnelrecht en snelrecht tegen verdachten die volgens het openbaar ministerie (OM) tijdens de jaarwisseling rottigheid hebben uitgehaald. De hele week zijn er in heel Nederland gelijkaardige rechtszaken. Het OM zal in de zogenoemde oud-en-nieuwzaken 75 procent hogere straffen eisen dan normaal.

Gevangenisstraffen die worden opgelegd, moeten direct na afloop van de behandeling van de zaak worden uitgezeten. Opgelegde taakstraffen moeten direct na de jaarwisseling worden uitgevoerd.
Volgens het OM wordt zoveel mogelijk een lik-op-stuk beleid gevoerd.

Als gevolg van de afspraken uit het regeerakkoord gaat het OM met ingang van de jaarwisseling ook hogere straffen eisen tegen verdachten van agressie of geweld tegen politiemensen, ambulancepersoneel, brandweer en andere hulpverleners. Het voorstel kreeg gedoogsteun van de PVV van Geert Wilders. (belga/svm)

John2
02-01-11, 17:01
Supersnelrecht voor 'nieuwjaarsettertjes' in Nederland

© epa

Justitie in Nederland begint morgen meteen met supersnelrecht en snelrecht tegen verdachten die volgens het openbaar ministerie (OM) tijdens de jaarwisseling rottigheid hebben uitgehaald. De hele week zijn er in heel Nederland gelijkaardige rechtszaken. Het OM zal in de zogenoemde oud-en-nieuwzaken 75 procent hogere straffen eisen dan normaal.

Gevangenisstraffen die worden opgelegd, moeten direct na afloop van de behandeling van de zaak worden uitgezeten. Opgelegde taakstraffen moeten direct na de jaarwisseling worden uitgevoerd.
Volgens het OM wordt zoveel mogelijk een lik-op-stuk beleid gevoerd.

Als gevolg van de afspraken uit het regeerakkoord gaat het OM met ingang van de jaarwisseling ook hogere straffen eisen tegen verdachten van agressie of geweld tegen politiemensen, ambulancepersoneel, brandweer en andere hulpverleners. Het voorstel kreeg gedoogsteun van de PVV van Geert Wilders. (belga/svm)

Snelrecht en supersnelrecht is een blinde term binnen justitie, immers de dader moet toestemming verlenen om hier aan mee te werken.

Marsipulami
02-01-11, 17:07
Snelrecht en supersnelrecht is een blinde term binnen justitie, immers de dader moet toestemming verlenen om hier aan mee te werken.

Alleen promotie voor het gedachtengoed van Wilders. Ben benieuwd of er iets van terecht zal komen oftewel dat de boel zal verzanden in eindeloze procedureslagen omdat de rechten van de verdediging niet werden gerespecteerd.

(leen)
02-01-11, 17:08
Snelrecht en supersnelrecht is een blinde term binnen justitie, immers de dader moet toestemming verlenen om hier aan mee te werken.

intressant, meer info graag,

Marsipulami
02-01-11, 17:11
intressant, meer info graag,

Moet jij voor de supersnelrechtbank verschijnen ?

John2
02-01-11, 17:12
intressant, meer info graag,

Het snelrecht mag alleen worden uitgevoerd als beide partijen er mee akkoord gaan, meer info is er eigenlijk niet over .

Marsipulami
02-01-11, 17:13
Het snelrecht mag alleen worden uitgevoerd als beide partijen er mee akkoord gaan, meer info is er eigenlijk niet over .

Dan is het eigenlijk een soort minnelijke schikking, geen rechtspraak.

(leen)
02-01-11, 17:18
Moet jij voor de supersnelrechtbank verschijnen ?

zeker niet, maar als je kan weigeren lijkt me dat wel vreemd.

(leen)
02-01-11, 17:21
Het snelrecht mag alleen worden uitgevoerd als beide partijen er mee akkoord gaan, meer info is er eigenlijk niet over .

kzal me hier eens in gaan verdiepen,
elk straatschoffie zal natuurlijk weigeren en rekken zolang kan.

Marsipulami
02-01-11, 17:25
zeker niet, maar als je kan weigeren lijkt me dat wel vreemd.


Ik denk dat John gelijk heeft. Je moet vrijwillig afzien van een aantal regels en procedures die voor de gewone rechtspraak gelden. Dat werkt alleen maar als men er zeker van is dat men er goedkoper vanaf komt in geval van snelrecht dan in geval de gewone procedures worden gevolgd.

John2
02-01-11, 17:34
Dan is het eigenlijk een soort minnelijke schikking, geen rechtspraak.
Nee wel gewoon rechtspraak als in een gewone zaak voor de rechter.


zeker niet, maar als je kan weigeren lijkt me dat wel vreemd.
Je kunt dit weigeren naar ik meende op grond van zorgvuldigheid.


kzal me hier eens in gaan verdiepen,
elk straatschoffie zal natuurlijk weigeren en rekken zolang kan.
Denk het niet dat deze het zullen weigeren, ten eerste komt de meesten voor de rechtbank ivm vroegtijdig gebruik van vuurwerk wat een boete opleverd van maximaal 250 euro plus maximaal 100 uur dienstverlening.
Anders ligt het met illegaal vuurwerk dat sinds vorig jaar valt onder wapen en munitie wet en de straffen liggen op maximaal 10.000 en maximaal 6 maanden hechtenis.
Deze groep zal net als de grooep van geweldplegers kiezen voor snelrecht, omdat deze kunnen worden vastgehouden.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor snelrecht en mijn advocaat de tijd gunnen om een zaak te kunnen voorbereiden.

fisherman1969
02-01-11, 20:36
Nee wel gewoon rechtspraak als in een gewone zaak voor de rechter.


Je kunt dit weigeren naar ik meende op grond van zorgvuldigheid.


Denk het niet dat deze het zullen weigeren, ten eerste komt de meesten voor de rechtbank ivm vroegtijdig gebruik van vuurwerk wat een boete opleverd van maximaal 250 euro plus maximaal 100 uur dienstverlening.
Anders ligt het met illegaal vuurwerk dat sinds vorig jaar valt onder wapen en munitie wet en de straffen liggen op maximaal 10.000 en maximaal 6 maanden hechtenis.
Deze groep zal net als de grooep van geweldplegers kiezen voor snelrecht, omdat deze kunnen worden vastgehouden.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor snelrecht en mijn advocaat de tijd gunnen om een zaak te kunnen voorbereiden.

Ik heb er geen meter verstand van .
Maar alles waar ze dat vernielzuchtige TUIG extra mee kunnen aanpakken juich ik toe !

fisherman1969
02-01-11, 20:50
Alleen promotie voor het gedachtengoed van Wilders. Ben benieuwd of er iets van terecht zal komen oftewel dat de boel zal verzanden in eindeloze procedureslagen omdat de rechten van de verdediging niet werden gerespecteerd.

Nou al WILDERS dat voorelkaar krijgt ,, ook al zou het maar 20% van de normale vernielingen schelen,, dan scheelt het ons al een kapitaal aan onnodige ellende .
En ik moet zeggen dat het nu een stuk rustiger is geweest als vorige jaren
althans waar ik woon.

HEEL DAT VUURWERK gebeuren mogen ze van mijn part ook afschaffen.
En vervangen door proffesionals die het afsteken op van te voren vastgestelde plaatsen.

Pizzaman
03-01-11, 08:25
Ik denk dat John gelijk heeft. Je moet vrijwillig afzien van een aantal regels en procedures die voor de gewone rechtspraak gelden. Dat werkt alleen maar als men er zeker van is dat men er goedkoper vanaf komt in geval van snelrecht dan in geval de gewone procedures worden gevolgd.

...de gewone procedure betekent in de meeste gevallen voor-arrest.
Het gaat er om het tuig van de straat te halen, in ieder geval op 'het moment supreme'.