PDA

Bekijk Volledige Versie : Lift onthoofdt jongen



John2
03-01-11, 07:07
Lift onthoofdt jongen
Een 16-jarige jongen is in Saoedi-Arabië een vreselijke dood gestorven toen hij met zijn hoofd in een lift vast kwam te zitten.

Voor de ogen van zijn familie werd de onfortuinlijke jongen onthoofd. Toen hij in de lift wilde stappen, gingen de deuren van de lift dicht. Normaal moeten de deuren weer open gaan als er iemand in de opening van de lift staat, maar dat gebeurde in dit geval niet, waarschijnlijk door een technische fout. Het resultaat was dat het hoofd van de jongen aan de binnenkant van de lift zat en zijn lichaam nog buiten. Toen de deur dicht was, ging de lift omhoog met het fatale ongeval als gevolg. De familie keek machteloos toe, zo meldt Het Laatste Nieuws .

John2
03-01-11, 07:12
Normaal moeten de deuren weer open gaan als er iemand in de opening van de lift staat, maar dat gebeurde in dit geval niet, waarschijnlijk door een technische fout.
Technische fout is niet mogelijk in deze door dubbele beveiliging bij liften, vermoedelijk is eerder door gebrek aan onderdelen drie beveiligingen overbrugt.

Fulanadetal
03-01-11, 07:32
Wat ontzettend verdrietig.
Bij ons in de wijk is iets dergelijks met een hondje gebeurd, maar dat was omdat het lijntje buiten was gebleven. Dat kan een lift niet detecteren waarschijnlijk.
Maar een lichaam! De onderhoudsmensen hebben veel uit te leggen. Of degenen die daarop hebben bezuinigd. Arme familie, dit beeld raken ze nooit meer kwijt.

tanger'73
03-01-11, 13:13
Technische fout is niet mogelijk in deze door dubbele beveiliging bij liften, vermoedelijk is eerder door gebrek aan onderdelen drie beveiligingen overbrugt.

John, wanneer kunnen we het verslag van je onderzoeksteam verwachten?

John2
03-01-11, 16:29
John, wanneer kunnen we het verslag van je onderzoeksteam verwachten?

Daar hoef je geen onderzoeksteam voor te zenden Tanger, in een lift zijn diverse veiligheden ingebouwd en één ervan is dat een lift niet kan vertrekken indien de deur niet in zijn geheel gesloten is.
Boven op de lift zit een contact verbinding, zie het maar als een stekker in een stopcontact. ;)

tanger'73
03-01-11, 17:53
Daar hoef je geen onderzoeksteam voor te zenden Tanger, in een lift zijn diverse veiligheden ingebouwd en één ervan is dat een lift niet kan vertrekken indien de deur niet in zijn geheel gesloten is.
Boven op de lift zit een contact verbinding, zie het maar als een stekker in een stopcontact. ;)


Ah zo. Zou je het niet erg vinden als ik dit eindrapport aan Pieter van Vollenhoven delegeer?

John2
03-01-11, 18:27
Ah zo. Zou je het niet erg vinden als ik dit eindrapport aan Pieter van Vollenhoven delegeer?

Ome Pieter :zweep:mag :zweep:geen :zweep: onderzoek doen in SA.........:hihi:

StevieK
03-01-11, 18:34
Daar hoef je geen onderzoeksteam voor te zenden Tanger, in een lift zijn diverse veiligheden ingebouwd en één ervan is dat een lift niet kan vertrekken indien de deur niet in zijn geheel gesloten is.
Boven op de lift zit een contact verbinding, zie het maar als een stekker in een stopcontact. ;)

Daarbij zijn ook nog een detectie met lichtstralen, zodra deze onderbroken worden dan gaan de deuren niet dicht, maar indien de deuren sluiten dan moeten deze door de onderbreking weer open gaan.

Daarbij heb je ook speciale deurmotoren met electronica eraan, zodra deze motoren teveel stroom opnemen doordat de deuren niet gesloten kunnen worden vanwege een obstakel, of de deuren zeer zwaar gaan, geeft de electronica een commando dat de deuren weer open gaan.

Er zijn vele veiligheids schakelingen ingebouwd die ervoor zorgen dat dit soort zaken onder normaal gebruik niet kan gebeuren, tenzij..... er inderdaad aan de installatie geknoeid is aan de veiligheid door de beveiliging te overbruggen.


Oops, ik denk dat ik maar Pieter ga bellen, wie weet wordt ik ook wel aangenomen

Slinger
03-01-11, 18:37
Daar hoef je geen onderzoeksteam voor te zenden Tanger, in een lift zijn diverse veiligheden ingebouwd en één ervan is dat een lift niet kan vertrekken indien de deur niet in zijn geheel gesloten is.
Boven op de lift zit een contact verbinding, zie het maar als een stekker in een stopcontact. ;)

Zou er dan ook niet een beveiligingsfunctie in moet zitten die ervoor zorgt dat de lift niet werkt als één of meer van deze beveiligingen uitgeschakeld worden?

John2
03-01-11, 18:44
Zou er dan ook niet een beveiligingsfunctie in moet zitten die ervoor zorgt dat de lift niet werkt als één of meer van deze beveiligingen uitgeschakeld worden?

Uhh ja en nee, als jij iets overbrugt zodat hij wel een/het goede signaal krijgt voor de volgende stap in zijn besturing overrule je de beveiliging.

Op het moment als ik of één van mijn monteurs overschakeld op handbediening worden alle veiligheidsfunctie's uitgeschakeld omdat het anders onmogelijk is om een lift te repareren, maar zelfs dan MOETEN ALLE DEUREN GESLOTEN zijn anders krijg je een lift niet in beweging.

StevieK
03-01-11, 18:45
Zou er dan ook niet een beveiligingsfunctie in moet zitten die ervoor zorgt dat de lift niet werkt als één of meer van deze beveiligingen uitgeschakeld worden?

Maar ja, als je alle beveiligingen overbrugt......

Slinger
03-01-11, 18:47
Uhh ja en nee, als jij iets overbrugt zodat hij wel een/het goede signaal krijgt voor de volgende stap in zijn besturing overrule je de beveiliging.

Op het moment als ik of één van mijn monteurs overschakeld op handbediening worden alle veiligheidsfunctie's uitgeschakeld omdat het anders onmogelijk is om een lift te repareren, maar zelfs dan MOETEN ALLE DEUREN GESLOTEN zijn anders krijg je een lift niet in beweging.

Ik neem aan dat iemand die zoiets bij een installatie overbrugt de mogelijke consequenties van zijn actie kan overzien. Of kan zoiets ook per ongeluk gebeuren?

tanger'73
03-01-11, 18:47
Daarbij zijn ook nog een detectie met lichtstralen, zodra deze onderbroken worden dan gaan de deuren niet dicht, maar indien de deuren sluiten dan moeten deze door de onderbreking weer open gaan.

Daarbij heb je ook speciale deurmotoren met electronica eraan, zodra deze motoren teveel stroom opnemen doordat de deuren niet gesloten kunnen worden vanwege een obstakel, of de deuren zeer zwaar gaan, geeft de electronica een commando dat de deuren weer open gaan.

Er zijn vele veiligheids schakelingen ingebouwd die ervoor zorgen dat dit soort zaken onder normaal gebruik niet kan gebeuren, tenzij..... er inderdaad aan de installatie geknoeid is aan de veiligheid door de beveiliging te overbruggen.


Oops, ik denk dat ik maar Pieter ga bellen, wie weet wordt ik ook wel aangenomen


Ah, ik wacht nog eve met delegeren. Het eindonderzoek moet zo te zien nog herzien worden.

(leen)
03-01-11, 20:39
Maar ja, als je alle beveiligingen overbrugt......

Heffen met personen valt onder sil3, voorheen de machinerichtlijn.
Bij klasse sil3 is het eigenlijk onmogelijk om de beveiliging te omzeilen,
elk contact bestaat uit 1 no en 1 nc en komt hardwarematig binnen op de veiligheidsmodule,
Deze vergelijkt schakelingen,bij nadering moet de no sluiten en de nc openen binnen een tijdsmarge.

tevens is elke motor afhankelijk van de module,als deze geen vrijgave geeft komt er geen beweging.

En dat nog eens redundant uitgevoerd.

Intkort, je moet best veel aanpassen om de machine in beweging te krijgen,
even een brugje zetten gaat echt niet werken.
dat zou alleen kunnen in de module,bij pilz is deze met een wachtwoord beveiligd.

Verschrikkelijk voor de nabestaanden,zo'n verlies op die manier.

John2
03-01-11, 22:18
Ik neem aan dat iemand die zoiets bij een installatie overbrugt de mogelijke consequenties van zijn actie kan overzien. Of kan zoiets ook per ongeluk gebeuren?

Per ongeluk kan zoiets niet gebeuren Slinger.


Heffen met personen valt onder sil3, voorheen de machinerichtlijn.
Bij klasse sil3 is het eigenlijk onmogelijk om de beveiliging te omzeilen,
elk contact bestaat uit 1 no en 1 nc en komt hardwarematig binnen op de veiligheidsmodule,
Deze vergelijkt schakelingen,bij nadering moet de no sluiten en de nc openen binnen een tijdsmarge.

tevens is elke motor afhankelijk van de module,als deze geen vrijgave geeft komt er geen beweging.

En dat nog eens redundant uitgevoerd.

Intkort, je moet best veel aanpassen om de machine in beweging te krijgen,
even een brugje zetten gaat echt niet werken.
dat zou alleen kunnen in de module,bij pilz is deze met een wachtwoord beveiligd.

Verschrikkelijk voor de nabestaanden,zo'n verlies op die manier.
Gedeeltelijk heb jij gelijk en hier met de controlle van het liftinstituut is het ook bijna onmogelijk, maar je moet eens weten wat we soms tegen komen en waar motoren (elec/hydro) gewoon met een schakelaar in beweging wordt gezet om als nog de lift in beweging te zetten.
Verder kun je ook de ic gestuurde liften die vaak werken met schuifregisters en waar een simpele E-prom de controlle uitvoerd makelijk omzeilen, indien je de besturing weet op de versterkerprint.
En inderdaad verschrikkelijk voor de nabestaanden en van mij mogen ze monteurs als deze vervolgen voor doodslag/moord want dat is het.
Immers als je de kennis bezit om de beveiligingen te omzeilen, weet je ook wat de gevolgen zijn.

fisherman1969
03-01-11, 22:34
Vreselijk dat DIE FAMILLIE machteloos moest toe kijken.
:droef:

super ick
04-01-11, 09:45
Scenario voor een film. Ik bel direct Dick maas.

John2
04-01-11, 09:48
Scenario voor een film. Ik bel direct Dick maas.

Heb wel een leuke titel "de lift" .

(leen)
04-01-11, 21:00
Per ongeluk kan zoiets niet gebeuren Slinger.


Gedeeltelijk heb jij gelijk en hier met de controlle van het liftinstituut is het ook bijna onmogelijk, maar je moet eens weten wat we soms tegen komen en waar motoren (elec/hydro) gewoon met een schakelaar in beweging wordt gezet om als nog de lift in beweging te zetten.
Verder kun je ook de ic gestuurde liften die vaak werken met schuifregisters en waar een simpele E-prom de controlle uitvoerd makelijk omzeilen, indien je de besturing weet op de versterkerprint.
En inderdaad verschrikkelijk voor de nabestaanden en van mij mogen ze monteurs als deze vervolgen voor doodslag/moord want dat is het.
Immers als je de kennis bezit om de beveiligingen te omzeilen, weet je ook wat de gevolgen zijn.

ic, ep_rom,schuifregisters,versterkerprint, verklaar eens wat nader.

1 schakelaar voor 2 remmen,4 houders en de hoofdmotor,
en waar komt een analoog stroompje weg voor de proportionele ventielen.

alle sil3 machines werken met een veiligheids plc zoals pilz-pnoz of siemens s7-315-f waarbij de f staat voor failsafe.
de regelaars bij voorkeur van lenze,

1 hardware wijziging aan de i-o setting en elke vrijgave gaat plat,
als je geen toegang hebt tot de pilz of de 315 moet je zo ongeveer de kast opnieuw gaan bedraden.

BaMb-InO
04-01-11, 21:45
Jeetje wat heftig! Arme familieleden, ik vertrouw nooit een lift meer met mijn kids.

John2
04-01-11, 22:52
=(leen);4599212]ic, ep_rom,schuifregisters,versterkerprint, verklaar eens wat nader.
Eigenlijk zou ik er een schema bij moeten hebben maar probeer het je uit te leggen.
Ik neem aan dat je weet dat een IC een 10101010101 schakeling heeft die veranderd bij elk impuls die hij krijgt waarbij 1 een 0 wordt en anders om.
Dat deze ic vaak meerdere in serie geschakeld (1/0 kaarten) worden aan gestuurd door een e-prom, door de van te voren ingestelde waarden weet het systeem waar de lift staat (counterregisters) bijvoorbeeld BG gesloten deuren (ruststand/beginstand) zal geven op IC 1 en 2 (0101010101) en bij een opendeur op BG op IC2 (101010101010) als iemand op de knopdrukt om de lift te roepen op 1e etage moeten alle IC's op de 0-stand staan behalve IC 3 die het motorcontact geeft tot level1 en de ic die de rem en de signaal schakeling hanteert als level1 bereikt is, deze signalen van de ic's gaan via een versterkeprint (triac's, transistoren, elco's en weerstanden) die de diverse modulles aansturen.
Dit even in het kort zover ander krijg je 8 pagina's vol. :vlammen:


1 schakelaar voor 2 remmen,4 houders en de hoofdmotor,
en waar komt een analoog stroompje weg voor de proportionele ventielen.
Deze zijn afhamkelijk van het soort lift, de moderne liften die wij plaatsen zijn voorzien van een eigen stroomvoorziening met een eigen 3 fase aansluiting rechtstreeks vanaf de straat met de zogenaamde stotz aansluiting minimaal 3x 25 amp.


alle sil3 machines werken met een veiligheids plc zoals pilz-pnoz of siemens s7-315-f waarbij de f staat voor failsafe.
de regelaars bij voorkeur van lenze,
De siemens s7-315-f werken wij vaak mee ook buiten het lift gebeuren om, deze zijn ook prima te gebruiken bij besturingen van complexe machines zoals waterzuivering, spuitmachines, en procesbewaking.
En je moet inderdaad van zeer goede huize komen wil je deze beveiligingen omzeilen, maar als je even zoekt op internet zijn er al schema's voorhanden om dit nieuwe type van siemens om te schakelen op handbediening, deze worden vaak gebruikt door lift monteurs die illegaal aan de installatie knoeien.


1 hardware wijziging aan de i-o setting en elke vrijgave gaat plat,
als je geen toegang hebt tot de pilz of de 315 moet je zo ongeveer de kast opnieuw gaan bedraden.
Raad je ook niet aan om een signaal te wijzigen op de 1/0 setting maar het signaal te geven op de versterker print en hier met een -/+5V de bewerking te vragen die nodig is voor de besturing die je wenst, iets wat vaak wordt gedaan als er mensen vast zitten in een lift.

Maar waarschijnlijk ben jij een lift monteur/installateur, stuur mij eens een pm als je veel vrijetijd hebt en in het westen van het land woont, Amsterdam/Alkmaar/Haarlem, daar zit ik in de bouwvak vaak te springen om een goede monteur die zijn vak verstaat. :wink:

John2
04-01-11, 22:57
Jeetje wat heftig! Arme familieleden, ik vertrouw nooit een lift meer met mijn kids.

Ten eerste gefeliciteerd met de tweeling.........................
En maak je niet druk, in Nederland is er een redelijk betrouwbare controlle op de liften die iedere jaar moeten worden gekeurd.
Als je in een lift stapt met kinderen ga zelf altijd tussen de deuren staan, de kracht van de deuren is niet groot maar vaak zit de controlle schakeling iets hoger dan een kind klein is.

super ick
05-01-11, 08:33
Jeetje wat heftig! Arme familieleden, ik vertrouw nooit een lift meer met mijn kids.

Bij mijn eerste werkgever had ik een collega wiens zoon bij zijn eerste vakantiebaantje onthoofd werd door een goederenlift. Een drama.
Het leven van de rest van het gezin verwoest.
Die jongen was 16 of 17 jaar!

John2
05-01-11, 08:36
Bij mijn eerste werkgever had ik een collega wiens zoon bij zijn eerste vakantiebaantje onthoofd werd door een goederenlift. Een drama.
Het leven van de rest van het gezin verwoest.
Die jongen was 16 of 17 jaar!

Goederenliften zijn ondingen en ondanks toegenomen eisen gebeuren er nog steeds ongelukken hiermee.

BaMb-InO
05-01-11, 20:49
Bij mijn eerste werkgever had ik een collega wiens zoon bij zijn eerste vakantiebaantje onthoofd werd door een goederenlift. Een drama.
Het leven van de rest van het gezin verwoest.
Die jongen was 16 of 17 jaar!

OMG! Ik neem voortaan de trap, basta!

Hey John, tnx! Ze worden volgende maand alweer 3 :). Hoe is het met jou verder?

John2
05-01-11, 21:09
OMG! Ik neem voortaan de trap, basta!

Hey John, tnx! Ze worden volgende maand alweer 3 :). Hoe is het met jou verder?

Ja met de trap blijft je jong en fit. :hihi:

Met mij gaat het goed mag niet klagen, gewoon doorgaan met ademhalen doet een mens in vrede leven. :wink:

Dus volgende maand een groot feest...........:gefeli: alvast.

Joesoef
05-01-11, 21:12
Per ongeluk kan zoiets niet gebeuren Slinger.


Gedeeltelijk heb jij gelijk en hier met de controlle van het liftinstituut is het ook bijna onmogelijk, maar je moet eens weten wat we soms tegen komen en waar motoren (elec/hydro) gewoon met een schakelaar in beweging wordt gezet om als nog de lift in beweging te zetten.
Verder kun je ook de ic gestuurde liften die vaak werken met schuifregisters en waar een simpele E-prom de controlle uitvoerd makelijk omzeilen, indien je de besturing weet op de versterkerprint.



OMG wat een debiel geleuter. Nu begrijp ik waarom je de hele dag op het forum zit :rood: Ouwehoeren, enige waar je verstand van hebt.

John2
05-01-11, 21:38
OMG wat een debiel geleuter. Nu begrijp ik waarom je de hele dag op het forum zit :rood: Ouwehoeren, enige waar je verstand van hebt.
Ach in mijn oude beroep neem jij mij niet serieus, waarom zou jij dit wel doen in mijn huidig vakgebied?

tanger'73
05-01-11, 22:05
Ach in mijn oude beroep neem jij mij niet serieus, waarom zou jij dit wel doen in mijn huidig vakgebied?


Godallemachtig zeg, ben je zo te zien liftmonteur of heb je de ambitie dat te zijn?

tanger'73
05-01-11, 22:13
Met mij gaat het goed mag niet klagen, gewoon doorgaan met ademhalen doet een mens in vrede leven. :wink:

Ja sorry hoor, maar deze moet in porselein gegoten worden, als louter ademhalen het voornaamste kenmerk is op vrede of een vreedzaam leven.

John2
05-01-11, 22:19
Godallemachtig zeg, ben je zo te zien liftmonteur of heb je de ambitie dat te zijn?
Nee tanger, sinds enkele jaren run ik ons familie bedrijf die ik heb overgenomen toen mijn vader overleed.
Maar het plaatsen van liften in overheidsgebouwen in opdracht van de fabriek is één van de onderdelen, net als het plaatsen van trapliften bij mensen thuis een afdeling is in het bedrijf.
Net als beveiligingen en electrotechnische installatie's inclusief onderhoud.

tanger'73
05-01-11, 22:28
Nee tanger, sinds enkele jaren run ik ons familie bedrijf die ik heb overgenomen toen mijn vader overleed.
Maar het plaatsen van liften in overheidsgebouwen in opdracht van de fabriek is één van de onderdelen, net als het plaatsen van trapliften bij mensen thuis een afdeling is in het bedrijf.
Net als beveiligingen en electrotechnische installatie's inclusief onderhoud.


En als hobby struin je de halve wereld af als humanitaire hulpverlener met een hart van goud.

tanger'73
05-01-11, 23:46
Eigenlijk zou ik er een schema bij moeten hebben maar probeer het je uit te leggen.
Ik neem aan dat je weet dat een IC een 10101010101 schakeling heeft die veranderd bij elk impuls die hij krijgt waarbij 1 een 0 wordt en anders om.
Dat deze ic vaak meerdere in serie geschakeld (1/0 kaarten) worden aan gestuurd door een e-prom, door de van te voren ingestelde waarden weet het systeem waar de lift staat (counterregisters) bijvoorbeeld BG gesloten deuren (ruststand/beginstand) zal geven op IC 1 en 2 (0101010101) en bij een opendeur op BG op IC2 (101010101010) als iemand op de knopdrukt om de lift te roepen op 1e etage moeten alle IC's op de 0-stand staan behalve IC 3 die het motorcontact geeft tot level1 en de ic die de rem en de signaal schakeling hanteert als level1 bereikt is, deze signalen van de ic's gaan via een versterkeprint (triac's, transistoren, elco's en weerstanden) die de diverse modulles aansturen.
Dit even in het kort zover ander krijg je 8 pagina's vol. :vlammen:


Deze zijn afhamkelijk van het soort lift, de moderne liften die wij plaatsen zijn voorzien van een eigen stroomvoorziening met een eigen 3 fase aansluiting rechtstreeks vanaf de straat met de zogenaamde stotz aansluiting minimaal 3x 25 amp.


De siemens s7-315-f werken wij vaak mee ook buiten het lift gebeuren om, deze zijn ook prima te gebruiken bij besturingen van complexe machines zoals waterzuivering, spuitmachines, en procesbewaking.
En je moet inderdaad van zeer goede huize komen wil je deze beveiligingen omzeilen, maar als je even zoekt op internet zijn er al schema's voorhanden om dit nieuwe type van siemens om te schakelen op handbediening, deze worden vaak gebruikt door lift monteurs die illegaal aan de installatie knoeien.


Raad je ook niet aan om een signaal te wijzigen op de 1/0 setting maar het signaal te geven op de versterker print en hier met een -/+5V de bewerking te vragen die nodig is voor de besturing die je wenst, iets wat vaak wordt gedaan als er mensen vast zitten in een lift.

Maar waarschijnlijk ben jij een lift monteur/installateur, stuur mij eens een pm als je veel vrijetijd hebt en in het westen van het land woont, Amsterdam/Alkmaar/Haarlem, daar zit ik in de bouwvak vaak te springen om een goede monteur die zijn vak verstaat. :wink:



Pssst John2, heb een match voor je. En neem beslist bovenstaande mee, daar zullen ze zeker van onder de indruk zijn.


VAC_Servicemonteurs (http://www.otis.com/site/nl/Pages/VAC_Servicemonteurs.aspx?menuID=7)

Joesoef
06-01-11, 05:32
Ach in mijn oude beroep neem jij mij niet serieus, waarom zou jij dit wel doen in mijn huidig vakgebied?

Omdat jouw enen, nullen en schuifregister verhaal de meest baarlijke nonsense is. Je bent een karikatuur van jezelf. Al zou jou bedrijf alleen maar lampjes verwisselen dan nog heb je niet zoveel tijd om hier rond te hangen.

(leen)
07-01-11, 21:45
Eigenlijk zou ik er een schema bij moeten hebben maar probeer het je uit te leggen.
Ik neem aan dat je weet dat een IC een 10101010101 schakeling heeft die veranderd bij elk impuls die hij krijgt waarbij 1 een 0 wordt en anders om.
Dat deze ic vaak meerdere in serie geschakeld (1/0 kaarten) worden aan gestuurd door een e-prom, door de van te voren ingestelde waarden weet het systeem waar de lift staat (counterregisters) bijvoorbeeld BG gesloten deuren (ruststand/beginstand) zal geven op IC 1 en 2 (0101010101) en bij een opendeur op BG op IC2 (101010101010) als iemand op de knopdrukt om de lift te roepen op 1e etage moeten alle IC's op de 0-stand staan behalve IC 3 die het motorcontact geeft tot level1 en de ic die de rem en de signaal schakeling hanteert als level1 bereikt is, deze signalen van de ic's gaan via een versterkeprint (triac's, transistoren, elco's en weerstanden) die de diverse modulles aansturen.
Dit even in het kort zover ander krijg je 8 pagina's vol. :vlammen:


Deze zijn afhamkelijk van het soort lift, de moderne liften die wij plaatsen zijn voorzien van een eigen stroomvoorziening met een eigen 3 fase aansluiting rechtstreeks vanaf de straat met de zogenaamde stotz aansluiting minimaal 3x 25 amp.


De siemens s7-315-f werken wij vaak mee ook buiten het lift gebeuren om, deze zijn ook prima te gebruiken bij besturingen van complexe machines zoals waterzuivering, spuitmachines, en procesbewaking.
En je moet inderdaad van zeer goede huize komen wil je deze beveiligingen omzeilen, maar als je even zoekt op internet zijn er al schema's voorhanden om dit nieuwe type van siemens om te schakelen op handbediening, deze worden vaak gebruikt door lift monteurs die illegaal aan de installatie knoeien.


Raad je ook niet aan om een signaal te wijzigen op de 1/0 setting maar het signaal te geven op de versterker print en hier met een -/+5V de bewerking te vragen die nodig is voor de besturing die je wenst, iets wat vaak wordt gedaan als er mensen vast zitten in een lift.

Maar waarschijnlijk ben jij een lift monteur/installateur, stuur mij eens een pm als je veel vrijetijd hebt en in het westen van het land woont, Amsterdam/Alkmaar/Haarlem, daar zit ik in de bouwvak vaak te springen om een goede monteur die zijn vak verstaat. :wink:


je hebt het over sil3
wil je mij eens uitleggen hoe je met een ic een hardwareschakeling maakt welke binnen sil3 valt?
en waar prog jij een siemens 315 mee?
ben ook nog erg geintresseerd in hoe je met een stotz lastscheider een lift in beweging zet,plaats even een schematje online ofzo.
verders heb je het over -5/+5 volt, hoe ontstoor je een dergelijk gevoelig signaal?

shoot:rambo:

John2
09-01-11, 12:23
=(leen);4601988]je hebt het over sil3
Jij begon er over, maar ik neem aan dat jij bedoeld tot 99% beveiling door speciaal ontworpen apparatuur (Hardware en Software).

wil je mij eens uitleggen hoe je met een ic een hardwareschakeling maakt welke binnen sil3 valt?Het is niet de schakeling van hardware die de sil3 schaal maakt maar de risico analyse in combinatie van een test mogelijkheid van de soft en hardware, dit heb ik in het eerder stukje al ongeveer uitgelegt alleen binnen de safety Interity level.

en waar prog jij een siemens 315 mee?
S7 Safety DS v5.2 software van siemens.

ben ook nog erg geintresseerd in hoe je met een stotz lastscheider een lift in beweging zet,plaats even een schematje online ofzo.
Ik ken Stotz alleen als schakelaars en relais, verder kun je schema's overal online vinden, maar waarschijnlijn bedoel je het kastje die je kunt inpluggen om een lift handmatig in beweging te zetten?

verders heb je het over -5/+5 volt, hoe ontstoor je een dergelijk gevoelig signaal?
shoot:rambo:

Wel eens gehoord van een gestabiliceerde voeding?

(leen)
09-01-11, 14:52
Jij begon er over, maar ik neem aan dat jij bedoeld tot 99% beveiling door speciaal ontworpen apparatuur (Hardware en Software).
Het is niet de schakeling van hardware die de sil3 schaal maakt maar de risico analyse in combinatie van een test mogelijkheid van de soft en hardware, dit heb ik in het eerder stukje al ongeveer uitgelegt alleen binnen de safety Interity level.

S7 Safety DS v5.2 software van siemens.

Ik ken Stotz alleen als schakelaars en relais, verder kun je schema's overal online vinden, maar waarschijnlijn bedoel je het kastje die je kunt inpluggen om een lift handmatig in beweging te zetten?


Wel eens gehoord van een gestabiliceerde voeding?

Dank je john, ik weet voor nu genoeg over wat je met ons gedeeld hebt.

super ick
09-01-11, 16:04
Wel eens gehoord van een gestabiliceerde voeding?

Nooit! Wel gestabiliseerde.

(leen)
09-01-11, 22:20
Nooit! Wel gestabiliseerde.

yups,
maar daarnaast word voor analoge signalen zo goed als nooit een spanningssignaal (0-10 volt) gebruikt,de kans op veranderingen is veel te groot.
standaard is een stroomsignaal van 0-10 milliampere.

btw beide signalen hebben niets met een gestabiliseerde voeding te maken,
generator voor zulke signalen is een analoge kaart op de plc of een andere controller.