PDA

Bekijk Volledige Versie : Klacht sexueel misbruik tegen stichter groene partij



Marsipulami
08-01-11, 10:57
Klacht over seksueel misbruik tegen Luc Versteylen

zaterdag 08 januari 2011, 09u30
Bron: belga, vrt

Er is een klacht over seksueel misbruik tegen pater Luc Versteylen, stichter van Agalev, ingediend. Dat heeft het parket van Antwerpen zaterdag bevestigd.

Er werd vrijdag één klacht ingediend over seksueel misbruik. Het Antwerpse parket wil geen verder commentaar geven.

Volgens VRT zou het gaan om minstens twee slachtoffers, maar intussen zouden er zich bij de provinciale overste van Versteylen al meer mogelijke slachtoffers gemeld hebben.

Versteylen zou het misbruik gepleegd hebben in zijn bezinningscentrum in Viersel, tussen 1985 en 1995. De slachtoffers zouden tussen 15 en 20 jaar zijn geweest op het moment van de feiten.

Ontslag

De 83-jarige Versteylen zou ook ontslag nemen uit de raad van bestuur van het door hem gestichte bezinningscentrum 'Leven in de brouwerij' in Viersel. Hij schreef een brief aan alle leden van de raad van bestuur van de vzw, die zaterdag wordt uitgedeeld.

Luc Versteylen ligt aan de basis van de politieke partij Agalev, de voorloper van Groen!.

Vlaamse jezuïeten

De Vlaamse jezuïeten, de orde waartoe pater Luc Versteylen behoort, zijn op de hoogte van de klacht. 'De Vlaamse jezuïeten leven intens mee met de pijn van de betrokkenen', luidt het zaterdag in een persbericht.

De jezuïeten hebben het volste vertrouwen in het gerecht. 'Dat zal klaarheid scheppen in de gegrondheid van de klacht' wegens seksueel misbruik die werd ingediend tegen Versteylen, meldt de Vlaamse jezuïetenprovincie nog.

bpr, kld

Slinger
08-01-11, 11:01
Alweer een!

knuppeltje
08-01-11, 11:08
Die luste dus wel een groen blaadje.

Marsipulami
08-01-11, 11:16
De groenen moeten schadevergoeding betalen aan de slachtoffers van sexueel misbruik.

Slinger
08-01-11, 11:16
Die luste dus wel een groen blaadje.

Wat een schande! Eerst dacht ik dat het vooral conservatieve geestelijken deden, maar de laatste tijd blijken het ook linkse paters te zijn.

Marsipulami
08-01-11, 11:19
Wat een schande! Eerst dacht ik dat het vooral conservatieve geestelijken deden, maar de laatste tijd blijken het ook linkse paters te zijn.


Ik denk ook dat het vooral de linksen zijn die kinderen misbruiken.

knuppeltje
08-01-11, 11:28
De groenen moeten schadevergoeding betalen aan de slachtoffers van sexueel misbruik.

Dat vind jij niet zo erg als de kerk neem ik aan.

knuppeltje
08-01-11, 11:29
Ik denk ook dat het vooral de linksen zijn die kinderen misbruiken.

Hoezo Mars, waren al die priestertjes dan van de linkse kerk?

knuppeltje
08-01-11, 11:30
Wat een schande! Eerst dacht ik dat het vooral conservatieve geestelijken deden, maar de laatste tijd blijken het ook linkse paters te zijn.

Wat is er links aan paters of groen?

Slinger
08-01-11, 11:33
Wat is er links aan paters of groen?

Ik wil het wel uitleggen hoor: Agalev is een linkse partij en een paar weken geleden was er een Belgische katholieke geestelijke, voorman van de antiglobalisten die zijn neefjes verkracht had.

knuppeltje
08-01-11, 11:42
Ik wil het wel uitleggen hoor: Agalev is een linkse partij en een paar weken geleden was er een Belgische katholieke geestelijke, voorman van de antiglobalisten die zijn neefjes verkracht had.

Ik ga er echt niets van uitleggen. Helemaal geen zin in. Ik wacht wel tot jij aankomt met een partij die volgens jou in haar hele programma onweerlegbaar links is, inclusief haar bestuursleden. Wat er dan ook voor mag links mag doorgaan.
Succes.

Maar wat heeft groen nu met met groen of paters te maken?

Wat er dan ook voor rechtse mensen mag doorgaan of rechtse paters, wat dat dan ook moge zijn, die kunnen niets met groen ophebben?

Slinger
08-01-11, 11:46
Ik ga er echt niets van uitleggen. Helemaal geen zin in. Ik wacht wel tot jij aankomt met een partij die volgens jou in haar hele programma onweerlegbaar links is, inclusief haar bestuursleden. Wat er dan ook voor mag links mag doorgaan.
Succes.

Maar wat heeft groen nu met met groen of paters te maken?

Wat er dan ook voor rechtse mensen mag doorgaan of rechtse paters, wat dat dan ook moge zijn, die kunnen niets met groen ophebben?

Euh, je bent een beetje onbegrijpelijk...

Marsipulami
08-01-11, 14:32
Wat een schande! Eerst dacht ik dat het vooral conservatieve geestelijken deden, maar de laatste tijd blijken het ook linkse paters te zijn.


Haha, het vrt-journaal was al van dezelfde strekking als jouw post. Daar kon men er ook niet bij dat het linkse boegbeelden waren die betrokken waren bij sexueel misbruik.

Zoals ik al eerder stelde is de hetze tegen de kerk voor velen stukken belangrijker dan het leed van de slachtoffers. Er wordt een ideologische strijd gevoerd over de ruggen van de slachtoffers.

In plaats van kranten vol te schrijven over vermoedelijke feiten die 50 jaar geleden plaatsvonden zou men beter ook eens kijken naar het sexueel misbruik dat op dit moment kinderlevens verwoest en waar er geen katholieke geestelijken bij betrokken zijn.

knuppeltje
09-01-11, 09:51
Euh, je bent een beetje onbegrijpelijk...

Met jouw niveau, zou dat goed kunnen.

knuppeltje
09-01-11, 09:53
In plaats van kranten....

Vooral in plaats van, neem ik aan.

The_Grand_Wazoo
09-01-11, 11:03
Zoals ik al eerder stelde is de hetze tegen de kerk voor velen stukken belangrijker dan het leed van de slachtoffers. Er wordt een ideologische strijd gevoerd over de ruggen van de slachtoffers.

In plaats van kranten vol te schrijven over vermoedelijke feiten die 50 jaar geleden plaatsvonden zou men beter ook eens kijken naar het sexueel misbruik dat op dit moment kinderlevens verwoest en waar er geen katholieke geestelijken bij betrokken zijn.

Dit is de goedkope retoriek die Mars nu al meer dan een maand hier uitvent.
Iedere poging om de deksel van de doofpot ook maar een klein beetje op te lichten wordt afgedaan als een 'hetze tegen de kerk' die over de ruggen van de slachtoffers wordt uitgevoerd.

Met deze retoriek wordt het onmogelijk gemaakt om serieus na te denken over de vraag of de daden van seksueel misbruik en seksuele intimidatie verband houden met de structuur van de katholieke kerk. Alleen al een aanzet tot het stellen van die vraag wordt door de kerk onmogelijk gemaakt.

Wat betekent dat? Een instituut dat zich in haar gedragingen diametraal beweegt ten opzichte van de leer die zij zelf verkondigt? Die aan de handhaving van haar positie en de verdediging van haar aardse belangen een groter belang lijkt te hechten dan aan zorg voor de slachtoffers van de gedraging van haar vertegenwoordigers?

Hiermee laadt deze kerk de verdenking op zich dat zij niet zich zelf wenst te reinigen of met zich zelf in het reine te komen - de nederigheid en de deemoed, in de Christus zo vereerd en als voorbeeld aan de mensheid gesteld, wenst het instituut niet zelf na te volgen. Het instituut lijkt zichzelf belangrijker te vinden dan de eigen en de eigenlijke boodschap. Het maakt zich groter en ontneemt zo het zicht op waar het eigenlijk om gaat.
Deze kritiek op het instituut 'de katholieke kerk' is niet nieuw.

En als het er echt om gaat spannen, dan komt de ultieme afleiding, het uitbraken van nietszeggendheden en net doen of dat grappig bedoeld is: 'schadevergoeding van de groenen eisen' ... heel geestig en idd niet over de rug van de slachtoffer, maar gewoon recht in zijn aars.

Ach ja, de katholieke kerk en de christelijke boodschap: het blijft een ongelukkige combinatie.

Marsipulami
09-01-11, 13:24
Dit is de goedkope retoriek die Mars nu al meer dan een maand hier uitvent.
Iedere poging om de deksel van de doofpot ook maar een klein beetje op te lichten wordt afgedaan als een 'hetze tegen de kerk' die over de ruggen van de slachtoffers wordt uitgevoerd.

Met deze retoriek wordt het onmogelijk gemaakt om serieus na te denken over de vraag of de daden van seksueel misbruik en seksuele intimidatie verband houden met de structuur van de katholieke kerk. Alleen al een aanzet tot het stellen van die vraag wordt door de kerk onmogelijk gemaakt.

Wat betekent dat? Een instituut dat zich in haar gedragingen diametraal beweegt ten opzichte van de leer die zij zelf verkondigt? Die aan de handhaving van haar positie en de verdediging van haar aardse belangen een groter belang lijkt te hechten dan aan zorg voor de slachtoffers van de gedraging van haar vertegenwoordigers?

Hiermee laadt deze kerk de verdenking op zich dat zij niet zich zelf wenst te reinigen of met zich zelf in het reine te komen - de nederigheid en de deemoed, in de Christus zo vereerd en als voorbeeld aan de mensheid gesteld, wenst het instituut niet zelf na te volgen. Het instituut lijkt zichzelf belangrijker te vinden dan de eigen en de eigenlijke boodschap. Het maakt zich groter en ontneemt zo het zicht op waar het eigenlijk om gaat.
Deze kritiek op het instituut 'de katholieke kerk' is niet nieuw.

En als het er echt om gaat spannen, dan komt de ultieme afleiding, het uitbraken van nietszeggendheden en net doen of dat grappig bedoeld is: 'schadevergoeding van de groenen eisen' ... heel geestig en idd niet over de rug van de slachtoffer, maar gewoon recht in zijn aars.

Ach ja, de katholieke kerk en de christelijke boodschap: het blijft een ongelukkige combinatie.


- Je kan er niet omheen dat vrijwel uitsluitend de katholieke kerk wordt geviseerd, terwijl er heel serieuze aanwijzingen zijn dat het verschijnsel kindermisbruik veel minder vaak voorkomt in de katholieke kerk dan in andere sectoren van de samenleving.

- Over de katholieke kerk is men bovendien ook het best gedocumenteerd. Van doofpotoperaties is geen sprake.

- Hele gemeenschappen (zoals de katholieke kerk) beschuldigen op basis van de misdaden van enkelingen is een aanfluiting van ieder rechtsbeginsel. Van de groenen schadevergoeding eisen is inderdaad belachelijk, toch past men dezelfde logica toe als het over de katholieke kerk gaat.

- De katholieke kerk heeft tal van stappen ondernomen om misbruik van kinderen tegen te gaan. Betekenisvol is in dezen dat de slachtoffers wel de weg vinden naar meldpunten van de RKK maar niet naar justitie. Misschien kunnen de groenen en de andersglobalisten ook eens een meldpunt beginnen.

- Voor het overige hebben kerkelijke verantwoordelijken geen meldingsplicht, maar wel een beroepsgeheim. Het is niet de taak van de kerk om de rol van politie en justitie over te nemen.

- Het is gewoon een onloochenbaar feit dat de slachtoffers van kindermisbruik nog eens opnieuw misbruikt worden door de tegenstanders van de katholieke kerk om hun eigen ideologische strijd te voeren.

The_Grand_Wazoo
09-01-11, 15:48
- Je kan er niet omheen dat vrijwel uitsluitend de katholieke kerk wordt geviseerd, terwijl er heel serieuze aanwijzingen zijn dat het verschijnsel kindermisbruik veel minder vaak voorkomt in de katholieke kerk dan in andere sectoren van de samenleving.


Daar is de afgelopen jaren veel aanleiding toe geweest. Het is begonnen in de VS. Weet je nog. Weet je ook nog dat er toen heel veel zwijggeld is geboden, opdat de zaak maar niet op straat kwam? Zoveel dat de kerk failliet dreigde te gaan?
Bovendien is de kerk niet ´zomaar´een sector van de samenleving. Het laat zich er zelfs op voorstaan dit niet te zijn. Het heeft morele pretenties.



- Over de katholieke kerk is men bovendien ook het best gedocumenteerd. Van doofpotoperaties is geen sprake.



Of het het beste is gedocumenteerd, dat durf ik niet te zeggen. Dat er uberhaupt sprake is van documentatie, is overigens ondanks en niet dankzij de kerk.

Er staat mij een tamelijk ontluisterende opname van een Belgische bisschop bij die wel heel ver gaat om er voor te zorgen dat een slachtoffer geen aangifte doet, omdat het zo erg is voor de dader. Een gesprek waarin overigens geen moment medelijden met het slachtoffer werd getoond.
En dan spreek ik nog niet eens over de getuigenissen van die ander vlaamse priester die al jaren het kindermisbruik ter sprake probeert te brengen en die telkens weer bot vangt. Met alle legalistische kul argumenten.

Maar goed, vingers in je oren en hard blijven zingen. Dat helpt.



- Hele gemeenschappen (zoals de katholieke kerk) beschuldigen op basis van de misdaden van enkelingen is een aanfluiting van ieder rechtsbeginsel. Van de groenen schadevergoeding eisen is inderdaad belachelijk, toch past men dezelfde logica toe als het over de katholieke kerk gaat.


De groenen beweren geen afspiegeling van de stad Gods te wezen. Instituten die hoog van de morele toren blazen worden langs de meetlat gelegd die zij zelf ijken.

De kwestie is, zoals gezegd, dat het wel eens aan de structuur van de kerk zou kunnen liggen.
Maar dat onderwerp mag niet ter sprake komen. Daarover mag niet worden nagedacht. Dus je schiet meteen in een goedkope verdediging, met flauwe legalistische kullekoek.



- De katholieke kerk heeft tal van stappen ondernomen om misbruik van kinderen tegen te gaan. Betekenisvol is in dezen dat de slachtoffers wel de weg vinden naar meldpunten van de RKK maar niet naar justitie. Misschien
kunnen de groenen en de andersglobalisten ook eens een meldpunt beginnen.


Idd heel betekenisvol. Dat meldpunt is overigens wel onder externe druk tot stand gekomen en pas nadat de beerput open ging. Voor de Groenen is het nog lang niet nodig. Daar staat de teller pas op een melding.
Het tijdstip waarop de RKK het meldpunt heeft geopend en de eisen dat op alle manieren andere publieke organisaties buiten de deur worden gehouden is veelzeggend. Het gaat hier om damage control ... over de rug van de slachtoffers.



Voor het overige hebben kerkelijke verantwoordelijken geen meldingsplicht, maar wel een beroepsgeheim. Het is niet de taak van de kerk om de rol van politie en justitie over te nemen.


Van dit soort legalistische kullekoek dus.
Cynisme ten top. Want de kerk heeft het blijkbaar wel tot haar taak gerekend om kinderverkrachters de hand boven het hoofd te houden.
Geeft een aardig inkijkje in de prioriteiten die de RKK heeft, ten gunste van de wolven en ten koste van de kudde. Een fraaie herder.



- Het is gewoon een onloochenbaar feit dat de slachtoffers van kindermisbruik nog eens opnieuw misbruikt worden door de tegenstanders van de katholieke kerk om hun eigen ideologische strijd te voeren.


Onloochenbaar ...
Wat zei ik ook al weer over een instituut dat het zicht op de eigenlijke boodschap ontneemt? Hoor ik daar niet een haan treurig ten derde male kraaien.

Marsipulami
09-01-11, 17:44
Daar is de afgelopen jaren veel aanleiding toe geweest. Het is begonnen in de VS. Weet je nog. Weet je ook nog dat er toen heel veel zwijggeld is geboden, opdat de zaak maar niet op straat kwam? Zoveel dat de kerk failliet dreigde te gaan?
Bovendien is de kerk niet ´zomaar´een sector van de samenleving. Het laat zich er zelfs op voorstaan dit niet te zijn. Het heeft morele pretenties.


Of het het beste is gedocumenteerd, dat durf ik niet te zeggen. Dat er uberhaupt sprake is van documentatie, is overigens ondanks en niet dankzij de kerk.

Er staat mij een tamelijk ontluisterende opname van een Belgische bisschop bij die wel heel ver gaat om er voor te zorgen dat een slachtoffer geen aangifte doet, omdat het zo erg is voor de dader. Een gesprek waarin overigens geen moment medelijden met het slachtoffer werd getoond.
En dan spreek ik nog niet eens over de getuigenissen van die ander vlaamse priester die al jaren het kindermisbruik ter sprake probeert te brengen en die telkens weer bot vangt. Met alle legalistische kul argumenten.

Maar goed, vingers in je oren en hard blijven zingen. Dat helpt.



De groenen beweren geen afspiegeling van de stad Gods te wezen. Instituten die hoog van de morele toren blazen worden langs de meetlat gelegd die zij zelf ijken.

De kwestie is, zoals gezegd, dat het wel eens aan de structuur van de kerk zou kunnen liggen.
Maar dat onderwerp mag niet ter sprake komen. Daarover mag niet worden nagedacht. Dus je schiet meteen in een goedkope verdediging, met flauwe legalistische kullekoek.



Idd heel betekenisvol. Dat meldpunt is overigens wel onder externe druk tot stand gekomen en pas nadat de beerput open ging. Voor de Groenen is het nog lang niet nodig. Daar staat de teller pas op een melding.
Het tijdstip waarop de RKK het meldpunt heeft geopend en de eisen dat op alle manieren andere publieke organisaties buiten de deur worden gehouden is veelzeggend. Het gaat hier om damage control ... over de rug van de slachtoffers.

Van dit soort legalistische kullekoek dus.
Cynisme ten top. Want de kerk heeft het blijkbaar wel tot haar taak gerekend om kinderverkrachters de hand boven het hoofd te houden.
Geeft een aardig inkijkje in de prioriteiten die de RKK heeft, ten gunste van de wolven en ten koste van de kudde. Een fraaie herder.




Onloochenbaar ...
Wat zei ik ook al weer over een instituut dat het zicht op de eigenlijke boodschap ontneemt? Hoor ik daar niet een haan treurig ten derde male kraaien.


- In zoverre er cijfers over bestaan valt sexueel misbruik in de katholieke kerk een aanzienlijk stuk lager uit dan elders in de samenleving, de sportwereld, het onderwijs, het gezin. Indien jij over andere informatie beschikt dan verneem ik dat graag.

- Je gaat -zoals verwacht- rustig verder met het beschuldigen van een hele gemeenschap voor het gedrag van enkelingen.

- De katholieke kerk is evenmin verantwoordelijk voor sexueel misbruik gepleegd door pastoraal werkenden als de homogemeenschap of de inwoners van Amsterdam of de Letten voor het sexueel misbruik gepleegd door Robert M.

- De katholieke kerk is de enige die tot dusver concrete maatregelen heeft genomen om misbruik tegen te gaan.

- Justitie faalt over de hele lijn wat de aanpak van sexueel misbruik betreft, zowel wat het verleden als het heden betreft.

- Voor het overige klopt het dat de katholieke kerk etische normen formuleert en dat is maar heel goed ook. Het feit dat enkelingen de eigen normen overtreden doet geen afbreuk aan het belang van het helder formuleren van morele regels, wel integendeel zou ik zeggen.


-

The_Grand_Wazoo
10-01-11, 18:03
- In zoverre er cijfers over bestaan valt sexueel misbruik in de katholieke kerk een aanzienlijk stuk lager uit dan elders in de samenleving, de sportwereld, het onderwijs, het gezin. Indien jij over andere informatie beschikt dan verneem ik dat graag.


Daar gaat de retorische trucendoos weer open. De sportwereld, het onderwijs, het gezin en die allemaal afgezet tegen de RKK.

Laten wij bijv. de sportwereld nemen. Waar heb je het dan over? De schaakclubs? Of de schaakclubs en alle voetbalverenigingen.
Ik hoef in deze niet over andere informatie te beschikken en als je een beetje verstand hebt besef je dat. Bespaar me goedkope trucjes.



- Je gaat -zoals verwacht- rustig verder met het beschuldigen van een hele gemeenschap voor het gedrag van enkelingen.


Dank voor het telkens male bevestigen van de centrale stelling van mijn betoog.




- De katholieke kerk is evenmin verantwoordelijk voor sexueel misbruik gepleegd door pastoraal werkenden als de homogemeenschap of de inwoners van Amsterdam of de Letten voor het sexueel misbruik gepleegd door Robert M.


Nogmaals, mijn dank.



- De katholieke kerk is de enige die tot dusver concrete maatregelen heeft genomen om misbruik tegen te gaan.



Nee, de RKK is het enige instituut dat onder maatschappelijke druk zo in het nauw is gebracht dat het is gezwicht voor druk van buitenaf om misbruik tegen te gaan, ondaks al haar pogingen dit niet te hoeven doen.
Dat weet ondertussen iedereen, bbehalve mensen zoals jij die de vingertjes in de oren houden en hard blijven zingen.




- Justitie faalt over de hele lijn wat de aanpak van sexueel misbruik betreft, zowel wat het verleden als het heden betreft.


Volstrekt irrelevant in deze discussie.




- Voor het overige klopt het dat de katholieke kerk etische normen formuleert en dat is maar heel goed ook. Het feit dat enkelingen de eigen normen overtreden doet geen afbreuk aan het belang van het helder formuleren van morele regels, wel integendeel zou ik zeggen.


Wederom dank voor het bevestigen van mijn centrale stelling.

Je hebt nu al twee maal geantwoord in de geest die ik heb voorspeld. Je ontloopt de discussie waar het werkelijk om gaat. Die hele christus kan je geen reet schelen, als de kerk maar blijft bestaan.

Toch opmerkelijk dat jou op dit forum, althans zolang ik er op post door verschillende personen het verhaal van de Groot Inquisiteur voor de voeten is geworpen.
Wie oren hebben, die horen.

Marsipulami
10-01-11, 19:12
Daar gaat de retorische trucendoos weer open. De sportwereld, het onderwijs, het gezin en die allemaal afgezet tegen de RKK.

Laten wij bijv. de sportwereld nemen. Waar heb je het dan over? De schaakclubs? Of de schaakclubs en alle voetbalverenigingen.
Ik hoef in deze niet over andere informatie te beschikken en als je een beetje verstand hebt besef je dat. Bespaar me goedkope trucjes.



Dank voor het telkens male bevestigen van de centrale stelling van mijn betoog.


Nogmaals, mijn dank.




Nee, de RKK is het enige instituut dat onder maatschappelijke druk zo in het nauw is gebracht dat het is gezwicht voor druk van buitenaf om misbruik tegen te gaan, ondaks al haar pogingen dit niet te hoeven doen.
Dat weet ondertussen iedereen, bbehalve mensen zoals jij die de vingertjes in de oren houden en hard blijven zingen.



Volstrekt irrelevant in deze discussie.



Wederom dank voor het bevestigen van mijn centrale stelling.

Je hebt nu al twee maal geantwoord in de geest die ik heb voorspeld. Je ontloopt de discussie waar het werkelijk om gaat. Die hele christus kan je geen reet schelen, als de kerk maar blijft bestaan.

Toch opmerkelijk dat jou op dit forum, althans zolang ik er op post door verschillende personen het verhaal van de Groot Inquisiteur voor de voeten is geworpen.
Wie oren hebben, die horen.

- Je noemt het falen van justitie irrelevant. Dat komt omdat het lot van slachtoffers je niet interesseert, dat enkel het beschadigen van de kerk relevant is voor jou.

- In dezen is het ook wijs om op te merken dat de katholieke kerk geen verlengstuk is van de burgerlijke justitie en dat ook niet mag worden.

- Je brengt geen begin van bewijs waarmee de stelling weerlegd zou kunnen worden dat sexueel misbruik veel minder vaak voorkomt in de katholieke kerk dan elders.

- Je komt (nog maar eens) aanzeulen met de legende van Christus en de groot inquisiteur. De inquisitie was iets van de middeleeuwen, we leven ondertussen in 2011. Je doet Dostojewski trouwens groot onrecht. Zijn geschriften zijn niet bedoeld om gerecupereerd te worden door protestanten als propagandamiddel tegen de katholieke kerk.

- De katholieke kerk vertegenwoordigd meer dan een miljard gelovigen, bovendien heeft ze een geschiedenis van 20 eeuwen en is ze vertegenwoordigd op zowat alle plaatsen van deze planeet. Dat er feiten als kindermisbruik, alsook moord en doodslag, alsook elk ander mogelijk misdrijf in verband kunnen gebracht worden met de katholieke kerk wordt door niemand betwist. Je kan met anekdotes uit de geschiedenis van de RKK werkelijk alles alsook het tegendeel van alles bewijzen.

- De katholieke kerk heeft een organisatiestructuur die uniek is op de planeet. Het kan inderdaad zijn dat er minder sexueel misbruik voorkomt in jouw schaakclub van 7 leden dan in de katholieke kerk met meer dan een miljard leden.

- Tenslotte heeft de katholieke kerk lang voordat justitie het probleem wilde erkennen al heel verdienstelijke inspanningen gedaan om misbruik te voorkomen. Terwijl het elders in de samenleving gewoon doorgaat.

The_Grand_Wazoo
10-01-11, 20:31
- Je noemt het falen van justitie irrelevant. Dat komt omdat het lot van slachtoffers je niet interesseert, dat enkel het beschadigen van de kerk relevant is voor jou.

- In dezen is het ook wijs om op te merken dat de katholieke kerk geen verlengstuk is van de burgerlijke justitie en dat ook niet mag worden.

- Je brengt geen begin van bewijs waarmee de stelling weerlegd zou kunnen worden dat sexueel misbruik veel minder vaak voorkomt in de katholieke kerk dan elders.

- Je komt (nog maar eens) aanzeulen met de legende van Christus en de groot inquisiteur. De inquisitie was iets van de middeleeuwen, we leven ondertussen in 2011. Je doet Dostojewski trouwens groot onrecht. Zijn geschriften zijn niet bedoeld om gerecupereerd te worden door protestanten als propagandamiddel tegen de katholieke kerk.

- De katholieke kerk vertegenwoordigd meer dan een miljard gelovigen, bovendien heeft ze een geschiedenis van 20 eeuwen en is ze vertegenwoordigd op zowat alle plaatsen van deze planeet. Dat er feiten als kindermisbruik, alsook moord en doodslag, alsook elk ander mogelijk misdrijf in verband kunnen gebracht worden met de katholieke kerk wordt door niemand betwist. Je kan met anekdotes uit de geschiedenis van de RKK werkelijk alles alsook het tegendeel van alles bewijzen.

- De katholieke kerk heeft een organisatiestructuur die uniek is op de planeet. Het kan inderdaad zijn dat er minder sexueel misbruik voorkomt in jouw schaakclub van 7 leden dan in de katholieke kerk met meer dan een miljard leden.

- Tenslotte heeft de katholieke kerk lang voordat justitie het probleem wilde erkennen al heel verdienstelijke inspanningen gedaan om misbruik te voorkomen. Terwijl het elders in de samenleving gewoon doorgaat.

En alle flauwe trucjes worden uit de kast gehaald. Suggesties van cijfers over vage grootheden als 'de sportwereld', 'het gezin' ... maar kom niet aan de RKK.

Bewijs maar eens dat het in de RKK meer voorkomt dan 'elders'. Weer zo'n vage grootheid. Kom jij eens met je bewijs dat het niet zo is. Laat die cijfers eens zien. En dan graag welafgebakende grootheden. Jij hebt die behoefte aan vergelijken, kom dan met iets vergelijkbaars. Je had het over 'hele duidelijke aanwijzingen', zou je iets specifieker kunnen zijn.
Tot nu toe blaas je nog steeds hetzelfde deuntje. Maar met de kerk mag niets mis zijn. Dat is kwaadsprekerij door protestanten (twee posts geleden waren het nog de ''tegenstanders van de kerk' - je verslapt).

De katholieke kerk heeft verdienstelijke inspanningen gedaan ...

laat mij niet lachen, de meest verdienstelijke inspanning die de RKK heeft gedaan is het betalen van miljoenen aan zwijggeld in de VS en toen zij daaraan bijna failliet dreigde te gaan is zij op dat continent een andere weg ingeslagen.
In Europa heeft de RKK geen bal gedaan, anders dan wat heen en weer geschoven met kindermisbruikers, dossiers verbrand 'omdat de kwesties toch al waren verjaard (zo, dat was dan maar mooi al die tijd uit handen van die verschrikkelijk slecht functionerende politie gebleven). En let op, ik heb het hier niet over de misbruikers, zoals jij de hele tijd beweert, ik heb het over de kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders die het beleid van de RKK maken. Ik heb het niet over de enkeliing, ik heb het over het beleid van het instituut. Een beleid dat in dit uitermate hierarchische instituut van bovenaf is gesanctioneerd.

... terwijl het elders in de samenleving gewoon doorgaat. 'Elders in de samenleving' huh, waar is dat? Buiten de kerk. Zijn dat die vage 'sportverenigingen', die 'huisgezinnen' van je? Suggestieve grootheden, oncontroleerbaar en volstrekt nietszeggend.

De grootsheid van de RKK zou bestaan in haar 20 eeuwen. Misschien is dat juist haar zwakte. Zou jij 20 eeuwen willen opofferen voor een enkele minuut in waarheid. De omgang van de RKK met dit schandaal bewijst dat zij dat niet wil. Dat is waar het zovele critici van de RKK op wijzen. En dit wijzen alleen al wordt door de kerk opgevat als een moordaanslag. Beeld jezelf niet teveel in. Het gaat de meeste critici om de slachtoffers en de schandalige manier waarop daarmee omgegaan wordt door de kerk. Niet om die kerk zelf.

Je begrijpt geen ene jota van het verhaal van de groot inquisiteur. Je denkt dat het over de middeleeuwen gaat, over, of vervolging van andersgelovigen... nee, het gaat over een instituut dat alle waarden waarvoor het zegt te staan, verraadt om zijn positie te behouden. Een instituut dat daarvoor zelfs de heiland en verraad en zijn boodschap de nek om draait. En dat alles in de volle overtuiging dat zij daarmee goed doet. Dat Mars, is de boodschap van het verhaal van de groot inquisiteur en dat, Mars, is precies het gedrag dat jou hier zo vaak voor de voeten wordt gegooid.

Je hoeft niet te antwoorden, want ik ken je deuntje wel.

Marsipulami
10-01-11, 21:54
Bewijs maar eens dat het in de RKK meer voorkomt dan 'elders'. Weer zo'n vage grootheid. Kom jij eens met je bewijs dat het niet zo is. Laat die cijfers eens zien. En dan graag welafgebakende grootheden. Jij hebt die behoefte aan vergelijken, kom dan met iets vergelijkbaars. Je had het over 'hele duidelijke aanwijzingen', zou je iets specifieker kunnen zijn.


citaat:

"De meningen zijn verdeeld of er een duidelijke verband bestaat tussen het opleggen van het celibaat en kindermisbruik door leden van de clerus. Zij die geloven in het verband denken dat de verplichte seksuele onthouding ertoe leidde dat geestelijken hun seksualiteit niet konden uitleven, wat leidde tot pedofiele excessen.[17] Academische onderzoekers zoals hoogleraar forensische psychiatrie Hans-Ludwig Kröber en prof. dr. Norbert Leygraf en dr. Manfred Lütz verklaarden in februari 2010 onder andere, dat „men eerder zwanger wordt van kussen dan dat men pedofiel zou worden door het celibaat”, dat celibataire mannen verhoudingsgewijs 36 keer minder vaak pedofiel misbruik plegen dan niet-celibataire mannen en dat het zoeken van een causaal verband tussen het celibaat en pedofilie „onverantwoord” is.[18] Er bestaat een scherpe tegenspraak tussen de huidige media-opinie en de wetenschappelijke consensus in dit vraagstuk"

Bron:
Seksueel misbruik binnen de Katholieke Kerk - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_Katholieke_Kerk)

citaat:

"1.3. DE SPORT

En hoe zit het in de sport? Dat legde professor Yves Vanden Auweele (sportpsycholoog, KULeuven) uit. Hij onderzocht seksueel misbruik in de sport

(...)

1.3.1. WAT LEERT HET ONDERZOEK?

(...)

* 7,3% van de meisjes en 3,7% van de jongens ervaarden "zeer ernstig seksueel misbruik". Het ging dan om meisjes die aangespoord werden tot seks met de trainer in ruil voor een selectie voor internationale matchen; het ging om aanrakingen van de intieme delen, seks onder bedreiging, kussen op de mond.

Daarnaast zegde 54% van de meisjes en 41,6% dat zij ongewenste seksuele intimiteiten moesten ondergaan. Dan verstaan de sporters daaronder: samen onder de douche gaan staan, een massage op de voorkant van het lichaam, vuile sekspraat, flirten e.d. "

Bron:Seksueel misbruik in Kerk, sport en gezin - Gva.be (http://www.gva.be/dekrant/experts/johndewit/seksueel-misbruik-in-kerk-sport-en-gezin.aspx)

citaat:

"Hoe vaak komt seksueel misbruik van kinderen voor?


Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijfkeer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode.

De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede- ) plegers was vrouw. Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een 'vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

(...) Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, (...)


Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar. Het.aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten.

(...)

Exemplaren van deze brochure zijn gratis te bestellen bij:

Ministerie van Justitie
Directie Preventie, Jeugd en Sanctiebeleid
Afdeling Informatie, Voorlichting en Publiciteit
Postbus 20301
2500 EH Den Haag


Bron: Brochure Seksueel Misbruik van Kinderen (http://www.p-loog.info/Wetenschap/brochure.htm)


Citaat:

"De Berlijnse gerechtspsychiater Hans-Ludwig Krober ergerde zich aan wat hij een mediahype noemde. Tegenover het katholieke persbureau KNA rekende hij voor dat een niet-celibatair een tientallen malen grotere kans heeft misbruikpleger te worden dan een priester. `De Duitse Kerk; zei hij, `telt 600 000 priesters, broeders en diakenen, samen 1,8 procent van de' volwassen mannelijke bevolking. In de door Der Spiegel onderzochte periode zijn in heel Duitsland 210.000 aangiften ge- daan van seksueel misbruik van minderjarigen, die leidden tot 2.500 veroordelingen. Het aandeel van geestelijken in de gemelde gevallen van misbruik in die jaren is 0,045 procent, hun aandeel in de veroordelingen 0,08 procent. Nogmaals; 1,8 procent' van de Duitse mannen is geestelijke." Op -internet werd Krober meteen weggezet als''een "expert" die voor de Kerk werkt'. De hoogleraar forensische psychiatrie aan de Freie Univerasität komt uit een protestantse familie, maar noemt zichzelf in een telefonische reactie atheïst.

(...)

In 2004 verscheen het verslag van een uitgebreid literatuuronderzoek naar seksueel wangedrag op Amerikaanse openbare scholen onder de titel: Educator Sexual Misconduct: A Synthesis of Existing Literature. Opdrachtgever was het ministerie van Onderwijs, onderzoeker was onderwijssocioloog Charol Shakeshaft van Hofstra University. Zij schat dat in de periode 1991-2000 zo'n 290.000 middelbare scholieren enigerlei- seksueel misbruik, hebben ondervonden van een docent of staflid, variërend van ongewenste aanrakingen door en naakt poseren voor een leraar tot verkrachting.
`Hierbij valt het kerkelijke misbruik in het niet', zei Shakeshaft tegen het persbureau Ar.
Ook deze cijfers geven geen uitsluitsel, want er is geteld met verschillende methoden en voor uiteenlopende perioden. Maar ze zijn evenmin reden om de celibaattheorie voor waar aan te nemen.

De Duitse gerechtspsychiater Kröber draait de theorie om. Afgaande op zijn klinische ervaring denkt hij dat de geloofsovertuiging van priesters eerder remmend werkt op degenen die zich seksueel voelen aangetrokken tot minderjarigen.

Bron: Knellende boorden (http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/68-rk-kerk-en-de-bedrijfsongevallen/2589-knellende-boorden.html)

mark61
11-01-11, 00:01
Hou es op met dat gewauwel, leugenachtige tsjeef.

De katholieke kerk poneert zichzelf als morele monopolist en totalitaire autocraat die geen tegenspraak duldt. Iedereen moet zich onderwerpen aan de alleenvertoners der moraliteit. Als dan blijkt dat dat natuurlijk leidt tot straffeloos machtsmisbruik worden de daders onttrokken aan justitie, ergens verstopt en willens en wetens in contact gebracht met nieuwe potentiële slachtoffers om zich aan te vergrijpen, en de oude slachtoffers onder immense druk gezet en omgekocht om de misdadigers vrijuit te laten gaan. Bewijsmateriaal wordt vernietigd. Niemand wordt gestraft.

Een absoluut moreel failliet van de grootgrutter in moraliteit.

Walgelijker en zieker kan niet, en dan denk jij dat ook nog eens te moeten gaan verdedigen op de ziekelijkste manier die je kan bedenken.

Totaal gestoord.

knuppeltje
11-01-11, 09:10
- Je noemt het falen van justitie irrelevant. Dat komt omdat het lot van slachtoffers je niet interesseert, dat enkel het beschadigen van de kerk relevant is voor jou.

Tja Mars, hoe het zit met de interesse voor de slachtoffers door de kerk, die er zelfs alles aan heeft gedaan om zelfs een volledig falende justitie tegen te werken, weten we nu onderhand wel.

Ook de interesse voor slachtoffers van idolate vereerders van dat wereldwijd grootste en best georganiseerde pedo-netwerk, kennen we nu ook wel.

Marsipulami
11-01-11, 09:38
Hou es op met dat gewauwel, leugenachtige tsjeef.

De katholieke kerk poneert zichzelf als morele monopolist en totalitaire autocraat die geen tegenspraak duldt. Iedereen moet zich onderwerpen aan de alleenvertoners der moraliteit. Als dan blijkt dat dat natuurlijk leidt tot straffeloos machtsmisbruik worden de daders onttrokken aan justitie, ergens verstopt en willens en wetens in contact gebracht met nieuwe potentiële slachtoffers om zich aan te vergrijpen, en de oude slachtoffers onder immense druk gezet en omgekocht om de misdadigers vrijuit te laten gaan. Bewijsmateriaal wordt vernietigd. Niemand wordt gestraft.

Een absoluut moreel failliet van de grootgrutter in moraliteit.

Walgelijker en zieker kan niet, en dan denk jij dat ook nog eens te moeten gaan verdedigen op de ziekelijkste manier die je kan bedenken.

Totaal gestoord.


- De katholieke kerk verkondigt morele normen, dat is maar goed ook om niet te zeggen broodnodig en noodzakelijk. Dat enkelingen die normen overtreden doet geen afbreuk aan de waarde van de verkondiging van de katholieke kerk, wel integendeel.

- De katholieke kerk nam passende maatregelen om sexueel misbruik tegen te gaan, terwijl justitie niets deed. Uit cijfers hierboven blijkt dat sexueel misbruik minder voorkomt in de kerk dan elders in de samenleving.

- Van machtsmisbruik of doofpotoperaties is geen sprake. Hooguit van een discrete aanpak zoals het betaamt, een discretie die in principe ook het kenmerk is van een goede burgerlijke justitie.

knuppeltje
11-01-11, 10:55
Dat enkelingen die normen overtreden

doet geen afbreuk aan de waarde van de verkondiging van de katholieke kerk, wel integendeel.

De katholieke kerk nam passende maatregelen

Hooguit van een discrete aanpak zoals het betaamt, een discretie die in principe ook het kenmerk is van een goede burgerlijke justitie.

Enkelingen Mars?

Maar hoe de kerk ermee omgaat des temeer.

Als je ze zaak zoveel mogelijk in de doofpot stoppen in plaats van bij justitie melden, passende maatregelen noemt.

Zo kun je het ook noemen, maar dat is dan weer wel het kenmerk van de Belgische justitie, zo goed is dat nu ook weer niet. Die heeft ondertussen al uitvoerig laten blijken dat die zowat in alles faalt.

Kortom jezuietje, je kletst weer uit je nek.

Marsipulami
11-01-11, 11:24
Enkelingen Mars?

Tegen de achtergrond van de omvang van het probleem gaat het inderdaad om enkelingen als we het over de katholieke kerk hebben. Op 210 000 meldingen bij de politie in Duitsland waren er 94 klachten die betrekking hadden op katholieke geestelijken. Er zijn 600 000 geestelijken in Duitsland.



Maar hoe de kerk ermee omgaat des temeer.

Als je ze zaak zoveel mogelijk in de doofpot stoppen in plaats van bij justitie melden, passende maatregelen noemt.

- In de mate dat de kerkelijke hierarchie op de hoogte was van zeldzame gevallen heeft men mogelijke daders uit hun functie ontslagen, overgeplaatst veelal naar plaatsen waar ze geen contact meer hadden met minderjarigen. Bovendien therarpeutische begeleiding voorgesteld.

- De kerk is niet bevoegd om gerechtelijke onderzoeken te doen, heeft daar ook de mogelijkheden niet toe. Men moet veelal afgaan op vage roddels of in zeldzame gevallen op klachten van het slachtoffer zelf. Klachten die door de kerkelijke hierarchie meestal niet gecontroleerd kunnen worden tenzij de dader tot bekentenissen overgaat. Het zal je misschien verwonderen, maar een kerk is ook niet bevoegd om daders op te sluiten. Dat kan alleen de burgerlijke justitie.

- Wat meldingen aan het gerecht betreft. De kerk is niet verplicht om vermoedens van sexueel misbruik aan justitie te melden, toch heeft ze dat in een aantal gevallen wel gedaan. Bovendien hebben geestelijken zoals hulpverleners een beroepsgeheim. Voor dat beroepsgeheim zijn er heel goede redenen.

- Het is aan de slachtoffers om hun grieven te melden aan justitie en aan justitie om de zaak te onderzoeken en daders voor de rechtbank te brengen als hun schuld vast staat.

Eric de Blois
11-01-11, 11:52
De groenen moeten schadevergoeding betalen aan de slachtoffers van sexueel misbruik.

Het gaat hier over een inidividu, een pater. Niet over groen, dat haal jij er bij om de zaak af te leiden. Niets mis met groen. Het seksueel misbruik heeft niet plaatsgevonden in naam van de groene beweging, nog in naam van god. Die man moet zich verantwoorden voor zijn daden en niets of niemand anders. Uiteraard mag zulk gedrag niet verwacht worden van een man die bijbelse normen en waarden preekt.

knuppeltje
11-01-11, 12:03
Marsipulami;4604757]Tegen de achtergrond van de omvang van het probleem gaat het inderdaad om enkelingen als we het over de katholieke kerk hebben.

Als jij al die aantallen die er nu al boven water zijn gekomen 'enkelingen' wilt noemen, ga vooral je gang.
Maar die enkelingen hebben nu de kerk wel al vele honderden miljoenen gekost. In Ierland hebben de bisschoppen zelf al bij de rechter een verzoek ingediend om verder gevrijwaard te worden van nog meer schadevergoedingen, omdat anders de meeste bisdommen daar falliet gaan.
En dat allemaal om enkelingen?


Op 210 000 meldingen bij de politie in Duitsland waren er 94 klachten die betrekking hadden op katholieke geestelijken.

Bron?


In de mate dat de kerkelijke hierarchie op de hoogte was van zeldzame gevallen heeft men mogelijke daders uit hun functie ontslagen, overgeplaatst veelal naar plaatsen waar ze geen contact meer hadden met minderjarigen.

Wat een lachertje. Nou ja, als het niet zo cynisch was misschien.


Bovendien therarpeutische begeleiding voorgesteld.

Aan die daders of aan de slachtoffers?


De kerk is niet bevoegd om gerechtelijke onderzoeken te doen, heeft daar ook de mogelijkheden niet toe.

Dat kan ze justitie laten doen, maar dat deed de kerk dus niet, daartoe gaf Ratzinger het gebod om alles binnenskamers te houden.
Al vergeten?


Men moet veelal afgaan op vage roddels of in zeldzame gevallen op klachten van het slachtoffer zelf.

Dat is de juiste methode, gewoon alles voor vage roddels houden, dan nemen de klachten ook niet toe. Hoef je die dus ook niet door justitie te laten onderzoeken.


Klachten die door de kerkelijke hierarchie meestal niet gecontroleerd kunnen worden tenzij de dader tot bekentenissen overgaat.

Daar heeft de kerk met haar inquisitie zich nooit door laten tegenhouden.
Daarbij liet ze heel graag het beulswerk aan de staat over, maar dat ging niet over kindermisbruik binnen eigen gelederen.
Maar de domini canes gedroegen zich echt als gemene schurfthonden.


Wat meldingen aan het gerecht betreft. De kerk is niet verplicht om vermoedens van sexueel misbruik aan justitie te melden,- Het is aan de slachtoffers om hun grieven te melden aan justitie en aan justitie om de zaak te onderzoeken en daders voor de rechtbank te brengen als hun schuld vast staat.

Maar justitie werd door de kerk juist buitenspel gehouden, die kreeg dus de kans niet, en de justitie vond dat best zo, zeker in België, en dus stonden de slachtoffers nog meer buitenspel.

Dat aftandse biechtgeheim even buiten beschouwing latend, ook in België is iedereen wettelijk verplicht om een slachtoffer in nood te helpen. Dat geldt ook voor personeel van de kerk. Aangeven van strafbare feiten slachtoffers aangedaan hoort ook daaronder, zelfs volgens de Belgische wet zo hebben Belgische juristen uitvoerig betoogd.

Kortom lelijk jezuietje, jij kletst niet zomaar uit je nek. Nee, jij kletst heel kwaadaardig uit je nek.

Marsipulami
11-01-11, 12:36
Het gaat hier over een inidividu, een pater. Niet over groen, dat haal jij er bij om de zaak af te leiden. Niets mis met groen. Het seksueel misbruik heeft niet plaatsgevonden in naam van de groene beweging, nog in naam van god. Die man moet zich verantwoorden voor zijn daden en niets of niemand anders. Uiteraard mag zulk gedrag niet verwacht worden van een man die bijbelse normen en waarden preekt.

Ik kan je helemaal volgen, alleen jammer dat men dezelfde logica niet toepast als het over de kerk gaat.

Marsipulami
11-01-11, 12:50
Als jij al die aantallen die er nu al boven water zijn gekomen 'enkelingen' wilt noemen, ga vooral je gang.
Maar die enkelingen hebben nu de kerk wel al vele honderden miljoenen gekost. In Ierland hebben de bisschoppen zelf al bij de rechter een verzoek ingediend om verder gevrijwaard te worden van nog meer schadevergoedingen, omdat anders de meeste bisdommen daar falliet gaan.
En dat allemaal om enkelingen?

Niemand anders dan de dader persoonlijk kan verplicht worden om schadevergoeding te betalen aan het slachtoffer. En justitie is bevoegd om het bedrag van die schadevergoeding vast te stellen.



Bron?

zie hoger


Aan die daders of aan de slachtoffers?

In veel gevallen aan beiden.


Dat kan ze justitie laten doen, maar dat deed de kerk dus niet, daartoe gaf Ratzinger het gebod om alles binnenskamers te houden. Al vergeten?

Een aanmaning tot discretie daar is niks mis mee. Valse beschuldigingen kunnen veel schade berokkenen.


Maar justitie werd door de kerk juist buitenspel gehouden, die kreeg dus de kans niet, en de justitie vond dat best zo, zeker in België, en dus stonden de slachtoffers nog meer buitenspel.

Justitie heeft de kerk nergens voor nodig om haar werk te doen.


Dat aftandse biechtgeheim even buiten beschouwing latend,

Biechtgeheim is een binnenkerkelijke zaak. Op die regels kan de kerk zich niet beroepen in contacten met burgerlijke justitie. Hulpverleners, artsen, geestelijken hebben wel een beroepsgeheim dat ingeschreven staat in de wet. Op schending van het beroepsgeheim staan gevangenisstraffen.


ook in België is iedereen wettelijk verplicht om een slachtoffer in nood te helpen.

Dat klopt. Echter de meldingen die nu komen bovendrijven gaat over feiten die op een uitzondering na allemaal verjaard zijn. De vermoedelijke daders zijn meestal overleden. In dat geval kan men niet spreken over onmiddelijk gevaar voor het slachtoffer.



Dat geldt ook voor personeel van de kerk. Aangeven van strafbare feiten slachtoffers aangedaan hoort ook daaronder, zelfs volgens de Belgische wet zo hebben Belgische juristen uitvoerig betoogd.

Klopt niks van.

super ick
11-01-11, 12:51
Ik kan je helemaal volgen, alleen jammer dat men dezelfde logica niet toepast als het over de kerk gaat.

Het gaat hier toch ook weer over een pater?

Binnen de RKK is sprake van grootschalig kindermisbruik. Nationaal en internationaal.
Nergens heb ik ook maar 1 kritisch woord daarover van jou gelezen. In tegendeel zelfs. Je probeert zoveel mogelijk zaken van kindermisbruik te vinden gepleegd door niet katholieken.

Kenr vd zaak is:
Veel kindermisbruik wordt gepleegd in de RKK
Er is getracht het jarenlang intern te houden
Daarbij geteld alle morele boodschappen die de sinterklaas uit Rome uitvaardigd en je hebt al snel de indruk dat het hier een hypocriet zooitje betreft.
Nogmaals opdoeken dat Vaticaanstad, paus als staatshoofd afzetten zodat zijn immuniteit vervalt en voor de rechter brengen.

Marsipulami
11-01-11, 13:06
Het gaat hier toch ook weer over een pater?

Binnen de RKK is sprake van grootschalig kindermisbruik. Nationaal en internationaal.
Nergens heb ik ook maar 1 kritisch woord daarover van jou gelezen. In tegendeel zelfs. Je probeert zoveel mogelijk zaken van kindermisbruik te vinden gepleegd door niet katholieken.

Kenr vd zaak is:
Veel kindermisbruik wordt gepleegd in de RKK
Er is getracht het jarenlang intern te houden
Daarbij geteld alle morele boodschappen die de sinterklaas uit Rome uitvaardigd en je hebt al snel de indruk dat het hier een hypocriet zooitje betreft.
Nogmaals opdoeken dat Vaticaanstad, paus als staatshoofd afzetten zodat zijn immuniteit vervalt en voor de rechter brengen.


- Het kindermisbruik in de RKK kerk ligt een stuk lager dan elders. Hoger heb ik daarvoor cijfers aangehaald.

- Verder heeft de RKK verdienstelijke inspanningen gedaan om misbruik tegen te gaan.

- Er is geen doofpot en ook geen meldingsplicht m.b.t. de RKK. Dat justitie heeft gefaald dat kan men de RKK niet verwijten.

The_Grand_Wazoo
11-01-11, 23:38
citaat:

"De meningen zijn verdeeld of er een duidelijke verband bestaat tussen het opleggen van het celibaat en kindermisbruik door leden van de clerus. Zij die geloven in het verband denken dat de verplichte seksuele onthouding ertoe leidde dat geestelijken hun seksualiteit niet konden uitleven, wat leidde tot pedofiele excessen.[17] Academische onderzoekers zoals hoogleraar forensische psychiatrie Hans-Ludwig Kröber en prof. dr. Norbert Leygraf en dr. Manfred Lütz verklaarden in februari 2010 onder andere, dat „men eerder zwanger wordt van kussen dan dat men pedofiel zou worden door het celibaat”, dat celibataire mannen verhoudingsgewijs 36 keer minder vaak pedofiel misbruik plegen dan niet-celibataire mannen en dat het zoeken van een causaal verband tussen het celibaat en pedofilie „onverantwoord” is.[18] Er bestaat een scherpe tegenspraak tussen de huidige media-opinie en de wetenschappelijke consensus in dit vraagstuk"

Bron:
Seksueel misbruik binnen de Katholieke Kerk - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_Katholieke_Kerk)

citaat:

"1.3. DE SPORT

En hoe zit het in de sport? Dat legde professor Yves Vanden Auweele (sportpsycholoog, KULeuven) uit. Hij onderzocht seksueel misbruik in de sport

(...)

1.3.1. WAT LEERT HET ONDERZOEK?

(...)

* 7,3% van de meisjes en 3,7% van de jongens ervaarden "zeer ernstig seksueel misbruik". Het ging dan om meisjes die aangespoord werden tot seks met de trainer in ruil voor een selectie voor internationale matchen; het ging om aanrakingen van de intieme delen, seks onder bedreiging, kussen op de mond.

Daarnaast zegde 54% van de meisjes en 41,6% dat zij ongewenste seksuele intimiteiten moesten ondergaan. Dan verstaan de sporters daaronder: samen onder de douche gaan staan, een massage op de voorkant van het lichaam, vuile sekspraat, flirten e.d. "

Bron:Seksueel misbruik in Kerk, sport en gezin - Gva.be (http://www.gva.be/dekrant/experts/johndewit/seksueel-misbruik-in-kerk-sport-en-gezin.aspx)

citaat:

"Hoe vaak komt seksueel misbruik van kinderen voor?


Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen óf er was sprake van verschillende daders. In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijfkeer en bij het resterende deel om veel voorkomende gebeurtenissen over een lange periode.

De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Eén procent van de (mede- ) plegers was vrouw. Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een 'vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

(...) Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen vóór het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar. Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, (...)


Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar. Het.aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten.

(...)

Exemplaren van deze brochure zijn gratis te bestellen bij:

Ministerie van Justitie
Directie Preventie, Jeugd en Sanctiebeleid
Afdeling Informatie, Voorlichting en Publiciteit
Postbus 20301
2500 EH Den Haag


Bron: Brochure Seksueel Misbruik van Kinderen (http://www.p-loog.info/Wetenschap/brochure.htm)


Citaat:

"De Berlijnse gerechtspsychiater Hans-Ludwig Krober ergerde zich aan wat hij een mediahype noemde. Tegenover het katholieke persbureau KNA rekende hij voor dat een niet-celibatair een tientallen malen grotere kans heeft misbruikpleger te worden dan een priester. `De Duitse Kerk; zei hij, `telt 600 000 priesters, broeders en diakenen, samen 1,8 procent van de' volwassen mannelijke bevolking. In de door Der Spiegel onderzochte periode zijn in heel Duitsland 210.000 aangiften ge- daan van seksueel misbruik van minderjarigen, die leidden tot 2.500 veroordelingen. Het aandeel van geestelijken in de gemelde gevallen van misbruik in die jaren is 0,045 procent, hun aandeel in de veroordelingen 0,08 procent. Nogmaals; 1,8 procent' van de Duitse mannen is geestelijke." Op -internet werd Krober meteen weggezet als''een "expert" die voor de Kerk werkt'. De hoogleraar forensische psychiatrie aan de Freie Univerasität komt uit een protestantse familie, maar noemt zichzelf in een telefonische reactie atheïst.

(...)

In 2004 verscheen het verslag van een uitgebreid literatuuronderzoek naar seksueel wangedrag op Amerikaanse openbare scholen onder de titel: Educator Sexual Misconduct: A Synthesis of Existing Literature. Opdrachtgever was het ministerie van Onderwijs, onderzoeker was onderwijssocioloog Charol Shakeshaft van Hofstra University. Zij schat dat in de periode 1991-2000 zo'n 290.000 middelbare scholieren enigerlei- seksueel misbruik, hebben ondervonden van een docent of staflid, variërend van ongewenste aanrakingen door en naakt poseren voor een leraar tot verkrachting.
`Hierbij valt het kerkelijke misbruik in het niet', zei Shakeshaft tegen het persbureau Ar.
Ook deze cijfers geven geen uitsluitsel, want er is geteld met verschillende methoden en voor uiteenlopende perioden. Maar ze zijn evenmin reden om de celibaattheorie voor waar aan te nemen.

De Duitse gerechtspsychiater Kröber draait de theorie om. Afgaande op zijn klinische ervaring denkt hij dat de geloofsovertuiging van priesters eerder remmend werkt op degenen die zich seksueel voelen aangetrokken tot minderjarigen.

Bron: Knellende boorden (http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/68-rk-kerk-en-de-bedrijfsongevallen/2589-knellende-boorden.html)

En toch antwoord je weer ... en alweer met goedkope retoriek.

De kern van mijn betoog draait niet rond de stelling dat er binnen de RKK al dan niet meer pedofilie zou zijn. Net zomin als ik beweer dat de RKK in zijn geheel aan de schandpaal moet worden genageld wegens het gedrag van een enkeling.

Waar het om gaat is dat de RKK een structureel beleid heeft gevoerd dat er op was gericht misbruik in de doofpot te stoppen. Een beleid wat alleen maar is gewijzigd onder zeer grote druk van buiten af. Die druk is niet uitgeoefend door 'tegenstanders' van de kerk, hieronder zijn evenzogoed 'dissidenten' priesters te scharen, of gelovigen wie minder waarde aan het insituut en meer aan de boodschap hechten.
De reflex om de critici te diskwalificeren vanwege een vermeende haat tegen de kerk is niet alleen veelzeggend, maar zelfs pathetisch; te beweren dat zij de ruggen van de slachtoffers als provisionele brug gebruiken om hun rameien tot aan de muren van de moederkerk te rijden, dat getuigt van een cynisme dat zich niet zomaar weg laat werken - dan blijft inderdaad alleen het geloof nog over.

Hatert
12-01-11, 00:01
Hier een homosexuele topman van Groen links die spijt heeft gehad van het meewerken voor het versoepen van de pedofilie wetgeving en waarmee hij het verband bekent van homofielie en misbruik van minderjarigen.


Herman Meijer: Pedofilie terecht in het strafrecht

12 04 2007 - In het dagblad Metro van 12 april is een artikel verschenen onder de kop 'Kandidaat-senator GroenLinks is voor pedofilie'. Het artikel is gebaseerd op een uitspraak van kandidaat-Eerste-Kamerlid Herman Meijer uit 1993.

In oktober 2006 verscheen een vergelijkbaar bericht in weekblad De Groene. Meijer distantieerde zich toen al van de berichtgeving in een ingezonden brief, zoals blijkt uit de onderstaande tekst.

"De homobeweging waar ik deel van uitmaakte had zijn eigen, vaak bittere, geschiedenis met leeftijdsgrenzen gehad. Artikel 248 bis van het wetboek van strafrecht, dat van 1911 tot 1974 van kracht was, verbood seksueel contact tussen iemand van 21 jaar en ouder met iemand van onder de 21 jaar van hetzelfde geslacht. Daaruit zijn veel gevallen van strafvervolging, chantage en persoonlijk verdriet voortgekomen. Het maakte ons wantrouwig tegen leeftijdsgrenzen in de zedelijkheidswetgeving. Bovendien kenden wij homo's die in hun eigen puberteit seksuele ervaringen hadden gehad met oudere mannen, waar ze baat bij hadden gehad. Ook dat relativeerde het aan wettelijke leeftijdsgrenzen toegekende belang. Sinds 1991, toen het klachtvereiste werd ingevoerd, is er (...) veel misbruik aan het licht gekomen. Onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut beschrijft de funeste werking van deze wettelijke maatregel voor misbruikte jongeren tussen de 12 en de 16 jaar. Het is dan ook terecht dat dit onderdeel van de wet in 2002 werd geschrapt. Mijn conclusie uit deze geschiedenis is dat wij in de homobeweging van toen te optimistisch waren over de vrije ruimte voor seksuele ontplooiing en onze eigen ervaringen te veel hebben gegeneraliseerd. Daardoor hebben we de risico's van misbruik onderschat. Had ik toen geweten wat ik nu allemaal weet, dan had ik nooit meegewerkt aan een versoepeling van het strafrecht voor pedofilie."

De partijvoorzitter GroenLinks, Henk Nijhof, betreurt de berichtgeving in de Metro: Op basis van de eerder verschenen verklaring van Herman Meijer zien wij geen enkel bezwaar tegen zijn kandidatuur voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer. Het zou beter zijn geweest als Metro vóór publicatie een reactie had gevraagd aan Herman, dan zou dit tendentieuze bericht waarschijnlijk helemaal niet verschenen zijn.


GroenLinks Bussum - Herman Meijer: Pedofilie terecht in het strafrecht (http://www.groenlinks-bussum.nl/artikel.php?articleID=137)

knuppeltje
12-01-11, 09:31
Marsipulami;4604863]Niemand anders dan de dader persoonlijk kan verplicht worden om schadevergoeding te betalen aan het slachtoffer.

Jezuïetje, jij weet ook wel dat de kerk inmiddels al vele vele
miljoenen schadevergoeding heeft betaald. Immers de kerk is een rechtspersoon die voor haar personeel verantwoordelijk is.


En justitie is bevoegd om het bedrag van die schadevergoeding vast te stellen.

Zeker, maar daarom werd justitie dan ook zoveel mogelijk buitenspel gehouden door de kerk, daar had ome Rat opdracht toe gegeven.


zie hoger

Bij jou wordt het steeds lager, smerig schijnheiltje.


In veel gevallen aan beiden.

Nog niet de verhalen hierover van slachtoffers gelezen zeker?


Een aanmaning tot discretie daar is niks mis mee. Valse beschuldigingen kunnen veel schade berokkenen.

En dus werd de hele handel maar zoveel mogelijk, conform de opdracht van Ome Rat, in de doofpot gemoffeld.


Justitie heeft de kerk nergens voor nodig om haar werk te doen.

Dat zou alleen maar lastig voor de kerk zijn hè, nietwaar Marsje?


Biechtgeheim is een binnenkerkelijke zaak. Op die regels kan de kerk zich niet beroepen in contacten met burgerlijke justitie.

Lelijk machiavellistisch jokkebrokje. Ook in België bestaat dat biechtgeheim nog steeds, ook naar justitie toe.


Dat klopt. Echter de meldingen die nu komen bovendrijven gaat over feiten die op een uitzondering na allemaal verjaard zijn.

Dat de meeste feiten ondertussen verjaard zijn weten we nu wel. Maar de kerk is zelf, onder aanvoering van Ome Rat en zijn gebod alles binnenskamers te houden, een van de hoofddaders van die verjaring.


De vermoedelijke daders zijn meestal overleden. In dat geval kan men niet spreken over onmiddelijk gevaar voor het slachtoffer.

Tja, dat zal wel, maar moet dat dan nog?


Klopt niks van.

Lelijke jezuïtische jokkebrok. Jij doet die slogan van de oprichter van die orde alle eer aan.
Hoe was het ook weer, was het niet: wij zijn verplicht om het wit dat we zien zwart te noemen, als de heilige moederkerk ons dat zo definieert.
Zo, of in woorden van gelijke strekking was het toch, niet Marsje?

Maar het kan ook zijn dat die Ignatius wit en zwart ten opzichte van elkaar heeft omgedraaid om het een beetje op te leuken.