PDA

Bekijk Volledige Versie : de toekomst van ons pensioenstelsel



John2
06-01-11, 11:18
Zaterdag 29 januari organiseert de SP een themadag die in het teken staat van de pensioenen. Onder andere SP-fractievoorzitter Emile Roemer, Sweder van Wijnbergen (hoogleraar economie aan de UvA) en Martin van Rooijen (voorzitter NVOG) zullen spreken en discussiëren over de toekomst van ons pensioenstelsel. Daarnaast is er volop gelegenheid tot het stellen van vragen.

Er is grote onzekerheid over de pensioenen. Wat eerst zeker leek te zijn dreigt onzeker te worden door politieke keuzes. Zo is er de onwilligheid van de regering om de rekenrentes aan te passen, en de pensioenfondsen geen speelbal te laten zijn van de markten. Ook dreigt verlaging van pensioenen doordat de risico’s volledig bij werknemers en gepensioneerden komen te liggen en niet meer bij werkgevers. Samen met u wordt geprobeerd een antwoord te vinden hoe we ervoor zorgen dat het pensioen dat mensen hun hele leven opbouwen een zekerheid blijft, in plaats van een onzekerheid.

De bijeenkomst wordt gehouden gehouden op zaterdag 29 januari van 11.00 tot 15.00 uur in de Jaarbeurs Utrecht (Beatrixgebouw) en staat open voor leden en niet-leden van de SP. Bent u geïnteresseerd, meldt u dan aan via SP :: Themadag Onzeker Pensioen :: 29 januari 2011 (http://www.sp.nl/onzekerpensioen). Wees er snel bij, want er is een beperkt aantal plaatsen. Mocht u niet over internet beschikken, dan kunt u contact opnemen met de SP Tweede Kamerfractie via telefoon 070 318 3044. Van tevoren sturen we u het programma en routebeschrijving toe.

Met vriendelijke groet,

Paul Ulenbelt,
Tweede Kamerlid SP

Pizzaman
06-01-11, 17:29
Hetgeen ik heb begrepen is dat geen enkel land voldoet aan de 'zoveel procent' eisen.
En dat wij al het allerlangst werken van Europa.
En dat wij het meest betalen.
En dat de Grieken gewoon voor hun 60ste klaar zijn.
En dat je dus kan concluderen dat wij dat betalen.

John2
06-01-11, 17:40
Hetgeen ik heb begrepen is dat geen enkel land voldoet aan de 'zoveel procent' eisen.
En dat wij al het allerlangst werken van Europa.
En dat wij het meest betalen.
En dat de Grieken gewoon voor hun 60ste klaar zijn.
En dat je dus kan concluderen dat wij dat betalen.

Europa trekt al jaren aan ons pensioen gelden en tot op heden hebben we dit kunnen weigeren, de oproep van de SP is gericht op de pensioenen in de toekomst die onbetaalbaar dreigen te worden door de vergrijzing.
Er zullen stappen moeten worden genomen, maar hoe is de vraag?
Velen zitten te denken om een maximum vast te stellen op je 65ste.

Pizzaman
06-01-11, 19:59
Europa trekt al jaren aan ons pensioen gelden en tot op heden hebben we dit kunnen weigeren, de oproep van de SP is gericht op de pensioenen in de toekomst die onbetaalbaar dreigen te worden door de vergrijzing.
Er zullen stappen moeten worden genomen, maar hoe is de vraag?
Velen zitten te denken om een maximum vast te stellen op je 65ste.

Europa moet zsm ophoepelen.
Wij hebben hier in verhouding de grootste pensioenpot, en nog is het niet genoeg.
Overigens was die pensioenpot nog veel groter geweest als de regenten er niet in hadden lopen graaien.

Nu gaan elders in Europa de mensen al veel eerder met pensioen.
In Frankrijk van 60 verhoogd naar 62, kijk eens wat een protest en ellende.
Wij slikken het voor zoete koek, het is dat ome Geert er vanaf de achterbank een jaar afgesnoept heeft,
anders was het voor ons allemaal 67 geworden - want CDA en VVD waren het daar wel over eens.

Nu zal Europa ook nog een graai in die pensioenpot doen? Ik dacht het niet.
Anders laat ik me verdomme wel naturaliseren to Griek. :boogie:

Stappen nemen? Ik ben 't volledig eens met de PVV.
De eerste stap is maar eens ophiouden met het liefste jongetje spelen in de EU.
De volgende stap is de poot dwars zetten met een aantal dingen.
Frankrijk heeft er ook gewoon schijt aan, en veel landen gooien er maar met de pet naar.
Dan moeten wij als jarenlang netto betaler ook wat mogen.
En als men dat niet wil: daaaaaaaag EU.

Nederland is een vreemd land binnen de EU.
Veel handel, veel meer dan op grond van de bevolking en het grondgebied te verwachten valt.
Vergeleken met veel andere landen lijkt Nederland op 1 heel grote stad met buitenwijken.
Het is van de zotte dat we dan aan dezelfde regels zouden moeten voldoen.

Voorbeeldje: niet meer dan X koeien per m2. Dat zou betekenen dat we in verhouding net zo'n groot oppervlak moeten hebben als Frankrijk of Duitsland.
En dat hebben we niet. Dus hebben we koeien met een hogere melkopbrengst. Nou dan krijg je het gezeur van de quota weer, namelijk X liter melk per koe.

Hoe lang laten we ons nog naaien?

H.P.Pas
06-01-11, 20:15
En dat je dus kan concluderen dat wij dat betalen.
Non sequitur.
En ook gewoon gezwam in de vrije ruimte natuurlijk.

Pizzaman
06-01-11, 20:28
Non sequitur.
En ook gewoon gezwam in de vrije ruimte natuurlijk.

Ga jij maar jodelen, overigens is daar bij jou dus vrije ruimte genoeg.
'Zwitser leven gevoel' zeker? :haha:

H.P.Pas
06-01-11, 23:38
Ga jij maar jodelen, overigens is daar bij jou dus vrije ruimte genoeg.
'Zwitser leven gevoel' zeker? :haha:

Ik ken ook wel Zwitsers, die zich chronisch tekort gedaan voelen; dat is een grensoverschrijdende karaktertrek.
Leg mij uit, oh noeste en ondergewaardeerde werker, hoe jij het voor elkaar krijgt buitenlandse pensioenen te financieren,

Pizzaman
07-01-11, 08:44
Dat is simpel, HP Pas. Zie het maar als een klokje.
Allemaal kleine geldradertjes. De een drijft de ander aan.

Het maakt niet zoveel uit of je stelt dat (bijvoorbeeld) die Grieken hun eigen pensioen betalen.
Dan gaan de centjes naar iets anders. Feit blijft dat er geld bij moet.
Ongeacht hoe er geschoven wordt met potjes.

Hier wordt namelijk ook geschoven met potjes. Onder andere met het pensioenpotje.