PDA

Bekijk Volledige Versie : Booming Afrika



Bofko
07-01-11, 14:56
Africa is now one of the world’s fastest-growing regions

MUCH has been written about the rise of the BRICs and Asia’s impressive economic performance. But an analysis by The Economist finds that over the ten years to 2010, six of the world’s ten fastest-growing economies were in sub-Saharan Africa. On IMF forecasts Africa will grab seven of the top ten places over the next five years (our ranking excludes countries with a population of less than 10m as well as Iraq and Afghanistan, which could both rebound strongly in the years ahead). Over the past decade the simple unweighted average of countries’ growth rates was virtually identical in Africa and Asia. Over the next five years Africa is likely to take the lead. In other words, the average African economy will outpace its Asian counterpart.

Daily chart: Africa's impressive growth | The Economist (http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/01/daily_chart)


Verrassend!

nour_islam
07-01-11, 15:08
Naar ratio zou je niet anders verwachten. In Asia heeft men al een enorme groei meegemaakt. dat zal de komende jaren relatief steeds minder worden. Zeker als je GDP als maatstaf neemt. gemiddelde GDP van afrika is rond de 1000usd per capita dus als daar 100 dollar bijkomt is het direct een substantiele stijging. zet dat tegen over 46000 usd in amerika dan is de stijging verhoudingsgewijs te verwaarlozen

Bofko
07-01-11, 15:19
Naar ratio zou je niet anders verwachten. In Asia heeft men al een enorme groei meegemaakt. dat zal de komende jaren relatief steeds minder worden. Zeker als je GDP als maatstaf neemt. gemiddelde GDP van afrika is rond de 1000usd per capita dus als daar 100 dollar bijkomt is het direct een substantiele stijging. zet dat tegen over 46000 usd in amerika dan is de stijging verhoudingsgewijs te verwaarlozen

Hmm , geen sterk verhaal. Je moet afrika niet vergelijken met de US, want dat is een zinloze vergelijking , maar met zichzelf in een vorige periode. En die groeipercentages over 10 jaar zijn indrukwekkend. Opvallend is ook dat het allemaal sub-saharalanden zijn.

Tomas
07-01-11, 15:22
Ik denk dat inkomen per hoofd interessanter is. Of staat dat ook ergens in die link? Want de subsahara landen groeien qua bevolking ook als de neten. De groei van de economie kan daar wel eens heel erg vervelend op achter blijven. Ondanks de groei.

Bofko
07-01-11, 15:31
Ik denk dat inkomen per hoofd interessanter is. Of staat dat ook ergens in die link? Want de subsahara landen groeien qua bevolking ook als de neten. De groei van de economie kan daar wel eens heel erg vervelend op achter blijven. Ondanks de groei.

De snelste bevolkingsgroeicijfers komen rond 3% (geeft overigens wel een verdubbeling van de bevolking in 20 jaar) . Dus het inkomen per hoofd stijgt flink.
Maar goed het zijn abstracte cijfers. In werkelijkheid zal door corruptie slechts een klein deel van de bevolking de vruchten plukken van die economische groei, denk ik.

Tomas
07-01-11, 15:33
De snelste bevolkingsgroeicijfers komen rond 3% (geeft overigens wel een verdubbeling van de bevolking in 20 jaar) . Dus het inkomen per hoofd stijgt flink.
Maar goed het zijn abstracte cijfers. In werkelijkheid zal door corruptie slechts een klein deel van de bevolking de vruchten plukken van die economische groei, denk ik.

Hmm... Ik geloof geen snars van die 3%. Echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Waar haal je die vandaan?

Bofko
07-01-11, 15:38
Hmm... Ik geloof geen snars van die 3%. Echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Waar haal je die vandaan?

Ergens gelezen, weet niet meer waar.

Onderstaande link gaat uit van 2,3% voor de subsahara.
Sub-Saharan Afrika (http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Sub-Saharan_Africa#Demography)

Witte78
07-01-11, 16:38
Een unweighted annual average lijkt me een zeer misleidend beeld geven. Zowel China als India staan boven elk Afrikaans land in de prognose. Dan hebben we wel zo ongeveer 60% gehad? Als je dan vervolgens en klein landje met lage groei net zo zwaar mee laat wegen krijg je fantasie statistiek.

Bofko
07-01-11, 17:42
Een unweighted annual average lijkt me een zeer misleidend beeld geven. Zowel China als India staan boven elk Afrikaans land in de prognose. Dan hebben we wel zo ongeveer 60% gehad? Als je dan vervolgens en klein landje met lage groei net zo zwaar mee laat wegen krijg je fantasie statistiek.

Huh ? Meewegen waarin ? Er hoeft helemaal niks gewogen te worden.

Umarvlie
07-01-11, 17:59
Geweldig, alleen jammer dat de Afrikanen zelf er niet beter op worden, behalve een kleine elite die nu nog rijker wordt.

Witte78
07-01-11, 19:41
Huh ? Meewegen waarin ? Er hoeft helemaal niks gewogen te worden.

China, 1,3 miljard inwoners, 9.5% economische groei.
Iran, 60 miljoen inwoners, 1% economische groei.

Ongewogen gemiddelde: 5.25% economische groei. En daar een conclusie als "In other words, the average African economy will outpace its Asian counterpart." op baseren.

Bofko
07-01-11, 19:58
China, 1,3 miljard inwoners, 9.5% economische groei.
Iran, 60 miljoen inwoners, 1% economische groei.

Ongewogen gemiddelde: 5.25% economische groei. En daar een conclusie als "In other words, the average African economy will outpace its Asian counterpart." op baseren.

Ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het niet eens met je interpretatie.

Je kunt los van landen ook voor een heel continent een groeipercentage berekenen. Je vergelijkt voor het hele continent het 'continentaal' product met die van een vorige periode en bepaalt het %. En dat % is tevens het gemiddelde van alle afrikaanse landen zijnde 5,5% de komende 5 jaar. Een half % meer als het gemiddelde van alle aziatische landen.

Heeft verder niks met aantallen inwoners te maken.

mark61
08-01-11, 00:16
Ergens gelezen, weet niet meer waar.

Onderstaande link gaat uit van 2,3% voor de subsahara.
Sub-Saharan Afrika (http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Sub-Saharan_Africa#Demography)

Ik vind het ook bizar. De bevolking van Ghana bijvoorbeeld is in 50 jaar, 1957-2007, verzesvoudigd, van 3,5 naar 21 miljoen. Die ontwikkeling zal wel aftoppen, maar niet zo snel. AIDS heeft er wel ingehakt, maar ook niet zo bijzonder.

En in any case, zoals je al zei, zal 90% van de bevolking er niets van merken. Vooral in olielanden is dat dramatisch. Daar is de bevolking er eerder op achteruit gegaan dan vooruit. Nigeria, Angola, Equatoriaal Guinee: één groot drama.

Het enige fantastisch rijke subsaharaland is Botswana. Helaas is 40% van de bevolking dan weer HIV-positief.

mark61
08-01-11, 00:18
Ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het niet eens met je interpretatie.

Je kunt los van landen ook voor een heel continent een groeipercentage berekenen. Je vergelijkt voor het hele continent het 'continentaal' product met die van een vorige periode en bepaalt het %. En dat % is tevens het gemiddelde van alle afrikaanse landen zijnde 5,5% de komende 5 jaar. Een half % meer als het gemiddelde van alle aziatische landen.

Heeft verder niks met aantallen inwoners te maken.

Hoe is het met de inflatie? Is alles omgerekend naar dollars?

Wat trouwens ook belangrijk is, is hoe die economie groeit. Ik vrees vnl. door 'verbeterde' winning van delfstoffen. Produktie, daar doen ze in Afrika nauwelijks aan.

Verder is er niets zo onbetrouwbaar en ver verwijderd van de reële economie als Afrikaanse statistieken.

Jah ik bedoel ik wil je positieve nieuws niet de grond inboren, maar ik geloof er allemaal niet zo in :hihi:

mark61
08-01-11, 00:21
De grote groeiers qua bevolking liggen toch wel overwegend in Afrika:

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2002rank.html?countryName=Congo,%20Democratic%20Re public%20of%20the&countryCode=cg&regionCode=af&rank=10#cg

Witte78
08-01-11, 01:38
Ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het niet eens met je interpretatie.

Je kunt los van landen ook voor een heel continent een groeipercentage berekenen. Je vergelijkt voor het hele continent het 'continentaal' product met die van een vorige periode en bepaalt het %. En dat % is tevens het gemiddelde van alle afrikaanse landen zijnde 5,5% de komende 5 jaar. Een half % meer als het gemiddelde van alle aziatische landen.

Heeft verder niks met aantallen inwoners te maken.

Klopt, maar dan krijg je het gewogen gemiddelde, en ze melden nu juist het ongewogen gemiddelde. Anders zou ik geen idee hebben wat ze er mee bedoelen.

justus
08-01-11, 06:34
afrika, een verloren werelddeel. als het er economisch al wat beter gaat, dan komt dat absoluut niet ten goede aan de mensen die er wonen maar aan de dictator die er heerst. ziekte, honger, armoede en niet de politieke wil aldaar om daadwerkelijk te verbeteren.

las ergens dat de afrikaanse mens, als oorsprong van alle mensen, bij zijn verspreiding over de wereld gemixed is met de neanderthaler. neanderthalers waren vriendelijke sociale 'stamgasten' die vooral samenwerkten maar nauwelijks oorlogen voerden. de oorspronkelijke (afrikaanse) mens was daarentegen van origine gewelddadig. die etnobiologische historie is - als ie al waar is - wel herkenbaar. in afrika is altijd gelazer met heel veel geweld maar samenwerken? ho maar.

al vind men de duurste grondstoffen in dat werelddeel, rijk zal het nooit worden. dat ligt allemaal aan de mentaliteit.

Bofko
08-01-11, 12:21
Jah ik bedoel ik wil je positieve nieuws niet de grond inboren, maar ik geloof er allemaal niet zo in :hihi:

Ik was eigenlijk meer zeer verbaasd over die hoge %'s , zeker toe ik Tchad en Ethiopie zo hoog zag staan.
Maar de realiteit is idd veel minder rooskleurig. In Afrika heeft economische groei veel minder met welvaart te maken dan in bijv Europa. Voor het merendeel zal het niet meer zijn dat de waarde van de gewonnen grondstoffen, waar alleen een kleine elite beter van wordt die het geld vervolgens niet in het binnenland investeren.
Die groeipercentages geven potentie aan, meer niet.