PDA

Bekijk Volledige Versie : Jongste zoon van Iraanse sjah pleegt zelfmoord in VS



Marsipulami
04-01-11, 22:36
Jongste zoon van Iraanse sjah pleegt zelfmoord in VS

Alireza Pahlavi, de jongste zoon van de sjah van Iran, die door de islamitische revolutie verdreven werd, heeft thuis zelfmoord gepleegd in de Verenigde Staten. Dat schrijft Reza Pahlavi, de oudste zoon van de sjah, op zijn website.

"Zoals miljoenen jonge Iraniërs was hij erg in de war door alle kwaad dat zijn geliefde vaderland treft. Ook droeg hij de last van het verlies van zijn vader en zijn zus tijdens zijn jonge leven", luidt het.

De laatste sjah van Iran, Mohammad Reza Pahlavi, werd in 1979 verdreven door de islamitische revolutie. Leden van zijn familie gingen toen in ballingschap in de Verenigde Staten. (belga/lb)

fisherman1969
04-01-11, 22:57
Jongste zoon van Iraanse sjah pleegt zelfmoord in VS

Alireza Pahlavi, de jongste zoon van de sjah van Iran, die door de islamitische revolutie verdreven werd, heeft thuis zelfmoord gepleegd in de Verenigde Staten. Dat schrijft Reza Pahlavi, de oudste zoon van de sjah, op zijn website.

"Zoals miljoenen jonge Iraniërs was hij erg in de war door alle kwaad dat zijn geliefde vaderland treft. Ook droeg hij de last van het verlies van zijn vader en zijn zus tijdens zijn jonge leven", luidt het.

De laatste sjah van Iran, Mohammad Reza Pahlavi, werd in 1979 verdreven door de islamitische revolutie. Leden van zijn familie gingen toen in ballingschap in de Verenigde Staten. (belga/lb)

Ja niet te begrijpen schatrijk !
Zijn bedje was al gespreid maar toch , diep ongelukkig .
Zielig hoor en droef

John2
05-01-11, 00:08
Ja niet te begrijpen schatrijk !
Zijn bedje was al gespreid maar toch , diep ongelukkig .
Zielig hoor en droef
Het onrecht wat het volk van Iran is aangedaan is hem waarschijnlijk te zwaar geweest.
Dat hij nu mag rusten in vrede.

Al Sawt
05-01-11, 12:02
Het onrecht wat het volk van Iran is aangedaan is hem waarschijnlijk te zwaar geweest.
Dat hij nu mag rusten in vrede.En hoe zat het met onrecht die zijn vader de Iraanse volk aandeed?m

Max Stirner
05-01-11, 12:22
En hoe zat het met onrecht die zijn vader de Iraanse volk aandeed?m


Nou, vertel ns ?

knuppeltje
05-01-11, 12:26
En hoe zat het met onrecht die zijn vader de Iraanse volk aandeed?m

Ben je een tijdje weg geweest, laat je je gezicht weer even zien, en dan ga gelijk Sjonny weer zo'n moeilijke vraag stellen. :confused:

Max Stirner
05-01-11, 12:34
Ben je een tijdje weg geweest, laat je je gezicht weer even zien, en dan ga gelijk Sjonny weer zo'n moeilijke vraag stellen. :confused:


T'is inderdaad een moeilijke vraag

Volgens mij vallen de misdaden ten tijde van de sjah - die er overigens wel waren - volledig in het niet bij de misdaden sinds 1979 - maar ben uiteraard graag bereid om me te laten overtuigen van het tegendeel.


Tot die tijd ga ik er ff vanuit dat het grotendeels een mythe betreft die doelbewust is verspreid door Khomeiny en uiteraard klakkeloos wordt nagepraat door zijn fellow-travelers.

Joesoef
05-01-11, 12:35
"Zoals miljoenen jonge Iraniërs was hij erg in de war door alle kwaad dat zijn geliefde vaderland treft. Ook droeg hij de last van het verlies van zijn vader en zijn zus tijdens zijn jonge leven", luidt het.





Heb de martelkamers van zijn vader gezien, de verhalen van de slachtoffers gehoord. Moet idd een zware last zijn geweest.

mark61
05-01-11, 12:47
T'is inderdaad een moeilijke vraag

Volgens mij vallen de misdaden ten tijde van de sjah - die er overigens wel waren - volledig in het niet bij de misdaden sinds 1979 - maar ben uiteraard graag bereid om me te laten overtuigen van het tegendeel.


Tot die tijd ga ik er ff vanuit dat het grotendeels een mythe betreft die doelbewust is verspreid door Khomeiny en uiteraard klakkeloos wordt nagepraat door zijn fellow-travelers.

Jaja. Ga lekker uit van waar je zin in hebt.

Echt, wezenloos gelul dit.

knuppeltje
05-01-11, 13:04
T'is inderdaad een moeilijke vraag.

Volgens mij lul jij hier zoveel amdat je anders met de tijd geen raad weet.

Max Stirner
05-01-11, 15:17
Jaja. Ga lekker uit van waar je zin in hebt.

Echt, wezenloos gelul dit.


Kom maar ns met wat feitjes om het tegendeel te bewijzen .... het bewind van de ayatollahs heeft oneindig veel meer slachtoffers geëist dan dat van de sjah.


Iran: Genocide and Crimes Against Humanity (http://www.enotes.com/genocide-encyclopedia/iran)

Al Sawt
05-01-11, 20:46
Nou, vertel ns ?
Google maar naar SAVAK of Mohamed Mossadeq.

Al Sawt
05-01-11, 20:50
Ja niet te begrijpen schatrijk !
Zijn bedje was al gespreid maar toch , diep ongelukkig .
Zielig hoor en droef

Zelfmoord komt voor in de familie Pahlavi. Zijn zus Leila pleegde ook zelfmoord. Hopelijk neemt Reza ook de goede voorbeeld van zijn broertje en zusje. Dan is Iran eindelijk verlost van de familie Pahlavi en mogelijke troon aanspraken.

Al Sawt
05-01-11, 20:53
Ben je een tijdje weg geweest, laat je je gezicht weer even zien, en dan ga gelijk Sjonny weer zo'n moeilijke vraag stellen. :confused:Figuren als Sjonny en Max brengen niveau van NVDD omlaag. Maar door zoveel domheid beginnen mijn vingers te jeuken.

Al Sawt
05-01-11, 20:56
Volgens mij lul jij hier zoveel amdat je anders met de tijd geen raad weet.Max denk en analyse vermogen is vertroebelt door zijn sympathie voor Israel. De warme banden van Sjah met Israel en olieleveranties, vormen voor Max meer dan genoeg.

Want mensenleven of rechten tellen niet voor hem. Overigens staat hij daar niet alleen in. Misschien is het onderdeel van de normen en waarden van Zionisme?

John2
05-01-11, 20:57
En hoe zat het met onrecht die zijn vader de Iraanse volk aandeed?m
Je stelt een vraag en dan kom jij hiermee???

Google maar naar SAVAK of Mohamed Mossadeq.

Dan maar een klein tegenvraagje aan u Al;
Hoeveel doden zijn er gevallen tijdens de staatsgreep en hoeveel doden zijn er gemaakt nadien onder de aanhangers van de gevluchte regiem en laasts but not least hoeveel doden vallen er nu nog dagelijks onder de dictatuur ?
Zijn dit niet jaarlijks net zoveel doden en gemartelden als de sjah in zijn gehele periode deed?
Moest deze sjah niet aftreden omdat hij niet wenste mee te werken aan de gruwels van de geestelijk leiders en de islamitische wetten?

Joesoef
05-01-11, 21:00
Kom maar ns met wat feitjes om het tegendeel te bewijzen .... het bewind van de ayatollahs heeft oneindig veel meer slachtoffers geëist dan dat van de sjah.


Iran: Genocide and Crimes Against Humanity (http://www.enotes.com/genocide-encyclopedia/iran)


SAVAK - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/SAVAK#Victims)

Al Sawt
05-01-11, 21:09
Je stelt een vraag en dan kom jij hiermee???


Dan maar een klein tegenvraagje aan u Al;
Hoeveel doden zijn er gevallen tijdens de staatsgreep en hoeveel doden zijn er gemaakt nadien onder de aanhangers van de gevluchte regiem en laasts but not least hoeveel doden vallen er nu nog dagelijks onder de dictatuur ?
Zijn dit niet jaarlijks net zoveel doden en gemartelden als de sjah in zijn gehele periode deed?
Moest deze sjah niet aftreden omdat hij niet wenste mee te werken aan de gruwels van de geestelijk leiders en de islamitische wetten?Vaak maar heel vaak probeer ik respect te hebben voor mijn mede forumprikker. Helaas zijn er toch randfiguren die er in slagen om mijn respect volledig te laten verdwijnen.

En jij John, bent er een van. Want jij komt met subjectieve argumenten die niet gebaseerd zijn op feiten. Want hoe weet jij dat onder de huidige regime meer doden vallen dan onder de gehele periode van de Sjah?

John2
05-01-11, 21:09
Zelfmoord komt voor in de familie Pahlavi. Zijn zus Leila pleegde ook zelfmoord. Hopelijk neemt Reza ook de goede voorbeeld van zijn broertje en zusje. Dan is Iran eindelijk verlost van de familie Pahlavi en mogelijke troon aanspraken.
Moderator en dan zulke uitspraken?
Ik dach dat binnen de Islam respect was voor de dood en de doden, maar wederom bewijst personen zoals jij dat de Islam en zijn/haar beloften op schrift binnen de religie een wassen neus is.


Figuren als Sjonny en Max brengen niveau van NVDD omlaag. Maar door zoveel domheid beginnen mijn vingers te jeuken.
Wie ben jij om te stellen dat ik dom ben en geen kennis hebt salon activist.
En als jou vingers jeuken, moet jij eens de toetsen van je computer ontsmetten.

Joesoef
05-01-11, 21:11
VPRO tegenlicht, docu, diep.

The_Grand_Wazoo
05-01-11, 21:19
Kom maar ns met wat feitjes om het tegendeel te bewijzen .... het bewind van de ayatollahs heeft oneindig veel meer slachtoffers geëist dan dat van de sjah.


Iran: Genocide and Crimes Against Humanity (http://www.enotes.com/genocide-encyclopedia/iran)

Het bewind van de ayatohla's is mogelijk gemaakt doordat de sjah er een bloedige klote zooi van heeft gemaakt. Dat de navolgers ook vreselijk zijn, ja misschien wel erger, doet niets af aan de gruwelen die de sjah uit zijn naam heeft laten bedrijven. Overigens liet de sjah zich voorstaan op zijn westerse waarden. Saillant (in dit geval letterlijk) detail.

Al Sawt
05-01-11, 21:21
Moderator en dan zulke uitspraken?
Yep. Ben er ook trots op!


Ik dach dat binnen de Islam respect was voor de dood en de doden, Vlees is soms zwak.
maar wederom bewijst personen zoals jij dat de Islam en zijn/haar beloften op schrift binnen de religie een wassen neus is.Denk wat je maar wil denken. Jouw vooroordeel over de Islam is bekend en jouw kennis over de Islam is beroerd. Wil je een religie gebruiken als maatstaf voor normen en waarden. Gebruik maar de Christendom.



Wie ben jij om te stellen dat ik dom ben en geen kennis hebt salon activist.Omdat je tot nu toe nooit in staat bent geweest om een zinvol mening of argument te verkondigen. Jouw meningen zijn doorspekt met onwetendheid en subjectieve beweringen. Maar misschien heb ik het mis. En misschien kan je mij nog prettig verrassen. Misschien is het knap van je geweest om jouw slimheid te verbergen.

Maar aan andere kant wil ik je graag helpen en onderwijzen in thema`s waar jij graag over blaat.
En als jou vingers jeuken, moet jij eens de toetsen van je computer ontsmetten.

tanger'73
05-01-11, 21:34
Yep. Ben er ook trots op!

Vlees is soms zwak. Denk wat je maar wil denken. Jouw vooroordeel over de Islam is bekend en jouw kennis over de Islam is beroerd. Wil je een religie gebruiken als maatstaf voor normen en waarden. Gebruik maar de Christendom.

Omdat je tot nu toe nooit in staat bent geweest om een zinvol mening of argument te verkondigen. Jouw meningen zijn doorspekt met onwetendheid en subjectieve beweringen. Maar misschien heb ik het mis. En misschien kan je mij nog prettig verrassen. Misschien is het knap van je geweest om jouw slimheid te verbergen.

Maar aan andere kant wil ik je graag helpen en onderwijzen in thema`s waar jij graag over blaat.
En als jou vingers jeuken, moet jij eens de toetsen van je computer ontsmetten.

Jouw mening en aanwezigheid hier is vaak een groot zegen.

John2
05-01-11, 21:56
Vaak maar heel vaak probeer ik respect te hebben voor mijn mede forumprikker. Helaas zijn er toch randfiguren die er in slagen om mijn respect volledig te laten verdwijnen.

En jij John, bent er een van. Want jij komt met subjectieve argumenten die niet gebaseerd zijn op feiten. Want hoe weet jij dat onder de huidige regime meer doden vallen dan onder de gehele periode van de Sjah?

Blij dat jij hier zo over denkt, want hieruit blijkt dat mijn geest nog niet is vertroubled.

Joesoef
05-01-11, 22:02
Blij dat jij hier zo over denkt, want hieruit blijkt dat mijn geest nog niet is vertroubled.


Nee :argwaan:

John2
05-01-11, 22:12
Nee :argwaan:

Wil jij geen staats geheimen onthullen!!!


:hihi:

John2
05-01-11, 22:26
=Al Sawt;4600235]Yep. Ben er ook trots op!
Fijn voor je, het getuigde in iedergeval voldoende over jou respect


Vlees is soms zwak. Denk wat je maar wil denken.
Je eerste en oprechte antwoord die ik van jou leest in al de jaren :hihi:


Jouw vooroordeel over de Islam is bekend en jouw kennis over de Islam is beroerd. Wil je een religie gebruiken als maatstaf voor normen en waarden. Gebruik maar de Christendom.
Ok, in het Christendom hebben wij respect voor de doden.
Nu jij nog, die als voorbeeld de Profeet Mohammed hebt, die zelfs respect toonde voor de doden ook al waren het zijn vijanden.


Omdat je tot nu toe nooit in staat bent geweest om een zinvol mening of argument te verkondigen. Jouw meningen zijn doorspekt met onwetendheid en subjectieve beweringen. Maar misschien heb ik het mis. En misschien kan je mij nog prettig verrassen. Misschien is het knap van je geweest om jouw slimheid te verbergen.
Ik weet het wel zeker dat jij het mis hebt.


Maar aan andere kant wil ik je graag helpen en onderwijzen in thema`s waar jij graag over blaat.
Laten we dan samen eens een keer naar de Gaza gaan.


En als jou vingers jeuken, moet jij eens de toetsen van je computer ontsmetten.
Plagiaat :hihi:

Max Stirner
05-01-11, 23:37
Max denk en analyse vermogen is vertroebelt door zijn sympathie voor Israel. De warme banden van Sjah met Israel en olieleveranties, vormen voor Max meer dan genoeg.

Want mensenleven of rechten tellen niet voor hem. Overigens staat hij daar niet alleen in. Misschien is het onderdeel van de normen en waarden van Zionisme?


Domoor

Max Stirner
05-01-11, 23:49
SAVAK - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/SAVAK#Victims)


Abrahamian estimates that SAVAK (and other police and military) killed 368 guerillas between 1971–1977 and executed something less than 100 political prisoners between 1971 and 1979 - the most violent era of the SAVAK's existence


Zonder dit te willen bagetalliseren en zonder er een ordinair scorebord-journalistiek spelletje van te willen maken ...... mijn stelling blijft staan:


Dit valt in het niet bij het aantal slachtoffers dat er sinds 1979 is gevallen; alleen al in 1988 zijn er, nav een fatwa van Khomeiny, naar schatting 30.000 politieke gevangenen geëxecuteerd.


20 jaar na 'bloedbad' van 10.000-den politieke gevangenen - IranActua Nieuws (http://www.irannieuws.info/iran/algemeen/10/1062-20-jaar-na-bloedbad-van-tienduizenden-politieke-gevangenen.html)

John2
06-01-11, 00:01
Abrahamian estimates that SAVAK (and other police and military) killed 368 guerillas between 1971–1977 and executed something less than 100 political prisoners between 1971 and 1979 - the most violent era of the SAVAK's existence


Zonder dit te willen bagetalliseren en zonder er een ordinair scorebord-journalistiek spelletje van te willen maken ...... mijn stelling blijft staan:


Dit valt in het niet bij het aantal slachtoffers dat er sinds 1979 is gevallen; alleen al in 1988 zijn er, nav een fatwa van Khomeiny, naar schatting 30.000 politieke gevangenen geëxecuteerd.


20 jaar na 'bloedbad' van 10.000-den politieke gevangenen - IranActua Nieuws (http://www.irannieuws.info/iran/algemeen/10/1062-20-jaar-na-bloedbad-van-tienduizenden-politieke-gevangenen.html)

Ach je hoeft alleen deze site maar even te lezen en je weet genoeg over Iran!

Reisadvies Iran - Nederlandse ambassade te Teheran (http://www.minbuza.nl/PostenWeb/I/Iran/Nederlandse_ambassade_te_Teheran/Config/Rechterkolom/Direct_naar/Reisadvies_Iran)

Max Stirner
06-01-11, 00:27
Ach je hoeft alleen deze site maar even te lezen en je weet genoeg over Iran!

Reisadvies Iran - Nederlandse ambassade te Teheran (http://www.minbuza.nl/PostenWeb/I/Iran/Nederlandse_ambassade_te_Teheran/Config/Rechterkolom/Direct_naar/Reisadvies_Iran)


Als je die site moet geloven, kan je helemaal nergens naartoe.

Voor toeristen schijnt Iran een prima land te zijn, met een hele lieve & gastvrije bevolking

fisherman1969
06-01-11, 00:47
Heb de martelkamers van zijn vader gezien, de verhalen van de slachtoffers gehoord. Moet idd een zware last zijn geweest.

Zijn DE MARTELKAMERS daarna allemaal afgebroken en nooit meer gebruikt??

Werden tijdens het bewind van de Sjah , mensen in het openbaar opgehangen ?

Geloof wel dat het in die tijd onder het bewind van de Sjah ook geen pretje was .
Ik heb er nooit veel van gemerkt ,maar ja als zeevarende hoorde je nooit al het nieuws IN DIE TIJD .

fisherman1969
06-01-11, 00:56
Als je die site moet geloven, kan je helemaal nergens naartoe.

Voor toeristen schijnt Iran een prima land te zijn, met een hele lieve & gastvrije bevolking

Dat is meestal zo in dit soort landen vriendelijke bevolking enz
Het advies *)betreft dan ook hoofzakelijk : bemoei je niet met de binnenlandse politiek , EN GA ER NIET NAAR TOE ALS EX IRAANIER .

Gezien de laatse ontwikkelingen van die vrouw , die meedeed aan een demonstratie tegen de huidige regering en boven dien nog een paar kilo verboden middellen bij zich droeg !
JE RISKEERT DAN WEL DE STROP !

*)Reisadvies Iran - Nederlandse ambassade te Teheran

fisherman1969
06-01-11, 01:01
Jouw mening en aanwezigheid hier is vaak een groot zegen.

Alle zegen komt van boven !
BEHALVE VAN SOMMIGE CREATUREN ,
DIE VERZON DE DUIVEL IN ZIJN VRIJE UREN !
:student:

tanger'73
06-01-11, 02:53
Alle zegen komt van boven !
BEHALVE VAN SOMMIGE CREATUREN ,
DIE VERZON DE DUIVEL IN ZIJN VRIJE UREN !
:student:


Men maakt de duivel altijd zwarter dan hij is.

Max Stirner
06-01-11, 11:55
en boven dien nog een paar kilo verboden middellen bij zich droeg !



Beetje naïef om dat te geloven

Max Stirner
06-01-11, 11:57
Het bewind van de ayatohla's is mogelijk gemaakt doordat de sjah er een bloedige klote zooi van heeft gemaakt. Dat de navolgers ook vreselijk zijn, ja misschien wel erger, doet niets af aan de gruwelen die de sjah uit zijn naam heeft laten bedrijven. Overigens liet de sjah zich voorstaan op zijn westerse waarden. Saillant (in dit geval letterlijk) detail.


Die automatische oorzaak-gevolg conclusies vind ik vaak ietwat simpel (Weimar --> Hitler, Tsaar --> Stalin, Sihanoek --> Pol Pot ... ??) en dat 'misschien' is bijna lachwekkend.

knuppeltje
06-01-11, 12:05
Blij dat jij hier zo over denkt, want hieruit blijkt dat mijn geest nog niet is vertroubled.

Een volslagen demente zou er best tevreden mee kunnen zijn.

knuppeltje
06-01-11, 12:15
Die automatische ....

Er zijn echt geen betrouwbare cijfers over de aantallen slachtoffers onder het bewind van de Palavi's of onder Chomeinie, ieder die dat gelooft is totaal krankjorem.
Zeker is in ider geval dat ook onder de Palavi's het een waar diktatoriaal schrikbewind was, dat zeer vele slachtoffers eiste.
Om het ene gruwelijk misddig bewind goed te praten door de gruwelijke misdaden van een ander bewind, is volkomen infantiel.

Max Stirner
06-01-11, 12:42
Er zijn echt geen betrouwbare cijfers over de aantallen slachtoffers onder het bewind van de Palavi's of onder Chomeinie, ieder die dat gelooft is totaal krankjorem.
Zeker is in ider geval dat ook onder de Palavi's het een waar diktatoriaal schrikbewind was, dat zeer vele slachtoffers eiste.
Om het ene gruwelijk misddig bewind goed te praten door de gruwelijke misdaden van een ander bewind, is volkomen infantiel.



Er zijn toch flink wat wetenschappelijke onderzoekjes te vinden .... en aangezien ik er zelf niet bij ben geweest, ben ik geneigd me daaraan vast te houden, krankjorem of niet.

Ik praat niets goed, zeg slechts - met cijfers onderbouwd - dat het één nauwelijks in verhouding staat met het ander.

John2
06-01-11, 12:50
Als je die site moet geloven, kan je helemaal nergens naartoe.

Voor toeristen schijnt Iran een prima land te zijn, met een hele lieve & gastvrije bevolking


Een volslagen demente zou er best tevreden mee kunnen zijn.
Misschien heb jij gelijk als je mijn antwoord leest die hieronder staat.


Er zijn echt geen betrouwbare cijfers over de aantallen slachtoffers onder het bewind van de Palavi's of onder Chomeinie, ieder die dat gelooft is totaal krankjorem.

Cijfers die er zijn en liggen bij de VN over het aantal slachtoffers zijn zeer betrouwbaar en komen rechtstreeks van diverse medewerkers die in diverse landen aanwezig zijn waaronder Iran, zou er in het bestand van de VN een afwijking zitten hoger dan 6% dan zouden we de VN beter kunnen opheffen, maar juist het netwerk van de VN en hun medewerkers zorgen er voor dat feiten kloppen.

Slinger
06-01-11, 12:52
Er zijn echt geen betrouwbare cijfers over de aantallen slachtoffers onder het bewind van de Palavi's of onder Chomeinie, ieder die dat gelooft is totaal krankjorem.
Zeker is in ider geval dat ook onder de Palavi's het een waar diktatoriaal schrikbewind was, dat zeer vele slachtoffers eiste.
Om het ene gruwelijk misddig bewind goed te praten door de gruwelijke misdaden van een ander bewind, is volkomen infantiel.

Als je let op de aard van de twee regimes, dan kun je heel goed een verwachting uitspreken over hoe de slachtofferaantallen zich tot elkaar verhouden.

De regering van de sjah was namelijk een autoritair regime dat zich in het zadel moest houden door de oppositie te onderdrukken. Zoiets kost slachtoffers, maar dat staat in geen verhouding tot de aantallen slachtoffers die in een totalitaire staat als die van Khomeini gemaakt worden. De ayatollah's waren (en zijn nog steeds) er namelijk op uit om hun ideologie op te leggen aan de massa. dat vereist een repressie-apparaat naar SU-model. Dat levert doorgaans grote aantallen slachtoffers op. We hebben het anderhalf jaar geleden nog gezien.

John2
06-01-11, 12:55
Als je die site moet geloven, kan je helemaal nergens naartoe.

Voor toeristen schijnt Iran een prima land te zijn, met een hele lieve & gastvrije bevolking


Met de bevolking is niets aan de hand die zijn inderdaad gastvrij en bijzonder aardig, die zouden zelfs jou het laatste stukje bezitting geven, maar helaas zijn er de laatste jaren te veel problemen met de overheden waardoor het land onveilig is voor burgers uit westerse landen.
En natuurlijk hoef je de site van de NL overheid niet te geloven, al moet ik zeggen dat ze door hun ambasades en consulaten in het buitenland dagelijks op de hoogte worden gehouden van de toestanden in alle landen.

knuppeltje
06-01-11, 13:01
Cijfers die er zijn en liggen bij de VN .

Iderdaad Sjonny, cijfers die er zijn, maar of die cijfers representatief zijn voor de werkelijke aantallen slachtoffer kan niemnad garanderen. Alleen volslagen idioten geloven daarin.

knuppeltje
06-01-11, 13:02
Als je let op de aard van de twee regimes, dan kun je heel goed een verwachting uitspreken over hoe de slachtofferaantallen zich tot elkaar verhouden..

Verwachtingen best mogelijk, maar betrouwbare cijfers?

fisherman1969
06-01-11, 13:09
Men maakt de duivel altijd zwarter dan hij is.

Nooit geweten dat de duivel zwart is ,voorop gesteld dat ie bestaat :haha:

fisherman1969
06-01-11, 13:18
Beetje naïef om dat te geloven

Ik zeg niet dat ik het geloof in tegendeel .
Die vrouw (weet haar naam ff niet ) moet wel heel stom geweest zijn om mee te doen aan een demonstratie en tegelijk nog een paar kilo heroine of i.d mee te sjouwen .
Dit hele verhaal klopt niks van , de stumpert is gewoon een object
( GEEF HET VOLK VERMAAK EN SPELEN) was vroeger ook al zo .
En boven dien weer een prachtig voorbeeld hoe slecht vrouwen worden
als ze een maal in ,,het westen ,, zijn.
Dus ontkomt ze niet aan de (chinese schoonmoeder methode ):
HANGKRENGHANG
:droef:

John2
06-01-11, 14:07
Iderdaad Sjonny, cijfers die er zijn, maar of die cijfers representatief zijn voor de werkelijke aantallen slachtoffer kan niemnad garanderen. Alleen volslagen idioten geloven daarin.

De cijfers die de VN bezit zijn cijfers van slachtoffers die bekend zijn dat ze zijn gevallen, het werkelijke aantal ligt hoger hierin heb je gelijk, maar als je de cijfers neemt zijn ze al schrikbarend hoog, ook al zitten hierin het aantal doden die gerechtelijk zijn opgelegd.

Lees anders eens gewoon één verslag van de VN.
Press Conference by International Federation for Human Rights on Situation in Iran (http://www.un.org/News/briefings/docs/2010/101109_Iran.doc.htm)

Max Stirner
06-01-11, 14:33
Verwachtingen best mogelijk, maar betrouwbare cijfers?


In principe versterkt dit juist mijn stelling:

De ayatollahs hebben sinds 1979 alle gelegenheid gehad om de misdaden van hun voorganger te documenteren, in de publiciteit te brengen en - denk ik - te dramatiseren / uit te vergroten.


Hun eigen misdaden kunnen zij daarentegen zo goed mogelijk verborgen houden, families mogen bijvoorbeeld geen herdenkingen organiseren en objectieve berichtgeving is uiteraard volstrekt onmogelijk ...

Zo zijn de berichten over de massa-executies in 1988 (30.000 slachtoffers) pas geleidelijk naar buiten gedruppeld en is er ook over de periode direct na 1979 nog lang niet alles bekend.



Pas nadat dit regime definitief op de vuilnisbelt van de geschiedenis is gedumpt - iets dat vroeg of laat zal gebeuren - zal de ware omvang van de misdaden duidelijk worden.

Al Sawt
06-01-11, 23:01
Jouw mening en aanwezigheid hier is vaak een groot zegen.
Dank! Als Superdick en John dat ook in zagen, dan was hun kennis stuk vooruit geschoten.

tanger'73
06-01-11, 23:08
Dank! Als Superdick en John dat ook in zagen, dan was hun kennis stuk vooruit geschoten.


sterker, tis een verademing.

The_Grand_Wazoo
06-01-11, 23:14
Er zijn toch flink wat wetenschappelijke onderzoekjes te vinden .... en aangezien ik er zelf niet bij ben geweest, ben ik geneigd me daaraan vast te houden, krankjorem of niet.

Ik praat niets goed, zeg slechts - met cijfers onderbouwd - dat het één nauwelijks in verhouding staat met het ander.

Het lijkt er anders wel op dat je iets goed begint te praten. Want waarom zou je, zodra de misdaden van de sjah ter sprake komen, als allereerste melden dat die misdaden in het niet vallen bij die van zijn opvolgers.

Dat is met het oog op het onderwerp van gesprek, namelijk de misdaden gepleegd onder het bewind van de sjah, de volstrekt irrelevant.
Het zoeken naar die verhouding is al vostrekt irrelevant ... en toch wil jje dat irrelevante wel even gezegd hebben.

Raar.

Max Stirner
06-01-11, 23:39
. Want waarom zou je, zodra de misdaden van de sjah ter sprake komen, als allereerste melden dat die misdaden in het niet vallen bij die van zijn opvolgers.

.



Omdat:

1) heel veel mensen dat ontkennen/niet inzien

2) omdat de ayatollahs, zeker in de begindagen, een vorm van ´legitimiteit´ hebben verworven vanwege de misdaden van de sjah.

mark61
07-01-11, 10:23
Het is altijd wel opvallend dat al die landen waar vroeger een despoot op de troon zat vaak daarna te maken krijgen met een totalitair, onderdrukkend regime.

Dat kennen we al sinds de Franse Revolutie. Hoedt u voor idealisten.

mark61
07-01-11, 10:26
Omdat:

1) heel veel mensen dat ontkennen/niet inzien

2) omdat de ayatollahs, zeker in de begindagen, een vorm van ´legitimiteit´ hebben verworven vanwege de misdaden van de sjah.

Je geeft geen reden, je vervalt in herhaling.

Het bewind van de sjah was bruut. Punt. Niks 'oeh maar daarna'. Je weigert het gewoon over het onderwerp te hebben, omdat je, ik weet niet waarom, je hebt vastgebeten in de absolute verkettering van de ayatollahs, als enige onderwerp dat je interesseert.

Vooral niet naar de geschiedenis van Iran willen kijken. Vooral niet willen weten hoe het heden uit het verleden kon ontstaan.

knuppeltje
07-01-11, 11:26
... maar als je de cijfers neemt zijn ze al schrikbarend hoog, ...

Heb jij hier gezien dat iemand dat heeft ontkend?

knuppeltje
07-01-11, 11:31
In principe versterkt dit juist mijn stelling:
.

Welke stelling? Dat er ook maar enige betrouwbare cijfers zijn?

Zowel onder de Palavi's als onder Chomeinie was het een uiterst misdadig terreurbewind. En nu is het nog steeds een rechtsstaat van lik me vestje.

Al Sawt
07-01-11, 11:53
Het is altijd wel opvallend dat al die landen waar vroeger een despoot op de troon zat vaak daarna te maken krijgen met een totalitair, onderdrukkend regime.Simpel: Despoot radicaliseert de voorhoede van de bevolking en als die de macht hebben dan breekt er altijd een periode van onderdrukking en harde beleid om de bevolking naar je wil te schikken.


Overigens zou de Iraanse revolutionaire vuur allang zijn geblust als buitenwereld Iran normaal ging benaderen.

Al Sawt
07-01-11, 11:56
Je geeft geen reden, je vervalt in herhaling.

Het bewind van de sjah was bruut. Punt. Niks 'oeh maar daarna'. Je weigert het gewoon over het onderwerp te hebben, omdat je, ik weet niet waarom, je hebt vastgebeten in de absolute verkettering van de ayatollahs, als enige onderwerp dat je interesseert.

Vooral niet naar de geschiedenis van Iran willen kijken. Vooral niet willen weten hoe het heden uit het verleden kon ontstaan.In zijn ogen was de Sjah een sympathieke gozer. Want tenslotte was hij vriend van Israel.

mark61
07-01-11, 12:11
Overigens zou de Iraanse revolutionaire vuur allang zijn geblust als buitenwereld Iran normaal ging benaderen.

Ja, dat denk ik ook. Als de westerse wereld onder aanvoering van de VS Iran gewoon met rust had gelaten dan hoorde je er nu niks meer over. Iraniërs zouden gewoon bezig zijn met plasmatv's bij elkaar te verdienen :hihi:

Maja, na die gijzeling van de ambassade destijds zat dat er gewoon niet meer in.

Max Stirner
07-01-11, 15:04
Je geeft geen reden, je vervalt in herhaling.

Het bewind van de sjah was bruut. Punt. Niks 'oeh maar daarna'. Je weigert het gewoon over het onderwerp te hebben, omdat je, ik weet niet waarom, je hebt vastgebeten in de absolute verkettering van de ayatollahs, als enige onderwerp dat je interesseert.

Vooral niet naar de geschiedenis van Iran willen kijken. Vooral niet willen weten hoe het heden uit het verleden kon ontstaan.



- Ik geef wel een reden, dat ik dat al eerder heb gedaan doet
daar weinig aan af.

- Circa 500-1000 doden in 10 jaar is absoluut 'bruut'. Klopt.

- Ben niet zo van de achteraf bedachte oorzaak --> 'logisch' gevolg theorieën

Max Stirner
07-01-11, 15:04
In zijn ogen was de Sjah een sympathieke gozer. Want tenslotte was hij vriend van Israel.


Domoor

Al Sawt
07-01-11, 15:47
Domoor
Veel geblaat, weinig wol.

John2
07-01-11, 16:32
Heb jij hier gezien dat iemand dat heeft ontkend?

Nee maar wel dat ze in twijfel worden getrokken.


Veel geblaat, weinig wol.
En vergeet niet weinig kennis.

Joesoef
07-01-11, 22:27
- Ik geef wel een reden, dat ik dat al eerder heb gedaan doet
daar weinig aan af.

- Circa 500-1000 doden in 10 jaar is absoluut 'bruut'. Klopt.

- Ben niet zo van de achteraf bedachte oorzaak --> 'logisch' gevolg theorieën

Het is minstens een factor of 10 meer. Uit hele betrouwbare bron (ex schoonvader toen der tijd ook rechter alleen niet zo...). Grap is dat veel mensen bij de regiments wisseling op de zelfde positie zijn blijven zitten.

mark61
08-01-11, 00:55
- Ik geef wel een reden, dat ik dat al eerder heb gedaan doet
daar weinig aan af.

- Circa 500-1000 doden in 10 jaar is absoluut 'bruut'. Klopt.

- Ben niet zo van de achteraf bedachte oorzaak --> 'logisch' gevolg theorieën

Bron?

Wat wou je dan, de toekomst voorspellen? Je zal niet anders dan achteraf kunnen zien hoe het één tot het ander leidde. Of komt voor jou alles uit de lucht vallen?

Bizar. Bizarder. Bizarst.

Max Stirner
10-01-11, 02:42
Bron?

.



Wikipedia:

A turning point in SAVAK's reputation for ruthless brutality was reportedly an attack on a gendarmerie post in the Caspian village of Siahkal by a small band of armed Marxists in February 1971, although it is also reported to have tortured to death a Shia cleric, Ayatollah Muhammad Reza Sa'idi, in 1970.[16] According to Iranian political historian Ervand Abrahamian, after this attack SAVAK interrogators were sent abroad for "scientific training to prevent unwanted deaths from 'brute force.' Brute force was supplemented with the bastinado; sleep deprivation; extensive solitary confinement; glaring searchlights; standing in one place for hours on end; nail extractions; snakes (favored for use with women); electrical shocks with cattle prods, often into the rectum; cigarette burns; sitting on hot grills; acid dripped into nostrils; near-drownings; mock executions; and an electric chair with a large metal mask to muffle screams while amplifying them for the victim. This latter contraption was dubbed the Apollo—an allusion to the American space capsules. Prisoners were also humiliated by being raped, urinated on, and forced to stand naked.[17] Despite the new 'scientific' methods, the torture of choice remained the traditional bastinado used to beat soles of the feet. The "primary goal" of those using the bastinados "was to locate arms caches, safe houses and accomplices ..." [18]

Abrahamian estimates that SAVAK (and other police and military) killed 368 guerillas between 1971–1977 and executed something less than 100 political prisoners between 1971 and 1979 - the most violent era of the SAVAK's existence.[19]

One well known writer was arrested, tortured for months, and finally placed before television cameras to 'confess' that his works paid too much attention to social problems and not enough to the great achievements of the White Revolution. By the end of 1975, twenty-two prominent poets, novelist, professors, theater directors, and film makers were in jail for criticizing the regime. And many others had been physically attacked for refusing to cooperate with the authorities.[20]
By 1976, this repression was softened considerably thanks to publicity and scrutiny by "numerous international organizations and foreign newspapers." In 1976, Jimmy Carter was elected President of the United States and he "raised the issue of human rights in Iran as well as in the Soviet Union. Overnight prison conditions changed. Inmates dubbed this the dawn of `jimmykrasy.` [21]

After the Iranian Revolution of 1979, former directors Pakravan, Nassiri, and Moghadam were tried by Revolutionary Courts and executed by the Revolutionary Guard.[

Max Stirner
10-01-11, 02:50
Het is minstens een factor of 10 meer. Uit hele betrouwbare bron (ex schoonvader toen der tijd ook rechter alleen niet zo...). Grap is dat veel mensen bij de regiments wisseling op de zelfde positie zijn blijven zitten.



Eerlijk gezegd wil ik dat wel graag geloven .... Als je over de misselijkmakende methoden en reputatie van SAVAK leest, vind ik die circa 500 dodelijke slachtoffers tussen 1971 en 1977 relatief weinig

Klopt het dat ze na 1977 een stukje liever zijn geworden, was je daar iets over bekend ?

mark61
10-01-11, 10:42
Wikipedia:

1 bron die iets 'schat'. Not a whole lot.

Maar je bent dus van mening dat historiografie een zinloze bezigheid is. Weten we dat ook weer.

Max Stirner
10-01-11, 11:50
1 bron die iets 'schat'. Not a whole lot.

Maar je bent dus van mening dat historiografie een zinloze bezigheid is. Weten we dat ook weer.


- De CIA schatte, in 1979 net na de revolutie, het aantal slachtoffers van de sjah trouwens hoger in ( 'duizenden'); maar kwam ook een bron tegen waarin werd beweerd dat de ayatollahs die op zoek gingen naar nabestaanden van sjah-slachtoffers - voor schadevergoedingen - tot hun verbazing relatief heel weinig kandidaten konden vinden....

Bovendien, als de ayatollahs geloofwaardig hadden kunnen maken dat er 10.000' den slachtoffers zouden zijn gevallen tijdens de sjah, hadden ze dat écht wel gedaan. Denk je niet ?



- Met moderne ogen naar gebeurtenissen in het verleden kijken en deze vervolgens m.b.v. van deze wijsheid achteraf gaan 'verklaren' - of, nog erger, op basis hiervan de toekomst gaan voorspellen - is inderdaad nogal zinloos.

knuppeltje
10-01-11, 12:21
Met moderne ogen naar gebeurtenissen in het verleden kijken en deze vervolgens m.b.v. van deze wijsheid achteraf gaan 'verklaren' - of, nog erger, op basis hiervan de toekomst gaan voorspellen - is inderdaad nogal zinloos.

Er zijn nog steeds hele volksstammen die niets van het verleden willen leren, niet dat hen dat weerhoudt om alsmaar met meningen en verklaringen af te komen.

Max Stirner
10-01-11, 12:40
Er zijn nog steeds hele volksstammen die niets van het verleden willen leren, .



Daar hoor ik ook bij, geloof er nauwelijks in.


Gebeurtenissen herhalen zich nooit op identieke wijze en iedereen 'leert' uit de geschiedenis wat in zijn straatje past - vergelijk bijvoorbeeld 'de lessen' die NL uit WOII heeft getrokken en 'de lessen' die Israel hieruit heeft getrokken, die zijn volledig tegenstrijdig.